...

...

on mun taloudellisesti mahdollista muuttaa tänä vuonna pois kotoa, ennen kuin koulut alkaa syksyllä? mä olen nyt 15 ja täytän syyskuun lopussa 16. vanhemmilla hyvät tulot, en kuulemma saa tukea. voinko mä pärjätä jos menen jonnekin töihin. mihin mä voisin edes mennä töihin? jos mä asuisin kämppiksen kanssa, olisiko se kannattavampaa? todella hinku pois kotoa kokeilee omia siipiä.. yks mahdollisuus tietenkin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, mut siihen en vielä valmis. mitä mä tekisin?

5

604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öö000

Asu kotona niin pitkään kuin mahdollista. Säästä rahaa. Haaveile muutosta omillesi vasta sitten, kun sinulla on siihen rahan puolesta realistinen mahdollisuuus. Nyt ei ole elleivät vanhempasi maksa kaikkia elin- ja asumiskustannuksiasi.

• tähän

Joku muukin syy tai motivaationlähde muuttoon on oltava kuin omien siipien kokeilu. Ja alaikäisenä näitä syitä ovat opiskelu, vanhempien ulos potkiminen tms...

Vuokran maksaminen opiskelujen ohella on _rankkaa_ eikä sillä motivaatiolla jonka siipien kokeileminen antaa jakseta sitä elämää pitkään, vaan tarvitaan jotain muutakin. Varsinkaan kun 16-vuotiaana ei saa kunnolla edes töitä, jos saa ollenkaan, joten kituuttamista tulee olemaan. Mikäli siis todella kokeilet siipiäsi etkä anna vanhempiesi maksaa kaikkea.
        Silloin tietenkin toinen juttu..

• vuotias lapsi...

asut kotona ja käyt lukion ja opiskelet sen jälkeen ja ehkä silloin muutat opiskelukämpään. Se ettää nyt pännii vanhempiesi kanssa ei saa tuhota tulevaistuuttasi. Omat siivet kun ei 15 vuotiaalla viellä kanna..

• jos tuon ikäsenä muuttaa

olettaen että vanhempasi eivät maksa sinulle tonnia - kahta kuussa niin tuntuu ihan jo taloudellisestikkin aika epärealistiselta (=tyhmältä) En tiedä missä päin suomea asut mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla vuokraa saa helposti maksaa 500-700 euroa jo pienestäkin asunnosta (jota sinun tuon ikäisenä olisi myös hankala saada) Vähän voi toki yrittää säästää sillä että kaveri asuu kämppiksenä. Sillon asuinkulut laskuineen on ehkä sen 400/kk ja siihen päälle tarviit vielä kaikkeen ruokaan, vaatteisiin, koulukamoihin, matkoihin ym ym. ehkä 600 euroa -> tästä seuraa että töitä sun olisi tehtävä nettona 1000 euron verran eli helposti 100-160 tuntia/kk eli 30-40 tuntia viikossa koulusi lisäksi. Se on lähes saman verran kun aikuiset tekevät eli en suosittele vaikka nyt töitä saisitkin.

Vielä pari sanaa siitä miksi itse en sinulle muuttamista vielä suosittelisi vaikka rahat siihen riittäisivätkin:

Muutin itse kotoa pois 17-vuotiaana lukiolaisena eli ihan liian aikaisin. Sain kyllä melko edullisen asunnon (eivät olleet 2002 yhtä kalliita kun nyt) ja lisäksi hieman, olisiko ollut 200/kk vanhemmiltani.

pärjäsin kyllä jotenkuten taloudellisesti kun jaksoin käydä lähes joka ilta kaupassa töissä ja sen lisäksi päivät koulussa. Kesällä jouduin tekemään kahta työtä kun muut lomailivat vain siksi kun muutin vuotta paria kavereitani aikaisemmin pois kotoa.

Eli nyt kun ajattelen asiaa jälkikäteen, olisi ehdottomasti kannattanut käydä koulu loppuun ja muuttaa vasta sitten ja niin palljon töiden teon siasta nauttia kesästä ja viimeisestä lukiovuodesta!

• niipäbiin

Joo, itsekin olen muuttanut aikaisin pois kotoa, ja vaikkakin siinä on hyviä puolia, niin on myös ne huonot. Jos vain on mahdollista asua lukio aika kotona, niin kannattaa.

Itselläni lukio oli yli 60 km päässä, joten asun kämppiksen kanssa. hyvin menee, taloudellisesti pärjään juuri ja juuri eli tosi tiukkaa tekee. Kesät menee töissä..mites muuten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3639
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      43
      3546
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2811
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2546
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1469
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe