Jakoketju petti

2,2 Direct Wagon -04

Auto on siis Vectra Wagon 2.2 Direct vuosimallia 2004. Mittarissa 114 000 km ja huollot tehty kuten pitääkin.

Kuitenkin viime viikonloppuna auto ei startannut normaalisti, vaan tuntui kun olisi puristukset hukassa. No, auto korjaamolle ja sieltä kerrottiin että jakopään ketju on pettänyt. Ketju ei ilmeisesti ole poikki, mutta se on hypännyt ilmeisesti pois paikaltaan. Seurauksena oli, että koneen yläpää on paskana. Venttiilit palasina ym.

Iso remppa odottaa ja maksajaa ei taida löytyä muita kuin minä itse.

Onko kokemusta muilla? Voin kertoa, että kyllä korpeaa oikein urakalla.

50

11702

    Vastaukset

    • Jos ei löydy muuta maksajaa kuin sinä, ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

    • tai sitten on digitetty mittarista muuta satatuhatta pois. Oli varmaan hyvä ostos.

    • ei ensimmäinen opel 2,2 missä jakopää hajottanut puoli moottoria, 5 vuotta vanha, joten turha enään valittaa, varmaankin kannattaisi kysellä purkaamoista käytettyä moottoria.

    • Jakoketju ei hypi.
      Ei varsinkaan yön aikana.
      Vedä virtesi jossakin muualla, vaikka hinduyskäkirkossa.

      On tässä äijällä otsaa tulla Opel-palsatalle väittämään, että ketjut ne hyppii kengurupolkkaa sillä aikaa kun ukko nukkuu ruususen unta.

      Sillä, onko autosi 2,2 tai direct tai wagon ei ooel asiaan mitään merkitystä.

      Sillä että olet itse dired, saattaa olla.
      Ota ja nuku direct 2,2 vuorokautta, niin asiat saavat niille kuuluvan suhteellisen merkityksen.

      Jakoketju pois paikaltaan, voi veljet!
      Väittää vielä, että auto ei startannut, vaan ajoi pihalle normaalisti, kunnes aamulla sitten pragasi.
      En uso.

      Kuka usoo?

      • Miten oopeli nyt ketjun osaisi mitotta kun se ei osannut mitotta remmiäkään eiko nekin pauku neljänkymmenen tuhannen völein.


      • normaalia kirjoitti:

        Miten oopeli nyt ketjun osaisi mitotta kun se ei osannut mitotta remmiäkään eiko nekin pauku neljänkymmenen tuhannen völein.

        välein.


      • Mulla ainaskin valitettavasti samanmallinen kulkupeli. Mallia 2004 ajettu silloin 100 000 km. Illalla toi hyvin kotia, aamulla ei enää lähtentkään käyntiin. Hinurilla sitten korjaamolle jossa todettiin ketjunkiristimen pettäneen.


      • Mulle kävi samoin. Ajoin normaalisti pihaan ei ongelmia. Aamulla oli kuin tulpaton mopo.


      • Minä uskon, saman kokeneena, tosin ketju hyppäsi vain yhden hampaan eikä rikkonut mitään.

        Aamulla ajelin töihin, töistä lähtiessäni hyppäsi heti startissa. 1900e remppa, nokkaketju oli kuulemma venynyt eikä kiristäjässäkään ollut kehumista.


      • Minä uskon, aivan sama tapahtui autolleni jossa tuo 2.2 direct moottori.
        Eihän se toki yöllä itsekseen hypähtele mutta sitten käynnistyksen yhteydessä hypähtää ja se on sitten siinä hinausautoa vailla.


    • menny vaikka kuinka paljon. Eikun otat yhteyttä ooppeliin niin varmasti tietävät missä mättää. Muistaakseni niissä on kiristin viallinen mikä on vaihdettu jo monesti uudempaa versioo mutta eihän niistä kukaan etukäteen mitään puhu. Kai tämä viimeisin versio on jo kestävä.

    • ei ole sulla Opelia.

      • ainaski minulla kyseisen vuosimallin vectraan vaihtoivat huollossa hihnan muut.
        Myöskin aika outoa kun jakoketju pääsee tippuu pois, yleensä se on niin mitoitettu ettei se ole mahdollista, ainoastaan tapauksessa kun rattaa on niin kuluneet tai ketju katkeaa.
        Tosin ei tiedä mitä ne sakut keksii.


    • Ensinnäkin kiitoksia asiallisille kirjoittajille, ne muut menköön rassamaan mopoautojaan.

      Kyseisessä koneessa on jakoketju (oli yksi peruste, jonka vuoksi päädyin Ooppelia ostaessani juuri kyseiseen malliin..)

      Todennäköisesti jakoketjun kiristäjä on pettänyt ja ketju on päässyt löysälle, jonka seurauksena kone on päässyt käynnistysvaiheessa lyömään epätahtiin.

      Yläpäästä on imuventtiilit, nostajat ja keinuvivut paskana. Kone menee remonttiin ja esim. kansi on koneistettava tässä yhteydessä. Koska kone ei hajonnut ajossa vaan käynnistettäessä, männät ym. ovat sentään ehjät.

      Otin yhteyttä maahantuojaan, koska tämä on selvästi rakenteellinen vika, johon ei käyttäjällä ole osaa eikä arpaa. Maahantuoja pesi kätensä koko asiasta ja ilmoitti etteivät he tule millään tavalla vastaan korjauskustannuksissa. Oikeuskäytännön mukaan myyjäliike on korvausvelvollinen, vaikken kyllä itse ymmärrä mitä tekemistä vaihtoautoja myyvällä liikkeellä on tämän asian suhteen. Ostin auton 2 vuotta sitten Helsinkiläisestä isohkosta vaihtoautoliikkeestä vähän käytettynä.

      Selvittelen asiaa vielä kuluttaja-asiamiehen kanssa, mutta pahasti näyttää siltä, että itse joudun maksumieheksi.

      Mitä tästä opitaan?

      Aika paska maku jää Ooppelin maahantuojasta, ja ainakin minulle tämä tulee olemaan viimeinen Opel -merkkinen auto. Ei kai tästä sitten muuta opitakkaan.

      Vinkkinä tuleville kohtalotovereille: Menkää tarkistuttamaan jakoketjun kiristäjänne, ennen kuin se paukahtaa ja rikkoo koneen.

      • Ei kyllä kannata heti luovuttaa tuossa asiassa. Kyllä gm finland ainakin minulla hoiti asiallisesti kun astra 2.2 jakoketju alkoi äännellä 5 vuotta vanhassa autossa 82 tkm ajettu , hoitivat homman täysin omaan piikkiinsä, merkkiliike korjasi eikä maksanut mitään minulle. Huoltokirja tietysti pitää olla kunnossa.
        Kone ei siis ehtinyt hajota vaan ketju alkoi äännellä



      • Valitettavasti näitä on käynyt 22se ja 22yh moottoreissa ja muistaakseni moottoritakuuta on 60000km/ 6vuotta. Tosiaan ketju voi hypätä varoittamatta starttauksenkin yhteydessä. Tässä tapauksessa valitettavasti olet maksaja eikä muuta voi. Nämä 22 moottorit ei ole oikeen minun suosikkeja omasta kokemuksesta joten itse siirryin takaisin opelin hihnakoneisiin takaisin jotka ovat luotettavia ja olen ollut tyytyväinen.

        PS. Pidetään keskustelut asialinjalla ja niille jotka epäilee kirjoitustani voin kysyä että kuinka monta moottoria ovat epäilijät itse korjanneet jotka ovat kyseistä mallia.


      • GM asentaja kirjoitti:

        Valitettavasti näitä on käynyt 22se ja 22yh moottoreissa ja muistaakseni moottoritakuuta on 60000km/ 6vuotta. Tosiaan ketju voi hypätä varoittamatta starttauksenkin yhteydessä. Tässä tapauksessa valitettavasti olet maksaja eikä muuta voi. Nämä 22 moottorit ei ole oikeen minun suosikkeja omasta kokemuksesta joten itse siirryin takaisin opelin hihnakoneisiin takaisin jotka ovat luotettavia ja olen ollut tyytyväinen.

        PS. Pidetään keskustelut asialinjalla ja niille jotka epäilee kirjoitustani voin kysyä että kuinka monta moottoria ovat epäilijät itse korjanneet jotka ovat kyseistä mallia.

        Mulla kävi samoin ensin pamahti jakopää 90 000 km kohdalla ei mennyt venttiilit maksoi 1200€ sitten taas sama tapahtui 125 000 km kohdalla ei mennyt venttiilit maksoi 1700€ viime helmikuussa. Kuulema pitäisi kestää kun vaihdettiin vahvempi osa sellainen kiristäjä, itse en tiedä minkämöinen.

        Vm. 2006 Vectra 2.2 direct


    • No ittellä on samanmoinen oopeli. Viimesyksynä tuli juuri 100 000km. täyteen. Ja niin vaan aamulla ei auto enää edes luvannut käytiin vaikka illalla toi vielä pihaan aivan moitteettomasi. Hinurilla korjaamolle, ja ketjuhan se oli päässyt löysälle. Yläkerta piti kunnostaa..ja nyt sit on toiminut ainaskin pian jo puolivutta.

    • Mikä on ollut öljyjen vaihoväli noissa Vectroissa mistä on jakopää pettänyt?

      Opel huollossa sanovat että jos on ajettu lyhyttä matkaa ja öljyt on vaihdettu 30000km välein niin se on liijan pitkä siitä johtuu että jakopään pettää kiristäjä paskottuu ja jumiutuu.

      GTS -04

      • samaa mieltä.jos ei varaa/viitsi vaihtaa öljyjä esmes 10000 välein nii ei kannata valittaa jos koneesta jotakin hajoo.


    • Sama vika eli ketju hypänny yli ja tuli perjantaina. just tuli 113 tkm täyteen. Männissä ei kuulema ole naarmuja joten saas nähä onko vikaa muualla

      • joo mulla kans petti kiristin y22zh (114tkm)ja kansi remontti tuli 4000€ eli aika halpa pistivät saabin hilut jakopäähän saa nähä kauanko taas kestää oopel on pop ei kannata köyhien ooppelilla ajella kallista pitää ajo kunnossa.eikä gm finlandia kiinnostanu vähäkään vaikka näitä koneita paukkuu ku raketteja uutenavuonna.


      • uopeli kirjoitti:

        joo mulla kans petti kiristin y22zh (114tkm)ja kansi remontti tuli 4000€ eli aika halpa pistivät saabin hilut jakopäähän saa nähä kauanko taas kestää oopel on pop ei kannata köyhien ooppelilla ajella kallista pitää ajo kunnossa.eikä gm finlandia kiinnostanu vähäkään vaikka näitä koneita paukkuu ku raketteja uutenavuonna.

        onko kysymyksessä Sabin kone vai Opelin?
        Sillä molemmat automerkit käyttää kysesiä moottoreita, eli kyseessä voi olla 1,8 tai 2,2 kone joka löytyy molemmista automerkeistä sekasin.
        Eli se kiristin on sama molemmissa koneissa joka pettää.


      • S vai O kirjoitti:

        onko kysymyksessä Sabin kone vai Opelin?
        Sillä molemmat automerkit käyttää kysesiä moottoreita, eli kyseessä voi olla 1,8 tai 2,2 kone joka löytyy molemmista automerkeistä sekasin.
        Eli se kiristin on sama molemmissa koneissa joka pettää.

        Polkupyöräänkin on laitettu vankempi ketju kuin ko. moottoriin. Ketju venyy ja ohjaimet kuluvat kun autolla on ajettu n. 100 000 km. Imupuolen nokka-akselin ratas on herkin kulumaan koska akselin päässä on vielä voimaa vaativa polttoainepumppu. Kaikista niistä moottoreista jotka olen purkanut, on kaikki imuventtilit olleet lintallaan. Se on sitä venttilien tasausta se. Söpösti on kaikki venttiilit samalla tasolla. Melkoisen kallis korjaus tuosta seuraa, tosin maahantuoja kyllä yleensä lahtee kustannuksiin mukaan.


      • Laitos kirjoitti:

        Polkupyöräänkin on laitettu vankempi ketju kuin ko. moottoriin. Ketju venyy ja ohjaimet kuluvat kun autolla on ajettu n. 100 000 km. Imupuolen nokka-akselin ratas on herkin kulumaan koska akselin päässä on vielä voimaa vaativa polttoainepumppu. Kaikista niistä moottoreista jotka olen purkanut, on kaikki imuventtilit olleet lintallaan. Se on sitä venttilien tasausta se. Söpösti on kaikki venttiilit samalla tasolla. Melkoisen kallis korjaus tuosta seuraa, tosin maahantuoja kyllä yleensä lahtee kustannuksiin mukaan.

        Toimiiko tuo kiristin öljyn paineella ?


      • Laitos kirjoitti:

        Polkupyöräänkin on laitettu vankempi ketju kuin ko. moottoriin. Ketju venyy ja ohjaimet kuluvat kun autolla on ajettu n. 100 000 km. Imupuolen nokka-akselin ratas on herkin kulumaan koska akselin päässä on vielä voimaa vaativa polttoainepumppu. Kaikista niistä moottoreista jotka olen purkanut, on kaikki imuventtilit olleet lintallaan. Se on sitä venttilien tasausta se. Söpösti on kaikki venttiilit samalla tasolla. Melkoisen kallis korjaus tuosta seuraa, tosin maahantuoja kyllä yleensä lahtee kustannuksiin mukaan.

        Paljonkohan osat maksaa ja onko sitten mitään takuuta siitä, että saa paremmat ja kestävämmät osat. Mersussa on tietääkseni jakopää joka ei hajoa. Mutta eihän se muuten olisikaan Johtotähti. On suorastaan jo naurettavaa, että jakopäänkin se saivat tehty heikon. No itselläni on A-Mallin 89 Vectra ja tiedän yhden osan joka siinä on tosi kestävä. Se on nimittäin alapallonivelet ja ne on alkuperäiset ja autolla on ajettu 430000km. Ja jakopään kanssa ei ole ollut ongelmia. Jos auton moottori on ketjulla varustettu niin ainakin Mersussa se kestä ja kestää ties kuinka kauan kuitenkin voidaan sanoa, että melkein moottorin kestoiän se kestää. Tottahan se kuluu ja tyhjäkäynti muuttuu ajamittaan, mutta se ei vaikuta ajoon.


    • Onko seuraava kulkupeli myös Ooppeli vaijoauto

    • Ketju petti myös täällä (kiristin), 2.2. merkkihuollettu -04 Vectra, n. 130 tuhatta mittarissa. Aamulla ei vaan käynnistynyt.

      Ensin kuskattiin AD-huoltoon, maahantuoja vaati viemään Opel-liikkeeseen tutkittavaksi. Hinnasta ei tietoa eikä tietoa korvataanko mitään, pahasti on ainakin hajonnut vaikka ei pitänyt ääntä. Hinaukset korjaamolta toiselle omalla kustannuksella.

      Neljäs ja viimeinen Vectra menossa.

      • itellä Vectra B ollut 3v ja muuta ei ole ollut kuin tuulettimen moottorin uusiminen ja öljyjä sekä akku.

        Hyvin toimii, suotta tollasii usia opeleita ostella, turhaa paskan jauhamista ja egoomista kun on muka niiiin uus auto.. osta esdullisempi ja laita koreeks ja ajele edullisesti.


    • kiristimet ja korjaus sarja 80tkm välein niin ei tuu isoo remppaa..

      Kyllä se hihna vaan tuossa mieles parempi, mielessä tarkoin että se pitää vaihtaa.. ketju pääsee unohtuun

    • Onko mitään tietoa mistä saisi ketjun ja kiristimen vaihdon edullisesti Turun seudulla?

      Magneetissa on 1300 euroa mikä on aika paljon.

      Autona siis tuo 2.2 direct, vm 2006 ja 120k mittarissa.

    • Ota yhteys maahantuojaan. Tällä palstalla yksi oli saanut koko rempan tehtaan piikkiin. Sehän on selvästi auto tehtaan moka kun niitä menee jatkuvalla syötöllä rikki. Pakkohan niitten on maksaa remppa jos oikeudenmukaisia ollaan. Ja osaltaan ne on sen oman mokansa jo myöntäneetkin kun kerran ovat menneet remontin täysin korvaamaan.

    • 110 000 ajettuna kiristin petti.
      Huolto tiesi ongelman,näitä on tehty.
      Asennettiin uusi "turbon"kiristin,alkuperäinen kun ei kestä.
      Minä maksoin.
      Maltaita.

      Kun tällainen asia on valmistajan ja maahantuojankin tiedossa,ainoa oikea teko on vaihdattaa vialliset osat tehtaan toimesta kaikkiin autoihin.
      Ajoissa.
      Se tulee kuitenkin halvemmaksi.
      Kuin menettää se luottamus.
      Lopullisesti.

      Signum

      • Onko mahdollista vaihtaa 2.0 T konetta 2.2 tilalle, Turbossa vaihteita kuusi ja voi olla eroavaisuuksia.Mutta sisältä auto aika rikkaampi verrattuna karvalakki turboon. Onko kukaan selvittänyt viattoman turbo koneenvaitoa


    • Sellasta sattuu juur noille direct moottoreille. Maksaja olet sinä ja joku täällä ehdotti itkuvirttä kuluttaja-asiamiehelle niin se on turhaa. jakoketjun takuu on mennyt vuosissa ja kilsoissa yli mitä valmistaja aikoinaan korvasi 22SE moottoreissa.

      • itkuvirsi kuluttaja-asiamiehelle ei ole turhaa..mulla petti 224000tkm kohdalla.otin ensin autoliikkeeseen yhteyttä jotka ei millänsä,sitten kuluttaja-asiamieheen ja siitä riitalautakuntaan,niitten mielestä ketju ei ollut vielä tien päässä.sain hinnanalennusta kotterosta vaikka olin ostanut auton 3 vuotta aiemmin.ja on mustaa valkoisella asiasta.näsiissä asioissa ei kannatra tyytyä näitten ns:asiantuntijoiden mielipiteeseen ettei kannata valittaa,


    • Opelin koneessa GTS on jakopään ketju yksirivinen jota en ymmärrä ollenkaan, Miksikähän se ei ole kaksirivinen kuten on Mersussa. Voisikohan sen vaihtaa kaksiriviseen ketjuun? Vaatisi varmaan ison rempan. Jakopään kopan vaihtoa koska kaksirivinenhän ei sovi sinne muuten. Jakopään ongelmia ei kyllä yleensä ole jos on ketjulla jakopää, mutta Opeli näköjään on senkin mennyt sössimään ja siitä kyllä annan -merkkiset pisteet Opelin insinööreille. Kyllä niitten pitäisi mukisematta korjata jos jakopää paukahtaa hajalle. Eikä vedota aina johonkin tekosyihin. Tosin se maksaa, mutta moka mikä moka ja vastuu on kannettava siitäkin huolimatta. Ei edistä yhtään Opelin myyntiä kun sen maine ei muutenkaan ole oikein hyvä. Tämä niinkuin vinkkinä Opelin valmistajille. Toivottavasti tämä viesti menee perille. Panostakaahan jatkossa laatuun kuten Toyota, Kia ja muut kunnon merkit.

    • Olisi kannattanut vähän lukea nettiä ennen ostoa.

      Nimenomaan tuo 2,2 litrainen kone on aivan susi.
      Itselläkin on Opel,mutta tuota 2,2 litraista ei meidän pihaan tule,ennenkuin joku maksaa sen ostosta.

    • Itselläni ja työkaverillani oli aikoinaan Vectran 2.2 ja omastani meni ketju 60tkm kohdalla ja kaverilla 110tkm:n kohdalla poikki. Ongelmana on ilmeisesti, että ketjunkiristin toimii öljynpaineella ja kanava tukkeutuu helposti. Tästä syystä ketju pääsee löystymään ja kiristin lakkaa toimimasta.

    • Vectra C 2.8 OPC, automaatti, v. 2008
      Huollossa on todettu tänään, että nokkaketju on venynyt ja tästä aiheutuu moottorin häiriövalo. Häiriövalo ei ilmoita nokkaketjun viasta, vaan kolmesta eri tunnistimesta. Tämä vika aiheuttaa luonnollisesti käyntihäiriön, joka ei korjaannu ennenkuin jakoketju on vaihdettu. Opel on ilmoittanut takuusta, joka koskee alle 5-vuotta vanhoja autoja, joilla on ajettu alle 150 tkm. Kääntykää valtuutetun Opel-huoltoliikken puoleen vian ilmaantuessa.

      Ketju voi kuulemma jopa hajota ja vauriot ovat silloin suuremmat. Nokkaketjun vaihtotyö maksaa n. 4000-5000 euroa ja se vie aikaa asentajalta pari päivää. Samanlaisia ongelmia on uudemmissakin autoissa ja usean merkkisissä. Opel Vetra C 2.8 OPC käyntiääni on hiljainen, johtuen nokkaketjusta, mutta mikäli ketju on venynyt ääni voimistuu ja korostaa, että jotakin on vialla. Itse en tätä tajunnut, kun vanhemmassa V6 konessa kuluu tyhjäkäyntiääni (kylmänä) voimakkaasti.

    • ennakkotapaus ,,ketju ei saa hajota vielä edes 220000tkm:ssä.2.2 veera Z22YH

    • Onkohan vastaavia tapauksia ollutviimeaikoina? Ennakkotapaus? Autoni kilkattaa juuri ja olen kaukana kotoa, 330km, tällä hetkellä Oulussa.

      • aja se kovaa puuta päin jos kilkattaa. ja nopeesti.


      • Jos oot viel siel ni se o rampa mikä kalakattaa


    • 400000 paukahti vasta mittariin, ei kolise ei (2,0 DTI)

    • Itellä entinen omistaja tehny ketjurempan 3v sitten.Uskalsin ostaa auton mut nyt alko vastikään kylmäkäynnistäessä rallattelemaan.Vein pajalle,soitto tuli et ketjuremppaan taas!!Edellisen rempan jälkeen ajettu nyt huimat 50tkm!!!Taitaa opelixin(22yh)kone olla jakohihnaan verrannollinen.Sais GM laittaa omistajille kirjeen,et kyseisen koneen ketjurempan vaihto max 3v/60tkm.Pajalla sanovat,et kiristimestä on tullu nyt jo kolmas versio...montakohan vielä tarvitaan?!!

      • Ja hitto sentään Fiat Cromassa sama 2.2 kone. Äsken tulin autolla kaupoilta kotipihaan eikä mitään vikaa. Sammutin auton ja Jätin sen autopaikkani viereen siksi aikaa kunnes kolaisin lumet pois. Kun olin kolannut lumet ja käynnistin auton, niin tuntui kuin veto olis hävinnyt eikä ottanut kierroksia juuri mitään. Peruuttelin auton parkkiruutuun ja se täris tyhjäkäynnilläkin saakelisti ja savutti melkolailla. Sammutin kiesin ennen kuin hajoo kokonaan. Meniköhän kuuluisa ketju niskoiltaan vai mitä ihmettä. Lähti käyntiin uudestaankin mutta jyrisee ja tärisee niin että pakko sammuttaa heti.


    • Puolakansi, eli paketti missä puolat on, mennyt hajalle. Halpaa on sillä puolakansi 442 ja tulpat 40 TYÖ 200 Hä ?. Hirvee hinta vartin työstä. Liki 700 siis koko paska. Ketuttaa, mutta minkäs teet. Pyysin että kuuntelee samalla että ei mitään ylimäärästä kuulus jakopäästä. Ei helekuta sentään raaskis just nyt jakopäätä uusia. Näin täällä keskisen suomen pääkaupungissakin merkkihuolto osaa rahastaa :(

      • Puolayksikkö tulpat työt = 330€

        Näin pohjanmaalla :D


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia etsii asuntoa

      Sofia kertoi juuri instassa viettäneensä aamupäivän asuntoa metsästäen. Toivottavasti jotain löytyy, en tiedä millainen on tilanne Helsingissä. Nyt j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      5300
    2. Koronavilkku pääsi MAAILMANENNATYKSEEN!

      THL kertoi tänään, että Koronavilkkua on ladattu noin 2,5 miljoonaa kertaa. Missään maassa koronaseurantasovellusta ei ole väestöön suhteutettuna lada
      Maailman menoa
      157
      3582
    3. Aarniolla ei ole kivaa ihmisvarastossa

      Vankila on vain ihmisvarasto. .. Ihmis­varastos­sa Jari Aarnio kertoo oloistaan kahden muun vangin kanssa samalla suljetulla osastolla – “Elämä on tää
      Maailman menoa
      150
      3394