Heippa!
Eli kyselen kuinka paljon teillä menee korviketta vuorokaudessa noin 1kk:n ikäisellä vaavilla? Ja miten uskaltaa korvikemäärää lisätä vauvan kasvun myötä ettei oma maidon tuotanto kärsisi hirveästi?
Meillä menee tällä hetkellä 210-280ml vrk:ssa ja loput rinnalla.
korvike ja imetys vauva 3vko
6
2572
Vastaukset
- .......
Meillä vauva kohta kolme viikkoa ja varsinainen tississä roikkuja on. Eli iltapäivä neljästä pitäisi olla tissillä yöunille saakka ja sama jatkuu sitten yöllä kun herätään eli tissillä aamuun asti... Olen antanut nyt pari kertaa korviketta imetyksen päälle, sillä 1,5v esikoinen jää täysin paitsiolle jos istun koko illan sohvalla vauva tississä kiinni. Meillä tosin tällä hetkellä korviketta menee vuorokaudessa noin 50-100ml eli ei paljoa. Mietin tässä kyllä kovasti jo imetyksen lopettamista, sillä en itse nauti siitä yhtään!
Mielenkiinnosta kysyisinkin että missä välissä annat korviketta ja eikö oma maito nouse niin että tissit tulee kipeiksi kun noin paljon (?) annat korviketta? Itse olen siis ajoittanut korvikkeen annon iltapäivään ja iltaan ja viime yön jälkeen päätin että annan myös ensi yönä tissittelyn jälkeen. - ?????
Mikä tavoite sulla on imetyksen suhteen? Jos olet antanut korviketta siksi että oma maito ei riitä ja haluaisit ehkä täysimetykseen jos mahdollista, ei kannata korvikkeen määrää lisätä ollenkaan. Annat vain vauvalle mahdollisuuden tilata tarpeensa mukaan lisämaitoa rinnalta. Maitohan lisääntyy, kun kysyntä kasvaa. Pidä siis nykyinen korvike määrä, jos et halua siitä luopua, mutta suottahan sitä enää lisäämään, kun lisäyksen voi saada rintamaidonkin kautta.
- didiiiii
Että vauva joutui teholle kun syntyi ja sai lisämaitoa runsaasti sairaalassa ollessa. Itsellä maito nousi vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä eikä kukaan antanut mitään ohjeistusta imetykseen, itse olen vasta jälkikäteen lukenut imetystukilistalta miten olisi kuulunut toimia eli EI LISÄMAITOA! Nyt harmittaa mutta ei sille enää mitään voi. Kotona kuvioon on tullut rintaraivarit ja nukahtelu rinnalle...olen soittanut imetystukeen ja kysynyt neuvoa, mutta vauva on kovin tempperamenttinen eikä ole kovin sinnikäs olemaan rinnalla. Ainoastaan öisin ja silloin kun rinnasta valuu maito...siis poika on selvästi tottunut pulloon. Korvikkeen määrä on selkeästi pysynyt ennallaan, mutta nyt pelkään että sen määrä nousee kun poika kasvaa. Itse käyn vielä koulua tässä ohella ja isä ruokkii poikaa kun olen 2-3 tuntia poissa. Itse pumppaan rintoja ahkerasti. Eli yritystä kyllä löytyy. Eli korviketta annan syöttöjen jälkeen aamulla, päivällä ja illalla. Ja tarjoan rintaa AINA kun poika haluaa mutta jos rinnasta ei heti tule mitään niin sitten itkee poika ja myös minä...olen koittanut vaikka mitä kikkoja että saisin hänet pysymään rinnalla kauemmin ja "tilaamaan" lisää maitoa mutta se menee raivoamiseksi...Vaikeeta on. EN siis huvikseni korviketta anna ja olisin kovasti halunnut täysimettää.
- Sekasyöttäjä
didiiiii kirjoitti:
Että vauva joutui teholle kun syntyi ja sai lisämaitoa runsaasti sairaalassa ollessa. Itsellä maito nousi vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä eikä kukaan antanut mitään ohjeistusta imetykseen, itse olen vasta jälkikäteen lukenut imetystukilistalta miten olisi kuulunut toimia eli EI LISÄMAITOA! Nyt harmittaa mutta ei sille enää mitään voi. Kotona kuvioon on tullut rintaraivarit ja nukahtelu rinnalle...olen soittanut imetystukeen ja kysynyt neuvoa, mutta vauva on kovin tempperamenttinen eikä ole kovin sinnikäs olemaan rinnalla. Ainoastaan öisin ja silloin kun rinnasta valuu maito...siis poika on selvästi tottunut pulloon. Korvikkeen määrä on selkeästi pysynyt ennallaan, mutta nyt pelkään että sen määrä nousee kun poika kasvaa. Itse käyn vielä koulua tässä ohella ja isä ruokkii poikaa kun olen 2-3 tuntia poissa. Itse pumppaan rintoja ahkerasti. Eli yritystä kyllä löytyy. Eli korviketta annan syöttöjen jälkeen aamulla, päivällä ja illalla. Ja tarjoan rintaa AINA kun poika haluaa mutta jos rinnasta ei heti tule mitään niin sitten itkee poika ja myös minä...olen koittanut vaikka mitä kikkoja että saisin hänet pysymään rinnalla kauemmin ja "tilaamaan" lisää maitoa mutta se menee raivoamiseksi...Vaikeeta on. EN siis huvikseni korviketta anna ja olisin kovasti halunnut täysimettää.
Jos ensin imetät ja sen jälkeen pumppaat rinnat tyhjäksi, et voi maidon lisääntymiseksi paljon muuta tehdä. Kun vauva on jo pullosta "laiskistunut" häntä on turha rinnalla mun mielestä itkettää. Sinne pulloon kannattaa tietysti mahdollisimman usein saada omaa maitoa ja loppu korviketta. Äitiydestä on tarkoitus myös nauttia!!
- tässä välissä
didiiiii kirjoitti:
että kuinka pitkälle olisit ollut valmis menemään imetyksen vuoksi. Jos olisit aiemmin saanut noita imetystuen ohjeita "ei lisämaitoa". Olisitko evännyt teholla olevalta vauvalta lisämaidon, vaikka itselläsi ei edes tullut maitoa?
- Viiden äippä
didiiiii kirjoitti:
Tuttipullo heti roskiin!
Tuttipullo tuhoaa imetyksen ennemmin tai ennemmin, koska imemistekniikka pullosta on vauvalle helpompi kuin rinnasta imeminen...vauva siis ei enää viitsi imeä rinnasta, kun on aikansa saanut pullosta.
Korvikkeet Suomessa ovat laadukkaita, joten niillä kasvaa kyllä terve vauva. Jos siis vauva tarvitsee lisämaitoa mm isän hoidossa (ja et lypsämällä saa sitä talteen tarpeeksi), niin voit hyvin antaa korviketta, mutta anna se vain ja ainoastaan HÖRPYTTÄMÄLLÄ pienestä kupista (tuttipullon korkki, lääkemitta tms). Eli kupilla tarjoat maitoa vauvan huulille, josta vauva hörppii tarvitsemansa (ei siis kaadeta suuhun). Harsovaippa rullalle kaulukseksi, kun aina vähän hutikin valuu maitoa.
Näin vauva ei saa lisämaidon myötä tyydytettyä imemisen tarvetta, vaan hän on halukas imemään myös rinnasta. (Tutit myös pois jatkuvasta käytöstä.)
Iskältäkin onnistuu!
Olen itse hörpyttänyt kolmea nuorinta lastani, joista yhden kanssa pääsin ensimmäisen kuukauden jälkeen eroon lisämaidosta ja täysimetin 6 kk:n ikään ja edelleen 1v asti kiinteän ruoan ohella. Sujui jo heti vastasyntyneeltä tuo hörppiminen ja iskäkin osasi mainiosti homman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse564324SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2924198Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1663716Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky933603Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä993200Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit312517Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv371920Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681813Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.161803- 381743