Tallensin TV:stä Smedsin "Tuntemattoman sotilaan".
Nyt olen lukenut siitä niin vastustavia kommentteja ja mielipiteitä, että en pysty katsomaan koko nauhoitusta.
Teatterinhan pitäisi esittää näytelmä, se on taidetta eikä dokumentti.
Mutta ennakkoluuloni ovat nyt vahvat. Veteraanit loukkantuivat ja marssivat pois, Väinö Linnan lukeneet pahastuivat, ja Edvin Laineen filmin nähneet pahastuivat...
Koskahan uskallan ruveta katsomaan tallennetta!
Säikähdys
59
2372
Vastaukset
Ihmetellä täytyy sitä, miksi sota yritetään mahduttaa teatterilavalle.
Kirja ja elokuvakin on aivan eri asia. Väinö Linna halveksi sotaa mutta ihannoi sotilaita. Mitähän tuosta Linnan hengestä on näytelmässä onnistuttu toteuttamaan. Sietää inhota!mielestäni arvosteluihin Ei kannata kiinnittää mitään huomiota.
Omassa mielessä avoimena otaa esitys vastaan, eikä itsekään ala hetipaikalla esittämään mielipiteitä.
Me jokainen ymmärretään se kyllä itse, en sano muuta kuin hyvä, ei lainkaan jäänyt sodanvastaisuus epäselväksi.- Hintriika*
Juuri sen kohun takia oli suorastaan pakko katsoa! Ennakkoluuloni olivat vahvat. Loppujen lopuksi näytelmässä oli paljon sellaista, josta tykkäsin. Jotkut ratkaisut tuntuivat aika oudoilta (tyyliin: en minä sitä noin olisi tehnyt). Kirjan kanssa versiolla ei ole kauheasti tekemistä. Joitakin tuttuja kohtauksia sentään.
Näytelmän kuvaaminen suoraan näyttämöltä televisioon sopivaksi saa minulta täydet pisteet. Muitakin "suurten lavojen" näytelmiä voisi samaan tapaan tuoda kaikkien kansalaisten katsottavaksi.
Katso toki ja muodosta oma mielipiteesi. Moni on arvostellut näytelmän näkemättä siitä pätkääkään!Toiset osaa tosiaan arvostella elokuvia/teatteria yms. vakka eivät oisi katsoneetkaan kyseistä esitystä. Minua juuri kiehtoo nähdä itse ja muodostaa ihan oma käsitys ja melipide. Silloin tietää, mistä toiset puhuvat ! Ja mitä mieltä itse on !
Oma käsitys voikin olla ihan erilainen, kuin ne kuullut jutut ,, joten katso ihmeessä!
Meidän ihmisten "hauska" on erilaista. Mikä kenestäkin on hauskaa.
Esim. Yksi lensi yli käenpesän, elokuva.
Minua häiritsi kun ihmiset nauroivat paikassa, jossa itse pidättelin itkua.
Niin erilailla me asiat näemme. En ehkä osannut ottaa asiaa niin "pintapuolisesti" ja kevyesti kuin ne naurajat.
Mutta kaikki tavat katsoa,ovat luvallisia.
Hyvää teatterihetkeä.
- Laritsa M
(Ulosteperäinen saaste=paskaa)
- susmorsian ek.
En aio katsoa minäkään,en tarvitse sotienvastaisuuteni lisäämistä.Todella harkittava minun,mitä katson,kun liian eläytyväinen olen.
Kotikatukin jo liikaa,saatikka Emmerdalet! susmorsian ek. kirjoitti:
En aio katsoa minäkään,en tarvitse sotienvastaisuuteni lisäämistä.Todella harkittava minun,mitä katson,kun liian eläytyväinen olen.
Kotikatukin jo liikaa,saatikka Emmerdalet!Tätä "tuntematonta" katsonut. Ei ollut tarkoituskaan. Siksi en sitä pysty arvostelemaan.
Mutta niitä edellisiä versioita kyllä, ja selkeä mielipide niistä on olemassa. Yhden kun katsoo--eivät ole minun ohjelmia.
Mutta jos jotain tekee mieli katsoa, katsomalla kyllä selviää mielipide. Tuntemattomasta on väännetty jo niin monta eri versiota.
Sanon vaan Kiitos Ei !meri-kukka98 kirjoitti:
Tätä "tuntematonta" katsonut. Ei ollut tarkoituskaan. Siksi en sitä pysty arvostelemaan.
Mutta niitä edellisiä versioita kyllä, ja selkeä mielipide niistä on olemassa. Yhden kun katsoo--eivät ole minun ohjelmia.
Mutta jos jotain tekee mieli katsoa, katsomalla kyllä selviää mielipide. Tuntemattomasta on väännetty jo niin monta eri versiota.
Sanon vaan Kiitos Ei !olen nähnyt ammoin, ja pidin tosi paljon.
Se oli Edvin Laineen elokuva.
Myöhemmin {jo äitsykkänä} olimme mieheni ja abitura-tyttömme kanssa
Helsingin kaupunginteatterissa suurella näyttämöllä
esitetyssä Tuntemattomassa (Jouko Turkan ohjaus),
ja silloin kaduimme,
että vielä nuorenkin sinne toimme, se oli niin todella huono esitys.
Lopussa salintäysi yleisö jäi istumaan, ymmärtämättä taputtaa,
ymmärtämättä lähteä kotiin.
Ja siksi jätin Smedsin väliin.
Toinen syy oli, että oli juuri tullut Helsingin
Kaupunginteatterista katsomasta "Aurinko ja minä"-näytelmää.
En kerro siitä, koska Googlessa löytyy,
jos haluaa.- Hintriika*
satu kirjoitti:
olen nähnyt ammoin, ja pidin tosi paljon.
ja silloin kaduimme,
jos haluaa.Smedsin Tuntemattomalla ei varmastikaan ole mitään tekemistä Turkan Tuntemattoman kanssa. Puhehan oli tästä televisioidusta näytelmästä.
Mielenkiintoinen tämä kulttuurikeskustelu "en ole nähnyt, mutta täyttä paskaa". Sodan ihannointia en näytelmästä löytänyt. Minä kuitenkin katsoin sen. - minun mielestäni
satu kirjoitti:
olen nähnyt ammoin, ja pidin tosi paljon.
ja silloin kaduimme,
jos haluaa.Sen sijaan elokuva voi aivan hyvin välittää sodan
raadollisuuden, kylmyyden, pelon, kauhun, epävarmuuden,
- samoin kuin sotilaiden inhimillisyyden, persoonallisuuden, ainutlaatuisuuden...
---
Tunne oli niin voimakas silloin, etten edes tallentanut Smedsin Tuntematonta. Hintriika* kirjoitti:
Smedsin Tuntemattomalla ei varmastikaan ole mitään tekemistä Turkan Tuntemattoman kanssa. Puhehan oli tästä televisioidusta näytelmästä.
Mielenkiintoinen tämä kulttuurikeskustelu "en ole nähnyt, mutta täyttä paskaa". Sodan ihannointia en näytelmästä löytänyt. Minä kuitenkin katsoin sen.tämä ja ymmärrettiin kumpikin tavallamme, siinä oli eroavuutta kirjan tekstistä mutta taatusti oli vaikuttava esitys.
Laulua' komentelu oli itselläni hyvin muistissa armeija-ajalta v-55 sotahullu yliluutnantti vaati sitä kyllä riittävästi, jäi mieleen laulujen sanat.- Ukki.
minun mielestäni kirjoitti:
Sen sijaan elokuva voi aivan hyvin välittää sodan
- samoin kuin sotilaiden inhimillisyyden, persoonallisuuden, ainutlaatuisuuden...
---
Tunne oli niin voimakas silloin, etten edes tallentanut Smedsin Tuntematonta."Koko kansan Tuntemattomat sotilaat" sen jälkeen oli minusta hyvä selvennys.
Jokainen sovitushan on aina erilainen. Ilmeisesti moni muukaan ei huomioinut riittävästi "Pr-kanslian" liioittelua. - "pelkkää hyvää"
Hintriika* kirjoitti:
Smedsin Tuntemattomalla ei varmastikaan ole mitään tekemistä Turkan Tuntemattoman kanssa. Puhehan oli tästä televisioidusta näytelmästä.
Mielenkiintoinen tämä kulttuurikeskustelu "en ole nähnyt, mutta täyttä paskaa". Sodan ihannointia en näytelmästä löytänyt. Minä kuitenkin katsoin sen.Levyllä on tallennettuna, aion vakaasti katsoa sen.
Yksi minun persoonallisimpia ystäviäni oli pappa Smeds, kuuluisa uistien tekijä. Kunnioituksesta hänen työintoaan kohtaan, hyvistä muistoista myös tulen kyseisen tallenteen katsomaan.
Kemin teatterissa oli muutamia vuosia sitten Smedsin näytelmä, syvältä sekin veti, mutta silti kyyneleet silmissä olivat naurun kyyneliä.
Lupaan ihan avoimena katsoa, ilman ennakkokäsityksiä. - ja tykkien jyly...
minun mielestäni kirjoitti:
Sen sijaan elokuva voi aivan hyvin välittää sodan
---
Tunne oli niin voimakas silloin, etten edes tallentanut Smedsin Tuntematonta.Ei taida ihan onnistua.
- on Smedsin
"Tuntematon sotilas" nähtävissä jos joku haluaa tutustua vielä siihen, kannattaa muuten katsoa ja puhua sitten.
- Niin kerrottiin
viime vuonna.
- klikkaat koneeltasi
Niin kerrottiin kirjoitti:
viime vuonna.
ja katsot sieltä areenalta.
Niin kerrottiin kirjoitti:
viime vuonna.
Ei tuollaistaa saa mennä kysymään! Filmi on 2 h pitkä, ja loppumetrit olisivat tiedossa heti alusta asti. Menisi maku edes aloittaa.
Eihän kirjoistakaan lueta viimeistä sivua ensin.
En perheineni ole vielä ehtinyt ruveta katsomaan nauhoitusta. Huomennakin on kiirepäivä.
No säilyyhän se siellä.
Kiitoksia teille kommenteista. Monia elokuva innoittaa, vaikka ei ole edes nähnyt sitä.
Saa nähdä, millaiset tunteet meillä heräävät, kun katsomme tallenteen.
Mutta nyt tulee mielenkiintoinen sarja terapeutista ykkösellä.
Sitä kannattaa myös kaikille suositella, vaikka aihe toki on aivan muuta kuin sota.
- Maalaismies*
Mulla on tapana valita tarkoin mitä katson ja varsinkaan mitä en katso. Klassikoista yleensä haluan pitää ennakkoluuloni. Tuntematon on yksi sellainen.
Kun aikanaan Turkka halusi valistaa minkälainen "Seitsemän veljestä" oikein esitettynä on, jätin suosiolla sen katsomatta. Ennakkokuvista ja kohusta sain kyllä selville, mikä sen sanoma oli.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että nuori polvi harjoittelee vanhoja mestariteoksia väännellen ja käännellen. Moni varmaan niiden kautta palaa alkuperäisten pariin.
Nyt tämä Brysselissä ensi-iltansa saanut Mental Finland sisältää tiedotteen mukaan sarjan irtonaisia välähdyksiä saunomisesta, juopottelusta, kiroilemisesta, maahan muuttajista, ilmaston muutoksesta jne.
Varmaan olisin samaa mieltä, mutta en tarvitse uskon vahvistusta enkä valistusta noissa asioissa. Smeds ylpeilee, että se on kallein koskaan esitetty suomalainen teatteriproduktio. Mistä rahat moiseen?
No, EU maksaa ja haluaa nimenomaan monikansallista tarjontaa. Halpaa tuotantoa se ei rahoita lainkaan.- itseään
SEHÄN EI ole rasismia.
sekin Mental Finland, ei sielläkään porukka kesken poistunut esityksestä, kuva tulevaisuuden ihmisestä, teatteri elää uudestaan.
Lippuja tilaamaan syyskuulle- oppinut suomen hyvin
nyt täysillä mollaa suomalaisia koko ajan
SE ei ole rasismia. mitkä tuolta Brysselistä näyttivät- Mental Finlandia esityksestä. Tuli mieleen, eikö mitään fiksumpaa näytettävää armaasta suomen maasta ollut?
Vielä yleisöäkin piti käydä vastalla pieksämässä.
Noilla keinoillako maatamme pitää tehdä tunnetuksi,,,,
Olisihan täällä paljon kauniimpaa näytettävää.
Kuten nytkin kun aurinko paistaa kauniisti lumisiin puihin. Miten ihanan ja kauniin metsätapahtuman , jonne voisi sijoittaa vaikka minkälaista meininkiä,,,,,ja ohjelmaa !
Ai niin. Unohdin että "kässärin " tekijä en ollutkaan minä, enkä ohjannutkaan juttua.
Kaikenlisäksi en ymmärtänyt,,, mutta sehän riittää kun jotkut ymmärtävät ja ovat ihastuneita esitykseen !meri-kukka98 kirjoitti:
mitkä tuolta Brysselistä näyttivät- Mental Finlandia esityksestä. Tuli mieleen, eikö mitään fiksumpaa näytettävää armaasta suomen maasta ollut?
Vielä yleisöäkin piti käydä vastalla pieksämässä.
Noilla keinoillako maatamme pitää tehdä tunnetuksi,,,,
Olisihan täällä paljon kauniimpaa näytettävää.
Kuten nytkin kun aurinko paistaa kauniisti lumisiin puihin. Miten ihanan ja kauniin metsätapahtuman , jonne voisi sijoittaa vaikka minkälaista meininkiä,,,,,ja ohjelmaa !
Ai niin. Unohdin että "kässärin " tekijä en ollutkaan minä, enkä ohjannutkaan juttua.
Kaikenlisäksi en ymmärtänyt,,, mutta sehän riittää kun jotkut ymmärtävät ja ovat ihastuneita esitykseen !Lehdettömäksi piiskattu vihta ja sitä tarjottiin yleisölle, Mutta suomalaisten hulluus on parempi tuote kuin joku turhan kaunis matkailuesite esitettäväksi Lordia vaan lisää.
Jos minä nyt kehusin Turkan Seitsemän veljestä niin menisi uskottavuus' kokonaan mutta enpä kehukaan.
Vaikka näyttelijät pani kyllä itsensä siinäkin kunnolla likoon.- täysin voimin
jjoutava5 kirjoitti:
Lehdettömäksi piiskattu vihta ja sitä tarjottiin yleisölle, Mutta suomalaisten hulluus on parempi tuote kuin joku turhan kaunis matkailuesite esitettäväksi Lordia vaan lisää.
Jos minä nyt kehusin Turkan Seitsemän veljestä niin menisi uskottavuus' kokonaan mutta enpä kehukaan.
Vaikka näyttelijät pani kyllä itsensä siinäkin kunnolla likoon.oikei sytämen kyllyyvvest.
- <Mieshenkilö>
Oli vaan niin sekavaa ja älytöntä riehumista, runsasta kiroilua, aivan pöhköä meno ilman juonta. Kuka sellaisesta nauttii? En ainakaan minä.
Ilmeisesti olen aivan liian vanha nauttiakseni tuollaisesta "huipputaiteesta"?
Ehkä nuoremmat ymmärtävät?
Sääliksi kävi niitä pesukoneita!Etteikö kukaan ole miun kans sammaa mieltä, miekö yksin vaa aattelen nii vanhan aikasest,
Mut aattelen kyl etteenkinpäin samal viisii.
Parempaaki näytettävää suomest olis,,,,meri-kukka98 kirjoitti:
Etteikö kukaan ole miun kans sammaa mieltä, miekö yksin vaa aattelen nii vanhan aikasest,
Mut aattelen kyl etteenkinpäin samal viisii.
Parempaaki näytettävää suomest olis,,,,sillä eihän Rokan mukaan vihollinen ole ihminen.
Nyt kyllä ei oikein tiedä kuka puhuu Prysselin näytöksestä ja kuka Tuntemattomasta Sotilaasta.
Prysselin juttua ei vissiin ole näytettykään kokonaan televisiossa.- saanut myönteistä
jjoutava5 kirjoitti:
sillä eihän Rokan mukaan vihollinen ole ihminen.
Nyt kyllä ei oikein tiedä kuka puhuu Prysselin näytöksestä ja kuka Tuntemattomasta Sotilaasta.
Prysselin juttua ei vissiin ole näytettykään kokonaan televisiossa.huomiota maailmalla, Euroopan arvostetuimmat taidekriitkot kehuneet. Ei sitä vanhaa lumihanki tuhannet järvet sauna juhannuskokko jne. liturgiaa voi vuosisadasta toiseen hehkuttaa, muukin maailma on muuttunut! Luovuutta ja mielikuvitusen voimaa ylistettiin.
- Makriina ek
jjoutava5 kirjoitti:
sillä eihän Rokan mukaan vihollinen ole ihminen.
Prysselin juttua ei vissiin ole näytettykään kokonaan televisiossa.Sanoivat lehdessä, että Smedsin näytelmän ensi-illaksi valittiin Brysseli ihan sen takia, että se suomalaisten mielestä on maailman kamalin kaupunki.
Hehheh.
- Hintriika*
Olisi kiva, jos Makriina ketjun aloittajana ehtisi katsoa tallentamansa ja sanoa jotakin...
Selvyyden vuoksi sanon omasta kannastani: Jos olisin seurueessa, joka kehuisi henkeen ja vereen Smedsin Tuntematonta, niin minulla olisi taatusti paljon vastaväitteitä. Mutta ei se sentään täysi paska ollut!
Olin ymmärtävinäni näytelmän symboliikan, vaikka sulattelematta en kaikkea niellyt. Minustakin se ehdottomasti oikea "Tuntematon sotilas" on Edvin Laineen elokuva.
Toistan, etten ymmärrä kulttuurikeskustelua, joka perustuu pelkkiin kuulopuheisiin. Jos en olisi katsonut näytelmää, olisin hiljaa.- Makriina ek
Ihan tulee tässä paniikki, kun en kerkiä katsomaan sitä. Sehän on 2 h pitkäkin, jollen väärin muista.
Eilen vieraitteni kanssa keskustelin, vaikka en ole sitä nähnyt. 4:n mielipiteet menivät fifty-fifty.
Yksi, joka aina moittii sotafilmien katsojia "sotahulluiksi", piti siitä!
En tajunnut, miksi, mutta en kysynyt tarkemmin. Toivon, että voin rauhassa paneutua siihen, kun sopiva hetki löytyy.
Aluksi olin niin varautunut, kuten aloituksessanikin sanoin, ja nyt olen jo utelias.
Tämä on mielenkiintoinen ketju. Kiitos. - sota
lämpimällä näyttämöllä
keskuslämmitystalossa, neljän seinän sisällä...
HYI saatana!
Huomaatkos, että osataan sitä meilläkin! - opiksi
sota kirjoitti:
lämpimällä näyttämöllä
keskuslämmitystalossa, neljän seinän sisällä...
HYI saatana!
Huomaatkos, että osataan sitä meilläkin!ja ojennukseksi!
- )))))
opiksi kirjoitti:
ja ojennukseksi!
)))))
- hyvinkii
))))) kirjoitti:
)))))
mut sossuin kustannuksella ei passoo ilotella..
- mielipuolta
jjoutava5 kirjoitti:
ja kulttuurin ymmärtäjä, ystävänpäivänselvästi on tämä Hintriika.
se on tuo hintriika palsan DOMINA, ei kannata uusien yriittääkään!
- jjoutava
mielipuolta kirjoitti:
se on tuo hintriika palsan DOMINA, ei kannata uusien yriittääkään!
olet väärässä, korjaa puheesi nopiaan.
- Atolfia
jjoutava5 kirjoitti:
ja kulttuurin ymmärtäjä, ystävänpäivänselvästi on tämä Hintriika.
ovat mielipiteet Smedsin Tuntemattomasta. Jätän suosiolla katsomatta. En halua katsoa mitään sekavaa sörsseliä kuin se ilmeisesti on kaikesta lukemastani päätellen.
Olen kieltäytynyt katsomasta muutkin versiot samaisesta kappaleesta. Ainoa, jonka voin katsoa toistamiseen ja aina uudelleen, on Edvin Laineen versio.
Seitsemän Veljestä, Jouko Turkan ohjaamana, aloitin kerran katsomaan, mutta loppuun en viitsinyt katsoa.
Minusta elokuvasta ja teatterista pitää jäädä mieleen jotain hyvääkin, niin että sitä voi muistella mielihyvällä jälkeenkin päin.
Nuo saastaa täynnä olevat esitykset kuuluvat nykyaikaan, minä en taida enää kuulua.
Miksiköhän pitää kaikki vääntää karkeaksi ja epämiellyttäväksi? Kai se on niin, että muuten ei ohjaaja saisi nimeänsä kuuluville. Ehkäpä se on todella niin, että puhuttiin sitten hyvää tai pahaa, niin pääasia on, että puhutaan. Atolfia kirjoitti:
ovat mielipiteet Smedsin Tuntemattomasta. Jätän suosiolla katsomatta. En halua katsoa mitään sekavaa sörsseliä kuin se ilmeisesti on kaikesta lukemastani päätellen.
Olen kieltäytynyt katsomasta muutkin versiot samaisesta kappaleesta. Ainoa, jonka voin katsoa toistamiseen ja aina uudelleen, on Edvin Laineen versio.
Seitsemän Veljestä, Jouko Turkan ohjaamana, aloitin kerran katsomaan, mutta loppuun en viitsinyt katsoa.
Minusta elokuvasta ja teatterista pitää jäädä mieleen jotain hyvääkin, niin että sitä voi muistella mielihyvällä jälkeenkin päin.
Nuo saastaa täynnä olevat esitykset kuuluvat nykyaikaan, minä en taida enää kuulua.
Miksiköhän pitää kaikki vääntää karkeaksi ja epämiellyttäväksi? Kai se on niin, että muuten ei ohjaaja saisi nimeänsä kuuluville. Ehkäpä se on todella niin, että puhuttiin sitten hyvää tai pahaa, niin pääasia on, että puhutaan.ja ainahan sota järkyttäää mutta jos ei halua järkyttyä ja kuulla kiroilua niin jättää tosiaan nämä sörsselit katsomatta.
Edvin Laineen ohjaama on minullekin kyllä ainoa oikea, ne Rokat ja Hietaset ainoita oikeita henkilöitä.
- Hintriika*
Katsoin juuri Teemalta 2½ tunnin mittaisen Kalle Holmebergin ohjauksen Seitsemästä veljeksestä. Taltionti oli Turun kaupunginteatterista 33 vuoden takaa.
Näytelmä oli nykyajan teatteriin verrattuna säyseä kuin mikä, mutta aikanaan sitä jotkut pitivät suorastaan rienauksena. Olivatkohan he niitä, jotka silloin olivat samaa ikäluokkaa kuin me nyt?
Aleksis Kiven kynästä on myös tokaisu: "Niin maailma muuttuu, Eskoseni!" Aina ei kaikessa pysy mukana. Tarkoitan sillä myös itseäni. Luultavasrti olen aika vanhanaikainen taidemaussani, mutta en silti halua laittaa silmälappuja ja estää itseäni näkemästä muuta kuin sen tutun ja turvallisen. Valinta on tietenkin omakohtainen. Mikä minä olen ketään moittimaan! - Maalaismies*
Kapellimestari Esa-Pekka Salonen palkittiin hiljattain Grammy palkinnolla. Se tuli Sibeliuksen viulukoserton levytyksestä. Salonen tuli tunnetuksi Los Angelesin sinfoniaorkesterin "elvyttäjänä" ja toimii nykyisin Lontoon Filharmoonikkojen kapellimestarina.
Viime Oulun reissullani kävin katsomassa Oulun kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä Strindbergin "Tribadien yö" näytelmän. Se oli pienellä budjetilla tehty eleetön mutta vaikuttava huippujuttu.
Ei näistä lööpeissä kohista. Nämä perustuvat alkuperäisen teoksen kunnioittamiseen ja niiden tulkintaan ilman ohjaajan egon korostamista. Salonen sanoi kerran eräässä haastattelussaan, että jos keski-ikäinen yrittää olla "moderni", se vaikuttaa lähinnä koomiselta.katsonut kuin väläyksiä tästä uudesta Tuntemattomasta, mutta ei houkutellut katsomaankaan.
Minusta kaikki muunnelmat, yritykset tehdä alkuperäisestä, mistä tahansa, musiikista, näytelmistä ovat "väärennöksiä",
Ne eivät yltä siihen tunnelmaan, mitä tavoitti nämä edeltävät.
Olen vanhanaikainen, myönnän, mutta verratessani uusia johonkin jo tehtyyn aina voiton vie se ensimäinen.
Odotan nyt mielenkiinnolla uutta Täällä pohjan tähden alla, mihin se ylttää, jo nähty eka elokuva vie varmaan voiton taas, oli se niin mahtava elokuva.
Vanhat konstit parempia kuin pussillinen uusia, eikö näin ole sanottu;)
Miksi pitää tehdä uusintoja, eikö ole tarpeeksi uusia aiheita?- vahvat
SkillaN kirjoitti:
katsonut kuin väläyksiä tästä uudesta Tuntemattomasta, mutta ei houkutellut katsomaankaan.
Minusta kaikki muunnelmat, yritykset tehdä alkuperäisestä, mistä tahansa, musiikista, näytelmistä ovat "väärennöksiä",
Ne eivät yltä siihen tunnelmaan, mitä tavoitti nämä edeltävät.
Olen vanhanaikainen, myönnän, mutta verratessani uusia johonkin jo tehtyyn aina voiton vie se ensimäinen.
Odotan nyt mielenkiinnolla uutta Täällä pohjan tähden alla, mihin se ylttää, jo nähty eka elokuva vie varmaan voiton taas, oli se niin mahtava elokuva.
Vanhat konstit parempia kuin pussillinen uusia, eikö näin ole sanottu;)
Miksi pitää tehdä uusintoja, eikö ole tarpeeksi uusia aiheita?mielipiteet. Uusintoja on kiva katsoa niista alkuperäisistä ja muunnelmiakin. Mitähän tarkoitat väärennöksillä tässä yhteydessä?
vahvat kirjoitti:
mielipiteet. Uusintoja on kiva katsoa niista alkuperäisistä ja muunnelmiakin. Mitähän tarkoitat väärennöksillä tässä yhteydessä?
väärennyksellä, tai onko parempi sana muutetuilla,muokatuilla, nimenomaan niitä uusintoja, joita on muuneltu alkuperäisistä.
Tuliko ymmärrettävästi sanottua?
Korostan että tämä on minun mielipiteeni, en tyrmää Sinun en muidenkaan mielipiteitä.
Uusintoja toki entisistä on kiva katsoa, joskus onnistunut muunnelmakin, tottakai, mutta kyseisistä katson mieluummin alkuperäisiä.- Maalaismies*
SkillaN kirjoitti:
väärennyksellä, tai onko parempi sana muutetuilla,muokatuilla, nimenomaan niitä uusintoja, joita on muuneltu alkuperäisistä.
Tuliko ymmärrettävästi sanottua?
Korostan että tämä on minun mielipiteeni, en tyrmää Sinun en muidenkaan mielipiteitä.
Uusintoja toki entisistä on kiva katsoa, joskus onnistunut muunnelmakin, tottakai, mutta kyseisistä katson mieluummin alkuperäisiä.Väinö Linnasta asetoverit muistavat, että hänet tunnettiin tuhruisena, aina muistiinpanoja tekevänä omituisena tyyppinä. "Tuntematon sotilas" syntyi kirjailijan omista kokemuksista tuskan ja vaivan takaa.
Edvin Laine teki elokuvansa tuntien Väinö Linnan, ts. voidessaan kommunikoida kirjailijan kanssa. Siksikin siitä tuli niin autenttinen kuin tuli.
Näytelmä ja elokuva poikkeavat kirjallisuudesta niin paljon, että melkein aina pettyy nähdessään tutun kirjan muutettuna näytelmäksi tai elokuvaksi. Hyviä aiheita on niin vähän, että tunnetut ja rakastetut kirjat ovat haluttuja kohteita.
Tuntuu vain (ainakin minusta), että jos näiltä uusluomuksilta poistettaisiin alkuperäinen tekijänimi, niitä ei katsoisi kukaan. - jjoutava
Maalaismies* kirjoitti:
Väinö Linnasta asetoverit muistavat, että hänet tunnettiin tuhruisena, aina muistiinpanoja tekevänä omituisena tyyppinä. "Tuntematon sotilas" syntyi kirjailijan omista kokemuksista tuskan ja vaivan takaa.
Edvin Laine teki elokuvansa tuntien Väinö Linnan, ts. voidessaan kommunikoida kirjailijan kanssa. Siksikin siitä tuli niin autenttinen kuin tuli.
Näytelmä ja elokuva poikkeavat kirjallisuudesta niin paljon, että melkein aina pettyy nähdessään tutun kirjan muutettuna näytelmäksi tai elokuvaksi. Hyviä aiheita on niin vähän, että tunnetut ja rakastetut kirjat ovat haluttuja kohteita.
Tuntuu vain (ainakin minusta), että jos näiltä uusluomuksilta poistettaisiin alkuperäinen tekijänimi, niitä ei katsoisi kukaan.ei itse ollut sodassa, ei sekään välttämätöntä ole mutta jos, olisiko tulos ollut jotakin muuta.
Mutta jos teatteriin saadaan väkeä näinä aikoina en siinäkään moittimista näe. Maalaismies* kirjoitti:
Väinö Linnasta asetoverit muistavat, että hänet tunnettiin tuhruisena, aina muistiinpanoja tekevänä omituisena tyyppinä. "Tuntematon sotilas" syntyi kirjailijan omista kokemuksista tuskan ja vaivan takaa.
Tuntuu vain (ainakin minusta), että jos näiltä uusluomuksilta poistettaisiin alkuperäinen tekijänimi, niitä ei katsoisi kukaan.Kalevala on meillä todellinen aarrearkku, josta voi luoda uutta koko ajan. Siinä kiteytyy suomalaisten menneisyys, henkinen ja aineellinen perinne, kaikki perusihmistyypitkin ovat siellä. Olen nähnyt lukuisia "muunnelmia" (hyvä sana, Skillan!) , hyvinkin rajuja ja ennakkoluulottomia, osa lapsenmielisiä.
On ihan hyväkin, että taide (mitä itsekukin sillä sanalla sitten käsittää) ravistelee, panee ajattelemaan, vastustamaan tai rakastamaan sitä. Pahinta on , jos ihminen on haalea, se sanotaan Raamatussakin.
Taiteilijoitten tehtävänä on myös kyseenalaistaa asioita, sota on varmasti yksi niitä kyseenalaistettavimpia.
Pyhinä pidettyjen asioiden rienaus tietysti aiheuttaa vastustusta, enkä minäkään siitä pidä. En pitänyt Uralin perhosestakaan, tuskin tästä Smedsin Tuntemattomasta, en edes halua katsoa.Ei taiteen silti tarvitse olla aina kaunista "kaunotaidetta", rumuus ja karheus ovat elämää nekin.
Kirjoitin eilen muistaakseni klo 14,51 tms. pitkän tekstin katsottuani nauhoitukseni.
Minä en nyt löydä sitä tästä ketjusta! Kuinka se on mahdollista?
Takuulla siinä ei ollut mitään poistoa vaativaa, mietin siinä nimenomaan, että Smedsin "Tuntematon" tuo esiin juuri sen, että tavallinen rivisotilas ei ymmärtänyt, miksi soditaan, milloin tämä päättyy, miksi pitää kärsiä Karjalan korvissa nälkäisenä, viluisena ja toivottomana.
Kuitenkin he tekivät sen minkä piti, purnaten ja kiroten, mutta menivät kun käskettiin!
Vertasin esitystä v. -76 taltioituun "Seitsemään veljekseen", jossa oli ihan sama tilanne: suomalainen jörrikkä mies, vastarinnassa kaikkea vastaan ihan periaatteesta, mutta selviytyy kuitenkin kunnioitetuksi kansalaiseksi.
Löytyykö mielipiteeni? Näyttääkö oma koneeni jotenkin vajavaisesti ketjun, vai ovatko silmäni ristissä!
Tämä on mielenkiintoinen ketju.
Olisi nyt kuitenkin toivonut, että itsekin saisin siihen mielipiteeni turvallisesti kirjoittaa!- jjoutava
näin sen, ja ajattelin vielä kiittääkin siitä mielestäni erinomaisen hyvästä kirjoituksesta. Kirjoituksesi ei varmasti voinut loukata ketään.
selitystä joltakin kaipaisin tapahtuneeseen. - Atolfia
Jostain syystä on kadonnut eilisen päivän tekstejä. Syytä en tiedä. Ehkäpä Smedsin juttuja ei saa arvostella.
Aika jännittävää tämä katoileminen. Atolfia kirjoitti:
Jostain syystä on kadonnut eilisen päivän tekstejä. Syytä en tiedä. Ehkäpä Smedsin juttuja ei saa arvostella.
Aika jännittävää tämä katoileminen.Tämä ketju on mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Siksi minua todella loukkaa, että sitä sensuroidaan. Me olemme ikäihmisiä, eikä kukaan kirjoittanut niitä häirikköviestejä, joita monissa ketjuissa on ollut. Aihe ilmeisesti on kiinnostanut monia.
Luultavasti ketju pantiin poikki vain siitä syystä, että se oli alareunassa kiinni. Okei!
Mutta en voi sille mitään, että olen pahoittanut mieleni.- Satu*
Makriina kirjoitti:
Tämä ketju on mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Siksi minua todella loukkaa, että sitä sensuroidaan. Me olemme ikäihmisiä, eikä kukaan kirjoittanut niitä häirikköviestejä, joita monissa ketjuissa on ollut. Aihe ilmeisesti on kiinnostanut monia.
Luultavasti ketju pantiin poikki vain siitä syystä, että se oli alareunassa kiinni. Okei!
Mutta en voi sille mitään, että olen pahoittanut mieleni.Aivan uskomatonta, kirjoituksesihan oli hyvä.
Vaikka itse olen jättänyt katsomatta Smedsin teoksen,
en missään nimessä ymmärrä tällaista poistoa.
Muitakin kummallisuuksia viime aikoina on ilmentynyt.
Me olemme mielestäni itse sen ikäisiä, että pystymme jo kontrolloimaan itse,
mitä kirjoitamme.
Kammottavaa, jos vain yksi mielipide on sallittu. - Jopsu
Satu* kirjoitti:
Aivan uskomatonta, kirjoituksesihan oli hyvä.
Vaikka itse olen jättänyt katsomatta Smedsin teoksen,
en missään nimessä ymmärrä tällaista poistoa.
Muitakin kummallisuuksia viime aikoina on ilmentynyt.
Me olemme mielestäni itse sen ikäisiä, että pystymme jo kontrolloimaan itse,
mitä kirjoitamme.
Kammottavaa, jos vain yksi mielipide on sallittu.Nyt kyllä tavallisena lukijanakin täällä kääntyilevä
on aivan äimänkäkenä tämän ja muidenkin poistojen suhteen.
Toisaalta sitten joku jatkuvasti kiusaa tekevä saa jatkaa sitä ilman bannausta.
Nyt olisi poistajalla* selityksen paikka tässä! - Hintriika*
Makriina kirjoitti:
Tämä ketju on mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Siksi minua todella loukkaa, että sitä sensuroidaan. Me olemme ikäihmisiä, eikä kukaan kirjoittanut niitä häirikköviestejä, joita monissa ketjuissa on ollut. Aihe ilmeisesti on kiinnostanut monia.
Mutta en voi sille mitään, että olen pahoittanut mieleni.Luin eilen viestisi ja taputin mielessäni käsiäni erinomaiselle analyysillesi. Aioin kiittääkin siitä, mutta en sitten ehtinyt. Kiitän nyt, vaikka se valitettavasti on kadonnut!
Esitän samalla paheksuntani sille, joka on poiston takana. Se yksi hemmetin mölö, joka kulkee automaattina tiettyjen nikkien perässä, saa kyllä riehua palstalla irstauksineen. Tässä ketjussa ei ole ollut ainuttakaan poiston vaativaa viestiä. - Hintriika*
Hintriika* kirjoitti:
Luin eilen viestisi ja taputin mielessäni käsiäni erinomaiselle analyysillesi. Aioin kiittääkin siitä, mutta en sitten ehtinyt. Kiitän nyt, vaikka se valitettavasti on kadonnut!
Esitän samalla paheksuntani sille, joka on poiston takana. Se yksi hemmetin mölö, joka kulkee automaattina tiettyjen nikkien perässä, saa kyllä riehua palstalla irstauksineen. Tässä ketjussa ei ole ollut ainuttakaan poiston vaativaa viestiä.Muistan täsmälleen, että Makriinan viesti oli minun viestini jälkeen REUNASSA. Se ei ollut missään haaran nokassa, että olisi voinut poistua häirikköviestien mukana.
Olisi aiheellista ylläpidon tai sheriffin antaa joku selitys tälle kummaajaiselle. Ei kai viestiä poisteta vain sillä perusteella, että joku ymmärtämätön esittää sen poistamista. Eihän missään puljussa anomuksia hyväksytä automaattisesti, jos ei ole asiallisia perusteluja. - Makriina ei ymmärrä
Hintriika* kirjoitti:
Muistan täsmälleen, että Makriinan viesti oli minun viestini jälkeen REUNASSA. Se ei ollut missään haaran nokassa, että olisi voinut poistua häirikköviestien mukana.
Olisi aiheellista ylläpidon tai sheriffin antaa joku selitys tälle kummaajaiselle. Ei kai viestiä poisteta vain sillä perusteella, että joku ymmärtämätön esittää sen poistamista. Eihän missään puljussa anomuksia hyväksytä automaattisesti, jos ei ole asiallisia perusteluja.Olet oikeassa, vastasin itselleni, että se ei olisi minkään letkan perässä. Se oli siinä yksikseen vielä illan suussa.
Kiitokseni ystävällisistä viesteistänne! :) Makriina ei ymmärrä kirjoitti:
Olet oikeassa, vastasin itselleni, että se ei olisi minkään letkan perässä. Se oli siinä yksikseen vielä illan suussa.
Kiitokseni ystävällisistä viesteistänne! :)minäkin eilen sen kirjoituksen. Ihastelin mielessäni, hyvä, asiallinen ja selkeä kuvaus.
Tuli kyllä mieleen tuo sama, että joskus asiattomat ja nälvivät kirjoitukset saavat olla rauhassa. sitten asialliset häipyy,, minne ja miksi ja kenen toimesta ?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1471111- 511102
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo73853Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu44817Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55798Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54745Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54740KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71701- 32672