Millanen peli on tuo exc 525?? tällä hetkellä mulla on 250 rm joten ero varmasti on ku yöllä ja päivällä..ei varmaan noin isoon nelariin tartee kokoajan vena yms. huoltoa tehdä (paitsi öljyt ja suodattimet)?? siirtää varmaan soraa livakkaammin kuin 250?? tarkoitus olis enska hommata crossin tilalle ja 250 nelari ei kiinnosta...joten kertokaan millainen on ajaa metässä/montulla/hiekkateillä verrattuna crossiin?? ja tuo vääntö, varmaan etenee jo matalilla hyvin?? asiallisia vastauksia kiitos!!
KTM EXC 525
68
7444
Vastaukset
- asvmaksvmaks
Kovempaa sä sillä RM:llä pääset kuin 525 mettässä. Tietenkin jos rämä on vuosimalli aatami ja eeva niin silloin on eri asia? 250 2T on aika optimi mettä möyrimiseen. On kevyt ja vääntöäkin löytyy alhaalta kohtuu hyvin. Alusta vaan enskasäätöihin niin hyvin menee.
525 tulee isot pyörivät massat kehiin, mitkä tekevät siitä varsin kankean viedä kovaa. Vaikka koneessa onkin vääntö vaikka muille jakaa.- ei ammattilainen
Viimevuonna joku Tarkkanen, tai joku, yritti tolla enska sm- sarjaa rämpiä, mut eihän siitä kait mitään tullu just noitten pyörivien massojen takia.
Mut sama juttu se on crossissaki. SM sarjassaki hyvä jos kolmen joukossa pysy, joten ihan kai se paska peli on, tai sit kuskit vaan on niin sur kei ta ! Ja joku Salmilainenki vaihto kotarilta pois, ku ei toimi ni ei toimi. - kakspätkä
No ajan muuallakin kun kierrän kantoa joten se huippu ominaisuus voidaan unohtaa, eli hiekkateillä, nopeilla urilla/pohjilla yms. montuilla eli sitä jerkkua sais koneessa olla myös alakierroksilla...
- ei ammatilaisille....
ei ammattilainen kirjoitti:
Viimevuonna joku Tarkkanen, tai joku, yritti tolla enska sm- sarjaa rämpiä, mut eihän siitä kait mitään tullu just noitten pyörivien massojen takia.
Mut sama juttu se on crossissaki. SM sarjassaki hyvä jos kolmen joukossa pysy, joten ihan kai se paska peli on, tai sit kuskit vaan on niin sur kei ta ! Ja joku Salmilainenki vaihto kotarilta pois, ku ei toimi ni ei toimi.Jos joku Tarkkala sillä pärjää ei tarkoita sitä että pertti perusenskaaja olisi nopeampi kuin uudehkolla RM:llä. Tai että 525 olisi jotenkin helppo ajettava. Ammattilaiset on ammattilaisi. Harrastajat on harrastajia.
- olettaa
ei ammatilaisille.... kirjoitti:
Jos joku Tarkkala sillä pärjää ei tarkoita sitä että pertti perusenskaaja olisi nopeampi kuin uudehkolla RM:llä. Tai että 525 olisi jotenkin helppo ajettava. Ammattilaiset on ammattilaisi. Harrastajat on harrastajia.
..että RM olisi nopeampi, jos kuskina olisi tarkkala ?
Iso nelari on harrastelijalle erittäin helppo ja nöyrä ajettava ja tarpeenvaatiessa äärettömän nopea. Ehkä 250 2t voi olla kevyempi heiteltävä, mutta en sanoisi kumpi on ehdottomasti parempi.
Itselläni on exc 450 ja onhan se rankka, mutta toisaalta joskus kaipais semmosta raakaa voimaa vieläkin lisää, että vois vielä isolla vaihteella keulia ;) - vetelä täällä
olettaa kirjoitti:
..että RM olisi nopeampi, jos kuskina olisi tarkkala ?
Iso nelari on harrastelijalle erittäin helppo ja nöyrä ajettava ja tarpeenvaatiessa äärettömän nopea. Ehkä 250 2t voi olla kevyempi heiteltävä, mutta en sanoisi kumpi on ehdottomasti parempi.
Itselläni on exc 450 ja onhan se rankka, mutta toisaalta joskus kaipais semmosta raakaa voimaa vieläkin lisää, että vois vielä isolla vaihteella keulia ;)525 on aika järkäle heitellä mettässä. Jos on ruista ranteessa ja kunto kohdallaan, niin meneehän se ku juna raiteilla. En sitä kumminkaan sunnuntai-enskaajalle voi suositella... ellei enska polut ole yhtä kuin hiekkatie.
200-250cc 2T peli on varsin passeli peli niin enskaan kuin crossiinkin. Vaikka tosi miehet ajo crossiakin 500cc peleillä sillon ennen vanhaan, ku miehet oli rautaa ja pyörät puuta, vai miten se nyt oli? - Asian ytimessä!!!!!!!
olettaa kirjoitti:
..että RM olisi nopeampi, jos kuskina olisi tarkkala ?
Iso nelari on harrastelijalle erittäin helppo ja nöyrä ajettava ja tarpeenvaatiessa äärettömän nopea. Ehkä 250 2t voi olla kevyempi heiteltävä, mutta en sanoisi kumpi on ehdottomasti parempi.
Itselläni on exc 450 ja onhan se rankka, mutta toisaalta joskus kaipais semmosta raakaa voimaa vieläkin lisää, että vois vielä isolla vaihteella keulia ;)Tarkkala olisi jo maailmanmestari! Jos olisi ajanut uudella puolikkaalla rm:llä tai ainakin saanut enemmän yleiskilpailun voittoja!
Jos MM sarjan kuski olisi SM sarjassa huonommalla sijalla kuin yksi, niin ei paljon kannata maailmalle lähteä ajelemaan!
Porkkanasorvit on perseestä, senhän tietää jo kaikki!!!! - sovittanut
Asian ytimessä!!!!!!! kirjoitti:
Tarkkala olisi jo maailmanmestari! Jos olisi ajanut uudella puolikkaalla rm:llä tai ainakin saanut enemmän yleiskilpailun voittoja!
Jos MM sarjan kuski olisi SM sarjassa huonommalla sijalla kuin yksi, niin ei paljon kannata maailmalle lähteä ajelemaan!
Porkkanasorvit on perseestä, senhän tietää jo kaikki!!!!..sitä porkkanaa poikittain sinne perseeseesi ja silloinhan vika luonnollisesti on porkkanassa, kun ei se kerran mahdu edes persiisiin ;)
Jos RM ois hyvä enska, sillä voitettais enskakisoja ! Ja todellisuudessa näinhän mm. Silvanin tiimi tekeekin.
Näin helppoo se on.
- ensioajoa
2008 enska ja cc kisoihin otti osaa n. 800 kuskia. heistä 60 % on kotari. ( kalkun sivuilta voi tutkia lähtälistoja ) joten ei niin moni voi väärässä olla ? itse ajan sinisellä 450 enskaa ja hyvin sillä ehtii. itse kyllä sorrun myös mollaamaan kotareita. moni kaveri ajaa ko. merkillä. salminen meni bemarille kun löytiin rahaa nenän eteen ! kai ne saa bemun jotenki kulkemaan ? 525 on paljon ruutia se on varma. kone kestää varmasti hyvin harraste ajossa. sillä jos pidät polulla 3 s. tuppia nurin niin
metsähallitus kutsuu ;)) tärkeintä on saada alusta toimimaan, vai mitä tumppi82 ?- kakspätkä
Joo kyllä siinä 525 ruutia varmaan on enemmän ainaki kun 250 2tahdissa ja alavääntöä!! sillä sitä hamuankin koska välillä niinkun sanottua ajelen montuilla missä on upottavaa hiekkaa ja välillä pikkuteillä ja urilla yms. joten ei se teho haittaa ainakaan ja kannonkierrossa voi olla sitä kahvaa liikaa kääntämättä, vai mitä ja jos vaikka oiskin yyber raskas käsitellä metässä niin ei minun kaltaiseni sunnuntai ajelijan hommassa kierrosajoilla ole väliä... ja onhan se pirun mukavaa kun joku leveempi/suorempi pätkä tulee ja kääntää rannetta niin ukkoa viedään, suorastaan kihelmööivän pelottavaa ja hauskaa!! vai mitä muut tunteen tietävät??
- sadvasdgfsdfgsd
kakspätkä kirjoitti:
Joo kyllä siinä 525 ruutia varmaan on enemmän ainaki kun 250 2tahdissa ja alavääntöä!! sillä sitä hamuankin koska välillä niinkun sanottua ajelen montuilla missä on upottavaa hiekkaa ja välillä pikkuteillä ja urilla yms. joten ei se teho haittaa ainakaan ja kannonkierrossa voi olla sitä kahvaa liikaa kääntämättä, vai mitä ja jos vaikka oiskin yyber raskas käsitellä metässä niin ei minun kaltaiseni sunnuntai ajelijan hommassa kierrosajoilla ole väliä... ja onhan se pirun mukavaa kun joku leveempi/suorempi pätkä tulee ja kääntää rannetta niin ukkoa viedään, suorastaan kihelmööivän pelottavaa ja hauskaa!! vai mitä muut tunteen tietävät??
kun 250 2t loppuu ruuti kesken? Itse ole satakiloinen ja hyvin puolikas tähän mennessä riittänyt. Olet ilmeisti yli 150kiloinen kaveri kun puolikas ei riitä viemään pehmeässä hiekassa?
Isot yli 500 kuutioiset crossi-enduropyörät on pelkkiä munanjatkeita. Järkisyillä niiden hankintaan ei voi perustella.
Tosimiehet ostavat 700 maicon, 950 kotarin tai HP2:sen eikä mitään 525 mopoja!!!! - kakspätkä
sadvasdgfsdfgsd kirjoitti:
kun 250 2t loppuu ruuti kesken? Itse ole satakiloinen ja hyvin puolikas tähän mennessä riittänyt. Olet ilmeisti yli 150kiloinen kaveri kun puolikas ei riitä viemään pehmeässä hiekassa?
Isot yli 500 kuutioiset crossi-enduropyörät on pelkkiä munanjatkeita. Järkisyillä niiden hankintaan ei voi perustella.
Tosimiehet ostavat 700 maicon, 950 kotarin tai HP2:sen eikä mitään 525 mopoja!!!!noh 71 kg näytti vaaka 3 pvä sitte...vai niin ei voi järkisyillä perustella...noh ensinkin rm 250 on crossi ja enskaa haluan...250 nelari enska on varmaan kelpo peli mutta viri aste aika kova ja en ole semmonen pärnäsen korjaamo joka tykkää rempata enemmän ku ajaa...joten tuommonen iso nelarienska vaatii vähemmän laittoa harraste ajossa kun pikkunelari...ja kyllä muuten pehmeessä puutuu 2t 250 jonkun verran...ei se ole munanjatketta jos haluan pyörän millä voi ajaa hiekkateillä pitempää pätkääkin ja käväistä myös radalla...vai väitätkö että 250 2t on mukavaa vinguttaa esim 10km hiekkätiellä??? minusta ei ainakaan...
- pieni ero
kakspätkä kirjoitti:
noh 71 kg näytti vaaka 3 pvä sitte...vai niin ei voi järkisyillä perustella...noh ensinkin rm 250 on crossi ja enskaa haluan...250 nelari enska on varmaan kelpo peli mutta viri aste aika kova ja en ole semmonen pärnäsen korjaamo joka tykkää rempata enemmän ku ajaa...joten tuommonen iso nelarienska vaatii vähemmän laittoa harraste ajossa kun pikkunelari...ja kyllä muuten pehmeessä puutuu 2t 250 jonkun verran...ei se ole munanjatketta jos haluan pyörän millä voi ajaa hiekkateillä pitempää pätkääkin ja käväistä myös radalla...vai väitätkö että 250 2t on mukavaa vinguttaa esim 10km hiekkätiellä??? minusta ei ainakaan...
tähän väliin. Sinä olet ostamassa pyörää "räppäilyyn ja rälläämiseen" et endurokäyttöön (http://fi.wikipedia.org/wiki/Enduro), joten tuo 525 voi olla sinulle ihan hyväkin valinta.
Eikä sinun täältä tarvitse tulla hyväksyntää hakemaan. Senkus ostat semmosen vehkeen, ku itestä hyvältä tuntuu.
Tiesiirtymät on joskus endurossa yli 10 km mittasia, ja niitä ajetaan pienemmilläkin vehkeillä kuin 250 kuutioisilla. Selvähän se, että ei noita vehkeitä mihinkään tieliikenteeseen ole rakennettu, eikä säädetty. Vinguttamaan ei kannata alkaa enduro(kaasuttimen)säädöillä, jos meinaa perille päästä.
Kireitä siimoja. - kakspätkä
pieni ero kirjoitti:
tähän väliin. Sinä olet ostamassa pyörää "räppäilyyn ja rälläämiseen" et endurokäyttöön (http://fi.wikipedia.org/wiki/Enduro), joten tuo 525 voi olla sinulle ihan hyväkin valinta.
Eikä sinun täältä tarvitse tulla hyväksyntää hakemaan. Senkus ostat semmosen vehkeen, ku itestä hyvältä tuntuu.
Tiesiirtymät on joskus endurossa yli 10 km mittasia, ja niitä ajetaan pienemmilläkin vehkeillä kuin 250 kuutioisilla. Selvähän se, että ei noita vehkeitä mihinkään tieliikenteeseen ole rakennettu, eikä säädetty. Vinguttamaan ei kannata alkaa enduro(kaasuttimen)säädöillä, jos meinaa perille päästä.
Kireitä siimoja.Tekstistäsi päätellen olet ihan oikea enduro harrastaja, joo tämä laite tulisi mulle "rälläilyyn" "räppäilyyn" kaikille mahdollisille maasto-olosuhteille joita kuvailinki eli monttu/pikkutie/urat polut, enskapolut yms. eli jotain enduroon viittaavaa mut ei kuiteskaan...siinä olet oikeassa että turha täältä on hyväksyntää hakea, vittuilua täällä on senkin edestä ihan joka asiaan...selitätkö vielä tuon enduro säädön kaasariin?? eli kannattaako olla minun käytössä rikkaalla vai?? ei ole nelareista aiempaa kokemusta....
- säätämiseen
kakspätkä kirjoitti:
Tekstistäsi päätellen olet ihan oikea enduro harrastaja, joo tämä laite tulisi mulle "rälläilyyn" "räppäilyyn" kaikille mahdollisille maasto-olosuhteille joita kuvailinki eli monttu/pikkutie/urat polut, enskapolut yms. eli jotain enduroon viittaavaa mut ei kuiteskaan...siinä olet oikeassa että turha täältä on hyväksyntää hakea, vittuilua täällä on senkin edestä ihan joka asiaan...selitätkö vielä tuon enduro säädön kaasariin?? eli kannattaako olla minun käytössä rikkaalla vai?? ei ole nelareista aiempaa kokemusta....
minä olen väärä henkilö, koska liputan vahvasti 2T-vehkeiden puolesta.
Jos mietit, että tulet ajamaan pitkiä matkoja urku auki, pitänee säädöt olla suurinpiirtein saman suuntaiset kuin esim jääratapyörissä? Omalla pyörällä ajan sekalaista ajoa, ja säädöt on ylirikkaalla (johtuen perversseistä mieltymyksistä). Joutuu välillä mettässä vähän "availemaan", että tulpat kestää, kun joutuu kauan ajaan pienellä kaasulla. Mutta pystyy sitten ajamaan pitkiä pätkiäkin täydellä kaasulla, kun on hyvää suoraa eikä puut hakkaa tankoon.
Ja lopuksi; Laiha seos palaa kuumemmalla liekillä kuin rikas seos. Ja 2T:ssä rikas seos tietysti voitelee hieman paremmin. - kakspätkä
säätämiseen kirjoitti:
minä olen väärä henkilö, koska liputan vahvasti 2T-vehkeiden puolesta.
Jos mietit, että tulet ajamaan pitkiä matkoja urku auki, pitänee säädöt olla suurinpiirtein saman suuntaiset kuin esim jääratapyörissä? Omalla pyörällä ajan sekalaista ajoa, ja säädöt on ylirikkaalla (johtuen perversseistä mieltymyksistä). Joutuu välillä mettässä vähän "availemaan", että tulpat kestää, kun joutuu kauan ajaan pienellä kaasulla. Mutta pystyy sitten ajamaan pitkiä pätkiäkin täydellä kaasulla, kun on hyvää suoraa eikä puut hakkaa tankoon.
Ja lopuksi; Laiha seos palaa kuumemmalla liekillä kuin rikas seos. Ja 2T:ssä rikas seos tietysti voitelee hieman paremmin.yks tuttu on jo ainaki 10v. ajanu nelarilla, täytynee kysyä siltä minkälaisilla säädöillä sitä ajelis...tietysti ei se 450 huono valinta ois varmaan mutta jotenki oon nyt kiimassa tuohon 525...mut en minä mitään 690 tms. mörköä sentään halua...tuo 525 on vielä kevyt yms. vaikka onkin jo "isolohkolla"
- kaikkia kokeillut
kakspätkä kirjoitti:
yks tuttu on jo ainaki 10v. ajanu nelarilla, täytynee kysyä siltä minkälaisilla säädöillä sitä ajelis...tietysti ei se 450 huono valinta ois varmaan mutta jotenki oon nyt kiimassa tuohon 525...mut en minä mitään 690 tms. mörköä sentään halua...tuo 525 on vielä kevyt yms. vaikka onkin jo "isolohkolla"
Kyllä 525 on aika mörkö kun vertaa esim 450 vastaavaan. 450 ei kuitenkaan lopu voima kesken ja on kuitenkin ketterämpi. Kannattaa käydä kokeilemassa ainakin useempia eri vaihtoehtoja. Myös KTM:n ja GasGassin 300cc 2T pyörät vois olla hyviä vaihtoehtoja. Kohtalaisen kevyitä, väännökkäitä ja huoltovapaita.
- WREXC
kaikkia kokeillut kirjoitti:
Kyllä 525 on aika mörkö kun vertaa esim 450 vastaavaan. 450 ei kuitenkaan lopu voima kesken ja on kuitenkin ketterämpi. Kannattaa käydä kokeilemassa ainakin useempia eri vaihtoehtoja. Myös KTM:n ja GasGassin 300cc 2T pyörät vois olla hyviä vaihtoehtoja. Kohtalaisen kevyitä, väännökkäitä ja huoltovapaita.
Mikäs siitä nyt mörkön tekee 450:seen verrattuna?moottoreissa on muistaakseni n.400grammaa painoeroa,muuten sama peli.
Isoimmilla suuttimilla ja oikeilla alustan säädöillä 525:sta saa ihan ketterän ja säyseän pelin josta soratien auetessa löytyy peto.Mikä 450 exc:kin kyllä jo on. - kakspätkä
WREXC kirjoitti:
Mikäs siitä nyt mörkön tekee 450:seen verrattuna?moottoreissa on muistaakseni n.400grammaa painoeroa,muuten sama peli.
Isoimmilla suuttimilla ja oikeilla alustan säädöillä 525:sta saa ihan ketterän ja säyseän pelin josta soratien auetessa löytyy peto.Mikä 450 exc:kin kyllä jo on.Olen kuullut 525 ajavilta että yllättävän kevyt käsitellä metsässäkin, melkein kuulemma voi verrata 250 tms. muuhun kevyempään..siis painoeroahan ei 450 ja 525 varmaan ole nimeksikään mutta ei kuulemma ole 525 niin raska ajaa kuin voisi isosta nelarista kuvitella....nii en ole nelareiden kaasarisäätöihin perehtyny mitä tarkottaa tuo että säyseempi isoimmilla suuttimilla?? ei kai se nyt sen rauhallisemmaks konetta tee jos se rikkaalla käy???
- vasdasd
WREXC kirjoitti:
Mikäs siitä nyt mörkön tekee 450:seen verrattuna?moottoreissa on muistaakseni n.400grammaa painoeroa,muuten sama peli.
Isoimmilla suuttimilla ja oikeilla alustan säädöillä 525:sta saa ihan ketterän ja säyseän pelin josta soratien auetessa löytyy peto.Mikä 450 exc:kin kyllä jo on.Olekkaan se ratkaiseva tekijä vaan MOOTTORIN PYÖRIVÄT MASSAT. 450 ja 525 painoero tulee moottoriosien painoerosta. Sitten kun pyöritetään 400g 4000-> kierrosta johan huomaat eron. Menee mutkissa vallista läpi herkemmin, hypyn ohjaamisessa oltava tarkempi, jne...
AINIIN UNOHDIN KOKONAAN ETTEIHÄN TÄSSÄ NYT PUHUTTU OIKEASTA ENDURO TAI CROSSI AJAMISESTA VAAN MÖKKITIE KURVAILUSTA JA MONTULLA EDESTAKAISIN RÅPPÅILYSTÅ. Siihen tarkoitukseen 525 on hyvä vaihtoehto, tosin aavistuksen mopo. Suositukseni sinulle HP2, 950 tai sitten tilamaan briteistä 700 2T Maico. - kakspätkä
vasdasd kirjoitti:
Olekkaan se ratkaiseva tekijä vaan MOOTTORIN PYÖRIVÄT MASSAT. 450 ja 525 painoero tulee moottoriosien painoerosta. Sitten kun pyöritetään 400g 4000-> kierrosta johan huomaat eron. Menee mutkissa vallista läpi herkemmin, hypyn ohjaamisessa oltava tarkempi, jne...
AINIIN UNOHDIN KOKONAAN ETTEIHÄN TÄSSÄ NYT PUHUTTU OIKEASTA ENDURO TAI CROSSI AJAMISESTA VAAN MÖKKITIE KURVAILUSTA JA MONTULLA EDESTAKAISIN RÅPPÅILYSTÅ. Siihen tarkoitukseen 525 on hyvä vaihtoehto, tosin aavistuksen mopo. Suositukseni sinulle HP2, 950 tai sitten tilamaan briteistä 700 2T Maico.kyllä se 525 varmasti riittää minulle....niin ja saatampa käydä ihan oikealla enskapolullakin välillä. Kerros tarkkaan nyt mitä sinun mielestä on ihan oikea enska ajaminen?? minusta minäkin teen sitä välillä koska ajan välillä samoja reittejä kun ihan oikeat enskakuskitkin ja jopa niiden kanssa pärrään...kyllä sillä pystyy muuten ajamaan ihan suomi-enskaakin tolla 525..ja onhan niitä 450 käytössä aika paljon...mutta totesin vaan että onpa ihan oikeatkin kuskit sanonu 525 että yllättävän kevyt ajaa vaikkakin moottorissa on niitä pyöriviä massoja...
- WREXC
kakspätkä kirjoitti:
kyllä se 525 varmasti riittää minulle....niin ja saatampa käydä ihan oikealla enskapolullakin välillä. Kerros tarkkaan nyt mitä sinun mielestä on ihan oikea enska ajaminen?? minusta minäkin teen sitä välillä koska ajan välillä samoja reittejä kun ihan oikeat enskakuskitkin ja jopa niiden kanssa pärrään...kyllä sillä pystyy muuten ajamaan ihan suomi-enskaakin tolla 525..ja onhan niitä 450 käytössä aika paljon...mutta totesin vaan että onpa ihan oikeatkin kuskit sanonu 525 että yllättävän kevyt ajaa vaikkakin moottorissa on niitä pyöriviä massoja...
Mietis nyt tarkkaan toista vaihtoehtoa,eli 300 exc.
pienillä kierroksilla käytös on säyseämpää mutta yhtä tehokasta kuin 525:lla.
huollot on heppoja,ei tartte venoja terkastella.
Ketterämpi ajaa,nostaa.Tulpan vaihto ilman satula/tankki pois.
tehoa yläkierroksilla enemmän kuin 525:ssa.
Aika vaikuttava miinus,,moottorijarru puuttuu((
ps.viimevuoden jääradan suomenmestaruus meni 300 EXC:lle. - aatuu
vasdasd kirjoitti:
Olekkaan se ratkaiseva tekijä vaan MOOTTORIN PYÖRIVÄT MASSAT. 450 ja 525 painoero tulee moottoriosien painoerosta. Sitten kun pyöritetään 400g 4000-> kierrosta johan huomaat eron. Menee mutkissa vallista läpi herkemmin, hypyn ohjaamisessa oltava tarkempi, jne...
AINIIN UNOHDIN KOKONAAN ETTEIHÄN TÄSSÄ NYT PUHUTTU OIKEASTA ENDURO TAI CROSSI AJAMISESTA VAAN MÖKKITIE KURVAILUSTA JA MONTULLA EDESTAKAISIN RÅPPÅILYSTÅ. Siihen tarkoitukseen 525 on hyvä vaihtoehto, tosin aavistuksen mopo. Suositukseni sinulle HP2, 950 tai sitten tilamaan briteistä 700 2T Maico.Ei siinä nyt niitä massa eroja paljon ole 450 ja 525 kesken....Käytännössä pyörissä ei ole muuta eroa kuin sylinteri ja mäntä : )
- WREXC
aatuu kirjoitti:
Ei siinä nyt niitä massa eroja paljon ole 450 ja 525 kesken....Käytännössä pyörissä ei ole muuta eroa kuin sylinteri ja mäntä : )
....
- offtopickki
WREXC kirjoitti:
....
miten kestävyy ktm:ssä? jos vertaa japsienduroihin?? esim wr450 onko kotari ja jammu kestävyydessä yms huolloissa tasoissa?? onko japsienska ja kotari yhtä tehokkaita...meinaan että onko esim yli 10kw eroja???
- WREXC
offtopickki kirjoitti:
miten kestävyy ktm:ssä? jos vertaa japsienduroihin?? esim wr450 onko kotari ja jammu kestävyydessä yms huolloissa tasoissa?? onko japsienska ja kotari yhtä tehokkaita...meinaan että onko esim yli 10kw eroja???
Jos nelipuolikkaita vertaa niin uutta jamppia ei saa enää rekisteriin.
Tehot on ihan fiftysiksty,eli tasan,ei ainakaa käytännön eroja.
Harrastelialle ihan sama kumman ostaa,kotariin on enemmän varaosia palstoilla myynnissä.
Isossa luokassahan jampilla ei vehjettä ole. - maalaispoika2
WREXC kirjoitti:
Jos nelipuolikkaita vertaa niin uutta jamppia ei saa enää rekisteriin.
Tehot on ihan fiftysiksty,eli tasan,ei ainakaa käytännön eroja.
Harrastelialle ihan sama kumman ostaa,kotariin on enemmän varaosia palstoilla myynnissä.
Isossa luokassahan jampilla ei vehjettä ole.mitenkäs se asia on kun on noita kuristettuja eli onko kaikissa noissa vakiona putki semmonen mehupilli ja muitaki kuristuksia?? vai onko ne vaan valkokilpisissä jos on alle 25kw?? vai ???
- kakspätkä
WREXC kirjoitti:
Jos nelipuolikkaita vertaa niin uutta jamppia ei saa enää rekisteriin.
Tehot on ihan fiftysiksty,eli tasan,ei ainakaa käytännön eroja.
Harrastelialle ihan sama kumman ostaa,kotariin on enemmän varaosia palstoilla myynnissä.
Isossa luokassahan jampilla ei vehjettä ole.tuskin teen virhettä jos ostan exc 525 -06 tai siitä uudemman vähillä ajotunneilla ja rempattuna tai remppaan sen heti. Koska minun käytössä kestää varmasti kone ainaski!!
- aatuu
kakspätkä kirjoitti:
tuskin teen virhettä jos ostan exc 525 -06 tai siitä uudemman vähillä ajotunneilla ja rempattuna tai remppaan sen heti. Koska minun käytössä kestää varmasti kone ainaski!!
Viime kesän ajelin valkokilpi 525 -05 kotarilla.. Paraspyörä tähän mennessä...Enska reitilläkin (kunnon spoori)on tosi hyvä vietävä.
Edellinen pyörä oli 250 4t jammu joka oli pelkästään rossi radalla parempi kuin kotari (nämäkin varmaan maku asioita) Kotorin sairas vääntö tekee siitä tosi mielyytävän ajaa - on jooo
säätämiseen kirjoitti:
minä olen väärä henkilö, koska liputan vahvasti 2T-vehkeiden puolesta.
Jos mietit, että tulet ajamaan pitkiä matkoja urku auki, pitänee säädöt olla suurinpiirtein saman suuntaiset kuin esim jääratapyörissä? Omalla pyörällä ajan sekalaista ajoa, ja säädöt on ylirikkaalla (johtuen perversseistä mieltymyksistä). Joutuu välillä mettässä vähän "availemaan", että tulpat kestää, kun joutuu kauan ajaan pienellä kaasulla. Mutta pystyy sitten ajamaan pitkiä pätkiäkin täydellä kaasulla, kun on hyvää suoraa eikä puut hakkaa tankoon.
Ja lopuksi; Laiha seos palaa kuumemmalla liekillä kuin rikas seos. Ja 2T:ssä rikas seos tietysti voitelee hieman paremmin.itse ajan 450 nelarilla, mutta 2-tahti kilpamottorissa on paljon etuja ! eikä ne tule kuolemaan vielä pitkään aikaan. nelariin siirtymisessä lienee parasta oli se kun ajokamoista hävisi se käry ;) eikä tarvi sekotella öljyjä. jos lottovoitto osuu, niin varmasti tallistani löytysi 5 tai 6 prätkää ja ainakin 1kpl 2-tahtipeli. toinen asia mitä rasvaa käytätte kun huolatte linkut ? mitä pitää muistaa ?
linkun huoltoa tehdessä ? - nelipuokki
aatuu kirjoitti:
Viime kesän ajelin valkokilpi 525 -05 kotarilla.. Paraspyörä tähän mennessä...Enska reitilläkin (kunnon spoori)on tosi hyvä vietävä.
Edellinen pyörä oli 250 4t jammu joka oli pelkästään rossi radalla parempi kuin kotari (nämäkin varmaan maku asioita) Kotorin sairas vääntö tekee siitä tosi mielyytävän ajaakotka,hieno pyörä yleiskäyttöön,enskaa,mökkiteitä,hiekkakuoppia,kaikenlaisia polkuja yms.Varovainen saa olla potkua ihan liikaa
reikäpäille,vaikka varovaisesti ajaa välillä kolahtaa itselläkin.Jos jalkansa teloo pahasti voi olla ettei aja enää koskaan edes polkupyörää.Varusteet oltava kunnolliset ehdottomasti. - 4 tahtia
joo 450 on jo aika tehokas, 525 on jo vieläki tehokkaampi joten tarkkana saa olla ettei käy huonosti, varamaan riittää tehot jokapaikkaan!!!
- 525 factory racing
Joo kyllähän 525 iso kotka on onnen omiaan sekalaiseen revittelyyn. Eli soratiet, hiekkamontut, kelkkareittien pohjat yms. urat mettässä, puhdas endurokin onnistuu toki kuski väsyy ehkä hiukka aiemmin kun pienemmällä pyörällä.
Jos ei ajele kisaa niin konetta ei tarttee avata ensimmäiseen 250-300 tuntiin, riittää että puhdistaa ilmansuodattimen joka ajokerran jälkeen ja öljyää sen, vaihtaa n.5 tunnin välein öljyt ja öljynsuodattimet ja säätää venat 10-30tunnin välen (helppo toimenpide) "sunnuntai ajelijalla" on kyllä huolettomat kilsat tuollasella isolla nelarilla. Vetoja kyllä löytyy ihan tarpeeksi (huom. näitä käytetään myös valkokilpisenä kadulla smotona)tälläisellä kun kerran ajelet niin et halua enää piikkistä tai 250 2 tahtia, vääntöö on jo ihan alhaalta ja voimaa saatanasti, keulii sutii repii paukkaa kokeneemmallekkin kuskille ihan tarpeeks. Jos haluat kunnon vehkeen rälläilyyn niin osta ehdottomasti iso kotka.- öljyille tapahtuu
siinä 5 tunnin aikana?
- 525 factory racing
öljyille tapahtuu kirjoitti:
siinä 5 tunnin aikana?
noh öljytilavuus ei ole kovin iso ja tuommoinen kisanelari lämmittää sitä öljyä aikakivasti joten viskositeetti yms. muuttuu öljyssä. On ne hyvä vaihtaa siinä 5-10tunnin aikana...Eipä varmaan rikkoonnu kone vaikka 30 tuntia ajasit mutta suositeltavaa se on jo ennen sitä...tiiä sitten???
- öljy,-.
525 factory racing kirjoitti:
noh öljytilavuus ei ole kovin iso ja tuommoinen kisanelari lämmittää sitä öljyä aikakivasti joten viskositeetti yms. muuttuu öljyssä. On ne hyvä vaihtaa siinä 5-10tunnin aikana...Eipä varmaan rikkoonnu kone vaikka 30 tuntia ajasit mutta suositeltavaa se on jo ennen sitä...tiiä sitten???
Vaihdelaatikossa ja koneen puolella?
- 525 factory racing
öljy,-. kirjoitti:
Vaihdelaatikossa ja koneen puolella?
Pyörässä on siis 2 öljynsuodatinta sekä kaksi pestävää verkkosihtiä. Öljy on ainoastaan koneessa je ei tarvitse ilmata öljynvaihdon jälkeen.
Ja sitä öljyy menee se reilu litra..koskee muuten kaikkia nelareita merkistä riippumatta että suotavaa olis vaihtaa n. 5-10 tunnin välein öljyt.. - 525 factory racing
525 factory racing kirjoitti:
Pyörässä on siis 2 öljynsuodatinta sekä kaksi pestävää verkkosihtiä. Öljy on ainoastaan koneessa je ei tarvitse ilmata öljynvaihdon jälkeen.
Ja sitä öljyy menee se reilu litra..koskee muuten kaikkia nelareita merkistä riippumatta että suotavaa olis vaihtaa n. 5-10 tunnin välein öljyt..siis pelkästään riittää samat öljyt koneeseen eli pyörii vaihteistossa ja koneessa
- kestävän
525 factory racing kirjoitti:
siis pelkästään riittää samat öljyt koneeseen eli pyörii vaihteistossa ja koneessa
noilla toimenpiteillä.
Mulla on hieman vanhempi pyörä, jossa koneeseen menee 2,3 litraa vaihdelaatikkoon 1,2 litraa. Öljynsuodattimista ei ole tietoakaan =) Öljyt vaihdetaan kerran tai kaksi kauden aikana koneen puolelle. Viritysaste ei ole ihan samaa tasoa, eikä osien toleranssitkaan. Vaan eteenpäin mennään hissukseen. - 525 factory racing
kestävän kirjoitti:
noilla toimenpiteillä.
Mulla on hieman vanhempi pyörä, jossa koneeseen menee 2,3 litraa vaihdelaatikkoon 1,2 litraa. Öljynsuodattimista ei ole tietoakaan =) Öljyt vaihdetaan kerran tai kaksi kauden aikana koneen puolelle. Viritysaste ei ole ihan samaa tasoa, eikä osien toleranssitkaan. Vaan eteenpäin mennään hissukseen.joo nuo ohjearvot on ihan ammattilaisilta ja valmistajalta...toki sunnuntai ajelussa ei tartte rempata niinku ammattilainen kisatasolla...
- porkkanansorvailija
joo tuommone iso 525 "porkkis" kulkee ja lähtee ja vääntää kyllä TODELLA PALJON PAREMMIN kui 250 2t vetoa riittää ihan joka vaihteella ja joka paikassa!!! osta pois ihmeessä, et kyllästy heti!! ja liikahtaa niin että perse repeää, keula nousee ja putkessa paukkaa!!! ihan tosi!!!
- eikös se 0
asiawings ala pian näyttämään suuntaa offroad
osastolla ? kauppias kehuu, että kohta tärähtää ? onko kellään tietoo kauanko pitää vielä odottaa ? aikooko joku mennä kisoihin asiawingsillä ? - porkkananjyrsijä
eikös se 0 kirjoitti:
asiawings ala pian näyttämään suuntaa offroad
osastolla ? kauppias kehuu, että kohta tärähtää ? onko kellään tietoo kauanko pitää vielä odottaa ? aikooko joku mennä kisoihin asiawingsillä ?ei pilata hyvää keskustelua millään kiinanpommilla...ei voi edes samana päivänä puhua jostai asiavinkistä ja KTM:stä saati sitten kiinalaisen tehoista, jää joka suhteessa kyllä paljon jälkeen kuin KTM...
- yammumies
kai sillä pyörällä pitää olla käsiteltävyyttäkin? jos olet ajanut noita suomienskaspooreja niin tiedät mistä puhun... jos ajetaan paikoista mistä ei pysty kunnolla edes kävelemään, niin ei siitä ainakaan etua ole että pyörä painaa ku norsu kinttuvälis.
taidat ajella teitä pitkin?? - porkkanasorvailijan poika
yammumies kirjoitti:
kai sillä pyörällä pitää olla käsiteltävyyttäkin? jos olet ajanut noita suomienskaspooreja niin tiedät mistä puhun... jos ajetaan paikoista mistä ei pysty kunnolla edes kävelemään, niin ei siitä ainakaan etua ole että pyörä painaa ku norsu kinttuvälis.
taidat ajella teitä pitkin??Joo olen ajanu ja tuossa menneellä viikolla ajelin spoorissa, toki piikkisellä ois helpompi mutta valmistajan ilmoituskin ilman polttoainetta on 113,9 kg exc 530 pyörälle...yhtä kevyitä ne melkei on ku 300 exc mutta käsiteltävyys on raskaampaa..kyllä noissa käsiteltävyys koneen kokoon ja tehoon nähden on aika hyvä...ajelen myös teitä pitkin...
- mopopoika pv
kellä täällä on tämmöne pyörä?? haluisin tietää miten se lähtee?? kaveri cr 250 2tahtia oon koittanu hiekkatiellä ja se lähti oikeesti ihan sairaan hyvin!! miten paljo paremmin tämmönen 525 kotari lähtee??? en siis ole mikään enska kuski mut ihan vaan haluisin tietää...
- WREXC
Ei eroa,voit vain soratiellä lähteä kakkosella ja sotkea seuraavaksi nelosen silmään,sitten onkin 100 lasissa.ja jos kyseessä on exc niin 2 vaihdetta on jäljellä vitosella 140km/h ja sora lentää,kutosella 170km/h 14/48 rattailla ja sora lentää samaan malliin.
Sitten kun laitetaan enskapiikit alle ja ja runnotaan soratiellä niin on parempi kun unohdat koko vehkeen,koska olet vain kokeillut kaverin pyörää.Välityksiä vaihtamalla sen saa kulkemaan n.200km/h.Eli kokemattomissa käsissä tappovehje,niinkuin kaikki yli 40hp.vehkeet. - kilpailu
Käy kattoon joku jäärata kilpailu, siellähän näkyy monenlaista ja monenkokoisa menopeliä. Kaikilla on kova kiire.
- 525 factory racing
WREXC kirjoitti:
Ei eroa,voit vain soratiellä lähteä kakkosella ja sotkea seuraavaksi nelosen silmään,sitten onkin 100 lasissa.ja jos kyseessä on exc niin 2 vaihdetta on jäljellä vitosella 140km/h ja sora lentää,kutosella 170km/h 14/48 rattailla ja sora lentää samaan malliin.
Sitten kun laitetaan enskapiikit alle ja ja runnotaan soratiellä niin on parempi kun unohdat koko vehkeen,koska olet vain kokeillut kaverin pyörää.Välityksiä vaihtamalla sen saa kulkemaan n.200km/h.Eli kokemattomissa käsissä tappovehje,niinkuin kaikki yli 40hp.vehkeet.noh kyllä se 525 paremmin lähtee ku 250 2t (nimimerkillä testailtu on ja eri kuskeilla ja pyörillä) mutta summasummarum ei ole väliä kumpiko lähtee paremmin...kaikki 125 crosseista/enskoista lähtee hyvin!! ja mitä tuohon 525 tulee niin tehoa on paljon ja ihan eri tavallaku 125-250 2t pyörissä...525 alkaa vääntö jo ihan alhaalta ja vetää koko kierrosalueen läpi helveti hyvin!! tehoa on aloittelijalle liikaa!!
- tietämätön......
mitä eroa on 525 ja 525 factory racing?? eikös noita factory racing malleja oo myös 450????
- WREXC
T.palat,tarrat,satula ym.vauhdille välttämätömiä tilpehöörejä.
- lisäksi
WREXC kirjoitti:
T.palat,tarrat,satula ym.vauhdille välttämätömiä tilpehöörejä.
on acran putki mut se on niinku kotarin "tehdas lisä varuste" tjn??? muutenpa ei taida ollakkaan eroa....
- kakspätkä
noniin nyt on tullu sitten ostettua -06 EXC 525 kottarainen akrapovikin putkella, pyörällä ajettu 62tuntia ja ollut samalla omistajalla koko ajan, huolto kirja täytetty jne. Pyörään vaihdettu takapyörän laakerit sekä takaiskarin laakeri. eikä ollut pahan hintainen johtuen siitä että on punakilpi. Uudet on piikkikumit ja kesäkummit. Vaihdoin ekana öljyt ja suotimet...nyt oon ite kerenny 3 tuntia paukuttamaan, on se kova peli!!
kiitos kaikille niille jotka vastasi asiallisesti!!- kakspätkä
tänään taas tuli käytyä räpäyttelemässä...mettäautotiellä, hyvi puree nastat vaikka ei nyt ihan jäällä oltukkaan...syyhyää jo nyt kädet ku odottaa että lumet sulaa ja pääsee kunnolla työntämään kesäenskakumeilla hiekkateillä, montuilla ja poluilla yms. urilla....paukkuja tuntuu olevan kyllä julmasti..enempi kuin vanhassa rm:ssä....ajattelin eka että virittelen siitä jäärata vessan mutta möinin sen pois ja ostin uudempia ajokamppeita...ja vaikka kakstahdeissa on mukava ääni niin jumaliste tuo nelarin möyrinä ja kiihdytys ääni on samettia korville BRAAAP!! olen aika liekeissä!! mukavaa touhua vai mitä sanoo muut?? WREXC ja Tumppi-82 ootto käyny millo viimeks ajamassa??? spoorissa vai jossai muualla???
- topikin lukija
kakspätkä kirjoitti:
tänään taas tuli käytyä räpäyttelemässä...mettäautotiellä, hyvi puree nastat vaikka ei nyt ihan jäällä oltukkaan...syyhyää jo nyt kädet ku odottaa että lumet sulaa ja pääsee kunnolla työntämään kesäenskakumeilla hiekkateillä, montuilla ja poluilla yms. urilla....paukkuja tuntuu olevan kyllä julmasti..enempi kuin vanhassa rm:ssä....ajattelin eka että virittelen siitä jäärata vessan mutta möinin sen pois ja ostin uudempia ajokamppeita...ja vaikka kakstahdeissa on mukava ääni niin jumaliste tuo nelarin möyrinä ja kiihdytys ääni on samettia korville BRAAAP!! olen aika liekeissä!! mukavaa touhua vai mitä sanoo muut?? WREXC ja Tumppi-82 ootto käyny millo viimeks ajamassa??? spoorissa vai jossai muualla???
Hyvä että mieluinen kampe on löytynyt kohdalle..tuossahan kyllä voimaa riittää!! taidampa itsekkin vaihtaa kevään tullen kurapyöräni hiukka uudempaan (nyt on -02) vois vaihtaa -06-07 ....
- minä vaa kysyn
niin onko sillä ktm:n takaiskarinlaakerin neopreeni suojalla toivottavaa vaikutusta laakerin kestoon vai kerääkö se vaan likaa ja kosteutta muhimaan ja hankaamaan laakeria vielä enemmän paskaks?? sitä laakeriahan ei kannata ite yrittää crc:eillä öljyillä ja painepesurilla huuhtoa..kuten ei muitakaan laakereita...
- WREXC
En ole kokeillut mutta tuskin apua on.Häränsilmä laakeria saa ihan kilotavarana varaosaliikkeestä,eikä vaihtotyö ole vaikea,kuumailma pistoolilla laakerinpesä kuumaksi,vanha pois ,uusi pakastimesta tilalle.
- FE650
Ajoin viisi vuotta 525 ja se alkoi tuntumaan mopolta. Sitten ostin Husabergin FE650, enkä ole katunut päivääkään. On voimaa, on vääntöä, ei hyydy hiekassa......
Sopii hyvin aloittelijallekin. Kuskihan se päättää kuinka paljon pitää kahvasta kääntää.- kakspätkä
kuten tuohon ylemmäs kirjoitin, ostin jo exc 525:sen...no ei se minusta mopolta tunnu, ei varmaan lopu voima hiekassakaan..eihän tuota 650 tehdä enää?? eikös se oo 570 nykysin isoin husa...toki varmasti riittää menos siinäkin, jos 525 tuntuu mopolta sinusta niin mites sitte piikkiset ja 250 2t?? varmaan vielä mopommalta???
- WREXC
--Sopii hyvin aloittelijallekin-- Justjoo,älä nyt moisia suustasi päästä.
- omakohtainen kokemus
WREXC kirjoitti:
--Sopii hyvin aloittelijallekin-- Justjoo,älä nyt moisia suustasi päästä.
mulla oli mopo joka oli viritetty..no piikkiä ei koskaan ollu. sit ajattelin ku oli 18 että nyt hommaan jonkun pelin ja toki kavereiden kevareita yms. koeajaneena ajattelin että mitään piikkiä osta vaan kerralla kunnon isopyssy eikä mopoja, ostin suorilta ktm 360 2t ja se tuntuikin aika vehkeeltä, pidin sitä pari vuotta ja vaihdoin nelariin husqvarna te 510...ihan hyvin on menty joten miksei husaberg 650
- "näin se homma etenee...
Hyvä perus iso enska mutta kevyt käsitellä, helevin hyvin on paukkua, riittää varmasti..
- ossi rur
haluan kolme- neljä viis tai kuuspätkän !1??? mistä saa sellasia tä? valmistetaanko myös seiskapätkiä ,,,, niin tai aattele ko ois tonnipätkä , no huh huh....
- kakspätkä
ossi rur kirjoitti:
haluan kolme- neljä viis tai kuuspätkän !1??? mistä saa sellasia tä? valmistetaanko myös seiskapätkiä ,,,, niin tai aattele ko ois tonnipätkä , no huh huh....
Just joo, jo satut tietämään niin 125cc sanotaan satapiikiksi ja 250cc sanotaan kakspätkäksi...tiedät varmaan mutta yrität vääntää keskustelun päin mettää....tuli nyt viikonloppuna 4h lisää tunteja ktm:n mittariin...mukava oli käydä pyörähtämässä, nyt täytyy vaihtaa öljyt/suodattimet ja puhdistaa sihdit.
- asiwings
kakspätkä kirjoitti:
Just joo, jo satut tietämään niin 125cc sanotaan satapiikiksi ja 250cc sanotaan kakspätkäksi...tiedät varmaan mutta yrität vääntää keskustelun päin mettää....tuli nyt viikonloppuna 4h lisää tunteja ktm:n mittariin...mukava oli käydä pyörähtämässä, nyt täytyy vaihtaa öljyt/suodattimet ja puhdistaa sihdit.
kiinalainen nelipätkä. kestää. mitkä sihdit ?
- nelarinmies
asiwings kirjoitti:
kiinalainen nelipätkä. kestää. mitkä sihdit ?
en tiedä onko kiinalaisessa nelitahdissa ees suodattimia mutta ne sihdit on öljynsuodattimien lisäksi puhdistamassaöljyä (tai erottelemassa epäpuhtauksia..) niitä sihtejä on 2 kpl(metallisihti) ktm:ssä
- kotari525
mulla 525 exc 03 ja on toiminut moitteitta ja on vääntöä menee siellä missä haluan :) soralla ,pellolla,tiellä kulkee riittävästi.. metsässä vähän liian järeä peli kuin myös esim crossi radalla(hiekassa) turhan "painava" 250 on helpompi käsitellä :) mulla ollut 2 125 kawaa ja 250cc nelari kawa ja kaks 450cc honda ja ktm.. tällähetkellä toi 525 ohan siinäkin miinuksia esim juuri toi että ei metsässä pääse toteuttamaan itseään "painon" takia ja jos sammuu niin kauheen pienet äijät ei välttisti käymään sitä saa on sen verran järeä toi polkeminen mutta "ammattilaiset" varmaan tietää ;)
- ...
Kyllä jos ison nelarin haluaa niin 450 riittää ihan varmasti joka paikassa. Ei sellanen 525 EXC nyt niin hirvee tykki oo, onhan sielä toki vääntöä ku pienes kyläs, mutta ei ne huipputehot päätä huimaa. 450 on (oli sitte japsi tai euro) varmasti kevyempi ja mukavampi ajella. Onhan enskat aina laiskempia ku crossipyörät eli esim.CRF450 R menee 525 EXC:n ohi kovissa nopeuksissa. Siis oikeasti kovissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862