Olen odottanut keskustelua palkitusta
kirjailijasta Sofi Oksasesta ja erityisesti hänen
teoksistaan.
Miten te ymmärrätte käsitteen:
PUHDISTUS
PUHDISTUS
14
594
Vastaukset
- hande
planeetalle, jossa luetaan vain päätaloa illasta aamuun.
keskipäivällä on tarjolla haanpäätä ja leninin koottuja teoksia. - lukenut kirjaa,
mutta mielenkiinnolla odotan, milloin sen saan käsiini kirjastosta.
Ehkä tämä keskustelu sopii kuitenkin paremmin tuonne kirjallisuuspalstalle.
Oletko katsonut, josko siellä asiasta ja kirjasta olisi jo keskusteltu?
Käsitteenä ymmärrän sanan "puhdistus" siten, että sillä pyritään poistamaan jotain epämiellyttävää ja aikaan ja paikkaan jonkun mielestä sopimatonta.- Peer G.
Minusta hyvin mielenkiintoisesti kirjoittava nuori Nainen.
Keskustelu olisi mielestäni hyvin suotavaa myös tällä palstalla.
Toisi vaihtelua ja kenties uusia ajatuksia
keskusteluihimme myös ainakin sanonnan "Stalinin lehmät".
Koen useita yhtymäkohtia jopa
Heikki Ylikankaan näytelmään isoisästään.
H.Y. lienee itsekin kokeneensa tulleen "puhdistetuksi" kuten tuon Seinäjoella paraikaa menevän näytelmän päähenkilö v.1918. - on nähtävä
Peer G. kirjoitti:
Minusta hyvin mielenkiintoisesti kirjoittava nuori Nainen.
Keskustelu olisi mielestäni hyvin suotavaa myös tällä palstalla.
Toisi vaihtelua ja kenties uusia ajatuksia
keskusteluihimme myös ainakin sanonnan "Stalinin lehmät".
Koen useita yhtymäkohtia jopa
Heikki Ylikankaan näytelmään isoisästään.
H.Y. lienee itsekin kokeneensa tulleen "puhdistetuksi" kuten tuon Seinäjoella paraikaa menevän näytelmän päähenkilö v.1918.Tuo viittaus Ylikankaan näytelmään herätti etsimään tietoa. Muistan lapsuudessani
katselleeni kilpa-ajoissa harmaahapsista ukkoa, joka usein voitti.
M. E. Takala palautui muistikuviini kun luin tuon näytelmän kertovan lapsuuden tutusta hevosmiehestä.
Sodan jälkeen ei näistä 1918 tapahtumista juuri keskusteltu.
http://www.seinajoenkaupunginteatteri.fi/ohjelmisto/sopusointu.html
- mistä kirja
kertoo, mutta ostan yleensä vain tietopuolista kirjallisuutta.
Kirjastostahan löytyy lukemattomia kirjoja, ja aikanaan tämäkin sinne varmasti tulee.
Puhdistus pyrkii poistamaan puhdistajan määrittelemää epäpuhtautta, mikä sitten suuresti vaihtelee, riippuen puhdistajasta ja hänen päämääristään.- trissa tv
Sopusointu näytelmäänkin voi tutustua netti-tv haulla.
Näin voi tutustua ennakkoon kirjaan, elokuvaan tai näytelmään ja päättää sitten lukeeko, katsooko elokuvan tai meneekö teatteriin seuraamaan esitystä.
http://www.trissa.tv/?do=open&page=883&ib=view&row=213
- uk-ko
En ole lukenut Sofi Oksasen teoksia, kuten en monen muunkaan kirjailijan. Olen päässyt vasta Seitsemään veljekseen, joten mulla on vielä matkaa...
Ymmärrän käsitteen puhdistus poliittisesti - vastustajien eliminoimisena. Toisaalta käsitän sen itsekritiikkinä, rituaalinomaisena toimena, jolla oma sielu, omatunto tms. puhdistetaan. Toimii myös kollektiivisesti yhteisössä, esim erlaisten totuuskomissioiden kautta. Kipeä asia käsitellään pois hiertämästä.
En ole edes varma, kummassa merkityksessä Oksanen sitä käyttää, vaiko jossain ihan muussa.- Peer G.
Ylen Elävä arkisto on eräs mielenkiintoinen vpaikka tutustua ohjelmiin silloin kun itsellä on aikaa ja tilaisuus.
Tallentaminenkin on nykyisin helppoa.
rawintolan siiwousta? :=)
en ole lukenut oksasen kirjaa tjn
enkä warmaa luekaan :=)- Jekku Konttori
Valitettavasti en ole tutustunut teokseen,mutta odotan tapaavani "teoksen henkilöt" kunhan saavun Suomeen.Olen tällä hetkellä toimialani puolesta ulkomailla ja en voi sillä tavoin kommentoida kirjailiaa enkä hänen korkeatasoista teostaan.
Odotus on tietenkin korkealla myös minulla ja toivottavasti en erehdy siinä,kun olen lukenut kirjan ensimmäisen lehden.
Se siunaa usein kirjailian tai laskee arkkuun lupaavan kirjailian lupauksen.- persoonallisuus
enkä muutenkaan koe, että on olemassa "pakollisia luettavia". Monella ne on ikuisesti "juuri yöpöydälläni kesken".
Ehkä jossain vaiheessa kuitenkin tartun kirjaan.
Luen aika sekalaisia kirjoja, aika paljon menneiltä vuosikymmeniltä tai 1800-luvulta.
En oikein osaa paneutua jonkin kolmekymppisen espoolaisen (siis en tarkoita Oksasta) ajatusmaailmoihin. - kuuntelen vainen
persoonallisuus kirjoitti:
enkä muutenkaan koe, että on olemassa "pakollisia luettavia". Monella ne on ikuisesti "juuri yöpöydälläni kesken".
Luen aika sekalaisia kirjoja, aika paljon menneiltä vuosikymmeniltä tai 1800-luvulta.
En oikein osaa paneutua jonkin kolmekymppisen espoolaisen (siis en tarkoita Oksasta) ajatusmaailmoihin.Minua kiehtoo tämä nuori kirjailijatar.
Nykyisin etsin usein ohjelmia netistä
ja luen, kuuntelen ja katson silloin kun
haluan.
Monet teokset on saatavilla myös äänitteinä.
Täällä palstoilla käydään harvoin keskustelua johon haluan osallistua.
Mielenkiintoisten aiheiden ja nikkien puheenvuorotkin on helposti saatavilla vuosienkin takaa. - Laivat
persoonallisuus kirjoitti:
En oikein osaa paneutua jonkin kolmekymppisen espoolaisen (siis en tarkoita Oksasta) ajatusmaailmoihin.sain suoraa palautetta:"Miks sinä tuo ostit, mä inhoon sitä ämmää". No, hän kuitenkin luki kirjan ja kommentoi sitten: "karmee ämmä,mutta pakko myöntää, että kirjoittaa se osaa".
No, nyt olen lukenut kirjan itsekin. Ja pakko sanoa, että kaikki nämä palkinnot ovat kyllä ihan aiheesta. En helpolla tartu kirjaan, joka on a.suomalaisen, b. naisen, c. kolmikymppisen kirjoittama. Mutta tätä voin suositella. Siihen tuli ihan imu, oli pakko lukea yötä myöden.
Sain Sofi Oksasen kirjan Puhdistus joululahjaksi. Olen lukenut sen "ajatuksella ja pohdiskellen" asioita eri näkökulmista, joita teksti avaa lukemattomia.
Miellän käsitteen puhdistus kirjassa poliittisena - vastustajien eliminoimisena- erilaisten totuuskomissioiden kautta. Kipeä asia tuodaan esille avoimesti käsiteltäväksi.
Wikipedia tuo Sofi Oksasen juuret ja henkilökuvan hyvin esille. Sen luettuani ymmärsin, tälle kirjalle oli suoranainen tilaus, tuoda avoimesti esille virolaisten kokemia kammottavia vääryyksiä.
Puhdistus kulkee mukana kirjan alkusanoista loppuun saakka hyvin selkeänä monissa ilmaisuissa.
Pidän Sofi Oksasta lahjakkaana nuorena 30v kirjailijana, mitä vielä tulevaisuudessa saamme kuulla hänestä.
~~~~~~~~~~~~~~
Ketjun aloittaja ilmeisesti haluaa yleisellä tasolla keskusteltavan, mitä puhdistus sana merkitsee eri henkilöille. Tähän vastaukseni ei liity.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262486- 1142106
- 1221779
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?911732Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91527Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161271086Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891001Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959