jätevesijärjestelmän valinnasta

nyt viisaampi jätevesistä

Minullakin on jätevesijärjestelmän uusiminen edessä. Olen siirtänyt sitä jo pari vuotta, mutta nyt on pakko tehdä jotain että saan rakennuksen lopputarkastuksen tehtyä. Olen vertaillut eri järjestelmiä kysellen niistä laitteiden myyjiltä. Mutta myyjät eivät osaa vertailla, kun eivät tiedä muista kuin myymistään laitteista mitään, eivätkä aina niistäkään. Olen etsinyt laitetta johon voisi luottaa ja olisi kohtuu hintainen (ei siis välttämättä halpa). Apua ei van ole tahtonut löytyä, ei keskustelupalstoilta eikä "asiantuntijoilta" eli myyjiltä.

Eilen minua kuitenkin mielestäni onnisti. Olin käymässä Seinäjoella messuilla ja sielläkin oli näitä puhdistamokauppiaita, myös eräs näillä palstoilla esiintynyt merkki. Heidän myyntitaitojaan täytyy kehua (paikalla oli "myynnin ammaittilaisia"), mutta aiasta he eivät tienneet mielestäni juurikaan. En siis taaskaan viisastunut siinä kohtaa yhtään. Sitten tulin osastolle, jossa oli myös puhdistamokauppias. Hänelle hatunnosto. Kun esitin asiani ja kerroin hänen kysyessään millaiseen kohteeseen tarvitsen laitteita, hän myösi ettei heidän laitteensa sovi meille. Mutta sitten tuli se suurin kiitoksen aihe, hän osasi neuvoa mistä saan apua. Osastolla ollut yrityksen edustaja viisasi minulle, että tuolta osastolta löydät asiantuntevaa apua, ja niinhän menin hänen osoittamaan suuntaan, josta löysin osaston ja ammattilaisen, suurella A:lla, joka osasi kertoa minulle mitä halusin tietää ja enemmänkin. Löysin siis vihdoiknkin paikan mistä sain kaiken sen tiedon kerralla, mitä olin metsästänyt kaksi vuotta monesta paikasta.

Yritys jonka osastolle minut neuvottiin on laitevalmistajiin sitoutumaton, heillä oli siis monen eri laitteen esitteitä esillä, ja esittelijällä oli paljon tietoa myös muista laitteista, vaikka ei esitteitä ollutkaan antaa. Hän ei moitinut ketään tai mitään laitetta, tarjosi auliisti neuvoja, mutta ei tyrkyttänyt mitään, vaan kertoi eri laitteista ja niiden toiminta periaateista kertoen mitä hyvää niissä on. Kysyessäni huonoja puolia, hän ei nimennyt mitään laitetta huonoksi, vaan kertoi mitä ongelmia on ollut esim. kaikilla laitteilla joissa on uppopumppuja, ja senhän tiedämme kaikki, että ne ovat rikkimenevää kulutustavaraa varsinkin jos niitä ei huolleta tai niitä käytetään väärin. Kysyessäni lopuksi millaisen järjestelmän meidän pitäisi laittaa, hän vastasi: "En pysty vielä näillä tiedoilla suosittelemaan mitään, mutta jos sovimme, että tulen käymään kiinteistöllänne ja selvitämme olosuhteet ja muut tiedot tarkemmin, niin voimme samalla katsoa millainen järjestelmä teille voisi sopia parhaiten". Näin siis sovimme heti päivn milloin hän tulee käymään, sekä hinnan mitä jätevesisuunnitelma maksaa. Hinta oli mielestäni kohtuullinen ja palvelu ainakin messuilla erittäin hyvää. Heiltä saan tarvittaessa kokonaispaketin "Avaimet käteen" tai haluamani palvelut.

Neuvonkin siis teitä muita epätietoisia kääntymään heti alussa ammattitaitoisen suunnittelijan puoleen. Eli sellaisen joka osaa neuvoa teitä myös laitevalinnassa, eikä myy sitä mitä hänellä sattuu olemaan.

Kiitokset siis vielä Länsi-Suomen Ympäristötekniikka Oy:lle ja heidän edustajalleen Jouni Saunamäelle. Tapaamme ensi viikolla.

9

1251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jätevesialalla itsekin

Ei muuta kuin Saunamäeltä puhdistamoa hankkimaan! Vastaavia jätevesiyrityksiähän löytyy jo ihan mukavasti eri puolilta Suomea. Saman tien Googlettamaan oman alueen toimijaa... :-)

• potaskaa

Taitaa olla päiväkänni päällä kun noin mauttomasti mainostaa. Mielikuvitus on hieno asia mutta kyllä sen pitäis suuntautua muualle kuin p...... puhumiseen.

• markkinapaikka
        potaskaa kirjoitti:

Taitaa olla päiväkänni päällä kun noin mauttomasti mainostaa. Mielikuvitus on hieno asia mutta kyllä sen pitäis suuntautua muualle kuin p...... puhumiseen.

Joo-o

Meillä päin ei saa rakennuslupaa ennemmin kuin JV-suunnitelma on tehty. Muilla se näköjään vaaditaan vasta lopputarkastukseen...

Meni melkein läpi, eikö oo töitä ku pitää täällä mainostaa ilmaiseksi...

• Nimetön

Olen ollut itse aikalailla samassa ongelmassa.. Tutkin eri valmistajia ja laitteiden edustajia, kunnes törmäsin Caivioon..Varmasti markkinoitten kilpailu kykyisimpiä hintansa suhteen ja palvelu todella hyvää.. Tutustun itse aina tuotteeseen mitä hommaan aika perin pohjin ja caivion tuotteet vaikuttivat todella hyviltä mm. isot panospuhdistamot "tyhjennystarve pisempi" ja kemikaalin käyttö vähäistä. Elikkä ylläpitokustannukset ovat vähäisiä. Osasivat myös kertoa kilpailijoiden tuotteista. Siis kannattaa käydä katsomassa www.caivio.fi

• riittää

Kunnon asenteella asiakkaita riittää joka tapauksessa aina jonoksi asti.

Myyn riittävän hyvää, en paskaa, ja pidetään kiinni siitä mitä luvataan. Se siitä.

Ei tarvitse tekniikasta tietää kun osaa myydä. Parhaiten myyn nuorehkoille rouville ja neideille. Reippaat naiset päättävät, kun tumpelo isäntä kuvittelee olevansa fiksu ja vertailee. Ja vertailee. Ja vertailee. Ja aikaa menee hukkaan.

Ärsyttäviä ovat miesvertailijat - miten se ja miten tämä, miten tuo. Kyselevät ja vievät ihmisten aikaa, pahimpia ovat eläkeläiset vertailijat ja vanhat teknikot ja asentajat. Ne tietää kaiken paremmin ja elleivät tiedä, niin luulevat tietävänsä. Ja pitää verrata. Niillä riittää tyhjänpäiväisiä kysymyksiä ja viimeinenkin euro pitää pihistää. Ja varsinkin niillä on aikaa. Piheydessä kyselijän ohi menee vaan rikas kyselijä.

Vertaileva kyselijä on kuin autojen renkaisiin potkija.

Onneksi on olemassa naisostajia. Niille riittää se, että tekee mitä lupaa. Niille riittää yksi laite, joka on sopiva.

• laitteistomyyjät

ole asiantuntioita, ne on myyjiä. Ne myy laitteita joita heillä on hyllyssä myynnissä.

Suunnittelijat ovat asioista perillä.

• Alaa työn puolesta seuraava

Hulluhan sitä on, jos myyjien puheiden perusteella tekee ratkaisunsa.

Kannattaa kysyä esim. kuntien viemärilaitoksista vastaavilta insinööreiltä... Heillä on esim. pumpuista (ja niiden vaatimasta huollosta yms.) vuosikymmenien kokemus.

Aika lailla yleinen mielipide tuntuu olevan, että noilla putsareilla tehdään rahaa ja viilataan ihmisiä linssiin.

• pienpuhdistamo
        Alaa työn puolesta seuraava kirjoitti:

Hulluhan sitä on, jos myyjien puheiden perusteella tekee ratkaisunsa.

Kannattaa kysyä esim. kuntien viemärilaitoksista vastaavilta insinööreiltä... Heillä on esim. pumpuista (ja niiden vaatimasta huollosta yms.) vuosikymmenien kokemus.

Aika lailla yleinen mielipide tuntuu olevan, että noilla putsareilla tehdään rahaa ja viilataan ihmisiä linssiin.

Koko setti

Mot paskalaki
        http://www.youtube.com/watch?v=upF6hXLKlhM
        Ajankohtainen kakkonen jätevesisotku
        http://www.youtube.com/watch?v=p8BD3gIRHXI
        Yle uutiset typenpoisto
        http://www.youtube.com/watch?v=2F4gyv9X6v

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      64
      4041
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3845
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      399
      3649
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      86
      3471
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3209
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2698
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2685
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      121
      2562
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2219
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2219
    Aihe