Kasvatusta kerrostalossa

siskoni sisko

Aina parjataan että nykyvanhemmat eivät pidä rajoja lapsilleen. Ainakin kerrostalossa se voi olla hyvinkin vaikeaa.

Olen sivusta seurannut siskoni elämää. Lapset ovat nyt 6 ja 3- vuotiaita. Vanhempi lapsi on aina ollut nk. helppo lapsi. Toki hän saa ne normaalit uhma- ja raivopuuskat mitä muutkin mutta ne menevät nopeasti ohi.

Nuorempi onkin sitten aivan toisenlainen. Tyttö on tempperamenttinen ja todella voimakastahtoinen. Huushollissa onkin välillä ikkunat heliseet kun pikkuneiti ei ole saanut tahtoaan läpi. Varsinainen uhmaikä oli yhtä huutoa ja riitelyä.

Jokainen joka on yhtään ollut lasten kanssa tekemisissä tietää että uhmaikäinen lapsi huutaa nimenomaan silloin kun ei saa tahtoaan läpi eli hänelle asetetaan juuri ne rajat joiden perään aina itketään. Naapurusto on kuitenkin eri mieltä. Naapurusto nyrpistelee nokkaansa ja ilmoitustaululle kirjoitellaan nimettömiä kirjeitä siitä miten kyseisessä perheessä lapset kärsivät. Paras oli kun joku ystävällinen naapuri soitti yöllä poliisille, lapsi kun itki kuumeessa ja vatsataudissa.

Onneksi siskollani ja hänen miehellään on niin paljon järkeä että pitävät tytölle rajoja naapureista huolimatta. Mutta kuinkahan moni kerrostalossa asuva antaa uhmaikäiselle periksi naapureiden pelossa? Se nyt vaan on niin että joillekin lapsille se kuri ja säännöt ovat vaikeampia oppia kuin toisille.

29

4404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrostalosta

      Jos aikuiset pitävät rajoja muuten kuin itsekin huutamalla, niin naapurusto ymmärtää lapsen huudon, mutta jos vanhemmatkin alkavat asettamaan näitä rajoja itsekin huutaen, niin silloin kyllä on jotain kasvatusmenetelmissä pielessä. Ja varsinkin jos vanhempien huuto lapsille toistuu päivästä ja viikosta toiseen.

      • siskoni sisko

        Vanhemmat eivät huuda. Kyllä se on lapsi joka ne ikkunat saa raikaamaan. Toki jokaisella vanhemmalla joskus palaa pinna ja desibelit saattavat nousta mutta mitenkään huutamalla ei lapsia kasvateta.


      • väri
        siskoni sisko kirjoitti:

        Vanhemmat eivät huuda. Kyllä se on lapsi joka ne ikkunat saa raikaamaan. Toki jokaisella vanhemmalla joskus palaa pinna ja desibelit saattavat nousta mutta mitenkään huutamalla ei lapsia kasvateta.

        puhut!On paljon kiinni naapureista mitenkä "kasvatus"etenee.Toiset lapset ovat äänekkäämpiä ja toiset naapurit kestämättömämpiä.Kaikkien pitäisi periaatteessa saada kasvattaa rauhassa ,niin ei muiden puuttuminen alkaisi ahdistaa ja aiheuttaa sitten osapuolten turhaa hermostumista.Vai epäilläänkö jo valmiiksi naapureiden kasvatuskykyjä?


      • siskoni sisko
        väri kirjoitti:

        puhut!On paljon kiinni naapureista mitenkä "kasvatus"etenee.Toiset lapset ovat äänekkäämpiä ja toiset naapurit kestämättömämpiä.Kaikkien pitäisi periaatteessa saada kasvattaa rauhassa ,niin ei muiden puuttuminen alkaisi ahdistaa ja aiheuttaa sitten osapuolten turhaa hermostumista.Vai epäilläänkö jo valmiiksi naapureiden kasvatuskykyjä?

        tässä tapauksessa kyse on ihan naapureiden ennakkoluuloista. Vanhemmat ovat nuoria ja näyttävät hieman toiselta kuin ns. "normivanhemmat". Molemmilla tatuointeja, isällä irokeesi, äidillä rastat. Mutta ei ulkonäkö vaikuta vanhemmuteen. Kyllä hekin tahtovat kasvattaa lapsensa ja asettaa selkeät rajat, ilman niitä kun lapsosen tulevaisuus on kovin musta.


      • kerrostalossa
        siskoni sisko kirjoitti:

        tässä tapauksessa kyse on ihan naapureiden ennakkoluuloista. Vanhemmat ovat nuoria ja näyttävät hieman toiselta kuin ns. "normivanhemmat". Molemmilla tatuointeja, isällä irokeesi, äidillä rastat. Mutta ei ulkonäkö vaikuta vanhemmuteen. Kyllä hekin tahtovat kasvattaa lapsensa ja asettaa selkeät rajat, ilman niitä kun lapsosen tulevaisuus on kovin musta.

        mulla on sama juttu!! olen 3vuotiaan yh-äiti!! ja sain sossusta lapun... olen huutanut lapselleni ja lapsi itkee!! tottakai lapsi itkee kun ei saa tahtoansa läpi!
        eli kaikki pitäisi antaa periksi kerrostalossa!! ei ikinä!! kaiki äänet kuuluu niin hyvin!!

        ja mulla neiti saa kanssa ihania uhma ja raivokohtauksia niin että rääkyy kun päätäleikattas....:D ja sitten ittellä palaa pinna kun ei uskota enään mitään ja sen takia sitten korottaa ääntä!


      • siskoni sisko
        kerrostalossa kirjoitti:

        mulla on sama juttu!! olen 3vuotiaan yh-äiti!! ja sain sossusta lapun... olen huutanut lapselleni ja lapsi itkee!! tottakai lapsi itkee kun ei saa tahtoansa läpi!
        eli kaikki pitäisi antaa periksi kerrostalossa!! ei ikinä!! kaiki äänet kuuluu niin hyvin!!

        ja mulla neiti saa kanssa ihania uhma ja raivokohtauksia niin että rääkyy kun päätäleikattas....:D ja sitten ittellä palaa pinna kun ei uskota enään mitään ja sen takia sitten korottaa ääntä!

        Tuo on kyllä kurjaa varsinkin kun ne rajat on kuitenkin pidettävä, muuten lapsesi hakkaa muutaman vuoden päästä reikiä seinään. Luulisi senkin naapureita häiritsevän. Siskoni naapurit tyytyivät kirjoittelemaan nimettömiä kirjeitä rappukäytävään. Epäilimme erästä tiettyä naapuria ja kirjeet loppuivatkin kun kyseinen naapuri muutti pois. Mutta neniä nyrpistellään edelleen.


      • naapuritalosta

        toteaa, että kyllä vanhemmilla on oikeus joskus huutaa lapselle - näyttää tunteensa. Rajoja ei aseteta huutaen - niistä keskustellaan, mutta kaikkea ei sentään vanhempienkaan tarvitse sietää. Jos uhmaikäinen jatkuvasti huutaa ja huutaa niin kyllä siinä on aikuisella oikeus korottaa ääntään ja pistää turhalle huudolle loppu.


      • kerrostalossa!
        kerrostalossa kirjoitti:

        mulla on sama juttu!! olen 3vuotiaan yh-äiti!! ja sain sossusta lapun... olen huutanut lapselleni ja lapsi itkee!! tottakai lapsi itkee kun ei saa tahtoansa läpi!
        eli kaikki pitäisi antaa periksi kerrostalossa!! ei ikinä!! kaiki äänet kuuluu niin hyvin!!

        ja mulla neiti saa kanssa ihania uhma ja raivokohtauksia niin että rääkyy kun päätäleikattas....:D ja sitten ittellä palaa pinna kun ei uskota enään mitään ja sen takia sitten korottaa ääntä!

        onko kukaan teistä joutunut käymään lastenvalvojalla...montako kertaa??
        mun pitää!! ja todella ärsyttävää kun syynätään.... ei siis saa kasvattaa ja kurittaa ja sitä myöten asettaa niitä rajoja lapselle!!! minne tämä maailma on menossa!
        ja olen yhdelle naapurilleni sanonut että jos on jotain asiaa niin tuu sanoon suoraan!! niin hän huutaa vaan mulle " ei hän oo ei hän oo" jne......
        huh huh!!!

        ja olen sanonut niille lastenvalvojillekkin etten tuu antaan naapureideni takia lapselleni perikis!!

        ja sekin kun ei sosiaalityöntekijät kerro onko naapurit epäillyt lyönkö lastani !! EN TODELLAKAAN!! JA IKINÄ!!

        mitenkä kerrostalossa eletään 3 vuotiaan kanssa ?


      • siskoni sisko
        kerrostalossa! kirjoitti:

        onko kukaan teistä joutunut käymään lastenvalvojalla...montako kertaa??
        mun pitää!! ja todella ärsyttävää kun syynätään.... ei siis saa kasvattaa ja kurittaa ja sitä myöten asettaa niitä rajoja lapselle!!! minne tämä maailma on menossa!
        ja olen yhdelle naapurilleni sanonut että jos on jotain asiaa niin tuu sanoon suoraan!! niin hän huutaa vaan mulle " ei hän oo ei hän oo" jne......
        huh huh!!!

        ja olen sanonut niille lastenvalvojillekkin etten tuu antaan naapureideni takia lapselleni perikis!!

        ja sekin kun ei sosiaalityöntekijät kerro onko naapurit epäillyt lyönkö lastani !! EN TODELLAKAAN!! JA IKINÄ!!

        mitenkä kerrostalossa eletään 3 vuotiaan kanssa ?

        Pahaks menee jos sossukin jo sanoo ettei lapselle saa laittaa rajoja. Se on siinä kun ei tiedä mitä ne naapurit sinne loruilee. Koita nyt vaan jaksaa ja pitää pintas. Onko lapsesi päiväkodissa? Sieltä voi myös pyytää lausuntoa. Siellä kyllä huomataan jos lasta oikeasti lyödään ja tunnetaan lasten kiukkukohtaukset. Myötätuntoni on kokonaan sinun puolellasi.


      • Vihainen isä

        Mä huudan lapselleni jos haluan, sitä sanotaan kasvatukseksi mitä sinulle ei ilmeisesti ole koskaan tapahtunut kun arvostelet täällä toisten huutamisia. Jos joku tulis valittaan niin huutaisin sille...


      • kerrostalossa!!
        siskoni sisko kirjoitti:

        Pahaks menee jos sossukin jo sanoo ettei lapselle saa laittaa rajoja. Se on siinä kun ei tiedä mitä ne naapurit sinne loruilee. Koita nyt vaan jaksaa ja pitää pintas. Onko lapsesi päiväkodissa? Sieltä voi myös pyytää lausuntoa. Siellä kyllä huomataan jos lasta oikeasti lyödään ja tunnetaan lasten kiukkukohtaukset. Myötätuntoni on kokonaan sinun puolellasi.

        kiitos!!
        lapseni ei ole päivähoidossa!! mutta haku tehtiin nyt!
        siinäpä se onkin kun ei tiedä mitä naapuri on mennyt sanoon!! mutta eiköhän sosiaalityöntekijä nää ihan itte että lapseni on kunossa ja voi hyvin!! se on se pääasia! eikä naapurien lorut!!

        mutta sen sanon jos tämä jatkuu. siis tulee uusia ilmoituksia! niin sitten vien joka ikiselle naapurilleni uhma-ikäisestä kertovia juttuja!!! kuten esim. nämä keskustelut täällä!!
        luulisivat sitten ymmärtävän uhma-ikiäisiä lapsia!


      • siskoni sisko
        kerrostalossa!! kirjoitti:

        kiitos!!
        lapseni ei ole päivähoidossa!! mutta haku tehtiin nyt!
        siinäpä se onkin kun ei tiedä mitä naapuri on mennyt sanoon!! mutta eiköhän sosiaalityöntekijä nää ihan itte että lapseni on kunossa ja voi hyvin!! se on se pääasia! eikä naapurien lorut!!

        mutta sen sanon jos tämä jatkuu. siis tulee uusia ilmoituksia! niin sitten vien joka ikiselle naapurilleni uhma-ikäisestä kertovia juttuja!!! kuten esim. nämä keskustelut täällä!!
        luulisivat sitten ymmärtävän uhma-ikiäisiä lapsia!

        Oikeasti pahoinpidellyt lapset kyllä oireilevat selvästi ja ammattitaitoinen sosiaalityöntekijä tuntee oireet. Kýllä heillä itselläänkin on lapsia ja kiukkupuuskat ovat varmasti tuttuja.

        Tuollaiset naapurit ovat kyllä ikäviä. Kyse voi olla yhdestä ainoasta ihmisestä joka on ottanut sinut hampaisiinsa.

        Jos siellä sossussa kumminkin jotain aletaan vängätä niin voit kysyä saatko laittaa lapselle ne rajat nyt vai haluaako sossu itse laittaa ne rajat kymmenen vuoden päästä. Silloin se tosin voi olla jo hyvin vaikeaa ellei peräti mahdotonta.


      • kerrostalosta
        siskoni sisko kirjoitti:

        Oikeasti pahoinpidellyt lapset kyllä oireilevat selvästi ja ammattitaitoinen sosiaalityöntekijä tuntee oireet. Kýllä heillä itselläänkin on lapsia ja kiukkupuuskat ovat varmasti tuttuja.

        Tuollaiset naapurit ovat kyllä ikäviä. Kyse voi olla yhdestä ainoasta ihmisestä joka on ottanut sinut hampaisiinsa.

        Jos siellä sossussa kumminkin jotain aletaan vängätä niin voit kysyä saatko laittaa lapselle ne rajat nyt vai haluaako sossu itse laittaa ne rajat kymmenen vuoden päästä. Silloin se tosin voi olla jo hyvin vaikeaa ellei peräti mahdotonta.

        aivan!! totta puhut!! sanon kyllä nuon!! kiitos!! :)

        sekin kun tässä talossa ei asu muita lapsia!! mutta varmasti nuolla kaikilla naapureilla on joku tuttu jolla on lapsia!!!
        varmasti tietävät lapsen käyttäytymiset!!

        ja kyllä todellakin sossunämmät näkee!!!


      • huomannut
        kerrostalossa! kirjoitti:

        onko kukaan teistä joutunut käymään lastenvalvojalla...montako kertaa??
        mun pitää!! ja todella ärsyttävää kun syynätään.... ei siis saa kasvattaa ja kurittaa ja sitä myöten asettaa niitä rajoja lapselle!!! minne tämä maailma on menossa!
        ja olen yhdelle naapurilleni sanonut että jos on jotain asiaa niin tuu sanoon suoraan!! niin hän huutaa vaan mulle " ei hän oo ei hän oo" jne......
        huh huh!!!

        ja olen sanonut niille lastenvalvojillekkin etten tuu antaan naapureideni takia lapselleni perikis!!

        ja sekin kun ei sosiaalityöntekijät kerro onko naapurit epäillyt lyönkö lastani !! EN TODELLAKAAN!! JA IKINÄ!!

        mitenkä kerrostalossa eletään 3 vuotiaan kanssa ?

        että tässä kuten monessa muussakin asiassa "hyökkäys on paras puolustus". Kerroin itse oma-aloitteisesti naapureille minkälainen tilanne meillä oli. Osa ymmärsi puhumalla (ne joilla itsellään oli itsepäisiä lapsia) osa vasta kun lapsi sai raivarin pihalla. Apua saimme vasta kouluiässä kun koululääkäri lähetti meidät perheneuvolaan mutta siihen tarvittiin opettajan painostus. Sos.toimiston perhetyöntekijään kannattaa pitää itse yhteyttä niin on askeleen kantelijoista edellä. Rajoista ei todellakaan kannata luopua, meillä oli vahva ja agressiivinen lapsi joka on kasvanut murrosikäiseksi enkeliksi. Taisi tulla hankalat ikäkaudet käytyä kerralla läpi. Ota lastenvalvojaan asenne että hän tekee vain työtään joka teidän kohdalla tarkoittaa että hän tarkistelee että lapsen asiat on kohdallaan. Jos naapurit kitisee vielä heille voi ilmoittaa että lastenvalvoja on kuvioissa mukana eikä heidän tarvitse enää huolehtia. Saattaa tukkia pahimpien tärkeilijöiden suut.


      • Äiti46
        kerrostalossa! kirjoitti:

        onko kukaan teistä joutunut käymään lastenvalvojalla...montako kertaa??
        mun pitää!! ja todella ärsyttävää kun syynätään.... ei siis saa kasvattaa ja kurittaa ja sitä myöten asettaa niitä rajoja lapselle!!! minne tämä maailma on menossa!
        ja olen yhdelle naapurilleni sanonut että jos on jotain asiaa niin tuu sanoon suoraan!! niin hän huutaa vaan mulle " ei hän oo ei hän oo" jne......
        huh huh!!!

        ja olen sanonut niille lastenvalvojillekkin etten tuu antaan naapureideni takia lapselleni perikis!!

        ja sekin kun ei sosiaalityöntekijät kerro onko naapurit epäillyt lyönkö lastani !! EN TODELLAKAAN!! JA IKINÄ!!

        mitenkä kerrostalossa eletään 3 vuotiaan kanssa ?

        On Äidit jotka sanoo en minä tee niin mutta kun naapuri kuulee niin kun se on! Minun naapurissa on helvetti Äiti ei piittaa mistään, laittaa uskonto musiikit ja saarnat täysilleja ovi auki että kuuluu muilekkin. Antaa tytön itkeä joka yön 2tuntia eikä välitä istuu vaan keittiössä, meille kuuluu kun Äiti satuttaa lasta ja Äiti leikkii tekopyhää että hän on niin kilti lapsille. Kerrostalossa on säänöt ne on noudettava. lapset potkii pattereita, hakkaa seinää, leikkii rappusissa, huutavat viimeistä päivää, minulla on kolme lasta olen heti tehnyt säänöt ei paskita ovea, ei hakata seinää, patteri antaa olla rauhassa eikä rappukäytävässä leikitä, minun ei tarvi kiroilla minä puhun ja selitän. Jos et ymmärrä näitä muuttakaa omakotitaloon tehkää siellä mitä haluatte


    • omakotitalossa ja

      ihan maaseudulla, joten naapureista ei metelin puolesta tarvitse välittää, he eivät kuule. Tietysti edellä mainitusta syytä emme ole yrittäneetkään opettaa lapsille, että kiukuttelua voisi hoitaa hiljempaakin, mutta olen monesti ihmetellyt, että miten kerrostaloissa yleensä voi kukaan elää. Minulta menisi hermot lopullisesti, jos joutuisin ajattelemaan naapureita metelin takia jokaisen uhmakohtauksen takia ja en tajua, miten lapset voisi saada hiljaiseksi. Ehkä he ajan myötä oppisivat. Enkä kyllä haluaisi olla se meidän seinänaapurikaan.

      • Se edellinen

        Aivan totta on, että paras tapa saada lapsi hiljaiseksi on antaa sille periksi kaikessa. Sehän ei ole mitään kasvatusta, vaan nimenomaan edesauttaa hankalien murkkujen ja nuorisorikollisten tuloa.


      • siskoni sisko
        Se edellinen kirjoitti:

        Aivan totta on, että paras tapa saada lapsi hiljaiseksi on antaa sille periksi kaikessa. Sehän ei ole mitään kasvatusta, vaan nimenomaan edesauttaa hankalien murkkujen ja nuorisorikollisten tuloa.

        Sattumalta asun siskoni kanssa samassa talossa. Täällä niitä asenteita piisaa muutenkin.

        Muutava vuosi sitten istuin pihassa ja katselin kun lapset leikkivät pistettä. Naapuritalon parvekkeelle ilmestyi nainen joka alkoi karjua ettei kestä muksujen metelöintiä ja komensi lapsia alapihalle riehumaan. Eräs pikkupoika selitti isoon ääneen ettei siellä voi leikkiä koska sinne tulee joku mies joka alkaa huutaa heille kovalla äänellä.

        Hetken aikaa harkitsin vakavasti että opetan talon lapsille hiljaisen ja mukavan harrastuksen. Onhan spray- maalit ja -tussit keksitty:D


      • kyllä lasten
        siskoni sisko kirjoitti:

        Sattumalta asun siskoni kanssa samassa talossa. Täällä niitä asenteita piisaa muutenkin.

        Muutava vuosi sitten istuin pihassa ja katselin kun lapset leikkivät pistettä. Naapuritalon parvekkeelle ilmestyi nainen joka alkoi karjua ettei kestä muksujen metelöintiä ja komensi lapsia alapihalle riehumaan. Eräs pikkupoika selitti isoon ääneen ettei siellä voi leikkiä koska sinne tulee joku mies joka alkaa huutaa heille kovalla äänellä.

        Hetken aikaa harkitsin vakavasti että opetan talon lapsille hiljaisen ja mukavan harrastuksen. Onhan spray- maalit ja -tussit keksitty:D

        kannalta todella valitettava tilanne. Tietysti kaikkien muidenkin, mutta lapset kärsivät eniten kun eivät voi vielä ymmärtää asiaa ja ovat tavallaan syyllisiä koko juttuun. Voisikohan siitä keskustella vaikka jossain neuvolassa ja miettiä ratkaisuvaihtoehtoja. Käytännössä se kai olisi joku asukkaiden yhteinen palaveri, jossa olisi vaikka joku asiantuntija, joka voisi kertoa, että mikä on laillista metelöintiä ja mikä ei, miten uhmakohtaukset kuuluvat asiaan ja mikä on muutenkin normaalia lasten käytöstä. Ja mitä lapset sitten tekevät, jos ne ajetaan omalta pihalta jonnekin kauungille leikkimään hiljaa... Kenties voisitte saada sovittua muiden asukkaiden kanssa jotain sopimuksia (esim. lapset leikkivät alapihalla vain aamupäivisin ja yläpihalla iltapäivisin, jolloin molemman puolen naapurit saisivat olla "joskus" rauhassa). Ihmiset yleensä tulevat vastaan paremmin, jos heitä on kuunneltu, vaikka siitä ei mitään radikaalia toimenpidettä tulisikaan.

        Onko muuten kyseessä vuokra- vai omistusasuntotalo?


      • kolmivuotias
        kyllä lasten kirjoitti:

        kannalta todella valitettava tilanne. Tietysti kaikkien muidenkin, mutta lapset kärsivät eniten kun eivät voi vielä ymmärtää asiaa ja ovat tavallaan syyllisiä koko juttuun. Voisikohan siitä keskustella vaikka jossain neuvolassa ja miettiä ratkaisuvaihtoehtoja. Käytännössä se kai olisi joku asukkaiden yhteinen palaveri, jossa olisi vaikka joku asiantuntija, joka voisi kertoa, että mikä on laillista metelöintiä ja mikä ei, miten uhmakohtaukset kuuluvat asiaan ja mikä on muutenkin normaalia lasten käytöstä. Ja mitä lapset sitten tekevät, jos ne ajetaan omalta pihalta jonnekin kauungille leikkimään hiljaa... Kenties voisitte saada sovittua muiden asukkaiden kanssa jotain sopimuksia (esim. lapset leikkivät alapihalla vain aamupäivisin ja yläpihalla iltapäivisin, jolloin molemman puolen naapurit saisivat olla "joskus" rauhassa). Ihmiset yleensä tulevat vastaan paremmin, jos heitä on kuunneltu, vaikka siitä ei mitään radikaalia toimenpidettä tulisikaan.

        Onko muuten kyseessä vuokra- vai omistusasuntotalo?

        lapsi itkee surkeasti, kirkuu ja karjuu pitkät ajat päivässä ja öisinkin usein. Miten kurkkunsakin kestää?

        Tänäkin aamuna alkoi kuuden maissa ja vielä puoli kymmenen oli kauhea kirkuva huuto ja parku alapuolellamme. Asuvat meidän makuuhuoneemme alapuolella ja me haluaisimme nukkua vähän pidempään.

        Lapsi ei kai osaa puhua, koska huutaa vain "Äitii - äitii.."

        Isännöitsijältä kuulimme, että kaksioon tuli joku aika sitten vuokralle asunnon vaihdettua omistajaa yh.äiti 4 lapsensa: 15, 8, 3 ja 1½ vuotiaiden kanssa.

        Otimme selvää asunnon omistajalta, kun ajattelimme, että hän ei tiedä, millaiset häirikkövuokralaiset hän on taloomme ottanut. Omistaja itse asuu kaukana täältä.

        Hän kertoi, että vuokralainen on hänen tuttavansa ja että kolmivuotias on vain niin kovin vilkas lapsi. Ei sille mitään voi.

        Kuinka kauan tuollainen kolmivuotias lapsi voi huutaa, miten kauan meidän pitää sitä kestää vai mitä tehdä.


      • siskoni sisko
        kolmivuotias kirjoitti:

        lapsi itkee surkeasti, kirkuu ja karjuu pitkät ajat päivässä ja öisinkin usein. Miten kurkkunsakin kestää?

        Tänäkin aamuna alkoi kuuden maissa ja vielä puoli kymmenen oli kauhea kirkuva huuto ja parku alapuolellamme. Asuvat meidän makuuhuoneemme alapuolella ja me haluaisimme nukkua vähän pidempään.

        Lapsi ei kai osaa puhua, koska huutaa vain "Äitii - äitii.."

        Isännöitsijältä kuulimme, että kaksioon tuli joku aika sitten vuokralle asunnon vaihdettua omistajaa yh.äiti 4 lapsensa: 15, 8, 3 ja 1½ vuotiaiden kanssa.

        Otimme selvää asunnon omistajalta, kun ajattelimme, että hän ei tiedä, millaiset häirikkövuokralaiset hän on taloomme ottanut. Omistaja itse asuu kaukana täältä.

        Hän kertoi, että vuokralainen on hänen tuttavansa ja että kolmivuotias on vain niin kovin vilkas lapsi. Ei sille mitään voi.

        Kuinka kauan tuollainen kolmivuotias lapsi voi huutaa, miten kauan meidän pitää sitä kestää vai mitä tehdä.

        Kyllä ihan normaali ja hyvinvoiva lapsi saattaa huutaa noin. Joillakin lapsilla se tempperamentti on kovempi kuin toisilla. Loppuu kyllä ajan kanssa. Oletko ottanut äitiin yhteyttä ja kysynyt häneltä? Lasten äänet lasketaan normaaliin elämiseen kuuluviksi eikä tuolla perusteella saa esim. häätöä.

        Kysyit miten pitkään tuota voi kestää. Tuskin enää kovin pitkään kun lapsella on jo ton verran ikää. Paras vaan sietää se kiukuttelu nyt, jos lapselle asetetaan rajat niin se näkyy sit tulevaisuudessa.


      • siskoni sisko
        kyllä lasten kirjoitti:

        kannalta todella valitettava tilanne. Tietysti kaikkien muidenkin, mutta lapset kärsivät eniten kun eivät voi vielä ymmärtää asiaa ja ovat tavallaan syyllisiä koko juttuun. Voisikohan siitä keskustella vaikka jossain neuvolassa ja miettiä ratkaisuvaihtoehtoja. Käytännössä se kai olisi joku asukkaiden yhteinen palaveri, jossa olisi vaikka joku asiantuntija, joka voisi kertoa, että mikä on laillista metelöintiä ja mikä ei, miten uhmakohtaukset kuuluvat asiaan ja mikä on muutenkin normaalia lasten käytöstä. Ja mitä lapset sitten tekevät, jos ne ajetaan omalta pihalta jonnekin kauungille leikkimään hiljaa... Kenties voisitte saada sovittua muiden asukkaiden kanssa jotain sopimuksia (esim. lapset leikkivät alapihalla vain aamupäivisin ja yläpihalla iltapäivisin, jolloin molemman puolen naapurit saisivat olla "joskus" rauhassa). Ihmiset yleensä tulevat vastaan paremmin, jos heitä on kuunneltu, vaikka siitä ei mitään radikaalia toimenpidettä tulisikaan.

        Onko muuten kyseessä vuokra- vai omistusasuntotalo?

        sekä ASO että vuokrataloja. Talot ovat lähekkäin ja piha on tavallaan yhteinen, mitään selviä aitoja yms. ei ole. Kyllä vika on mielestäni vain noiden huutajien asenteissa. Tiesin muuttaessani tänne että alueella asuu paljon lapsiperheitä ja päätin hyväksyä asian. Itseäni ei ole koskaan kiusannut lasten metelöinti, oli se sit itkua tai leikistä syntyvää. Tässä kaupungissa on kyllä lapsettomiakin taloja, saisivat muuttaa sinne.


      • että lasta
        siskoni sisko kirjoitti:

        Kyllä ihan normaali ja hyvinvoiva lapsi saattaa huutaa noin. Joillakin lapsilla se tempperamentti on kovempi kuin toisilla. Loppuu kyllä ajan kanssa. Oletko ottanut äitiin yhteyttä ja kysynyt häneltä? Lasten äänet lasketaan normaaliin elämiseen kuuluviksi eikä tuolla perusteella saa esim. häätöä.

        Kysyit miten pitkään tuota voi kestää. Tuskin enää kovin pitkään kun lapsella on jo ton verran ikää. Paras vaan sietää se kiukuttelu nyt, jos lapselle asetetaan rajat niin se näkyy sit tulevaisuudessa.

        pahoinpidellään ja kuritetaan kovakouraisesti.

        Ei tullut mieleen, että tuollainen tuntikausia kestävä kova itku ja parku on nykyisin ihan normaalia.

        Vuokraemännältä kuulimme, ettei lasta pahoinpidellä, kun hän tuntee äidin.
        Se vähän rauhoitti.

        Me puolestamme olemme päätyneet siihen, että lapsi ei ole normaali, vaan jotenkin sairas.

        Kyllä me lapsista pidämme kovasti eikä normaalit itkut ja ilonhihkumiset häiritse, mutta nyt ei ole sellaisesta kysymys.


      • kuullut sitä
        että lasta kirjoitti:

        pahoinpidellään ja kuritetaan kovakouraisesti.

        Ei tullut mieleen, että tuollainen tuntikausia kestävä kova itku ja parku on nykyisin ihan normaalia.

        Vuokraemännältä kuulimme, ettei lasta pahoinpidellä, kun hän tuntee äidin.
        Se vähän rauhoitti.

        Me puolestamme olemme päätyneet siihen, että lapsi ei ole normaali, vaan jotenkin sairas.

        Kyllä me lapsista pidämme kovasti eikä normaalit itkut ja ilonhihkumiset häiritse, mutta nyt ei ole sellaisesta kysymys.

        teidän naapurin huutoa, mutta onhan se mahdollista, että hän on sairas. Oli sitten tai ei, niin sille ei valitettavasti voi yhtään mitään. Jos lasta pahoinpidellään yötä päivää, niin silloin hän ei varmasti huuda, vaan yrittää olla vain mahdollisimman huomaamattomasti.

        Eihän nyt tietysti kaikki lapset niin paljoa itke, mutta jotkut itkee varsin paljon. Meillä on ainakin uhmakausina ollut lähes kokoaikaista huutoa. Eihän se nyt oikeasti tietenkään tuntikausia tauotta kestä, mutta siltä se itsestä tuntuu. Luulisin, että jos pidät huutopäiväkirjaa, niin huomaat, ettei se nyt oikeasti lopulta ihan niin kauheasti huudakaan.


      • siskoni sisko
        kuullut sitä kirjoitti:

        teidän naapurin huutoa, mutta onhan se mahdollista, että hän on sairas. Oli sitten tai ei, niin sille ei valitettavasti voi yhtään mitään. Jos lasta pahoinpidellään yötä päivää, niin silloin hän ei varmasti huuda, vaan yrittää olla vain mahdollisimman huomaamattomasti.

        Eihän nyt tietysti kaikki lapset niin paljoa itke, mutta jotkut itkee varsin paljon. Meillä on ainakin uhmakausina ollut lähes kokoaikaista huutoa. Eihän se nyt oikeasti tietenkään tuntikausia tauotta kestä, mutta siltä se itsestä tuntuu. Luulisin, että jos pidät huutopäiväkirjaa, niin huomaat, ettei se nyt oikeasti lopulta ihan niin kauheasti huudakaan.

        että tuossa voi olla kyse myös sisarkateudesta. Perheessähän on yksi pienempi lapsi. Se myös saattaa aiheuttaa isommalle lapselle kiukkukohtauksia keskimääräistä enemmän.


      • siskoni sisko
        että lasta kirjoitti:

        pahoinpidellään ja kuritetaan kovakouraisesti.

        Ei tullut mieleen, että tuollainen tuntikausia kestävä kova itku ja parku on nykyisin ihan normaalia.

        Vuokraemännältä kuulimme, ettei lasta pahoinpidellä, kun hän tuntee äidin.
        Se vähän rauhoitti.

        Me puolestamme olemme päätyneet siihen, että lapsi ei ole normaali, vaan jotenkin sairas.

        Kyllä me lapsista pidämme kovasti eikä normaalit itkut ja ilonhihkumiset häiritse, mutta nyt ei ole sellaisesta kysymys.

        Tottumattoman korvaan kaikki lasten räninä saattaa kuulostaa samanlaiselta. Tosiasiassa lapset kuitenkin itkevät eri tavoin eri tilanteissa. Lasten kanssa paljon olleet tunnistavat esim. kiukku-, väsymys- ja kipuitkun. Lapsen todellinen hätäitku kuitenkin poikkeaa kaikista muista ja sen äänen tunnistaa myös harjaantumaton korva. Kyllä se lapsen hädän tunnistaminen on ohjelmoitu ihmisten geeneihin niin voimakkaasti että todellisessa hätätilanteessa asiasta ei ole edes epäilystä. Jos lasta todella pahoinpideltäisiin niin olisit taatusti ollut varma asiasta jo aikaa sitten.

        Positiivista kuitenkin että otit asiasta selvää kun aloit asiaa epäilemään. Liian usein lasten hätään suhtaudutaan välinpitämättömästi. Kiitos sinulle välittämisestä.


      • lyhyesti ja ytimekkäästi
        Se edellinen kirjoitti:

        Aivan totta on, että paras tapa saada lapsi hiljaiseksi on antaa sille periksi kaikessa. Sehän ei ole mitään kasvatusta, vaan nimenomaan edesauttaa hankalien murkkujen ja nuorisorikollisten tuloa.

        sanottu - olen aivan samaa mieltä.


      • tuunari_mikko
        kolmivuotias kirjoitti:

        lapsi itkee surkeasti, kirkuu ja karjuu pitkät ajat päivässä ja öisinkin usein. Miten kurkkunsakin kestää?

        Tänäkin aamuna alkoi kuuden maissa ja vielä puoli kymmenen oli kauhea kirkuva huuto ja parku alapuolellamme. Asuvat meidän makuuhuoneemme alapuolella ja me haluaisimme nukkua vähän pidempään.

        Lapsi ei kai osaa puhua, koska huutaa vain "Äitii - äitii.."

        Isännöitsijältä kuulimme, että kaksioon tuli joku aika sitten vuokralle asunnon vaihdettua omistajaa yh.äiti 4 lapsensa: 15, 8, 3 ja 1½ vuotiaiden kanssa.

        Otimme selvää asunnon omistajalta, kun ajattelimme, että hän ei tiedä, millaiset häirikkövuokralaiset hän on taloomme ottanut. Omistaja itse asuu kaukana täältä.

        Hän kertoi, että vuokralainen on hänen tuttavansa ja että kolmivuotias on vain niin kovin vilkas lapsi. Ei sille mitään voi.

        Kuinka kauan tuollainen kolmivuotias lapsi voi huutaa, miten kauan meidän pitää sitä kestää vai mitä tehdä.

        ..miten sellanen neljän lapsen yh jaksaa, jos yksi huutaa koko ajan "äitii" ja on ehkäpä pikkuisen kehitysvammainen? pienempi on vielä ihan edesvastuuton. Ja isommat vielä..


      • k1289
        lyhyesti ja ytimekkäästi kirjoitti:

        sanottu - olen aivan samaa mieltä.

        Tämä aihe on nyt piinannut minua usean kuukauden ajan kun muutimme mieheni kanssa kerrostaloon, jossa naapurina on lapsiperhe. Lapsi on noin 2 vuotias ja huutaa joka yö/aamu. Olen yrittänyt ymmärtää, että se on varmasti sairas ja huutaa siksi tai sitten uhmaikäinen. Nyt ymmärrys on kuitenkin loppumassa, sillä teemme molemmat kolmivuorotyötä ja joka ikinen aamu klo 8-9 huuto on niin kovaa, ettei pysty olemaan mitenkään päin. Olen joutunut laittamaan musiikin täysille siinä toivossa, että saisin vielä nukuttua. Musiikin kuuntelu ei ole niin stressaavaa kuin lapsen huudon.

        Mutta ymmärrän tässä asiassa myös toisen puolen, enkä siksi ole tehnyt mitään valituksia. Silti ärsyttää kun oma elämä kärsii niin paljon ja joudun elämään samassa rytmissä naapurin kanssa. Toivon vain, että lapsi pian kasvaa ja lopettaisi huutamisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1969
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1291
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1165
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1097
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    10. 10
      980
    Aihe