12v = täydellinen autonomia

Lastensuojelun siunaus

Oulaisissa on aika mielenkiintoinen näkemys lastensuojeluviranomaisilla. Heidän mukaansa 12v lapsi päättää itse kaikesta, eikä 12v lasta voi pakottaa vasten tahtoaan mihinkään.

- 12v lapsi päättää itse meneekö virallisesti sovituille tapaamisviikonlopuille ja lomille.

- 12v lapsi päättää itse, meneekö lastensuojelun velvoittamille perheneuvolakäynneille.

- 12v lapsi päättää itse, meneekö kouluun.

- 12v lapsi päättää itse nukkumisestaas, syömisestään, ulkoilustaan, tietokoneenkäytöstään, facebook-profiilistaan jne.

Kaytännössä siis Oulaisten sosiaalitoimen lastensuojelun mukaan 12v lapsi saa päättää kaikista asioistaan täysin itsenäisesti, eikä 12v lasta voi velvottaa ja/tai pakottaa tekemään mitään tahtonsa vastaisesti. Lapsen huoltaja ei voi vaatia lasta noudattamaan mitään aikuisten asettamia rajoja, eikä edes viranomaisten ja lakien määrittelemiä asioita. Tämä aiheuttaa sen, että 12v lasta on täysin mahdotonta pitää millään tavalla aisoissa minkään asian suhteen, mitä ikinä lapsi hoksakaan vaatia, tai kieltäytyä, on siihen vaan myönnyttävä.

Uskomatonta, mutta totta. Tässä tuntee asemansa vanhempana ja huoltajana pelkäksi rahanlypsylehmäksi. Rahaa tämän ikäisen lapsen elatukseen kuitenkin tulee sosiaalitoimen mukaan olla, kaikki lapsen tarpeet on täytettävä... Luoja armahda, mitä tapahtuu, kun tuon ikäinen lapsi hoksaa voivansa alkaa käyttämään päihteitä, varastamaan jne ilman minkäänlaisia vastuita ja seuraamuksia!?

3

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Paljon pienempikin lapsi voi päättää, haluaako sovittuihin tapaamisiin mennä. Kyse on nimenomaan lapsen oikeudesta tavata vanhempaansa, ei toisinpäin. Jos ei halua etävanhempaansa tavata, siihen ei voida pakottaa.

• oikeus on näennäinen

mutta käytännössä se ei toimi. Jos lapsi kieltäytyy tapaamasta etävanhempaa on lähivanhempi syytettyjen penkillä. Ensimmäinen, mikä heitetään silmille on se, että lähivanhempi estää joko suorasti tai epäsuorasti tapaamiset, puhuu pahaa, manipuloi jne. En ole vielä tavannut sossua, joka uskoisi, että lapsi ei ihan itse, etävanhemmasta johtuen, halua mennä tapaamisiin.
        Kyllä vain, jos haluaa säilyttää rauhan lähivanhemman on pakko yrittää kaikin keinoin usuttaa lapsi menemään vaikka vastoin tahtoaan ja toivoa, että ikää tulee niin, että lapsi saa itse ottaa kantaa asioihinsa (todellisuudessa 18v.)
        Meillä teini-ikäiset(silloin 12, 15 ja 16v.) kieltäytyivät kunniasta tavata isäänsä. Isä pisti prosessin liikkeelle sossun kanssa. Seurauksena sossu hyökkäsi kimppuuni syyttäen minua koko hommasta. Sossun mukaan nuoret olivat vielä lapsia, joiden asioista vanhemmat päättävät. Nuoret eivät saaneet tulla tapaamiseen mukaan eikä heidän mielipidettään kysytty.
        Pitkän, melkein vuoden kestävän taistelun jälkeen meni perille, että minä en estä tapaamisia ja minun puolesta saavat tavata ihan miten haluavat, mutta lapset eivät halua tavata eivätkä edes puhua puhelimessa. Syy oli isän ihan omassa käytöksessä tapaamisten aikana ja painostavissa puheluissa, jotka venyivät joskus tuntiinkin, kun hän painosti ja uhkaili lapsia mukaansa. Missään vaiheessa ei siis lapsia kuultu.
        Niin että lapsen oikeus on veteen piirretty viiva. Siinä pelaa oman rauhansa kustannuksella jos antaa lasten päättää, silti Lähivanhemman täytyy olla valmis puolustamaan lastensa oikeutta. Etävanhempi tai sossu ei sitä tee.
        Lasten oikeuksien puolustaminen lujittaa luottamusta vanhemman ja lasten välille. Etävanhempi voi sossun kanssa uhata vaikka millä, mutta tuloksena on aina vain syvenevä railo lasten ja etävanhemman välillä. Etävanhempi tekee siis itselleen aikamoisen karhunpalveluksen Teineissä nousee äkkiä viha kun alkaa tulla virallisen tuntuisia vaatimuksia ja uhkauksia, että isää on pakko tavata.
        Meillä meni runsas vuosi tämän prosessin jälkeen ennen kuin kaksi lapsista suostui pikaisesti näkemään isäänsä pizzalla tai vastaavassa tilanteessa. Isän kotiin eivät enää suostuneet menemään. Nyt tapaavat harvakseltaan pari kertaa vuodessa. Yksi lapsista, joka on jo täysiäikäinen ei ole, suostutteluista huolimatta, enää tavannut isäänsä eikä pitänyt mitään yhteyttä. Ilmoittaa isän olevan hänelle täysin vieras ihminen. Sen verran tämä tapaamispakko siis loukkasi nuorten orastavaa itsenäisyyttä ja oikeuksia.

• perustuvat?

Otsikko sisälsikin kaiken, mikä minua kiinnostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      107
      4662
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3433
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1514
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1236
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1142
    8. 159
      1036
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1028
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen