Briardi

...?

Minkälainen rotu tämä briardi on? Haluaisin kuulla kokemuksia tästä rodusta. Rotumääritelmä on kyllä tiedossa, mutta olisi kiva kuulla kokemuksista niitä kun ei kirjoissa lue.

18

6613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HJ77j

      Älä vartoa viestejä liikaa, sillä briard on Suomessa vielä niin harvinainen rotu, että välttämättä edes tällä palstalla ei ole briardien omistajia yhtäkään.

      Monien harvinaisten rotujen aiheisiin ei ole vastauksia tullut lainkaan, joten pitää vain varrota >>onnella>> uusia vastauksia.

    • tyttö-66

      Hei.Olet kiinnostunut todella mielenkiintoisesta rodusta.Minulla oli briard uros 12-vuotta ,kunnes se murheekseni kuoli mahalaukunkiertymään,jota ei voitu/kannattanut leikata.Briardi kuuluu maailman älykkäimpiin rotuihin,joten se on kyllä todella viisas.Tarvitsee paljon tekemistä,koirakoulua,lenkkeilyä ja erityisesti vapaana juoksemista.Turkin hoito on todella suuri prosessi,sillä pahmeä aluvilla takuuntuu kamalan helposti.Ainakin uros koira tarvitsi osaavan koulutuksen,ei ollut mikään helppo koira koska oli voimaa ja älyä.Kiintyi perheeseemme niin kovin,että eroahdistus oli sillä aika ikuinen ongelma-lauman kasassa pitäminen kerta kuuluu sen luonteeseen,se oli todella levoton kun lauma ei ollut koossa.Paimensi kaikkea,niin kissoja kuin toisia koiria.Meidän koiramme sairasti paljon,oliko vain sattumaa vai mitä,mutta sillä oli tulehtuneita talirauhasia,joita jatkuvasti leikattiin,eturauhasvaiva,tulehdus selkäytimessä...paljon jouduttiin poika parkaa leikkelemään elänlääkärissä.Se oli upea koira,iloinen ja oppivainen,omiaan TOKO.ssa,mutta valehtelisin jos sanoisin että oli helppo.Jos sinulla on KOKEMUSTA koirista,aikaa ja taitoa kouluttaa ja hoitaa turkkia sekä antaa paljon aikaasi,onse sinulle sopiva.Jos taas koirasi joutuu olemaan paljon yksin,jasinullaei ole ennen ollut koiraa,miettisin kyllä eri rotua.Briard on upea koira kyllä,se on sanotttava.Lämmöllä minä

      • ...?

        Kiitos vastauksista..


      • Briard

        Aika ikävä kuulla, että oma briardisi sairasti usein. Omani on todella terve yksilö, joka on vain välillä korvatulehduksia saanut, ei sen kummempaa..Koputetaan puuta tässä välissä.. Mutta tosiaan, briardi on kyllä upea koira, mutta "kovapäinen". Vaatii tosiaan hermoja ja hyvää koulutusta, mutta hyvä puoli on se, että jos motivaatio on kohdillaan, briardi oppii helposti ja nopeasti vaikka mitä! :D


    • Briard

      Tällä hetkellä omistan 8v briardiuroksen, ja voin sanoa, että kyseinen rotu on todella mahtava kokemus! :) Olen kasvanut briardien joukossa, kun tätini omisti aikanaan useitakin ja nyt olen itse saanut seurata tämän kauniin ja mahtavan koiran elämää ihan omassa kotonani. Briardit ovat melko itsenäisiä mielestäni ja vaativat omistajaltaan kovia hermoja, kärsivällisyyttä ja paljon huumorintajua! Ne ovat hyvin innokkaita oppimaan, kunhan on tarpeeksi motivoitunut kouluttaja!
      Kannattaa tutustua rotuun kuitenkin tarkkaan, jotta saat selville, onko omat elämäntapasi sopivia juuri kyseiselle rodulle. Briard on hyvin aktiivinen koira, joka tarvitsee paljon liikuntaa, eikä turkin hoitokaan mitään helppoa aina ole. Paimennusvietti voi joskus olla todella korkea, toisinaan taas vahtivietti ottaa vallan. Koira saattaa olla hiukan epäileväinen vieraita kohtaan, mutta oma "lauma" on sille todella tärkeä. Jokaisen perheenjäsenen liikkeitä tarkkaillaan hyvin tarkasti..;)
      Rauniokoirina voivat olla todella loistavia, onhan briardeja joskus aikanaan käytetty sodissakin etsimässä loukkaantuneita. Niin hyvä hajuaisti niillä on, että jättivät kuolemanomat näyttämättä ja veivät apujoukot vain niiden luo, jotka vielä oli pelastettavissa..;) Taitavia tapauksia...

      • Muskatar

        Suren juuri kun minulla oli 15 v Briardi ja jos joku sanoo, etta se on kovapäinen on hankkinut väärän rotuisen koiran . Mun koira oli kuin ihmisen ajatus. Ehkä jos ottaa ensihmmäiseksi koiraksi briardin voi olla, että ei välttämättä osaa kasvattaa sitä . Minulla on ollut 4 briardia ja en voi sanoa kuin hyvää .tottakai jos koira on pentu on sille opetettava alkeet käytöksestä. Briardi ymmärtää puheen, kunpuhut sille paljon samalla kun opetat saat ikuisen ystävän jauskollisen vahdin. Briardi on oikeinopetettuna todella uskollinen ja varma ystävä.
        Viisi vuotta sitten minulta kuoli 10v vanha uros. Se oli todella muuten kiltti ja lauhkea , mutta jos vieras yritti koskea talon tavaroihin se oli ehdoton. Se laittoi hampaat ranteelle,että jos otat puren. vieraan oli päästettävä irti. Briardi on ehdoton ykkönen meillä. toivon kaikille briardinomistajille ja hankkiville hauskoja hetkiä ja hyvääkesää!


      • Doggy
        Muskatar kirjoitti:

        Suren juuri kun minulla oli 15 v Briardi ja jos joku sanoo, etta se on kovapäinen on hankkinut väärän rotuisen koiran . Mun koira oli kuin ihmisen ajatus. Ehkä jos ottaa ensihmmäiseksi koiraksi briardin voi olla, että ei välttämättä osaa kasvattaa sitä . Minulla on ollut 4 briardia ja en voi sanoa kuin hyvää .tottakai jos koira on pentu on sille opetettava alkeet käytöksestä. Briardi ymmärtää puheen, kunpuhut sille paljon samalla kun opetat saat ikuisen ystävän jauskollisen vahdin. Briardi on oikeinopetettuna todella uskollinen ja varma ystävä.
        Viisi vuotta sitten minulta kuoli 10v vanha uros. Se oli todella muuten kiltti ja lauhkea , mutta jos vieras yritti koskea talon tavaroihin se oli ehdoton. Se laittoi hampaat ranteelle,että jos otat puren. vieraan oli päästettävä irti. Briardi on ehdoton ykkönen meillä. toivon kaikille briardinomistajille ja hankkiville hauskoja hetkiä ja hyvääkesää!

        Laittoi hampaat vieraan ranteeseen? Ja tämä oli jotenkin itsestään selvää?


    • Briard-82

      Onko tosiaan näin vähän briardien omistajia täällä keskustelemassa? Olisi hauska jutella muiden kokemuksista tästä hienosta rodusta. Itselläni tosiaan on yksi, mutta se ei ole ensimmäinen tuttavuus briardeihin. Suvullani on ollut briardeja jo silloin kun opin ryömimään. Tätini taisi olla ensimmäisiä, jotka saivat briardit mukaan erilaisiin harrastuksiin ja muuhun, kuten rauniokoiriksi jne. Mahtava koira, sopii lähes kaikenlaiseen toimintaan. :)

    • Martti 08

      Minulla on nyt toinen biliardi uros ja hienompaa ja älykkäämpää rotua saa hakea. Totta on että rotu on suomessa aika harvinainen, mutta neuvoksi voin sanoa että ota netistä selvää rotuyhdistyksestä ja sen kautta aivan varmasti saat yhteyden koiran omistajiin joilta saat tietoa.Koira on upea ja vaatii kyllä panostusta mutta kun työn tuloksena on rakkaus ja omistautuminen omistajaan joka on luontaista rodulle on se sen arvoista. Ensimmäinen briard urokseni oli tullut 7 kuukautisena palautuksena takaisin kasvattajalle kun ensimmäinen omistaja oli vain kuvan perusteella päätänyt hankkia koiran, eikä oikein ymmärätänyt mitä koira vaatii kasvaakseen kunnolla. Minulle tullessaan koira oli 8 kuukautta ja vuoden verran tehtiin todella töitä ja tuloksena sain maailman ihanimman kaverin. Nyt ukko on jo koirien taivaassa ja nyt minulla on sininen briardi uros ja on kyllä toisen sorttinen kuin ensimäinen, virtaa on ja se virta vie myös minua. Briardi vaatii ja kaipaa tekemistä ja aivojen käyttämistä. Tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia koira kotona vain makoilee karvamattona. Mutta jos se tylsistyy voi jälki olla aika rajua, kuten syödyt räsymatot ja syöty sohvan selkänoja. Koska karva vaatii paljon hoitoa pitää pentu heti totuttaa siihen että sen karvaa nypitään,kammataan ja puunataan ja sitä pitää tehdä joka viikko. Mutta vielä lopuksi voin sanoa että kerran briardin omistaja ,aina briardin omistaja ja se pitää paikkansa että omistaja alkaa muistuttaa koiraansa.

      • Briard-82

        Olen samaa mieltä briardeista. Ne ovat todella älykkäitä, mutta briardin hankkijan on tosiaan ymmärrettävä, että ne vaativat melko paljon.
        Mukava kuulla, että täällä on muitakin briardin omistajia..:D


    • ik

      minulla on kaksi briardia. toisen olen saanut huostaan, ihana koira,mut oman arvon tunteva.todella uskollinen ja hyvin oppivainen, soveltuu kaikkeen lajiin, suojele vähän liikaa, mut jun sen tietää.olen antanut tavata paljon muita koiria, tulee ihan hyvin toimeen, muiden ennakkoluuloista huolimatta, antaa periksi helposti. juostaan paljon irti metsässä ja myös kadulla, on oppinut auto sanan, tulee heti kun kutsun, myös pyöräily sujuu ihan kadun vierellä, kun c vain muistan pitää aina sivullla tai pyörän edessä, vaatii tietenkin koko ajan tarkkailua eteen ja taakse. minulle ei sovi koko ajan hihnassa pid. koira ja briardia ei voi pitää koko ajan hihnassa, se vaatii vapaata liikuntaa, turkin hoidosta en sano mitään muuta, kuin työtä on jatkuvaa, muts silleen se pysyy kunnossa. tämä oli siis vanhempi briardi joka jäi minulle n. vuoden vanhana. siiten on nuorempi joka tuli pienenä, on siis erilainen, kuitenkin yhtä oppivaianen ihana ja kaunis- molemmat narttuja , rotua en vaihdA JA HAAVEENA VIELÄ KOLMAS eli siis pentu nuoremmalta. elämäni ensimmäiset koirat, taivaanlahjana sain vanhemmat. suosittelen jos vain jaksat lenkkeilyttää ja hoita turkin

    • iita neiti

      hei!meillä on aivan ihanan rauhallinen ja kiltti ,tottelevainen ja lisäksi lapsiystävällinen briardi narttu.
      iida täyttää kohta 7v ja on asustanut meillä parisen vuotta.iida pysyy pihassa irti vaikka ei ole aitoja ympärillä.käskyjä tottelee hyvin.sisällä ollessaan on tosi huomaamaton.ulkosalla tykkää juosta ja pallon perässä mennään lujaa.ainut - on se ,että toisia koiria raukka pelkää ihan hirveästi.kissan kanssakin tulee toimeen ja hakee välillä kissasta itselleen leikkikaveria.turkki on meillä ollut aika ongelmainen. pohjavilla takkuuntuu tosi helposti ja siitä tulee "huopaa". koira harjataan joka toinen päivä vähintään.aivan ihana koira. briardia on käytetty sodassa loukkaantuneiden etsimisessä. erittäin vahvasti paimentava.suosittelen.

    • snuupero

      Moi! Meillä on nyt 11v briardi, ricky. Rickylläkin on ollut mahalaukun kiertymä, mutta saatiin leikattua. Nyt ricky tarvii kuitenkin tiettyä ruokaa, eikä ihan mitä vaan voi syödä. Ricky on aika hömelö. Se on kuitenkin tosi rauhallinen ja nauttii seurasta. Ei paljoa leiki leluilla, mutta joskus pallolla vähän, ja sen omalla pehmolelukirahvilla. Ricky kun on jo aika vanha, niin sillä on välillä lonkat kipeät. Briardi on kyllä ihana rotu!

    • Briardia hankkimassa

      Mitä ruokaa olette syöttäneet briardeille? Itse ajattelin Royal Caninin giant pyppya 6kk asti ja sen jälkeen Happy dog supreamia giant pyppya (6kk-18kk) ja n. vuoden iässä vaihtaa Happy dog supreme perusruokaan. Lisäksi syöttäisin ruokaan sekoitettuna yrjälänpuuroa, rocco-märkäruokaa, koiranmakkaraa ja muita koiralle sopivia ruuantähteitä.
      Olen harkinnut pitkään briardin hankkimista koska tiedän että se on vaativa rotu. Itselläni ollut briardin ja sileäkarvaisen sekoitus mihin ihastun täysin.
      Kuulun ihmisiin jotka eivät pysty olemaan paikallaan 4 tuntia pidempään. Itse ratsastan ja tarkoitus olisi opettaa koira kulkemaan hevosien perässä maastossa, hoitokoirani (briard sekoitus) jaksoi hyvin 15 km lenkinkin. Rakastan uimista ja vietän 4-6 viikkoa joka kesä saaristossa joten haaveena olisi uimisesta kiinnostunut koira. Haluisin koirani kanssa harrastaa vesipelastusta ja agilityä myös, onko jollain näistä lajeista kokemuksia briardejen kanssa? Olen kouluttanut haastavia koiria viimeiset 5 vuotta ja omistanut huskyn ja bordercollien. Nyt hoidossa kaksi lapinkoiraa. Niiden kanssa olen tottunut lenkkeilemään päivittäin 3-5 tuntia, kolmella-viidellä erilaisella lenkillä. Eniten nautin metsässä kävelelemisestä ja kesäsin vaeltamisesta. Olen tehnyt koirieni kanssa n. 2 kertaa vuodessa n. 180 km vaelluksen.
      Turkista kaikki tuntuu kommentoivan, ihmettelen koska itse en ole pitänyt turkkia hankalana. Briardi sekoituksellani oli pitkälti samanlainen turkki kun puhdasrotuisen briardin. Harjasin ulkona ennen sisälle menemistä jokaisen lenkin jälkeen ihmistenhiusharjalla risut, roskat ja hiekat pois ja kerran päivässä n. 10 min kampasin koiran. Silloin tällön pesin turkin laadukkailla aineilla ja lisäsin tarvittaessa hoitosuihketta kammatessa. Monet kehuivat koirani turkkia. Olen aina ollut eläinystävä ja silloin kun on ollut koiria kotona olen tuttunut pitämään niitä joka paikassa mukana (paitsi töissä). En ole pitkiä aikoja poissa (n. 6 tuntia matkat mukaan ottaen). Olen vapaalla 4 päivää viikossa, mitä te briardeja tuntevat luulevat. Sopisiko brardi koirakseni. Olen ajatellut narttua, tiedättekö jotain hyvää kasvattajaa? olisin tyytyväinen vastauksista.

      • ranskatar

        Olen omistanut reilun 20 vuotta briardeja, erilaisilla kokoonpanoilla. Maksimi määrä kerralla on ollut 3 kpl, nyt on vain yksi. Ruokinnasta ollaan varmasti niin montaa mieltä kuin on koiran omistajiakin. Minä olen syöttänyt aina laadukasta koiran ruokaa ensimmäistet 1,5v (on sitten vuosikymmen ollut mikä tahansa, joskin aikoinaan ei valinnan varaa juurikaan ollut) ja pitänyt koiran laihana, johtuuko sitten juuri tästä että kaikki briardini ovat olleet lonkiltaan terveitä, toki siihen vaikuttaa myös perinnölliset tekijät, mutta 20 vuotta sitten lonkilla ei ollut jalostukseen vaikuttavaa merkitystä.

        Myös turkin laaduissa on eroja. Turkin pitäisi olla karkeaa kuin vuohen villa.. Olen omistanut yhden tällaisen. Siihen ei tarttunut hiekka eikä kävyt tai havut. Turkki oli todella helppo ja upea. Nyt vuorossa olevalla on pohjavillaa ihan liikaa, joka kerran kuukaudessa vaatii tunnin ja lisäksi metsälenkkien jälkeen jäkälien, käpyjen yms. irroittelun.

        Omat koirani eivät ole koskaan hyppineet seinille vaikkei aina ole ollutkaan mahdollisuutta pitkiin lenkkeihin. Briardille tärkeää on osallistuminen, olla mukana kaikessa siinä mitä perhekin puuhaa. On se mitä tahansa. Harrastuskoiraksi siitä kyllä on, omistajasta itsestään riippuu tietenkin laji. Black Death kasvattaja on harrastanut molempia lajeja koiriensa kanssa vesipelastusta ja agilityä.

        Suomen Briard ryn sivuilta löytyy kasvattajia-linkit, ja kaikki he ovat allekirjoittaneet kasvattajasitoumuksen, kennelliiton sivuilta taas löytyy tiedot sitoumuksesta.

        Briardi on loisto valinta, onnea.


      • Piki.Piki

        Mahtoikohan olla samasta pentueesta, sillä mulla oli myös vuoden verran lainassa kaverin briard - sileäkarvainen noutaja -sekoitus. Mahtava otus.


    • Briardia hankkimassa

      Kiitos vastauksesta :) mitä kuivaruokaa olet pennulle syöttänyt siis minkä valmistajan?

      • ranskatar

        Viimeisimmän ruokin Roburilla, lonkka- ja etupääkuvien jälkeen olen koirani ruokkinut eläinkaupan halvimmilla nappuloilla. Kasvattaja antaa varmasti suosituksia siitä mitä kannattaa pennulle syöttää ja mitä ovat kasvattajan luona syöneet. Kuten sanoin, niin montaa on mielipidettä kuin on koiran omistajiakin :) mutta minä olen toiminut näin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe