No nyt pittää laittaa murreketju taas vaihteeks (pramille) eiks se tarkota et,,, esille...pittäähä se murreketju alottaa ku mie oon huomant et, tääl hyvi moni haastaa murteella, nii tulkaa tän ketjul haastamaa. Kaik entiset ja uuvet tervetulloo.
Mie kirjotelen eellee täält thaimaasta, ja annankkii varotuksen et mie voin välillä olla hiljaakkii, johtuen siitä, ku yhteys ei pellaa aina.
Mitä tän mittää kummempii kuuluu ko senverra et tulloo taas vieraita ja miullekkii tuttui, pojan kavereita.
No senverra mukavaa et, mie ostin tännää melko ihanan monilokeroisen olka laukun ja sainkkii sen halvalla, oikein kerron sen, se oli lähtöhinnaltaa 4500 bat. sit siin oli puotettu hintaa et se makso vaa 2500 bat..
Mieko pääsin mielipuuhaani,, tinkaamissee,, nii sain sen mokoman 1500 bat.eli 30 eur. Ja se mokoma on iha aitoo nahkaa, Tääl tää tinkaamine on iha yleistä.Et näihyvän kaupan mie tein.
Tätä läppärii on korjailtu jos jotenkii, ja huomenna viijää pojan kans viel kerra, ne on nää halvat läppärit tääl nii huonoi, jos ne ei paljo maksakkaa.
Lämmintä tääl riittää taitaa olla nytkkii noi 30 ast. et suihkuu vaa aina ku jaksaa mennä, ihanaa tääl on viettää talvee, ei tarvi liukastella ja pukkee päällee mahottomast vaatteita, sortsit vaa ja ohut tee paita tai pusero.
Tähä loppuu mie laitankkii sen minkä meinasin aloituksen tehä palstalla, nimittäin kysynkkii, onks teil käyny pankin laskukonneella virhettä.
Miul on käynt, olin tiskillä ja kone laski setelirahat, mie saanoin et nyt ei tult oikei, et summa on toine, uus laskenta ja uus summa, nyt oli 2 erillaista loppusummaa, kolmas laskenta ja oikea summa. Kysymyksessä oli isompi summa rahaa.
Sen opin et lasken aina, ku nostan automaatilta, nii joka setelin.
No nii, tulkaa mukkaa haastelemmaa, ootte kaik tervetulleita.
MURREKETJU
44
2050
Vastaukset
ei ole tarkoitus että vastaan ensimmäisenä mutta kun oli sanottavaa.
Mehän täälä vain hiihetään hohtavilla hangilla saahaan luonnonmukasia dvitaminitskuja, ollaan meleko ruskettuneita, tietokonhet pellaa ja pankin raharäknääjät ovat luotettavia. Usotko!
Eihän tuossa lukenu millon palaat kotimaahan, ootetaan kuitenkin että onnellisesti sujuttelet ilimojenhalaki.
Kohta sanovat että tyhyjää liuruan taasen niin lopetan tähän.ku ehit heti mukkaa, kyl mie sit lentelen kotomaaha ku se aika tulloo, mut viel nautin kesäst.
Uskoha mie sen et kotomaas on kaik kohallaa, ja ku sie viel vahvistat sen.
Mistähä sie tuommosen sanan löysit ku dvitaminitskuja siehä varsinainen kielenkääntäjä ootkii. taivaaltaha sitä saap ja iha ilmaseks.
Onks siel kotomaas tapahtunu mittää hetkauttavvaa? mie oon niiku puont kärryiltä ko oon olt tääl niikkii kauva, kerroha sie.
Lunssaa meki sairastettii, sitä oli melkei joka toisel, pisaratartuntaha sen aikaa saa, mie en oo voinu käyvä inffulenssa rokotuksellakaa ku oon enne lokakuuta lähtent suomest pois. Eihä se tavallissee lunssaa autakkaa.
Mite siel on olt viirukset liikkeellä?
- siinä
murteella kun olet sattunut syntymään ja kasamaan
sellaisella seudulla ,jossa puhutaan ja kirjoitetaan
kirjakielellä.Joitakin murresanoja on maailamalla
mukaan tarttunut ,eivät nekään oikein suuhun istu.
Oleppa siinä murteinesi niinkuin märkäin sukkain
kanssa hiljaa.- semmoinen seutu
on, en ole koskaan kuullutkaan että jossain vain kirjakieltä puhuttais?
- old woman
Oot nää kaukana, ihan Taimaassa asti. MInä täällä pohjosessa värjöttelen runsaan lumentulon, tuulen ja kylymän kanssa. Oot sää kyllä ihmejuttu, kun jaksat olla nähtävästi koko talaven ajan siellä lämpimäsä. Minä ku olen omituinen, että en tykkää oikein kovasta kuumuuvesta oli se sitten saunanlämpöä tai oikein kuumaa kesää. Onneksi olemme kaikki erilaisia, joten kaikille löytyy sopiva paikka olemiseen. Olen kuullut, että Taimaassa monet viihtyvät ja kuulemma kansa on siellä ystävällistä. Asun täällä Suomen pohjosessa ja mehän ei olle kovin naamaltamme iloisen näköisiä muttä, kun huumorin hanat aukiaa , niin siitä on oksat pois. Voippa hyvin ja toivottavasti läppä toimii. Jos ei, niin osta uusi.
mite mie jaksan tääl kuumuuves, kuuleha miust tuntuu et tähäkkii tottuu vähäse, ko tarpeeks kaua on.
Juu, kansalaiset on tääl hyvin ystävällisii, oon sanonutkin et tää on hymyilevän kansan maa, mut auta armias jos näytät nyrpeetä nennää, nii ossaa ne takan päi ilveillä ja herjatakkii.
He on ystävällisii ja heil pittää olla ystävällinen.
Tääl onkkii turisteja paljo joka maast, monilla on ostettu oma osakekkii, mis asuvat. Tääl on paljo lomalaisia jotka on koko talven ja muutekkii pitkiä aikoja täällä.
Olen kertonutkkii et tää on halpa maa assuu ja ellää vaik matka tänne on vähä kallis. Siunkkii pittää irtaantuu sielt pohjosest ja tulla sielt lumikinosten keskelt tänne.
Eikä tääl tarvi olla yksiksee, miul on olt tääl kämpäs jos mitä ötökkää, nyt mie oon sotajalal semmose pienen elukan kans, liekö millin kokone ja niitä marssii ovenpienoilla niiko sotamiehet.
On antant niille monta myrkky latinkia ja ne jotka on selvinny miun vihastain ne kiusaa minnuu ja purree niiko neulal pistelis. Ne on viheliäitä ko ne männöö joka paikkaa ku ne on nii surkeen pienii.
Tääl ne pikkukaverit sit oottaa kuha tuut.- old woman
monica kirjoitti:
mite mie jaksan tääl kuumuuves, kuuleha miust tuntuu et tähäkkii tottuu vähäse, ko tarpeeks kaua on.
Juu, kansalaiset on tääl hyvin ystävällisii, oon sanonutkin et tää on hymyilevän kansan maa, mut auta armias jos näytät nyrpeetä nennää, nii ossaa ne takan päi ilveillä ja herjatakkii.
He on ystävällisii ja heil pittää olla ystävällinen.
Tääl onkkii turisteja paljo joka maast, monilla on ostettu oma osakekkii, mis asuvat. Tääl on paljo lomalaisia jotka on koko talven ja muutekkii pitkiä aikoja täällä.
Olen kertonutkkii et tää on halpa maa assuu ja ellää vaik matka tänne on vähä kallis. Siunkkii pittää irtaantuu sielt pohjosest ja tulla sielt lumikinosten keskelt tänne.
Eikä tääl tarvi olla yksiksee, miul on olt tääl kämpäs jos mitä ötökkää, nyt mie oon sotajalal semmose pienen elukan kans, liekö millin kokone ja niitä marssii ovenpienoilla niiko sotamiehet.
On antant niille monta myrkky latinkia ja ne jotka on selvinny miun vihastain ne kiusaa minnuu ja purree niiko neulal pistelis. Ne on viheliäitä ko ne männöö joka paikkaa ku ne on nii surkeen pienii.
Tääl ne pikkukaverit sit oottaa kuha tuut.En minä niin hirveästi ihmettele. Minä olen vaan lapsesta asti ollut kuumavammainen. Saunassakaan en ole lauteilla kuin hetken.
Olemme mieheni kanssa matkustaneet eri maissa ja nähneet monien eri kansallisuuksien tapoja elää ja kulttuuuria.
Minä olen nyt ns. kiinni sidottu, niinkuin oli yksi televisio esitys tyttärestä joka joutui hoitamaan Alzheimer taudin runtelemaa äitiään. Mieheni on sairastanut tätä sairautta vuodesta 2001. Meillä on mennyt hyvin ja menee edelleen, koska huomasin hakea hänelle aikanaan apua yksityissektorilta.
Voitaisiin vieläkin kunnon takia lähteä, mutta alkaa olla tuota ikäkertymää jo sen verran, että mielellään käymme näissä lähitaptumissa.
On mukavaa, kun sinä nautit siellä olosta. Sieltähän moni suomalainen mies hakee itselleen vaimoa.Ovatkohan Taimaan naiset joustavampia meihin suomalaisiin hyvän itsetunnon saaneisiin ja koulutettuihin naisiin. old woman kirjoitti:
En minä niin hirveästi ihmettele. Minä olen vaan lapsesta asti ollut kuumavammainen. Saunassakaan en ole lauteilla kuin hetken.
Olemme mieheni kanssa matkustaneet eri maissa ja nähneet monien eri kansallisuuksien tapoja elää ja kulttuuuria.
Minä olen nyt ns. kiinni sidottu, niinkuin oli yksi televisio esitys tyttärestä joka joutui hoitamaan Alzheimer taudin runtelemaa äitiään. Mieheni on sairastanut tätä sairautta vuodesta 2001. Meillä on mennyt hyvin ja menee edelleen, koska huomasin hakea hänelle aikanaan apua yksityissektorilta.
Voitaisiin vieläkin kunnon takia lähteä, mutta alkaa olla tuota ikäkertymää jo sen verran, että mielellään käymme näissä lähitaptumissa.
On mukavaa, kun sinä nautit siellä olosta. Sieltähän moni suomalainen mies hakee itselleen vaimoa.Ovatkohan Taimaan naiset joustavampia meihin suomalaisiin hyvän itsetunnon saaneisiin ja koulutettuihin naisiin.sai miut iloiseksi, kun kerroit miehesi sairauvesta ja kun sie oot suhtautunu siihe hyvin. vaik se sairaus matkakumppanina on vaikkee.
Taikkutytöt tääl on iha eri maata ku suomen tytöt, heitä ei oo koulutettu, ku hyö ovat köyhist oloist kotosi.
Näi varmast on suurelta osin, ku suomes ja muuuallakii panostettaa koulutuksee.
Tuntuukkii et monet miehet hakkee täält vaimoi ku hyö ovat nii nöyrii palvelijoita, heijä ainoo tehtävä on miellyttää miestä. Ja sen ne tytöt ossaa.
Mut tottuuven nimes mie sanon et, toisinaa käyp sääli tyttöjä ku vanhat raihnaset miehet kulkee nuoren tytön kanssa käsikäessä, tytön joka vois olla lapsen lapsi.
Eräskkii papparaine sano suoraa et, hää hakkee ihtellee hoitajaa, ja tuop tytön suomee, kyl varmast onnistuukii, köyhyys ajjaa tyttöi tekemää mitä vaa.
Tämmöst tää elämä on, ei tasa-arvost oo tietookaa, liekö tytöt kuulleetkaa siint.- old woman
monica kirjoitti:
sai miut iloiseksi, kun kerroit miehesi sairauvesta ja kun sie oot suhtautunu siihe hyvin. vaik se sairaus matkakumppanina on vaikkee.
Taikkutytöt tääl on iha eri maata ku suomen tytöt, heitä ei oo koulutettu, ku hyö ovat köyhist oloist kotosi.
Näi varmast on suurelta osin, ku suomes ja muuuallakii panostettaa koulutuksee.
Tuntuukkii et monet miehet hakkee täält vaimoi ku hyö ovat nii nöyrii palvelijoita, heijä ainoo tehtävä on miellyttää miestä. Ja sen ne tytöt ossaa.
Mut tottuuven nimes mie sanon et, toisinaa käyp sääli tyttöjä ku vanhat raihnaset miehet kulkee nuoren tytön kanssa käsikäessä, tytön joka vois olla lapsen lapsi.
Eräskkii papparaine sano suoraa et, hää hakkee ihtellee hoitajaa, ja tuop tytön suomee, kyl varmast onnistuukii, köyhyys ajjaa tyttöi tekemää mitä vaa.
Tämmöst tää elämä on, ei tasa-arvost oo tietookaa, liekö tytöt kuulleetkaa siint.Niinkuin arvaat, niin minä, kuin sinäkin olemme tähän ikään saaneet kokea kaikenlaista elämän tapahtumaa. Olemme olleet naimisissa kesällä 56 vuotta, joten uskot varmaan, että siinä on koettu niin hyvät kuin huonot ajanjaksot.
Joku voisi ajatella, että hän tässä tilanteessa maksaisi ne kaikki pahat mielet, jota toinen on hänelle tuottanut.
Meillä on kaksi lasta tyttö ja poika. Tyttö oli naimisissa amerikkalaisen kanssa. Miehen löydettyä uuden, tytär muutti takaisin Suomeen, joka on meille nyt tällä hetkellä suuri onni. Asumme samassa talossa ja ja hänellä on 17 ja 13 vuotiaat pojat. Pojalla ei ole omia lapsia. Tämä tytären perhe ja me elämme hyvin tiivistä elämää ja meillä on onni auttaa häntä arjessa sekä taloudellisesti.
Elämässä ei ole mitään sattumaa. Kaikki menee tehdyn käsikirjoituksen mukaan.
Olen luonteeltani optimistinen, enkä ole kysynyt miksi minulle on annettu tämä ja tämä vastoinkäyminen.
Olen ystäväuskollinen, joten minulla on joitakin ystäviä, jotka uskaltavat luottaa minuun puhuessaan heidän mieltään koskevia asioita.
Mennäkseni siihen miesten hakemaan vaimo ongelmaan ymmärtää jollainlailla sitäkin. Me Suomen tytöt ollaan vissiin niin kronkeleita, että ns. tavallinen duunari ei kelpaa. Rakkaus on ylläpitävä voima, vaikka se olisi toiseltä puolelta valheellinenkin. old woman kirjoitti:
Niinkuin arvaat, niin minä, kuin sinäkin olemme tähän ikään saaneet kokea kaikenlaista elämän tapahtumaa. Olemme olleet naimisissa kesällä 56 vuotta, joten uskot varmaan, että siinä on koettu niin hyvät kuin huonot ajanjaksot.
Joku voisi ajatella, että hän tässä tilanteessa maksaisi ne kaikki pahat mielet, jota toinen on hänelle tuottanut.
Meillä on kaksi lasta tyttö ja poika. Tyttö oli naimisissa amerikkalaisen kanssa. Miehen löydettyä uuden, tytär muutti takaisin Suomeen, joka on meille nyt tällä hetkellä suuri onni. Asumme samassa talossa ja ja hänellä on 17 ja 13 vuotiaat pojat. Pojalla ei ole omia lapsia. Tämä tytären perhe ja me elämme hyvin tiivistä elämää ja meillä on onni auttaa häntä arjessa sekä taloudellisesti.
Elämässä ei ole mitään sattumaa. Kaikki menee tehdyn käsikirjoituksen mukaan.
Olen luonteeltani optimistinen, enkä ole kysynyt miksi minulle on annettu tämä ja tämä vastoinkäyminen.
Olen ystäväuskollinen, joten minulla on joitakin ystäviä, jotka uskaltavat luottaa minuun puhuessaan heidän mieltään koskevia asioita.
Mennäkseni siihen miesten hakemaan vaimo ongelmaan ymmärtää jollainlailla sitäkin. Me Suomen tytöt ollaan vissiin niin kronkeleita, että ns. tavallinen duunari ei kelpaa. Rakkaus on ylläpitävä voima, vaikka se olisi toiseltä puolelta valheellinenkin.sekä hyvää että huonoo, mut kyl pittää kunnioittaa, mite pitkän yhteisen taipaleen työ ootte tehneet.
Siin ajas oppii tuntemaan toisensa varmast läpikotasii, et tietää melkei mitä toine vastaaki, kysymyksee.
Eihä sitä hyväihme voi kostaa sairaal, mitä on olt ja mänt. Elämässähä on ylämäkkee ja alamäkkee, ne kuuluu elämää, ja anteeks anto on ihana taito.
No siin teille tuli elämää ympäril enemmä, ku tytär muutti naapurii asumaa poikiensa kanssa.
Suhtauvut siihenkin myönteisesti, ja tytär on onnellinen kun saa olla vanhempiensa siipien suojassa, niinku sanotaa.
Tyttärellekkii tuli kova elämän muutos, ku palas kotimaaha, toivottavast lapset tullee hyvi toimee tääl.
Kylhä siul onkki luottavaine luonne tulevaisuuvest, se on hyvä merkki ihmises.
Luotat siihe et elämä on ohjattuu meil kaikilla, joskus tullee mielee et, mikä tarkotus on tuskal ja kivul, joita on matkan varrella.
Kirjeesi sai minut huokasemaa, ja toteammaa et, kyl siul on laaja syvän, otat nurisematta vastaa mitä annetaa,ja näet kaikessa hyviäkkii puolii, niihä se pitäis ollakkii.- old woman
monica kirjoitti:
sekä hyvää että huonoo, mut kyl pittää kunnioittaa, mite pitkän yhteisen taipaleen työ ootte tehneet.
Siin ajas oppii tuntemaan toisensa varmast läpikotasii, et tietää melkei mitä toine vastaaki, kysymyksee.
Eihä sitä hyväihme voi kostaa sairaal, mitä on olt ja mänt. Elämässähä on ylämäkkee ja alamäkkee, ne kuuluu elämää, ja anteeks anto on ihana taito.
No siin teille tuli elämää ympäril enemmä, ku tytär muutti naapurii asumaa poikiensa kanssa.
Suhtauvut siihenkin myönteisesti, ja tytär on onnellinen kun saa olla vanhempiensa siipien suojassa, niinku sanotaa.
Tyttärellekkii tuli kova elämän muutos, ku palas kotimaaha, toivottavast lapset tullee hyvi toimee tääl.
Kylhä siul onkki luottavaine luonne tulevaisuuvest, se on hyvä merkki ihmises.
Luotat siihe et elämä on ohjattuu meil kaikilla, joskus tullee mielee et, mikä tarkotus on tuskal ja kivul, joita on matkan varrella.
Kirjeesi sai minut huokasemaa, ja toteammaa et, kyl siul on laaja syvän, otat nurisematta vastaa mitä annetaa,ja näet kaikessa hyviäkkii puolii, niihä se pitäis ollakkii.Minulla oli äiti, joka oli optimistinen ja ihmisten luottohenkilö. Hän aina korosti, että ystäviä pitää auttaa.
Kuvaavaa oli, kun hän aina eläessään sanoi minulle, että pidä Hannasta (hänen siskonsa)huolta. Elettiin 80 lukua, äitini oli jo kuollut, niin hän tuli unessa viikon verran uniini Hannan kanssa. Silloin ajattelin, että Hannalla ei ole kaikki oikein. Soitin hänen naapuriin ja sain kuulla Hannan olevan sairaalassa.
Seuraavana yönä, usko tai älä, heräsin yöllä siihen, kun joku (äiti) tuli sängyn viereen ja halasi minua. Minulla sattui olemaan lakana silmien päällä, että en nähnyt.
Hoidan miestäni viimeisen päälle. Käymme yhdessä kaupassa ja kylässä , vaikka askel on lyhentynyt. Miniäni, joka on lääkäri sanoi, että appiukko saa luxus hoitoo.
Onneksi olen ikääni nähden (75 v) hyvässä kunnossa. Toistakymmentä vuotta sitten olin kaksi kertaa rintasyöpäleikkauksessa, mutta olen selvinnyt hienosti siitä.
Suurin toiveeni on, että saisin elää niin kauan, että mieheni olisi kuollut tai hän olisi päässyt jatkuvaan hoitoon ja tyttäreni pojat olisivat aikuisia.
Eiko ole hyvä tavoite.
Jos vielä haluat alan kyseleen sen maan muita juttuja.
Hei vaan aattelin jotaki sanua, kun olin huomaavinaan että sinä old woman puhut pohojosen murretta oonko oikiassa?
Yks päivä jo sanonki tuosta omavalamentajasta, että kun hän on samolta seuvun ku minäkin niin puhutaan sitä murretta keskenään mutta silti on se murre huonontunu aikojen kuluissa, tullu se ylleismurre täällä etelässä ollessa.- Old woman
jjoutava5 kirjoitti:
aattelin jotaki sanua, kun olin huomaavinaan että sinä old woman puhut pohojosen murretta oonko oikiassa?
Yks päivä jo sanonki tuosta omavalamentajasta, että kun hän on samolta seuvun ku minäkin niin puhutaan sitä murretta keskenään mutta silti on se murre huonontunu aikojen kuluissa, tullu se ylleismurre täällä etelässä ollessa.Minullekkin tuli sama mieleen. Oikiasa oot. Täällähän minä pohjoisessa palelen.
Seuraavan kerran, kun vastaan olen sitten rekistöröitynyt virallisella nimimerkillä.
Olen lapsenlikkana viikonlopun tai paremmin ruuanlaittajana. Nuorempi tyttäreni poika tulee yöksi, toinen on kotonaan. Asumme samassa kerrostalossa, me itse toisessa ja tyttäreni neljännessä kerroksessa.
Nuorempi poika on nyt innostunut leipomaan, joten olen varustautunut leipomiseen liittyvillä aineilla.
Kellottele sinä auringosa ja nauti lämpimistä tuulista. Uitko paljon. Vesi on varmaan lämmintä.
On kiva, kun kirjoittelet. Älä ota vaivoiksesi, mutta jos sinusta on kiva kirjoitella, niin siitä vaan.
Mieheni ihmettellee, että sieltä asti tulee yhteyksiä. Hei tällä kertaa old woman kirjoitti:
Minulla oli äiti, joka oli optimistinen ja ihmisten luottohenkilö. Hän aina korosti, että ystäviä pitää auttaa.
Kuvaavaa oli, kun hän aina eläessään sanoi minulle, että pidä Hannasta (hänen siskonsa)huolta. Elettiin 80 lukua, äitini oli jo kuollut, niin hän tuli unessa viikon verran uniini Hannan kanssa. Silloin ajattelin, että Hannalla ei ole kaikki oikein. Soitin hänen naapuriin ja sain kuulla Hannan olevan sairaalassa.
Seuraavana yönä, usko tai älä, heräsin yöllä siihen, kun joku (äiti) tuli sängyn viereen ja halasi minua. Minulla sattui olemaan lakana silmien päällä, että en nähnyt.
Hoidan miestäni viimeisen päälle. Käymme yhdessä kaupassa ja kylässä , vaikka askel on lyhentynyt. Miniäni, joka on lääkäri sanoi, että appiukko saa luxus hoitoo.
Onneksi olen ikääni nähden (75 v) hyvässä kunnossa. Toistakymmentä vuotta sitten olin kaksi kertaa rintasyöpäleikkauksessa, mutta olen selvinnyt hienosti siitä.
Suurin toiveeni on, että saisin elää niin kauan, että mieheni olisi kuollut tai hän olisi päässyt jatkuvaan hoitoon ja tyttäreni pojat olisivat aikuisia.
Eiko ole hyvä tavoite.
Jos vielä haluat alan kyseleen sen maan muita juttuja.
Hei vaanOlet sitten perinyt äidiltäsi hyviä ominaisuuksia, äitisi oli myöskin luotettavan varma ja uskollinen ystävilleen. Kotoahan ne opit tulee suurelta osin.
Unessa näit äitisi ja Hannan, uskot uniin ja oletko vielä herkkä luonnekin? Pidätkö tosiaan totuuden mukaisena äitisi halausta! Uskot sitten vahvasti tuonpuoleiseen elämään. Etkö kavahtanut tilannetta?
On hyvä että sinulla on voimia hoittaa miestäsi, vaikka olet itsekkin joutunut kokemaan vakavan sairauden ja olet onneksi toipunut siitä, kyllä sinua koetellaan mutta olet urhea ja kestävä luonne, siksi olet vastoinkäymiset voittanutkin.
Ihanasti kirrjoitit tässä lopussa toiveestasi, että kun näkisit lapset isona ja saisit haudata miehesi, ,,,no, ne varmasti täyttyy, sinulla on niin vahva usko huomisesta.Luonteesi on niin positiivinen, se kantaa sinua eteenpäin tavoitteeseesi.
Lopuksi, en tunne tarkoin tämän maan historiaa, joten olisin väärä ihminen vastailemaan, jos teet kysymyksiä. Tiedän vain sen mitä silmilläni nään ja korvillani kuulen.
hyvää ystävänpäivää sinulle ja heippa
Katoha ihmettä ku murre unohtu vallan pois, mut enhä mie ala alusta taas.- OLD WOMAN
monica kirjoitti:
Olet sitten perinyt äidiltäsi hyviä ominaisuuksia, äitisi oli myöskin luotettavan varma ja uskollinen ystävilleen. Kotoahan ne opit tulee suurelta osin.
Unessa näit äitisi ja Hannan, uskot uniin ja oletko vielä herkkä luonnekin? Pidätkö tosiaan totuuden mukaisena äitisi halausta! Uskot sitten vahvasti tuonpuoleiseen elämään. Etkö kavahtanut tilannetta?
On hyvä että sinulla on voimia hoittaa miestäsi, vaikka olet itsekkin joutunut kokemaan vakavan sairauden ja olet onneksi toipunut siitä, kyllä sinua koetellaan mutta olet urhea ja kestävä luonne, siksi olet vastoinkäymiset voittanutkin.
Ihanasti kirrjoitit tässä lopussa toiveestasi, että kun näkisit lapset isona ja saisit haudata miehesi, ,,,no, ne varmasti täyttyy, sinulla on niin vahva usko huomisesta.Luonteesi on niin positiivinen, se kantaa sinua eteenpäin tavoitteeseesi.
Lopuksi, en tunne tarkoin tämän maan historiaa, joten olisin väärä ihminen vastailemaan, jos teet kysymyksiä. Tiedän vain sen mitä silmilläni nään ja korvillani kuulen.
hyvää ystävänpäivää sinulle ja heippa
Katoha ihmettä ku murre unohtu vallan pois, mut enhä mie ala alusta taas.HEIPPA.
KYSYIT, ETTÄ KAVAHDINKO. EN, KUN OLEN NÄKENYTKIN. NO SE SIITÄ.
TÄNÄÄN KÄYTIIN ISÄNNÄN KANSSA YSTÄVÄNPÄIVÄN KAHVILLA SAMANIKÄISEN YSTÄVÄNI LUONA. hÄN JÄI LESKEKSI VIISI VUOTTA SITTEN. MINÄ OLEN OLLUT KUULEMMA AINOA HEIDÄN TUTTAVA PARISKUNNISTA, JOKA ON HÄNEN MIEHENSÄ KUOLEMAN JÄLKEEN PITÄNEET KOKO AJAN YHTEYTTÄ. OLEN OLLUT KAKSI KERTAA AUTTAMASSA HÄNEN ASUNTOMUUTOSSA JA NIIN EDELLEEN. HÄN ON HYVÄ TYYPPI. MEILLÄ MOLEMMILLA OLI SUURIPIIRTEISET MIEHET, NIIN NUORENA ME KÄVIMME KAKSISTAAN JOSKUS RAVINTOLASSA TANSSIMASSA. HAUSKAA OLI.
ONKO SELLAISET SANONTATAVAT, KUN "PUOTA SEKKAAN", "HANTUUKI" "POLLIISI" "PÄNIKKÄ".
TULI MIELEEN, KUN KERROIT NIISTÄ SISÄLLE PYRKIVISTÄ ÖTÖKÖISTÄ. TIETÄISIKÖHÄN SIKÄLÄINEN APTEEKKILAINEN MYRKKYÄ NIIHIN.
PITÄS ALAKAA SIIVOOMAAN, MUTTA LETASEE ETTEI OIKEIN VIITTIS. TÄSSÄ MURRETTA.
MUISTATKO KU ENNEN VANAHAAN SIIVOTTIIN KOKO HUUSHOLLI MELEKEIN, ETTÄ TAPETIT SEINÄLTÄ TUULETETTIIN. VOI KAUHIA. SIIVOTTAVA,ON VAIKKA KUINKA TYMPÄISI. OLD WOMAN kirjoitti:
HEIPPA.
KYSYIT, ETTÄ KAVAHDINKO. EN, KUN OLEN NÄKENYTKIN. NO SE SIITÄ.
TÄNÄÄN KÄYTIIN ISÄNNÄN KANSSA YSTÄVÄNPÄIVÄN KAHVILLA SAMANIKÄISEN YSTÄVÄNI LUONA. hÄN JÄI LESKEKSI VIISI VUOTTA SITTEN. MINÄ OLEN OLLUT KUULEMMA AINOA HEIDÄN TUTTAVA PARISKUNNISTA, JOKA ON HÄNEN MIEHENSÄ KUOLEMAN JÄLKEEN PITÄNEET KOKO AJAN YHTEYTTÄ. OLEN OLLUT KAKSI KERTAA AUTTAMASSA HÄNEN ASUNTOMUUTOSSA JA NIIN EDELLEEN. HÄN ON HYVÄ TYYPPI. MEILLÄ MOLEMMILLA OLI SUURIPIIRTEISET MIEHET, NIIN NUORENA ME KÄVIMME KAKSISTAAN JOSKUS RAVINTOLASSA TANSSIMASSA. HAUSKAA OLI.
ONKO SELLAISET SANONTATAVAT, KUN "PUOTA SEKKAAN", "HANTUUKI" "POLLIISI" "PÄNIKKÄ".
TULI MIELEEN, KUN KERROIT NIISTÄ SISÄLLE PYRKIVISTÄ ÖTÖKÖISTÄ. TIETÄISIKÖHÄN SIKÄLÄINEN APTEEKKILAINEN MYRKKYÄ NIIHIN.
PITÄS ALAKAA SIIVOOMAAN, MUTTA LETASEE ETTEI OIKEIN VIITTIS. TÄSSÄ MURRETTA.
MUISTATKO KU ENNEN VANAHAAN SIIVOTTIIN KOKO HUUSHOLLI MELEKEIN, ETTÄ TAPETIT SEINÄLTÄ TUULETETTIIN. VOI KAUHIA. SIIVOTTAVA,ON VAIKKA KUINKA TYMPÄISI.Kuuleha mie tahon muistaa et sie lupasit rekata tään nimimerkin, miksi et, mikä esteenä.
Mistä tunnet sä ystävän (laulun sanat) soppii kovast siu ystävälleis, ko hää saap olla siu kanssais ystävää, niitä totellissii ystävii, ko on kovi vähä.
On useinkin niin et, kun avioparista toinen poistuu, niin ystävät vaihtuu, jostain kumman syystä, avioparit väistyy.
Tääl apteekeis myyvää vaa lääkkeitä, mie oonkii ostant ihan kaupoista, siel onkii jokasel ötökkälaavul omat myrkyt,sitäkkii mie ihmettelen, pittääks se nii olla, yks tehokas myrkky riittäis,,, mut ei,, mutta kun täällä on ikuinen kesä, niin pakkanenkaan ei niitä tapa, näin niitä sikiää aina vaan.
Apteekit tääl on siitä hyvii että jos olet sairas ja osaat itsees (tohtoroija)eli tiijät mikä ittees vaivaa, niin apteekista saa vaikka antipiottia, ilman lääkärin reseptiä., outoo kyllä.
Miul ko heräs utelijaisuus, nii voisitha sie kertoo siint, mitä sie oot nähny, uskon et moni muukin lukis sen mielellää.
Mie jäänkkii jännityksellä oottamaa sitä tarinaa, no heippa vaa siihe ast.- Old woman
monica kirjoitti:
Kuuleha mie tahon muistaa et sie lupasit rekata tään nimimerkin, miksi et, mikä esteenä.
Mistä tunnet sä ystävän (laulun sanat) soppii kovast siu ystävälleis, ko hää saap olla siu kanssais ystävää, niitä totellissii ystävii, ko on kovi vähä.
On useinkin niin et, kun avioparista toinen poistuu, niin ystävät vaihtuu, jostain kumman syystä, avioparit väistyy.
Tääl apteekeis myyvää vaa lääkkeitä, mie oonkii ostant ihan kaupoista, siel onkii jokasel ötökkälaavul omat myrkyt,sitäkkii mie ihmettelen, pittääks se nii olla, yks tehokas myrkky riittäis,,, mut ei,, mutta kun täällä on ikuinen kesä, niin pakkanenkaan ei niitä tapa, näin niitä sikiää aina vaan.
Apteekit tääl on siitä hyvii että jos olet sairas ja osaat itsees (tohtoroija)eli tiijät mikä ittees vaivaa, niin apteekista saa vaikka antipiottia, ilman lääkärin reseptiä., outoo kyllä.
Miul ko heräs utelijaisuus, nii voisitha sie kertoo siint, mitä sie oot nähny, uskon et moni muukin lukis sen mielellää.
Mie jäänkkii jännityksellä oottamaa sitä tarinaa, no heippa vaa siihe ast.En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa nimimerkkiä. On ollut niin hepakka pyhänseutu, että en ole joutanut paljon istuskelemaan koneen ääressä. Sitten, kun istuin minulle oli tullut kahdeksan viestiä.
Sitä mitä pyysit ei onnistu näin suurella areenalla. Meitä ihmisiä on moneen eri asiaan uskovia, joten on parempi, että jokainen tykönänsä nenät vastakkain kertoo uskomuksistaan.
Huomenna pitää viedä mies lääkäriin. Samalla ajattelin, jos vihdoin sais aikaiseksi käydä ostamassa olohuoneen matto. Olen hirveän huono juoksemaan kaupoissa, mutta joskus siellä on käytävä ostamassa tarpeellista.
Voippa hyvin. Oletko kovin ruskettunut siellä ihanassa auringon paisteessa. Old woman kirjoitti:
En ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa nimimerkkiä. On ollut niin hepakka pyhänseutu, että en ole joutanut paljon istuskelemaan koneen ääressä. Sitten, kun istuin minulle oli tullut kahdeksan viestiä.
Sitä mitä pyysit ei onnistu näin suurella areenalla. Meitä ihmisiä on moneen eri asiaan uskovia, joten on parempi, että jokainen tykönänsä nenät vastakkain kertoo uskomuksistaan.
Huomenna pitää viedä mies lääkäriin. Samalla ajattelin, jos vihdoin sais aikaiseksi käydä ostamassa olohuoneen matto. Olen hirveän huono juoksemaan kaupoissa, mutta joskus siellä on käytävä ostamassa tarpeellista.
Voippa hyvin. Oletko kovin ruskettunut siellä ihanassa auringon paisteessa.miulko katkee tää yhteys suomee, kuulemma se on tämän hotellin piuhoissa vikkaa, mut nyt taas onnistaa.
Se voip olla viisasta ettei kaikkii ilmiöitä kerrokkaa julki, siint voip tulla vaa turhii luuloi ihmisille.
Mut mielenkiintone se varmast oli, oon mie kuullu muihenkkii kokevan sentyylistä asiaa.
Eihä siun mittää vaihtaaa kannata nimimerkiis, sehä on hyvä ja erikoinekkii, senku rekkaat vaa.
Oonha mie vähä ruskettunt, mut enne kottiilähtöö pittää oikei ottaa aurinkoo maata rannalla ja käyvä meres välillä uimassa, sillai paras rusketus tulloo.
Mie päätin kertoo hauskan tapauksen ko miu äitiin oli oikei (koiranleuka)nii hää oli sanonu miehellee et jos hää kuoloo enne ku pappa nii hää tulloo käymää.
Niihä siin käi et hää kuoli enne, ja ko oli muutama viikko mänt, nii pappa soittaa miul et, tääl napsuu ja paukkuu ja kukat puttoo ikkunalauvalta, et nyt se tuli käymää.
Mie lähin ottamaa selvää ja yritin etsii syitä niihi tapauksii, ja löysihä mie, patterit napsu, ilmasin ne, pauke kuulu siint ko ikkunalauvat oli pellistä, nii ne ku lämpes aurinkosta nii ne anto äänen, ja pelarkoniat kukki ikunalauvalla ja ko niitä ei olt käännetty aurinkoo päi niin ne tuli niin painavaks toispuoliseks et ne tipahti ikkunalauvalta.
Et luonnolline selitys tuli tapahtumille, sit hää rauhottu.- huoleta
monica kirjoitti:
miulko katkee tää yhteys suomee, kuulemma se on tämän hotellin piuhoissa vikkaa, mut nyt taas onnistaa.
Se voip olla viisasta ettei kaikkii ilmiöitä kerrokkaa julki, siint voip tulla vaa turhii luuloi ihmisille.
Mut mielenkiintone se varmast oli, oon mie kuullu muihenkkii kokevan sentyylistä asiaa.
Eihä siun mittää vaihtaaa kannata nimimerkiis, sehä on hyvä ja erikoinekkii, senku rekkaat vaa.
Oonha mie vähä ruskettunt, mut enne kottiilähtöö pittää oikei ottaa aurinkoo maata rannalla ja käyvä meres välillä uimassa, sillai paras rusketus tulloo.
Mie päätin kertoo hauskan tapauksen ko miu äitiin oli oikei (koiranleuka)nii hää oli sanonu miehellee et jos hää kuoloo enne ku pappa nii hää tulloo käymää.
Niihä siin käi et hää kuoli enne, ja ko oli muutama viikko mänt, nii pappa soittaa miul et, tääl napsuu ja paukkuu ja kukat puttoo ikkunalauvalta, et nyt se tuli käymää.
Mie lähin ottamaa selvää ja yritin etsii syitä niihi tapauksii, ja löysihä mie, patterit napsu, ilmasin ne, pauke kuulu siint ko ikkunalauvat oli pellistä, nii ne ku lämpes aurinkosta nii ne anto äänen, ja pelarkoniat kukki ikunalauvalla ja ko niitä ei olt käännetty aurinkoo päi niin ne tuli niin painavaks toispuoliseks et ne tipahti ikkunalauvalta.
Et luonnolline selitys tuli tapahtumille, sit hää rauhottu.tääl onnii jo toisettii yksikseen höpisijät jote pie sie vaan lomoo höpisemisest.et höperö mitää piuhoi kaippoo jatkat vaa yksinäiss höpinöit.
Jopa mukavasti muljaatti tuolla syvämmen seovuilla, ku huomasin otsikon:Murreketju. Oon minä tätä oottanna ku hepo kessee. Mukava ku muistit!!!!
Onpaha ollu melekone piäkallokeli, ee oo uskaltanna paljo luitasa ulos viijä. Ja aatollakkii on siinä ja siinä, että piäsöö sinne mihinkä on aatellu mänöväsä.Meeltä ee oo keskustaa matkoo ku reelu kolome kilometriä, mutta jo tuollae matkalla on vaekka minkälaesta tien pintoo. Tätä meijän katua on öölössä päevänä ajettu aara-aatolla erräännii kerra, jäenen se on joka tappaaksessa. Yks ossuus on suolattu ja yks jiätynnä kokkareeseks. Aja siinä sitten siäntöen mukkaan.
Ootteko muuten kuunnellu pikkulintuin lurituksia tuolla ulukona? Kummasti ne jo kevättä kertoeloo, sanat on vielä vähän sekasi. Tänä päevänä pihapiirii tulla tupsahti iha mukavan näkönen parvi vihervarpusia. Ihan pit kiikar ottoo hylly reonalta ja katella sen avulla siivekkäetä tarkemmi. Missähä lienöövät suanna ihtesä nii pulskiks, eevät aenaka meejä lintulaavoella. Mustarastasta on seorattu pitkin talavee, ol se siinä tännäe päevänä.
Viime laavantaena oltii häessä Leppävirralla ja oljpa mukava kuunnella aetoo huastamista. Sae olla varsinaesessa kieljkylyvyssä.
Mutta ihan kohtsillää lähen kylypemää tuonne ommaan saanaan ja toesen kerran suatan sepustella lissee.
Hyvvee tiistaeiltoo itekullekkii! Terveeset eteläeseltä Pirkanmualta! Paulamaria- ullapulla*
taas lupa rupatella tällä oikeella kiälellä mitä mää oon saanu puhua yli 50 vuatta.
Nymmää en tiärä osaanko mää enään millään kiälellä kohta ,kuh ne sanoo ,että ton vähäsenki opitu ruattin hukkaa vanhana.Nääs mulla o siinäki aikapaljo heikkouksia,mutta kummasti ne vaan täälä mua ymmärtää.Nääs ,mää tykkään opetella kaikkia uutta ,ja tän ruattinki mää opettelen vasta 50"-- pisenä.
Milläs kiälellä siä Taimaassa osaa maitokaupassa
asiansa toimittaa.Nääs ,kai sun täytyy kaupassa käyrä ruakaostoksilla ,vai syäksää ravintolassa.
Tunny jo tänne pohjolaan ,täälä on kohta kaunis kevät ja hangetkin hohtaa niin kauniisti.
Kyllämaar sun on jo ikäväkin iskeny monta kertaa
Kysyn viä ,että kun sun prohviilissa on semmonen pikkuhaukku,onko se sun oma.
Terveisin ullamirjami . kivasta kirjeestäsi, aihekin oli ihka omasi, et näppäryyttä sinulla on ja murre hyvin säilyny.
Naurunkin aikaan sait kun,, linnuillakin oli sant vielä sekaisin...
Mukavaa kun kirjoitit, tavataanko taas toistenkin.
Herra isä ko oma murre on jo melkei unohtunt, nyt pittää harjotella lissää.ullapulla* kirjoitti:
taas lupa rupatella tällä oikeella kiälellä mitä mää oon saanu puhua yli 50 vuatta.
Nymmää en tiärä osaanko mää enään millään kiälellä kohta ,kuh ne sanoo ,että ton vähäsenki opitu ruattin hukkaa vanhana.Nääs mulla o siinäki aikapaljo heikkouksia,mutta kummasti ne vaan täälä mua ymmärtää.Nääs ,mää tykkään opetella kaikkia uutta ,ja tän ruattinki mää opettelen vasta 50"-- pisenä.
Milläs kiälellä siä Taimaassa osaa maitokaupassa
asiansa toimittaa.Nääs ,kai sun täytyy kaupassa käyrä ruakaostoksilla ,vai syäksää ravintolassa.
Tunny jo tänne pohjolaan ,täälä on kohta kaunis kevät ja hangetkin hohtaa niin kauniisti.
Kyllämaar sun on jo ikäväkin iskeny monta kertaa
Kysyn viä ,että kun sun prohviilissa on semmonen pikkuhaukku,onko se sun oma.
Terveisin ullamirjami .vaik olis kuuromykkä kaupoissa, katoha ku ottaa korin kätteesä ja noukii tavarat hyllyiltä, ja kassalla kahtoo taulusta mitä maksaa.
En mie laita ruokaa, ei ois mahollistakaa, mut tääl on ruoka nii halpaa baareissa ja ravintoloissa ettei kannata ihte laittaa, muutamal eurol saap kunnon aterian.
Syön usein paistettua norjalaista lohta keitettyjen tilliperunoihe kanssa, se maksaa juoman kanssa noin 4 eur. en syö täkäläistä kalaa kun en tunne niitä. Lohiateria maksaa vähän enempi, kun se tuuvvaa nii kaukaa.
Pikkuhaukusta, kyllä se oli mun omani, ainoa rakas lemmikkini. Kuvan olin ottanut postikortista, en siis itse kuvannut.
Hitsiläine ko lipsuu miult tuo murre, sitä se tekköö ko ei haastele.- huomenna,
monica kirjoitti:
kivasta kirjeestäsi, aihekin oli ihka omasi, et näppäryyttä sinulla on ja murre hyvin säilyny.
Naurunkin aikaan sait kun,, linnuillakin oli sant vielä sekaisin...
Mukavaa kun kirjoitit, tavataanko taas toistenkin.
Herra isä ko oma murre on jo melkei unohtunt, nyt pittää harjotella lissää.tutkituttaa !
- susmorsian ek.
onha sinnuu ooteltukkii.
Mie kans nyt vasiten ehätin vastaammaan,mikä lie ollunna kiire,vaikkei mikkää kiire.
No,se miun ns.kalamiehein kohta tulloo,haastellaanha myöhemmin,eylönki toi ihanan kuhan,ja paistoin sen...nam.Mitä sie siel syöt,ko
ei varmaan muikkuikka oo,saatikka matteen mättii.
Onneks sain blinei tehtyy pitäst aikaan,ko ol sitä muikun mättii,ni innosti.harvoin kielletään ja vielä harvemmin poistetaan ,jo kirjoitettua testiä.
Mää koitan kirjottaa omaa murrettani ,jos se taas tulis miäleen kun reenaa vähä.
Nääs ,ei se oo läheskään niin helppoo kirjottaa noita sanoja kummää,-- tonki sana koitin miättiä, että kuinkas määsen pränttäisin ,oli laitettava kaks sana väkisi yhteen (Kummää sanan)Kun
minä,meinaan.
Toivoisin että me suomalaiset koitettasiin kuinka murresanoja voi kirjoittaa.
Ei silti on kirjakielikin aika kankeaa, puhekieleen verrattuna.oi lohta, oi lohta, mikä sen parempaa, ja oikei Norjasta tuotuu. Eile mie kokkeilin täkäläistä kallaa ja se olikkii oikei hyvvää, mitä lie olt.
Sanoin pojal et mistä sitä tietää vaik tää olis hain lihhaa. Eikä siint selvää saatu.
Mättii mie en koske, en tiijä miks mie en tykkää.
No nii, täs on siul vastaus, oon siis kalaruuan ystävä, kuhakkii on komijaa paistettuna. Siika raavina on herkkuuni.
Niitä täält ei saa.ullamirjami kirjoitti:
harvoin kielletään ja vielä harvemmin poistetaan ,jo kirjoitettua testiä.
Mää koitan kirjottaa omaa murrettani ,jos se taas tulis miäleen kun reenaa vähä.
Nääs ,ei se oo läheskään niin helppoo kirjottaa noita sanoja kummää,-- tonki sana koitin miättiä, että kuinkas määsen pränttäisin ,oli laitettava kaks sana väkisi yhteen (Kummää sanan)Kun
minä,meinaan.
Toivoisin että me suomalaiset koitettasiin kuinka murresanoja voi kirjoittaa.
Ei silti on kirjakielikin aika kankeaa, puhekieleen verrattuna.olet taas mukana, nii saahaa piettyy tää murreketju voimissaa, et voijaa haastella kaikkii mukavii. Kiitti siint siulle.
Raumaltakki jälles,kiva ko alotis ketjus uudestas. Lukasin sen tosa ja tulin taas kerra siihen tuloksehe,ett nua idänpualse murtte ova hyvi edustettun. Nämä meijä Läntise eivä taid oikke ol innostunnui tuama ittiäs framill,vai kui o?
mut ahkeroi sie sen asian korjamissee, jospa innostuis sit muutkkii läntisen murteen taitajat tulemaa esille.
Kiva jos jatketaa haastamista, laitat Raumalaisittai näyttöö. Rauman murrekkii on mukavaa sellasta lyhyttä niiko Turun murrekkii- ullapulla*
monica kirjoitti:
mut ahkeroi sie sen asian korjamissee, jospa innostuis sit muutkkii läntisen murteen taitajat tulemaa esille.
Kiva jos jatketaa haastamista, laitat Raumalaisittai näyttöö. Rauman murrekkii on mukavaa sellasta lyhyttä niiko Turun murrekkiiKiva olikin nousta aamulla kun kaikki on taan kutakuinkin normaalia!
Niin mää oonki kaikille koittanu tiaroksi antaa ,ettämun paras ystäväni kävi lähellä kualemaa.
Se kun on niin pikkunen ja oli kuivunu ,kun sen
tuli kummastaki päästä ,oli se siivoo.
Lääkityksen pitää jatkua viä pitkään ,ja tiistaina käyrään koirasairaalassa ,katsotaan että mitä ne laprakokeet sanoo.
Eilemmää pesin kaikki matot ,oli ne muutenki pestävä,ja laiton mattopesukoneeseen kaikki plyysi
matokki , ja tuliki hianoks. ihan 30 pesuohjelmalla.
Nyssitte on hyvä pestä taasen lattiakki ,ja se poliisi on hyvää puulaattijoille.
On siinä hommansa ,jos meinaa hoitaa eläimensä jonka ottaa. ullapulla* kirjoitti:
Kiva olikin nousta aamulla kun kaikki on taan kutakuinkin normaalia!
Niin mää oonki kaikille koittanu tiaroksi antaa ,ettämun paras ystäväni kävi lähellä kualemaa.
Se kun on niin pikkunen ja oli kuivunu ,kun sen
tuli kummastaki päästä ,oli se siivoo.
Lääkityksen pitää jatkua viä pitkään ,ja tiistaina käyrään koirasairaalassa ,katsotaan että mitä ne laprakokeet sanoo.
Eilemmää pesin kaikki matot ,oli ne muutenki pestävä,ja laiton mattopesukoneeseen kaikki plyysi
matokki , ja tuliki hianoks. ihan 30 pesuohjelmalla.
Nyssitte on hyvä pestä taasen lattiakki ,ja se poliisi on hyvää puulaattijoille.
On siinä hommansa ,jos meinaa hoitaa eläimensä jonka ottaa.samoin siulle, mie ootin jospa jokkuu muutkii vastais siu toivotuksees, mut kyl ystäväpäivänä pittää saaha vastauskii
Vai on siun lemmiki noi sairas ollu et molemmist päist tuli ulos, mut ihanaa ko hää alkaa jo paranemmaa, mistähä se ripulointi johtui?
Eiks jerry ookkii jo vanhus iältää, et toivottavast hää on voimissaa ja kestää lääkekuurit, et paranee kunnolla. Jerryn pikaista paranemista miekkii toivon.- kysymyksessä
monica kirjoitti:
samoin siulle, mie ootin jospa jokkuu muutkii vastais siu toivotuksees, mut kyl ystäväpäivänä pittää saaha vastauskii
Vai on siun lemmiki noi sairas ollu et molemmist päist tuli ulos, mut ihanaa ko hää alkaa jo paranemmaa, mistähä se ripulointi johtui?
Eiks jerry ookkii jo vanhus iältää, et toivottavast hää on voimissaa ja kestää lääkekuurit, et paranee kunnolla. Jerryn pikaista paranemista miekkii toivon.jonkun vanahan haaskan yksinpuhelu ?
- tulenlieskat
kysymyksessä kirjoitti:
jonkun vanahan haaskan yksinpuhelu ?
Onkohan kysymyksessä jonkun ystävän puute ja kiitos ystävänpäivän tervehryksestäsi. Kyä me susta tykätään, älä o hualissas ollenkaan.
Ullamirjamille jaksamista. Eläin on perheejäse ja sattuu . Mää tiän ku jourui kissastani luapuu. Kyä se hyvvää kuntoo tullee ku o helläshoiroski.
No monica, sä jaksat vaa ittees paahtaa siä aurinkossa. Kyä su pitäs tulla jo kotopualeenki. Nääsku lumet hohtaa hoppeisena ja jäät kimmeltää timantteina sitku auriko muistaa paistaa.
Perusteellisen mukavaa ja vilkasta ystävänpäivää sinne aurikoon ja kaikille palstalaisille Seo moro - Katicat2
tulenlieskat kirjoitti:
Onkohan kysymyksessä jonkun ystävän puute ja kiitos ystävänpäivän tervehryksestäsi. Kyä me susta tykätään, älä o hualissas ollenkaan.
Ullamirjamille jaksamista. Eläin on perheejäse ja sattuu . Mää tiän ku jourui kissastani luapuu. Kyä se hyvvää kuntoo tullee ku o helläshoiroski.
No monica, sä jaksat vaa ittees paahtaa siä aurinkossa. Kyä su pitäs tulla jo kotopualeenki. Nääsku lumet hohtaa hoppeisena ja jäät kimmeltää timantteina sitku auriko muistaa paistaa.
Perusteellisen mukavaa ja vilkasta ystävänpäivää sinne aurikoon ja kaikille palstalaisille Seo moroJuu terveissi täält Turust kans ja oikke ilost ystävänpäivää kaikill merttei puhuvil.
Kun tulenlieska sanos tosa lopus, ett seo moro, se toi mun miäle sen aja ku me asutti Tamperel viis vuatt. Sillo ku oltti oltu naimisis vast kaks vuatt, me sinne muutetti.
Ja tosi on ett sinne mää viäläki menisi, jollei mun kakarat asuis tääl Turus.
Vaikk kai mää kuulun jo Turun kalustoon, oltuan tääl jo 44 vuatt.
Emmää voisis ajatellakka, ett Taimaaha menisi noin pitkäks aikka ku toi Moonika. Nii mää ole tänne juuttunu. monica kirjoitti:
samoin siulle, mie ootin jospa jokkuu muutkii vastais siu toivotuksees, mut kyl ystäväpäivänä pittää saaha vastauskii
Eiks jerry ookkii jo vanhus iältää, et toivottavast hää on voimissaa ja kestää lääkekuurit, et paranee kunnolla. Jerryn pikaista paranemista miekkii toivon.Ny on viikko kun Jerry oli tiputuksessa ja pääsi viime maanantaina kotio!
Kaikki on hyvin taas .
Jerry on 8v ei mikkään vanhusviä ,mulla koirat elää pitkälle toisellekymmenelle.
Vesi ei meinaa maittaa ,mää sekotanki sen riettiruakaan vettä niin saa sillai sen veten .
Tänään ens kerran meni vesikupille.
Noh ,tämmösiä ne ystävät joskus on,-- ottaa koville ,ainakin mää olin kanssa ihan kipee ku huamasin, että ny oli tosi kysymyksessä.- katicat*
Juu, hyvä ku sää eres olet erustanu länt. Ja sää puhutki sit oikke Rauman giält, meill tääl Turus on vaa Turun murre, jota määki puhun iha vailinaisest, ku en ol ollenkka alkuperäne turkulaine. Mutt jollaki taval se on munhu tarttunu, olen senverra kaua näit karui talsinu.
katicat* kirjoitti:
Juu, hyvä ku sää eres olet erustanu länt. Ja sää puhutki sit oikke Rauman giält, meill tääl Turus on vaa Turun murre, jota määki puhun iha vailinaisest, ku en ol ollenkka alkuperäne turkulaine. Mutt jollaki taval se on munhu tarttunu, olen senverra kaua näit karui talsinu.
tulis föleihi,etei mnuun tartt iha yksiksen edusta tätä Läntt. Kyll tua Turu murre tuntu sult iha komiast käyvä. Meill ova nämä meijä oma murremiähe nimittän tämän Rauman giäleks, ja o meill se sanakiriki,Koskelan Tanu ylöskirjottama iha Nortamo ittes jälkke.Jatketa kuule sitkiäst vaa.
ullamirjami kirjoitti:
Ny on viikko kun Jerry oli tiputuksessa ja pääsi viime maanantaina kotio!
Kaikki on hyvin taas .
Jerry on 8v ei mikkään vanhusviä ,mulla koirat elää pitkälle toisellekymmenelle.
Vesi ei meinaa maittaa ,mää sekotanki sen riettiruakaan vettä niin saa sillai sen veten .
Tänään ens kerran meni vesikupille.
Noh ,tämmösiä ne ystävät joskus on,-- ottaa koville ,ainakin mää olin kanssa ihan kipee ku huamasin, että ny oli tosi kysymyksessä.taputukset ja rapsutukset Jerrylle.
- sinä
monica kirjoitti:
taputukset ja rapsutukset Jerrylle.
Akka persettäs ja jätä toisten koirat rauhaan.
sinä kirjoitti:
Akka persettäs ja jätä toisten koirat rauhaan.
sieltähän sinä terveiset tuotkin, hajussa kasvaa.
- vaan raapimista
monica kirjoitti:
sieltähän sinä terveiset tuotkin, hajussa kasvaa.
näytti siltä että siellä sonnassa jo lutikatkin leikkiä löi ja satiaiset antoi suuta.
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
tulis föleihi,etei mnuun tartt iha yksiksen edusta tätä Läntt. Kyll tua Turu murre tuntu sult iha komiast käyvä. Meill ova nämä meijä oma murremiähe nimittän tämän Rauman giäleks, ja o meill se sanakiriki,Koskelan Tanu ylöskirjottama iha Nortamo ittes jälkke.Jatketa kuule sitkiäst vaa.
rupesi ihan siitä ilosta että Old Woman käytti sitä minulle uutta sanaa.
Hyväksyn Rauman giälen kieleksi on sitä niin mukava lukiakki jos vielä Koskelan Tanun sanakirin sais jostaki kässiisä lisä avuksi.
Letasee kyllä mutta liikenteeseen vaan, aurinko paistaa niin komiasti.- ullapulla*
jjoutava5 kirjoitti:
rupesi ihan siitä ilosta että Old Woman käytti sitä minulle uutta sanaa.
Hyväksyn Rauman giälen kieleksi on sitä niin mukava lukiakki jos vielä Koskelan Tanun sanakirin sais jostaki kässiisä lisä avuksi.
Letasee kyllä mutta liikenteeseen vaan, aurinko paistaa niin komiasti.näy aurinkoo ,mutta lunta tulee hilijakseen.
Mää vaan meinaan ,ja meinaan --kummää meinaan taas pian täyttää vuasia lissää,niimmaar laiskottaa ,kuhpitäs sitä ja tätä. Mutta verhot meinaan vaihtaa tänäpä.
Mitä te muut meinaatte tänään , olkaahan yhtä varovaisia kummää.
En meinaa purota rappusilta, niitä verhoja laittaissa.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026558
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h874987Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1073238Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p313098Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262285Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191656Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961281Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391242Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311146- 48924