Teen sijaisuuksia päiväkodeissa, ja yritän saada pian vakipaikan...pakko. Yritän olla herättämättä kohua, sillä kuusi vuotta sitten nostin metelin eräässä päiväkodissa, kun jouduin yksin vastaamaan 20min kahden 3-6 vuotiaiden osastojen lapsista pihalla. Minulle ei tarjottu yli kahteen vuoteen töitä mistään.
Nyt olen ollut Joulukuusta lähtien 0-3v. ryhmässä, missä on n.60v. nainen, joka haukkuu lapsia koko ajan. Tänään esim. kerättiin leluja ennen uloslähtöä. Sanoin yhdelle pojalle, että viitsisikö hän ketteränä poikana ottaa noi legot pöydän alta? poika meni heti hakemaan, mutta tämä hoitaja alkoi sepittämään:" Ei tuo mukula mikään ketterä ole, avuton ja kankee... luulisi jo tuossa iässä osaavan yhtä ja toista, mutta tyhmänä vaan seisoo ja mitään ei osaa jne."
Sitten yksi, pian 3v. poika, mikä oli viimeviikolla ollut kipeänä (eikä terve vieläkään) kiukutteli vaatteiden kanssa. Muut oli jo pihalla, kun minä pikkaisen autoin häntä pukeutumisessa (laitoin paidan hyvin housuihin, hanskat ja kengät) kun he tuli sisälle, poika kiukutteli taas riisumisessa. Satuin olemaan pojan vieressä ja kommentoisin pojalle, että nouseppas ylös lattialta ja tuu riisumaan. Tämä hoitaja haukkui nyt meidät molemmat: "tuo mukula on aina tuollainen, ei osaa pukea viellä aikuisenakaan ja sitten tulee tuollaisia typeriä ihmisiä, jotka pukee, kuten sinä uloslähdössä. Me emme ole täällä palvelemassa laiskoja kakaroita ja tuollaisia itkupillejä kun....(nimi)... jne.
Minusta tuollainen on kamalaa.... kuitenkaan en ole 4 osaston talossa ainoa, joka asian on huomannut ja jos nyt oikein olen ymmärtänyt, vanhemmatkin ovat hänestä valittaneet, mutta mitään ei tapahdu!
En aio pilata omia työ mahdollisuuksiani nyt. Olkoon kyse sitten lasten hyvinvoinnista. Toivon vaan, että vanhemmatkin olisi enemmän kiinnostuneita, mitä päiväkodissa tapahtuu ja kun välillä muiden lasten isit ja äidit kuuntelee vieressä, kun tämä pilkkaa toisten lapsia.... heräisivät miettimään, että kyseinen hoitaja voi pilkata myös omia lapsia.
Minua wituttaa.... mitä ihmettä teen? vai olenko vain pisara valtameressä?
- kun on jo kuulema valitettu ja usein, mutta kaikki jatkuu ennallaan.
Henkinen väkivalta
6
802
Vastaukset
- kyseisellä
mammalla ammattietiikka aivan hukassa. Eikö teillä koskaan ole palavereuta, joissa voi keskustella ammattietiikkaan kuuluvista asioista?
Kyllä kannattas monenkin hoitaa ite lapsensa, jos niille kerta parasta tahtovat. - ihmetellä että
jos on useampaan kertaan valitettu, eikä mitään tapahdu.. Herää kysymys että minne on valitettu?
- päiväkodeissa
Siis minuakin on pöyristyttänyt kuinka jotkut puhuvat lapsille ja kohtelevat heitä! Olen sijaisena kanssa ollut, nyt tosin pidempi sijaisuus onnekseni hyvässä ryhmässä jossa oikeasti HYVÄT hoitajat/opettajat. Mutta tosiaan niin moni vaan tiuskii lapsille eikä ollenkaan tunnu ajattelevan mitä puhuu!! Sellainen on todellista sokeutta.. Esimerkkinä tällainen juttu viime vuodelta, kun yksi pieni 2-v poika joka kovasti ikävöi vanhempia hoidossa.. ja aina ulkona on ihan tippa linssissä ja tosissaan purskahteli itkuun. Niin sitten täti tulee ja jyrää että "Uskomatonta!! Vieläkö sinä itket. Nyt ei itketä!" Eikä puhettakaan lohduttamisesta. Tai kun sama poika jolle ei ruoka maistu, niin jyrätään ja päivitellään toista ja kauhistellaan että on tuokin uskomaton! Kamalaa, itse siinä sitten yrittää lohduttaa ja olla lapselle turvallinen aikuinen.. hrr.. Ja tuollaista käytöstä tosiaan on paljon!
- puuttunut äiti
puutu asiaan, jos epäilee jotain!
Minä puutuin ja olinkin se puuttuva juttu...että saatiin tulosta aikaan ja ilkeä hoitaja pois koko päivähoidosta.
http://vauva.mederra.com/mblog/post.php?p=1801- harmi vain kaikkien kannalta
Ikävä kyllä näitä ilkeitäkin hoitajia löytyy, asia pitää ottaa puheeksi päiväkodin johtajan kanssa ja jos hän ei tee asialle mitään niin suosittelen ottamaan yhteyttä päivähoidon päälikköön ja niin edespäin että tulee tuloksia.
- opiskelija1
että kaikki ei ole aina niin, miltä se näyttää. Uskon, että sinun kohdallasi näin on tapahtunut, jos kerran kyseisestä hoitajasta on muutkin työntekijät asian huomanneet.
Omalta kohdaltani voin myös sanoa, että joskus ihmiset tekevät myös vääriä tulkintoja, kun eivät tiedä taustoja. Näin käy helposti mm. sijaisille tai vakituisillekin kun ovat vasta aloittaneet ryhmässä.
Minua on itseäni yksi sijainen syyttänyt kylmäksi ihmiseksi, koska en pitänyt erästä lasta sylissäni kuin lyhyitä aikoja kerrallaan, vaan ohjasin ja autoin lapsen leikkimään toisten lasten kanssa. Sijaisen mielestä lapsen olisi pitänyt saada olla sylissä niin kauan, kuin hän itse olisi halunnut. Tosiasiassa toimin äidin toiveiden mukaan ja yhdessä hänen kanssaan sovitulla tavalla. Äiti oli huolissaan siitä, että lapsi oli ainoastaan aikuisten seurassa, koska heidän tuttavillaan ja sukulaisillaan ei ollut lapsia. Äidin toiveesta lasta siis rohkaistiin leikkimään toisten lasten kanssa, eikä "annettu nyhjöttää koko aikaa aikuisen kyljessä ja sylissä".
Toinen tapaus liittyi ruokailuun, missä vanhemmat huolestuivat siitä, että lapsi ei syönyt vaan oli hyvin nirso. Vanhempien toiveesta lasta houkuteltiin (ei pakkosyötetty tai alistettu!)ruokailutilanteissa maistelemaan hieman enemmän kuin muita lapsia. Sijaisemme koki tilanteen kuitenkin itselleen ahdistavana ja syytti minua kylmyydestä, kun en antanut lapselle heti periksi.
Vaikka tilanteet selvitettiin sijaiselle, oli hän jo mielikuvansa minusta muodostanut eikä voinut (halunnut?) sitä enää muuttaa. Muilta työntekijöiltä ja vanhemmilta olen saanut vain positiivista palautetta työstäni ja lapset minusta pitävät.
Joskus olen kuitenkin miettinyt, että mitä jos tämä "meidän sijaisemme" kirjottaisi oman versionsa tapahtuneesta tänne palstalle, niin minkälaisena hirviönä minua mahdettaisiin pitää...?
Halusin tuoda myös tämän puolen julki, että osaisimme suhtautua tietyllä tapaa kriittisesti täällä lukemiimme kirjoituksiin.
Missään nimessä en hyväksy lasten (enkä heidän vanhempiensa!)nimittelyä, vähättelyä, pakkosyöttämistä yms. eli tämä ei ole puolustuspuhe niille henkilöille jotka oikeasti näin toimivat!
Joskus kuitenkin on niin, että syytökset pohjautuvat henkilön omiin ajatuksiin ja mielipiteisiinsä, jotka hän on muodostanut omien aikaisempien kokemustensa perusteella. Niillä ei siis ole välttämättä todellisuuspohjaa siinä hetkessä, vaan kyseessä on ns. "virhetulkinta", jota voi olla vaikea muuttaa vaikka se osiotettaisiin vääräksi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996064
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804792Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963045Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282843Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262105Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191516Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774