AKT

HÄMMENTÄJÄ

Joo laitoin tossa aiemmin jo kommenttia AKT:STA.Toivottavasti jokainen renki älyää, että AKT ajaa työntekijöitten etua. Se loimaan liitto ei tasan oo siellä neuvottelu pöydässä kun tehdään työehto sopimusta alalle.Ei oo mikään ihme jos rekka kuskia ei arvosteta, jos rekka kuski ei itse arvosta itseään niin paljon, että vaatisi itselleen vähintään sen TES palkkauksen

75

2359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      mikään liitto vaan työttömyysKASSA! Ajaa vain omia etujaan ja tulosta!

      • topi,.,

        Empä oo atk:ta koskaan mihinkään tarvinnu. Sehän järjestää vaan paperiliittolaisten tukilakkoja!!


    • Tuota kiinnosta

      Valitettavasti AKT:tä ei kiinnosta esim. irtoperä ja konttikuskien palkkauksen siirtäminen edes lähelle TES-tasoa.
      Kappaletavararahti kuljettajistakin suuri osa tekee töitä ilman ylityö korvauksia.
      Eipä ole ihme että Loimaankassa joka lupaa työttömyyskorvaukset murto-osalla amattiliiton jäsenyys kustannuksista houkuttelee.
      Minkään muun ammattikunnan asiat ei näin heikossa hoidossa, esim. Vuosaaren uuden sataman logistiikka alueella ei edes kuljettajien WC.tä.

      • AKT sitten

        ...niiden kontti- ja irtoperämiesten palkkaukset pystyisi korjaamaan, kun niistä kuskeista vain murto-osa kuuluu liittoon? Lakollako pitäisi uhata? Eihän ne jätkät mene lakkoon! Pitäisikö muiden lakkoilla niiden kuskien puolesta, kun he itse eivät lakkoon edes osallistuisi?

        Kun suurin osa niistä kontti- ja irtoperäpuolen isännistäkään ei kuulu ALT:hen eli Autoliikenteen työnantajaliittoon (SKAL ei ole työehtosopimusten neuvotteluosapuolik, vaikka täällä monet niin tuntuvat kuvittelevan), niin ei niitä isäntiä voi työnantajaliiton kauttakaan painostaa.

        Liitolla ei ole kanneoikeutta, joten AKT ei voi yhtäkään niistä isännistä vetää oikeuteen, jos ne kuskit itse eivät asiaa anna hoidettavaksi. Mutta kun eihän ne kuskit edes ole jäseniä. Niin että onko jotain hyviä ideoita, mitä sen AKT:n asialle pitäisi tehdä?

        Ihan itse ne kontti- ja irtoperäpuolen kuskit homman ovat pilanneet ja heistä itsestään pitäisi lähteä asioiden korjaaminenkin. Jos nyt vaikka aloittaisivat siitä järjestäytymisestä ja valitsisivat edes yli 10 työntekijän firmoihin luottamusmiehet, joiden kautta hommaa voitaisiin lähteä korjaamaan.

        Mutta kun kaikki TES-miehet on kommunisteja eivätkä tienaa mitään ja on niin helvetin hieno tehdä 350 tuntia kuukaudessa töitä ja tienata muka niin perkeleesti. Veropörssi kertoo niistä ansioista kyllä ihan muuta.


      • Sora lentää
        AKT sitten kirjoitti:

        ...niiden kontti- ja irtoperämiesten palkkaukset pystyisi korjaamaan, kun niistä kuskeista vain murto-osa kuuluu liittoon? Lakollako pitäisi uhata? Eihän ne jätkät mene lakkoon! Pitäisikö muiden lakkoilla niiden kuskien puolesta, kun he itse eivät lakkoon edes osallistuisi?

        Kun suurin osa niistä kontti- ja irtoperäpuolen isännistäkään ei kuulu ALT:hen eli Autoliikenteen työnantajaliittoon (SKAL ei ole työehtosopimusten neuvotteluosapuolik, vaikka täällä monet niin tuntuvat kuvittelevan), niin ei niitä isäntiä voi työnantajaliiton kauttakaan painostaa.

        Liitolla ei ole kanneoikeutta, joten AKT ei voi yhtäkään niistä isännistä vetää oikeuteen, jos ne kuskit itse eivät asiaa anna hoidettavaksi. Mutta kun eihän ne kuskit edes ole jäseniä. Niin että onko jotain hyviä ideoita, mitä sen AKT:n asialle pitäisi tehdä?

        Ihan itse ne kontti- ja irtoperäpuolen kuskit homman ovat pilanneet ja heistä itsestään pitäisi lähteä asioiden korjaaminenkin. Jos nyt vaikka aloittaisivat siitä järjestäytymisestä ja valitsisivat edes yli 10 työntekijän firmoihin luottamusmiehet, joiden kautta hommaa voitaisiin lähteä korjaamaan.

        Mutta kun kaikki TES-miehet on kommunisteja eivätkä tienaa mitään ja on niin helvetin hieno tehdä 350 tuntia kuukaudessa töitä ja tienata muka niin perkeleesti. Veropörssi kertoo niistä ansioista kyllä ihan muuta.

        Sorapuolella ihan sama juttu.
        Ei voi kun ihmetellä kuinka typeriä autokuskit on.
        Selän takana nuristaan mutta kun yksi talossa esim nostaa kissan pöydälle provosoiden muitam ukaan niin suunnilleen uhataan löydä turpaasn kun kates voittaa ja vastaukseksi saa että meillä on paremmat sopparit kun liiton.
        No kun on uskonto 10 ja matikka 5 niin näinhän se menee.
        Penaalin terävimmät kynät ei yleisesti ole rahtialalla kauaa...


      • kun homma ei toimi
        Sora lentää kirjoitti:

        Sorapuolella ihan sama juttu.
        Ei voi kun ihmetellä kuinka typeriä autokuskit on.
        Selän takana nuristaan mutta kun yksi talossa esim nostaa kissan pöydälle provosoiden muitam ukaan niin suunnilleen uhataan löydä turpaasn kun kates voittaa ja vastaukseksi saa että meillä on paremmat sopparit kun liiton.
        No kun on uskonto 10 ja matikka 5 niin näinhän se menee.
        Penaalin terävimmät kynät ei yleisesti ole rahtialalla kauaa...

        Joo lopetin ajamisen semosessa firmassa missä ei maksettu tes palkkaa eikä kaikkia tunteja saanut tehdystä työstä .Auto oli mitä oli/kärry .Olen työtön mutta vitutus aste laski 100% .Terveisin yksi kuski joka ei halua edistää epätervettä kilpailua polkemalla työntekijän etuja .


      • ykstoinenmikkovaan
        kun homma ei toimi kirjoitti:

        Joo lopetin ajamisen semosessa firmassa missä ei maksettu tes palkkaa eikä kaikkia tunteja saanut tehdystä työstä .Auto oli mitä oli/kärry .Olen työtön mutta vitutus aste laski 100% .Terveisin yksi kuski joka ei halua edistää epätervettä kilpailua polkemalla työntekijän etuja .

        Tässähän on tosiaan järkeä... mitä sitä kiusaamaan itseään ja laskutaidotonta isäntäänsä.
        Moiset joutaakin konkurssiin.


    • Anonyymi

      Suomen Paskin ammattiliitto ,eniten ottaa vähiten maksaa.Ja kaikki saavat saman olivat tai ei liitossa kun pitäis olla yhtenäisyyttä .

    • Anonyymi

      Miksi ajatte läpi tuntipalkalla ääliöt

    • Anonyymi

      Ostaisvat mieslapset sitte extra korotuksilla toimivat partakoneet. Kaupan myyjät jotenkin ymmärrän mut en tätä sakkia mitkä vetää yli 22 €/h lisineen.

      • Anonyymi

        Puhut ihan potaskaa . Kun olet ajanut 12 vuotta työksesi niin kuukausipalkkasi on 2500 eur eli tuntipalkka 15.50 euroa AKT:n taulukkopalkka. Varsinkin jakelutyö on todella raskasta , ajomatkaa kertyy tuskin 70 km päivässä ,mutta silti jaat eli kiskot otsasi hiessä 8000-13 000 kg asiakkaille pihoilla lumessa ,jäällä ja soralla. Vaikka olet ajanut 40 vuotta niin tuo palkka ei tuosta nouse, mitään ikälisiä ei tule 12 vuoden jälkeen . Joten turha jauhaa täällä jostain 22 euron tuntipalkoista kun kyseessä on kuljettaja. Kun kuljettaja jää eläkkeelle niin vaikka olisi tehnyt yli 40 vuoden työuran niin eläke on korkeintaan 1900 eur/ kk ja se on surkea korvaus todella raskaasta työstä jossa koko fyysinen olemus on jo tuossa vaiheessa puoliksi haudassa.
        Ei pidä sotkea kuljettajien säälittävää palkkaa satamien ahtaajien 22 euron tuntipalkkoihin, sillä he ovat ihan eri porukkaa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut ihan potaskaa . Kun olet ajanut 12 vuotta työksesi niin kuukausipalkkasi on 2500 eur eli tuntipalkka 15.50 euroa AKT:n taulukkopalkka. Varsinkin jakelutyö on todella raskasta , ajomatkaa kertyy tuskin 70 km päivässä ,mutta silti jaat eli kiskot otsasi hiessä 8000-13 000 kg asiakkaille pihoilla lumessa ,jäällä ja soralla. Vaikka olet ajanut 40 vuotta niin tuo palkka ei tuosta nouse, mitään ikälisiä ei tule 12 vuoden jälkeen . Joten turha jauhaa täällä jostain 22 euron tuntipalkoista kun kyseessä on kuljettaja. Kun kuljettaja jää eläkkeelle niin vaikka olisi tehnyt yli 40 vuoden työuran niin eläke on korkeintaan 1900 eur/ kk ja se on surkea korvaus todella raskaasta työstä jossa koko fyysinen olemus on jo tuossa vaiheessa puoliksi haudassa.
        Ei pidä sotkea kuljettajien säälittävää palkkaa satamien ahtaajien 22 euron tuntipalkkoihin, sillä he ovat ihan eri porukkaa .

        Et taida oikein tietää asioista. En tiedä millä palkalla ajelet ja tavaroita lumihangessa kiskot mutta 45 vuotta alalla olleena ja pitkää autoa ajaneena on eläke paljon parempi kun tuossa kerroit. Tiedän sen koska olen nyt eläkkeellä. En ole ajanut mitään pimeänä enkä millään kilometri tai läpituntipalkalla. Juuri noilla palkoilla ei eläkettä voi kertyä enmpää. Minulla on aina on ollut hyvä isäntä joka on maksanut kaikki todella tarkasti tes in mukaan. Täällä on näitä irvailijoita jotka ei tiedä alasta mitään mutta kirjoittavat paskaa joka väliin. Sulle vaan tiedoksi, että jos hommat ei maistu kannattaa lopettaa ja tehdä jotain muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida oikein tietää asioista. En tiedä millä palkalla ajelet ja tavaroita lumihangessa kiskot mutta 45 vuotta alalla olleena ja pitkää autoa ajaneena on eläke paljon parempi kun tuossa kerroit. Tiedän sen koska olen nyt eläkkeellä. En ole ajanut mitään pimeänä enkä millään kilometri tai läpituntipalkalla. Juuri noilla palkoilla ei eläkettä voi kertyä enmpää. Minulla on aina on ollut hyvä isäntä joka on maksanut kaikki todella tarkasti tes in mukaan. Täällä on näitä irvailijoita jotka ei tiedä alasta mitään mutta kirjoittavat paskaa joka väliin. Sulle vaan tiedoksi, että jos hommat ei maistu kannattaa lopettaa ja tehdä jotain muuta.

        Kiitos mielipiteestäsi. Kyllä minä tiedän asioista , vielä kun 4 vuotta ajan niin minäkin saavutan tuon sinun 45 vuotisen uran. Minulle hommat maistuvat näin 40 vuoden jälkeenkin. En irvaillut vaan kerroin totuuden ettei minua edeltävän kirjoittajan tällainen 22 euron tuntipalkka löydy työehtosopimuksien palkkataulukoista. Kuorma-autonkuljettajan palkka täysillä ikä lisillä on alle 17 eur /tunti . Yhdistelmäkuljettaja saa hieman enemmän. Kuitenkin alle 20 eur/ tunnilta. Kaikki ikälisät saavutetaan 12 vuoden kokemuksella ja tämän jälkeen korotuksia ei tule ,paitsi jos työnantaja itse palkitsee hyvin tehdystä työstä asiallisen kuljettajan . Peruspalkka ei ole häävi,siksi on tärkeää ,että sopimusten mukaisesti maksetaan ruokarahat,osapäivärahat (verottomia). Ylitöistä maksetaan asiallinen korvaus. Yhteisvaikutuksena palkka on tämän jälkeen kohtuullinen jolla kyllä ihminen pärjää. Eläkeasioita kannattaa ajoissa jo nuorena miettiä, sillä eläkekertymä kasvaa todella hitaasti, jos ansiot nuorena ovat heikot niin asiallista eläkettä enää varttuneemmalla iällä voi olla vaikea saavuttaa ja tuo 1900 eur/kk voi olla kylmä totuus. Kannattaa lukea tarkasti työeläkeyhtiön kotiin lähettämä kirje jossa kerrotaan miten oma työeläke on kertynyt. Se kertoo myös sen onko työnantaja hoitanut velvollisuutensa asiallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestäsi. Kyllä minä tiedän asioista , vielä kun 4 vuotta ajan niin minäkin saavutan tuon sinun 45 vuotisen uran. Minulle hommat maistuvat näin 40 vuoden jälkeenkin. En irvaillut vaan kerroin totuuden ettei minua edeltävän kirjoittajan tällainen 22 euron tuntipalkka löydy työehtosopimuksien palkkataulukoista. Kuorma-autonkuljettajan palkka täysillä ikä lisillä on alle 17 eur /tunti . Yhdistelmäkuljettaja saa hieman enemmän. Kuitenkin alle 20 eur/ tunnilta. Kaikki ikälisät saavutetaan 12 vuoden kokemuksella ja tämän jälkeen korotuksia ei tule ,paitsi jos työnantaja itse palkitsee hyvin tehdystä työstä asiallisen kuljettajan . Peruspalkka ei ole häävi,siksi on tärkeää ,että sopimusten mukaisesti maksetaan ruokarahat,osapäivärahat (verottomia). Ylitöistä maksetaan asiallinen korvaus. Yhteisvaikutuksena palkka on tämän jälkeen kohtuullinen jolla kyllä ihminen pärjää. Eläkeasioita kannattaa ajoissa jo nuorena miettiä, sillä eläkekertymä kasvaa todella hitaasti, jos ansiot nuorena ovat heikot niin asiallista eläkettä enää varttuneemmalla iällä voi olla vaikea saavuttaa ja tuo 1900 eur/kk voi olla kylmä totuus. Kannattaa lukea tarkasti työeläkeyhtiön kotiin lähettämä kirje jossa kerrotaan miten oma työeläke on kertynyt. Se kertoo myös sen onko työnantaja hoitanut velvollisuutensa asiallisesti.

        Kaksi fossiilia keskustelee henkeviä täällä näemmä. Suomi on täynnä kiikun kaakun pystyssä pysyviä "kuljetusliikkeitä" tai pitäisikö sanoa kusetusliikkeitä joissa isäntä määrää ja kuski poloiset ajavat hyvin edullisesti ,heille on utopistinen märkäuni 15.50 eur tuntipalkka ja edes tuo 1900 eur/ kk eläke olisi lottovoitto. Yrittäjä haali juuri ne ajotehtävät joita kukaan muu yrittäjä ei edes huolisi ,ehkä pakon edessä muuten firma menisi nurin.Eläkemaksut jätetään rästiin jos on tiukka paikka. Näihin duuneihin ajautuvat ne " Kuskit"jotka eivät ymmärrä mikä on järkevää ja milloin olisi viisasta nostaa kytkintä firmasta. He eivät lue mitään työeläkeotteita vaan pistävät sellaiset paperit mistä ei ymmärrä hönkäsen pöläystä suoraan roskiin tai paperinkeräykseen. Se,että sinulla on ollut hyvä isäntä on sinun onnenpotku,mutta se ei kerro totuutta suomalaisesta kuljetusalasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi fossiilia keskustelee henkeviä täällä näemmä. Suomi on täynnä kiikun kaakun pystyssä pysyviä "kuljetusliikkeitä" tai pitäisikö sanoa kusetusliikkeitä joissa isäntä määrää ja kuski poloiset ajavat hyvin edullisesti ,heille on utopistinen märkäuni 15.50 eur tuntipalkka ja edes tuo 1900 eur/ kk eläke olisi lottovoitto. Yrittäjä haali juuri ne ajotehtävät joita kukaan muu yrittäjä ei edes huolisi ,ehkä pakon edessä muuten firma menisi nurin.Eläkemaksut jätetään rästiin jos on tiukka paikka. Näihin duuneihin ajautuvat ne " Kuskit"jotka eivät ymmärrä mikä on järkevää ja milloin olisi viisasta nostaa kytkintä firmasta. He eivät lue mitään työeläkeotteita vaan pistävät sellaiset paperit mistä ei ymmärrä hönkäsen pöläystä suoraan roskiin tai paperinkeräykseen. Se,että sinulla on ollut hyvä isäntä on sinun onnenpotku,mutta se ei kerro totuutta suomalaisesta kuljetusalasta.

        Niin oli reteetä meininkiä 45 vuotta takana ja palkat aina kohdillaan. Isäntä oli paras kaveri ja eläke on aivan uskomattoman hyvä.
        Totuus tänä päivänä: Olen nuori kuljettaja, asun vuokralla 3+ keittiö kerrostaloasunnossa , vuokra on 990 eur /kk koska ollaan Helsingissä. 2 alle kouluikäistä lasta . palkka kuljettajan työstä 2300 eur /kk . Koska työ suoritetaan 7-15 niin ei mitään lisiä,ylitöitä ei tehdä joten se lopullinen palkka on 2300 eur kuukaudessa miinus verot.Työauto sentään on ihan asiallinen. Kun rakkautta perheen kesken riittää niin pärjätään ,mutta joka euro pitää laskea. En pistäisi ollenkaan vihaksi,jos palkkaneuvotteluissa jokin euro tulisi lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli reteetä meininkiä 45 vuotta takana ja palkat aina kohdillaan. Isäntä oli paras kaveri ja eläke on aivan uskomattoman hyvä.
        Totuus tänä päivänä: Olen nuori kuljettaja, asun vuokralla 3 keittiö kerrostaloasunnossa , vuokra on 990 eur /kk koska ollaan Helsingissä. 2 alle kouluikäistä lasta . palkka kuljettajan työstä 2300 eur /kk . Koska työ suoritetaan 7-15 niin ei mitään lisiä,ylitöitä ei tehdä joten se lopullinen palkka on 2300 eur kuukaudessa miinus verot.Työauto sentään on ihan asiallinen. Kun rakkautta perheen kesken riittää niin pärjätään ,mutta joka euro pitää laskea. En pistäisi ollenkaan vihaksi,jos palkkaneuvotteluissa jokin euro tulisi lisää.

        Otan osaa ja allekirjoitan tuon. Ite on tullut tehtyä liki 100 t ylitöitä työaikapankkiin. Korvataan 1/1 vapaina. Akt salli ottaa käyttöön tämän kirotun työaikapankin. Eli suomeksi teet ylitöitä ilman korotuksia. Teen tätä vain koska ei ole parempaakaan tiedossa tällä hetkellä.

        Sitten tosta 1900€ eläkkeestä. Eläke ei todellakaan ole 50% palkasta vaan jotain 40% tai alle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli reteetä meininkiä 45 vuotta takana ja palkat aina kohdillaan. Isäntä oli paras kaveri ja eläke on aivan uskomattoman hyvä.
        Totuus tänä päivänä: Olen nuori kuljettaja, asun vuokralla 3 keittiö kerrostaloasunnossa , vuokra on 990 eur /kk koska ollaan Helsingissä. 2 alle kouluikäistä lasta . palkka kuljettajan työstä 2300 eur /kk . Koska työ suoritetaan 7-15 niin ei mitään lisiä,ylitöitä ei tehdä joten se lopullinen palkka on 2300 eur kuukaudessa miinus verot.Työauto sentään on ihan asiallinen. Kun rakkautta perheen kesken riittää niin pärjätään ,mutta joka euro pitää laskea. En pistäisi ollenkaan vihaksi,jos palkkaneuvotteluissa jokin euro tulisi lisää.

        Mainitsin juuri näistä irvailijoista jotka tietää kaiken kaikesta. Mutta ennen tehtiin töitä paljon siis todella paljon. Ei ollut piirtureita eikä mitään seurantaa ja silloin tehtiin töitä eikä istuttu muualla kun ratin takana. Kuorma vietiin sinne mihin piti, otettiin toinen kuorma päälle ja vietiin taas johonkin. Nukuttiin silloin kun ehti ja milloin missäkin. Eihän eläkettä voi kertyäkkään sillä, että muutaman tunnin päivätyöllä ilman lisiä yritetään pärjätä. En alkaisi ollenkaan tämäpäivän autohommiin kun työt on "kielletty" ja pitkän päivän tekemisestä saa sakot ja kortti otetaan pois milloin minkäkin syyn vuoksi. Terv. fossiili jolla on eläke paljon parempi kun joku hikinen 1900e/kk. Pyrkikää siihen. Saa irvailla ja kiusata, ei tunnu missään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa ja allekirjoitan tuon. Ite on tullut tehtyä liki 100 t ylitöitä työaikapankkiin. Korvataan 1/1 vapaina. Akt salli ottaa käyttöön tämän kirotun työaikapankin. Eli suomeksi teet ylitöitä ilman korotuksia. Teen tätä vain koska ei ole parempaakaan tiedossa tällä hetkellä.

        Sitten tosta 1900€ eläkkeestä. Eläke ei todellakaan ole 50% palkasta vaan jotain 40% tai alle.

        Eläke nykyisin on 60 % koko työuran aikaisesta kuukausi ansiosta. Eläke alkaa kertymään heti työuran alusta. Toisin oli vielä 10 vuotta sitten jolloin työeläke laskettiin 4 viimeisen työvuoden keskiansion mukaan . Hieno uudistus sillä se vanha laskutapa oli todella tyly ihmiselle jonka työkyky oli alentunut viimeisinä työvuosina esimerkiksi selkä,polvi ja lonkkavaivojen vuoksi (Nivelten kuluminen on hyvin yleistä kuljetusalalla). Vanhassa laskujärjestelmässä kuljettajan eläke jäi pieneksi jos oli ollut 4 viimeisen vuoden aikana paljon sairaslomilla. Siinä oli iso kiitos pitkästä työurasta. Onneksi nykyisin on toisin.
        Meillä on tuolla leipäjonoissa paljon ulkomaan rahtareita jotka aikoinaan ottivat palkan päivärahoina eivätkä ajatelleet ettei niistä kerry eläkettä ,samoin moni nuori ajattelee olevansa ikuisesti nuori vaikka ihmisen elo on todellisuudessa todella lyhyt. Siksi eläketurvaote jonka työnantajasi eläkeyhtiö sinulle lähettää kannattaa lukea huolella .


    • Anonyymi

      Hedvettiin koko liitto.
      Työehdot ylityörajat ja ehdot saavat määrätä mutta työpaikoille vapaus maksaa tekeville tekemisen mukaan ja laiskemmille sen mukaan.
      Nyt ei voi kun alkavat itkemään ja vetoamaan tasapuolisuuteen mutta kun tes sallisi sen niin uskaltaisi rehellisesti tehdä sen.
      Nyt joutuu maksaa tuottobonuksia 3kk välein auton lisätuotosta mitä kuljettaja tekee hyvää.
      On sekin sen 600-1000€ puhtaana mutta osa kaipaa jos sen saisi tasaisemmin palkan mukana kokoajan.

    • Anonyymi

      Mitäs se liitto mitään haittaa. Liittohan hoitaa kuljettajien asioita tarvittaessa sehän on hyvä juttu se. Mutta kun ei voi tehdä töitä, sehän se hankaloittaa tienaamista nykyisin. On pakko istua tauolla vaikka voisi siirtyä purkupaikalle ja on pakko levähtää vaikka ei väsytä. On pakko pitää viikko vapaat ja kaikki minuutilleen. Onko mitään muuta näin tyhmää "työpaikkaa" missä saa sakot jos on tehnyt enemmän töitä kun herrat on viisaudessaan päättäneet.

      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä kirjoituksestasi, pitkästä aikaa tälläkin keskustelufoorumilla on kunnon keskustelua puolesta ja vastaan, Sehän tässä on kupletin juoni.
        Itse olen painanut 1980-2000 todella pitkää päivää , kun sain ensimmäisen digipiirturiauton alleni 2007 niin ylipitkien päivien teko loppui kuin seinään. Nyt jo vanhana äijänä nämä 8-11 päivät ovat ihan yes.En jaksaisi enää pidempiä työpäiviä. Tämä meidän rakas kuljetusala on poikkeus suomalaisessa työelämässä. Kaikki muut toimialat haluavat ja ovat haluneet jo kymmeniä vuosia tehdä aina vain lyhyempää päivää. Vasemmistoliitto ja demarit hehkuttaneet 4 päiväistä työviikkoa ja jne. Mutta ainoana ammattiryhmänä kuljetusalalla kuskit haluaisivat aina vaan painaa vielä pidempää työpäivää.Työnantajakin on huomannut ,että 8 tunnin työpäivät ja useampi kuski on loppupeleissä edullinen ratkaisu. MIkä se on kun porukoilla tuntuu olevan se tahto, että ratin takana 24 h/7 . Eikö teillä ole perhe-elämää laisinkaan ,miten teidän lapset voivat kun eivät näe isäänsä kuin vilaukselta. Onko ajaminen tärkeämpi asia elämässä kuin oma perhe ja sen hyvinvointi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä kirjoituksestasi, pitkästä aikaa tälläkin keskustelufoorumilla on kunnon keskustelua puolesta ja vastaan, Sehän tässä on kupletin juoni.
        Itse olen painanut 1980-2000 todella pitkää päivää , kun sain ensimmäisen digipiirturiauton alleni 2007 niin ylipitkien päivien teko loppui kuin seinään. Nyt jo vanhana äijänä nämä 8-11 päivät ovat ihan yes.En jaksaisi enää pidempiä työpäiviä. Tämä meidän rakas kuljetusala on poikkeus suomalaisessa työelämässä. Kaikki muut toimialat haluavat ja ovat haluneet jo kymmeniä vuosia tehdä aina vain lyhyempää päivää. Vasemmistoliitto ja demarit hehkuttaneet 4 päiväistä työviikkoa ja jne. Mutta ainoana ammattiryhmänä kuljetusalalla kuskit haluaisivat aina vaan painaa vielä pidempää työpäivää.Työnantajakin on huomannut ,että 8 tunnin työpäivät ja useampi kuski on loppupeleissä edullinen ratkaisu. MIkä se on kun porukoilla tuntuu olevan se tahto, että ratin takana 24 h/7 . Eikö teillä ole perhe-elämää laisinkaan ,miten teidän lapset voivat kun eivät näe isäänsä kuin vilaukselta. Onko ajaminen tärkeämpi asia elämässä kuin oma perhe ja sen hyvinvointi.

        No ne ovat nämä munattomat miehet ,jotka ei koskaan onnistuisi tutustumaan edes naisiin saati jotain perhettä perustamaan . He ihan suosiolla vitutustaan purkaa painamalla todella pitkää päivää digikortilla tai ilman ihan kevyesti ilman huolta huomisesta ,kunhan saa ajaa 24h / 7. He ovat se kuljetusalan syvä äänitorvi, joka on pahoittanut mielensä kaikista rajoituksista mikä koskee työntekoa. Heillä ei ole muuta elämää ,sillä kun työpäivä päättyy niin alkaa syvä tyhjyys. Ei aihetta nauruun sillä se on surullinen asia. Todellisuudessa hekin nuorena olisivat toivoneet jotain muuta elämältään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ne ovat nämä munattomat miehet ,jotka ei koskaan onnistuisi tutustumaan edes naisiin saati jotain perhettä perustamaan . He ihan suosiolla vitutustaan purkaa painamalla todella pitkää päivää digikortilla tai ilman ihan kevyesti ilman huolta huomisesta ,kunhan saa ajaa 24h / 7. He ovat se kuljetusalan syvä äänitorvi, joka on pahoittanut mielensä kaikista rajoituksista mikä koskee työntekoa. Heillä ei ole muuta elämää ,sillä kun työpäivä päättyy niin alkaa syvä tyhjyys. Ei aihetta nauruun sillä se on surullinen asia. Todellisuudessa hekin nuorena olisivat toivoneet jotain muuta elämältään.

        No olihan tuo 45 vuotta alalla olleen kaverin elvistely ihan vertaistansa vailla.Kiva kehua omaa elämäänsä upean työnantajansa kanssa.Kun ollaan täällä pohjois-Suomessa niin ei ole helppoa vaihtaa työpaikkaa jos palkka asiat ei ole kohdillaan. Ei niin vain vaihdeta työnantajaa kun sellaista super mukavaa TESSIT maksavaa ei ole lähellä sanoisin 100 km säteellä ja suuri epäillys on ettei sittenkään löydy sitä unelmien työpaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olihan tuo 45 vuotta alalla olleen kaverin elvistely ihan vertaistansa vailla.Kiva kehua omaa elämäänsä upean työnantajansa kanssa.Kun ollaan täällä pohjois-Suomessa niin ei ole helppoa vaihtaa työpaikkaa jos palkka asiat ei ole kohdillaan. Ei niin vain vaihdeta työnantajaa kun sellaista super mukavaa TESSIT maksavaa ei ole lähellä sanoisin 100 km säteellä ja suuri epäillys on ettei sittenkään löydy sitä unelmien työpaikkaa.

        Kiitos vaan kommentista. Se minun kirjoitus ei ollut mitään kehumista eikä elvistelyä mutta ymmärrän kyllä, että se tuntuu siltä. Silloin tehtiin todellakin pitkiä päiviä ja öitä. Työnantaja ei ollut kaveri eikä mikään hyväntekijä mutta hyvä työnantaja ja työtähän minä olin kysynytkin ja sitä sitten oli. En viitsi nimiä mainita mutta muistan hyvin kun toisten firmojen kuljettajat aina kysyi, että miten sinne pääsisi töihin. Senkin ymärrän, että on tiukkaa alalla jos vuokrat on tuota luokkaa niin kuin joku mainitsi. Siihen kaikki muu päälle. Siinä sen näkee että lyhyt päivä mikä on mukavaa ja on paljon vapaata siis ei tule rahaa. Lakkoa vastustetaan turhana ja ei ymmärretä että palkka ei nouse ilman sitä. Miksi roikutte sellaisessa työssä jossa ei tienaa kun juuri sen perustarpeen. Vaihtakaa alaa ja nuoret voi mennä kouluttautumaan. Niin mullekin joskus sanottiin kun väsytti ja otti päähän mutta kun ne tilit oli kuitenkin sellaisia että pärjäsi hyvin. Nyt tässä fossiilina teille kirjoittelen ja nautin hyvästä eläkkeestä joka on tullut sillä pitkällä päivällä, lyhyillä unilla ja hyvällä palkalla. Anteeksi pitkä kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olihan tuo 45 vuotta alalla olleen kaverin elvistely ihan vertaistansa vailla.Kiva kehua omaa elämäänsä upean työnantajansa kanssa.Kun ollaan täällä pohjois-Suomessa niin ei ole helppoa vaihtaa työpaikkaa jos palkka asiat ei ole kohdillaan. Ei niin vain vaihdeta työnantajaa kun sellaista super mukavaa TESSIT maksavaa ei ole lähellä sanoisin 100 km säteellä ja suuri epäillys on ettei sittenkään löydy sitä unelmien työpaikkaa.

        Monihan muuttaa joskus kun on saanut hyvän työpaikan jostain. Tietenkin äidin helmoista on paha irtaantua jos ei ole koskaan kotiporttia kauempana käynyt. Unelmien työpaikkaa tuskin kukaan enää saa millään alalla.


    • Anonyymi

      Sääliksi käy ketkä ei pysty maksaa tes palkkoja.

    • Anonyymi

      Mutta jos hyväoalkkainen trukkikuski, jolla palkka on aivan liian korkea jo nyt työn vaativuuteen nähden, niin ihmetyttää Akt:n korotusvaatimus. Ei tarvitse kielitaitoa, ei juuri muitakaan sosiaalisia taitoja. Itse satamassa työskennelleenä tiedän tästä asiasta paljon.

    • Anonyymi

      Isäntiä tarvitaan nyt, kun rengit lakkoilee, muutaman dollarin tähren!🚜

    • Anonyymi

      Sehän se kun Ö-älyluokan papereilla pääsee töihin eikä liittokaan älyllä pilattu että siat ja porsaat keskenään.

    • Anonyymi

      On se semmoinen lahtari ahne saatanan sakki outoa kun yksi ryhmä paskiaisia saa vedättää valtakuntaa ja palkat jo tuolla koulutuspohjalla ylimitoitetut.

      • Anonyymi

        Siis nämä ahtaajat, tätä porukkaako tarkoitat? AKT:n kuuluu paljon väkeä autonkuljettajista, autokorjaamoväkeen ja autokoulun opettajiin asti ja vielä muitakin ammattiryhmiä. Ahtaajat ovat kenties paperimiesten ohella sellainen porukka joka pistää koko Suomen polvilleen. Ikävä kyllä.


    • Anonyymi

      Kyllä,sikamainen sakki tämä ahtaajat äijillä hyvä palkka jo muutenkin ja vielä viittivät sotkea yhteiskuntaa älyttömillä lakoillaan.Jos työ ei maista eikä kohtuu korotus kelpaa niin automatisoidaan homma eipähän tarvii näitä mätiäisiä ainakaan niin paljoa.

    • Anonyymi

      Kylläpäs taas kateelliset työttömät kitisee. Olette varmaan yrittäneet ahtaajaksi mutta työolot ja työajat ei varmaan sopineet teidän aikatauluihinne. On muutenkin vaikea päästä sellaiseen työhön jossa tarvitaan esim ajokortti ja työkokemusta. Olkaa tyytyväisiä siihen että joku edes viitsii yleensäkin tehdä jotain kolmivuorotyötä. Kyllä työmies on palkkansa ansainnut ja jotku hyvänkin palkan. Siitä koulutuksestako se onkin kiinni että olette kouluttaneet itsenne liikaa tai alalle jossa ei olekaan töitä. Oma valinta tietenkin sekin.

      • Anonyymi

        Höpö,höpö,työni olen tehnyt ja hyvin ansaitulla eläkkeellä elän,en ole näitten mätiäisten palkasta kateellinen vaan pitäisi joku tolkku olla tuossakin hommassa.Turha on vikistä vuorotöistä ja työoloista itsekkin tehnyt vuorotyötä ja ei ne aina olot ole kotioloja .Mutta jos työ ei maista kun muutenkin hyvä palkka ja vielä pitäisi saada älytön korotus niin jos ei maista tosiaan niin lähtee kotia.Eipähän tarvii itkeä että voi,voi kun on hankalaa tämä homma sanonpahan vaan vielä että umpi paskaa porukkaa lihavia ja laiskoja loiseläjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö,höpö,työni olen tehnyt ja hyvin ansaitulla eläkkeellä elän,en ole näitten mätiäisten palkasta kateellinen vaan pitäisi joku tolkku olla tuossakin hommassa.Turha on vikistä vuorotöistä ja työoloista itsekkin tehnyt vuorotyötä ja ei ne aina olot ole kotioloja .Mutta jos työ ei maista kun muutenkin hyvä palkka ja vielä pitäisi saada älytön korotus niin jos ei maista tosiaan niin lähtee kotia.Eipähän tarvii itkeä että voi,voi kun on hankalaa tämä homma sanonpahan vaan vielä että umpi paskaa porukkaa lihavia ja laiskoja loiseläjiä.

        Silloin kitinät pois jos olet oikein "hyvin ansaitulla eläkkeellä". Taitaa olla kateutta ja mielipahaa ilmassa. Hommaa itselles harrastus ja jos et hommaa niin hommaa ainakin elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kitinät pois jos olet oikein "hyvin ansaitulla eläkkeellä". Taitaa olla kateutta ja mielipahaa ilmassa. Hommaa itselles harrastus ja jos et hommaa niin hommaa ainakin elämä.

        Vitut,sinunlaiset tyhjäntoimittajat joilla ei ole muuta tekemistä kuin paskanjauhanta niin suosittelen itsesi miettimään harrastuksia ja elämää.Taidat olla itse työtön ru**kari joka netti sivuilla trollaa.


    • Anonyymi

      Aika simppeli ratkaisu, tunneli Tallinnaan.
      Sieltähän ne kontit ja kärryt nyt ajetaan.
      Meilläkin 40 autoa käy yössä siellä ja joka aamu ollaan purkamassa Suomessa asiakkaalla.
      Vuosaaren portit muutenki ollut 22-07 kiinni niin sanoisin että tehokkaampaa on nyt ja parempi tuotto autolla ja kuski saa enempi liksaa.

      • Anonyymi

        Mitä varten 40 autoa käy yön aikana tallinnassa ? Onkohan noin ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä varten 40 autoa käy yön aikana tallinnassa ? Onkohan noin ?

        No vrk aikaan käy, laivat mitkä toisivat kärryt ja kontit Suomeen purkaa lastit muugaan ja paldiskii.
        Työllistää hyvin eestiautojakin ajavat Suomeen päin sieltä.
        Huomaa ainaki tääl keskisuomessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vrk aikaan käy, laivat mitkä toisivat kärryt ja kontit Suomeen purkaa lastit muugaan ja paldiskii.
        Työllistää hyvin eestiautojakin ajavat Suomeen päin sieltä.
        Huomaa ainaki tääl keskisuomessa

        Höpöhöpö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Housussa on ja vielä kukkuraksi "hautalerppa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vrk aikaan käy, laivat mitkä toisivat kärryt ja kontit Suomeen purkaa lastit muugaan ja paldiskii.
        Työllistää hyvin eestiautojakin ajavat Suomeen päin sieltä.
        Huomaa ainaki tääl keskisuomessa

        Ja nämähän vuoromuutokset näkee vaikka Finnlines sivuilta.
        Ja silmällä ku tsekkaa Viron liikenteen satamat


    • Anonyymi

      Kannatetaan eiköhän ala työ maistamaan röhömahoille kun alkaa työt vähenemään hih,hih kiva olisi nähädä naamavärkin ilme.

      • Anonyymi

        Ahtaajat ja paperimiehet ne ovat Suomen hyvinvoinnin kannalta hankalin työntekijä ryhmä.
        Molemmilla ammattikunnilla on keskiverto suomalaista todella paljon paremmat palkat. He tietävät ,että he ovat työssään avainasemassa koko Suomen hyvinvoinnin kannalta, vienti on näin pienen maan avainasema ja toimivat satamat. Tämä ammattiryhmä käyttää surutta hyväksi asemaansa "koko Suomen pysäyttävänä voimana" en ole koskaan kuullut ,että satamissa olisi työvoimapula työntekijöistä. niin ... ei ole koska porukka ei vaihdu.Kuka nyt ei haluaisi nostaa 4000 eur / kk juuri lähes olemattomalla koulutuksella,riittää ,että on peruskoulun pelle hermanni. Ihan käy sääliksi TEHYN ja PAMIN porukkaa kun he eivät ilmeisesti ole niin tärkeitä ihmisiä meille suomalaisille. Kuitenkin kaikkien pitää muistaa ,että kuljettajat eivät ole tätä herkkupeppu osastoa ja kuljettajat kuuluvat ikävä kyllä tähän Pam osastoon eli ei hyvin mene palkkauksen osalta.


    • Anonyymi

      Hienosti kirjoitit ja 100% täyttä asiaa hommat on tosiaan noin.Noille kermaperseille pitäisi saada kuri täysiä pellejä voi jum**auta vituttaa todella tuollainen silmäänkusija sakki.Ovat hyvin oppineet kusetuksen jalon taidon,ei muuta kuin automatisoidaan satamat antaa nilkkien levittää persettään kotona.

      • Anonyymi

        Siksi on todella sääli ,että ahtaajien ahneus rinnastetaan meihin AKT:n neuvottelujen alaisiin autonkuljettajiin vaikka kuljettajien palkka kuukaudessa on jo nyt vain puolet ahtaajien palkasta.
        Kansalaiset rinnastavat kuljettajat tähän samaan porukkaan vaikka kuljettajat ovat ihan samassa suossa myyjien ja terveysalan ihmisten kanssa. Jos kuljettajan palkka on kuukaudessa 2200- 2600 eur niin ei sillä juhlita. Ahtaajat ja kuljettajat ovat täysi eri ryhmä noin 2000 eur/kk erottaa heidät. Kuljettajien työ rasittaa paljon enemmän niin fyysisesti kuin henkisesti.Pitää vastata ihan henkilökohtaisesti kaikista tekemisistä ihan itse,sillä kukaan ei tule avuksi tuolla tienpäällä.Satamassa on aina työkaveri joka jelppaa. Sellaista se on . Sitten oikein ihmetellään julkisesti miksi nuoriso ei hae logistiikka-alan koulutukseen. No nuoriso on todella fiksua porukkaa , jos tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja niin miksi hakea.


    • Anonyymi

      Noh se on jännä ettei osattu oppia paperimiehiltä mitään. Mutta sen takia ne kai onkin ahtaajia 😂😂

    • Anonyymi

      Tai huomasivat istuvansa aivojensa päällä kun alkoi jumittaa.

    • Anonyymi

      Kohta joku työtön valittaja kertoo, että kaikki satamat siirretään ulkomaille kun työt ei kelpaa.

      • Anonyymi

        Noooo…. Vähän tässä on jo käynyt niin mutta odotellaan nyt lakko loppuun.


    • Anonyymi

      Eihän toki nehän nauttii vapaudesta ja satamiahan on ollut hyrymykket maailmalla notta eiiihän ne satamat meiltä mihinkään lähde.Tai no jos hommat loppuu näiltä laiskoilta mätiäisiltä ne huutaa ja itkee kuorossa täällä.Ja kaiken huipun pellejen,pelle oli tämä kanarianlintu joka mukamas hoiti hoitajien asiaa itselleen korotti palkkaa hävytön akka.

    • Anonyymi

      Eihän minua kuljettajia näy kiinnostavan kuulua liittoon ja puolustaa etujaan lakolla. Olen töissä firmassa jossa suurin osa kuljettajista oli rikkureita. On pakko kysyä miten lampaita voivat miehet olla. Huvittavimpia ovat nämä yksinkertaiset sielut jotka "säästävät" kun eivät kuulu liittoon. Turha selittää kuinka jäsenmaksu on verovähennys ja sen poistuminen lisää vain verotettavaa tuloa.

    • Anonyymi

      Sanonpa tähän että kun olin työelämässä oli yksi kaveri joka ei halunnut kuulua liittoon ja silti se jullikka samat edut sai kuin me liittoon kuuluvatkin.Joo semmoista se on aina on näitä kummajaisia.

      • Anonyymi

        Tarkoitat kaiketi tilannetta yrityksessä jossa on luottamusmies ja kaikki kuuluvat liittoon. Ei rikkuriki toiminta nyt ole aina rikkurit vika. Jos ei ole luottamusmiestä ja suurin osa ei kuulu liittoon. Saati edes ymmärrä mikä on liiton tehtävä.

        On yksittäisen työntekijän vaikea liittyä lakkoon. Ryhmäpaine tekee siitä vaikeaa. Jos suurin osa ei ole lakossa. Tulee yhdelle tai kahdelle liittoon kuuluvalle mieleen. Vahingoittaako lakkoon liittymisellä vain omaa etuaan.

        Kuljetus alalla on paljon yrityksiä joiden työntekijät eivät ole valinneet luottamusmiestä. Tämä on syy miksi edellinen lakko ei pitänyt täysin.


      • Anonyymi

        Jullikalta olisi voinut kysyä maksoiko työnantaja edes bonuksen lakon rikkomisesta? Kyllä se nyt olisi ollut oikeus ja kohtuus. Kun työssä ololla jullikka pirnrndi isäntänsä lakosta johtuvaa taloudellista tappiota.

        Niin tyhmiä nämä rikkurit ovat etteivät uskalla tai ymmärrä edes kysyä isännältä tupakkirahoja. Voi kysyä teettekö te töitä jotta saatte rahaa itsellenne vai isännän hyväksi.

        Teollisuusliiton parin vuoden takaisessa lakossa sai Kokoomus aktivisti rikkurit Iida tehtaan omistaja Kopralta ilmaisen lounaan. Olisi Kopra nyt voinut maksaa yhden kuukauden palkan extraa rikkureille. Kun nämä tekivät lakon aikana törkeän Japanin tilauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jullikalta olisi voinut kysyä maksoiko työnantaja edes bonuksen lakon rikkomisesta? Kyllä se nyt olisi ollut oikeus ja kohtuus. Kun työssä ololla jullikka pirnrndi isäntänsä lakosta johtuvaa taloudellista tappiota.

        Niin tyhmiä nämä rikkurit ovat etteivät uskalla tai ymmärrä edes kysyä isännältä tupakkirahoja. Voi kysyä teettekö te töitä jotta saatte rahaa itsellenne vai isännän hyväksi.

        Teollisuusliiton parin vuoden takaisessa lakossa sai Kokoomus aktivisti rikkurit Iida tehtaan omistaja Kopralta ilmaisen lounaan. Olisi Kopra nyt voinut maksaa yhden kuukauden palkan extraa rikkureille. Kun nämä tekivät lakon aikana törkeän Japanin tilauksen.

        Jumankekki hei täällähän julistetaan oikein vanhan ajan punakaartin sodanjulistusta saatanallisille riistokapitalisteille. Pyssyt jakoon poijaat. Nyt vain on ajat toiset ei ole firmoissa mitään liiton miehiä, nuorempipolvi ei edes kuulu AKT:n , Ei kiinnosta ... älä häiritse mulla on juuri peli kesken tietsikalla. Onko joku lakko tulossa mitä ? häh?
        Pitääks mun muka pysyä kotona vai tulenko töihin? en mää nyt oikein tiedä mitä pitäisi tehdä? Sellaista se on kun ammattiliitot vetävät edelleen 1970 luvun linjalla eivät ole uudistuneet nuorille kiinnostavaksi asiaksi ja edunvalvojaksi. Nuoriso vihaa kaikkea puolue politiikkaa , vasemmistolaisuuden kytkemistä edunvalvontaan palkka-asioissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumankekki hei täällähän julistetaan oikein vanhan ajan punakaartin sodanjulistusta saatanallisille riistokapitalisteille. Pyssyt jakoon poijaat. Nyt vain on ajat toiset ei ole firmoissa mitään liiton miehiä, nuorempipolvi ei edes kuulu AKT:n , Ei kiinnosta ... älä häiritse mulla on juuri peli kesken tietsikalla. Onko joku lakko tulossa mitä ? häh?
        Pitääks mun muka pysyä kotona vai tulenko töihin? en mää nyt oikein tiedä mitä pitäisi tehdä? Sellaista se on kun ammattiliitot vetävät edelleen 1970 luvun linjalla eivät ole uudistuneet nuorille kiinnostavaksi asiaksi ja edunvalvojaksi. Nuoriso vihaa kaikkea puolue politiikkaa , vasemmistolaisuuden kytkemistä edunvalvontaan palkka-asioissa.

        Alan uskoa näitä jotka väittävät älykkyysosamäärän laskeneen koko ajan 70-luvulta

        Moni nuori ei oikein edes ymmärrä palkan olevan se jolla eletään. Eletään illuusiosta kuin se olisi vain valinta kysymys sossutukien välillä. Mitähän Keiteleen ja Versovoodin rikkorit olisivat sanoneet jos vuorolisät olisi poistettu? Mutta onhan näillä varaa siihen sillä 11€ perus tuntipalkalla.


        Mitä virkaa on muuten Kokoomuksella? Kepuhan toteutti tärkeimmän jo 90 luvulla eli pääomatulojen progressiivinen verotus lopetettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumankekki hei täällähän julistetaan oikein vanhan ajan punakaartin sodanjulistusta saatanallisille riistokapitalisteille. Pyssyt jakoon poijaat. Nyt vain on ajat toiset ei ole firmoissa mitään liiton miehiä, nuorempipolvi ei edes kuulu AKT:n , Ei kiinnosta ... älä häiritse mulla on juuri peli kesken tietsikalla. Onko joku lakko tulossa mitä ? häh?
        Pitääks mun muka pysyä kotona vai tulenko töihin? en mää nyt oikein tiedä mitä pitäisi tehdä? Sellaista se on kun ammattiliitot vetävät edelleen 1970 luvun linjalla eivät ole uudistuneet nuorille kiinnostavaksi asiaksi ja edunvalvojaksi. Nuoriso vihaa kaikkea puolue politiikkaa , vasemmistolaisuuden kytkemistä edunvalvontaan palkka-asioissa.

        Hyvinhän ovat liittoon kuulumattomat nuoret asia ansa hoitaneet. Ajetaan läpi tuntipalkalla, hyväksytään yötyölisän maksamatta jättminen kun isännän mukaan päiväraha korvaa sen. (Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään.) Sitten yksi asia mitä AKT pitäisi nostaa tapetille eli työaika pankki. Tehdään satoja tunteja ylitöitä työaika pankkiin. Jotka korvataan vapaina1/1, yhteen.

        Olen minäkin joskus tehnyt ylitöitä saamatta prosentti korotuksia. Mutta maksettiin yli työtunnit seuraavaan tiliin edes 1/1. Jäi edes jotain käteen. Työaikapankissa voit tehdä vuodessa vaikka 200-100 tuntia ylitöitä. Siis 2 viikon jaksoissa kertyen.

        Mutta näistä 60-50t viikoista sulle ei jää mitään aivan palkaksi. Vuositulos on sama kuin olisit tehnyt 8 t työpäiviä. Akt ei olisi pitänyt ikinä sallia työaikapankin käyttöönottoa.

        Näiden pankki vapaiden ajankohtaa ei voi itse päättää. Arkipyhät korvataan pekkasina. On pekkaset muillakin liitoilla ja ne maksetaan atkipyhäkorvauksina. Ei akt sopimus sen ihmeellisempi ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvinhän ovat liittoon kuulumattomat nuoret asia ansa hoitaneet. Ajetaan läpi tuntipalkalla, hyväksytään yötyölisän maksamatta jättminen kun isännän mukaan päiväraha korvaa sen. (Eihän niillä ole mitään tekemistä keskenään.) Sitten yksi asia mitä AKT pitäisi nostaa tapetille eli työaika pankki. Tehdään satoja tunteja ylitöitä työaika pankkiin. Jotka korvataan vapaina1/1, yhteen.

        Olen minäkin joskus tehnyt ylitöitä saamatta prosentti korotuksia. Mutta maksettiin yli työtunnit seuraavaan tiliin edes 1/1. Jäi edes jotain käteen. Työaikapankissa voit tehdä vuodessa vaikka 200-100 tuntia ylitöitä. Siis 2 viikon jaksoissa kertyen.

        Mutta näistä 60-50t viikoista sulle ei jää mitään aivan palkaksi. Vuositulos on sama kuin olisit tehnyt 8 t työpäiviä. Akt ei olisi pitänyt ikinä sallia työaikapankin käyttöönottoa.

        Näiden pankki vapaiden ajankohtaa ei voi itse päättää. Arkipyhät korvataan pekkasina. On pekkaset muillakin liitoilla ja ne maksetaan atkipyhäkorvauksina. Ei akt sopimus sen ihmeellisempi ole.

        Mielestäni tämä ylityöpankki asia on ihan AKT:n ja työnantajapuolen yhdessä sopima tapa nimenomaan 1 /1 tunneissa tallentaa ylityötä työaikapankkiin. Ideahan tässä oli se ,että jokaisen duunarin tekemä ylityö annetaan vapaana ihan seuraavassa työjaksossa. Se on väärinkäyttöä jos ylityöpankin tunteja pantataan satoja tunteja. Liiton unelma oli loppupeleissä se ,että jokainen kuski tekee töitä vain 8 tuntia päivässä. Jostain helvetin syystä kuskit halusivat ja haluavat edelleen tehdä ylipitkää päivää ja yötä ja viikonloppua olettaen että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Kyllä koko ylityöpankki homma on heitetty romukoppaan jo ajat sitten. Ainakin omassa työpaikkasini aikoinaan 1990 luvulla kysyttiin lupa,että voitaisiin siirtyä tällaiseen työaikapankkijärjestelmään. Tosin viimeiset 20 vuotta kaikki ylityöt on maksettu korotettuna suoraan palkassa ja ei ole ollut valittamista.Onni olla sellaisessa hyvässä työpaikassa.


    • Anonyymi

      Voisiko joku selittää miten tämä ahtaajien lakko hyödyttää ahtaajia? Se on kestänyt nyt 10 päivää ja tarkoittaa jo 4%:n vuosiansioiden menetystä. Jos asian oikein tulkitsen, niin ensimmäisen vuoden korotus pitäisi nousta 2 % nykyistä enemmän (eli 3,5 + 2 = 5,5 %) ja toisen vuoden korotuksen pysyä samana kuin nyt (2,5%), että ahtaajat saisivat tulonmenetykset kuitattua. Tässä aletaan olemaan jo pisteessä, että Saksaa vastaava korotustaso ei kohta enää riitä kattamaan lakon aikaisia tulomenetyksiä.

      Ja eikös se aina mene niin, että työnatajapuoli antaa lakkoileville korkeintaan sen, mitä on jäänyt käteen, kun ei ole tarvinnut palkkoja maksaa? Tosin koska tuottoa ei synny lakon aikana, niin jokainen lakkopäivä on molemmille osapuolille lopulta aina tappiollinen.

      Vai perustuuko koko homman hyöty ahtaajien kannalta siihen, että lakon takia tekemättä jääneet työt täytyy purkaa ylitöinä?

    • Anonyymi

      "Se on kestänyt nyt 10 päivää ja tarkoittaa jo 4%:n vuosiansioiden menetystä. Jos asian oikein "

      Et ilmeisesti ole kuullut lakkoavustuksista jotka paikkaavat tulonmenetystä. Olen kyllästynyt kuulemaan oikeiston vetoamista yhteiseen etuun. Oikeiston yhteinen etu ei ole mitään muuta kuin kapitalistin ja porvarin rahapussin etu. Suomen rikkaimmat ovat sanoutuneet irti hyvinvointivaltiosta jo 90-luvun laman aikohin. Ei ole mitään meitä eikä mitään yhteistä etua. Voi jos tulisikin sota voitaisiin kerätä nämä yhteen ja käyttää miinanpolkijoina.

      • Anonyymi

        "Se on kestänyt nyt 10 päivää ja tarkoittaa jo 4%:n vuosiansioiden menetystä. Jos asian oikein "

        "Et ilmeisesti ole kuullut lakkoavustuksista jotka paikkaavat tulonmenetystä"

        No joo, en laskenut sitä tosiaan mukaan, koska rahat tulleet AKT:n avustuskassaan työntekijän omasta pussista. Mutta korjataan ylläoleva lukema 4%:sta 3%:iin.

        Niin tai näin, sinne tais mennä 10 vuoden lakkoavustukset, joten ihan vähään aikaan ei ole lakkoja luvassa. Ja kuka tästä taas hyötyi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se on kestänyt nyt 10 päivää ja tarkoittaa jo 4%:n vuosiansioiden menetystä. Jos asian oikein "

        "Et ilmeisesti ole kuullut lakkoavustuksista jotka paikkaavat tulonmenetystä"

        No joo, en laskenut sitä tosiaan mukaan, koska rahat tulleet AKT:n avustuskassaan työntekijän omasta pussista. Mutta korjataan ylläoleva lukema 4%:sta 3%:iin.

        Niin tai näin, sinne tais mennä 10 vuoden lakkoavustukset, joten ihan vähään aikaan ei ole lakkoja luvassa. Ja kuka tästä taas hyötyi?

        Jäsenmaksu on myös verovähennys joten rahat olisivat menneet joka tapauksessa veroihin. Määräaikaisten lakkojen sijaan olisi pitänyt lakot laajentaa saman tien toistaiseksi voimassa oleviksi.


    • Anonyymi

      https://valtakunnansovittelija.fi/-/akt-on-hyvaksynyt-sovintoehdotuksen-kuorma-autoalaa-terminaalitoimintaa-seka-sailio-ja-oljytuotealaa-koskevassa-tyoriidassa

      Turhaan akt salailee jäseniltään. Häpeä on kaikkien nähtävillä Valtakunnansovittelijan sivuilla. Jäsenmaksu on helvetin kallis 2 % palkasta kun teollisuuliitolla vain 1% palkasta. Mihin akt tarvitseen rahaa?

      Miten akt ja varsinkin teollisuusliitto voi olla niin heikko että se hyväksyi alle 1€ korotuksen tuntipalkkoihin. Karkeasti laskien akt hyväksymä sovintoesitys 6% 2v ei nosta palkkoja edes tuota 1€ tunnissa. Palkka nousee puolen vuoden välien 1,5 %. Tämän kahden vuoden aikana inflaatio laukkaa koko ajan. Tajuatteko ettei työntekijä saavuta tälla edes ennen tätä yli 10% inflaatiota ollut ostovoimaa takaisin edes 10 vuodessa.

      Ei tarvita mitään ahtaajien lakkoa vaan kaikki lakot ilmoitetaan toistaiseksi voimassa olevina. Terästettynä riittävillä tukilakoilla. Seuraavana on sitten yleislakko. Kansasta on vieläkin 70-60% laskettavissa työväenluokkaan kuuluviksi ja tarpeen vaatiessa kuten demokratiaan kuluu se myös hallitsee. Pääomien vapaa liikkuminen on kapitalistin kapina yleistä äänioikeutta vastaan. Kapitalistin voiman murtamiseen ei tarvita kiväärejä vaan pääoman vapaata liikkumista koskevien sopimusten mitätöiminen.

      Samoin suuryriytyskin on näennäisestä mahdistaan huolimatta olemassa vain sopimusten varassa. Jos nämä näiden sopimusten merkitys mitätöidään lakkaa yritys olemasta. Suurimmat yritykset pitäisikin ottaa kokokaan valtion hallintaan ja talouttaa liikevoitot valtion kassaan. Enhrooteille, Kopralle, Wahlroosille ym verenimijöille annetaan vanginpuku ja elinikäinen metsätyösavotta. Samoin näiden tukena olevaa keskiluokan osaa on aika rangaista. Se ei vaadi muuta kuin erottaa nämä kuntien ja valtion viroista, lopettaa eläkkeen maksut näille.

      • Anonyymi

        Niin Vuonna 1982 kun aloitin työt kuljettajana, 3 kk jälkeen yrityksen luottamusmies kertoi tosiasiat ,että nyt pitäisi liittyä AKT:n jäseneksi , silloin oli sellaiset ajat ,että liityttävä oli tai muuten kapitalistin perkele vie helvettiin. Olen laskenut tässä viime aikoina kuinka paljon olen maksanut jäsenmaksuja 40 vuoden aikana.
        Niin yli 9 000 euroa. Viime vuonna maksoin 400 eur. Mitä sain 5 senttiä alennusta bensasta TEBOIL huoltamolta jota pitäisi boikotoida??? ja muovisen jäsenkortin. Sitten on tämä Mannilanniemen lomaparatiisi.
        Työkaveri varasi mökin perheelleen johon kuuluu 4 pientä lasta, niin viereisessä mökissä viettivät laatuaikaa 6 pääkaupunkiseudun bussikuskia juhlatunnelmissa ja lapset eivät juuri uskaltaneet edes pihalle luontoon mennä kun sellainen melu ja huuto kuului koko ajan.
        AKT:n jäsenmaksut ovat aivan järkyttävän suuret,mutta vastineeksi ei saa mitään vastaavaa mitä muut ammattiliitot pystyvät tarjoamaan paljon pienemmillä jäsenmaksuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Vuonna 1982 kun aloitin työt kuljettajana, 3 kk jälkeen yrityksen luottamusmies kertoi tosiasiat ,että nyt pitäisi liittyä AKT:n jäseneksi , silloin oli sellaiset ajat ,että liityttävä oli tai muuten kapitalistin perkele vie helvettiin. Olen laskenut tässä viime aikoina kuinka paljon olen maksanut jäsenmaksuja 40 vuoden aikana.
        Niin yli 9 000 euroa. Viime vuonna maksoin 400 eur. Mitä sain 5 senttiä alennusta bensasta TEBOIL huoltamolta jota pitäisi boikotoida??? ja muovisen jäsenkortin. Sitten on tämä Mannilanniemen lomaparatiisi.
        Työkaveri varasi mökin perheelleen johon kuuluu 4 pientä lasta, niin viereisessä mökissä viettivät laatuaikaa 6 pääkaupunkiseudun bussikuskia juhlatunnelmissa ja lapset eivät juuri uskaltaneet edes pihalle luontoon mennä kun sellainen melu ja huuto kuului koko ajan.
        AKT:n jäsenmaksut ovat aivan järkyttävän suuret,mutta vastineeksi ei saa mitään vastaavaa mitä muut ammattiliitot pystyvät tarjoamaan paljon pienemmillä jäsenmaksuilla.

        Niin et ole ainut ihminen joka ajattelee samaa asiaa. Paljon on maksettu jäsenmaksuja ja samassa yrityksessä työskentelevät henkilöt ovat saaneet ihan samat korotukset vuosien varrella palkkoihin ilman liiton jäsenyyttä.. Totta puhuit saakeli vieköön,luottamusmiehet tuolloin vielä 1980 luvulla aivopesivät kuskit pakolla liiton jäseniksi. Taisi olla maamme rajoilla liiton miehiä jotka pyrkivät estämään ulkomaankuskien rajan ylityksen jos ei ollut liiton jäsen. Nyt vuonna 2023 täysin käsittämätöntä toimintaa. Ei näin toimita vapaassa yhteiskunnassa. Ammattiyhdistystoiminta on ihan hyvä asia,mutta ei vanhaan tyyliin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No nyt on lakko ohise ja porukka sai sen vaivaisen 6.3 % eli onneksi olkoon kaikki kermaperseet siellä satamissa. nyt sitten ei muuta kuin voiton juhlat pystyyn.


    • Anonyymi

      Lakko aiheutti ahtaajille noin 1000 euron tulonmenetykset, vaikka lakkoavustukset otetaan huomioon. Näin ollen 1100 euron kertakorvauksesta ei paljon jäänyt käteen.

      AKT:n oli tarkoitus pitää huolta ahtaajien ostovoimasta inflaation kynsissä. Lakon takia näin ei käynyt ja tulevan sopimuskauden reaaliansiot jäivät pienemmäksi kuin muilla aloilla.

      Ainoa saaavutus palkan suhteen oli, että sopimuskauden jälkeen ahtaajien palkkataso on inauksen muita parempi. Nähtäväksi jää mikä tämän merkitys on.

    • Anonyymi

      Mitä tuo Hesarin jutussa mainittu "sentitys" tarkoittaa? Saivatko ahtaajat muihin aloihin vertailukelpoisesti 6,1 %:n vai 6,3%:n korotuksen?

      Nythän varsinaiset korotukset olivat 4 x 1,5%, eli kokonaiskorotuksena 6,136 %

    • Anonyymi

      Muut liitot saivat 6% ja yli sekä vielä 400-1000 kertakorvaukset. AKT teki kaikkein huonoimman sopimuksen. Miten tyhmiä täytyy neuvottelijoiden olla että kertakorvaus kuitataan jollan palkankorotuksen päivämäärällä? Kertakorvaukselle ei ole mitään tekemistä prosenttikorotusten kanssa. Siinä saatte miettieä kunka paljon se mitätön 1,5% korotus on johonkin 16-14 € tuntipalkkaan. Se on pari kymppiä kuussa eli ihan yhtä tyhjän kanssa. Tämä mitätön 3% korotus tälle vuodellekin annettiin jakaa kahteen osaan vaikka olisi pitänyt vaatia maksuun heti.


      Eikä saatu edes lauantai lisää. Kaikillla muolla liitoilla on 50% lauantai lisä. Ei ole todella kuljettajilla mitään syytä olla tyytyväisiä liittoonsa vaan sen johtoportaassa olisi syytä tehdä henkilövaihdoksia. Koska neuvottelijat eivät lopputuloksen mukaan selviydy tehtävistään.

    • Anonyymi

      Eikös ahtaajat nyt kuitenkin saaneet sen 1100 euron kertakorvauksen? Sitä ei vaan jostain syystä kirjattu sopimukseen.

    • Anonyymi

      "Mitä tuo Hesarin jutussa mainittu "sentitys" tarkoittaa? Saivatko ahtaajat muihin aloihin vertailukelpoisesti 6,1 %:n vai 6,3%:n korotuksen?

      Nythän varsinaiset korotukset olivat 4 x 1,5%, eli kokonaiskorotuksena 6,136 %"

      Ymmärtäisin tämän niin, että korotukset muutetaan senttikohtsisiksi tuntipalkoiksi, pyöristäen korotus aina ylöspäin seuraavaan kokokonaiseen senttiin. Koitin tuota vähän laskea, mutta peruspalkkkaa neljästi korottaen ja tuntipalkkaa aina välissä pyöristellen, sain tulokseksi n. 6,2%. Olisikohan tuohon 6,3%:iin laskettu sitten myös lisien senttikorotukset ja pyöristykset?

    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/74-20020505#:~:text=Osapuolet ilmoittivat, että ahtaajat saavat,maksetaan 1 100 euron kertakorvaus.

      Laskeskelin ahtaajien korotuksia teknologia teollisuuden korotuksiin verrattuna. Käytännössä ei paljon muuta eroa kokonaistienestien suhteen, kuin että ahtaajat saavat kaikki saman korotuksen, kun taas teknologiateollisuudessa työnantajakohtainen erä tarkoittaa, että joku saa enemmän ja toinen vähemmän.

      Ahtaajille aivan jakson lopussa maksettava viimeinen korotus kuitenkin antaa hieman paremmat eväät seuraaviin palkkaneovotteluihin.

      Mutta kyllä Ismo Kokko tässä muutoin liioittelee. Lakon kanssa homma meni pitkästi tappiolle, ellei sitten pakettikasojan purkamisesta tule tonnin lisätuloja kaikille.

    • Anonyymi

      Jos ei päkäkuskista ole itse palkkaansa sopimaan on turha machoilla ja luulla olevansa teiden ritari HÄÄ, HÄÄ!!! Noukkahiiriporukkaa rahtaritakissa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe