Mitä mulle käy ?

Nanns..

Pakko oli tulla tänne kertoon, kun en kavereille pysty puhumaan..
Tilanne on nyt semmonen, että asun yksin ja olen 17-vuotias. Perheongelmien takia muutettiin kaikki erikseen asumaan noin puol vuotta sitten. No, isäni on alkoholisti ja hänellä on ollu kaikenlaisia juttuja, sukupuolitaudin jälkioireena kärsii dementiasta ja sen päähän ei niinkun pysty mitenkään takomaan järkeä enään, ei usko mitään, puhuu täyttä p*skaa, hän oli isä mulle 5 vuotta sitten.. Äitini kuollut syöpään monta vuotta sitten.

Äsken siskoni sanoi mulle, että oli tänään soittanut isälle kyselläkseen miten menee, no isä oli kännissä ja sanoi siskolle että oli viime yönä yrittänyt itsemurhaa ja nyt sillä on käsi paskana (joku puukko vielä liittyi tähän..)
On tosi suru, vaikka isääni olen yhteyksissä aika harvoin, kun en kestä nähdä häntä koko ajan kännissä ja huonossa kunnossa. Muutenkin hän asuu vähän alle 10km päässä. Koitettiin siskon kanssa saada sitä sellaseen AA-kotiin, ei hän sinne halunnut, ei vaan usko että se ois parempi kun asua yksin. Eikä hän osaa edes ruokaa laittaa enää..

Mä nyt tässä kyyneleet silmissä mietin, että mitä jos huomenna kuulen, että isä on lähtenyt. Mitä mulle käy ?? Suurin osa sukulaisista (joihin riitaannuttiin äitipuolen kanssa, eivät tiedä että asun yksin, kun äitipuoleni vuokraa tätä asuntoa, että tavallaan asumme yhdessä tässä..) Ihan 100% varmasti sukulaiset saa tietää musta JOS jotain tapahtuu isälle, sitten saa tietää myös sossut (jotka on muutenkin mun kimpussa ollu viime kesänä..) En tahdo missään nimessä lastenkotiin,sijaisperheeseen yms.. En todellakaan halua että isälleni käy mitään, vain hän on jäljellä oleva vanhempani, rakastan isää vaikka hän suoraan sanottuna pilasi elämäni.. Täytän 18 vasta loppuvuonna, eli tässä on vielä reilusti yli puoli vuotta alaikäisenä..

Joo.. kiitti niille jotka vastaili ees jotain, en kaipaa sitten todellakaan mitään haukkumisia, en jaksa niitä nyt.. Ja ois kiva saaha niit "parempia" vastauksia, ne antaa mulle lohtua.

4

582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokuvaan....

Vietsisi on kovin surullista luettavaa. Kuitenkin vaikutat itse olevan ihan täysissä järjissäsi, oot selviytynyt tähänkin asti ja selviät varmasti jatkossakin. Ymmärrän huolesi isästäsi - isä on isä vaikka kuinka tökerösti käyttäytyisikin ja pilaisi sekä omansa että rakkaidensa elämän. Kuitenkin haluan sanoa (melkeimpä kliseen): et ole isäsi huoltaja. Hänen tilanteensa vaikuttaa hyvin vaikealta, etkä sinä pysty häntä pelastamaan, eikä se ole sinun tehtäväsi. Isäsi on kuitenkin aikuinen mies, valintansa tehnyt ja tähän päätynyt. Voit osoittaa sympatiaa/sääliä(/mitä vain) mutta isän elämän voi muuttaa vain isä itse.

Kerrot asuvasi omillasi, mutta pelkääväsi sossuja. Olet kuitenkin niin lähellä aikuisuutta, että en usko sinun joutuvan minnekään sijaiskotiin tms. enää tässä vaiheessa. Kuka on huoltajasi, isäsikö? Se tietenkin huolettaa sossuja. Jos kuitenkin käyt koulussa/töissä aktiivisesti ja oot itse kaidalla polulla, tuskin sua mihinkään ollaan sijottamassa sieltä asunnostasi, vaikka tilanteet muuttuisivat isäsi kohdalla pahempaan suuntaan. Vaikutat järkevältä nuorelta, pystyt analysoimaan tilannetta, varaudut tulevaankin. Pystyisit varmasti vakuuttamaan sossun tädeille, että elämäsi on hallinnassa. He varmastikin tarjoaisivat sinulle mahdollisuutta sijaisperheeseen, mutta senkun kieltäydyt kohteliaasti.

En tiedä, oliko tästä viestistäni nyt mitään hyötyä, mutta kovasti tsemppiä kuitenkin! Koita jaksaa eteenpäin, ole kavereiden kanssa, opiskele, hanki jokin kesätyö, yritä elää normaalia nuoren elämää. Älä luovu toivosta. Kyllä sä selviät!

• Nanns..

Kiitti, oli hyvä lukea tota. Tänään en ole kuullut isästä mitään.. toivottavasti on vielä olemassa.. Juu käyn koulussa, sukulaisten kanssa en osaa puhua mitään, kun me ei olla oikeen koskaan oltu niin läheisiä kenenkään kanssa, kummeja näen ehkä 2 kertaa vuodessa, ja mummo & pappa ihan sellaisia joille ei voi kertoa mitään. Lähinnä siskoni kummi ainoa kelle puhun jotain jos puhun. Jostain syystä olen pysynyt vanhana tän 5.vuotta, en ole masentunut, en itsetuhoinen, vietän suht normaalia elämää.

Tutuista/kavereista noin 5-6 on masentunut, jotkut vähemmän ja jotkut enemmän. Välillä kun he puhuvat "ns. ongelmistaan" tulee mieleen, että mulla menee paskemmin kun teillä, en silti kerro heille mitään. En jaksais auttaa muita kun itte kelaan asioita hirveesti, mutta eihän masentuneelle voi sanoo "joo tee vaan itsari ei sua kukaan kaipaa!" enkä kyllä todellaan olisi sanomassakaan..

Toivois vaan, että kaikki ois paremmin. Toivon, että saisin entisen isän takasin, näkisin äitini.. Ystävänikin murhattiin joulukuun viimoisena päivänä..

• nmmnmbnb

En usko että joutuisit lastenkotiin ikäsi ja tilanteesi takia.

Oletko puhunut muiden sukulaisten kanssa miten isääsi voitaisiin auttaa?
      Hänethän voitaisiin saada hoitoon jos hän on vaaraksi itselleen.
      Puhu sukulaistesi kanssa jos se vaikka toimisi.

• :((

Tosi pahalta kuulostaa tilanteesi. Voimia todella paljon.
      Sossut ovat paskamaisia, mutta olet 17vuotta. Eli laillisesti sinulla on oikeus päättää missä asut, jos sinulla on osoittaa itsellesi asunto ja toimeentulo.
      Joten sossut eivät voi sijoittaa sinua mihinkään lastenkotiin tms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5000
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1570
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1129
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1063
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      987
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      947
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      56
      751
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe