Tasapainoaisti ja hormonieritys

Kivuton

Ihmiskehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, erityisesti hormonien erityksessä eli kehon herkässä säätelyjärjestelmässä, joka ohjaa aineenvaihduntaa ja elintoimintoja.
Vaihdevuosioireet ovat osa ikääntymiseen liittyviä muutoksia, joiden yhteys tasapainoaistin toimintakuntoon voi äkkiseltään tuntua yllättävältä. Ikääntymisen myötä lihasten mukautumiskyky heikkenee, jolloin tasapainoaisti kuormittuu.

Viime vuosien asentohoitokokemusten myötä on tullut ilmi eri ikäisten naisten kaikkien gynekologisten vaivojen yhteys tasapainoaistiin, myös raskaudenaikaisten ja synnytykseen liittyvien vaivojen.
Vaivat ovat siis todennäköisesti sitä hankalampia, mitä huonommin tasapainoaisti toimii.

Tasapainoaistin toimintahäiriö aiheuttaa kroonista lihasjännitystä, joka on omiaan huonontamaan verenkiertoa joissakin lihaksissa ja siten lisäämään kivuntuntemuksia. Lihasjännitystä ylläpitämään tarvitaan adrenaliinia (ponnistushormonia), joka kiihdyttää elintoimintoja (mm. hikoilu), ja saattaa pitää kehon vireystilaa niin korkeana, että nukahtaminen tai uni häiriintyy. Adrenaliinilla on osuutensa myös mielialojen vaihteluissa.

Kohonnut adrenaliini vaikuttaa muuhun hormonitoimintaan eri reittejä.
Adrenaliini kohottaa verensokeria, jota alentamaan tarvitaan insuliinia. Se alentaa verensokeria kovalla kädellä,(muuttaa sokerin rasvaksi)ja sen vuoksi taas adrenalini stimuloi aivot hakemaan lisää sokeria. Tämä selittää toistuvan, voimakkaan makeannälän.
Kehon on yritettävä hillitä adrenaliinin kiihdyttävää vaikutusta, johon työhön ryhtyy kortisoli (stressihormoni"). Se poistaa verestä suolaa ja valkosoluja. Se osa tästä "siirtosuolasta", jota munuaiset eivät eritä virtsaan, varastoidaan erilliseen nestekudokseen (turpoaminen) tai se kiteytyy kehossa mihin tahansa. Tästä puolestaan voi johtua toistuva, voimakas suolaisennälkä.
Nestekudosta varten keho kerää nestettä, josta aiheutuu kudosten kuivumista. Tämä on erityisen kiusallista missä tahansa limakalvoilla, jotka voivat ärtyä ja altistua tulehduksille (esim. hiiva). Kuivumisilmiö voi vaikuttaa myös munasoluun ja sen irtoamiseen sekä synnytyselinten kuntoon.

Myös raskaudenaikaiset vaivat selittyvät tasapainoaistin toimintapuutteilla: kasvava sikiö muuttaa äidin kehon painopistettä jatkuvasti, minkä vuoksi pienikin häiriö äidin tasapainoaistissa voi alkaa oireilla juuri raskauden aikana.

Tasapainoaistin hoidossa käytetään liikesarjoja, jotka matkivat tasapainoaistin kaarikäytävien muotoa. Tämän asentohoidon teho perustuu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen. Samalla adrenaliini ja muu hormonieritys normalisoituvat.
Asentohoidolla on mahdollista auttaa kehon säätelyjärjestelmää tasapainottamaan
sokeri-, rasva-, suola- ja nesteaineenvaihduntaa, jolloin se sopii yleishoidoksi myös gynekologisissa vaivoissa.

Lisätietoja osoitteessa asentohoito.auttaa.fi

7

1612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoista

Tää oli todella mielenkiintoinen postaus. Sitä en tiedä, auttaako asentohoito vaihdevuosioireisiin, mutta se tuntuu oikealta ajatukselta, että stressistä tässä on kysymys. Ikääntyminen lisää stressihormonien määrää ... niinhän siinä sanottiin. Ja siihen loppuu hedelmällisyys.

• ihmettelen vaan vielä

Tuo oli ihan järkeenkäypää tekstiä.
      Mulla on alkanut iän myötä esiintyä huimausta ja lihasjännityksiä. Välillä saattaa myös sokerit laskea ihan liian alas ja tuntuu kuin adrenaliinia olis liikaa elimistössä. Uni on ajoittain häiriintynyttä jne.

Miten tuon kuitenkin sitten pitäis näkyä esim. testeissä?
      Mulle on tehty nyt pari kertaa viimeisen vuoden sisällä virtsankeräilykoe, jossa on tutkittu adrenaliinitaso ja mm. kortisoli, mutta arvot ovat olleet ihan normaalit viiterajoissa olevat.
      Kaikki muutkin mahdolliset on tutkittu, natriumit sun muut sellaiset ja koskaan niissä ei ole näkynyt mitään.
      Miten sitten näiden hormoniarvojen muutoksia ei näy kokeissa, vaikka oireilua olisikin siihen viittaavaan suuntaan?

• äkkiä mieleeni

Jospa ei ole kysymys hormonien absoluuttisesta määrästä, vaan siitä miten paljon niitä on suhteessa toisiinsa. Hormonit usein vaikuttavat sillä periaatteella. Ne vaikuttavat myös eniten sillä, että onko suunta nouseva vai laskeva, vähenevä vai lisääntyvä. Ja sitten tietysti sillä miten elimistö kulloinkin ottaa niitä vastaan.

Jos ajatellaan vaan absoluuttisia, mitattavia, määriä niin esim. vaihdevuosikäisellä lihavalla naisella on estrogeeniä enemmän kuin hoikalla 18-vuotiaalla tytöllä.

Ja tosta miten elimistön vastaanottavuus vaikuttaa, on yksi jännä esimerkki: Ruotsalaiset tutkijat huomasivat, että miehet ovat uskollisuuden suhteen joko hyvin uskollisia, normaaleja tai hyvin uskottomia riippuen siitä paljonko heidän aivoissaan on vasopressiinireseptoreita, eli siis siitä, miten vastaanottavia he ovat vasopressiinille.

• Kivuton

Huonosti toimiva tasapainoaisti voi aiheuttaa oireita, jotka saavat ihmisen näyttämään "luulosairaalta", koska mittauksin
        niitä ei välttämättä saada todennettua. Tässä on kyse siitä, että keho pystyy korjaamaan hankaliakin tuntemuksia aiheuttaneen häiriö- tilan sen verran nopeasti, että verikokeessa se ei enää näy. Lähellä alarajaa olevat arvot voivat kuitenkin kertoa tästä.
        Suolaongelmat eivät välttämättä näy kummassakaan - virtsassa tai veressä, koska häiriövaiheessa ylimääräinen suola varastoidaan erilliseen nestekudokseen, tai suola kiteytyy.
        Koska suolavaje on vaarallinen tila, keho pyrkii korjaamaan senkin mahdollisimman nopeasti.

Eräs mielenkiintoinen mitattava on myös insuliinitaso, joka kertoo varmemmin sokeriaineenvaihdunnan ongelmista kuin verensokerin mittaus. Niin kauan kuin insuliinia riittää, verensokeri pysyy kurissa, mutta kohonnut insuliini voi haitata elintoimintoja; eräs niistä verensokerin voimakas heilahtelu.

Jokin aika sitten moni kummasteli erästä lääketieteellistä tutkimusta siitä, että varhainen kaljuuntuminen altistaa sydän- ja verisuonitauteihin. Tälle tulokselle olisi saanut luontevan selityksen tasapainoaistin toimintahäiriöstä, mutta koska sitä ei osattu ottaa huomioon, moni kalju tai kaljun ystävä närkästyi syyttä suotta.
        Huonosti toimivan tasapainoaistin aiheuttama lihasjännitys lisää adrenaliinia, joka huonontaa ääreisverenkiertoa, eli voi huonontaa ja vähentää hiuksia jo nuorellakin iällä ja toisaalta sydän ja koko verenkiertoelimistö voi kuormittua liikaa ja vaurioituakin.

Ihmiskeho on monimutkainen luomus, joka tarvitsee tehokkaan "suojamuurin", jollaisena tasapainoaistia voi pitää. Se on paljon herkempi kuin mitkään verikokeet, tms. Jos se antaa pieniäkin oireita, ne ovat varoitusmerkkejä, jotka kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa, jotta keho ei vaurioidu pahemmin ja sen toimintakunto pysyy parempana pitempään.

• hikinen nainen
        Kivuton kirjoitti:

Huonosti toimiva tasapainoaisti voi aiheuttaa oireita, jotka saavat ihmisen näyttämään "luulosairaalta", koska mittauksin
        niitä ei välttämättä saada todennettua. Tässä on kyse siitä, että keho pystyy korjaamaan hankaliakin tuntemuksia aiheuttaneen häiriö- tilan sen verran nopeasti, että verikokeessa se ei enää näy. Lähellä alarajaa olevat arvot voivat kuitenkin kertoa tästä.
        Suolaongelmat eivät välttämättä näy kummassakaan - virtsassa tai veressä, koska häiriövaiheessa ylimääräinen suola varastoidaan erilliseen nestekudokseen, tai suola kiteytyy.
        Koska suolavaje on vaarallinen tila, keho pyrkii korjaamaan senkin mahdollisimman nopeasti.

Eräs mielenkiintoinen mitattava on myös insuliinitaso, joka kertoo varmemmin sokeriaineenvaihdunnan ongelmista kuin verensokerin mittaus. Niin kauan kuin insuliinia riittää, verensokeri pysyy kurissa, mutta kohonnut insuliini voi haitata elintoimintoja; eräs niistä verensokerin voimakas heilahtelu.

Jokin aika sitten moni kummasteli erästä lääketieteellistä tutkimusta siitä, että varhainen kaljuuntuminen altistaa sydän- ja verisuonitauteihin. Tälle tulokselle olisi saanut luontevan selityksen tasapainoaistin toimintahäiriöstä, mutta koska sitä ei osattu ottaa huomioon, moni kalju tai kaljun ystävä närkästyi syyttä suotta.
        Huonosti toimivan tasapainoaistin aiheuttama lihasjännitys lisää adrenaliinia, joka huonontaa ääreisverenkiertoa, eli voi huonontaa ja vähentää hiuksia jo nuorellakin iällä ja toisaalta sydän ja koko verenkiertoelimistö voi kuormittua liikaa ja vaurioituakin.

Ihmiskeho on monimutkainen luomus, joka tarvitsee tehokkaan "suojamuurin", jollaisena tasapainoaistia voi pitää. Se on paljon herkempi kuin mitkään verikokeet, tms. Jos se antaa pieniäkin oireita, ne ovat varoitusmerkkejä, jotka kannattaa ottaa vakavasti ja hoitaa, jotta keho ei vaurioidu pahemmin ja sen toimintakunto pysyy parempana pitempään.

kyllä minulla on kuumia aaltoja en pysty kävelemään

• Taas palastetaan

voimme hurrata; vaihdevuodet ovatkin vain häiriötila tasapainoelimissä! Minun käsittääkseni vaihdevuodet aiheuttavat useille naisille, jotka eivät pahemmin ole kuntoilleet, hoipertelevaa kävelyä. Olen huomannut sitä monilla naisilla. Minulla on voimakkaat oireet ja olen silti aina napannut kaapista putoavan esineen kiinni vasemmalla kädellä, olen juossut metsässä lujaa kompuroimatta ja tasapaino on kuin nuorallatanssijan. Silti kärsinin voimakkaista ja lähes invalidisoivista vaihdevuosioireista.

• karhukävelijä

että kaikki ja kaikkien vaivat selittyvät yksinkertaisesti fyysiseen tasapainoon liittyvillä ongelmilla. Ihminen on laaja kokonaisuus ja vaikuttavia tekijöitä on monia. Eri ihmisillä syyt varmaan painottuvat hieman eri lailla. Joillakin tasapaino-ongelmien ratkaisu voi tuoda merkittävän avun, yhdellä ruokavalio, toisella liikunta, kolmannella asennemuutos korvien välissä.

Minulla tasapaino on liikaa takana. Astun kantapäillä, mistä johtuvat tärähdykset ovat rasittaneet niveliäni jo vuosikymmeniä. Virheasentoni aiheuttaa toisinaan myös selkävaivoja ja jalkojen puutumista. Olen korjannut asentoani tietoisesti, mutta esim liukkaalla kelillä keho tukeutuu vanhaan väärään asentoon. Siitä taas seuraa selän jumittuminen ja verenkierto-ongelmia jalkoihin, mikä puolestaan herättää minut yöllä, ja minun on liikuteltava jalkojani ja kiemurreltava selkääni. Minun aamuöiset heräämiseni johtuvat selästä, ei kuumista aalloista, koska niitä ei ole. Jos valitan jalkojani ja yöllistä heräämisongelmaa arvauskeskuksen lääkärille, hän sysää todennäköisesti ne vaihdevuosien piikkiin, ja tarjoaa unilääkereseptiä. Olen huomannut, että monia vaivoja heitetään konemaisesti ilman tarkempaa tutkimusta vaihdevuosien piikkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe