Tikan "viritys"

The Powerless

Olen heittotyylin muutoksen takia muuttanut tikkaa niin että se osuu tauluun vaakaan tai pyrstö hieman alaviistoon. Syystä koska ensimmäinen tikka osuu ennemmin triplan ala- kuin yläpuolelle, jos ei triplaan, ja nyt pystyn edelleen heittämään T20 eikä tarvitse mennä niin usein T19. Vaihdoin varret alumiinisiin (pitkät)ja sulat ovat pienemmät. Nyt kun oli uudenlaiset sulat käytössä (pieni pisaran mallinen jossa leveämpi osa oli taaempana), niin taas tikka napsahti yläviistoon. Käänsin sen toisinpäin, ja taas laskeutuu alaviistoon ja osuu hyvin. Toivottavasti joku ymmärtää.. Parempi olisi pieni symmetrinen sulka, jollaisia pitää taas seuraavaksi ostaa.

Onko kukaan muu säädellyt tikkaa ja millasin vaikutuksin? Tietty omalle tyylille jokaisella on omat mieltymykset, mutta nuo viritykset olen itse huomannut.

13

12928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bullhitter

      Itse heitän mahdollisimman perusmallisilla. Vaihdoinkin ihan vastikään tikat tuollaisiin pitkänmallisiin, joissa ei ole mitään turhia muotoiluja. Jotenki tuntuu omille sormille sopivan nuo paremmin.

    • dae180

      Myös eri mittaisia teriä kannattaa kokeilla jos se ei haittaa otetta. Itse kokeilin aikoinani erilaisia varsia ja sulkia joista valkkasin nykyiset, pitkät nylon varret ja kovat isot sulat. Terä ovat vakiot. Kaverillani on muuten samanlaiset tikat (varsia ja sulkia myöten) kuin minulla, paitsi että terät ovat pidemmät. Tästä johtuen heittäessäni kaverini tikoilla ne jäävät tauluun perä alaspäin, kun taas omat tikkani jäävät perä ylöspäin. Eli kaverini tikat eivät minun tyylillä kerkeä kääntyä pystyyn, vaan osuvat tauluun aikaisemmin kuin omat tikkani...

      • The Powerless

        Teriä en helposti käy vaihtamaan, koska nimetön sormi nojaa terän kärkeen. Ja minulla pitää olla sen sormen kynsikin hieman pitempi. Joskus kun leikkaan kynnen vahingossa liian lyhyeksi, niin muutamia päiviä menee otteen kanssa tapellessa.. Näillä asetuksilla saan jo tikat sopivassa asennossa tauluun.


      • Dumidium
        The Powerless kirjoitti:

        Teriä en helposti käy vaihtamaan, koska nimetön sormi nojaa terän kärkeen. Ja minulla pitää olla sen sormen kynsikin hieman pitempi. Joskus kun leikkaan kynnen vahingossa liian lyhyeksi, niin muutamia päiviä menee otteen kanssa tapellessa.. Näillä asetuksilla saan jo tikat sopivassa asennossa tauluun.

        Onko sallittua venyttää tuota varren päähän tulevaa metallirengasta niin, että se on alempana varressa? Tällä tavoin se toimisi tavallaan otteen merkkinä.


      • The Powerless
        Dumidium kirjoitti:

        Onko sallittua venyttää tuota varren päähän tulevaa metallirengasta niin, että se on alempana varressa? Tällä tavoin se toimisi tavallaan otteen merkkinä.

        Tikoilla ei taida olla muita sääntöjä kuin enintään 30.5 cm pituus ja 50 g. paino. Taylorilla on tikat raskaimmasta päästä ja muistaakseni 26 g. Keveitä kyllä on monilla, mutta ne on todella vaikeita heittää. Joskus itsellä oli 16g. mutta ne oli annettava kaverille. Lähes koko ajan olen käyttänyt 23g.


      • pystyssä

        Taitaa kaverillasi olla painopiste tikoissa eri kohdassa, terän paino ei tikan asentoa taulussa muuta kuin todella vähän. Jos jotain merkitystä todella on, on heittotekniikka aika hakusessa tai muutoin outo, hyvällä tekniikalla heittää vaikka kärjellistä naulaa.

        Teriä en lähtisi vaihtamaan suotta, aina on riski rikkoa tikkansa.


      • The Powerless
        pystyssä kirjoitti:

        Taitaa kaverillasi olla painopiste tikoissa eri kohdassa, terän paino ei tikan asentoa taulussa muuta kuin todella vähän. Jos jotain merkitystä todella on, on heittotekniikka aika hakusessa tai muutoin outo, hyvällä tekniikalla heittää vaikka kärjellistä naulaa.

        Teriä en lähtisi vaihtamaan suotta, aina on riski rikkoa tikkansa.

        Darts-lehdessä oli joskus juttua sulkien, varsien ym. vaikutuksesta tikan lentoon. Darts-liiton nettisivulta osiosta kirjallisuus löytää jos jaksaa etsiä. Kyllä terän pituuskin vaikuttaa. Jos vain heitto lähtee aina samalla tavalla niin vertailuja voi itsekin tehdä. Jos on hyvä tekniikka, niin eikö kannattaisi silloin heittää niillä hyvillä tikolla, osuu viimeisen päälle :)


      • dae180
        pystyssä kirjoitti:

        Taitaa kaverillasi olla painopiste tikoissa eri kohdassa, terän paino ei tikan asentoa taulussa muuta kuin todella vähän. Jos jotain merkitystä todella on, on heittotekniikka aika hakusessa tai muutoin outo, hyvällä tekniikalla heittää vaikka kärjellistä naulaa.

        Teriä en lähtisi vaihtamaan suotta, aina on riski rikkoa tikkansa.

        Jos tikkojensa terät vaihdattaa "ammattilaisella" on tikkojen rikkoutumisen riski todella pieni. Kotona ei teriä kannata ruveta vaihtamaan.

        Tiedän parikin suomen huippu heittäjää jotka ovat teriä vaihtamalla saaneet tikkansa jäämään haluttuun asentoon taulussa. Toki tyylilläkin on merkitystä.

        Moni on ihmetellyt miksi esim. Phil Taylor vaihtoi tikkansa entisistä ohuehkoista nykyisiin paksuihin, ja varsia, sulkia ja teriäkin hän on vaihtanut useamman kerran, erimuotoisiin ja -pituisiin. Kysyttäessä tuosta asiasta hän on vastannut hakevansa optimaalista "pakettia" (terät, tikat, varret ja sulat). Pienillä muutoksilla välineisiin voi saada tarvittavat 2-5 pistettä keskiarvoon lisää.

        Itse olen heittänyt n.15 vuotta samoilla tikoilla ja nyt olen ajatellut kokeilla toisenlaisia. Ehkä kesän kynnyksellä vaihdan, ois ainakin aikaa harjoitella/tottua tikkoihin kun ei kesällä ole pahemmin kisoja...


      • The Powerless
        dae180 kirjoitti:

        Jos tikkojensa terät vaihdattaa "ammattilaisella" on tikkojen rikkoutumisen riski todella pieni. Kotona ei teriä kannata ruveta vaihtamaan.

        Tiedän parikin suomen huippu heittäjää jotka ovat teriä vaihtamalla saaneet tikkansa jäämään haluttuun asentoon taulussa. Toki tyylilläkin on merkitystä.

        Moni on ihmetellyt miksi esim. Phil Taylor vaihtoi tikkansa entisistä ohuehkoista nykyisiin paksuihin, ja varsia, sulkia ja teriäkin hän on vaihtanut useamman kerran, erimuotoisiin ja -pituisiin. Kysyttäessä tuosta asiasta hän on vastannut hakevansa optimaalista "pakettia" (terät, tikat, varret ja sulat). Pienillä muutoksilla välineisiin voi saada tarvittavat 2-5 pistettä keskiarvoon lisää.

        Itse olen heittänyt n.15 vuotta samoilla tikoilla ja nyt olen ajatellut kokeilla toisenlaisia. Ehkä kesän kynnyksellä vaihdan, ois ainakin aikaa harjoitella/tottua tikkoihin kun ei kesällä ole pahemmin kisoja...

        Terän vaihtoon on oma työkalu, näppärä metallimies tekee sellaisen itsekin. Veto tapahtuu kierteestä varren päästä ja tietenkin terästä, vartta ei saa ruuvata mihinkään ruuvipenkkiin. On muuten kovaa ja haurasta tuo volframi. Kerran tikka pomppasi taulusta puulattialle latkalleen -naps- poikki.

        Joo, Power kertoi että jos ei tee jatkuvasti muutoksia asioihin, kehitys pysähtyy. Phil ei yleensä saa eniten 180:ä kisan aikana, mutta keskiarvo on huippu. Monesti kolmas tikka kimmahtaa Taylorilla singeliin muista tikoista. Esim. Klaasen, Mardle ja Lewis saa tikat todella pienelle alalle kun menee putkeen koska tikat ovat yläviistossa. Muuten peli paljon ailahtelevampaa.


    • The Powerless

      Otteeni on aivan tikan takaosasta, joten tein uusia uria otealueelle sekä alumiinisiin tikanvarsiin. Helposti meni sorvilla terävällä terällä 97% volframiin. Urat ovat aivan pienet ja profiililtaan sahanterä, jos sivusta katsoo. Todella iso merkitys pidon kannalta. Ensin ei meinannu osua senkään vertaa kuin aikasemmin ja tikat tulivat tauluun sikin sokin. Olin varmaankin tottunut pieneen luistoon heittäessä. Menee aikaa totutellessa mutta ei ole tähän mennessä tullut yhtään oho-tikkaa. Tikan omat karhennukset ovat usein aika tehottomat ja minulle myös väärässä kohdassa.

    • ex sm

      Tuttu juttu .vanha vitsi.
      Ekat omat viilaukset 1968 .PICOS PUB .TUKHOLMA

    • Iisakki Iisalmesta

      Olen itse heitellyt tikkaa aktiivisesti 10vuotta mökkitikanheittoa pari vuosikymmentä. Olen tykästynyt tuohon perusmalliseen mökkitikkaan. Siis juuri siihen on se rautavarsi ja sulkaosa on se punainen ja muovia. Kaverini alkuun nauroivat minulle, mutta eivät enään jälkeen päin kuin olen voittanut heidät ja heidän virityksensä mennen tullen. Se on kun on se tekniikka hallussa nähkääs. Ne jotka eivät minua tunne niin saattavatkin nauraa minulle kun vedän "mökkitikkani" vanhasta sikarilaatikosta. Nähtyään tulokset niin usein on nuorempien poikien hymy hyytynyt. Nyt alkaakin tämä harrastus jäädä taka-alalle ja olen koittanut lapsenlapsiani saada innostumaan asiasta. Saapi nähdä kuinka käy.

      "Ei niiden varusteiden tarvi olla kummoiset. Kovaa yrittämälläkin pärjää usein."

    • helsinginherra3

      Miten terät vaihdetaan? Vetämällä pelkästään vai lämmitetäänkö esin kuumailmapuhalimella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe