Muutan miehen, joka maksaa elatusmaksuja, luokse asumaan. Vaikuttavatko tuloni hänen maksuihinsa? Miten? Eihän kukaan voi tietää kuinka paljon osallistun esim. asumismenoihin. En lähellekkään puolella ainakaan, koska enhän minä näin suurta asuntoa tarvitsisi. Mistään ei tunnu löytyvän varmaa tietoa, ei edes viranomaisilta.
Avopuolison tulot
18
935
Vastaukset
- ...ne
...vaikuta elatusmaksuihin. Sinä et ole velvollinen maksamaan hänen aikaisemmasta liitosta olevien lasten kuluja.
- ....on
...avopuolisosi ja lasten äidin asia, miten jakavat yhteisten lasten elatuksen. Sinun ei tarvitse siihen puuttua mitenkään.
- muutat
liian suureen asuntoon?
Pysyttele poissa lasten huoneista äläkä vie niihin omia tavaroitasi. Maksa sitten osuutesi asumiskustannuksista vain niiltä neliöiltä, joita itse käytät. Niin on selvempää ja hygienisempää. - vastaanottava
haluaa muuttonne takia hakea elatustukeen korotusta sillä perusteella että miehen elatuskyky on oleellisesti muuttunut (sinun osuutesi asumiskustannuksiin), voi elatustuki mahdollisesti muuttua. Mutta tuskin... ja jos mies ei suostu, on äidin lähdettävä oikeusteitse hakemaan. Jos äiti on riitaisa ja kokee että mies voisi osallistua enemmän koska elatuskyky on noussut, voisi mies ajatella ehkä jollain tapaa tulevansa vastaan esim. maksamalla sitten osan harrastuskuluista tai jostain vastaavasta. Näin vältettäisiin riitatilanne.
- jaa mitä??
Miksi miehen pitäisi maksaa enemmän siksi, että on rakastavassa suhteessa eikä enää eläkään yksin? Onko se sen lapsen äidin suhteelle määrittämä hinta?
Jakakaa kulut niin, että mies edelleen maksaa asumisesta enemmän kuin sinä, maksaahan hän myös lastensa neliöitä = hänen kulunsa pysyvät samoina, ei siinä elatuskyky mihinkään oleellisesti muutu. - hyvin kirjoitettu!
jaa mitä?? kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi maksaa enemmän siksi, että on rakastavassa suhteessa eikä enää eläkään yksin? Onko se sen lapsen äidin suhteelle määrittämä hinta?
Jakakaa kulut niin, että mies edelleen maksaa asumisesta enemmän kuin sinä, maksaahan hän myös lastensa neliöitä = hänen kulunsa pysyvät samoina, ei siinä elatuskyky mihinkään oleellisesti muutu.Täyden täyttä asiaa.
- jälleen
jaa mitä?? kirjoitti:
Jakakaa kulut niin, että mies edelleen maksaa asumisesta enemmän kuin sinä, maksaahan hän myös lastensa neliöitä = hänen kulunsa pysyvät samoina, ei siinä elatuskyky mihinkään oleellisesti muutu.ajatellaan omia rahoja. Lompakonnyörit kiinni jos oma lapsi jotain tarvitsee. Eri asia onkin sitten jos uusi tyttöystävä jotain haluaa / tarvitsee. Ainoastaan lähivanhemmat ajattelevat että jos itselle jää enemmän rahaa käyttöön, se laitetaan ilman muuta omaan lapseen.
Milloin elatusvelvolliset kysyvät, pärjääkö lähivanhempi elatusmaksullani, riittääkö lapsen kuluihin, saako lapseni koskaan mitään kivaa ylimääräistä, pääseekö lähi ja lapseni koskaan yhdessä viettämään kivaa päivää esim. korkeasaareen? Joutuuko lähi maksamaan enemmän kuin minä lapsen kuluja? Voin lähivanhempana vannoa että enemmän olen maksanut ja reilusti. Olen jo vuosia pitänyt kirjaa lapsen kuluista ja jakanut laittamani rahat ja tulleet elatusmaksut. Suuri miinus on jo elatusvelvollisen puolella. Tosin mitään en ole jättänyt ostamatta, polkupyörä on, luistimet ja sen sellaiset. Omaan käyttöön olen taulukkoa tehnyt. Ikinä en ole viitsinyt / halunnut asiasta valittaa, mutta lapsestani toinen elatusvelvollinen se jaksaa valittaa kun pitää joka kuukausi se 130 maksaa, hohhoijjaa. Sen kun saisi omaan ja tyttöystävän käyttöön niin sillähän jo kohta maksaisi itselleen vaikka etelänreissun... - -tintti-
jälleen kirjoitti:
ajatellaan omia rahoja. Lompakonnyörit kiinni jos oma lapsi jotain tarvitsee. Eri asia onkin sitten jos uusi tyttöystävä jotain haluaa / tarvitsee. Ainoastaan lähivanhemmat ajattelevat että jos itselle jää enemmän rahaa käyttöön, se laitetaan ilman muuta omaan lapseen.
Milloin elatusvelvolliset kysyvät, pärjääkö lähivanhempi elatusmaksullani, riittääkö lapsen kuluihin, saako lapseni koskaan mitään kivaa ylimääräistä, pääseekö lähi ja lapseni koskaan yhdessä viettämään kivaa päivää esim. korkeasaareen? Joutuuko lähi maksamaan enemmän kuin minä lapsen kuluja? Voin lähivanhempana vannoa että enemmän olen maksanut ja reilusti. Olen jo vuosia pitänyt kirjaa lapsen kuluista ja jakanut laittamani rahat ja tulleet elatusmaksut. Suuri miinus on jo elatusvelvollisen puolella. Tosin mitään en ole jättänyt ostamatta, polkupyörä on, luistimet ja sen sellaiset. Omaan käyttöön olen taulukkoa tehnyt. Ikinä en ole viitsinyt / halunnut asiasta valittaa, mutta lapsestani toinen elatusvelvollinen se jaksaa valittaa kun pitää joka kuukausi se 130 maksaa, hohhoijjaa. Sen kun saisi omaan ja tyttöystävän käyttöön niin sillähän jo kohta maksaisi itselleen vaikka etelänreissun...Avopuolisolla ei ole mitään velvollisuutta osallistua entisestä liitosta olevien lasten elatukseen. Tosin ainakin meillä exä alkoi heti silmät kiiluen vaatia lisää elareita, kun muutimme yhteen. Lasten kuullenkin asiasta oli näköjään puheltu, koska heiltä tuli seuraavanlaisia kommentteja: "Meillä on vain yksi maksaja, teillä kaksi, siksi äidin rahat ei riitä" ja "Te olette niin rikkaita että voisitte ihan hyvin ostaa sitä ja tätä.." ja vielä "äiti joutuu ihan yksin maksamaan kaikki"
Tein lapsille kyllä selväksi että isä maksaa joka kuukausi huomattavan summan elatusmaksuja äidille, joka saa lisäksi hallintaansa myös lapsilisät, jotka on tarkoitettu lasten tarpeisen täyttämiseen(ei äidin baariretkiin, kuten exä näyttää kuvittelevan). Lisäksi isä osallistuu myös isompiin hankintoihin kuten pyörät, silmälasit, lasketteluvälineet ym.
Nämä tietysti jäävät vuodessa pieniksi, mutta eipä ole vaihtoon koskaan ollut laittaa, varmaan myyty kirpparilla ja rahat menneet äidin taskuun. Ainakaan lapsille ei koskaan siellä päässä hankita uusia tavaroita.
Koskaan lapsia ei vie matkoille äiti, meidän kesälomareissut ja talvilomareissut kyllä on aina lapsiperheen arkea. Maksaja löytyy tietty täältä.
Parasta oli että lapset ehdottivat (uskoakseni äidin aloitteesta) lähtevänsä äidin kanssa etelään, isän tietysti olisi tämäkin huvi pitänyt kustantaa. OMG! eikö riitä että viemme heitä meidän kanssamme lomille, pitääkö vielä äidinkin lomailua alkaa rahoittaa?? Ei ole ahneudella rajaa!
Itse olen ainakin tehnyt päätöksen että mies maksaa lastensa kulut, minä en niihin osallistu. En myöskään pyydä mieheltä rahaa oman lapseni kuluihin, vaan maksan ne itse yhdessä ex-mieheni kanssa. Ruoka tietysti on asia erikseen, mutta näihin ei paljon ruokaa kulukaan. Äidin luona syödään kaupan pizzaa ja hampurilaisia -> kotiruokaa otetaan lusikallinen joka sekin laitetaan roskiin (kun on ensin ihmetelty mitä se on :)). Alussa yritin pakottaa lapsia maistelemaan, mutta olen luopunut siitä. En jaksa ottaa stressiä asiasta jota en yksin voi muuttaa, joten annan asian olla.
Mielenkiintoisaa on tämä uusioperheen elämä, kyllä on monet naurut saatu exän tekstiviesteistä ja ihan vedet silmissä hohoteltu hänen röyhkeydelleen :D
- ..................
Eikös noista osallistumisista asumismenoihin ole joku tietty summa, jota laskelmissa sovelletaan? Riipumatta tosiasiallisesta tilanteesta. Poikkeus tietääkseni se, että olisit täysin pennitön.
En usko, että vaikuttaa. Tosin jos lapsi olisi teillä kirjoilla ja mies maksaisi päivähoitomaksua, niin yh-korotus lähtisi ja päivähoitomaksussa otettaisiin huomioon sinun tulosi, joka riippuen tuloistasi nostaisi/laskisi päivähoitomaksua.
Oletkos kilauttanut viranomaiselle vai etsinyt vain netistä? - laskelmiin.
Jos äiti haluaa tarkistuttaa elatusmaksut, ja isä ei suostu tarkistukseen, käräjille menee. Useinhan (ei aina)lähiäiti saa ilmaisen oikeusavun, niin hyvä käräjöidä.
Avoliittonne vaikuttaa laskelmaan kahdella tavalla: isän henkilökohtaisiksi menoiksi lasketaan 420 e, kun sinkkumiehellä lasketaan 500 e. Ja asumiskuluista miehelle hyväkytään vain puolet=50%, riippumatta siitä kuka asunnon omistaa ja kuka lainat maksaa. Myös jos sinä ostat velaksi aunnon, johon mies muuttaa, hänen katsottaisiin maksavan puolet kuluista. Eli voisitte laittaa miehen asunnon lihoiksi ja ostaa tosivelkaisen yhteiskämpän, jos haluaisitte esittää suuret asumiskulut.
Omistan elatusvelvollisen kanssa aunnnon puoliksi, sossu suuressa viisaudessaan katsoi, että osallistun elatusvelvollisen henkilökohtaisen lainan maksuun, sen lisäksi että olen oman osuuteni asunnosta maksanut. - mutta älä pelkää ei
sun osa ole ruokkoja maksaa, eikä se ole sulta pois. Mene töihin, niin ei tarvitse pelätä että shoppailurahat pienenee.
- miksi vaikuttaisivat?
Sen sijaan, jos sinulla on päivähoitoikäinen lapsi, niin avomiehsi tulot vaikuttavat sinulle määrättävään päivähoitomaksuun, vaikka "miehsi" ei olekaan lain mukaan velvollinen elättämään sinua tai lastasi.
Sosiaaliviranomaisten mielestä samassa osotteessa asuvat ovat perhe, vaikka pariskunta ei naimisissa olisikaan. Jotkut muut viranomaiset taas saattavat ottaa toisenlaisen kannan asioihin.- vaikuttaa
oman kokemuksen kautta tähän sen verran, että se otetaan huomioon...
Jos asut vaikka vain avoliitossa miehen kanssa ( hänen omistamassaan asunnossa) niin sossu laskee molempien maksavan yhtä paljon asunnosta... Sinun tulojasi ne eivät kysy, mutta automaattisesti puolittavat asumismenot ja tämä lisää miehen maksukykyä elatuksen suhteen.
Väärin tai ei, mutta näin se vaan on - sossu laskee...
vaikuttaa kirjoitti:
Jos asut vaikka vain avoliitossa miehen kanssa ( hänen omistamassaan asunnossa) niin sossu laskee molempien maksavan yhtä paljon asunnosta... Sinun tulojasi ne eivät kysy, mutta automaattisesti puolittavat asumismenot ja tämä lisää miehen maksukykyä elatuksen suhteen.
Väärin tai ei, mutta näin se vaan onTai vaikka omistaisit miehen kanssa asunnon puoliksi, sossu laskee sinun maksavan miehen lainasta puolet, jos olet jo oman lainasi maksanut. Miehen elatuskyky nousee, kun hänen asumismenonsa pienenevät. Näin se vaan menee. Ja jos käy niin, ettei sossu saa laskettua lähin esittämää summaa, laskelmaa "kohtuullistetaan".
- on yksi kolmasosa
vaikuttaa kirjoitti:
Väärin tai ei, mutta näin se vaan onlapsen elatustarpeesta.
Ei siihen tulot paljoa vaikuta. Paitsi jos elatusavun maksaja on aivan vähävarainen, niin silloin vähentävästi.
Yleensä lapsen elatuksen tarve lasketaan niin, että lapsilisä 100 140 e on tuo kolmasosa, lähi maksaa itse toisen kolmanneksen ja etä kolmannen kolmanneksen, joka siis on noin 100-140/kk. - vyt yhtäsuuret
on yksi kolmasosa kirjoitti:
lapsen elatustarpeesta.
Ei siihen tulot paljoa vaikuta. Paitsi jos elatusavun maksaja on aivan vähävarainen, niin silloin vähentävästi.
Yleensä lapsen elatuksen tarve lasketaan niin, että lapsilisä 100 140 e on tuo kolmasosa, lähi maksaa itse toisen kolmanneksen ja etä kolmannen kolmanneksen, joka siis on noin 100-140/kk.Juuri näin. Mutta vain, jos molempien vanhempien elatuskyky on yhtäsuuri. Ok olisikin, että m o l e m p i e n vanhempien elatusvastuu olisi 140 ja lapsilisä 140/lapsi. Selkeä kolmikanta. Jos joku ei tota 140 saa kasaan, lienee toimeentulotuen tarpeessa. Ja jos joku käyttää lapseen enempi, ihan vapaasti.
Mutta ei - ei se mennyt niin. Jos lähihuoltaja on elatuskyvytön: Nettotulot - asumismenot- työmatkat- lääkkeet - yms - perustoimeentulo (420-500 euroa)...hupsista alle nollan, ja etähuoltajalta löytyy elatuskykyä, niin voidaan esittää tollasia 420 € maksuja /muksu, niin äkkiä se etä onkin pa, mutta se kai onkin tarkoitus.
- putipuhtaaksi?
Mene ihminen töihin ja ota toinenkin työ, jos on pulaa rahasta, töistä sitä saa. Älä nyt hyvä ihminen miestä puille paljaille aja, jos itseäsi kaljakuppilat kiinnostaa. Miehen ei kuulu maksaa sun elatoasi.
- ap.
Minulla on enemmän rahaa kuin miehellä, ja muutankin hänen luokseen parantaakseni kummankin taloudellista tilannetta, mutta eihän se auta jos "vuokrani" menee kasvaviin elareihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14811017
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485403Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p414215Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352674Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1011588Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601586Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?751445Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311396