Kotiudutteko

Te niihin maihin joissa elätte. Minä voin sanoa kotiutuvani hyvin missä milloinkin asun. en sen kummemmin kaipaa Suomeen. En ole tavannut yhtään sellaista maata jossa en voisi ajatella asuvani vaikka vuosia. tietysti en pidä kaikista kulttuureista enkä sopeudun niihin, mutta elän omaa elämääni. Niin ja tietysti yhteisön mihin kuulun.

5

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on helppoa, kun ei yritä tuoda kaikkia mahdollisia ja mahdottomia tottumuksiaan Suomesta, vaan sopeutuu uuteen ympäristöön ja tapoihin.
      En ole kokenut mitään vaikeuksia uusissa "kotimaissani". Pitää vain muistaa, että muuallakin, kuin Suomessa, eletään. Ei välttämättä samalla tavoin tai paremmin, mutta jokaisella maalla on omat erikoisuutensa. Ja sehän asiasta tekeekin mielenkiintoisen.

    • lisachristine

      Olen asunut Sveitsissä, Englannissa, Hollannissa ja olen tällä hetkellä Saksassa.Lomilla olen kolunnut Karibian, Amerikan ja Malediivit ja Sri Lankan. Minulla ei ole ongelmia sopeutumisen suhteen, päinvastoin. Kyllä maailmalla on hyvä asua, kun ottaa oikean kannan joka maahan, missä asuu. Kiinnostavaa on tutustua eri maihin. Olen kai sitten Globetrotter !!

    • Suomeen varsinkaan

      Minä olen aina tuntenut itseni muukalaiseksi, eikä se tunne ole mihinkään hävinnyt. Ei, ei kyse nyt ole mistään pahasta ongelmasta, mutta sellainen taustalla oleva perustunne on vallinnut kaikkialla, ettei tämä ole oikea paikka minulle. Tuo tunne oli vahvempi Suomessa kuin nykyisessä asuinmaassani. Siihen tietysti on vähintään yhtä paljon henkilökohtaiseen elämääni liittyviä syitä kuin Suomeen sinänsä. Joka tapauksessa en mitenkään haikaile Suomeen ja pidä sitä menetettynä kotina (vrt. evakoiden Karjala-syndrooma). Toisaalta en myöskään vihaa tai halveksu Suomea. Se nyt kuitenkin oli synnyinmaani, sen kieltä osaan parhaiten, sen kulttuurin tunnen parhaiten ja siellä on niin paljon henkilökohtaisia muistoja. Uudessa kotimaassani on erilaista. Minä olen ulkoisesti ehkä enemmän muukalainen, vaikka olenkin jo kansalainen, mutta toisaalta henkisesti tunnen olevani paikassa, jossa minulla one enemmän liikkumatilaa. Määrityksiä ulkosuomalainen, maailmankansalainen jne. eli ennalta asetettuja rooleja ja niiden sanelemien odotusten täyttämistä (ruisleivän kaipuusta alkaen) haluan välttää ottamasta liian vakavasti.

      Eli kyllä ja ei ja toisaalta. Kyllähän minä liikuskelen suomenkielisillä nettipalstoilla. Ehkä ne, jotka ovat oikeasti sopeutuneet ja elävät täyttä elämään uudessa kotimaassaan, eivät kaipaa mitään suomi24:ää vaan osallistuvat uuden maansa elämään enemmän. Se on kyllä minullakin tavoitteena olla roikkumatta suomalaisuudessa myös netissä, mutta eipä näytä onnistuvan. No, sitten taas fyysisessä elämässä en juuri koskaan tapaa suomalaisia tai puhu suomea kenenkään kanssa, en edes puhelimessa kuin pari kertaa vuodessa.

      • Hmmmm

        Missäs nyt asustelet, ihan uteliaisuuttani vain kun haluisin tietää että minkä maan kulttuuriin yrität sopeutua jne.. ?


    • ulkomailla

      Olen asunut puolet elamastani ulkomailla ja aina sopeutunut niihin maihin. Suomessa on ihan mukava kavaista, mutta en usko, etta sinne koskaan enaa muutan asumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe