tuli mieleeni kun olin lenkillä ja muistin, että perunat jäi ostamatta aamupäivän kauppareissulla. No, ne voisin ostaa kotiin palatessa lenkkireittini varrella olevasta kyläkaupasta.
Nykyään perunoitten nostossa on konevoimat apuna.
Toista oli 40- ja 50-luvulla, kun nostimme perunat kuokalla. Ainakin yhdeksi päiväksi järjestettiin talkoot, jolloin kyläläisiä tuli kuokat olalla auttamaan.
Äiti juoksi pellon ja tuvan väliä. Ruokaa oli laitettava koko porukalle, mutta oli ehdittävä olla pellollakin. Tavallinen talkooruoka oli lihakeitto, joskus savolainen tappajaisrokka mykyineen kaikkineen. Jos oli toivoa saada mykyrokkaa niin se houkutteli enemmän väkeä perunapellollekin.
Meille lapsille talkoopäivät olivat hauskoja, varmaan aikaihmisillekin kun saivat tavata toisiaan ja vaihtaa kuulumisia. Pellolta kuului naurun remahduksia, lasten riemukkaita kiljahduksia, perunaämpäreitten kolinaa kun multaiset perunat osuivat niihin.
Muistan, että illalla kun oli nukkumaanmenoaika ja ummisti silmänsä niin perunat vaan vilisivät silmissä.
----------
Tulin kauppaan ja täytin muovipussin pestyillä perunoilla. On se kumma kun perunatkin täytyy pestä ennenkuin ne tulee kaupan hyllyille. Multaiset perunat pysyisivät kauemmin tuoreena.
Multaisissa perunoissa kun on kuulemma bakteereita. Oli kai niitä ennenkin, eikä niistä ole pahemmin haittaa ollut.
Perunannostotalkoot
8
390
Vastaukset
- Liena
en muista olleeni koskaan, en minkäänlaisissa.
Muistan kuitenkin tuon perunanostopuuhan aina syksy aikoina.
Kansakoulu ajoiltani muistan kun äidin kanssa kävimme naapurissa kuokan kanssa perunoita nostamassa, eikä se ole vieläkään niitä kaikkein hauskimpia muistojani.
On jäänyt mieleeni kun multaisia kynnenalusiani kaivellessani katselin pitkää perunavakoa edessäni ajatellen kauhulla pääsenkö koskaan tuon vaon toiseen päähän saakka. Selkä oli kipeä, kengän pohjat paksussa savessa, eikä kahvi tauostakaan ollut vielä mitään tietoa.
Ainoana lohduttavana ajatuksena oli: vielä tämä päivä ja huominen päivä, sitten ylihuominen, sen jälkeen onkin lauantai ja sitten sunnuntai, ja maanantaina, oi mikä ihanuus, KOULU ALKAA.
Tuollaisia ikäviä muistoja muistan perunan kuokinnasta.
Mutta tuosta perunoitten pesemisestä.
Minulle on sattunut, kun joskus olen ottanut sen verran liikaa perunoita maasta etten ole voinut yht'aikaa niitä keittää, mutta olen ne ehtinyt kuitenkin jo pestä, ja kun seuraavana päivänä olen ne keittänyt, niin voi pahuksen pahus, nehän ovatkin hapantuneet vuorokaudessa. Siis uusien perunoiden ollessa kysymyksessä.
Kerran keväällä, kun omamme eivät olleet vielä ehtineet kasvaa vielä syötävän kokoisiksi, menin ostamaan niitä torilta.
Sehän näkyy edellisen päivän aikana myymättä jääneistä uusista perunoista, kun ne on ensin pesty ja sitten hieman mullassa taas pyöritelty että näyttäisivät juuri nostetuilta.
Minäpä ostaessani torilla olleelta myyjätytöltä kysyin, miksi he pesevät perunat ennen myyntiin tuomistaan. Tyttöpä vastasi minulle "kun kaupunkilaiset ovat niin laiskoja etteivät jaksa itse perunoitaan pestä, siksi heidän täytyy jaksaa".
Mitäs tuumaavat kaupunkilaiset tuollaisesta, minä kun en tiedä, kun olen mailta. - juniori
meillä vieläkin nostetaan. vaikka eipä sitä peltoa niin paljon ole... tylsimmistä hommista mitä minä tiiän.
- Potutti.
Ihan tässä innostuu kertomaan 40 luvun lopulla alkaneesta
joka syksyisestä potun otosta tietenkin kuokalla.Sitä kesti 2viikkoa.Kun jotain asiaa muisteltiin,tavattiin sanoa että se oli silloin potun oton aikaan.
Olin 13v kun lopetin n.s kansakoulun,piti osallistua heti "talon töihin".Kyllä lujille otti,ainaski potun nosto,sen minäkin muistan.
Pottua piti olla talveksi sekä ihmisille että eläimille,joten kuokkimista riitti...potutti.
- Kysyjä
Mitä on tappajaisrokka,mykyineen ja mitä on nämä mykyt?
Olen tomppeli kun en tiedä,mutta kun on täältä rannikolta niin on paljon outoja sanoja.
Onko se jotai karjalasta lähtöisin?- SolenSara
Ainakin Itä-Suomessa keitettiin kyseistä ruokaa syksyisin kun eläimiä teurastettiin. Laitettiin kiehumaan sydäntä, maksaa, munuaista ja lihaa. Kun nämä oli kiehuneet muutaman tunnin laitettiin liemeen mykyt.
Mykyt valmistettiin verestä ja jauhoista (ohra, ruis) taputeltiin litteiksi ja kypsennettiin liha/sisäelinliemessä. Mausteina oli pippuria ja sipulia. Oli muuten mahdottoman hyvää ja ravitsevaa ruokaa. - MdK
SolenSara kirjoitti:
Ainakin Itä-Suomessa keitettiin kyseistä ruokaa syksyisin kun eläimiä teurastettiin. Laitettiin kiehumaan sydäntä, maksaa, munuaista ja lihaa. Kun nämä oli kiehuneet muutaman tunnin laitettiin liemeen mykyt.
Mykyt valmistettiin verestä ja jauhoista (ohra, ruis) taputeltiin litteiksi ja kypsennettiin liha/sisäelinliemessä. Mausteina oli pippuria ja sipulia. Oli muuten mahdottoman hyvää ja ravitsevaa ruokaa.äitini tekee vieläkin silloin tällöin jos on halukkaita syöjiä. Kaikkea muuta rokkaan tarvittavaa saakin lihatiskiltä, mutta veren joutuu tilaamaan erikseen.
Lämmitettynä rokka vaan paranee.
- maija
kuluu minulta joka syksy pari kolmeviikkoa, olen jo useana kesänä vaihtanut lomarahat vapaaseen ja pitäny osan lomasta perunanoston aikaan.
Veljelläni on perunanviljelyksellä maatila ja hän on vanhapoika, mutta onneksi hänellä on sisaruksia joista osa on jo eläkkeellä ja minä voin järjestää tällä tavalla vapaata.
Hienompaa lomaa en tiedä, kuin työ raikkaassa syysilmassa, koko päivä ulkona, uni on todellista lepoa ja seura sitten, meillä sisaruksilla on samanlainen huumorintaju, pientä naljailua ja itseironiaa, sovimme todella yhteen.
Odotamme kaikki syksyä ja perunannostoa! - Anu
Nyt vielä aijon tähänkin pistää lusuni,
ja kertoa miten meillä ennen tienattiin kouluretki kyytit.
No mehän koko luokka mentiin isontalön perunapellolle poimimaan perunat maasta kun hevosella ajettiin perunatarhat auki,
siten maksettiin matkarahat kun retkelle lähdettiin.
Mutta voi selkä parkaa sitten seuraavana päivänä,kun oli monta päivää kerätty pellosta perunoita ja aina ämpärin täytyttyä piti se kantaa
tyhjentämään laatikkoihin.
Nyt lopettelen vähäksi aikaa,heido.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..2166533Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1094953Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1164690"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste423200Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1002847En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.642283- 661769
Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1331767odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391684- 571527