Meillä on suunnitteilla sekarotuinen pentue siten, että emä kahden rodun sekoitus XY ja isä puhdas X. Pennut siis tulevat olemaan 75% X...
Mutta ei siitä sen enempää..
Enemmän ihmettelen sitä intoa millä minua ja kaltaisiani tuomitaan palstoilla jos kerron pennutusaikeista.
Kennelliiton monopoli tuntuu menneen monelle perille : ).
Kyse ei todellakaan ole pentutehtailusta, vaan haluamme kokea sen ilon kun kotona on pennut, nähdä niiden kasvavan ja sitten löytää niille hyvät kodit.
Yhden pentueen jälkeen leikkautamme nartun.
Itse olen koko näyttelytouhua ja koirien huippujalostusta vastaan. Minusta koiran tarkoitus ei ole olla näyttelyesine, vaan perheenjäsen ja harrastuskaveri.
Tähän sopii yhtä hyvin sekarotuinen kuin rotukoirakin.
Seropien teettäjät rikollisia?
10
903
Vastaukset
- kaikki riipu
Kasvattajasta, kasvattajan etiikasta, olosuhteista, ym. On paljon ihmisiä, jotka eivät suin surminkaan huolisi pilalle jalostettuja ja sukurutsattuja rotukoiria. Eli ihan sama, rotu tai ei, kasvattajan moraalia peräänkuulutettakoon.
- ja haukkuvat
onkin pääasiassa keskenkasvuisia pentuja, ainakin siihen tulokseen tullut. Kennelliitto tuntuu olevan näille jumalasta seuraava ylöspäin, kun löydän itselleni sen oikean koiran (suunniteltu on vajaa vuosi) en papereita kysele, koska kuitenkin sekarotuisesta haaveilen, en pilalle jalostettuja ylihintaisia "rotukoiria". Koirasta en maksa enempää kuin autostani.
- Sakemaanikko
hoidat hyvin ja löydät hyvät kodit kaikille. Älä välitä muusta. Olen itsekin syyllistynyt samaan rikokseen ja hienoja koiria tuli.
- jke
Se riippuu aina tilanteesta. Kun risteytetään kaukaasianpaimenkoira ja belgianpaimenkoira, sitten lyödään hinnaksi 1000 euroa koska "yhdistelmä on harvinainen", ilmoitus keltaiseenpörssiin ja myydään ottamatta selvää onko ostajalla mitään ko. yhdistelmän kanssa elämiseen vaadittavaa kokemusta ja taitoa. Silloin sanoisin että touhu on rikollista. (tositapaus muuten)
Itse en ole tuomitsemassa mikäli kantarodut on valittu siten fiksusti, että niiden ominaisuudet ja vietit tukevat toisiaan, eikä pyydellä mielipuolisia hintoja. Sekä otetaan vastuu itse myyjänä myydystä "tuotteesta" ja vaaditaan vastuuta myös ostajalta.
"...vaan haluamme kokea sen ilon kun kotona on pennut, nähdä niiden kasvavan ja sitten löytää niille hyvät kodit."
Onko tuo nyt ihan perimmäinen motiivisi teettää pentue? Päästä seuraamaan mielenkiintoista synty- ja kehitysprosessia vierestä? En enää ihmettele, jos suunnitelmasi tuomitaan palstoilla.
"Minusta koiran tarkoitus ei ole olla näyttelyesine, vaan perheenjäsen ja harrastuskaveri."
Ovatko rotukoirat väistämättä sitten näyttelyesineitä? Jos teettäisit rekisteröidyn Y-rotuisen pentueen, saisivatko ne kaikki kurjan näyttelyelämän? Kuinka suuri osa rotukoirista koskaan eläessään käy edes näyttelyssä? Riistääkö näyttelytoiminta koiralta normaalin perhe- ja harrastuselämän?
"...vaan perheenjäsen ja harrastuskaveri. Tähän sopii yhtä hyvin sekarotuinen kuin rotukoirakin."
Ei noin voi sanoa.
Siihen sopii sellainen koira, jonka luonteenpiirteet ja vietit ovat sopivia juuri kyseisten harrastusten ja perheolojen suhteen. Puhdasrotuisuus tai sekarotuisuus ei näitä ominaisuuksia vielä määritä. - samaa
mieltä olen! Minusta ylijalostus on mielettömän paha asia ja "puhtaat rodut" ovat suurimmaksi osaksi sairaita rotuja! Mielestäni eläimen muokkaaminen silmille sopivammaksi on äärimmäisen sairasta! Sekarotuiset syntyvät ja ovat juuri sen näköisiä kuin luoja niistä haluaa! Yhdelläkään tutulla sekarotuisella ei ole ollut esim. lonkkavikoja tms.
- Hukka-Musti
1800-luvun puoliväliin asti sukua pääsivät jatkamaan vain sellaiset koirayksilöt, jotka olivat täysin terveitä sekä pärjäsivät annatuissa tehtävissään. Esimerkiksi nykyajan mopsi olisi tuolloin heti kuollut sukupuuttoon.
Se on tosiaan koiran omistajastan oikeus päättää, alkaako hän kasvattaa puhdas- vai sekarotuisia, j että onko emänä rotukoira vai valmis seropi. Se asia ei kuulu muille, mutta monet haluavat silti kaiken olevan juuri kuin itse haaveilevat.
Koirankasvatukseen on puuttuminen vain, jos koira siitä kärsii.
Sinulla on ihan fiksut ajatukset ja mielipiteet. - sinä....
olet oikealla asialla. Ihmiset on vaan niin luutuneita tietyn näköisin koiriin. ei piitata siitä, mitä ongelmia koiralle jalostuksen seurauksena kehittyy.
Meilläkin on pentuja tehty suunnitelmallisesti.
Ja ovat rakkaudella kasvatettuja, olleet ihmisten kanssa. Ne ovat osanneet pissiä ja kakkia paperin päälle luovutushetkellä.
Minä kyllä kannatan tällaisia suunnitelmallisesti toteutettuja risteytyksiä :D- Mutta...
Eniten minua ärsyttää miten ihmiset sanovat rotukoiria ylihinnoitelluiksi .Kun "leivotaan" paperillisia koiria niin ei se ilmaista ole kuluja en jaksa loita erittelemään mutta jokainen voi miettiä.
Sekarotuiset pentueet on ihan ok kunhan ne samalla lailla tutkitaan ja testataan ,silloin sitä hintaakin voi nostaa kunhan pysyy kohtuudessa .En itse kannata sisäsiittosta enkä rodun sairaaksi jalostamista mutta kun näkee vaivaa voi itse seuloa sellaiset koirat pois ja etsiä itselleen terveen rotukoiran .
Lisättäköön että voisin itsellenikin serobin toiseksi ottaa mutta ei vain löydy sellaisia jotka kriiterit täyttäisi . - sakemaanikko
Mutta... kirjoitti:
Eniten minua ärsyttää miten ihmiset sanovat rotukoiria ylihinnoitelluiksi .Kun "leivotaan" paperillisia koiria niin ei se ilmaista ole kuluja en jaksa loita erittelemään mutta jokainen voi miettiä.
Sekarotuiset pentueet on ihan ok kunhan ne samalla lailla tutkitaan ja testataan ,silloin sitä hintaakin voi nostaa kunhan pysyy kohtuudessa .En itse kannata sisäsiittosta enkä rodun sairaaksi jalostamista mutta kun näkee vaivaa voi itse seuloa sellaiset koirat pois ja etsiä itselleen terveen rotukoiran .
Lisättäköön että voisin itsellenikin serobin toiseksi ottaa mutta ei vain löydy sellaisia jotka kriiterit täyttäisi .on saku/tervu/husky-sekoitus. Ihan vakavissani harkitsen nyt aloittaa tosimielessä harrastuksen sen kanssa. Tottelee käskyjä välittömästi, kun taas saku aina pienellä viiveellä. Eikä tarvitse motivoida millään namilla tai pallolla, se vaan on loisto koira. Siinä on sakemannia puolet, mutta tervu näyttää olevan luonteen hallitsevin osa. Tähän asti se on ollut lähinnä sängynlämmitin, mutta älyä ja virtaa on muuhunkin.
- kivakiva...
sakemaanikko kirjoitti:
on saku/tervu/husky-sekoitus. Ihan vakavissani harkitsen nyt aloittaa tosimielessä harrastuksen sen kanssa. Tottelee käskyjä välittömästi, kun taas saku aina pienellä viiveellä. Eikä tarvitse motivoida millään namilla tai pallolla, se vaan on loisto koira. Siinä on sakemannia puolet, mutta tervu näyttää olevan luonteen hallitsevin osa. Tähän asti se on ollut lähinnä sängynlämmitin, mutta älyä ja virtaa on muuhunkin.
Tiedän muitakin vastaavia sekoituksia. Ovat myös hyvin kauniita koiria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4186057- 855396
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484404- 523951
- 573801
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1803482Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1193244Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky633217Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse32446- 432289