Haava sarveiskalvossa

miten kauan kestää?

Onko täällä muita, joilla ollut sarveiskalvon haava tai haavaumia, millaisia oireita muilla on ollut ja miten pitkään kesti kun silmän pinta oli taas kunnossa, millä lääkkeillä/hoidolla silmä(t) saatiin kuntoon yms. yms.?
Itselläni ei tietoa aiheuttajasta eikä edes kestosta, koska vaivaa hoidettiin aluksi silmätulehduksena. Noin viikko sitten silmälääkäri totesi haavan sarveiskalvossa sekä kuivat silmät, hoitoa antibioottivoiteella ja kostutustipoilla jatketaan vielä ainakin viikko, jolloin taas silmälääkärille...

7

20468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarveiskalvo

      mutta se sitten vaati viikon oleilun sairaalassa osastopotilaana, päivittäisen silmälääkärin tarkastuksen, että miten hoito etenee. oli silmälappu ympäri vuorokauden silmän päällä, että en saanut avata silmää koko hoitojakson aikana. itselläni on erittäin kuivat silmät, ja jouduin vaihtamaan silmätippoja sen kokemuksen jälkeen. toivottavasti saat silmäsi hoidetuksi. en muista, mitä aineita silmän hoitoon käytettiin, mutta siirryin lääkärin määräyksestä sen jälkeen sellaisiin kostuttaviin aineisiin, missä ei ole säilöntäaineita, eli viscotearsin kertakäyttötuubeihin, ja tears naturaliin.

      • Silmä kuntoon

        jotenkin muuten ja jos niin miten pitkään? Ja missä vaiheessa kohdallasi päädyttiin sairaalahoitoon? Mulla menossa nyt kolmas viikko ja välillä tuntuu paremmalta, mutta kunnossa silmä ei ole. Eihän tuo viikon hoitojakso sairaalassa kivalta kuulosta, mutta silmä pitäisi jo viimein saada kuntoon.
        Oliko haavasi miten paha ja uhkasiko näköä, ajattelin vaan, että onko mulla edes mahdollisuutta päästä sairaalahoitoon, kun näkö ei ole vaarassa ja haavakaan ei iso. Kuivasilmäisyyttä mulla ei ole ennen ollut ja nytkin vain se silmä jossa on haava, on myöskin kuiva.


      • Itsellä tapaturmainen
        Silmä kuntoon kirjoitti:

        jotenkin muuten ja jos niin miten pitkään? Ja missä vaiheessa kohdallasi päädyttiin sairaalahoitoon? Mulla menossa nyt kolmas viikko ja välillä tuntuu paremmalta, mutta kunnossa silmä ei ole. Eihän tuo viikon hoitojakso sairaalassa kivalta kuulosta, mutta silmä pitäisi jo viimein saada kuntoon.
        Oliko haavasi miten paha ja uhkasiko näköä, ajattelin vaan, että onko mulla edes mahdollisuutta päästä sairaalahoitoon, kun näkö ei ole vaarassa ja haavakaan ei iso. Kuivasilmäisyyttä mulla ei ole ennen ollut ja nytkin vain se silmä jossa on haava, on myöskin kuiva.

        http://www.lea-test.fi/su/silmat/silman2.html

        Yllä olevasta saat vähän lisätietoa. Itselläni oli tapaturmainen haava, eikä se ole parantunut kymmenien vuosien jälkeenkään. Ikänäköä alkaa jo tuntuvammin haitata. Tuntuu kuin haava aukeaisi aina uudestaan. Silmäpoliklinikka ja päivystys oli vaihdettu juuri päivää aikaisemmin epäonnekseni keskussairaalasta kaupungin sairaalaan, jossa ei ollut enää silmälääkärin takapäivystystä. Yleislääkäri löysi kyllä haavan ja antoi lääkkeet, mutta ei ollut enää myöhemmin tavoitettavissa,sain pari päivää lomaa ja tippoja. Yritin saada laseja, mutta en saanut. Käskettiin odottaa paranemista.
        Olin nuori ja toinen silmä hoiti toisen tehtäviä pahimman ajan.


      • hoidettu haava
        Silmä kuntoon kirjoitti:

        jotenkin muuten ja jos niin miten pitkään? Ja missä vaiheessa kohdallasi päädyttiin sairaalahoitoon? Mulla menossa nyt kolmas viikko ja välillä tuntuu paremmalta, mutta kunnossa silmä ei ole. Eihän tuo viikon hoitojakso sairaalassa kivalta kuulosta, mutta silmä pitäisi jo viimein saada kuntoon.
        Oliko haavasi miten paha ja uhkasiko näköä, ajattelin vaan, että onko mulla edes mahdollisuutta päästä sairaalahoitoon, kun näkö ei ole vaarassa ja haavakaan ei iso. Kuivasilmäisyyttä mulla ei ole ennen ollut ja nytkin vain se silmä jossa on haava, on myöskin kuiva.

        eli minä tämän viestin kirjoitin johon kaipaat mahdollisesti vastausta. Ei hoidettu muuten, ja kun haava tk:ssa havaittiin niin pahaksi, ettei se kotihoidossa hoidu, niin lähdin sitten samantien keskussairaalaan. Voi olla, että silmäsi vaatii sellaista intensiivihoitoa, täydellistä lepuuttamista,jotta se paranisi. Haava oli paha, silmin havaittava, ja hiersi luomea ja oli tuskallisen tuntuinen. Haavan ei tarvitse olla iso, koska pienikin haavauma sarveiskalvossa saattaa olla portti jollekin pahemmalle bakteerille, joka sitten aiheuttaa vielä pahemman silmävamman.


    • abcdefg1234

      Mulla oli.Se tuli kun kaveri raapas vahingossa silmää.Sain lääkäriltä antibioottivoidetta jota laitoin kolmen päivän ajan kolme kertaa päivässä.Kun kävin lääkärissä silmä oli ihan ok.Eli parantumiseen meni n.3 päivää.

    • ammennus

      Itsellä iso arpi sarveiskalvossa. Ainakin kaksi vuotta noin viikon välein yöllä iskevää hirveää kipua, käytti melkein mitä lääkettä hyvänsä. Lääkärit olivat ihan voimattomia. Lopulta Oftan C-C:n (liika?)käytöllä tuntui rauhoittuneen niin, että geelimäisillä tipoilla selviää.

      Sain siis jotain 7x C-C:tä ja antibioottia ja käytin ainakin kolme C-C:tä putkeen niin pitkään kuin niitä riitti, muutamia kuukausia siis. Sen jälkeen silmä tuntui vankemmalta. Pystyin käymään kertausharjoituksissakin ilman ongelmia, vaikka välillä silmiä kirvelikin kaikki siellä ollut lika.

      Hoitojakson alkuvaiheilla käytössä olleet Vitaposit, oftagelit ym olivat yhtä tyhjän kanssa hoidon kannalta. No, nyt oftagelillä pärjää, mutta ilmeisesti ei ilman C-C:n masennushormonia silmä jaksanut tervehtyä, tiedä sitten miksi. Itsellä vielä hoitoon hakeutuminen kesti, koska iskuja saa aina silmään jne. Muistakaa siis vaatia heti alkuun lääkkeeksi jotain muuta kuin hyllytavaraa, jos on paha skraappa. En ole kyllä uskaltanut selvittää vieläkään, onko tuon C-C:n liikakäytöstä jotain haittaa...

      Jännin juttu on, että isku tuli tarkempaan silmään ja tuossa kärvistellessä heikomman silmän tarkkuus parani itsekseen sellaisiin lukemiin, että olisin helposti päässyt hävittäjälentäjäksikin. Toisaalta olin huomannut, että molempien silmien tarkennus menee samaan 'tahtiin' ja oikean silmän tarkka kohta oli eri vaiheessa kuin vasemmassa. Ehkä tuo kärsimys sai asiat vähän muuttumaan.

    • Anonyymi

      Mulla todettiin vasta haavauma. Oireina oli punotus. Vetistellä. Valonarkuus ja roskantunne. Voidetta menee nyt neljättä päivää. Aamuisin vielä pudottaa kovin päivisin on suht siisti. Punoiruskin menee puolessa tunnissa ohi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe