Polven tähystys

Pinna

Sain lokakuussa ajan Jorvin sairaalaan polven tähystysleikkaukseen yksityiseltä ortopedilta. Oletin että kun kutsu tulee, se koskee varsinaista tähystystä. Mutta sain kutsun Jorviin noin 4kk:n odotuksen jälkeen vasta uuden ortopedin konsultaatioon. Aika on parin viikon päässä.

Sillä välin tietääkö joku kuinka kauan joutuu Jorvissa noin suunnilleen tällä hetkellä odottamaan varsinaiseen tähystykseen pääsyä ? Olen ihan kusessa duuniasioiden kanssa, mikäli homma ei hoidu sairaslomineen toukokuun alkuun mennessä... Joten olisin kiitollinen vastauksista, että voisin edes jotenkin suunnitella asioitani ja varautua etukäteen.

8

2116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikätahansa

Uutta polveahan sulle ei siis saada pelkästään tähystämällä.

Jos sieltä vaivan syy löytyy niin on eriasia voidaanko mitään tehdä ja jos voidaan niin millä aikataululla jos ei samassa istunnossa ja toipumisaika on jokatapauksessa.

Se että menet vielä ortopedin vastaanotolle kertoo siitä ettei yksiselitteistä tähystysindikaatiota ole vaan polvessasi voi olla vialla mikä vaan.

• päästä

Puolen vuoden sisällä (hoitotakuu)Mutta odottaa saa. Minä kävin myös yksityisellä orteopeedillä joka antoi lähetteen Peijakseen. Odotin puoli vuotta ennenkun päsäsin sinne. Sitten lääkäri "väänsi" ja "käänsi" polvea.Ei ottanut magneettikuva mikä ortopeedi ehdotteli. Sanoi vaan että luultavasti nivelkierukka joka oireilee.Laittoi minut leikkausjonoon ja odotin melkein puoli vuotta ja sitten tulikin kutsu Keravaan yksityiselle lääkäriasemalle,(ostpalvelu) koska Peijaksessa niin pitkät jonot.Leikattin 9.1 ja kävelen vielä "linksuen" ja polvi vielä kipeä. Hoitaja sanoi että kestää kolme neljä kuukautta ennenkuin polvi on kunnossa.
      Sieltä löytyi nivelkierukan repeämä. Että mikään nopea juttu tällainen ei ole.:(

• sairuslomaa

minulle kirjoitettiin kolme viikkoa, mutta se oli liian lyhyt.:(

• miettiä

Tuo kertomus oli niin täsmälleen samanlainen että piti oikein miettiä ettei se vaan ollut oma kirjoittamani.

Minulla alkoi täsmälleen sama ruljanssi kohta vuosi sitten yksityisortopedilta. Hän määräsi magneettikuvaukseen ja sen perusteella kirjoitti läheteen julkiselle puolelle. Magneettikuvassa todettiin sisemmän polvinivelen nivelpinnan kuluneen loppuun ja nivelkierukasta revenneen palan joka ajelehtii nivelen välissä lukiten nivelen ajoittain.

Yksityislääkärin puheiden perusteella odotin siis kutsua tähystysleikkaukseen, mutta viime syksynä tulikin kutsu Jorvista ortopedin vastaanotolle. Hän ei noteerannut magneettikuvia miksikään ja vähätteli koko vaivaa. Pisti kuitenkin uudelleen röntgenkuviin. Kuvauksen jälkeen "ääni kellossa" oli muuttunut ja ortopedi päätti tehdä tähystysleikkauksen. Hän kyllä sanoi ettei siitä ole kunnollista apua, mutta ainakin siivotaan nuo irtopalat ym. Lopullinen korjaus on joskus tulevaisuudessa laitettava tekonivel (minulla on perinnöllinen nivelrikko). Jonotusajaksi ortopedi veikkasi 3-5 kk. Minulle tarjottiin ilmeisesti peruutuspaikkaa viime viikon maanantaiksi, mutta kun jononhoitaja soitti vasta runsasta viikkoa aikaisemmin ja minulla on lääkitys joka pitää lopettaa kuukautta ennen leikkausta, tuo leikkaus meni osaltani sivu suun. Nyt ei ole mitään ennustetta milloin pääsisin tähystysleikkaukseen ja se ortopedin veikkaama 5 kk tulee kohta täyteen. Saa nähdä pääsenkö hoitotakuun kuudessa kuukaudessa vai nollasivatko laskurin kun en hyväksynyt esitettyä leikkausaikaa. Kutsu ortopedin tutkimuksiinkin tuli 6 kk yksityislääkärin kirjoittamasta lähetteestä, joten todella hidasta on vaikka hoitotakuutakin yritettäisiin noudattaa.

• Pinna

Mulla ei ole polvi hirveän kipeä. Ortopedi yksityisellä sanoi, että kyseessä lienee pieni rustovamma, jonka puhdistaminen ilmeisesti on aika yksinkertaista. Suurin ongelma mulla on se, että olen urheileva ihminen, joten se ärtyy lähinnä treenaamisesta.

Tuli vain mieleen, että mitenköhän ne Jorvissa suhtautuu tällaiseen pienempään vammaan, jättävätkö jopa hoitamatta ? Tosiasia kuitenkin on, että tämä ei itsestään parane ja ajan mittaan kyllä pahenee koko ajan. Joten pitääkö ensin olla ihan paskana vai riittääkö vähempikin ?

• etusijalla

Eiköhän tarveharkinta ole etusijalla julkisen puolen hoitoon. Pieni vamma joka on kipeä vain ajoittain eikä haittaa normaalia elämää, voi olla ettei sellaista suostuta hoitamaan julkisella. Yksityispuolella tietenkin pääsee ja nopeastikin. Oma polvikipuni on jatkuvaa ja haittaa jo voimakkaasti normaalia kävelyäkin. Silti joudun jonottamaan täyden hoitotakuun mukaan Jorviin, koska tätäkään ei lasketa kiireelliseksi.

• Pinna
        etusijalla kirjoitti:

Eiköhän tarveharkinta ole etusijalla julkisen puolen hoitoon. Pieni vamma joka on kipeä vain ajoittain eikä haittaa normaalia elämää, voi olla ettei sellaista suostuta hoitamaan julkisella. Yksityispuolella tietenkin pääsee ja nopeastikin. Oma polvikipuni on jatkuvaa ja haittaa jo voimakkaasti normaalia kävelyäkin. Silti joudun jonottamaan täyden hoitotakuun mukaan Jorviin, koska tätäkään ei lasketa kiireelliseksi.

Juuri eilen illalla taas polvi vaivasi enemmän. Tunnen selvästi että siellä on jotain jossakin välissä. Se ei suorastaan lukittunut, mutta tuntui olevan jotenkin "huonosti". Aina kun ehdin ajatella, että se ei olekaan niin paha, niin tulee huono päivä...

Ok, se ei ole tulenpalavan kipeä, mutta nämä nykyiset hoitotakuut ovat idioottimaisia, koska käytännössä se näköjään merkitsee, että sairaalat yrittävät luovia irti mahdollisimman monien leikkausta tarvitsevien ihmisten hoitamisesta, jotta ne selviävät jonoistaan lain säätämässä ajassa. Joko koipi tarvitsee leikkauksen tai sitten ei. Potuttaa että pitää suunnilleen kirkua tuskasta, jotta tulee tänä päivänä hoidetuksi asianmukaisesti. No, itse aion suurennella kipujani potenssiin kymmenen, mikäli se on tarpeen, koska olen 100%:n varma, että puhdistusleikkaus on tarpeen.

• Rustovamma

Teren!
        Minulla todettiin polven rustovamma magneetissa. Polvi tähystettiin, tosin yksityisellä puolella, syys-lokakuun vaihteessa. Polveen tehtiin ns. pudistus l. kaikkien sanoman mukaan varsin yksinkertainen ja helppo toimenpide.

Pienestä rustovammasta tuli lopulta aika iso, noin 2x2cm, kantavalla pinnalla reisiluun päässä.

Polvi oireilee edelleen, eikä mene täysin suoraksi. Kyykkyyn menoa ei kannata edes harkita. Joskus nämä onnistuvat, joskus ei. Tämän kanssa on ollut enemmän kuin hankalaa...

Eli ihan uutta ei kannata odottaa... hyvä jos tulee edes vanhan veroinen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      105
      7451
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      102
      5264
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3516
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3461
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2544
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1866
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1511
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      349
      1506
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      56
      1324
    Aihe