Tikan "viritys"

The Powerless

Olen heittotyylin muutoksen takia muuttanut tikkaa niin että se osuu tauluun vaakaan tai pyrstö hieman alaviistoon. Syystä koska ensimmäinen tikka osuu ennemmin triplan ala- kuin yläpuolelle, jos ei triplaan, ja nyt pystyn edelleen heittämään T20 eikä tarvitse mennä niin usein T19. Vaihdoin varret alumiinisiin (pitkät)ja sulat ovat pienemmät. Nyt kun oli uudenlaiset sulat käytössä (pieni pisaran mallinen jossa leveämpi osa oli taaempana), niin taas tikka napsahti yläviistoon. Käänsin sen toisinpäin, ja taas laskeutuu alaviistoon ja osuu hyvin. Toivottavasti joku ymmärtää.. Parempi olisi pieni symmetrinen sulka, jollaisia pitää taas seuraavaksi ostaa.

Onko kukaan muu säädellyt tikkaa ja millasin vaikutuksin? Tietty omalle tyylille jokaisella on omat mieltymykset, mutta nuo viritykset olen itse huomannut.

13

9854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bullhitter

      Itse heitän mahdollisimman perusmallisilla. Vaihdoinkin ihan vastikään tikat tuollaisiin pitkänmallisiin, joissa ei ole mitään turhia muotoiluja. Jotenki tuntuu omille sormille sopivan nuo paremmin.

    • dae180

      Myös eri mittaisia teriä kannattaa kokeilla jos se ei haittaa otetta. Itse kokeilin aikoinani erilaisia varsia ja sulkia joista valkkasin nykyiset, pitkät nylon varret ja kovat isot sulat. Terä ovat vakiot. Kaverillani on muuten samanlaiset tikat (varsia ja sulkia myöten) kuin minulla, paitsi että terät ovat pidemmät. Tästä johtuen heittäessäni kaverini tikoilla ne jäävät tauluun perä alaspäin, kun taas omat tikkani jäävät perä ylöspäin. Eli kaverini tikat eivät minun tyylillä kerkeä kääntyä pystyyn, vaan osuvat tauluun aikaisemmin kuin omat tikkani...

      • The Powerless

        Teriä en helposti käy vaihtamaan, koska nimetön sormi nojaa terän kärkeen. Ja minulla pitää olla sen sormen kynsikin hieman pitempi. Joskus kun leikkaan kynnen vahingossa liian lyhyeksi, niin muutamia päiviä menee otteen kanssa tapellessa.. Näillä asetuksilla saan jo tikat sopivassa asennossa tauluun.


      • Dumidium
        The Powerless kirjoitti:

        Teriä en helposti käy vaihtamaan, koska nimetön sormi nojaa terän kärkeen. Ja minulla pitää olla sen sormen kynsikin hieman pitempi. Joskus kun leikkaan kynnen vahingossa liian lyhyeksi, niin muutamia päiviä menee otteen kanssa tapellessa.. Näillä asetuksilla saan jo tikat sopivassa asennossa tauluun.

        Onko sallittua venyttää tuota varren päähän tulevaa metallirengasta niin, että se on alempana varressa? Tällä tavoin se toimisi tavallaan otteen merkkinä.


      • The Powerless
        Dumidium kirjoitti:

        Onko sallittua venyttää tuota varren päähän tulevaa metallirengasta niin, että se on alempana varressa? Tällä tavoin se toimisi tavallaan otteen merkkinä.

        Tikoilla ei taida olla muita sääntöjä kuin enintään 30.5 cm pituus ja 50 g. paino. Taylorilla on tikat raskaimmasta päästä ja muistaakseni 26 g. Keveitä kyllä on monilla, mutta ne on todella vaikeita heittää. Joskus itsellä oli 16g. mutta ne oli annettava kaverille. Lähes koko ajan olen käyttänyt 23g.


      • pystyssä

        Taitaa kaverillasi olla painopiste tikoissa eri kohdassa, terän paino ei tikan asentoa taulussa muuta kuin todella vähän. Jos jotain merkitystä todella on, on heittotekniikka aika hakusessa tai muutoin outo, hyvällä tekniikalla heittää vaikka kärjellistä naulaa.

        Teriä en lähtisi vaihtamaan suotta, aina on riski rikkoa tikkansa.


      • The Powerless
        pystyssä kirjoitti:

        Taitaa kaverillasi olla painopiste tikoissa eri kohdassa, terän paino ei tikan asentoa taulussa muuta kuin todella vähän. Jos jotain merkitystä todella on, on heittotekniikka aika hakusessa tai muutoin outo, hyvällä tekniikalla heittää vaikka kärjellistä naulaa.

        Teriä en lähtisi vaihtamaan suotta, aina on riski rikkoa tikkansa.

        Darts-lehdessä oli joskus juttua sulkien, varsien ym. vaikutuksesta tikan lentoon. Darts-liiton nettisivulta osiosta kirjallisuus löytää jos jaksaa etsiä. Kyllä terän pituuskin vaikuttaa. Jos vain heitto lähtee aina samalla tavalla niin vertailuja voi itsekin tehdä. Jos on hyvä tekniikka, niin eikö kannattaisi silloin heittää niillä hyvillä tikolla, osuu viimeisen päälle :)


      • dae180
        pystyssä kirjoitti:

        Taitaa kaverillasi olla painopiste tikoissa eri kohdassa, terän paino ei tikan asentoa taulussa muuta kuin todella vähän. Jos jotain merkitystä todella on, on heittotekniikka aika hakusessa tai muutoin outo, hyvällä tekniikalla heittää vaikka kärjellistä naulaa.

        Teriä en lähtisi vaihtamaan suotta, aina on riski rikkoa tikkansa.

        Jos tikkojensa terät vaihdattaa "ammattilaisella" on tikkojen rikkoutumisen riski todella pieni. Kotona ei teriä kannata ruveta vaihtamaan.

        Tiedän parikin suomen huippu heittäjää jotka ovat teriä vaihtamalla saaneet tikkansa jäämään haluttuun asentoon taulussa. Toki tyylilläkin on merkitystä.

        Moni on ihmetellyt miksi esim. Phil Taylor vaihtoi tikkansa entisistä ohuehkoista nykyisiin paksuihin, ja varsia, sulkia ja teriäkin hän on vaihtanut useamman kerran, erimuotoisiin ja -pituisiin. Kysyttäessä tuosta asiasta hän on vastannut hakevansa optimaalista "pakettia" (terät, tikat, varret ja sulat). Pienillä muutoksilla välineisiin voi saada tarvittavat 2-5 pistettä keskiarvoon lisää.

        Itse olen heittänyt n.15 vuotta samoilla tikoilla ja nyt olen ajatellut kokeilla toisenlaisia. Ehkä kesän kynnyksellä vaihdan, ois ainakin aikaa harjoitella/tottua tikkoihin kun ei kesällä ole pahemmin kisoja...


      • The Powerless
        dae180 kirjoitti:

        Jos tikkojensa terät vaihdattaa "ammattilaisella" on tikkojen rikkoutumisen riski todella pieni. Kotona ei teriä kannata ruveta vaihtamaan.

        Tiedän parikin suomen huippu heittäjää jotka ovat teriä vaihtamalla saaneet tikkansa jäämään haluttuun asentoon taulussa. Toki tyylilläkin on merkitystä.

        Moni on ihmetellyt miksi esim. Phil Taylor vaihtoi tikkansa entisistä ohuehkoista nykyisiin paksuihin, ja varsia, sulkia ja teriäkin hän on vaihtanut useamman kerran, erimuotoisiin ja -pituisiin. Kysyttäessä tuosta asiasta hän on vastannut hakevansa optimaalista "pakettia" (terät, tikat, varret ja sulat). Pienillä muutoksilla välineisiin voi saada tarvittavat 2-5 pistettä keskiarvoon lisää.

        Itse olen heittänyt n.15 vuotta samoilla tikoilla ja nyt olen ajatellut kokeilla toisenlaisia. Ehkä kesän kynnyksellä vaihdan, ois ainakin aikaa harjoitella/tottua tikkoihin kun ei kesällä ole pahemmin kisoja...

        Terän vaihtoon on oma työkalu, näppärä metallimies tekee sellaisen itsekin. Veto tapahtuu kierteestä varren päästä ja tietenkin terästä, vartta ei saa ruuvata mihinkään ruuvipenkkiin. On muuten kovaa ja haurasta tuo volframi. Kerran tikka pomppasi taulusta puulattialle latkalleen -naps- poikki.

        Joo, Power kertoi että jos ei tee jatkuvasti muutoksia asioihin, kehitys pysähtyy. Phil ei yleensä saa eniten 180:ä kisan aikana, mutta keskiarvo on huippu. Monesti kolmas tikka kimmahtaa Taylorilla singeliin muista tikoista. Esim. Klaasen, Mardle ja Lewis saa tikat todella pienelle alalle kun menee putkeen koska tikat ovat yläviistossa. Muuten peli paljon ailahtelevampaa.


    • The Powerless

      Otteeni on aivan tikan takaosasta, joten tein uusia uria otealueelle sekä alumiinisiin tikanvarsiin. Helposti meni sorvilla terävällä terällä 97% volframiin. Urat ovat aivan pienet ja profiililtaan sahanterä, jos sivusta katsoo. Todella iso merkitys pidon kannalta. Ensin ei meinannu osua senkään vertaa kuin aikasemmin ja tikat tulivat tauluun sikin sokin. Olin varmaankin tottunut pieneen luistoon heittäessä. Menee aikaa totutellessa mutta ei ole tähän mennessä tullut yhtään oho-tikkaa. Tikan omat karhennukset ovat usein aika tehottomat ja minulle myös väärässä kohdassa.

    • ex sm

      Tuttu juttu .vanha vitsi.
      Ekat omat viilaukset 1968 .PICOS PUB .TUKHOLMA

    • Iisakki Iisalmesta

      Olen itse heitellyt tikkaa aktiivisesti 10vuotta mökkitikanheittoa pari vuosikymmentä. Olen tykästynyt tuohon perusmalliseen mökkitikkaan. Siis juuri siihen on se rautavarsi ja sulkaosa on se punainen ja muovia. Kaverini alkuun nauroivat minulle, mutta eivät enään jälkeen päin kuin olen voittanut heidät ja heidän virityksensä mennen tullen. Se on kun on se tekniikka hallussa nähkääs. Ne jotka eivät minua tunne niin saattavatkin nauraa minulle kun vedän "mökkitikkani" vanhasta sikarilaatikosta. Nähtyään tulokset niin usein on nuorempien poikien hymy hyytynyt. Nyt alkaakin tämä harrastus jäädä taka-alalle ja olen koittanut lapsenlapsiani saada innostumaan asiasta. Saapi nähdä kuinka käy.

      "Ei niiden varusteiden tarvi olla kummoiset. Kovaa yrittämälläkin pärjää usein."

    • helsinginherra3

      Miten terät vaihdetaan? Vetämällä pelkästään vai lämmitetäänkö esin kuumailmapuhalimella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe