Uusin työnhakuni tänään ja puhelimeen vastasi ihan ok virkailija jonka kanssa olen ennenkin asioinut. Olen kyllä huomannut että aika into hän on työssään,tietysti mikä nyt sitten kuuluukin että hakija saisi töitä.no,hän sitten kyseli onko mitään töitä tiedossa. Katseli koneelta ja sanoi että "täällä olisi tällainen paikka A että sinne kannattaa hakea ja sitten kysyi että onko vielä tietoa että pääsenkö paikkaan B missä olin muutaman kuukauden viime kesän ja syksyn. Tähän paikkaan B aion oikeasti ottaakkin yhteyttä ja todennäköisesti pääsen myös tänäkin vuonna.virkailija sanoi että hän laittaa tänne että lähetän hakemuksen paikkaan A ja otan yhteyttä paikkaan B. katsoin omia juttuja sähköisestä asioinnista ja siellä ei näy mitään että hän olisi kirjoittanut että haen näitä paikkoja. eli,näkyykö siellä eri juttuja koneelta kuin minä näen omaltani?? viimeksi sinne kirjattiin että haen erästä paikkaa ja näin sen omalta koneelta,mutta nyt lukee vain työnhaun uusimispäivä ja jotain että olen hakemuksia lähettänyt. Mites on,tarkistetaanko että lähetänkö esim.paikkaan A hakemuksen?
koneella? näenkö samat asiat?
23
947
Vastaukset
- siellä omissa tiedoissa
Ei näy läheskään kaikki omilla tiedoilla mitä virkailija sinne laittaa. Kaikki ei ole julkista vaikka sinun tiedoistasi siellä onkin kyse. Itse kaipailisin myös tietoa minne kursseille on hakenut aikasemmin ja minne päässyt ja minne ei. Tämäkään tieto ei ole julkista omille silmille vaan näkyy ainoastaan virkailijoille ja saa tietty kysyttäessä listan niistä.
- kaipailisin ---
olen aloittaja. kaipailisin vielä vastausta jos täällä joku on tietoinen että onkohan virkailija merkannut jonnekkin että minun pitäisi hakea paikkaan A? Täällähän vastailee entinen työkkärin tyontekijä moniin kysymyksiin,eli jos olet pelipaikalla niin osaatko vastata kysymyksiini?
- hakea töitä?
itse sain osoituksen työkkäristä suoraan ja ei sitä omissa tiedoissa näkynyt mutta virkailija kyseli seuraavalla kerralla pääsinkö edes haastatteluun.kyllä se siellä näkyi vaikka ei omilla tunnareilla sivulla näkynytkään.mikä sulle on sitten niin vaikeaa hakea?haluatko vaan luismuilla osoituksista eroon?
- Merkinnyt...
Kyllä se sinun tiedoissasi näkyy, että sinulle on annettu työhönosoitus.
- onko niin
hakea töitä? kirjoitti:
itse sain osoituksen työkkäristä suoraan ja ei sitä omissa tiedoissa näkynyt mutta virkailija kyseli seuraavalla kerralla pääsinkö edes haastatteluun.kyllä se siellä näkyi vaikka ei omilla tunnareilla sivulla näkynytkään.mikä sulle on sitten niin vaikeaa hakea?haluatko vaan luismuilla osoituksista eroon?
Etkö sä osaa lukea hyvänenaika???? Olen todennäköisesti pääsemässä paikkaan B. menikö sun jakeluun?? Enkä ole mikään lusmuilija..taidat itse olla...ja jos haluat välttämättä tietää niin haluan LUSMUILLA paikasta A pois,se on totta.
- hakemattomasta paikasta
onko niin kirjoitti:
Etkö sä osaa lukea hyvänenaika???? Olen todennäköisesti pääsemässä paikkaan B. menikö sun jakeluun?? Enkä ole mikään lusmuilija..taidat itse olla...ja jos haluat välttämättä tietää niin haluan LUSMUILLA paikasta A pois,se on totta.
läpäläpä.mistä oot varma että pääset paikkaan b edes?oletat että voit päästä ja sekö oikeuttaa hakeutumatta toiseen paikkaan.älä ihmeessä hae sinne ja toivottavasti jäät kiinni ettet ole edes hakenut osoitettua paikkaa ja saat siitä hyvästä karenssin.
- juu vain kyllä
hakemattomasta paikasta kirjoitti:
läpäläpä.mistä oot varma että pääset paikkaan b edes?oletat että voit päästä ja sekö oikeuttaa hakeutumatta toiseen paikkaan.älä ihmeessä hae sinne ja toivottavasti jäät kiinni ettet ole edes hakenut osoitettua paikkaa ja saat siitä hyvästä karenssin.
kiitos samoin sinulle,myös joskus toivon karenssia pukkaavan myös sinulle. Olet aikamoinen riidanhaastaja täällä.
- totuus sieltä
onko niin kirjoitti:
"ja jos haluat välttämättä tietää niin haluan LUSMUILLA paikasta A pois,se on totta."
Ja todennäköisesti pääset paikkaan B, johon meinaat hakea..hmmm.
Jos paikka on ollut jo yleisessä haussa, olisi sun jo pitänyt hakemus laittaa, laitoitko, vai lusmuiletko siitäkin?
Ehkä, joskus, kun, huvittaa, jaksaa.... taitaa olla sun mottos.
Kyllä me osaamme lukea ja jopa ymmärrämme mitä kirjoitat, ja vaikuttaa kuule ihan juuri siltä, ettei työt sua kiinnosta! - ex- työkkärintäti
Kiitos luottamuksesta. Meitä ex- työkkärintätejä on tällä foorumilla kaiketi useampiakin. Mun työkkäritieto perustuu 2007 kesälle asti, jolloin omien tietojen katselumahdollisuus oli alkutekijöissään ja työkkärin URA-tietojärjestelmäuudistus oli vasta tulollaan.
Olettaisin, että tämä virkailija on asian kirjannut työnhakusuunnitelman tietoihin, (jotka eivät näy työnhakijalle verkossa) jos on sen johonkin merkinnyt. Koska asioit puhelimitse, et ole kuitenkaan allekirjoittanut suunnitelman lisäystä/ muutosta, joten ei sua voida sanktioida,vaikka et paikkaan A hakisikaan nyt uudelleen.
Voit toki ja suosittelenkin, että otat tavalla tai toisella yhteyttä myös paikkaan A ja tiedustelet työmahdollisuuksia siellä. Voit samalla kertoa, että todennäköisesti olet pääsemässä paikkaan B, mutta koska se ei ole vielä 100% varmaa niin tarkistat muitakin mahdollisuuksia. (Tekee muuten työnantajaan yleensäottaen hyvän vaikutuksen, kun saa mielikuvan sun aktiivisuudesta ja siitä että sua halutaan muuhunkin paikkaan töihin. Ja tällä työnantaja A:lla voi olla kontakteja johonkin kolmanteen paikkaan, joka vois olla sun unelmaduuni..?). :) - Työkkärin...
ex- työkkärintäti kirjoitti:
Kiitos luottamuksesta. Meitä ex- työkkärintätejä on tällä foorumilla kaiketi useampiakin. Mun työkkäritieto perustuu 2007 kesälle asti, jolloin omien tietojen katselumahdollisuus oli alkutekijöissään ja työkkärin URA-tietojärjestelmäuudistus oli vasta tulollaan.
Olettaisin, että tämä virkailija on asian kirjannut työnhakusuunnitelman tietoihin, (jotka eivät näy työnhakijalle verkossa) jos on sen johonkin merkinnyt. Koska asioit puhelimitse, et ole kuitenkaan allekirjoittanut suunnitelman lisäystä/ muutosta, joten ei sua voida sanktioida,vaikka et paikkaan A hakisikaan nyt uudelleen.
Voit toki ja suosittelenkin, että otat tavalla tai toisella yhteyttä myös paikkaan A ja tiedustelet työmahdollisuuksia siellä. Voit samalla kertoa, että todennäköisesti olet pääsemässä paikkaan B, mutta koska se ei ole vielä 100% varmaa niin tarkistat muitakin mahdollisuuksia. (Tekee muuten työnantajaan yleensäottaen hyvän vaikutuksen, kun saa mielikuvan sun aktiivisuudesta ja siitä että sua halutaan muuhunkin paikkaan töihin. Ja tällä työnantaja A:lla voi olla kontakteja johonkin kolmanteen paikkaan, joka vois olla sun unelmaduuni..?). :)''Koska asioit puhelimitse, et ole kuitenkaan allekirjoittanut suunnitelman lisäystä/ muutosta, joten ei sua voida sanktioida,vaikka et paikkaan A hakisikaan nyt uudelleen.''
Minkähän työkkärin extäti lienet, kun tuollaista kirjoittelet. Ei hakupakko edellytä sitä, että se on mainittu työnhakusuunnitelmassa. Ei työnhakusuunnitelma työkkäriä sido, se sitoo vain työtöntä. - ex- työkkärintäti
Työkkärin... kirjoitti:
''Koska asioit puhelimitse, et ole kuitenkaan allekirjoittanut suunnitelman lisäystä/ muutosta, joten ei sua voida sanktioida,vaikka et paikkaan A hakisikaan nyt uudelleen.''
Minkähän työkkärin extäti lienet, kun tuollaista kirjoittelet. Ei hakupakko edellytä sitä, että se on mainittu työnhakusuunnitelmassa. Ei työnhakusuunnitelma työkkäriä sido, se sitoo vain työtöntä.Työnhakusuunnitelman allekirjoittamalla vahvistaa sopineensa jotain. Puhelimitse voi tulla helpostikin väärinymmärryksiä tai -muistamisia, eikä mun aikana ainakaan voitu päätöksiä tehdä työnhakijaa vastaan, jos virkailija muisti eri tavalla puhelimitse tai muutoin käydyn keskustelun..
Se on asia erikseen jos jostain avoinna olevasta paikasta on tehty osoitus ja se on hakijalle lähetetty. Tässä tapauksessa - niin ymmärsin ei ollut paikan A kohdallakaan kyse avoimeksi ilmoitetusta paikasta vaan jostain työpaikasta jossa työnhakija on aiemmin ollut tai johon on aiemminkin hakenut. Korjaa, jos ymmärsin väärin. - ex- työkkärintäti
Työnhakusuunnitelman allekirjoittamalla vahvistaa sopineensa jotain. Puhelimitse voi tulla helpostikin väärinymmärryksiä tai -muistamisia, eikä mun aikana ainakaan voitu päätöksiä tehdä työnhakijaa vastaan, jos virkailija muisti eri tavalla puhelimitse tai muutoin käydyn keskustelun..
Se on asia erikseen jos jostain avoinna olevasta paikasta on tehty osoitus ja se on hakijalle lähetetty. Tässä tapauksessa - niin ymmärsin ei ollut paikan A kohdallakaan kyse avoimeksi ilmoitetusta paikasta vaan jostain työpaikasta jossa työnhakija on aiemmin ollut tai johon on aiemminkin hakenut. Korjaa, jos ymmärsin väärin.Nyt kun luin alkuperäisen viestin vielä uudelleen niin kysehän todella oli avoimeksi ilmoitetusta paikasta. Se on siis voitu merkata tiedoksi annetuksi, tai osoittaa taikka kirjoittaa työnhakusuunnitelmaan. Siitä voidaan työkkärissä seuraavan kerran asioidessa kysellä. Tai sitten sitä ei ole mihinkään kirjattu, vaan virkailija on aidosti vain halunnut palvella asiakastaan yrittämättäkään velvoittaa tai kyykyttää.
Mun omissa työkkäritiedoissa ei ole merkintää aiemmin annetuista tiedotteista tai osoituksista, ja suunnitelmakin on vielä vanhan tietojärjestelmän jäänteitä, joten en osaa 100% varmasti sanoa mistä on kyse.
Olisiko teistä hyvä, että te-toimistoissa olisi palveluohjaaja tai useampia, joilta voisi aidosti ja luottamuksellisesti kysyä mitä mikäkin sanottu tai tehty tarkoittaa. Ja keskustella palvelutarpeista ja järjestelmän puutteista ilman pelkoa mahdollisista sanktioista? - täällä ap--.-
Työnhakusuunnitelman allekirjoittamalla vahvistaa sopineensa jotain. Puhelimitse voi tulla helpostikin väärinymmärryksiä tai -muistamisia, eikä mun aikana ainakaan voitu päätöksiä tehdä työnhakijaa vastaan, jos virkailija muisti eri tavalla puhelimitse tai muutoin käydyn keskustelun..
Se on asia erikseen jos jostain avoinna olevasta paikasta on tehty osoitus ja se on hakijalle lähetetty. Tässä tapauksessa - niin ymmärsin ei ollut paikan A kohdallakaan kyse avoimeksi ilmoitetusta paikasta vaan jostain työpaikasta jossa työnhakija on aiemmin ollut tai johon on aiemminkin hakenut. Korjaa, jos ymmärsin väärin.Kiitos asiallisistakin vastauksista. Kun tuntuu että osan porukan jutut ovat riitaa haastavia ja sitten sitä hermostuu itekkin...mutta kuitenkin...asiaan. joo,tämä paikka A on nyt hakusessa mollin sivuilla ja paikka B on se missä siis olin viime kesä-syksyn ja todennäköisesti pääsen sinne taas,ja työkkäristä myös kysyttiin että onko ollut juttua että pääsisinkö taas sinne.eli,tämä paikka B ei ole yleisessä haussa mollin sivuilla.Siinäpä se kun sanottiin että tarvitsisi laittaa haku myös paikkaan A. tietysti,koskaan ei voi olla 100% varma että pääsenkö paikkaan B,mutta uskon että pääsen kuitenkin.
täällä ap--.- kirjoitti:
Kiitos asiallisistakin vastauksista. Kun tuntuu että osan porukan jutut ovat riitaa haastavia ja sitten sitä hermostuu itekkin...mutta kuitenkin...asiaan. joo,tämä paikka A on nyt hakusessa mollin sivuilla ja paikka B on se missä siis olin viime kesä-syksyn ja todennäköisesti pääsen sinne taas,ja työkkäristä myös kysyttiin että onko ollut juttua että pääsisinkö taas sinne.eli,tämä paikka B ei ole yleisessä haussa mollin sivuilla.Siinäpä se kun sanottiin että tarvitsisi laittaa haku myös paikkaan A. tietysti,koskaan ei voi olla 100% varma että pääsenkö paikkaan B,mutta uskon että pääsen kuitenkin.
Yleensä työkkärin näkökulma on se, että on haettava molempiin paikkoihin.
- kaikille......................
Nyt kun luin alkuperäisen viestin vielä uudelleen niin kysehän todella oli avoimeksi ilmoitetusta paikasta. Se on siis voitu merkata tiedoksi annetuksi, tai osoittaa taikka kirjoittaa työnhakusuunnitelmaan. Siitä voidaan työkkärissä seuraavan kerran asioidessa kysellä. Tai sitten sitä ei ole mihinkään kirjattu, vaan virkailija on aidosti vain halunnut palvella asiakastaan yrittämättäkään velvoittaa tai kyykyttää.
Mun omissa työkkäritiedoissa ei ole merkintää aiemmin annetuista tiedotteista tai osoituksista, ja suunnitelmakin on vielä vanhan tietojärjestelmän jäänteitä, joten en osaa 100% varmasti sanoa mistä on kyse.
Olisiko teistä hyvä, että te-toimistoissa olisi palveluohjaaja tai useampia, joilta voisi aidosti ja luottamuksellisesti kysyä mitä mikäkin sanottu tai tehty tarkoittaa. Ja keskustella palvelutarpeista ja järjestelmän puutteista ilman pelkoa mahdollisista sanktioista?"Olisiko teistä hyvä, että te-toimistoissa olisi palveluohjaaja tai useampia, joilta voisi aidosti ja luottamuksellisesti kysyä mitä mikäkin sanottu tai tehty tarkoittaa."
Voisi olla ihan hyvä konsepti mutta palveluneuovojan palkanmaksajan tulisi olla joku muu kuin TEM. Eikös jokaisessa työkkärissä ole jo nyt lakimies kaikkien asiakkaiden käyttettävissä. Jos on, niin näkymättömiä ovat olleet. - Tuo...
kaikille...................... kirjoitti:
"Olisiko teistä hyvä, että te-toimistoissa olisi palveluohjaaja tai useampia, joilta voisi aidosti ja luottamuksellisesti kysyä mitä mikäkin sanottu tai tehty tarkoittaa."
Voisi olla ihan hyvä konsepti mutta palveluneuovojan palkanmaksajan tulisi olla joku muu kuin TEM. Eikös jokaisessa työkkärissä ole jo nyt lakimies kaikkien asiakkaiden käyttettävissä. Jos on, niin näkymättömiä ovat olleet.TE-keskuksissa on työttömyysturva-asiamies, joka on juristi ja on myös työttömien käytettävissä. Ongelma vain on se, ettei tämä juristi ainakaan työttömien puolta pidä...
- näitä kirjoittelijoita
totuus sieltä kirjoitti:
"ja jos haluat välttämättä tietää niin haluan LUSMUILLA paikasta A pois,se on totta."
Ja todennäköisesti pääset paikkaan B, johon meinaat hakea..hmmm.
Jos paikka on ollut jo yleisessä haussa, olisi sun jo pitänyt hakemus laittaa, laitoitko, vai lusmuiletko siitäkin?
Ehkä, joskus, kun, huvittaa, jaksaa.... taitaa olla sun mottos.
Kyllä me osaamme lukea ja jopa ymmärrämme mitä kirjoitat, ja vaikuttaa kuule ihan juuri siltä, ettei työt sua kiinnosta!Josko joskus voisitte ajatella ihan aivoilla. Takerrutte johonkin lauseeseen ja sen perusteella sitten innosta hihkuen tuomitsette koko henkilön tietämättä hänesta oikeasti yhtään mitään.
Tuleeko teille oikeasti hyvä mieli, kun saatte haukkua ihmisiä täällä netissä?!? - olen ap
näitä kirjoittelijoita kirjoitti:
Josko joskus voisitte ajatella ihan aivoilla. Takerrutte johonkin lauseeseen ja sen perusteella sitten innosta hihkuen tuomitsette koko henkilön tietämättä hänesta oikeasti yhtään mitään.
Tuleeko teille oikeasti hyvä mieli, kun saatte haukkua ihmisiä täällä netissä?!?olen samaa mieltä kanssasi. mä sain heti haukut päälle täällä että olen lusmuilija,jotkut vain haluavat haastaa riitaa ja kääntävät tahallaan asiat negatiiviseksi. luulen että tällaiset kirjoittelijat ovat täällä täysin kakaroita joita vanhemmat eivät valvo mitä kirjoittavat. Sitten täällä on asiallista porukkaa joilta olen saanut hyviä ja järkeviä vastauksia(yleensä aina)ja he ovat niitä jotka aina vastaavat asiallisesti.kiitos heille...
- Ei ainakaan minulla
Ei muuten näy samat asiat. Itse olen aina luskellut käynnin aikana mitä virkailija kirjoitti ja ihme ja kumma, ei kaikki näykään omalla sivulla mitä sinne käynnin jälkeen kirjoitti. Luultavasti on eri osioita joita täyttelee ja osa sitten näkyy ja osa ei.
- Oikeassa...
Työkkärissä ei näytetä kaikkia tietoja. Osa tiedoista tallennetaan paikkoihin, joita ei työttömälle näytetä.
Kaikki tallennetut tiedot saa tietoonsa, kun laittaa temiin asiaa koskevan pyynnön. Tem (=työ- ja elinkeinoministeriö) ylläpitää työkkärin tietojärjestelmää.
Pyynnön voi tehdä tietosuojavaltuutetun sivuilta löytyvällä lomakkeella: http://www.tietosuoja.fi/1582.htm
http://www.tietosuoja.fi/index.htm - mieleen.......................
Oikeassa... kirjoitti:
Työkkärissä ei näytetä kaikkia tietoja. Osa tiedoista tallennetaan paikkoihin, joita ei työttömälle näytetä.
Kaikki tallennetut tiedot saa tietoonsa, kun laittaa temiin asiaa koskevan pyynnön. Tem (=työ- ja elinkeinoministeriö) ylläpitää työkkärin tietojärjestelmää.
Pyynnön voi tehdä tietosuojavaltuutetun sivuilta löytyvällä lomakkeella: http://www.tietosuoja.fi/1582.htm
http://www.tietosuoja.fi/index.htmMuistin syövereistä kaivoin, että jos haluaa saada kaikki tietonsa mitä työttömästä on tallennettu, niin saattaakin olla niin, että TEM ei olekkaan kaikkien tiedonsaantipyyntöjen oikea osoite. On myös sellaisia työttömien tapauksia jotka ovat TYPissä.
TYPpiläisillehän perustetaan oma rekisteri jos antaa tietojenluovutusluvan. Se kuka hallitsee TYPPI-tietojärjestelmään en tiedä.
Tällainen vaan tuli mieleen. - *************
mieleen....................... kirjoitti:
Muistin syövereistä kaivoin, että jos haluaa saada kaikki tietonsa mitä työttömästä on tallennettu, niin saattaakin olla niin, että TEM ei olekkaan kaikkien tiedonsaantipyyntöjen oikea osoite. On myös sellaisia työttömien tapauksia jotka ovat TYPissä.
TYPpiläisillehän perustetaan oma rekisteri jos antaa tietojenluovutusluvan. Se kuka hallitsee TYPPI-tietojärjestelmään en tiedä.
Tällainen vaan tuli mieleen.Typpi on myös temin alaisia virastoja, joten sama lomake pitäisi sopia. Siihen täytyy vain erikseen laittaa, että sekä typin että työkkärin tiedostoista tiedot.
- löytyy........................
************* kirjoitti:
Typpi on myös temin alaisia virastoja, joten sama lomake pitäisi sopia. Siihen täytyy vain erikseen laittaa, että sekä typin että työkkärin tiedostoista tiedot.
Tietojenpyyntölomake työkkäriin
http://www.finlex.fi/data/normit/33538-KMBT25020080828143046.pdf
10.3
Kun asiakas haluaa saada häntä koskevat tiedot kirjallisesti, rekisteritietojen tulostetta ei enää tilata työministeriöstä.
Tilaus ja tulostus tapahtuu työvoimatoimistossa uudella rekiseritietojen tulostusohjelmalla. Tulostusohjelmaa voivat käyttää
ne henkilöt, joille toimistonjohtaja on antanut vakioraporttien katseluoikeudet. Valmis rekisteritietojentuloste on
tulostettavissa paperille noin 10 minuutin kuluttua tilauksesta.
...
https://raportit.mol.fi/htuloste
....
Mikäli tarkastuspyyntö koskee kaikkia julkisen työvoimapalvelujen rekisterissä olevia tietoja, on asiakkaalle työvoimatoimiston toimesta toimitettava tulosteet tai kopio myös viimeksi mainituista rekisteritiedoista, tai ellei tämä ole mahdollista, yksityiskohtainen ohjaus siitä, miten ja missä mainitut tiedot ovat tarkastettavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455020Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481169Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101089- 131083
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76959Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57759Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27723