Cd:n kuuntelu Blu-Raysta (liitäntä)

Hifi-Hessu

Käytän kotiteatteri-äänentoistoa paljon myös cd-levyjen kuunteluun. Stereo-cd:t haluan kuunnella luonnollisesti stereona pääkaiuttimista.

Blu-Ray-soittimen äänet olen kytkenyt koaksaalikaapelilla Surround-vahvistimeeni.

Onko käytännössä tai äänenlaadussa mitään eroa sillä, että cd-levyjä kuunnellessa kytken vahvistimen stereo-asentoon ja kuuntelen siis vain pääkaiuttimista kuin, että kytkisin (myös) Line Outista Rca:lla Blu-Rayn johonkin vahvistimen rca-sisääntuloon?

Vai ovatko nämä vain "rinnakkaisia" tapoja hoitaa sama asia?

8

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos digitaaliliitäntä

      toimii. Todennäköisesti vahvistimessa on parempi d/a muunnin kuin soittimessa. Voit tutkia, mitkä muuntimet ko laitteissa on ja kaivaa niiden datalehdet, joista näkee signaalikohinasuhdetta ja muita tietoja.

      • Hifi-Hessu

        Ok. Thanks vastauksesta.

        Blu-Ray Sony BDP-S350
        Denon AVR-1404

        En tosin nyt osaa/tiedä/ymmärrä kuinka tutkisin, että kummassa on parempi muunnin (signaalikohinasuhde?).

        Kerrotko/kerrotteko vielä d/a muuntimen merkityksen (olen siis melkoinen aloittelija).

        Ymmärsinkö oikein, että jos soittimessa olisi parempi muunnin kuin vahvistimessa, silloin kannattaisi käyttää analogolähtöä. Onko näin aina, vaikka vahvistimeen liitän DVD- tai cd-soittimen?


      • snadistihfisti
        Hifi-Hessu kirjoitti:

        Ok. Thanks vastauksesta.

        Blu-Ray Sony BDP-S350
        Denon AVR-1404

        En tosin nyt osaa/tiedä/ymmärrä kuinka tutkisin, että kummassa on parempi muunnin (signaalikohinasuhde?).

        Kerrotko/kerrotteko vielä d/a muuntimen merkityksen (olen siis melkoinen aloittelija).

        Ymmärsinkö oikein, että jos soittimessa olisi parempi muunnin kuin vahvistimessa, silloin kannattaisi käyttää analogolähtöä. Onko näin aina, vaikka vahvistimeen liitän DVD- tai cd-soittimen?

        "Kerrotko/kerrotteko vielä d/a muuntimen merkityksen (olen siis melkoinen aloittelija)."

        D/A muunnin on se piiri, joka muuttaa digitaalisen äänen (bitit) analogiseksi (vahvistettava ja kaiuttimelle menevä signaali), eli siis muuttaa ykköset ja nollat ääneksi.

        "Ymmärsinkö oikein, että jos soittimessa olisi parempi muunnin kuin vahvistimessa, silloin kannattaisi käyttää analogolähtöä. Onko näin aina, vaikka vahvistimeen liitän DVD- tai cd-soittimen?"

        Kyllä, juuri näin. Tällöin tosin täytyy varmistua siitä, että välikaapeli on liittävän laadukas, eikä pääse tuottamaan häiriötä analogisena siirrettävään ääneen. Digitaalista ääntä siirrettäessä kaapelin laadulla ei niin ole väliä, ne nollat ja ykköset joko kulkee tai sitten ei kulje. Jos ne kulkee, ei äänen laatu muutu matkalla.


      • voivovi
        snadistihfisti kirjoitti:

        "Kerrotko/kerrotteko vielä d/a muuntimen merkityksen (olen siis melkoinen aloittelija)."

        D/A muunnin on se piiri, joka muuttaa digitaalisen äänen (bitit) analogiseksi (vahvistettava ja kaiuttimelle menevä signaali), eli siis muuttaa ykköset ja nollat ääneksi.

        "Ymmärsinkö oikein, että jos soittimessa olisi parempi muunnin kuin vahvistimessa, silloin kannattaisi käyttää analogolähtöä. Onko näin aina, vaikka vahvistimeen liitän DVD- tai cd-soittimen?"

        Kyllä, juuri näin. Tällöin tosin täytyy varmistua siitä, että välikaapeli on liittävän laadukas, eikä pääse tuottamaan häiriötä analogisena siirrettävään ääneen. Digitaalista ääntä siirrettäessä kaapelin laadulla ei niin ole väliä, ne nollat ja ykköset joko kulkee tai sitten ei kulje. Jos ne kulkee, ei äänen laatu muutu matkalla.

        Kyllä nyt taas amisasiantuntijat kiinnittää huomiota täysin epäoleellisiin asioihin. Sitten kun on kunnon vahvarit,kajarit,subbarit,akustiikka,ym. tärkeämmät asiat hoidettu kannattaa EHKä alkaa miettimään pilkunkärjen viilausta.


      • snadistihifisti
        voivovi kirjoitti:

        Kyllä nyt taas amisasiantuntijat kiinnittää huomiota täysin epäoleellisiin asioihin. Sitten kun on kunnon vahvarit,kajarit,subbarit,akustiikka,ym. tärkeämmät asiat hoidettu kannattaa EHKä alkaa miettimään pilkunkärjen viilausta.

        Miltä osin vastaukseni oli virheellinen tai ei vastannut esitettyihin kysymyksiin?

        Missä kohtaa vastaustani esitin tai annoin edes ymmärtää, ettei noilla mainitsemillasi asioilla olisi merkitystä äänenlaatuun, mahdollisesti suurempaakin kuin kysytyillä asioilla?

        Kysymys, johon vastasin ei koskenut vahvareita, kajareita, subbaria tai akustiikka, vaan d/a muunninta ja analogista/digitaalista kaapelia. Eikö niin?


      • Hifi-Hessu
        snadistihifisti kirjoitti:

        Miltä osin vastaukseni oli virheellinen tai ei vastannut esitettyihin kysymyksiin?

        Missä kohtaa vastaustani esitin tai annoin edes ymmärtää, ettei noilla mainitsemillasi asioilla olisi merkitystä äänenlaatuun, mahdollisesti suurempaakin kuin kysytyillä asioilla?

        Kysymys, johon vastasin ei koskenut vahvareita, kajareita, subbaria tai akustiikka, vaan d/a muunninta ja analogista/digitaalista kaapelia. Eikö niin?

        Niin, kyllä minä olen saanut tässä asiallisia vastauksia juuri niihin kysymyksiin, mihin olen nimenomaan kaivannut vastauksia. Ja lisääkin kuulisin mieluusti kommentteja ko. asioista. Tai vaikka vähän niiden sivustakin..

        Alunperin kysymykset koskivat juuri
        - analogi- ja digiliitäntöjä/kaapeleita
        - d/a-muunninta

        Voishan tätä laajentaa muihinkin oleellisiin seikkoihin, joilla voi vaikuttaa äänenlaatuun.


    • riska_74

      täällä kaikki antaa ja tyrkyttää just omia juttujaan. kun saat muutaman vastauksen, niin sitten kokeilemaan. hommaa laadukkaat rca-piuhat ja ja kytke kaikki vahvariin ja soittimeen. rca:t jos on cd:n kuuntelua varten, niin vahvarin cd:hen ja valokaapeli/koaksiaali ihan mihin vaan. se ei meinaa mitään mihin se digipiuha menee kunhan kaikki äänet toimii.

      ne papereitten signaalikohinasuhteet on vaan suuntaa antavaa tietoa ja lopputulos voikin olla yllättäen jotain muuta. omat korvat kertoo lopputuloksen. itse kokeilisin vertaillen molempia tapoja. jos ei ole äänessä eroa, niin valitsisin käytännöllisemmän tavan.
      onhan siinä musiikin kuuntelun meininkiä ainakin kun vahvarin oikein kääntää asentoon cd, kun musaa kuuntelee.

      vaikka kummatkin piuhat on kytketty, niin voit valita kumman tahansa vahvarista milloin tahansa kapulan nappia painamalla.

    • aamen_blu

      Rinnakkaisia tapoja nuo on. Kuuntele vaan suoraan stereona, on se kytkentä sitten kuitu tai hdmi. Turha laittaa RCA:ta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe