miten saada

takas tissille vai?

Miten voin imettää, kun täällä on aina niin hienoja ohjeita siitä, että kyllä se siitä ja imetä imetä jne. Oma tilanne on semmoinen, ei varmaan paha, muuta kuin itse olisin halunnut osittain imettää vielä kauan. Aloitin lisäruuan antamisen reilu 5kk iässä, siis maistelut yksi laji/vko. Eikä olla vasta kun toisella viikolla. Iltaisin annoin korviketta, että nukkuu hyvin eli pullosta tuli annettua. Siihen saakka siis TÄYSIMETIN eli vain tissiä suuhun-. Nytpä poika ei huoli rintaa oikeastaan ollenkaan paitsi aamulla klo. 6 syö tissimaitoa tissistä ja on tyytyväinen 3 tuntia. Sitten ei suostu tissiä ottaan, vaikka tarjoan. Se turhauttaa minua, surettaa, välillä ajattelen, että antaa sitten olla tämän pojan kohdalta tissitys. Mut eikös se maito laka tulemasta kun kerran päivässä vain tissi kelpaa. Minä kun ajattelin, että osittain ois tissillä menty vielä 3-4 x päivässä vaikka kiinteä aloitettiin ja pullosta iltamaito. Mitä tein väärin ja onko mahdollista vielä tissille houkutella? Olen ollut lähellä jne. mutta tuntuu, ettei tissistä tule niin paljon enää ja pikkumies todella tottui pulloon. Veljensä oli samanlainen.

14

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jamare

että teit mitään väärin. Joskus vain käy noin. Mutta maitoahan vauvan on saatava, joten joko sitä on lisättävä ruokiin (esim. korvikepohjaisia puuroja tms.) tai annettava pullosta, jos hän edelleen kieltäytyy imemästä rintaa.

Toiset vauvat ovat herkempiä jättämään rinnan imemisen, kun alkavat saada (runsaasti) korvaavaa ruokaa. Teillä ilmeisesti vauva on tällainen, joka menettää kiinnostuksensa kun saa maitoa pullosta (joskus jo yksikin säännöllinen kerta päivässä riittää) sekä kiinteitä lusikalla.

Kysyit, onko mahdollista vielä saada vauva kiinnostumaan rinnasta. En tiedä. Mutta ainahan voit toki kokeilla, jos haluat :)

Kerroit, että aloitit lisäruuan tarjoamisen reilu 5kk iässä antamalla yhtä lajia per viikko. Tarkemmin et kuitenkaan kertonut (tai sitten en osannut lukea kirjoittamaasi oikein), kuinka monta kertaa päivässä vauvasi syö kiinteitä ja suunnilleen minkälaisia määriä. Kerroit myös, että iltaisin annat korviketta, mutta jälleen olisi hyvä tietää määrät ainakin suunnilleen.

Vauvan kiinnostusta rintaan saa monesti herätettyä runsaalla ihokontaktilla ilman rinnanimemisen paineita. Reilu viisikuinen voi olla kiinnostunut ympäristöstään niin paljon, että ei malta olla sylissä, joten siihen täytyy äidin sitten panostaa. Kantoliina on aika hyvä apu :)
      Jos kiinteitä menee runsaasti ja useita kertoja päivässä, voit joko vähentää aterioiden määrää tai rajoittaa syötävän ruuan määrää. Voit myös ensin imettää, ja sen jälkeen tarjota kiinteät ikään kuin jälkiruuaksi. Näin ne eivät vie liikaa tilaa äidinmaidolta.
      Päivisin voit myös pyrkiä käyttämään päiväunille nukahtamiset ja heräämiset imetystarkotuksissa. Uninen vauva voi alkaa imeä rintaa huomaamattaan ;)

Uskon, että tuntemuksesi maitomäärän vähentymisestä pitävät paikkansa. Niin rinnat toimivat: kun kysyntä vähenee, vähennetään myös tarjontaa. Jotta tarjonnan saisi nousuun, pitää kysyntääkin olla enemmän. Mitään lopun alkua tämän ei tarvitse olla, mutta voi olla toki melkoisen työlästä kääntää vauvan kiinnostus muusta ruuasta rinnan imemiseen, ellei noita muita yhtään rajoita. Kun kerran vauva on kasvanut tätä vaihetta ennen hyvin täysimetyksellä (olihan?), rinnoilla on muistissa se, miten paljon maitoa pitäisi tehdä, jotta samaan tilanteeseen päästäisiin. Vaikka määrä tuntuisikin nyt vähentyneen, sitä on mahdollisuus lisätä.

Teillä vaikuttaisi siis olevan eräänlainen imetyslakkoilu päällä. Siihen tukea ja lisää rinnallehoukutteluvinkkejä löytyy myös mm. Imetystukilistan FAQ-jutuista:
      http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=165

Keinoja siis on, jos on tahtoakin :)

• pienoinen pettymys

mutta kyllä se tästä, kun sulattelen. Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Niin, hyvin kasvoi täysimetyksellä ja soseita olen antanut n. 3-4 x päivässä kerrallaan n. ruokalusikallinen. Unisena rinta maistuu hyvin ja nyt sitten rupesin pumppaamaan ja hyvin maistui äidinmaito, : ) tosin pullosta. Viime yönä 5 aikaan söi tissiä ja oli tyytyväinen pitkään, eli maitoa on. Se on totta, että hänen kiinnostus ympäristöön on jo valtava ja ei tissi senkään takia kiinnosta, toinen syy on varmaan tulevat hampaat. Tosin syytä on minussakin. Liian herkästi sitten otin pullon, kun huomasin, ettei herraa kiinnosta tissi. Ensin oli se iltapullo, ihan vain että nukkuisi yön hyvin ettei tarvitse nousta imettämään ja sitä n.200ml. Sitten aamulla söi tissiä, joskus päiväunille mennessä ja illalla, mutta nyt nekin kerrat ovat jääneet. Olen päättänyt olla ottamatta paineita, saan pumpattua, tosin se on työlästä omalla tavalla, ja tissiä ottakoon vielä aamu-unisena. Mutta koitan minä sitä tissiäkin vielä aina, tosin jos kauhea nälkä on niin, se tahtoo mennä kyllä huutamiseksi. Ihanne oli se tissitys 3-4 x päivässä, mutta se on n.1-2 x vain enää, mutta tällä mennään. Olen tosi tyytyväinen kuitenkin, että sain täysimettää 5kk ja poika kasvoi hyvin.

• "varmistin"
        pienoinen pettymys kirjoitti:

mutta kyllä se tästä, kun sulattelen. Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Niin, hyvin kasvoi täysimetyksellä ja soseita olen antanut n. 3-4 x päivässä kerrallaan n. ruokalusikallinen. Unisena rinta maistuu hyvin ja nyt sitten rupesin pumppaamaan ja hyvin maistui äidinmaito, : ) tosin pullosta. Viime yönä 5 aikaan söi tissiä ja oli tyytyväinen pitkään, eli maitoa on. Se on totta, että hänen kiinnostus ympäristöön on jo valtava ja ei tissi senkään takia kiinnosta, toinen syy on varmaan tulevat hampaat. Tosin syytä on minussakin. Liian herkästi sitten otin pullon, kun huomasin, ettei herraa kiinnosta tissi. Ensin oli se iltapullo, ihan vain että nukkuisi yön hyvin ettei tarvitse nousta imettämään ja sitä n.200ml. Sitten aamulla söi tissiä, joskus päiväunille mennessä ja illalla, mutta nyt nekin kerrat ovat jääneet. Olen päättänyt olla ottamatta paineita, saan pumpattua, tosin se on työlästä omalla tavalla, ja tissiä ottakoon vielä aamu-unisena. Mutta koitan minä sitä tissiäkin vielä aina, tosin jos kauhea nälkä on niin, se tahtoo mennä kyllä huutamiseksi. Ihanne oli se tissitys 3-4 x päivässä, mutta se on n.1-2 x vain enää, mutta tällä mennään. Olen tosi tyytyväinen kuitenkin, että sain täysimettää 5kk ja poika kasvoi hyvin.

tarkennan vielä, että yksi flunssa oli vauvalla samoihin aikoihin, kun aloitin iltapullon, koska ajattelin, että saa varmasti nestettä, vaikka varmaan sai sitä tissistäkin....

• johtuu ainoastaan

siitä kun saanut pullosta maitoa josta tulee paljon helpommin kun tissistä joten sen takii kieltäytyy imemästä tisua. Ja puoliunisena aamutuimaan hän kuitenkin vielä haluaa ja jaksaa unisena imeä.
      Eihän mikään vauva ala hylkimään rintaa ihan tosta noin vaan, aina siihen on syy.
      Ainut mitä voit kokeilla on "pesiminen" vauvan kanssa. Iho ihoa vasten sängyssä rinnat paljaana ja tätä olisi hyvä tehä koko päivä ja pulloilusta luovuttava kokonaan. Tietenkin jos ei ala tissittely sujumaan niin pakkohan sitä ravintoa on jostakin antaa. Tosin sun tapauksessa ei taida onnata kun on muitakin lapsia.
      Juu ja kysyit olitko jossakin tehnyt väärin... jooo, annoit pulloa.

• ärhäkkää :(

Ei pullosta antaminen ole väärin... eipäs olla siellä nyt niin äärettömän mustavalkoisia taas! Meillä vauva on saanut pulloa ihan laitokselta asti ja silti rinta kelpaa mainiosti, joten ei etukäteen voi tietää kuinka käy pulloilun kanssa. Itse olen tarkoituksella pitänyt pullon "mielessä" vauvalla ja tarjonnut siitä säännöllisesti joko korviketta tai pieniä hörppyjä vettä. Pystyy sitten itse käymään jossain, vaikka kampaajalla, kun mies voi pullosta hoitaa syöttämisen. Meillä vauva on siis ollut maidon riittävyyden puolesta täysimetyksellä jo kolme kuukautta, Ekana kuukautena jouduin pullosta antamaan lisämaitoa kun oma ei meinannut nousta.

Alkuperäiselle tsemppiä yritykseen! Toivotaam että voit vielä jatkaa osittaisella imetyksellä!
        :)

• Muttakun
        ärhäkkää :( kirjoitti:

Ei pullosta antaminen ole väärin... eipäs olla siellä nyt niin äärettömän mustavalkoisia taas! Meillä vauva on saanut pulloa ihan laitokselta asti ja silti rinta kelpaa mainiosti, joten ei etukäteen voi tietää kuinka käy pulloilun kanssa. Itse olen tarkoituksella pitänyt pullon "mielessä" vauvalla ja tarjonnut siitä säännöllisesti joko korviketta tai pieniä hörppyjä vettä. Pystyy sitten itse käymään jossain, vaikka kampaajalla, kun mies voi pullosta hoitaa syöttämisen. Meillä vauva on siis ollut maidon riittävyyden puolesta täysimetyksellä jo kolme kuukautta, Ekana kuukautena jouduin pullosta antamaan lisämaitoa kun oma ei meinannut nousta.

Alkuperäiselle tsemppiä yritykseen! Toivotaam että voit vielä jatkaa osittaisella imetyksellä!

kysyjä kysyi mikä meni vikaan niin vastasin kysymykseen ja en todellakaan halua loukata tai syyllistää ketään. Toiset tottuu pulloon nopeammin kuin toiset. Mulla oli pari vuotta sitten rintatulehdus ja jouduin antamaan 3kk vauvalle 4pvää korviketta jonka jälkeen ei enää rinta kelvannut kun aamuisin.
        Nyt taas ei pullo kelpaa joten "nakelissa" olen 6kk kanssa mutta tämä käy kyllä mulle.

• äiti ei pilkunviilaaja
        Muttakun kirjoitti:

kysyjä kysyi mikä meni vikaan niin vastasin kysymykseen ja en todellakaan halua loukata tai syyllistää ketään. Toiset tottuu pulloon nopeammin kuin toiset. Mulla oli pari vuotta sitten rintatulehdus ja jouduin antamaan 3kk vauvalle 4pvää korviketta jonka jälkeen ei enää rinta kelvannut kun aamuisin.
        Nyt taas ei pullo kelpaa joten "nakelissa" olen 6kk kanssa mutta tämä käy kyllä mulle.

kyllä tuon ikäiselle voi hyvin antaa kiinteitäkin. Sehän on myös neuvolasuositus. Toki saa imettää vaikka lukiolaista jos hyvältä tuntuu:)

• vastaus : )
        äiti ei pilkunviilaaja kirjoitti:

kyllä tuon ikäiselle voi hyvin antaa kiinteitäkin. Sehän on myös neuvolasuositus. Toki saa imettää vaikka lukiolaista jos hyvältä tuntuu:)

mitä sitä suotta stressaamaan...

• jamare

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin vuonna 2004 annetun neuvolasuosituksen mukaan imeväisikäisen ruokailutavoitteet ovat täysimetys 6kk ikään ja osittaisimetystä 6-12 kk iässä muun ruuan ohella.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360/passthru.pdf (sivu 102)

En tosin kiellä, etteikö jo 4kk ikäiselle voisi antaa kiinteitä, vaikka siitä ei neuvolasuosituksessa virallisesti sanotakaan.

Nyt kuitenkin kyse oli siitä, että alkuperäinen kirjoittaja haluaisi jatkaa imetystä muun ruuan ohella ja on huolissaan, kun vauva ei rintaa enää tunnu huolivan. Kyse ei ollut siitä, etteikö 5kk ikäiselle saisi antaa kiinteitä.

• kahden äiti
        jamare kirjoitti:

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin vuonna 2004 annetun neuvolasuosituksen mukaan imeväisikäisen ruokailutavoitteet ovat täysimetys 6kk ikään ja osittaisimetystä 6-12 kk iässä muun ruuan ohella.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360/passthru.pdf (sivu 102)

En tosin kiellä, etteikö jo 4kk ikäiselle voisi antaa kiinteitä, vaikka siitä ei neuvolasuosituksessa virallisesti sanotakaan.

Nyt kuitenkin kyse oli siitä, että alkuperäinen kirjoittaja haluaisi jatkaa imetystä muun ruuan ohella ja on huolissaan, kun vauva ei rintaa enää tunnu huolivan. Kyse ei ollut siitä, etteikö 5kk ikäiselle saisi antaa kiinteitä.

ruokahalu tilapäisesti kadonnut ja palannut. Myös rintaruokinta. Esikoinen söi loput 3kk vain toista rintaa. Mitään haittaa ei tästäkään näyttänyt olevan. Kakkonen malttaa paremmin öisin olla rinnalla. Esikoisen touhut ja meteli vievät huomiota päivisin. En näet voi vetäytyä pitkiin sessioihin kahden kun tekisi pahoja sillävälin. Eli vauvatkin on yksilöitä:)

• joku sanonut

ettei kiinteitä anneta??? Pullo ei kelpaa, sitä tarkotin.

• mutta......
        ärhäkkää :( kirjoitti:

se pitäisi aina tiedostaa, että jos toivoo imetyksen jatkamista, niin pullon ottaminen kuvioon on aina riski. Koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. Jotkut vauvat eivät ole moksiskaan, mutta sitten toiset pistävät stopin rinnan imemiselle jo siitä yhdestä päivään kuuluvasta pullottelusta. Se sitten pitää jokaisen miettiä, että onko riskin arvoista saada antaa vauvalle korviketta.

• niinkin...
        mutta...... kirjoitti:

se pitäisi aina tiedostaa, että jos toivoo imetyksen jatkamista, niin pullon ottaminen kuvioon on aina riski. Koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. Jotkut vauvat eivät ole moksiskaan, mutta sitten toiset pistävät stopin rinnan imemiselle jo siitä yhdestä päivään kuuluvasta pullottelusta. Se sitten pitää jokaisen miettiä, että onko riskin arvoista saada antaa vauvalle korviketta.

Joo, mutta kyllä jos flunssa tai oksennutauti on, niin kyllä sitä haluaa antaa lisämaitoa, kun tissistä ei voi tietää miten paljon menee, vaikka vauva ois tyytyväinen. Eikä ole yhtään paha antaa pullosta, jos on jo täysimettänyt aika pitkään 5-6kk. Ei sitä vain tajua miten äkkiä sitä huomaamatta antaa pulloa ja kun sitten on vielä se ikäkin, että vauvaa alkaa muu ympärillä oleva kiinnostaan niin paljon, ettei vain rinnalla viihdy. En tiedä, mutta itselleni on ollut myös omat harrastukset tärkeitä, että viimestään jossain vaiheessa niihin lähtee, ja ikävä kyllä vaikka imettää ennen lähtöä, niin voipi isä tai hoitaja joutua antamaa pullosta lypsettyä tai korviketta.

• minä vaan£

Jatkaa pumpaamalla pari kertaa päivässä jos suinkin mahdollista.ettei se maito vähänee.annat pullosta sitten rintamaitoa.
      (meillä kävi vähän toisinpäin,että vaikka tytsy osas hyvin juoda pumpattua maitoa pullosta nyt hän ei suostu minkäänlaista pulloa ottaa.eli nestettä en saa alas mitenkään muuten,en edes lusikalla oikein.)
      että joo,mistäköhän mitäkin johtuu..ei tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      65
      4242
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4241
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      109
      2905
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      58
      2796
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2029
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      109
      1353
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1281
    Aihe