ostoasunnon myöhäinen vapautuminen

ksirhvsa

Olen ostamassa ensimmäistä asuntoani. Aion tehdä tarjouksen asunnosta joka vapautuu vasta siinä asuvien ostettua uuden eli ehkä n 2-3 kk päästä kaupasta. itselläni on tuon aikaa vuokra-asunto. miten tuo viive otetaan huomioon rahaliikenteessä? oletan että asuntoon jäävät myyjät maksavat vastikkeet tuolta ajalta mutta pitäisikö heidän maksaa myös vuokraa vai otetaanko hinnassa huomioon tuo viiveaika jonka he saavat asua asunnossa, joka ei ole enää heidän? Jollakin tapaahan se pitää ostajalle hyvittää.

15

9837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyään

että asunnon myyjä haluaa asua vielä muutaman kuukauden.Tämä siksi että eivät ole vielä ostaneet seuraavaa kahden asunnon loukun pelon takia. Ei sinä et maksa vastikkeita sinä aikana ja heidän kanssa pitää sopia jostain sopivasta vuokrasta kaupanteon yhteydessä joka hyvitetään kauppahinnassa. Kulujua sinun kuuluu maksaa vasta kun asunnon hallintaoikeus siirtyy sinulle.

• Perusteella

... heidän kanssa pitää sopia jostain sopivasta vuokrasta kaupanteon yhteydessä....

Millähän perusteella heidän pitäisi jotain vuokraa maksaa? Kaupanteon yhteydessä sovitaan, koska hallintaoikeus siirtyy eli koska asunnon pitää olla tyhjä. Siihen asti entiset asukkaat vastaavat vastikkeista. Kauppakirjaan tulee ainoastaan sanktio, jos asunto ei ole tyhjä silloin kun on sovittu. Ja kauppahinnasta ja sen maksamisesta sovitte vaikka niin, että puolet kaupantekotilaisuudessa ja puolet, kun hallintaoikeus siirtyy. Ei siinä mitään vuokria maksella.

• krsvsha
        Perusteella kirjoitti:

... heidän kanssa pitää sopia jostain sopivasta vuokrasta kaupanteon yhteydessä....

Millähän perusteella heidän pitäisi jotain vuokraa maksaa? Kaupanteon yhteydessä sovitaan, koska hallintaoikeus siirtyy eli koska asunnon pitää olla tyhjä. Siihen asti entiset asukkaat vastaavat vastikkeista. Kauppakirjaan tulee ainoastaan sanktio, jos asunto ei ole tyhjä silloin kun on sovittu. Ja kauppahinnasta ja sen maksamisesta sovitte vaikka niin, että puolet kaupantekotilaisuudessa ja puolet, kun hallintaoikeus siirtyy. Ei siinä mitään vuokria maksella.

No minusta kyllä olisi loogista, että jonkunlainen vuokra maksetaan vaikkakin ehkä kauppahinnan alhaisuuden kautta. muutenhan he saavat todellakin asua miltei ilmaiseksi (vastkkeet poislukien) kun minä sen sijaan alan maksaa lainani korkoja (ja asuntojen vuokrahan on periaatteessa suurelta osin pääoman korkoa) heti alusta lähtien. pitäisihän heidän maksaa vuokraa silloinkin jos asuisivat muualla, miten asiaa muuttaa se, että kyseessä on heidän entinen asuntonsa? Siis pitääkö sopivaa hintaa pohtiessani jo ottaa huomioon tuo seikka?

• perusteella
        Perusteella kirjoitti:

että asunnon hallinta siirtyy ostajalle pitkällä viiveellä.Mahdollisesti kuukausien kuluttua. Kaverinin on kahteen kertaan aina perhelisäksien yhteydessä myynnyt ensin oimansa ja vasta sitten katsellut uuden perään.Ostajan kanssa hän oli molempina kertoina sopinut hyvityksestä myyntihinnasta. Veljeni taas sai viime viikolla ostotarjouksen minkä hän meinaa hyväksyä. Kauppaehtoihin kuuluu maks. 3 kk asumisaika myydyssä.Hänkään ei ole vielä uutta löytänyt.
        Ne ajat on ohi milloin mentiin ostamaan se uusi ja sitten vasta mietittiin vanhan myyntiä.

• joka viikolta jos

asunto ei vapaudu sovittuun aikaan.

• kokonaan vielä

Eli miksi maksaisit koko kauppahinnan, vaikka asunto vapautuu niinkin myöhään? Tee kaksiosainen kauppa, jossa 10-20% maksetaan kaupantekotilaisuudessa ja loppukauppahinta lähempänä vapautumista. Myyjä luonnollisesti maksaa vastikkeen siltä ajan kun vielä asuu asunnossaan. Simppeliä.......

• mieltä

Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Eli olen itse asuntokaupoissa tehnyt niin että ensin maksetaan tietenkin käsiraha ja loppu kauppasummasta sitten kun asunto vapautuu sinulle. Myyjä vastaa vastikkeista siihen asti. Ja sun ei tarvii nostaa koko lainaa kuin vasta kun itse pääset asumaan asuntoon.

• Tarkoittaa että

Suomessa on sopimusvapaus eli kauppakirjaan voitte sopia mitä vaan ikinä haluatte. Poismuutolle kannattaa myös kirjata ehdoton takaraja, tai olet tilanteessa jossa olet maksanut asunnon jossa et voi asua ties kuinka pitkään aikaan.. Muista tehdä kaikki kirjallisena!!

• tehtiin niin,

että maksoimme ensin vain käsirahan, ja loput hallintaoikeuden siirtyessä toisin sanoen vasta kun pääsimme muuttamaan asuntoon. Pankin kanssa sovittiin, että lainasumma nostettiin tuona päivänä. Näin "ylimääräisiä" korkokuluja ei päässyt syntymään.

• tietämätön?

Moi, minkälainen kauppakirjapohja tuossa kaksiosaisessa kaupassa pitäisi tehdä? Koitin googlettaa, mutten löytänyt yhtäkään mallia kaksiosaisesta kauppakirjasta.. Olen tehnyt useamman asuntokaupan, joten normaalin kauppakirjan teko on selvää, mutta kaksiosaisessa kauppakirjassa luulisi olevan jotain ekstra kommervenkkejä??

• partnevia.fi

Lähinnä purkava ehto (myyjän kannalta) ja jälkipanttaus tms. vakuusjärjestely maksetun kauppahinnan osan turvaksi (ostajan kannalta). Mielestäni erittäin riskialtis kaupantekomuoto, jossa täytyy olla erityisen tarkkana sopimusten kanssa. Harkitse vähintään kahdesti, onko kaksiosainen kauppa ainoa vaihtoehto, ja jos on, niin älä ainakaan itse rustaa kauppakirjaa.

• tietämätön?

Moi, jotenkin olen käsittänyt, että kaksiosaiset kaupat ovat nykypäivänä arkipäivää kun vapautumisajat tosiaan voivat vaihdella helposti 2-4 kuukauden välillä.

Ymmärrän sinällään hyvin myyjääkin, että hän haluaa olla 100 % varma kaupan toteutumisesta ja koska menetettävän käsirahan suuruus ei voi olla kuin se 4 % niin silloin kaksiosaisessa kaupassa myyjä varmistaa kaupan toteutumista selkeästi voimakkaammin tekemällä ensin kaupan jossa maksetaan vaikka 20 % kauppahinnasta ja loput 80 prosenttia sitten loppukaupan yhteydessä.

Mutta kiitos Jounille neuvoista purkavan ehdon ja vakuusjärjestelyjen suhteen!

• partnevia.fi

Ole hyvä vaan. On totta, että kaksiosaisia kauppoja tehdään paljon. Itse näkisin suurimpana syynä sen, että välityssopimuksessa palkkion maksu on yleensä sidottu kaupanteko-ajankohtaan. Yleensä välitysliike perii siis myyjältä palkkion silloin, kun kauppakirja allekirjoitetaan, riippumatta kaupan maksuehdoista. Monelle myyjälle esim. 10.000 €:n välityspalkkioon on mukavampaa saada rahat ostajalta, kuin esim. omalta säästötililtä.

Ostajan kannalta pyrkisin kaksiosaisessa kaupassa siihen, että omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekotilaisuudessa. Mikäli myyjä (tai myyjän pankki) ei suostu tällaiseen, niin maksetulle osakauppahinnalle tulee saada reaalivakuus. Kauppahintojen laskiessa jälkipantti ei välttämättä ole kovin reaalista, jos kohde on kiinnitetty suuresta lainasummasta. Kaikkein varminta on käyttää sulkutiliä.

• ktees

Itse teimme kaupat osakauppana. Eli ostajan maksoi 10% asunnon hinnasta ja loppu maksettiin asunnon luovutuksen yhteydessä. Kauppakirjat jo siis kirjoitetaan heti tuolloin,joten sitoo molempia osapuolia vaikka luovutus olisikin kuukausien päässä.

• tietämätön?

Moi, olinkin nähtävästi muotoillut kysymyksen epäselvästi. Kyseessä on siis tässä tapauksessa asunto-osakkeen kauppa, joten kiinnityksillä ei liene tässä kohtaa mitään merkitystä. Sain jonkinlaisen kauppakirjan rustailtua jälkipanttauksineen, purkavine ehtoineen ja vielä osakekirjan säilytystä koskevine ehtoineen. Mietin vielä huomenna josko olen sössinyt jotain ja jos alkaa epäilyttää niin olen sitten yhteydessä henk.koht. sähköpostilla. Kiitti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe