Ikkunoiden karmien maalaus

Tumma-karmi

Kotimme ikkunoiden karmit (ja pervekkeen ovi) ovat tummaksi petsattuja.

Tavoitteena olisi maalata ne valkoiseksi/vaaleaksi.

Onko teillä kokemuksia, mitä olisi otettava huomioon / hyviä vinkkejä.

10

2110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Ensimmäiseksi hio kaikki käsiteltävät pinnat ja putsaa sen jälkeen rätillä ja tärpätillä. Sen jälkee maalia vaan pintaan. Maalaus kerran jälkee välihionta ja putsaus. 1 pohjamaali, 2pintamaali kerrosta, niin tulee tarpeeksi peittävä. Maalarin valkolakka sopisi hyvin ja otex tartunta pohjamaali alle..työn iloa :)

      • Tumma-karmi

        Kiitoksia neuvoista.

        Mietin, että onko mitään itua jättää / yrittää saada sellaista elävää pintaa, ettei olisi ihan läpivalkoinen, vaan kuultava.

        Vai onko parasta vain maala kunnolla.


      • Nimetön
        Tumma-karmi kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoista.

        Mietin, että onko mitään itua jättää / yrittää saada sellaista elävää pintaa, ettei olisi ihan läpivalkoinen, vaan kuultava.

        Vai onko parasta vain maala kunnolla.

        kyllä se pitää..siitä ei saa siistin näköistä.jos tahtoisi läpikuultavaksi, pitäisi hioa ihan puulle asti puhtaaksi ja sitten laittaa valkoista petsiä. Siitä tulisi liian suuri homma, mutta kun maalaa maalarin valkolakalla, pinnasta tulee kiiltävä ja siistin näköinen.


      • kjklfklkj
        Tumma-karmi kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoista.

        Mietin, että onko mitään itua jättää / yrittää saada sellaista elävää pintaa, ettei olisi ihan läpivalkoinen, vaan kuultava.

        Vai onko parasta vain maala kunnolla.

        ei ole paras mahdollinen ulkomaali.
        Mikäli ajattelit maalata myös ulkopuolelta.
        Ovi ja ikkunamaali kestää peremmin, myös ikkunan välissä kuin valkolakka.


      • Nimetön kirjoitti:

        kyllä se pitää..siitä ei saa siistin näköistä.jos tahtoisi läpikuultavaksi, pitäisi hioa ihan puulle asti puhtaaksi ja sitten laittaa valkoista petsiä. Siitä tulisi liian suuri homma, mutta kun maalaa maalarin valkolakalla, pinnasta tulee kiiltävä ja siistin näköinen.

        OK, eli ei hiota siis ihan puulle asti, vain pinta tasaiseksi ja maalarin valkolakkaa pohjustuksineen päälle.

        Niin, ja ulkopuolta en maalaa, koska kaikilla (kerrostalo) ulkopuoli tumman siniharmaa.

        Kiitti neuvoista jälleen.


    • tek äijä

      Maalaus ohjeita saat Tikkurilan maalilinja. Tiivistysohjeet löytyy ikkuna-asiantuntija www sivuilt.

      • METABO Lf 724 S

        Olisko maalinpoiston kokemuksia
        METABO Lf 724 S :llä ?

        Entä miten hyvin tuo kone sopii puun pintajyrsimiseen / puhdistamiseen ?

        Tai miten puhdistaisitte sinistymän puun pinnalta. Vaihto ei tule kyseeseen, koska kantava rakenne.


      • Tek Äijä
        METABO Lf 724 S kirjoitti:

        Olisko maalinpoiston kokemuksia
        METABO Lf 724 S :llä ?

        Entä miten hyvin tuo kone sopii puun pintajyrsimiseen / puhdistamiseen ?

        Tai miten puhdistaisitte sinistymän puun pinnalta. Vaihto ei tule kyseeseen, koska kantava rakenne.

        ja samalla lähtee myös vaurioitunut pintapuuaines. Puitteiden valosivut ja huulloksen saa samanaikaisesti, kun käyttää höylän kahta terää yht`aikaa. Karmien välitilassa saa maalit sekä vaurioituneen pintapuun aina pystykarmien liitoskohtaan saakka.
        Kynnysten maali sekä pintapuuvauriot saa erittäin hyvin pois koko kynnyksen alueelta. Samoin siistin työjäljen ja nopeasti saa myös kyntteistä. Jyrsimen alla sekä sivulla olevat terät mahdollistavat kahden eri kohdan samanaikaisen "höyläämisen". Huolellisuutta vaatii mahdollisten naulojen tai nupien poistaminen. Naulojen takia kannattaa aina olla varalla 2-3 varaterää.


      • sama homma edessä
        METABO Lf 724 S kirjoitti:

        Olisko maalinpoiston kokemuksia
        METABO Lf 724 S :llä ?

        Entä miten hyvin tuo kone sopii puun pintajyrsimiseen / puhdistamiseen ?

        Tai miten puhdistaisitte sinistymän puun pinnalta. Vaihto ei tule kyseeseen, koska kantava rakenne.

        kyseinen Metabo LF 724 maalijyrsin on hyvä mutta muovisia sivulla olevia suojalevyjä kannattaa ostaa repullinen varastoon.

        http://www.ereplacementparts.com/metabo-lf714s-00714420-router-parts-c-8879_9106_9107.html

        Metabo LF 724 S Protecting Cap
        ( Maalijyrsin varaosa / varaosia )
        Part Number: 343371990

        Price: $1.84

        onko 10x10 palkkia ja kuinka paksulti sinistymää ?


    • Helppo vai hyvä

      Miksi työstä pitäisi päästä helpolla. Eikö kyseistä maalaustyötä kannattaisi tehdä saman tien pitkäkestoiseksi. Hutaisemalla tehty työ on pysyvyydeltään lyhytikäistä. Rautakaupan ohjeilla saat srapata ja maalata alvariinsa.
      Poista kaikki irtomaali sekä vaurioitunut pintapuuaines.
      Pyöristä kaikki kulmakohdat. Kittaa avonaiset kulmaliitoskohdat ja muut kolot. Hio kaikki maalattavat pinnat myös reunaosuudet 180-220 karkeisella hiomapaperilla. Maalausohjeita, värisävytykset, riittoisuudet ja pensselin valinnasta saat tietää Tikkurilan maalilinjalta. Maalaustyön jälkeen maalipintojen pysymisen kannalta tärkeitä asioita: huolehdi että ulkokittaukset ovat ehjät ja vesitiiviit, asenna elastiset massat lasituslistan ja pokan liitosrakoon. Asenna myös kaikkiin lasin ja pokan liitoskohtiin ohut palko elatista massaa. Massalla estät että lasin pesuvedet eivät pääse maalin alle. Tiivistä ulko- sekä sisäpokat. Maalinpintojen pitkäaikaisen pysyvyyden takia huolehdi että ulkoikkuna ja sen rakenteet ovat vesitiiviitä. Sisäikkunan rakenteet pitäisi olla ilmatiiviitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe