olette polttaneet raskauden ja imetyksen aikana, miten se on vaikuttanut lapseenne,eli onko lapsellenne tullut vieretusoireita, jos on niin minkälaisia?? itse epäilen että vauvani on saanut vierotusoireita, poltin koko raskauden ajan, ja nyt kun olen imettänyt, on tullut myös polteltua, ja sanoisinko näin että paljon. aluksi yritin pitää sitä väliä, mutta sitte se vaa lipsu :(
nyt vauvani on kiukkuinen ja itkuinen, mikään ei auta.. :/ sairaalassa sanottiin että vauvalla on vierotusoireita, sen kädet täris nii paljon. syytin ja syytän siitä vaan ja ainoastaa itseäni tekemättömäksi sitä ei enää saa jos sais nii tekisin toisin. lapseni on muuten ihan terve, tekee vaan pahaa katsoa toista kun itse aiheuttanut sen olotilan.. miten olette selvinneet vauvan hoidossa,kauan kestää että vierotusoireet loppuvat, jos lopetan imettämisen ja siirryn korvikkeesee?
kenenkään tupakoimattoman ei tarvitse tulla pitämään mitään saarnaa, tiedän kyllä.
haluaisin tietää
34
1254
Vastaukset
- tupruttelijaäitee
Elähän nyt noin vakasti ota, vieroitus oireet menevät ohi aikanaan jos siirryt korvike maitoon oireet saattavat loppua aikaisemmin. Ethän polta sisällä? tai siis lapsen läsnä ollessa muualla kuin ulkona? pltan itse hyvin paljon tupakkia ja molempien raskausajan sekä imetyksen. poika ei kärsinyt ollenkaan mitään oireita jos ei ennen aikaista synnytystä laske ja lääkäri kovasti vakuutti että aikaisuus johtui kohtu tulehduksesta eikä siitä että tupakoin. Tyttöni taas oli kiukkuinen koko imetyksen ja sai maidostani allergiaa joten jouduin lopettaa imetyksen, silloin myös lapsesta tuli kuin aurinko.
Älä rakas ystävä huoli noista vieroitus oireista onhan se kurja katsoa kun jollain vieroitusoireita on mutta jos sovimme vaikka niin että kokeilet korviketta 2-4viikkoa ja jos muuttuu ja tulee lapselle parempi olo niin jäät siihen korvikkeeseen. SINUSTA EI TEE HUONOA ÄITIÄ TUPAKOIMINEN EIKÄ KORVIKE!!!! itse ainakin olen antanut korviketta molemmille ja hyvin ovat kasvaneet ilman mitään vaikeuksia ja tupakalla olen saanut pidettyä hermoni kasassa :)- omituinen
vastaus..
- *huokaus*
omituinen kirjoitti:
vastaus..
Ei edes jaksa tuohon enempiä kommentoida. Ei voi sanoa kuin että surullista.... tosi surullista. Kyynel tulee silmäkulmaan tuollaisten ihmisten lasten puolesta. *snif* Luulisi lapsen olevan tärkein... mutta ei niin ei.
- tekin*
*huokaus* kirjoitti:
Ei edes jaksa tuohon enempiä kommentoida. Ei voi sanoa kuin että surullista.... tosi surullista. Kyynel tulee silmäkulmaan tuollaisten ihmisten lasten puolesta. *snif* Luulisi lapsen olevan tärkein... mutta ei niin ei.
että kun antaa korviketta ja polttaa tupakkaa että on paska äiti?!!! ei se ketään kuulkaas yhtään sen paskemmaksi tee
- ????
tekin* kirjoitti:
että kun antaa korviketta ja polttaa tupakkaa että on paska äiti?!!! ei se ketään kuulkaas yhtään sen paskemmaksi tee
Korvikkeesta ei mitään... sitä toki joskus tarvitaan ja varmasti kasvaa yhtä hyvin...
Mutta raskausaikana polttaminen... se korventaa mun mieltä! Ei voi sen vertaa pientä ihmistä sisällään rakastaa, että lopettaisi polttamisen raskauden ajaksi. Ois oikeasti IHAN KAUHEETA, jos mun vauva tärisisi ja huutaisi vieroitus oireita! En vois olla, enkä kestää sitä! Voi sitä pientä ihmisen alkua! Oma äiti tekee sille tahallaan hirveän olon! Eikö se jos joku ole merkki järkyttävästä itsekeskeisyydestä, joka valitettavasti harvoin jää sitten pelkkään tupakointiin. Oikeutetaan itselle, jos vaikka mitä, kun minä haluan! Ihan kuin 3-v lapsi... mutta kun MINÄ HALUAN! Ei osoita kypsyyttä äidiksi, tupakointi on kuitenkin valinta, jonka tekee nimenomaan äiti itse, joko vauvaa ajatellen tai sitten ei! - nannaripaattti
ihan hirveetä luettavaa..
ku vauvalle tulee oireita myrkytetyst äidinmaidost ni nää juttelee et anna sit korviketta.. eiks tullu mieleenkään lopettaa sitä röökin polttamista että vauva saa puhasta äidinmaitoa??
mä ite henk.koht oon aina inhonnu tupakkaa enkä voi käsittää et joku voi olla nii vitu pölö et polttaa, mut jos saa vauvan ni eiks sillo pää jo sano ettei sillo polteta?? ja myrkytetä sitä omaa vauvaa..
huh huh, ku rupes pistää vihaks!! - non-smoking area
"pltan itse hyvin paljon tupakkia ja molempien raskausajan sekä imetyksen. poika ei kärsinyt ollenkaan mitään oireita"
Kaikenlaisille friikeille niitä lapsia annetaankin, voi poloisia.... Poltitko myös pilveä, veditkö kenties perskännit raskaan ollessasi?
Ällöttää tollaset jotka puolustelee omaa käytöstään ja esittää et ei muka tuu mitään ongelmia.
Kyl mä ymmärrän et lopettaminen voi olla vaikeeta varsinkin jos yhtäkkiä joutuu sen tekemään mut pakkohan se on. Kyl se lapsi siel mahassa on tärkeämpi kuin tupakka ja omat mieliteot. Ei voi olla niin itsekäs et jatkaa tupruttelua. Jos on, niin herää kysymys siitä että onko valmis äidiksi... - en ole
non-smoking area kirjoitti:
"pltan itse hyvin paljon tupakkia ja molempien raskausajan sekä imetyksen. poika ei kärsinyt ollenkaan mitään oireita"
Kaikenlaisille friikeille niitä lapsia annetaankin, voi poloisia.... Poltitko myös pilveä, veditkö kenties perskännit raskaan ollessasi?
Ällöttää tollaset jotka puolustelee omaa käytöstään ja esittää et ei muka tuu mitään ongelmia.
Kyl mä ymmärrän et lopettaminen voi olla vaikeeta varsinkin jos yhtäkkiä joutuu sen tekemään mut pakkohan se on. Kyl se lapsi siel mahassa on tärkeämpi kuin tupakka ja omat mieliteot. Ei voi olla niin itsekäs et jatkaa tupruttelua. Jos on, niin herää kysymys siitä että onko valmis äidiksi...polttanut enkä ryypänny. Mutta aika jännä jos lapseni myrkytin. miksi mulle sanottiin neuvolasta et älä lopeta vaan vähennä jos lopetat tulee 50% varmemmin keskenmeno ja sitä paitsi se lapsi on jo tottunut tupakkaan sen 4 viikon aikana jolloin et vielä tiennyt olevasi raskaana. Kyllä minä myönnän että tupakasta saattaa tulla vieroitus oireita ja sitä paitsi maalais järkeä saa käyttää. ei se tarkoita sitä että jos tupakoi niin pakosti vetää jotain muutakin.
Anteeksi vain mutta minusta on aika epäreilua mollata ap:tä koskA TEKTISTÄ SELVIÄÄ ETTÄ HÄN ON PAHOILLAAN.
te jotka vastutta kuulutte varmaankin niihin vanhempiin jotka tekevät lapsen puolesta kaiken 50v asti ja lapsi ei saa olla koskaan missään missä on likaista kun sehän voi saada vaikka jonkun bakteerin!!! herran jumala jos se laittaa vaikka jotain suuhunsa!!! - myös ole
en ole kirjoitti:
polttanut enkä ryypänny. Mutta aika jännä jos lapseni myrkytin. miksi mulle sanottiin neuvolasta et älä lopeta vaan vähennä jos lopetat tulee 50% varmemmin keskenmeno ja sitä paitsi se lapsi on jo tottunut tupakkaan sen 4 viikon aikana jolloin et vielä tiennyt olevasi raskaana. Kyllä minä myönnän että tupakasta saattaa tulla vieroitus oireita ja sitä paitsi maalais järkeä saa käyttää. ei se tarkoita sitä että jos tupakoi niin pakosti vetää jotain muutakin.
Anteeksi vain mutta minusta on aika epäreilua mollata ap:tä koskA TEKTISTÄ SELVIÄÄ ETTÄ HÄN ON PAHOILLAAN.
te jotka vastutta kuulutte varmaankin niihin vanhempiin jotka tekevät lapsen puolesta kaiken 50v asti ja lapsi ei saa olla koskaan missään missä on likaista kun sehän voi saada vaikka jonkun bakteerin!!! herran jumala jos se laittaa vaikka jotain suuhunsa!!!epäreilua lasta kohtaan tupakanpoltto?
Ekä noita asioita voi kyllä verrata mitä tossa tarinas lopussa vertaat.
Luulis että jos on pahoillaan niin pääsisi siitä tupakasta eroon ja imettäisi ilman myrkkyjä. - aika ristiriitaista
sanoa et ethän polta sisällä ja sit kuitenkin ollaan koko raskausaika myrkytetty vauvaa.Miten se eroaa sisällä poltosta?
- .------..------
aika ristiriitaista kirjoitti:
sanoa et ethän polta sisällä ja sit kuitenkin ollaan koko raskausaika myrkytetty vauvaa.Miten se eroaa sisällä poltosta?
Meillä on kaikilla omat heikkoutemme.
Minulla on yhdeksänkuinen terve poika, poltin ennen raskautta, lopetin saatuani tietää raskaudesta. En ole aloittanut uudestaan, enkä aloita. Ikipäivänä en polttaisi raskaana ollessa.
Moralisointi on kuitenkin aivan turhaa. Meillä on kaikilla jotain, missä olemme heikkoja. Tuomitseminenkin on silkkaa heikkoutta. - sivustaseurannut tätä
.------..------ kirjoitti:
Meillä on kaikilla omat heikkoutemme.
Minulla on yhdeksänkuinen terve poika, poltin ennen raskautta, lopetin saatuani tietää raskaudesta. En ole aloittanut uudestaan, enkä aloita. Ikipäivänä en polttaisi raskaana ollessa.
Moralisointi on kuitenkin aivan turhaa. Meillä on kaikilla jotain, missä olemme heikkoja. Tuomitseminenkin on silkkaa heikkoutta.Olen aivan samaa mieltä, että jokaisella on omat heikkoutensa ja paheensa. kukaan meistä ei ole täydellinen ei tupakoiva eikä tupakoimaton!
joku tuolla kysyi että mitä eroa on sillä että polttaa raskaus/imetys aikana ja sisällä niin tuli mieleen että tuo tupakoiva äiti varmaan meinasi sitä että ei sitten vauva enään joutuisi passiivisesti tupakoimaan synnyttyä... Olen ymmärtänyt että sikiön keuhkot eivät kärsi samalla tavalla vatsan sisällä ja ulkona, mutta voin hyvin olla väärässäkin. En ole aiheeseen niin perehtynyt koska en tupakoi. - eivät välttämättä
näy vasta kun siinä vaiheessa, kun hän alkaa hankkia omia lapsia. äidin rask.aikaisen tupakoinnin tiedetään aiheuttavan lapsettomuutta poikalapsille. Ajatella, että olet voinut sellaisen omalle pojallesi aiheuttaa!! Kyllä olet hirveä!
Ja kyllä, rask.aikainen tupakointi TEKEE äidistä huonomman, terve järkikin sen sanoo. - näistä
eivät välttämättä kirjoitti:
näy vasta kun siinä vaiheessa, kun hän alkaa hankkia omia lapsia. äidin rask.aikaisen tupakoinnin tiedetään aiheuttavan lapsettomuutta poikalapsille. Ajatella, että olet voinut sellaisen omalle pojallesi aiheuttaa!! Kyllä olet hirveä!
Ja kyllä, rask.aikainen tupakointi TEKEE äidistä huonomman, terve järkikin sen sanoo.auttavista viesteistä. EHKÄ MÄ SITTE VAA OON MAAILMAN PASKIN ÄITI no, pääasia on kuitenkin se, että tehtyä ei saa enää tekemättömäksi vaikka kuinka tahtoisi. aloin antamaan vauvalleni korviketta koska neuvolassa sitä suositeltiin,ja sanottiin,että se on parempi vaihtoehto kuin se, että lopetan tupakanpolton. en tässä todellakaan tunne mitää ylpeyttä!! ja koska pojallani on nyt todennäköisesti koliikki,eikä vierotusoireita. hermoja raastavaa. ne äidit tietää jotka kokee samaa. yritä tässä nyt sitte viel lopettaa tupakanpoltto.
- se päivänselvää..
sivustaseurannut tätä kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä, että jokaisella on omat heikkoutensa ja paheensa. kukaan meistä ei ole täydellinen ei tupakoiva eikä tupakoimaton!
joku tuolla kysyi että mitä eroa on sillä että polttaa raskaus/imetys aikana ja sisällä niin tuli mieleen että tuo tupakoiva äiti varmaan meinasi sitä että ei sitten vauva enään joutuisi passiivisesti tupakoimaan synnyttyä... Olen ymmärtänyt että sikiön keuhkot eivät kärsi samalla tavalla vatsan sisällä ja ulkona, mutta voin hyvin olla väärässäkin. En ole aiheeseen niin perehtynyt koska en tupakoi.Vatsassahan vauva saa vereensä kaikki ne myrkyt mitä tupakoidessa tulee. Sikiö ei hengitä vielä kohdussa.. Mutta muuten kaikki tupakan haitat ovat samat.. Nikotiini, häkä ja kaikki ne muut sadat myrkyt kuitenkin välittyvät lapseen..
Synnyttyään jos joutuu tupakan savuun, hengittää sitä jatkuvasti ja saa keuhkoisiinsa. Täten keuhkot täyttyvät hiljalleen siitä tervapaskasta..
Jos ajatellaan vaikka nuuskan käyttäjää.. Eihän siinäkään keuhkoihin savua mene, kuitenkaan ei ole yhtään sen terveellisempää.. - tekosyitä
näistä kirjoitti:
auttavista viesteistä. EHKÄ MÄ SITTE VAA OON MAAILMAN PASKIN ÄITI no, pääasia on kuitenkin se, että tehtyä ei saa enää tekemättömäksi vaikka kuinka tahtoisi. aloin antamaan vauvalleni korviketta koska neuvolassa sitä suositeltiin,ja sanottiin,että se on parempi vaihtoehto kuin se, että lopetan tupakanpolton. en tässä todellakaan tunne mitää ylpeyttä!! ja koska pojallani on nyt todennäköisesti koliikki,eikä vierotusoireita. hermoja raastavaa. ne äidit tietää jotka kokee samaa. yritä tässä nyt sitte viel lopettaa tupakanpoltto.
niitäpä aina riittää..
- tuuliaaaaa
näistä kirjoitti:
auttavista viesteistä. EHKÄ MÄ SITTE VAA OON MAAILMAN PASKIN ÄITI no, pääasia on kuitenkin se, että tehtyä ei saa enää tekemättömäksi vaikka kuinka tahtoisi. aloin antamaan vauvalleni korviketta koska neuvolassa sitä suositeltiin,ja sanottiin,että se on parempi vaihtoehto kuin se, että lopetan tupakanpolton. en tässä todellakaan tunne mitää ylpeyttä!! ja koska pojallani on nyt todennäköisesti koliikki,eikä vierotusoireita. hermoja raastavaa. ne äidit tietää jotka kokee samaa. yritä tässä nyt sitte viel lopettaa tupakanpoltto.
Höpöhöpö juttuja nuo, että neuvolassa käskivät polttaa mieluummin ja että vierotusoireista saa keskenmenon jne. älkää vaan uskoko näiden tupakoivien pölöjen typeriä satuja. Suomen terveydenhuolto ei ole niin retuperällä, että kaikenmaailman puoskareita sinne pääsisi töihin ja vielä odottavia äitejä "neuvomaan".
KOSKAAN NEUVOLASSA EI SUOSITELLA MIELUUMMIN TUPAKKAA, EI KOSKAAN, HERRANJESTA! - Myös tupakoiva äiti
???? kirjoitti:
Korvikkeesta ei mitään... sitä toki joskus tarvitaan ja varmasti kasvaa yhtä hyvin...
Mutta raskausaikana polttaminen... se korventaa mun mieltä! Ei voi sen vertaa pientä ihmistä sisällään rakastaa, että lopettaisi polttamisen raskauden ajaksi. Ois oikeasti IHAN KAUHEETA, jos mun vauva tärisisi ja huutaisi vieroitus oireita! En vois olla, enkä kestää sitä! Voi sitä pientä ihmisen alkua! Oma äiti tekee sille tahallaan hirveän olon! Eikö se jos joku ole merkki järkyttävästä itsekeskeisyydestä, joka valitettavasti harvoin jää sitten pelkkään tupakointiin. Oikeutetaan itselle, jos vaikka mitä, kun minä haluan! Ihan kuin 3-v lapsi... mutta kun MINÄ HALUAN! Ei osoita kypsyyttä äidiksi, tupakointi on kuitenkin valinta, jonka tekee nimenomaan äiti itse, joko vauvaa ajatellen tai sitten ei!Meitä tupakoitsijoita on monenlaisia. Mutta valtaosaa yhdistää yksi tekijä: stressi. Liki jokainen sauhuttelija kertoo syyksi stressin lieventämisen, hermoilun hillitsemisen, jännityksen lieventämisen jne. Monelle tupakka on tavallaan ainoa keino lieventää eriasteisia huonoja henkisiä oloja.
Mikään muu naisen elämässä ei liene yhtä jännittävää, kuin raskaus ja lapsen saaminen. Joka puolelta toitotetaan asiasta eri kantoja ja sitä, kuinka kaikki muuttuu..mitä on synnyttäminen, lapsen kasvattaminen jne. Itse koin raskausajat Todella stressaavina myös siksi, että raskaudet olivat vaikeita. Kylläkin muista syistä kuin tupakoinnin takia.
Kyse ei ole lapsellisesta halusta toteuttaa pakkomielteen omaisesti asiaa, josta saa hyvää oloa. Kyse on pakkomielteestä ja riippuvuudesta myrkkyyn, jonka saamisesta on tullut lääke tiettyjen oireiden lieventämiseen tai jopa poistoon.
Minua jurpi suunnattomasti raskausaikoina se, kuinka minua tuli tuomitsemaan ihmiset tajuamatta aiheesta mitään. Silloin, nyt ja tulevaisuudessa huolehdin joka helvetillinen hetki lasteni terveydestä ja siitä, olenko mahdollisesti aiheuttanut tupakoinnillani sitä ja tätä oiretta, allergiaa, tautia tai mitä tahansa. Ja tulen potemaan tätä ikuista äänetöntä anteeksi pyytelyä koko loppuelämäni.
Tupakka luetaan heroiinia voimakkaammaksi huumeeksi addiktoivuutensa takia. Ja sellainen ihminen, joka ei ole tupakoinut koskaan tai ei kuulu siihen epätoivoiseen stressitupakoivien ryhmään ei voi koskaan ymmärtää millaista kidutusta toinen käy läpi.
Tutkiessani asioita tämän aiheen ympärillä muinoin törmäsin moniin ristiriitaisuuksiin.
Pahin oli se, että kun olin valmis lähtemään ja maksamaan minkälaisen laitohoidon hyvänsä vaikka koko raskausajalta, ei minulle ollut tarjolla MINKÄÄNLAISTA tukea MISTÄÄN. Soitin askissa olevaan palvelunumeroon, ei apua. Varasin terveyskeskuksesta mainoksen innostamana ajan ja jäin ilman apua. Lääkäri sanoi vain, että yritä tupakoida mahdollisimman vähän; perään kertoi vielä kaikki mahdolliset haittavaikutukset vauvaan ja niin minä stressasin vain entistä enemmän ja itseäni syvästi inhoten salaa polttelin entistä enemmän. En saanut apua kertakaikkiaan mistään ja käsittääkseni hain sitä joka paikasta, mitä oli mahdollista.
Joten. Tupakointi on ollut valinta kyllä, minullekin silloin 20v sitten kun sen aloitin. Kakara olin, enkä tajunnut minkä erheen tein. Vanhemmiten halutessani lopettaa ei apua kuitenkaan ole saanut mistään. Ja koen todellakin olevani vaikeasti riippuvainen.
Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia. Se pitäisi muistaa. - kannattanut
Myös tupakoiva äiti kirjoitti:
Meitä tupakoitsijoita on monenlaisia. Mutta valtaosaa yhdistää yksi tekijä: stressi. Liki jokainen sauhuttelija kertoo syyksi stressin lieventämisen, hermoilun hillitsemisen, jännityksen lieventämisen jne. Monelle tupakka on tavallaan ainoa keino lieventää eriasteisia huonoja henkisiä oloja.
Mikään muu naisen elämässä ei liene yhtä jännittävää, kuin raskaus ja lapsen saaminen. Joka puolelta toitotetaan asiasta eri kantoja ja sitä, kuinka kaikki muuttuu..mitä on synnyttäminen, lapsen kasvattaminen jne. Itse koin raskausajat Todella stressaavina myös siksi, että raskaudet olivat vaikeita. Kylläkin muista syistä kuin tupakoinnin takia.
Kyse ei ole lapsellisesta halusta toteuttaa pakkomielteen omaisesti asiaa, josta saa hyvää oloa. Kyse on pakkomielteestä ja riippuvuudesta myrkkyyn, jonka saamisesta on tullut lääke tiettyjen oireiden lieventämiseen tai jopa poistoon.
Minua jurpi suunnattomasti raskausaikoina se, kuinka minua tuli tuomitsemaan ihmiset tajuamatta aiheesta mitään. Silloin, nyt ja tulevaisuudessa huolehdin joka helvetillinen hetki lasteni terveydestä ja siitä, olenko mahdollisesti aiheuttanut tupakoinnillani sitä ja tätä oiretta, allergiaa, tautia tai mitä tahansa. Ja tulen potemaan tätä ikuista äänetöntä anteeksi pyytelyä koko loppuelämäni.
Tupakka luetaan heroiinia voimakkaammaksi huumeeksi addiktoivuutensa takia. Ja sellainen ihminen, joka ei ole tupakoinut koskaan tai ei kuulu siihen epätoivoiseen stressitupakoivien ryhmään ei voi koskaan ymmärtää millaista kidutusta toinen käy läpi.
Tutkiessani asioita tämän aiheen ympärillä muinoin törmäsin moniin ristiriitaisuuksiin.
Pahin oli se, että kun olin valmis lähtemään ja maksamaan minkälaisen laitohoidon hyvänsä vaikka koko raskausajalta, ei minulle ollut tarjolla MINKÄÄNLAISTA tukea MISTÄÄN. Soitin askissa olevaan palvelunumeroon, ei apua. Varasin terveyskeskuksesta mainoksen innostamana ajan ja jäin ilman apua. Lääkäri sanoi vain, että yritä tupakoida mahdollisimman vähän; perään kertoi vielä kaikki mahdolliset haittavaikutukset vauvaan ja niin minä stressasin vain entistä enemmän ja itseäni syvästi inhoten salaa polttelin entistä enemmän. En saanut apua kertakaikkiaan mistään ja käsittääkseni hain sitä joka paikasta, mitä oli mahdollista.
Joten. Tupakointi on ollut valinta kyllä, minullekin silloin 20v sitten kun sen aloitin. Kakara olin, enkä tajunnut minkä erheen tein. Vanhemmiten halutessani lopettaa ei apua kuitenkaan ole saanut mistään. Ja koen todellakin olevani vaikeasti riippuvainen.
Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia. Se pitäisi muistaa.huolehtia ehkäisystä paremmin!? Tietty vahinkoja sattuu mut tuskin kaikki vahingot juuri tupakoitsijoille sattuu..
En kyl silti ymmärrä polttamista raskausaikana vaiks kuin lievittää stressiä.Kyllähän nyt hyvänen aika lähes joka ihmisellä on stressiä joskus,asioihin täytyy vaan löytää muita keinoja.Ja aina löytyy muita keinoja kuin tupakoiminen se on varmaa!! - Myös tupakoiva äiti
kannattanut kirjoitti:
huolehtia ehkäisystä paremmin!? Tietty vahinkoja sattuu mut tuskin kaikki vahingot juuri tupakoitsijoille sattuu..
En kyl silti ymmärrä polttamista raskausaikana vaiks kuin lievittää stressiä.Kyllähän nyt hyvänen aika lähes joka ihmisellä on stressiä joskus,asioihin täytyy vaan löytää muita keinoja.Ja aina löytyy muita keinoja kuin tupakoiminen se on varmaa!!Logiikallasi pitäisi siis jokaisen ei-täydellisen naisen olla vapaaehtoisesti lapseton koko ikänsä tai vaihtoehtoisesti julkisesti haukuttavana kaikkien silmien edessä riippuvuutensa tai muun "vian" takia. Noin ajatellen kuvitellaampas, että se tapahtuisi: Syntyvyys laskisi maailmassa käytännössä nollaan.
On olemassa muitakin riippuvuuksia kuin tupakointi. On olemassa myös lääkkeitä, joiden käyttöä ei voi lopettaa edes raskauden ajaksi. Vauvan vieroitukseen saa tosin apua lääkkeiden kohdalla. Tiedän mm. äidin, joka esikoistaan odottaessa söi tavalliseen tapaansa morfiinia omiin kipuihinsa ja vauva vieroitettiin syntymän jälkeen lääkärien valvonnassa. Koskaan ei ole puhuttu siitä, mitä mahdollisia haittavaikutuksia morfiinilla olisi ollut lapseen. En jaksa uskoa, ettei olisi mitään.
Sinä siis tiedät parempia keinoja stressin lieventämiseen tupakoitsijalle. Jaa tietosi, ihmeessä! Minä muiden muassa olen kokeillut porkkanan järsinnästä lähtien kaikki naurettavimmatkin keinot, eikä apua ole löytynyt mistään. Mutta jos sinulla on jonkin mullistava ja koko riippuvuuden kerralla kadottava keino niin älä hyvä ihminen sitä tietoa itselläsi pidä piilossa. Sinähän mullistaisit helpolla koko nikotiini-korvausvalmiste alankin. Annahan palaa siis.
Niin. Tässä on kyse siitä, ettei tupakoimaton voi neuvoa tupakoivaa, miten päästä irti riippuvuudestaan. Sama kuin ihminen, joka ei eläissään ole koskenut huumeisiin alkaisi tietäväisenä neuvomaan narkkaria irti heroiinista. Yhtä naurettavaa höpötystä molemmat.
Ja tärkein seikka minkä olen huomannut teidän moralisoijien kohdalla on se, että taustalla piilee aina jokin oma ongelma, jota halutaan peitellä haukkumalla muita huonoiksi. Oli syy mikä vain.
Tupakoinnista huolimatta minä koen itseni hyväksi äidiksi kuitenkin. Olen lasteni saatavilla jatkuvasti ja huolehdin heidän tarpeistaan sydämellä, en vain vastuunkannon takia. Usein asiat on huonosti niillä, jotka kiekuvat netissä ja irl:kin muille huonommuudestaan; huutaja itse on, tai kokee, itsensä huonoksi. - on täydellisyys
Logiikallasi pitäisi siis jokaisen ei-täydellisen naisen olla vapaaehtoisesti lapseton koko ikänsä tai vaihtoehtoisesti julkisesti haukuttavana kaikkien silmien edessä riippuvuutensa tai muun "vian" takia. Noin ajatellen kuvitellaampas, että se tapahtuisi: Syntyvyys laskisi maailmassa käytännössä nollaan.
On olemassa muitakin riippuvuuksia kuin tupakointi. On olemassa myös lääkkeitä, joiden käyttöä ei voi lopettaa edes raskauden ajaksi. Vauvan vieroitukseen saa tosin apua lääkkeiden kohdalla. Tiedän mm. äidin, joka esikoistaan odottaessa söi tavalliseen tapaansa morfiinia omiin kipuihinsa ja vauva vieroitettiin syntymän jälkeen lääkärien valvonnassa. Koskaan ei ole puhuttu siitä, mitä mahdollisia haittavaikutuksia morfiinilla olisi ollut lapseen. En jaksa uskoa, ettei olisi mitään.
Sinä siis tiedät parempia keinoja stressin lieventämiseen tupakoitsijalle. Jaa tietosi, ihmeessä! Minä muiden muassa olen kokeillut porkkanan järsinnästä lähtien kaikki naurettavimmatkin keinot, eikä apua ole löytynyt mistään. Mutta jos sinulla on jonkin mullistava ja koko riippuvuuden kerralla kadottava keino niin älä hyvä ihminen sitä tietoa itselläsi pidä piilossa. Sinähän mullistaisit helpolla koko nikotiini-korvausvalmiste alankin. Annahan palaa siis.
Niin. Tässä on kyse siitä, ettei tupakoimaton voi neuvoa tupakoivaa, miten päästä irti riippuvuudestaan. Sama kuin ihminen, joka ei eläissään ole koskenut huumeisiin alkaisi tietäväisenä neuvomaan narkkaria irti heroiinista. Yhtä naurettavaa höpötystä molemmat.
Ja tärkein seikka minkä olen huomannut teidän moralisoijien kohdalla on se, että taustalla piilee aina jokin oma ongelma, jota halutaan peitellä haukkumalla muita huonoiksi. Oli syy mikä vain.
Tupakoinnista huolimatta minä koen itseni hyväksi äidiksi kuitenkin. Olen lasteni saatavilla jatkuvasti ja huolehdin heidän tarpeistaan sydämellä, en vain vastuunkannon takia. Usein asiat on huonosti niillä, jotka kiekuvat netissä ja irl:kin muille huonommuudestaan; huutaja itse on, tai kokee, itsensä huonoksi.niin sitä en tiedä enkä ole koskaan sanonut olevani täydellinen.Silti en koskaan tieten tahtoen myrkyttäisi lastani tupakalla jos kerran valinnan voi tehdä ja olla tupakoimatta.Mun mielestä on itsekkyyden huippu tupakoida ja olla raskaana.On ihan eri asia syödä lääkkeitä omaan terveyteen liittyen ja olla raskaana.Siinä ei ole muuta vaihtoehtoa.Tupakkaa poltetaan vapaaehtoisesti ja nimenomaan vaarannat omankin terveytesi.
Ja onhan täällä palstalla monesti äidit kertoneet että vuosien tupakoinnin jälkeen ovat heti lopettaneet kun ovat tehneet positiivisen raskaustestin eivätkä hekään ymmärtäneet miten voisi sitä jatkaa.Eli lopettaa kyllä voi jos niin haluaa.Tahtokysymys. - Myös tupakoiva äiti
on täydellisyys kirjoitti:
niin sitä en tiedä enkä ole koskaan sanonut olevani täydellinen.Silti en koskaan tieten tahtoen myrkyttäisi lastani tupakalla jos kerran valinnan voi tehdä ja olla tupakoimatta.Mun mielestä on itsekkyyden huippu tupakoida ja olla raskaana.On ihan eri asia syödä lääkkeitä omaan terveyteen liittyen ja olla raskaana.Siinä ei ole muuta vaihtoehtoa.Tupakkaa poltetaan vapaaehtoisesti ja nimenomaan vaarannat omankin terveytesi.
Ja onhan täällä palstalla monesti äidit kertoneet että vuosien tupakoinnin jälkeen ovat heti lopettaneet kun ovat tehneet positiivisen raskaustestin eivätkä hekään ymmärtäneet miten voisi sitä jatkaa.Eli lopettaa kyllä voi jos niin haluaa.Tahtokysymys...sen mullistavan keinon tupakan korvikkeeksi stressin poistoon. Mutta en kyllä odottanutkaan mitään. Teitä Tietäväisiä ja hyvien neuvojen antajia kun on joka lähtöön, vaikkette asiasta tajua hölkäsen pöläystä.
Jotkut pystyvät lopettamaan tosta noin vaan ja siinä kohtaa erotellaankin ne, jotka ovat vaikeasti riippuvaisia stressipolttajia ja ketkä ei (polttavat muista syistä).
Ja tahtokysymys se on kaikki, mitä suuhunsa ja itseensä laittaa. Se, miten päästä eroon ilman apuja nikotiinista oli ja on minulle ainakin ylivoimaisen vaikeaa, kuten esim. syömishäiriöiselle oma tilansa. Miksi meille ei ole olemassa paikkaa, avunantajaa ja tukijaa, koska minä ja monet muut haluaisivat eroon siitä myrkystä ehdottomasti. Yksin ei vain pysty.
Tiesitkö sinä mm. sitä, että tupakka sisältää mielialalääkkeitä? Mietihän, millaista on lääkeriippuvaiselle jättää yhtäkkiä pois aine, jonka turvin on vaikkapa pysynyt paniikkihöiriöt poissa. Valkeneeko yhtään jo, mistä on kyse? - valkenee..
..sen mullistavan keinon tupakan korvikkeeksi stressin poistoon. Mutta en kyllä odottanutkaan mitään. Teitä Tietäväisiä ja hyvien neuvojen antajia kun on joka lähtöön, vaikkette asiasta tajua hölkäsen pöläystä.
Jotkut pystyvät lopettamaan tosta noin vaan ja siinä kohtaa erotellaankin ne, jotka ovat vaikeasti riippuvaisia stressipolttajia ja ketkä ei (polttavat muista syistä).
Ja tahtokysymys se on kaikki, mitä suuhunsa ja itseensä laittaa. Se, miten päästä eroon ilman apuja nikotiinista oli ja on minulle ainakin ylivoimaisen vaikeaa, kuten esim. syömishäiriöiselle oma tilansa. Miksi meille ei ole olemassa paikkaa, avunantajaa ja tukijaa, koska minä ja monet muut haluaisivat eroon siitä myrkystä ehdottomasti. Yksin ei vain pysty.
Tiesitkö sinä mm. sitä, että tupakka sisältää mielialalääkkeitä? Mietihän, millaista on lääkeriippuvaiselle jättää yhtäkkiä pois aine, jonka turvin on vaikkapa pysynyt paniikkihöiriöt poissa. Valkeneeko yhtään jo, mistä on kyse?Luetaan kait kohta sairaudeksi niin kuin alkoholismi.
- onko sillä
..sen mullistavan keinon tupakan korvikkeeksi stressin poistoon. Mutta en kyllä odottanutkaan mitään. Teitä Tietäväisiä ja hyvien neuvojen antajia kun on joka lähtöön, vaikkette asiasta tajua hölkäsen pöläystä.
Tiesitkö sinä mm. sitä, että tupakka sisältää mielialalääkkeitä? Mietihän, millaista on lääkeriippuvaiselle jättää yhtäkkiä pois aine, jonka turvin on vaikkapa pysynyt paniikkihöiriöt poissa. Valkeneeko yhtään jo, mistä on kyse?merkitystä että samat aineet kulkeutuu vauvaan ja senkin on kärsittävä vieroitusoireet.Kumpi ennemmin kärsii vieroitusoireet,sinä vai vauva? Vauva tietenkin..
- halojaa
Vähän kärjistän nyt, mutta.. täysin samanlaisen vastauksen olisit voinut antaa esim. heroinistiäidille, jonka lapsella on vieroitusoireita! "vieroitusoireet menevät aikanaan ohi...älä rakas huoli noista vieroituoireista onhan se kurjaa katsoa kun jollain on vieroitusoireita..." Huhhuh, miten itsekäs voikaan ihminen olla. Ja vielä vaikka kyseessä on oma lapsi!! Kuulostat ihan joltain white trashilta..
Kerroit myös, ettei omilla lapsillasi ollut oireita. Tiesitkö, että tutkimusten mukaan äidin kova tupakanpoltto raskauden aikana voi aiheuttaa tyttösikiölle lapsettomuusongelmia aikuisiällä? - Myös tupakoiva äiti
onko sillä kirjoitti:
merkitystä että samat aineet kulkeutuu vauvaan ja senkin on kärsittävä vieroitusoireet.Kumpi ennemmin kärsii vieroitusoireet,sinä vai vauva? Vauva tietenkin..
Kerroin jo aiemmin löytäneeni erittäin ristiriitaista tietoa tutkiessani nikotiinin vaikutuksia sikiöön ja äitiin raskaana ollessaan. Löysin myös hyvin sekavaa tietoa siitä, miten toimia mm. imetyksen aikana, jos polttaa.
Odottava tupakoiva äiti on yleensä ehtinyt polttaa muutamia viikkoja ennen saadessaan tietoa raskaudesta. Tähän mennessä sikiö on siis saanut alkunsa nikotiinin seassa jo, ja alkanut kehittymään sen mukaisesti. Jos sikiöön nykytiedon mukaan haitallisia vaikutuksia tulee nikotiinista, ne tulevat näiden ensimmäisien kehittymisviikkojen aikana.
Vaikeasti riippuvainen tupakoiva odottaja taas todellakin saattaa aiheuttaa keskenmenon tässä alkuvaiheessa, jos lopettaa tupakoinnin PLUS stressaa sen takia paljon. Muitakin tekijöitä on lisäksi, mutta ei niistä enempää.
Tupakoijaa neuvotaan pääasiassa pyrkimään lopettamaan loppuraskauden aikana, jotta lapsi välttyisi oireilta syntyessään. Pari viikkoa ennen la:ta on suositus. Harva vastasyntynyt kuitenkaan kärsii nikotiinin vieroitusoireista, vaan niiksi luullut oireet ovat olleet muusta syystä tulleita. Nikotiinin vieroitusoireet ovat niin suureksi osaksi myös psyykkisiä, eikä vastasyntynyt tiedosta millään tasolla olleensa nikotiinin vaikutuksessa kohdussa, tietenkään.
Imetyksen suhteen tupakoivaa neuvotaan olemaan 2h polttamatta ennen imetystä. Tällä logiikalla nikotiini on siis tiessään imettäjän kehosta tuossa ajassa. Miksi se ei olisi esim. ennen synnytystä?
Itse en hyväksy myöskään imettämistä, jos polttaa. Molemmat lapseni olen ruokkinut korvikkeilla siitä syystä, että alkujaankaan imetys ei edes sujunut. Niihin aikoihin repesin aina myös uudestaan polttamaan (lopetin ennen synnytystä); imetyksen onnistumattomuus oli osaksi kovien paineiden syytä. Ympäristö (anoppi muu lähipiiri) painosti kovasti ja minä stressiherkkänä olin liiankin altis sille paineelle, mitä imetyksen onnistumattomuus aiheutti.
Mikä on siis totta ja mikä ei? Mikä on suoranaista pelottelua ja paskanpuhumista ja mikä ei? On selvää, ettei sellainen myrkky hyväksi ole sikiölle, mutta sama pätee moniin muihinkin aineisiin, mitä odottaja suuhunsa laittaa..tai jos värjää vaikkapa tukkaansa säännöllisesti. Sikiö on altis ja vaarassa monen aineen suhteen ja suurta osaa ei varmasti vielä edes tiedetä vaaratekijöiksi. Olemassaolevistakaan varoituksista moni odottaja ei välitä tuon taivaallista. - joskus laittoi
Kerroin jo aiemmin löytäneeni erittäin ristiriitaista tietoa tutkiessani nikotiinin vaikutuksia sikiöön ja äitiin raskaana ollessaan. Löysin myös hyvin sekavaa tietoa siitä, miten toimia mm. imetyksen aikana, jos polttaa.
Odottava tupakoiva äiti on yleensä ehtinyt polttaa muutamia viikkoja ennen saadessaan tietoa raskaudesta. Tähän mennessä sikiö on siis saanut alkunsa nikotiinin seassa jo, ja alkanut kehittymään sen mukaisesti. Jos sikiöön nykytiedon mukaan haitallisia vaikutuksia tulee nikotiinista, ne tulevat näiden ensimmäisien kehittymisviikkojen aikana.
Vaikeasti riippuvainen tupakoiva odottaja taas todellakin saattaa aiheuttaa keskenmenon tässä alkuvaiheessa, jos lopettaa tupakoinnin PLUS stressaa sen takia paljon. Muitakin tekijöitä on lisäksi, mutta ei niistä enempää.
Tupakoijaa neuvotaan pääasiassa pyrkimään lopettamaan loppuraskauden aikana, jotta lapsi välttyisi oireilta syntyessään. Pari viikkoa ennen la:ta on suositus. Harva vastasyntynyt kuitenkaan kärsii nikotiinin vieroitusoireista, vaan niiksi luullut oireet ovat olleet muusta syystä tulleita. Nikotiinin vieroitusoireet ovat niin suureksi osaksi myös psyykkisiä, eikä vastasyntynyt tiedosta millään tasolla olleensa nikotiinin vaikutuksessa kohdussa, tietenkään.
Imetyksen suhteen tupakoivaa neuvotaan olemaan 2h polttamatta ennen imetystä. Tällä logiikalla nikotiini on siis tiessään imettäjän kehosta tuossa ajassa. Miksi se ei olisi esim. ennen synnytystä?
Itse en hyväksy myöskään imettämistä, jos polttaa. Molemmat lapseni olen ruokkinut korvikkeilla siitä syystä, että alkujaankaan imetys ei edes sujunut. Niihin aikoihin repesin aina myös uudestaan polttamaan (lopetin ennen synnytystä); imetyksen onnistumattomuus oli osaksi kovien paineiden syytä. Ympäristö (anoppi muu lähipiiri) painosti kovasti ja minä stressiherkkänä olin liiankin altis sille paineelle, mitä imetyksen onnistumattomuus aiheutti.
Mikä on siis totta ja mikä ei? Mikä on suoranaista pelottelua ja paskanpuhumista ja mikä ei? On selvää, ettei sellainen myrkky hyväksi ole sikiölle, mutta sama pätee moniin muihinkin aineisiin, mitä odottaja suuhunsa laittaa..tai jos värjää vaikkapa tukkaansa säännöllisesti. Sikiö on altis ja vaarassa monen aineen suhteen ja suurta osaa ei varmasti vielä edes tiedetä vaaratekijöiksi. Olemassaolevistakaan varoituksista moni odottaja ei välitä tuon taivaallista.linkin mistä pääso katsomaan sikiötä äidin tupakoidessa.Ehkä sen katsoessa voi päätellä vaikuttako tupakka sikiöön oli mikä tahansa kuukaisi raskaudessa.
- Myös tupakoiva äiti
joskus laittoi kirjoitti:
linkin mistä pääso katsomaan sikiötä äidin tupakoidessa.Ehkä sen katsoessa voi päätellä vaikuttako tupakka sikiöön oli mikä tahansa kuukaisi raskaudessa.
Kaikkea ei kannata ottaa totena mitä tv:sta näkee.
Mitä vaikutuksia sikiölle sitten äidin tupakoidessa tuli linkissä? Älä vain sano, että "sätki hapenpuutteesta". Sikiö ei sätki hapenpuutteessa, ja toisekseen jos sikiöllä olisi vakava hapenpuute tarkoittaisi se äitiä, joka ei käytännössä hengitä lainkaan. - höpöhöpöhgöp
Mikä on siis totta ja mikä ei? Mikä on suoranaista pelottelua ja paskanpuhumista ja mikä ei? On selvää, ettei sellainen myrkky hyväksi ole sikiölle, mutta sama pätee moniin muihinkin aineisiin, mitä odottaja suuhunsa laittaa..tai jos värjää vaikkapa tukkaansa säännöllisesti. Sikiö on altis ja vaarassa monen aineen suhteen ja suurta osaa ei varmasti vielä edes tiedetä vaaratekijöiksi. Olemassaolevistakaan varoituksista moni odottaja ei välitä tuon taivaallista.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=691&posting=22000000041603997
- Myös tupakoiva äiti
höpöhöpöhgöp kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=691&posting=22000000041603997
Soitele neuvoloihin ja kysele käytäntöjä. Esittele itsesi tupakoivana odottajana ja saat kuulla mitä typerryttävimpiä "apukeinoja".
- vaan polttaa
Soitele neuvoloihin ja kysele käytäntöjä. Esittele itsesi tupakoivana odottajana ja saat kuulla mitä typerryttävimpiä "apukeinoja".
raskaana ollessaan kun eihän siitä mitään voi tulla.Mitä sitä turhaan määriä vähentämään tai lapsen synnyttyä ulos mennä tupakalle.Sisällä vaan kärytät kun ei siitä mitään haittaa nyt vaan voi olla.Ja sit kun teinityttösi ottaa mallia äitistä ja alkaa polttaa ja sitten kun myöhemmin tulee raskaaksi niin voitte onnen sauhut molemmat vetää kun niin terveellistä on..
- Myös tupakoiva äiti
vaan polttaa kirjoitti:
raskaana ollessaan kun eihän siitä mitään voi tulla.Mitä sitä turhaan määriä vähentämään tai lapsen synnyttyä ulos mennä tupakalle.Sisällä vaan kärytät kun ei siitä mitään haittaa nyt vaan voi olla.Ja sit kun teinityttösi ottaa mallia äitistä ja alkaa polttaa ja sitten kun myöhemmin tulee raskaaksi niin voitte onnen sauhut molemmat vetää kun niin terveellistä on..
Kirjoitin jo aiemmin, että mikään myrkky ei voi olla sikiölle hyväksi. Sehän on selkiö. Lue ketjua ja aiempia juttujani.
Ala-arvoinen tyylisi kertoo sinusta kirjoittaja paljon ja vielä enemmän motiiveistasi ylipäätään kirjoittaa. Otan osaa huonoon oloosi.
- tyttö 11kk
Kuulosti tutulta toi sun kirjoitus. Mulla ei maitoa edes tullut riittävästi ja sen takia siirryin korvike linjalle.
Huuto väheni mutta meillä ei ollut mitään tärinöitä.
Meille sanottiin kans että on koliikkia, tai päättelin itse niin. Tyttö rauhotti noin 3kk iässä ja nyt kun jälkeen päin ajattelen asiaa niin tulee mieleen että huusiko tyttö nälkäänsä... Aloitin vellin tosi aikaisin ja sen jälkeen alkoi tulla rauhallisempaa.
Jaksamisia ja laske välillä kymmeneen niin helpottaa :) - ***
siis sä näet miten sun vauva kärsii ja silti kykenet jatkamaan hänen vahingoittamistaan? Sä et pysty olla edes sitä kahta tuntia polttamatta, mutta sen pienen vauvan voit kyllä laittaa kärsimään vierotusoireista? Kyllä, on parempi että siirryt korvikkeeseen. Olisit vaan voinut tehdä sen heti vauvan synnyttyä, jotta hänen ei tarvitsisi kärsiä viekkareita kahdesti!
Vauvan vierotusoireet on ihan sellaset kuin sunkin, jos niitä nyt sitten ikinä oot ees kokenu. Ja ne on niin pienelle rankemmat kuin aikuselle, paljon rankemmat. Siirry silti korvikkeeseen, lapses kokee ne joka tapauksessa jossain vaiheessa. Mitä nopeemmin vauvasi pääsee tupakasta, sitä vähemmän se ehtii aiheuttaa tuhoja.
Kun vauvan oireista on huomautettu sairaalassakin, olis hyvä kysyä lääkäriltä, kannattaisiko lopettaminen tehdä valvottuna. Se on oikeesti helvetin paljon rankempaa ja stressaavampaa pienen elimistölle. Ja lääkäri osaisi neuvoa, että pystyykö vauvan oloa helpottamaan jotenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996134
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804812Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv983065Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p292873Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262125Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191526Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3361081Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?861049Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚126981- 48774