Isänmaa?

Monisa eri yhteyksissä olemme sivunneet käsitettä isönmaallisuus.Itse olen joskus "uhitellutkin" patrionismiä,ymmärtämättömyyksissäni.
Jotenkin aina tulleet nämä aatteet esille sotiin liittyen,vanhempi miessukupolvi jaksaa jopa paatoksella edelleen puhua isiemme sankaritöistä.
Historiahan on tärkeää tuntea,mutta miten pitkälle taaaksepäin pitää muistella.
Itse en tunne isänmaa-käsitettä,varmasti joitakin ihan hiillostaa tällainen tunnustus,mutta en voi sille mitään.Olen joutunut elämässäni niin monessa paikassa asumaan,että jokin paikka vaan ollut mieleisempi kuin toinen.
Uudelle paikkakunnalle,jopa uuteen maahan meneminen tuntuu joko että kuin tulisi kotiin tai sitten ei.
Ainoastaan he,joilla on ollut pysyvä sama seutu aina ja esi-isiltä peritty maa.Myös sukututkimuksin jokseenkin todistettu,mutta esimerkiksi monet sukututkimukset tyssäävät 1700-luvulle,koska silloin jostain syystä paloi paljon kirkkoja ja kirkonkirjat,syntymätodistukset saman tien.
Mutta omassa omituisuudessani olen päätynyt niin pitkälle,että...vapaasti saa hymähdellä ja naurahdellakin....omat geenini,esivanhempani ovat muualta.Kreikkaan saakka pääsimme hyvin epävarmoin tiedoin,mutta oivalsin itse Portugalin olevan lähtömaan Kreikan,Venäjän ja Viron kautta Suomeen.
Siksi tunnen olevani kuin vieraalla maalla.
Lohduttavaa ymmärttä,että olenhan minäkin jostain kotoisin,ymmärtää erilaisuutensa,omituisuutensa.
Oma vilkas mielikuvitukseni on päätellyt,että esi-esi-esi-esi-isäni purjehtinut Kreikkaan ja sieltä tyttönsä löytänyt.Tai toisnpäin...esi-jne -äitini Portugalissa "pyykkärinä" ollut ja purjehtija sinne saapunut.(Aina olen pyykkäyksestä tykännyt!)

Ihan mukavahan vain on näin uskoa,ymmärtää kuitenkin itseään paremmin.

Isänmaalliset ovat vahvoilla,he tietävät,mistä ovat kotoisin.

27

1109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikka entisenä upseerin vaimona osallistuin kaikkiin seremonioihin,ymmärsin sentään olla paraateissa laulamatta Internationaalia!

• ajateltavaa

Nythän 200 v. aikana Suomeen on tullut melkoisesti ammattilaisia eri tahoilta Eurooppaa,perustettu yrityksiä,tuotu osaavia työn-tekijöitä tänne,jolloin Suomipoika vielä kuului viljelijäväestön piiriin.Raja- Karjalasta on virranut väkeä,samoin Balttiasta.
        Ymmärrän hyvin tunteesi,kun ajattelen puolisoni geeniperimää.Venäläinen äiti, s.ruotsalainen isä,jonka äiti taas englantilainen ja omassa äidissään myös juutalaista.
        Hän kyllä oli syntynyt Ensossa tai Svetogorksissa

Vierauden tunne istui hänessä--- ja myös syntymisen väärään aikaan(taustalla oli myös aateluutta)
        Ruotsista. Kyllä minäkin jouduin toteamaan hänen poikkeavan n.s. suomalaisesta miestyypistä. Että sellaista on elämä morsmaikkuli:) hertta vaan

• tepposet

sanoivat että missä hyvä, siellä isänmaa.

On tuota hyvää tullut aikanaan etsityksi mutta tänne Suomeen, isänmaahani, olen kuitenkin juurtunut.

Tunneside on vahva ja niinpä minun on vaikea kuvitella uhrausta jota en olisi valmis vaadittaessa tekemään maani hyväksi.

Vaimo ja keski-ikää lähentelevä jälkikasvuni ei kuulu uhrivalmiuteni piiriin.

Oma geenistöni on länsi- ja itäperäistä.
      Vaimolla saksalaista, tataaria ja itäsuomalaista.

Sekameteli ei himmennä suhdettamme isänmaahan.

• Kun tuo isänmaa sanonta luotiin lauluihin ja runoihin, Suomessa oli voimakkaasti agraarivaltainen elämän muoto. Monella oli jonkinlainen pläntti taloansa ja peruselintarvikkeita varten.

Tänäpäivänä tuo isänmaa pitäisi kääntää ja ymmärtää toisin.

Edellä mainittu kreikkalaisten hyvän olon paikka, vaikkapa kotimaa, voisi olla parempi käännos.

• main-eko

Suomalaisuuteni tunne on vahva,tämä on ollut ja aina oleva maa jossa haluan elää.Aikoinaan USAssa asuessa kaipuuni takaisin oli niin suuri että edesmennyt miehenikin monta kertaa hermostui kun ikävääni jatkuvasti haikailin.Kun sitten lopulta palasimme takaisin oli kotimaan maankamara niin rakkaan tuntuinen etten sitä oikein sanoin kykene kuvaamaan.

• Itse kun seitsemän vuotta sitten tulin takaisin Virosta Suomen,siellä asuttuani,ja mieheni kuoli siellä,niin aivan epätoivoiselta tuntui paluu Suomeen.Silloin oli maassa elämiseen vielä puolen vuoden raja.
        Jo vuosikymmeniä sitten,Venäjän vallan aikaan tunsin astuvanani Virossa kotimaan kamaralle.
        Se elämäntapa,itse yrittäminen,viljely yms.oli todella kuin kotiin olisin tullut.
        Yksi nuorempi sisareni taas.asuttuaan mm.Libyassa egyttiläisen miehensä kanssa,itki aina kuullessan Kuoppamäen laulun;sininen ja valkoinen.Ovat onnellisia molemmat nyt asuttuaan kolmisenkymmentä vuotta Suomessa.Kerkisivät molemmat Moskovassakin opiskelunsa suorittaa.
        Mutta on sisareni myös oppinut egyptiläiseen elämäntapaan,olivat taas joulun aikaan siellä miehen kotimaassa,oli hänkin ihan innostunut siihen elämänmelskeeseen,mikä siellä on.
        Joku sanoikin tuossa edellä,kotimaa on siellä,missä on hyvä olla.

• susmorsian kirjoitti:

Itse kun seitsemän vuotta sitten tulin takaisin Virosta Suomen,siellä asuttuani,ja mieheni kuoli siellä,niin aivan epätoivoiselta tuntui paluu Suomeen.Silloin oli maassa elämiseen vielä puolen vuoden raja.
        Jo vuosikymmeniä sitten,Venäjän vallan aikaan tunsin astuvanani Virossa kotimaan kamaralle.
        Se elämäntapa,itse yrittäminen,viljely yms.oli todella kuin kotiin olisin tullut.
        Yksi nuorempi sisareni taas.asuttuaan mm.Libyassa egyttiläisen miehensä kanssa,itki aina kuullessan Kuoppamäen laulun;sininen ja valkoinen.Ovat onnellisia molemmat nyt asuttuaan kolmisenkymmentä vuotta Suomessa.Kerkisivät molemmat Moskovassakin opiskelunsa suorittaa.
        Mutta on sisareni myös oppinut egyptiläiseen elämäntapaan,olivat taas joulun aikaan siellä miehen kotimaassa,oli hänkin ihan innostunut siihen elämänmelskeeseen,mikä siellä on.
        Joku sanoikin tuossa edellä,kotimaa on siellä,missä on hyvä olla.

kuvitellakkaan asuvani muualla, johtuneeko siitä, että niin vähän olen maailmalla kiertänyt?

Toisaalta, miksi kiertäisin, kun minun on hyvä olla täällä.
        Yksistään jo vuodenajat ovat sitä rikkautta mistä nautin ja myös tämä( vielä ainakin) turvallinen olo täällä on mieleinen.
        Onhan täällä meilläkin omat huolemme, mutta kumminkin hyvää elää ja olla.

• Maalaismies*

Maata missä on hyvä olla puolustetaan, siitä huolehditaan, siitä kannetaan vastuuta, rakennetaan. Sanotaanhan, että esi-isämme vetäytyivät tänne kylmään, ankeaan pohjoiseen, koska eivät viihtyneet mellakoivassa etelässä.

Suomi on isänmaani. Täältä en lähde kuin pakosta, jos sittenkään. Tämä on reviirini. Pidän näistä maisemista, vuodenajoista ja karheista, luotettavista ihmisistä.

• uusi teoria

siitä, mitä kautta asutus on Suomeen tullut!

• Maalaismies*
        uusi teoria kirjoitti:

siitä, mitä kautta asutus on Suomeen tullut!

Viron kautta Karjaan seudulle nousivat tulevat suomalaiset. Uskonpuhdistusten aikana katoliset siirtyivät suurin joukoin itään, mistä nyt palailevat.

• en ole tuota
        Maalaismies* kirjoitti:

Viron kautta Karjaan seudulle nousivat tulevat suomalaiset. Uskonpuhdistusten aikana katoliset siirtyivät suurin joukoin itään, mistä nyt palailevat.

ennen kuullutkaan!

• herrta9
        en ole tuota kirjoitti:

ennen kuullutkaan!

Karjaalle....vaan sainhan taas makeat naurunpyrskädykse:D

• Maalaismies*
        en ole tuota kirjoitti:

ennen kuullutkaan!

Viro ja Unkari ovat sukulaiskansojamme. Millähän keinoin sieltä on siirrytty pohjoiseen päin?

• vitsipalsta
        herrta9 kirjoitti:

Karjaalle....vaan sainhan taas makeat naurunpyrskädykse:D

evakkot asialla

• hetta9

sittenkin tää synnyimaa kaikkein kallehin!

Tuollaista puhetta voi kunnioittaa.
        Minulta meni isä keskuussa -41,tätä maata puolustaessaan,---
        mutta me kaksi ,
        sisko ja äiti jäimme..Kiitos Suomen urhoollisille miehille.

• Maalaismies*

Olen lukenut tutkimuksia, joiden mukaan kertomasi omakohtainen geenireittisi hyvinkin osuu laajemminkin oikeaan:"Mutta omassa omituisuudessani olen päätynyt niin pitkälle,että...vapaasti saa hymähdellä ja naurahdellakin....omat geenini,esivanhempani ovat muualta.Kreikkaan saakka pääsimme hyvin epävarmoin tiedoin,mutta oivalsin itse Portugalin olevan lähtömaan Kreikan,Venäjän ja Viron kautta Suomeen."

Tuolla alempana naureskellaan, kun kerroin esi-isiemme tulleen Viron kautta Suomenlahden yli mm. Karjaalle.
      Jotkut tutkijat sanovat, että kulttuuri on noussut etelästä pohjoiseen. Sinä Sus olet elävä esimerkki. Hyvä että tulit. Saimme palstalle mehevän väriläiskän.

• historiasta itse,mikäli historiaan on uskomista...
        Me4 jotkut "kieli-ihmiset" olemme huomanneet Turun ja Tampereenkin kielessä,murteissa olevan hyvin paljon yhtäläyssyyksiä.Tämän uskallan sanoa,koska suht.koht.pärjään eesti-keelel.
        1700-ja 1800 luvulla mm. tuli paljonkin ihmisiä Virosta Turkuun,joten ei mikään ihme tämä kielten yhtäläisyys.
        Mutta sen sanon,taas kerran,ettei meillä eestiläisten kanssa muuta yhteistä olekaan,kuin tämä vähäinen kielten samanlaisuus.
        No,virolaisilla vielä enmpi sulkeutuneisuus,mutta sen ymmärtää,monen vieraan vallan alaisena olemisesta.
        Joku voi nyt sanoo...sus pääs mieliaiheeseensa,niin pääskin!
        Nyt tämä yltiöpäinen uuden kokeminen,rajuus nopesti kehittyvään itsenäisyyteen,ymmärrettävää.Ihmiset Suomessa niin takapajulla monesta asiasta,katsokaa edes Kamrat-Eesti...se ymmärryksellä ja rakkaudella tehty dokumentti.

Kiitos maalaismies,osaan jo ottaa ymmärryksen ja kohtelialaisuuden punastumatta.

mitäs me vilosoofit!

• susmorsian kirjoitti:

historiasta itse,mikäli historiaan on uskomista...
        Me4 jotkut "kieli-ihmiset" olemme huomanneet Turun ja Tampereenkin kielessä,murteissa olevan hyvin paljon yhtäläyssyyksiä.Tämän uskallan sanoa,koska suht.koht.pärjään eesti-keelel.
        1700-ja 1800 luvulla mm. tuli paljonkin ihmisiä Virosta Turkuun,joten ei mikään ihme tämä kielten yhtäläisyys.
        Mutta sen sanon,taas kerran,ettei meillä eestiläisten kanssa muuta yhteistä olekaan,kuin tämä vähäinen kielten samanlaisuus.
        No,virolaisilla vielä enmpi sulkeutuneisuus,mutta sen ymmärtää,monen vieraan vallan alaisena olemisesta.
        Nyt tämä yltiöpäinen uuden kokeminen,rajuus nopesti kehittyvään itsenäisyyteen,ymmärrettävää.Ihmiset Suomessa niin takapajulla monesta asiasta,katsokaa edes Kamrat-Eesti...se ymmärryksellä ja rakkaudella tehty dokumentti.

Kiitos maalaismies,osaan jo ottaa ymmärryksen ja kohtelialaisuuden punastumatta.

mitäs me vilosoofit!

Nael kummi oli hauskasti toteutettu eestin kielen kurssi telkkarissa, voi sitä Heikki Kinnustkin!
        Minustakin tämä Kamrat Eesti oli hieno dokumentti, olisi vain kiinnostavaa kuulla, miten tämä lama siellä vaikuttaa.
        Ilmeisesti olet lukenut Sofi Oksasen "Puhdistus", ja lisää Viron lähihistoriaa on luvassa häneltä.

Sen verran yhtäläisyydestä lounaismurteisiin, että siellä sanojen lopuista lyhennellään kuten virossa. Minusta on mukava osata hiukan niiden maiden kieltä, joissa usein vierailen. Tallinnassa piipahdan monasti vuodessa, siellä ne ilusalongitkin ovat vielä edullisempia kuin Suomessa.

• hertta9
        susmorsian kirjoitti:

mitäs me vilosoofit!

Kyllä meillä ja Virolaisilla on vahvat niin kulttuuri---kuin geeniperimät,laulunkin taikaa!

Meidän Kalevalamme* * Suomen suvun (joka ulottui laajalle Uralvuorten luo),josta sitten erkanivat ja levittäytyivät Eurooppaan.Jos tutkit Suomen suvun historiaa,yllätyt kuinka suuri se on ollut
        muinoin! Vieläkin löytyy venäjällä suomea puhuvia hajaheimoja. Toki muinaissuomea. Moikka

• Ramoona*
        hertta9 kirjoitti:

Kyllä meillä ja Virolaisilla on vahvat niin kulttuuri---kuin geeniperimät,laulunkin taikaa!

Meidän Kalevalamme* * Suomen suvun (joka ulottui laajalle Uralvuorten luo),josta sitten erkanivat ja levittäytyivät Eurooppaan.Jos tutkit Suomen suvun historiaa,yllätyt kuinka suuri se on ollut
        muinoin! Vieläkin löytyy venäjällä suomea puhuvia hajaheimoja. Toki muinaissuomea. Moikka

Pieniä lähisukukieliä puhutaan hajallaan saarekkeissa Venäjän puolella: vatjaa, vepsää, liiviä (liivi ihan sammumaisillaan), karjalan kieltä hiukan enemmänkin.
        Kielellisesti sukua ollaan, geneettisesti ei niinkään.

• Hertta2009
        susmorsian kirjoitti:

mitäs me vilosoofit!

Et sinä voi vaikuttaa siihen mielipiteeseen,mikä suomalaisilla onitsestään niin sodasta selviytyneinä kun velkansa maksaneina,ja tänä päivänä maailmassa hyvin menestyneinä!

Katsos ne ovat juuri nämä geenit ja ne ovat hyvät:D

• hertta9 kirjoitti:

näkee tätä meidän maapalloa pikkuisen enemmänkin, kuin mitä piha rappusilta silmä kantaa. Onhan ne rakkaita synnyinseudut.

Mutta kerronpa kun olin Pärnyssä itseäni hoidattamassa ,raskaiden työvuosien jälkeen.
        Heti annettiin käteen Raamattu. Onneksi perehdyin siihen ensin ennenkuin rupesin protestoimaan.

Sattumoisin matkustin Sillä tukholmasta Talliinnaan menevällä m/s Estonialla.Puoli vuotta
        ennen laivan uppoamista.On vielä laivalippukin jäljellä (säästelen kaikenlaista).

Ja Taxree ohjelmakin on.v 1993/1994.

Iris Wiskey maksoi John Jameson,50cl 85:- maissa 301:-

Cognac extra: Renault Carte Noir, 100cl 275:- maissa 510:-

Finlandia Vodka 50% 100cl,145:-

Kaikki on tallella säästössä olevassa esittelyssä:

Mutta On sitä kuljettu ja kulttuuria tutkittu jos jossakin maassa ,enimmäksee pääkaupungeissa ,en ole koskaan makoillut rannoilla,siihen kyllä sain omassa saaressa ,ihan nakunakin olla.

• hirvittävät!

Sinne menee meidän rahat!

• tepposet

Vaikka puolustusvoimat lopetettaisiin heti ei se säästö näkyisi eikä tuntuisi yksittäisen ihmisen kukkarossa eikä elämässä!

Minä olisin milloin tahansa valmis luopumaan ainakin yhden kuukauden eläkkeestäni jos tietäisin varmasti niiden killinkien menevän puolustusvoimien materiaalitason kohentamiseen.

• tepposet kirjoitti:

Vaikka puolustusvoimat lopetettaisiin heti ei se säästö näkyisi eikä tuntuisi yksittäisen ihmisen kukkarossa eikä elämässä!

Minä olisin milloin tahansa valmis luopumaan ainakin yhden kuukauden eläkkeestäni jos tietäisin varmasti niiden killinkien menevän puolustusvoimien materiaalitason kohentamiseen.

Kyllä tätä maata kannattaa puolustaa vieläkin.

• Jopel kirjoitti:

Kyllä tätä maata kannattaa puolustaa vieläkin.

Hänen usein toistamansa sanat:
        "Suomion hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa."

• susmorsian ek.
        Ramoona1 kirjoitti:

Hänen usein toistamansa sanat:
        "Suomion hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa."

puolustaa.Eiköhän anneta veteraanien ja Ehrn...hetki katson kirjoitanko nimen oikein....juu ...roothin olla jo levossaan.
        Kyllä minäkin heitä kunnioitan,sehän selvä,ja varsinkin tällaista erikoislaatuista ihmistä kuin Aatu.Ei pane pahakseen,vaikka aatuksi sanon,ymmärtää ja kylkeään tyytyväisenä kääntää:siel se suskin uhoo ja barrikadeilleki valmiina.Jos tarvittaisiin!

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      41
      5309
    2. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      409
      4582
    3. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      148
      3839
    4. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      159
      3128
    5. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      14
      2526
    6. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      21
      2292
    7. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      2098
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      151
      2012
    9. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      125
      1930
    10. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1469
    Aihe