missä minun oikeuteni.

........................

menin tänään juttelemaan eskariin...noh ensimmäisena mamma sanoi teemme lastesuojelu ilmoituksen kun olemme niin huolissamme kun olet 4 lapsen kanssa yksin...?? mitä helvettiä???niiin,no kysyin miksi???nooh tämä "kalle" sanoi äiti itki illalla...(no totta hemmetissä itki kun ero tuli)onko jotain muuta...yksi tarhan aikuisita näki ku kalle 6 v. meni yksin 50m päähän kauppaan???niin viikko rahan kera???mitäs ihmeellistä siinä nyt on....no ei siinä kaikki että kun kalle oli yksi päivä 4 aikaa illalla tarhan porttien ulkopuolella....MINÄ:no niin varmaan oli ku (tarhan vieressä luistelu kenttä ja pulkka mäki missä muiden lasten kanssa oltiin)että tuli kattomaan ketä oli viellä tarhassa kun me oltiin vieressä pulkka mäessä...siihen on noi 50 m...no olikos jotain muuta???joo me emme tarvitse lupaa tehdä ilmoitusta sulta ...olemme vaan huolissamme sinun jaksamisesta...siis kertokaa missä menee raja tehdä asiasta valitus takaisin päin!!!ymmärrän jos olisin laiminlyönyt lapsiani ymss....kyllä sappi kiehui ja paha mieli tuli..no sitten kysyttiinkin että mitä mieltä olet nyt tästä meidän päästöksestä...(muistutan vielä että emme tarvitse lupaasi)no niin justiinsa no hypin riemusta tasa jalkaa.painotti vielä ettää hän on ollut 3 lapsen kanssa yksin joskus että on se rankka...no minä en valita ja mulla ei ole rankkaa kun on ystäviä ympärillä ja tuki lähellä...???mitä minä voin tässä tilanteessa tehdä kun ovat mua jo vastaa olleet heti alusta lähtien kun olen nuori ja minulla on lapsia ja pärjäänkin hyvin!!!mitä voin tehdä?

hitto kun potuttaa ja on niin pahamieli.
onko tosiaan niin että mun on nieltävä tämä päiväkodin "aikuisten"menettely??ja saada papereihin jonkun lastensuojelu merkinnän turhan takia.sanoinki että tervetuloa siinä kello viiden aikaa ja lähteä siinä yhdeksän aikaaa illalla vaikka jokapäivä kyttäämään jos siltä tuntuu.että yöt kyllä mielellään vietän yksin.tuntuu jotenkin tosi epäreilulta kun multa ei ole kysytty kertakaan mitään.luottamus meni sinne täysin,olisi niin tehnyt mieli sanoa että kallen eskari päättyi täällä tähän..mutta...:)

63

4125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lastensuojeluilmoituksen tekemisen raja madaltuin noin vuosi sitten merkittävästi.

Ole nyt vaan tyytyväinen ja kerro, että olisihan siitä paljon apua jos joku tulisi vaikka kerran pari viikossa siivoamaan ja tiskaamaan. Ei se tarkoita, että olisit huono äiti.

• Helinä-keiju3

Lapsen etu ei ole olla siinä tarhassa.

• +++++

Mun veljen perheestä oli joku naapuri tehnyt lastensuojeluilmoituksen vain siitä syystä, että hän oli huomannut, että veljelläni ja hänen vaimollaan on lapsi.

Sossutäti soitti ja tapaaminen sovittiin. He kävivät juttelemassa sossussa. Kertoivat kuulumiset ja sen, kuinka elämä vauvan kanssa on lähtenyt sujumaan. Sen koommin ei ole sossusta mitään kuulunut.

Eli jos sinusta tehdään mielestäsi aiheeton lastensuojeluilmoitus, ota rauhallisesti. Kun tapaat sossun, kerro tilanteesi, ja kuinka arki sujuu lasten kanssa. Jos tarjoovat apua, ota vastaan, jos tuntuu, että juuri sellainen apu mitä tarjotaan, voisi olla teidän perheellenne hyödyksi.

• ........................

ei vaan asia on niin kun tiedän että mitään väärää ei ole tapahtunut omalla kohdalla.pärjään vallan mainiosti itsekkin.kysenonkin siitä että alusta asti ne on kytännyt mun olemista ihan vaan sen takia kun olen nuori ja lapsia on monta.sano sen jo suoraan sielläkin kun olen niin nuori että mites mun jaksaminen ja eokin on ollut juuri.ihan hyvin kiitos...jos istuisin ison raha määrän päällä ja nuolisin niiden pyllyjä niinku moni tuntuu tekevän ni...asiaa ei edes puheeksi otettaisi!mua niin sylettää tää kun minusta leimataan siellä joku paska ihminen ja koko lauma niitä apaattisia ihmisiä kattoo mua kun halpaa makaraa aiheetta.olen sen verran suora puheinen että osaa joko neuvolasta tms,pyytää apua jos ei jaksa mutta kun siitä ei ole kyse.

• Helinä-keiju3

että jaksamista ei edesauta heidän pelottelunsa lastensuojeluilmoituksella, päinvastoin, sehän hermostuttaa kylmähermoisimmankin ihmisen ja mitä paukapäitä nämä hoitotädit oikein on, kun tahallaan edistävät äidin stressaantumista. Mitä ne äidiltä edes kyselee ja kiusaa, jos kerran ovat jo päättäneet ryhtyä prosessiinsa.
        Kiusaamista, ei ainakaan auttamista tollanen.

• ei ole...
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

että jaksamista ei edesauta heidän pelottelunsa lastensuojeluilmoituksella, päinvastoin, sehän hermostuttaa kylmähermoisimmankin ihmisen ja mitä paukapäitä nämä hoitotädit oikein on, kun tahallaan edistävät äidin stressaantumista. Mitä ne äidiltä edes kyselee ja kiusaa, jos kerran ovat jo päättäneet ryhtyä prosessiinsa.
        Kiusaamista, ei ainakaan auttamista tollanen.

mitään pelättävää. Sen avulla perhe saa apua. Jos lapsi juoksee yksin pitkin kyliä se on ehdottomasti selvitettävä asia.

• lto hki

..yrittää vain tehdä parhaansa, jotta lapsilla olisi hyvä olla. Vuosittain jää huomaamatta varhaiskasvatuksen alueella lukuisia, jopa satoja perhetilanteita ja lasten kotiongelmia, joihin ajoissa puuttumalla olisi saatu paremmin ja ennalta ehkäisevästi apua. Koen paremmaksi vaihtoehdoksi vaivaavien asioiden selvittämisen kuin selvittämättä jättämisen. Joissakin päiväkodeissa katsotaan läpi sormien jopa esimerkiksi lähes selviä perheväkivalta tapauksia. On hyvä jos arkenne sinun perheessäsi toimii ja tukiverkko löytyy, silloin voit vain olla onnellinen siitä, että tällä kertaa päiväkodin henkilökunnan tekemät ja sanomat ilmoitukset ovat turhia, useimmiten näin onnellisesti ei ole. Parempi ilmoittaa kymmenen epäilyä lastensuojeluun, vaikka yksi niistä olisi turha ilmoitus - näin saatetaan kuitenkin saada apu ajoissa yhdeksään muuhun perheeseen.

• mikä se on???

Samaan aikaan lyövät laimin nihan perushoidon, eli ilman mitään varoitusta ilmoittivat, että perusvoidetta ei voi laittaa, jos ei ole reseptiä. Että vie rasva kotiin. No, tokihan voin heille reseptin toimittaa (lääkäri muuten on varmaan mielissään, kun vastaanotolle pukkaa perusvoidereseptin hakijoita), mutta mistäs minä sen saman tien saisin. Ja jos lapsen ihon hoito viivästyy, se menee todella nopeasti hyvin huonoon kuntoon, on lapsi todella kipeä, iho on halkeillut, verinen ja turvoksissa. Huonona kautena siis on erittäin tärkeää reagoida nopeasti.

samaan aikaan sitten syötetään lapselle mitä sattuu, joka taas on omiaan lisäämään myöskin iho-oireilua.

Johonkin riittää energiaa, johonkin ei senkään vertaa. Eihän tämä varmastyi päivähoidon henkilökunnan vika ole, mutta virkamiehissä on jotain pahasti pilalla, jos ei edes perusvoidetta saa laittaa. Nykyäänhän siellä on lähihoitajia, joilla kyllä riittäisi ammattitaito ihon rasvaamiseen. Missä nyky päivähoidon maalaisjärki on?!

Mutta alkuperäiselle. Samassa tilanteessa olemme olleet, eikä siinä mitään. Sosiaalityöntekijöitäkin on vielä ihan inhimillisiä. Ja vielä yksi asia, jos lapsi karkaa jatkuvasti päiväkodista, se on ihan hyväskyttävää. Mutta jos hän tekee sen kotoa, niin se on törkeää toimintaa vanhemmilta. Jos aiheuttaisin samanlaiset mustelmat lapselleni itse kuin päiväkodin täti hänelle teki, olisin varmasti syytteessä. Mutta kun se olikin työntekijä, niin hän oli vain stressaantunut, ja minun tuli ymmärtää, että hän vain ylireagoi.

Onneksi lapseni pääsi toiseen paikkaan, ja yllättäen sellaiset ongelmat loppuivatkin siihen. Ja kaikesta syyttivät meitä vanhempia aikaisemmin.

• Ehdotus vain

Jos he ottavat yhteyttä sinne sossuun ja sieltä soitellaan, niin mitäs jos kertoisit, että tilanne on tällainen ja ainut asia, mikä sinua todella stressaa, on hoitohenkilökunnan suhtautuminen ja olet todella huolissasi sekä oman että muiden lasten hoidosta tällaisten asenteiden vallitessa. Kysy, voisivatko he tehdä sille asialle jotain, esimerkiksi puhua hoitajien kanssa. Jos kertomasi pitää paikkaansa, kuten oletan, niin ei sinulla pitäisi olla mitään hätää todellakaan. Ei kuitenkaan kannata valittaa hoitohenkilökunnasta, vaan ole vain huolissasi lapsista, jotka joutuvat olemaan hoidossa, kun heidän perheitään epäillään ja lasten kuullen haukutaan.

Kuulostaa kyllä aika hassulta, että äiti ei saisi koskaan itkeä tai kuusivuotias ei saisi olla yksin 50 metrin päässä. Vuoden päästä hän on ekaluokkalainen ja voisi periaatteessa olla yksin vaikka kaikki iltapäivät, koulumatkat, eikä kenelläkään olisi siihen mitään sanomista.

• joo o

siis asiahan on niin että joo on varmasti monta turhaa ja myös tarpeellista ilmoitusta!en siitä lähde kiistelemään kun se on totta mutta ehkä se että tämä menee jo reilusti kiusaamisen puolelle. niin meinaankin sanoa asiasta sossun mammalle että jos soittaa.en mene haukkumaan tai muuta muttra kyllä ketuttaa.siis joo noin 50m....ja itkin ni ne ovat huolissaan minun jaksmisesta lasten kanssa,koska "kalle" siitä mainitsi...joo o niin kukapa ei eron sattuessa itkisi..kyllä nyt jotain täytyy olla tehtävissä koska tämä ei ole vaan "turha ilmoitus" vaan ihan vaan kiusan tekoa!kyseisen henkilö on niin veemäinen ollu aina!!siis oikeesti kyllä ymmärrän omalla tavallaniu mutta kun se on minun kohdalla turhaa,ehkä siksi niin kiukuttaa ja tulee semmonen että mä sit oon ihan paska äiti.

• mene ja varaa
        joo o kirjoitti:

siis asiahan on niin että joo on varmasti monta turhaa ja myös tarpeellista ilmoitusta!en siitä lähde kiistelemään kun se on totta mutta ehkä se että tämä menee jo reilusti kiusaamisen puolelle. niin meinaankin sanoa asiasta sossun mammalle että jos soittaa.en mene haukkumaan tai muuta muttra kyllä ketuttaa.siis joo noin 50m....ja itkin ni ne ovat huolissaan minun jaksmisesta lasten kanssa,koska "kalle" siitä mainitsi...joo o niin kukapa ei eron sattuessa itkisi..kyllä nyt jotain täytyy olla tehtävissä koska tämä ei ole vaan "turha ilmoitus" vaan ihan vaan kiusan tekoa!kyseisen henkilö on niin veemäinen ollu aina!!siis oikeesti kyllä ymmärrän omalla tavallaniu mutta kun se on minun kohdalla turhaa,ehkä siksi niin kiukuttaa ja tulee semmonen että mä sit oon ihan paska äiti.

aikaa, mene sen johtajan kanssa juttelemaan ja pyydä se eskarin täti vastaamaan sanoistaan johtrajattaren kuullen.
        Sano että koet sen ahdisteluna ja kiusaamisena!
        Jatketaan sitte.

• mene ja varaa
        joo o kirjoitti:

aikaa, mene sen johtajan kanssa juttelemaan ja pyydä se eskarin täti vastaamaan sanoistaan johtajan kuullen.
        Sano että koet sen ahdisteluna ja kiusaamisena!
        Jatketaan sitte.

• ei varmasti
        joo o kirjoitti:

ole sinua kiusata. Tässä he ovat huolissaan neljän lapsen yksinhuoltajaäidin jaksamisesta, joka on juuri eronnut. Eikö saa olla huolissaan, jos lapsi kertoo äidin itkeneen? Eikö ole hyvä, että päivähoito yrittää auttaa ja tarjota kanavan avunsaamiseen?? Vaikka se sinun kohdallasi onkin aiheetonta, niin ajattelepa vastaavaa tilannetta jonkun toisen äidin kohdalle? Eivät kaikki jaksa yhtä hyvin kuin sinä, eikä päiväkoti voi tietää toisen jaksamisen rajoja. Mitä päiväkodin pitäisi tehdä tällaisessa tapauksessa? Pitäisikö vain ajatella, että eipä se meille kuulu miten se iltaisin itkeskelevä äiti yksin jakselee ja sitten kauhistellaan myöhemmin kun ei se äiti jaksanutkaan eikä kukaan tarjonnut apua!!??!! Ja lööpit kirkuu ties mitä itsemurhajuttuja sun muuta.

Jos sossusta sinulle soitetaan, niin kerrot kuinka asia on ja juttu jää silleen. Mutta päivähoito on tehnyt juuri sen mikä on sen velvollisuus!

• Helinä-keiju3
        ei varmasti kirjoitti:

ole sinua kiusata. Tässä he ovat huolissaan neljän lapsen yksinhuoltajaäidin jaksamisesta, joka on juuri eronnut. Eikö saa olla huolissaan, jos lapsi kertoo äidin itkeneen? Eikö ole hyvä, että päivähoito yrittää auttaa ja tarjota kanavan avunsaamiseen?? Vaikka se sinun kohdallasi onkin aiheetonta, niin ajattelepa vastaavaa tilannetta jonkun toisen äidin kohdalle? Eivät kaikki jaksa yhtä hyvin kuin sinä, eikä päiväkoti voi tietää toisen jaksamisen rajoja. Mitä päiväkodin pitäisi tehdä tällaisessa tapauksessa? Pitäisikö vain ajatella, että eipä se meille kuulu miten se iltaisin itkeskelevä äiti yksin jakselee ja sitten kauhistellaan myöhemmin kun ei se äiti jaksanutkaan eikä kukaan tarjonnut apua!!??!! Ja lööpit kirkuu ties mitä itsemurhajuttuja sun muuta.

Jos sossusta sinulle soitetaan, niin kerrot kuinka asia on ja juttu jää silleen. Mutta päivähoito on tehnyt juuri sen mikä on sen velvollisuus!

Jos päiväkodin täti ei näe lapsessa merkkejä laiminlyönnistä ja kaltoinkohtelusta, niin mitään syytä ottaa yhteyttä lastensuojeluun ei ole.
        Mitään syytä päiväkotiväellä ei ole kysellä lapsilta mitä heidän kotonaan tapahtuu. Luulisi nyt ammatti-ihmisten näkevän onko lapsella oikeesti joku hätä. Jos ei lapsesta sitä näe, niin sitten sitä hätää ei lapsella ole. Se, että äiti on surullinen ei ole syy lastensuojelun tarpeeseen. Sensijaan potkuihin on syytä, jos ei ymmärretä asemaansa. Lastensuojelu ei sitäpaitsi hoida aikuisen masennusta tai surua, vaan se on terveydenhuollon asia, joten osoite on senkin puolesta väärä. Jos päivähoito on huolissaan äidin terveydentilasta, niin varatkoon äidille terveyskeskuajan. Niitä on vaikeeta itse saada, joten siitä vois ihan ollakkin apua äidille lastensuojelun sijaan.

• joka-alan asiantuntija
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Jos päiväkodin täti ei näe lapsessa merkkejä laiminlyönnistä ja kaltoinkohtelusta, niin mitään syytä ottaa yhteyttä lastensuojeluun ei ole.
        Mitään syytä päiväkotiväellä ei ole kysellä lapsilta mitä heidän kotonaan tapahtuu. Luulisi nyt ammatti-ihmisten näkevän onko lapsella oikeesti joku hätä. Jos ei lapsesta sitä näe, niin sitten sitä hätää ei lapsella ole. Se, että äiti on surullinen ei ole syy lastensuojelun tarpeeseen. Sensijaan potkuihin on syytä, jos ei ymmärretä asemaansa. Lastensuojelu ei sitäpaitsi hoida aikuisen masennusta tai surua, vaan se on terveydenhuollon asia, joten osoite on senkin puolesta väärä. Jos päivähoito on huolissaan äidin terveydentilasta, niin varatkoon äidille terveyskeskuajan. Niitä on vaikeeta itse saada, joten siitä vois ihan ollakkin apua äidille lastensuojelun sijaan.

Helinä pisti taas parastaan....ja yllättäin aivan väärillä argumenteilla.
        Päiväkodin henkilöstön on tämän tyyppisissä tilanteissa tehtävä ilmoitus, ellei halua itselleen syytettä! Mikäli huoli on aiheeton, eikä johda lastensuojelullisiin toimenpiteisiin, asia jää siihen.

Päiväkodin tehtävä on todellakin turvata ja arvioida lapsen henkistä ja fyysistä hyvinvointia niin päiväkodissa kuin kuulostelemalla kotiolojakin.

Päiväkodin tehtävänä ei ole varata aikaa terveysasemalle vanhemman puolesta. Päiväkodilla on kuitenkin velvollisuus ohjata vanhempi tuen piiriin, keskustelemalla erilaisista vaihtoehdoista. Sen sijaan sosiaalipuolella (esim. lastensuojelussa) on työntekijöitä, jotka voivat tarvittaessa varata vanhempien kanssa aikaa esim. terveyskeskukseen, sekä muihin tahoihin, joka voisi perhettä auttaa.

Täällä netissä kirjoitetut viestit eivät välttämättä anna koko totuutta ko. tapahtumasta. Ja kenties ap. kirjoitus poikkeaisi henkilökunnan versiosta?...mutta lastensuojelun tehtävä on kartoittaa tilanne, mikäli se yhtään aiheuttaa huolta!

Mutta voimia alkuperäiselle kirjoittajalle. Mene rauhassa lastensuojelun eteen ja kerro itse, mikä tilanteenne on, niin voitte yhdessä arvioida mahdollisen tuen tarpeen!

• ..............................
        joka-alan asiantuntija kirjoitti:

Päiväkodin henkilöstön on tämän tyyppisissä tilanteissa tehtävä ilmoitus, ellei halua itselleen syytettä! Mikäli huoli on aiheeton, eikä johda lastensuojelullisiin toimenpiteisiin, asia jää siihen.

Päiväkodin tehtävä on todellakin turvata ja arvioida lapsen henkistä ja fyysistä hyvinvointia niin päiväkodissa kuin kuulostelemalla kotiolojakin.

Päiväkodin tehtävänä ei ole varata aikaa terveysasemalle vanhemman puolesta. Päiväkodilla on kuitenkin velvollisuus ohjata vanhempi tuen piiriin, keskustelemalla erilaisista vaihtoehdoista. Sen sijaan sosiaalipuolella (esim. lastensuojelussa) on työntekijöitä, jotka voivat tarvittaessa varata vanhempien kanssa aikaa esim. terveyskeskukseen, sekä muihin tahoihin, joka voisi perhettä auttaa.

Täällä netissä kirjoitetut viestit eivät välttämättä anna koko totuutta ko. tapahtumasta. Ja kenties ap. kirjoitus poikkeaisi henkilökunnan versiosta?...mutta lastensuojelun tehtävä on kartoittaa tilanne, mikäli se yhtään aiheuttaa huolta!

Mutta voimia alkuperäiselle kirjoittajalle. Mene rauhassa lastensuojelun eteen ja kerro itse, mikä tilanteenne on, niin voitte yhdessä arvioida mahdollisen tuen tarpeen!

no asiahan on niin että otin sosiaalityön tekijään yhteyttä ja sanoin mytös siiitä että tunnen itseni kiusatuksi...lapsi menee kouluun,käveleehän hän sinnekkin joka ei 50m päässä.kukaan ei kysellyt jaksamista vaan ilmoitettiin että emme kysele sinulta lupaa. ei annettu puolustautua/kertoa miten asiat on.alettiin sormella osoittelemaan.lapsi kertonut että äiti itki????eli tunteita ei ssaa näyttää lasten nähden.ollut yksin tarhan aidan takana,niin aivan kukaan ei huomannut meitä matkan päässä laskemassa mäkeä...ei kyselty...oltiin vaan että voi on se rankkaa.. keskutelu apua.???minä saan apuni omilta ystäviltä ja perheeltä.en ole itse tuonut lasta 2 viikkoon eskouluun,niin aivan ei kaikki tuo varsinkaan jos naapurin lapsi on samassa ryhmässä ja kulkevat hänen äidin matkassa aamut.???minä en henk.koht nää noissa asiossa mitää ilmoitettavaa.minulta ei edelleenkään kysytty missään vaihees et miten asiat menee.sosiaalityöntekijä otti tarhaan yhteyttä joka taas kertoi tressavani silmät selässä olosta ym kiusan teosta mitä on tapahtunut.johon tarhan tädit olivat yhdessä ihan tuumineet että mitä ihmettä...vaikka asian omaisella on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa työskeneteville.hän sanoi minulle että mennään tämä loppuvuosi hammasta purren loppuun ja sittenhän se n ohitse. saan lapseni muualle hoitoon.mutta entä ne muut jotka joutuu saman tilanteen eteen eikä uskalla sanoa vastaan?.........

• Helinä-keiju3
        joka-alan asiantuntija kirjoitti:

Pidän epäkohtana sitä, että aiheeton lastensuojeluilmoitus ei johda mihinkään päiväkodissa. Ettekö edes pohdi mikä meni arvioinnissanne pieleen ja ettekö yritä ottaa opiski mokastanne vastaisen varalle.
        Vai jää asia siihen. No ei varmaan jää, jos joku perää oikeuksiaan perättömän lastensuojeluilmoituksen aiheuttamista henkisistä kärsimyksistä. Suosittelen, että aiheettomat lastensuojeluilmoitukset käsitellään juurta jaksain päiväkodissa, jottei vastaava pääse alvariinsa toistumaan.

• tämän kohdan
        .............................. kirjoitti:

no asiahan on niin että otin sosiaalityön tekijään yhteyttä ja sanoin mytös siiitä että tunnen itseni kiusatuksi...lapsi menee kouluun,käveleehän hän sinnekkin joka ei 50m päässä.kukaan ei kysellyt jaksamista vaan ilmoitettiin että emme kysele sinulta lupaa. ei annettu puolustautua/kertoa miten asiat on.alettiin sormella osoittelemaan.lapsi kertonut että äiti itki????eli tunteita ei ssaa näyttää lasten nähden.ollut yksin tarhan aidan takana,niin aivan kukaan ei huomannut meitä matkan päässä laskemassa mäkeä...ei kyselty...oltiin vaan että voi on se rankkaa.. keskutelu apua.???minä saan apuni omilta ystäviltä ja perheeltä.en ole itse tuonut lasta 2 viikkoon eskouluun,niin aivan ei kaikki tuo varsinkaan jos naapurin lapsi on samassa ryhmässä ja kulkevat hänen äidin matkassa aamut.???minä en henk.koht nää noissa asiossa mitää ilmoitettavaa.minulta ei edelleenkään kysytty missään vaihees et miten asiat menee.sosiaalityöntekijä otti tarhaan yhteyttä joka taas kertoi tressavani silmät selässä olosta ym kiusan teosta mitä on tapahtunut.johon tarhan tädit olivat yhdessä ihan tuumineet että mitä ihmettä...vaikka asian omaisella on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa työskeneteville.hän sanoi minulle että mennään tämä loppuvuosi hammasta purren loppuun ja sittenhän se n ohitse. saan lapseni muualle hoitoon.mutta entä ne muut jotka joutuu saman tilanteen eteen eikä uskalla sanoa vastaan?.........

Ketä mahdat tarkoittaa tässä yhteydessä asianomaisena?
        "vaikka asian omaisella on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa työskeneteville.hän sanoi minulle että mennään tämä loppuvuosi hammasta purren loppuun ja sittenhän se n ohitse. saan lapseni muualle hoitoon.mutta entä ne muut jotka joutuu saman tilanteen eteen eikä uskalla sanoa vastaan?........."

Anteeksi, en ihan muutenkaan ymmärtänyt tekstiäsi kokonaan ja kokonaiskuva jäi hämäräksi. Mutta hyvä, jos asia on puoleltasi jo hoidettu...tässä tapauksessa päiväkotia vaihtamalla.    

• ...........................
        tämän kohdan kirjoitti:

Ketä mahdat tarkoittaa tässä yhteydessä asianomaisena?
        "vaikka asian omaisella on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa työskeneteville.hän sanoi minulle että mennään tämä loppuvuosi hammasta purren loppuun ja sittenhän se n ohitse. saan lapseni muualle hoitoon.mutta entä ne muut jotka joutuu saman tilanteen eteen eikä uskalla sanoa vastaan?........."

Anteeksi, en ihan muutenkaan ymmärtänyt tekstiäsi kokonaan ja kokonaiskuva jäi hämäräksi. Mutta hyvä, jos asia on puoleltasi jo hoidettu...tässä tapauksessa päiväkotia vaihtamalla.    

se oli kiiressä kirjotettu...:)

siis tällä päiväkodin työtekijällä on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa eri ryhmissä työskenteleville,on hän tietoa jakanut myös muille.

sosiaalityöntekijä sanoi että minulle että mennään tämä loppu hoitoaika 4 kk hammastapurren loppuun niin hoidetaan hoito toiseen paikkaan.

• ........................
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Pidän epäkohtana sitä, että aiheeton lastensuojeluilmoitus ei johda mihinkään päiväkodissa. Ettekö edes pohdi mikä meni arvioinnissanne pieleen ja ettekö yritä ottaa opiski mokastanne vastaisen varalle.
        Vai jää asia siihen. No ei varmaan jää, jos joku perää oikeuksiaan perättömän lastensuojeluilmoituksen aiheuttamista henkisistä kärsimyksistä. Suosittelen, että aiheettomat lastensuojeluilmoitukset käsitellään juurta jaksain päiväkodissa, jottei vastaava pääse alvariinsa toistumaan.

sitä miäkin oon miettinyt että näinkö niistä ne vaan pääsee.minä en "korvauksia" tai mts rupeisi vaatimaan vaan ihan oikaisun ja anteeksi pyynnön.

koska minäen ole huono äiti sen tiedän,pullaa en joka päivä leivo tai kämppää katosta lattiaan siivoa mutta puhtaat vaatteet ja puhdas koti on.en käytä väkivaltaa tai huuda,olen ääntäni korottanut (kukapa ei olisi)olen lasten kanssa ulkona ja syömme aika useasti mutta huolen olen lapsistani pitänyt!sehän siinä niin koville ottaa kun kaikkensa tekee niin tämmöistä ilmaantuu.se ei takoita jos olen 26 4 lapsen äiti 8v-8kk olevat lapset ja eronnut ei se musta huonoa tee tai ettenkö jaksaisi.itse minä olen tieni valinnut.anteeksi pyyntöä ja oikaisua odotellen........

• nyt oikein??
        .............................. kirjoitti:

Päiväkodin näkökulmasta siis lapsi norkoilee yksin päiväkodin portin liepeillä ilman valvontaa, puhuu oma-aloitteisesti kuinka äiti itkee kotona ja äiti ei itse ole kahteen viikkoon käynyt päiväkodissa itse, vaan on järjestänyt lapsensa hoitoon kuljetuksen päivähoitoon ilmoittamatta toisin?

Jos näin on, niin tuossahan on päivänselvä aihe huolestumiseen! Ymmärrän kyllä asian sinun puoleltasi, mutta koita sinäkin ymmärtää miltä tuo on näyttänyt päiväkodin puolelle. Näillä tiedoin sanoisin, että päiväkoti on tehnyt aivan oikein kantaessaan huolta sinun jaksamisestasi ja lapsesi hyvinvoinnista. Todellako olisi parempi vaihtoehto jättää asia vain sikseen tietämättä miksi se äiti itkeskelee, lapsi ulkoilee ilman valvontaa eikä äiti halua edes käydä päiväkodillakaan pitkään aikaan? Vaikka siis sinun kohdallasi pelot olivat aiheettomia, mutta etkö todella näe miksi päivähoidossa ollaan huolestuttu??

• onko tosiaan nykyään?
        ........................... kirjoitti:

se oli kiiressä kirjotettu...:)

siis tällä päiväkodin työtekijällä on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa eri ryhmissä työskenteleville,on hän tietoa jakanut myös muille.

sosiaalityöntekijä sanoi että minulle että mennään tämä loppu hoitoaika 4 kk hammastapurren loppuun niin hoidetaan hoito toiseen paikkaan.

"siis tällä päiväkodin työtekijällä on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa eri ryhmissä työskenteleville,on hän tietoa jakanut myös muille."

En ole itse päivähoitoalalla työskennellyt muutamaan vuoteen, mutta mistä sinä olet saanut päähäsi, että päivähoidon yksittäisellä työntekijällä olisi vaitiolovelvollisuus lapsia ja perheitä koskevissa asioissa muihin päiväkodin kasvatusvastuullisiin nähden? Kun minä työskentelin vielä alalla, esim. juuri lastensuojeluasioista kerrottiin aina kaikille hoito- ja kasvatusvastuullisille. Vaitiolovelvollisuus ainakin tuolloin koski hoitotehtävien ulkopuolisia henkilöitä. Monesti esimerkiksi yhdessä pohdimme onko aihetta lastensuojeluilmoitukseen ja muita mahdollisia tapoja auttaa perhettä. Missään nimessä kukaan ei yksinään edes saanut ruveta sooloilemaan ja tekemäänkään ilmoituksia, vaan niistä nimenomaan piti puhua muidenkin kanssa ja yhteispäätöksellä ja yhteisvastuulla toimittiin.

Onko käytäntö tosiaan muuttunut näin paljon?

• Ei ollenkaan niinkuin kuvai...
        nyt oikein?? kirjoitti:

Päiväkodin näkökulmasta siis lapsi norkoilee yksin päiväkodin portin liepeillä ilman valvontaa, puhuu oma-aloitteisesti kuinka äiti itkee kotona ja äiti ei itse ole kahteen viikkoon käynyt päiväkodissa itse, vaan on järjestänyt lapsensa hoitoon kuljetuksen päivähoitoon ilmoittamatta toisin?

Jos näin on, niin tuossahan on päivänselvä aihe huolestumiseen! Ymmärrän kyllä asian sinun puoleltasi, mutta koita sinäkin ymmärtää miltä tuo on näyttänyt päiväkodin puolelle. Näillä tiedoin sanoisin, että päiväkoti on tehnyt aivan oikein kantaessaan huolta sinun jaksamisestasi ja lapsesi hyvinvoinnista. Todellako olisi parempi vaihtoehto jättää asia vain sikseen tietämättä miksi se äiti itkeskelee, lapsi ulkoilee ilman valvontaa eikä äiti halua edes käydä päiväkodillakaan pitkään aikaan? Vaikka siis sinun kohdallasi pelot olivat aiheettomia, mutta etkö todella näe miksi päivähoidossa ollaan huolestuttu??

.."ollut yksin tarhan aidan takana,niin aivan kukaan ei huomannut meitä matkan päässä laskemassa mäkeä...ei kyselty...oltiin vaan että voi on se rankkaa.. keskutelu apua.???minä saan apuni omilta ystäviltä ja perheeltä.en ole itse tuonut lasta 2 viikkoon eskouluun,niin aivan ei kaikki tuo varsinkaan jos naapurin lapsi on samassa ryhmässä ja kulkevat hänen äidin matkassa aamut.???minä en henk.koht nää noissa asiossa mitää ilmoitettavaa.minulta ei edelleenkään kysytty missään vaihees et"
        Aikoinaan en itsekkään käynyt kuin pari kertaa hakemassa/viemässä lastani, kun kulki naapurin mukana! Oiskos pitäny sillonkin soittaa lastensuojeluun!

• kunnolla?
        Ei ollenkaan niinkuin kuvai... kirjoitti:

.."ollut yksin tarhan aidan takana,niin aivan kukaan ei huomannut meitä matkan päässä laskemassa mäkeä...ei kyselty...oltiin vaan että voi on se rankkaa.. keskutelu apua.???minä saan apuni omilta ystäviltä ja perheeltä.en ole itse tuonut lasta 2 viikkoon eskouluun,niin aivan ei kaikki tuo varsinkaan jos naapurin lapsi on samassa ryhmässä ja kulkevat hänen äidin matkassa aamut.???minä en henk.koht nää noissa asiossa mitää ilmoitettavaa.minulta ei edelleenkään kysytty missään vaihees et"
        Aikoinaan en itsekkään käynyt kuin pari kertaa hakemassa/viemässä lastani, kun kulki naapurin mukana! Oiskos pitäny sillonkin soittaa lastensuojeluun!

Huomasitko, että minä vain sanoin sen, miltä ap:n tilanne on luultavasti PÄIVÄHOIDON SILMIIN näyttänyt.

"ollut yksin tarhan aidan takana,niin aivan kukaan ei huomannut meitä matkan päässä laskemassa mäkeä..."

Eli toisin sanoen päivähoidon silmissä tilanne on ollut se, että lapsi norkoilee tarhan aidan takana ilman valvontaa, eikö? Ok. ap siis oli lähistöllä muiden lasten kanssa, mutta tätähän päiväkodin työntekijät eivät nähneet. Joten heidän näkökulmastaan lapsi oli siinä ilman valvontaa.

"en ole itse tuonut lasta 2 viikkoon eskouluun,niin aivan ei kaikki tuo varsinkaan jos naapurin lapsi on samassa ryhmässä ja kulkevat hänen äidin matkassa aamut.???minä en henk.koht nää noissa asiossa mitää ilmoitettavaa."

Tosin sanoen päiväkodin henkilöstö ei ole edes nähneet lapsen omia vanhempia kahteen viikkoon, eikä äiti edes ole ilmoittanut päiväkotiin näistä järjestelyistä. Tähän kun vielä lisää sen, että lapsi itse kertoo äidin itkevän kotona. Eikö muka tältä kantilta katsoen ole aiheellista olla huolissaan perheen tilanteesta? Miten päiväkodista oltaisiin voitu edes jotain kysellä, jollei äiti edes siellä käy kahteen viikkoon? Ajattelepa että jossain toisessa tapauksessa huoli olisi saattanut olla aiheellinen, ja lapsella kotona asiat todella hullusti. Sellaisessa tapauksessa kaksi viikkoa on jo aika pitkä aika!

"Aikoinaan en itsekkään käynyt kuin pari kertaa hakemassa/viemässä lastani, kun kulki naapurin mukana! Oiskos pitäny sillonkin soittaa lastensuojeluun!"

Olitko sinäkin juuri eronnut neljän lapsen yksinhuoltaja? Näkikö päiväkodin henkilökunta sinun lapsiasi ilman valvontaa ulkona päiväkodin portilla pyöriskelemässä? Kertoivatko sinun lapsesi sinun itkeskelevän kotona? Etkö sinä ilmoittanut päiväkotiin mitään, että kuka lastasi tuo hoitoon ja kuka hake, jollei se ole kumpikaan vanhemmista? Tässä tapauksessahan ilmoituksen taustalla on todennäköisesti kaikkien näiden asioiden summa, ei mikään yksittäinen juttu.

Ja muuten silloin kun minä työskentelin päiväkodissa, lapsia ei saanut edes luovuttaa muille kuin varhaiskasvatussopimuksessa sovituille hakijoille. Vanhempien piti ilmoittaa päiväkotiin, jos joku muu kuin pääasiallinen hakija haki lasta hoidosta. Vanhemmille myös korostettiin sitä, kuinka tärkeää jo lapsen asioiden hoitamisen kannalta on se, että lapsen tuoja tai hakija ei jatkuvasti ole joku muu kuin omat vanhemmat. Jos lapsen asioista henkilökunnalla oli jotain sanottavaa/kerrottavaa, niin sellaisia ei edes saanut ruveta minkään naapurin tädin kanssa selvittelemään. Onko tämäkin asia muuttunut muutamassa vuodessa näin paljon??

• minusta tunnu
        kunnolla? kirjoitti:

Huomasitko, että minä vain sanoin sen, miltä ap:n tilanne on luultavasti PÄIVÄHOIDON SILMIIN näyttänyt.

"ollut yksin tarhan aidan takana,niin aivan kukaan ei huomannut meitä matkan päässä laskemassa mäkeä..."

Eli toisin sanoen päivähoidon silmissä tilanne on ollut se, että lapsi norkoilee tarhan aidan takana ilman valvontaa, eikö? Ok. ap siis oli lähistöllä muiden lasten kanssa, mutta tätähän päiväkodin työntekijät eivät nähneet. Joten heidän näkökulmastaan lapsi oli siinä ilman valvontaa.

"en ole itse tuonut lasta 2 viikkoon eskouluun,niin aivan ei kaikki tuo varsinkaan jos naapurin lapsi on samassa ryhmässä ja kulkevat hänen äidin matkassa aamut.???minä en henk.koht nää noissa asiossa mitää ilmoitettavaa."

Tosin sanoen päiväkodin henkilöstö ei ole edes nähneet lapsen omia vanhempia kahteen viikkoon, eikä äiti edes ole ilmoittanut päiväkotiin näistä järjestelyistä. Tähän kun vielä lisää sen, että lapsi itse kertoo äidin itkevän kotona. Eikö muka tältä kantilta katsoen ole aiheellista olla huolissaan perheen tilanteesta? Miten päiväkodista oltaisiin voitu edes jotain kysellä, jollei äiti edes siellä käy kahteen viikkoon? Ajattelepa että jossain toisessa tapauksessa huoli olisi saattanut olla aiheellinen, ja lapsella kotona asiat todella hullusti. Sellaisessa tapauksessa kaksi viikkoa on jo aika pitkä aika!

"Aikoinaan en itsekkään käynyt kuin pari kertaa hakemassa/viemässä lastani, kun kulki naapurin mukana! Oiskos pitäny sillonkin soittaa lastensuojeluun!"

Olitko sinäkin juuri eronnut neljän lapsen yksinhuoltaja? Näkikö päiväkodin henkilökunta sinun lapsiasi ilman valvontaa ulkona päiväkodin portilla pyöriskelemässä? Kertoivatko sinun lapsesi sinun itkeskelevän kotona? Etkö sinä ilmoittanut päiväkotiin mitään, että kuka lastasi tuo hoitoon ja kuka hake, jollei se ole kumpikaan vanhemmista? Tässä tapauksessahan ilmoituksen taustalla on todennäköisesti kaikkien näiden asioiden summa, ei mikään yksittäinen juttu.

Ja muuten silloin kun minä työskentelin päiväkodissa, lapsia ei saanut edes luovuttaa muille kuin varhaiskasvatussopimuksessa sovituille hakijoille. Vanhempien piti ilmoittaa päiväkotiin, jos joku muu kuin pääasiallinen hakija haki lasta hoidosta. Vanhemmille myös korostettiin sitä, kuinka tärkeää jo lapsen asioiden hoitamisen kannalta on se, että lapsen tuoja tai hakija ei jatkuvasti ole joku muu kuin omat vanhemmat. Jos lapsen asioista henkilökunnalla oli jotain sanottavaa/kerrottavaa, niin sellaisia ei edes saanut ruveta minkään naapurin tädin kanssa selvittelemään. Onko tämäkin asia muuttunut muutamassa vuodessa näin paljon??

ihan asialliselta toiminnalta:

• kun minä alalla
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

työskentelin KAIKKI lastensuojeluilmoitukset käsiteltiin juurta jaksain päiväkodissa. Sitähän ap mm. on nyt kritisoinutkin; että tämä yksi lto oli kertonut muillekin päiväkodin hoitovastuullisille lastensuojeluilmoituksesta. Miten hän olisi voinut olla tekemättä niin? Ei ainakaan minun aikoinani koskaan kukaan yksittäinen työntekijä omin luvin tehnyt lastensuojeluilmoituksia, vaan sellainen tehtiin päiväkodin johtajan kanssa yhteisvastuulla.

Meillä ainakin jos todella moka oli tapahtunut, sitä käsiteltiin ja siitä yritettiin ottaa opiksi. Kuitenkaan aiheetonkaan lastensuojeluilmoitus ei ole moka, jos sille löytyy pätevät perustelut. Kuten ap:n kertomuksien mukaan tässä tapauksessa minusta löytyy. Vaikka huoli tässä tapauksessa olikin aiheeton, ei se toisessa aivan vastaavassa tapauksessa tosiaan välttämättä sitä ole. Eräitä vanhemman syvän masennuksen ja uupumuksen merkkejä kun on mm. itkeskely ja haluttomuus edes tavata muita ihmisiä. Jos ap ei kahteen viikkoon ole lapsensa päiväkodissa käynytkään vaan naapuri on lasta sinne kuljettanut, niin minusta on täysin ymmärrettävää, että huolestutaan.

• !!!!!!!!!!!!!!!
        onko tosiaan nykyään? kirjoitti:

"siis tällä päiväkodin työtekijällä on vaitiolo velvollisuus muille tarhassa eri ryhmissä työskenteleville,on hän tietoa jakanut myös muille."

En ole itse päivähoitoalalla työskennellyt muutamaan vuoteen, mutta mistä sinä olet saanut päähäsi, että päivähoidon yksittäisellä työntekijällä olisi vaitiolovelvollisuus lapsia ja perheitä koskevissa asioissa muihin päiväkodin kasvatusvastuullisiin nähden? Kun minä työskentelin vielä alalla, esim. juuri lastensuojeluasioista kerrottiin aina kaikille hoito- ja kasvatusvastuullisille. Vaitiolovelvollisuus ainakin tuolloin koski hoitotehtävien ulkopuolisia henkilöitä. Monesti esimerkiksi yhdessä pohdimme onko aihetta lastensuojeluilmoitukseen ja muita mahdollisia tapoja auttaa perhettä. Missään nimessä kukaan ei yksinään edes saanut ruveta sooloilemaan ja tekemäänkään ilmoituksia, vaan niistä nimenomaan piti puhua muidenkin kanssa ja yhteispäätöksellä ja yhteisvastuulla toimittiin.

Onko käytäntö tosiaan muuttunut näin paljon?

Saman ryhmän aikuiset voivat ja saavat keskustella tarvittavista asioista, sitten olla yhteydessä johtajaan, mutta muitten ryhmien työntekijöille tämäkään asia ei varsinaisesti kuulu.

Itse kun olin päiväkodissa töissä, niin siellä oli ihan yleinen toimintakulttuuri se, että asioita jaettiin ja puitiin kahvipöydän ääressä, ja mukana oli välillä keittäjä ja siivoojakin. Sama homma perhepäivähoitajilla. Mitään, mikä ei ole täysin tarpeellista, ei saa muiden kanssa puida. Puhumattakaan siitä, että esim perhepäivähoitajat tekevät sitä yleisissä puistoissa, jolloin asiasta kuulevat myöskin täysin sivulliset.

Eli nyt kannattaa itsesikin pohtia tahollasi asiaa.

• pikku kysymys
        nyt oikein?? kirjoitti:

Minä en käynyt päiväkodissa viikkokausiin, koska taksi kuljetti lapsen, ei ollut lähi pk:ssa. Laitoin aamulla taksiin, ja tarvittava tieto kulki joko reissuvihkossa tai puhelimitse. Joissakin kunnissa (esim. Turku), eskaritkin joutuvat kulkemaan eskariin linja-autolla pitkänkin matkan, joka on täysin vastuutonta. Siis kunnan toiminnan vuoksi.

Itsekin olen itkenyt lasten nähden. Olen myös nauranut lasten nähden. Lapseni tietävät, että jokainen on joskus surullinen, ja se on täysin sallittua ja normaalia. Olen myös ollut väsynyt. Lapseni tietävät senkin.

Lapseni ulkoilevat myös keskenään. Ei tietysti missään kaukana, vaan omalla pihalla, mutta näin valmistan heitä tulevaan vastuuseen ja itsenäiseenkin selviämiseen jatkossa.

Päivähoidossa on se vika, että siellä on liikaa naisia koossa.

• että lapselle on
        pikku kysymys kirjoitti:

Minä en käynyt päiväkodissa viikkokausiin, koska taksi kuljetti lapsen, ei ollut lähi pk:ssa. Laitoin aamulla taksiin, ja tarvittava tieto kulki joko reissuvihkossa tai puhelimitse. Joissakin kunnissa (esim. Turku), eskaritkin joutuvat kulkemaan eskariin linja-autolla pitkänkin matkan, joka on täysin vastuutonta. Siis kunnan toiminnan vuoksi.

Itsekin olen itkenyt lasten nähden. Olen myös nauranut lasten nähden. Lapseni tietävät, että jokainen on joskus surullinen, ja se on täysin sallittua ja normaalia. Olen myös ollut väsynyt. Lapseni tietävät senkin.

Lapseni ulkoilevat myös keskenään. Ei tietysti missään kaukana, vaan omalla pihalla, mutta näin valmistan heitä tulevaan vastuuseen ja itsenäiseenkin selviämiseen jatkossa.

väliä kuka tai mikä vie hoitoon. Aika pieniä ovat kuitenkin päiväkoti-ikäiset vielä.

Kaikenlaisia selityksiä kyllä löytyy, eikä jää asioiden tärkeysjärjestys oleenkaan epäselväksi.

• ............................
        kun minä alalla kirjoitti:

työskentelin KAIKKI lastensuojeluilmoitukset käsiteltiin juurta jaksain päiväkodissa. Sitähän ap mm. on nyt kritisoinutkin; että tämä yksi lto oli kertonut muillekin päiväkodin hoitovastuullisille lastensuojeluilmoituksesta. Miten hän olisi voinut olla tekemättä niin? Ei ainakaan minun aikoinani koskaan kukaan yksittäinen työntekijä omin luvin tehnyt lastensuojeluilmoituksia, vaan sellainen tehtiin päiväkodin johtajan kanssa yhteisvastuulla.

Meillä ainakin jos todella moka oli tapahtunut, sitä käsiteltiin ja siitä yritettiin ottaa opiksi. Kuitenkaan aiheetonkaan lastensuojeluilmoitus ei ole moka, jos sille löytyy pätevät perustelut. Kuten ap:n kertomuksien mukaan tässä tapauksessa minusta löytyy. Vaikka huoli tässä tapauksessa olikin aiheeton, ei se toisessa aivan vastaavassa tapauksessa tosiaan välttämättä sitä ole. Eräitä vanhemman syvän masennuksen ja uupumuksen merkkejä kun on mm. itkeskely ja haluttomuus edes tavata muita ihmisiä. Jos ap ei kahteen viikkoon ole lapsensa päiväkodissa käynytkään vaan naapuri on lasta sinne kuljettanut, niin minusta on täysin ymmärrettävää, että huolestutaan.

niin aivan,mutta minulta ei kysytty mitään vaikka olivat tietoisia siitä että lapsi kulkee naapurin matkassa aammut ja itse haen iltapäiväollä asia piti olla sillä selvä mutta??.toiseksi itkeminen ei ole mikään rikos missään muodossa jos kerran pääsee itku lapsen edessä se ei tarkota että olisin masentunut vaan surullinen se ei minusta huonoa äitiä tee.vai itkevätkö muut jossain kaapissa..rupee siltä tuntumaan että tunteita ei saa näyttää että sillon olet hyvä äiti kun haiset pullalle ja naama on kun hangon keksi aamusta iltaan.asiaa olisi voinut minulta kysyä.mutta kun ei kysytty.

sitäkin kun ei ilman valvontaa lapseni ulkona ollut,ja kertoivat että hän oli tunnistettavissa portilla...kulkeehan muutkin vanhemmat niin ettei ole lapsensa selän takana.tai antaneet luvan käydä katsomassa aidan takan.

tai tuo kaupassa käynti...meneehän hän kouluunkin yksin..

nämä ei vaan mene mun tajuntaani.no sen verran tajuan kyllä itsekkin että mielummin turha ilmoitus,kuin apu liian myöhään.

asian koen sen takia vääräksi kun ei minulta kysytty miten asia oli,vaan uhkailtiin,heti oltiin minua vastaan.se ei ole oikein vaikka olis mitkä valtuudet.sekään mua ei ahdista jos juoruavat keskenään,musta tuntuu että tapahtuu joka työpaikassa.

ja tottakai jos olen väärin jotain tehnyt,varmasti siitä opin,älä liiku ilman armeijaa lastesi kanssa ulkona,älä missään nimessä mene töihin koska et vie välttämättä its3e lastasi hoitoon.ja hanki taksi kyyti 1.lk 200 m koulumatkalle.

• minä ymmärsin
        pikku kysymys kirjoitti:

homman niin, että ap ei ollut ilmoittanut päiväkotiin siitä, että lasta kuljettaa joku muu kuin hän. Taksikuljetuksista on aina sovittu paitsi kuljetusyhtiön, myöskin vanhempien ja päivähoidon kanssa.

• Helinä-keiju3

Ilmeisesti aloittajan tapauksessa äidin itku on harvinainen tapahtuma kun lapsi siitä erikseen mainitsi päiväkodissa. Jos äiti itkisi alvariinsa niin lapsellehan se olisi jokapäiväinen rutiini, josta hän ei erikseen edes ymmärtäisi mainita. Tajutkaa nyt edes tämä.

• Helinä-keiju3
        ............................ kirjoitti:

niin aivan,mutta minulta ei kysytty mitään vaikka olivat tietoisia siitä että lapsi kulkee naapurin matkassa aammut ja itse haen iltapäiväollä asia piti olla sillä selvä mutta??.toiseksi itkeminen ei ole mikään rikos missään muodossa jos kerran pääsee itku lapsen edessä se ei tarkota että olisin masentunut vaan surullinen se ei minusta huonoa äitiä tee.vai itkevätkö muut jossain kaapissa..rupee siltä tuntumaan että tunteita ei saa näyttää että sillon olet hyvä äiti kun haiset pullalle ja naama on kun hangon keksi aamusta iltaan.asiaa olisi voinut minulta kysyä.mutta kun ei kysytty.

sitäkin kun ei ilman valvontaa lapseni ulkona ollut,ja kertoivat että hän oli tunnistettavissa portilla...kulkeehan muutkin vanhemmat niin ettei ole lapsensa selän takana.tai antaneet luvan käydä katsomassa aidan takan.

nämä ei vaan mene mun tajuntaani.no sen verran tajuan kyllä itsekkin että mielummin turha ilmoitus,kuin apu liian myöhään.

asian koen sen takia vääräksi kun ei minulta kysytty miten asia oli,vaan uhkailtiin,heti oltiin minua vastaan.se ei ole oikein vaikka olis mitkä valtuudet.sekään mua ei ahdista jos juoruavat keskenään,musta tuntuu että tapahtuu joka työpaikassa.

ja tottakai jos olen väärin jotain tehnyt,varmasti siitä opin,älä liiku ilman armeijaa lastesi kanssa ulkona,älä missään nimessä mene töihin koska et vie välttämättä its3e lastasi hoitoon.ja hanki taksi kyyti 1.lk 200 m koulumatkalle.

Jos lapsi kertoo päiväkodissa tädille, että äiti itki, niin mitä te hoitajat sanotte lapselle. Miten vastaatte lapsen kertomaan.

Sitten sanoisin vielä, että päiväkodeissahan on siirtymätyössä ovat mielenterveyskuntoutujia, joten kyllä masennusta ja ailahtelua on sallittu silläkin ammatillisella puolella lasten lähelle.

• käsitin siis väärin
        ............................ kirjoitti:

"mutta minulta ei kysytty mitään vaikka olivat tietoisia siitä että lapsi kulkee naapurin matkassa aammut ja itse haen iltapäiväollä asia piti olla sillä selvä mutta??"

Edellisestä viestistäsi sain sen käsityksen, että naapurisi myös hoiti lapsesi hakemisen. Sain myös sen käsityksen, että et ollut ilmoittanut päiväkotiin tästä järjestelystä mitenkään...

"toiseksi itkeminen ei ole mikään rikos missään muodossa jos kerran pääsee itku lapsen edessä se ei tarkota että olisin masentunut vaan surullinen se ei minusta huonoa äitiä tee."

Kukaan ei ole edes väittänyt, että itkeminen lapsen edessä olisi rikos tai että sinä olisit huono äiti! Kuitenkin jos jo valmiiksi on jostakusta henkilöstä huolissaan, itkuherkkyys lisää huolta.

Korostan nyt siis sitä, että kukaan ei syytä sinua mistään tässä ketjussa. Mutta sinä olet tuonut esiin oman puolesi ja näkökulmasi, mitä on vialla siinä, jos joku yrittää ymmärtää sitä päivähoidonkin näkökulmaa ja sitä, miksi päivähoito toimi kuten toimi? Ehkä totuus on jossain siinä välissä? Sinä et ole tehnyt mitään väärää, mutta päiväkotikaan ei ole tarkoittanut sinua kiusata taikka ahdistella vaan AUTTAA.

• siihen aikaan
        !!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

Saman ryhmän aikuiset voivat ja saavat keskustella tarvittavista asioista, sitten olla yhteydessä johtajaan, mutta muitten ryhmien työntekijöille tämäkään asia ei varsinaisesti kuulu.

Itse kun olin päiväkodissa töissä, niin siellä oli ihan yleinen toimintakulttuuri se, että asioita jaettiin ja puitiin kahvipöydän ääressä, ja mukana oli välillä keittäjä ja siivoojakin. Sama homma perhepäivähoitajilla. Mitään, mikä ei ole täysin tarpeellista, ei saa muiden kanssa puida. Puhumattakaan siitä, että esim perhepäivähoitajat tekevät sitä yleisissä puistoissa, jolloin asiasta kuulevat myöskin täysin sivulliset.

Eli nyt kannattaa itsesikin pohtia tahollasi asiaa.

kun minä päivähoidossa työskentelin oli erilaisia tilanteita ja asioita joita käsiteltiin erilaisten tahojen kanssa. Lastensuojelutapauksista puhuttiin enemmän ko. lasta hoitavien kasvatushenkilöiden, elton ja johtajan kesken, mutta pääpiirteittäin asiasta kerrottiin suljetussa palaverissa myös muille kasvatusvastuullisille. Tämä johtui siitä, että tuossa yksikössä kaikki kasvatusvastuulliset aikuiset käytännössä toimivat ajoittain kaikissa lapsiryhmissä esim. sairauslomia tai vuosilomia sijaistamassa, palaverivalvonnassa yms. Myös ulkona oli yhteisvastuu ja yhteisvalvonta. Tämä ei myöskään ollut laissa kiellettyä mielestäni.

Kahvitauolla ja ulkona ulkopuolisten kuulleen tällaisia asioita ei käsitelty milloinkaan. Siinä meni vaitiolovelvollisuuden raja, josta silloinen johtaja oli hyvin tarkka.

• ..........................
        käsitin siis väärin kirjoitti:

"mutta minulta ei kysytty mitään vaikka olivat tietoisia siitä että lapsi kulkee naapurin matkassa aammut ja itse haen iltapäiväollä asia piti olla sillä selvä mutta??"

Edellisestä viestistäsi sain sen käsityksen, että naapurisi myös hoiti lapsesi hakemisen. Sain myös sen käsityksen, että et ollut ilmoittanut päiväkotiin tästä järjestelystä mitenkään...

"toiseksi itkeminen ei ole mikään rikos missään muodossa jos kerran pääsee itku lapsen edessä se ei tarkota että olisin masentunut vaan surullinen se ei minusta huonoa äitiä tee."

Kukaan ei ole edes väittänyt, että itkeminen lapsen edessä olisi rikos tai että sinä olisit huono äiti! Kuitenkin jos jo valmiiksi on jostakusta henkilöstä huolissaan, itkuherkkyys lisää huolta.

Korostan nyt siis sitä, että kukaan ei syytä sinua mistään tässä ketjussa. Mutta sinä olet tuonut esiin oman puolesi ja näkökulmasi, mitä on vialla siinä, jos joku yrittää ymmärtää sitä päivähoidonkin näkökulmaa ja sitä, miksi päivähoito toimi kuten toimi? Ehkä totuus on jossain siinä välissä? Sinä et ole tehnyt mitään väärää, mutta päiväkotikaan ei ole tarkoittanut sinua kiusata taikka ahdistella vaan AUTTAA.

minäkin ymmärrän monen aisan summan ja olisin varmasti huolissani lapsesta käsitän tämän jos en olisi saanut vastauksia äidiltä.mutta asiat päätettiin ilman minun mielipidettä ja sovituista jutuista jotka käännettiin minua vastaan.joista asioista ei kysytty että mitenkäs nämä asiat menikään.siellä vaan todettiin että nyt teemme näin...minua ei vaan kuunneltu.ni totta hitossa joissain on menty mutka suoraksi.tai näin minä sen koen.

• .........................
        .......................... kirjoitti:

minäkin ymmärrän monen aisan summan ja olisin varmasti huolissani lapsesta käsitän tämän jos en olisi saanut vastauksia äidiltä.mutta asiat päätettiin ilman minun mielipidettä ja sovituista jutuista jotka käännettiin minua vastaan.joista asioista ei kysytty että mitenkäs nämä asiat menikään.siellä vaan todettiin että nyt teemme näin...minua ei vaan kuunneltu.ni totta hitossa joissain on menty mutka suoraksi.tai näin minä sen koen.

nyt toisaalta kun luin monen tuon päiväkodin kannan ymmärrän myös tämän puolen ja rajan laskemisen mutta koen sen turhaksi uhkailuksi ja asioiden selvittämättömyyksien takia ihan turhaksi kiusaamiseksi.ja tottaikai etsin vastauksia semmoisiin mitä en vaan voi käsittää.että onko se tosiaan niin että äidin puheita ei kuunnella ollenkaan ja epäselvvyyksiä ei oteta kuuleviin korviin mitkä kerrotaan miten asiat menee.silti vaikka huolta ei ole ollut ja ovat myöntäneet olleenssa väärässä mutta eivät silti pyydä anteeksi.kyllä sillon minulla on oikus vaatia oikaisua asiasta ja anteeksi pyyntöä.näin sen minä koen.

• ei ap
        minä ymmärsin kirjoitti:

homman niin, että ap ei ollut ilmoittanut päiväkotiin siitä, että lasta kuljettaa joku muu kuin hän. Taksikuljetuksista on aina sovittu paitsi kuljetusyhtiön, myöskin vanhempien ja päivähoidon kanssa.

ole ilmoittanut päiväkotiin, että lapsen voi hakea myös naapuri, niin silloin päiväkoti on tehnyt laittomasti luovuttaessaan lapsen naapurille. Ilmiselvästi naapuri siis oli jossain vaiheessa nimetty mahdolliseksi hakijaksi. Ei tuollaista järjestelyä voi tehdä muuten. Se, kuka lapsen vie, ei kuulu päiväkodille. Meillä lapsi käveli sinne yksin.

Jos päiväkoti on nähnyt lapsen yksin ulkona (eikä huomannut äitiä 50 metrin päässä), niin siellä on toki voitu huolestua. Tällaisessa tapauksessa asiaa pitäisi ehdottomasti kysyä asianomaiselta ja sitten uskoa se, jos ei mikään viittaa siihen, että valehdellaan. Eikä esikouluikäinen ole mitenkään liian nuori kulkemaan yksikseen ulkona, paikasta ja olosuhteista riippuen.

Kenen lapsi ei ole koskaan nähnyt vanhempaansa itkemässä? Aika harvan varmaan. Kuinka monen lapsi on siitä maininnut päiväkodissa? Sen tietää ehkä parhaiten päiväkotien työntekijät. Jos äiti itkee koko ajan tai joka päivä, se saattaa jopa olla lapselle niin tuttua, ettei siitä tule mainittua. Jos se on harvinaisempaa, niin se vaivaakin lasta herkemmin.

Jos kyse on siitä, että alkuperäisen jatkamisesta ollaan huolissaan, niin ehdottomasti lastensuojelu tai sossu on väärä osoite. Auttamisessa (kun mitään ilmiselvää hätää ei ole) pitäisi kysyä asianomaisen omaa näkemystään avun tarpeestaan.

• että sä olet
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Ilmeisesti aloittajan tapauksessa äidin itku on harvinainen tapahtuma kun lapsi siitä erikseen mainitsi päiväkodissa. Jos äiti itkisi alvariinsa niin lapsellehan se olisi jokapäiväinen rutiini, josta hän ei erikseen edes ymmärtäisi mainita. Tajutkaa nyt edes tämä.

fiksu täti....

• ei missään lue että
        minusta tunnu kirjoitti:

ihan asialliselta toiminnalta:

On PAKKO kuskata itte lapsi sinne!

• diili naapurin kanssa

heillä kun oli auto käytössä, meillä ei!
        Eli naapuri vei ja haki!
        Ja joku tuolla sanoi että "on väliä kuka vie/hakee" eikä ole.

• ....meillä...
        pikku kysymys kirjoitti:

Lähipäiväkotiin olisin toki vienyt itse, mutta kotona muiden pienempien sisarusten kanssa olin, Joista toinen sairas, jolloin kuljetus oli pakollinen. Ei minkäänlaisia mahkuja itse kuljettaa kävellen, ei edes bussilla. kaukainen päiväkoti johtui siitä, että siellä oli erityisryhmä, jota lapseni tarvitsi eskarissa.

Turha alkaa arvostelemaan asioiden tärkeysjärjestyksiä, jos ei asioista mitään tiedä. Yhteydenpito on täysin mahdollista ilman sitä näkemistäkin, istuimme kuitenkin tiuhaan palavereissa. ja samassa taksissa kulki muitakin eskareita, tosin vain omani sinne kauimmaiseen paikkaan. Eikä lapsi siitä koskaan kärsinyt millään lailla.

• Kuka sitten
        ei missään lue että kirjoitti:

On PAKKO kuskata itte lapsi sinne!

pitää sitä tärkeänä, kuka ei. Meitä on moneksi..

• kelle ei.
        diili naapurin kanssa kirjoitti:

heillä kun oli auto käytössä, meillä ei!
        Eli naapuri vei ja haki!
        Ja joku tuolla sanoi että "on väliä kuka vie/hakee" eikä ole.

Sulle ei, mulle on. Piste.

• ammatti
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

ihmisten huomaavan, onko lapsella joku hätä".
        Monia lapsia on hakattu tai käytetty seksuaalisesti hyväksi vuosia. Eikä kukaan ole huomannut mitään. Pienet lapset on aika hyviä näytteleen, että kaikki on hyvin. Lapsethan haluavat suojella vanhempiaan, oli vanhemmat minkälaisia hyvänsä.

Tässä äiti kertoo, että perheellä kaikki hyvin ja päiväkodin ilmoitus on kiusantekoa. Mutta OIKEESTI ei tarhan väki, eikä kukaan meistä tällä palstalla voida tietää mikä perheen tilanne oikeasti on. Se voi olla hyvä tai se voi olla tosi huono. Meinaan, että vanhempi ei aina itse tunnista perheen pahoinvointia. Yrittää ja yrittää mutta oikeasti tarvitaan jo apua. Ja jos ilmoitus oli turha, niin se siitä sitten.

En tiedä miten itse sekoaisin, jos joku olisi tekemässä minun perheestä ilmoitusta lastensuojeluun. Kaikkea me ei voida hallita, ei esim. sitä miltä meidän perhe-elämä ulkopuolisen silmiin näyttää. Jaksamista aloittajalle.

• Helinä-keiju3
        ammatti kirjoitti:

ihmisten huomaavan, onko lapsella joku hätä".
        Monia lapsia on hakattu tai käytetty seksuaalisesti hyväksi vuosia. Eikä kukaan ole huomannut mitään. Pienet lapset on aika hyviä näytteleen, että kaikki on hyvin. Lapsethan haluavat suojella vanhempiaan, oli vanhemmat minkälaisia hyvänsä.

Tässä äiti kertoo, että perheellä kaikki hyvin ja päiväkodin ilmoitus on kiusantekoa. Mutta OIKEESTI ei tarhan väki, eikä kukaan meistä tällä palstalla voida tietää mikä perheen tilanne oikeasti on. Se voi olla hyvä tai se voi olla tosi huono. Meinaan, että vanhempi ei aina itse tunnista perheen pahoinvointia. Yrittää ja yrittää mutta oikeasti tarvitaan jo apua. Ja jos ilmoitus oli turha, niin se siitä sitten.

En tiedä miten itse sekoaisin, jos joku olisi tekemässä minun perheestä ilmoitusta lastensuojeluun. Kaikkea me ei voida hallita, ei esim. sitä miltä meidän perhe-elämä ulkopuolisen silmiin näyttää. Jaksamista aloittajalle.

Minä ihmettelen, miten päiväkodin täti, joka näkee lapsen yksin aidan vierellä ja HUOLESTUU, ei ole mennyt tuon tutun lapsen luokse ja kysynyt, että missä äiti on?
        Heitteillejättö päiväkodin taholta, jos kerran pelätään, että lapsi on jätetty yksin johonkin aidanviereen eikä mennä hänen luokseen.

• Ihan samaa
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

Minä ihmettelen, miten päiväkodin täti, joka näkee lapsen yksin aidan vierellä ja HUOLESTUU, ei ole mennyt tuon tutun lapsen luokse ja kysynyt, että missä äiti on?
        Heitteillejättö päiväkodin taholta, jos kerran pelätään, että lapsi on jätetty yksin johonkin aidanviereen eikä mennä hänen luokseen.

mieltä minä olen. Jos näen jossain, missä tahansa, kenet tahansa lapsen, josta tulee edes mieleeni, että voisi olla yksin ja hylättynä tai eksynyt tai jotenkin muuten väärässä tai vaarallisessa paikassa, niin ilman muuta menen kysymään lapselta, että mikä tilanne on, onko äiti, isä tai joku hoitaja lähellä, tarvitseeko apua, tietääkö kukaan, että hän on siellä tai mitä tilanne vaatiikaan. Ei tulisi mieleenkään, että ainut asia, mitä voin tehdä, on mennä kotiin miettimään kahdeksi viikoksi, että tekisinkö lastensuojeluilmoituksen.

Eiköhän ole käynyt niin, että pitkästyneet hoitajat ovat päiväkodissa keskenään jutellen keskustelleet lapsista ja niiden vanhemmista ja aikansa kuluksi keksineet kamalan draamatarinan, jota paisuttelevat ja etsivät merkkejä, mitkä sen todeksi todistavat. Aika kuluu mukavasti.

• aikuisen
        Helinä-keiju3 kirjoitti:

masennus, joka vaikuttaa lapsen hyvinvointiin on ehdottomasti lastensuojeluasia. Tutustupa lastensuojelulakiin ennen kuin yrität päteä kaikessa. Päivähoito ei todellakaan ole mikään ajanvaraustoimisto.

• .........................
        aikuisen kirjoitti:

masennus, joka vaikuttaa lapsen hyvinvointiin on ehdottomasti lastensuojeluasia. Tutustupa lastensuojelulakiin ennen kuin yrität päteä kaikessa. Päivähoito ei todellakaan ole mikään ajanvaraustoimisto.

niin että jos lapseni näki kerran kun itkin.ni siis mun on pakko olla hyvin masentunut ym...hoh hoh.että mikään ei edes laki tai säädös tai joku saa tehtyä minusta masentunutta jos itkenyt olen...ihme touhua.

• sinullle...
        ......................... kirjoitti:

niin että jos lapseni näki kerran kun itkin.ni siis mun on pakko olla hyvin masentunut ym...hoh hoh.että mikään ei edes laki tai säädös tai joku saa tehtyä minusta masentunutta jos itkenyt olen...ihme touhua.

vaan edelliselle kirjoittajalle!

• mmmm
        Kuka sitten kirjoitti:

pitää sitä tärkeänä, kuka ei. Meitä on moneksi..

lapsen hoitosopimuksessa vanhemmat kirjallisesti allekirjoituksellaam sopivat lapsen hoitoajan ja kuka lasta saa hakea pk:sta. lapsen saa hakea hoitosopimukseen merkityt varahakijat, kun vanhemmat siitä erikseen ilmoittavat. eri kunnissa on eri ikärajat, minkäikäinen sisarus saa hakea. muutama viikko sitten eräs tuntematon mies yrittänyt ottaa tuntemattoman lapsen mukaansa.

• ..............................

tänään kun hain lastani tarhasta kysyin vielä erikseen asiaa että millä perustein olitte ilmoitusta tekemässä?

koska en nyt täysin ymmärtänyt tota aidan takana norkoilua kun pienen matkan päässä oli myös perhepäivähoitaja tuttuni joka oli myös tulossa kanssamme mäkeen joka sanoi että ketään ei käynyt portilla lastani jututtamassa. sanoivat vain näin.että he näkivät veran yksin...eikä ole resurrsseja päästää ketää ympärille katsomaan onko äiti siinä lähellä...ni hoh hoh,eli ei oltu edes käyty katsomassa portilla mistä näkee mäen laskupaikalle missä olimme että äiti/aikuinen oli lapseni kanssa...ihan naurettavaa.kerran väitettiin että lapsi oli ihan yksin eikä aikuisia missää..???ex toi me jo sit kusetuksen puolelle.ja toi että olin kyläå ilmoittanut mikä näkyi lapussa jonka olin antanut päiväkodin johtajalle,että lapsi tulee aamuisin ainakin naapurin matkassa..että muu tiedon siirto tuntuu toimivan hyvin ainakin sillon kun se on negatiivista ja neuvolasta kysyin että onko se jonkunmoinen rikkomus päästää lapsi kauppaan kun asiata on keskusteltu jo kaupassakin.että on ok.ja sanoivat että riippuu lapsesta mutta ei meidän kohalla nää ongelmaa..ni ainut mikä osattiin tarhalta sanoa että ei voitu tietää...no olisivat sitten kysyneet ja antanut kertoa.et mulla on olo ku vainotulla kun saa täällä olla todistelemassa voinita ja yms.vai tekeekö tämä kaikki selville ottaminen ja asioiden tonkiminen minusta jotenkin ylihysteerisen.vai se että otin asioista itse selvää ettei olisi ihan narria tehty.

• kbhjun k,m

Miksi eilen annoit ymmärtää, että et ole päiväkotiin ilmoittanut mitään siitä, että naapuri hoitaakin sinun asemestasi lapsesi kuljetukset:

Ja nyt sitten sanot tehneesi ihan kirjallisen ilmoituksen asiasta:

"olin kyläå ilmoittanut mikä näkyi lapussa jonka olin antanut päiväkodin johtajalle,että lapsi tulee aamuisin ainakin naapurin matkassa.."

Kumpi nyt on totuus?

• .......................
        kbhjun k,m kirjoitti:

Miksi eilen annoit ymmärtää, että et ole päiväkotiin ilmoittanut mitään siitä, että naapuri hoitaakin sinun asemestasi lapsesi kuljetukset:

Ja nyt sitten sanot tehneesi ihan kirjallisen ilmoituksen asiasta:

"olin kyläå ilmoittanut mikä näkyi lapussa jonka olin antanut päiväkodin johtajalle,että lapsi tulee aamuisin ainakin naapurin matkassa.."

Kumpi nyt on totuus?

niin en nää mitään ilmoitettavaa siis syynä,syynä lastensuojelussa ilmoitteavissa asioissa..eli en pitänyt sitä minkään laisena syynä jonka takia olisi ilmoitettava rikkomuksena. tajusiks..meni vähä sekaseks mut kuitenkin.

• Äiti 3:lle ja lto
        ....................... kirjoitti:

niin en nää mitään ilmoitettavaa siis syynä,syynä lastensuojelussa ilmoitteavissa asioissa..eli en pitänyt sitä minkään laisena syynä jonka takia olisi ilmoitettava rikkomuksena. tajusiks..meni vähä sekaseks mut kuitenkin.

Ketjun luettuani ja paneuduttuani kirjoittamaasi ap. en ihmettele lastensuojeluun tehtyä/tehtävää ilmoitusta, hoitajat ovat aidosti huolissaan jaksamisestasi, mielenterveydestäsi ja lastesi hyvinvoinnista ja siinä ei ole mitään väärää. Asiat eivät ole välttämättä juuri siten niinkuin sinä meille annat ymmärtää, sillä kyllä kynnys ammatti-ihmisilläkin lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on melkoisen korkea.

• tarvitsee!
        Äiti 3:lle ja lto kirjoitti:

Ketjun luettuani ja paneuduttuani kirjoittamaasi ap. en ihmettele lastensuojeluun tehtyä/tehtävää ilmoitusta, hoitajat ovat aidosti huolissaan jaksamisestasi, mielenterveydestäsi ja lastesi hyvinvoinnista ja siinä ei ole mitään väärää. Asiat eivät ole välttämättä juuri siten niinkuin sinä meille annat ymmärtää, sillä kyllä kynnys ammatti-ihmisilläkin lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on melkoisen korkea.

"hoitajat ovat aidosti huolissaan jaksamisestasi, mielenterveydestäsi" Päiväkodintädin ei tarvitse huolehtia äidistä! Päiväkoti on LAPSIA varten!
        Ja ensin keskustellaan asioista eikä hyökätä kimppuun kertomaan tosta noin vaan, että mepäs soitettiinki ähhäshää! Oispa ollu jonkun porhon eukko, taatusti ei ois kukaan hiosahtanu yhtään mitään äidin itkemisistä tai lapsen käymisestä moikkaamassa kavereita ilman äitiä...joka oli kaukanakaukana pulkkamäessä!
        PAH, sanon minä!

• kyllä me ollaan erilaisia
        tarvitsee! kirjoitti:

"hoitajat ovat aidosti huolissaan jaksamisestasi, mielenterveydestäsi" Päiväkodintädin ei tarvitse huolehtia äidistä! Päiväkoti on LAPSIA varten!
        Ja ensin keskustellaan asioista eikä hyökätä kimppuun kertomaan tosta noin vaan, että mepäs soitettiinki ähhäshää! Oispa ollu jonkun porhon eukko, taatusti ei ois kukaan hiosahtanu yhtään mitään äidin itkemisistä tai lapsen käymisestä moikkaamassa kavereita ilman äitiä...joka oli kaukanakaukana pulkkamäessä!
        PAH, sanon minä!

ihan huuli pyöreänä luin tuota sun juttuasi ja paria muutakin kommenttia täällä.

Mä en siis usko enkä halua uskoa, että missään päiväkodissa tehtäis mitään "ilmiantoja" meiningillä "ähhhääää mepäs tehtiin ilmianto". Olipa sitten kyseessä porhon emäntä tai jonkun muun emäntä.

Mikä ihme sut saa noi ajattelemaan?? Herrajumala.

• jollain tavalla
        tarvitsee! kirjoitti:

PAH, sanon minä!

näkee että kotona ei välttämättä kaikki ole hyvin, niin pitääkö päivähoitohenkilökunnan ummistaa silmänsä ja sanoa ettei asia kuulu heille? Jos äiti/isä tarvitsee apua osaako/kehtaako/viitsiikö hän sitä hakea ja vieläpä oikeasta paikasta?

Nyt en puhu tämän ketjun aloittajan tilanteesta vaan yleensä.

• mitä tässä on..

Siis johan eskarilaiset kulkee yksin siellä
      sun täällä. Naapurin lapset ja omatkin
      kun olivat siinä iässä kulkivat kauppaan
      itsekseen. Ja johan tuossa iässä monet menevät
      jopa bussilla harrastuksiin. Eli ei päiväkodin
      henkilökunnalla pitäisi olla tuohon mitään
      sanomista.

• jdkjbcckwwjdbcb

tota mäkin mietin et kiirettä pitää sosiaali huollossa jos jokaisen 6 vuotiaan perässä kaupassakin meinaavat juosta tai pihoihin mennä kyttäämään moniko menee pihasta kävely tielle..tai menevät pikkumatkan päähän pulkkamäkeen kavereineen..

• monissa kunnissa
        jdkjbcckwwjdbcb kirjoitti:

tota mäkin mietin et kiirettä pitää sosiaali huollossa jos jokaisen 6 vuotiaan perässä kaupassakin meinaavat juosta tai pihoihin mennä kyttäämään moniko menee pihasta kävely tielle..tai menevät pikkumatkan päähän pulkkamäkeen kavereineen..

pakolliset eskarikuljetukset järjestää kunta antamalla bussikortin lapselle. Eskarithan kuuluvat jo koulukuljetusten piiriin, joten matkarajan ylityttyä on selvää tuo kuljetus. Ei silloin kukaan ole huolissaan lasten turvallisuudesta, saman kunnan sossut kyllä tietävät tilanteen, niin kuin päivähoidon työntekijätkin yleensä. Parempi vaihtoehtohan se naapurin kyyti on kuin itsenäisesti bussilla. Ja moni eskarin aloittava voi olla vasta viiden, jos on loppuvuodesta syntynyt.

• Helinä-keiju3
        monissa kunnissa kirjoitti:

pakolliset eskarikuljetukset järjestää kunta antamalla bussikortin lapselle. Eskarithan kuuluvat jo koulukuljetusten piiriin, joten matkarajan ylityttyä on selvää tuo kuljetus. Ei silloin kukaan ole huolissaan lasten turvallisuudesta, saman kunnan sossut kyllä tietävät tilanteen, niin kuin päivähoidon työntekijätkin yleensä. Parempi vaihtoehtohan se naapurin kyyti on kuin itsenäisesti bussilla. Ja moni eskarin aloittava voi olla vasta viiden, jos on loppuvuodesta syntynyt.

Eksi itsenäisyyteen just pyritty varhaiskasvatussuunnitelmissa.

• Simon äiti

Vammainen 1983 syntynyt Simo oli Raumalla Kukkotarhassa ennen koulun alkua. Hänellä oli henkilökohtainen avustaja S.Ä. !987 sain työpaikan eräästä ravintolasta, josta kotiuduin n. 4:n aikaan aamutuimaan. Olin ollut vasta muutaman päivän/yön töissä, kun "nukuin pommiin". S.Ä herätti ovikellon soitolla. Pahoittelin nukkumistani ja aloin pukea lastani. Olin varvasasennossa ,eli kyykyssä ja napitin villatakkia poikani päälle. Lapseni horjahti ja tartuin villatakin etumukseen, etten kaatuisi. Poika oli tietysti myös väsyksissä. Hän retkahti siivouskaapin seinää vasten ja minä pidin villatakista kiinni. Täytyy kertoa, että lapsella oli ja on kampurajalka. S.Ä teki lastensuojeluilmoituksen ja sain virallisen yhteydenoton Rauman lastensuojeluvirastolta. Kävin toimistolla ja ihmettelin ilmoitusta. Virkailija sanoi vain, että "He" olivat ajatelleet äidin olevan väsynyt. Se oli kaikki, mitä sain tietää. Vuosikausia asia kiusasi ja kuvittelin, että S.Ä teki ilmoituksen sen takia, etten ollut pukenut poikaani valmiiksi, kun hän tulee lasta hakemaan. Mitään toimenpiteitä kun ei tästä ilmoituksesta seurannut. Totuuden sain selville Harjavallassa, kun opiskelin lähihoitajan tutkintoa varten. Kritisoin kovasti lastensuojelutyötä tekeviä vastaan, koska toinenkin ilmoitus minusta oli tehty. Sen teki Kännön koulun opettaja, jolle dysfasiasta kärsivä nuorin poikani oli johonkin kysymykseen vastannut, ettei hän tiedä, kun äiti on niin vähän kotona. Olin eronnut ja työskentelin ravintolassa. Meillä kuitenkin asui ja piti huolta pojasta lähihoitaja ja Kännön koulun entinen kouluavustaja. Tätähän tämä opettaja ei tiennyt. Pahoitteli vaan jälkeenpäin. Mutta edelliseen tapaukseen: Arvosteltuani lastensuojelutapauksia Harjavallassa, opettaja L.F. kertoi, että joku oli avustajan silmien edessä paiskannut lapsen päin seinää. Ymmärsin heti, että, tämä oli se minun juttuni. Olin kovasti ihmetellyt L.F:n käytöksen muutosta itseäni kohtaan. Se oli jotenkin pälyilevää ja pidättäytynyttä. Ilmiselvää kuitenkin oli se, että joku Kukkotarhan työntekijöistä kertoi L.F:lle tapahtumista. L.F oli itsekin työskennellyt samassa paikassa. Siellä joku rikkoi vaitiolovelvollisuutensa. Mutta LF:lle, jos tämän lukee, niin yritin estää Simoa kaatumasta ja en varmastikaan paiskannut häntä päin seinää! Ja Ämmälän Sinikalle: Hanki paremmat silmälasit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe