Haava sarveiskalvossa

miten kauan kestää?

Onko täällä muita, joilla ollut sarveiskalvon haava tai haavaumia, millaisia oireita muilla on ollut ja miten pitkään kesti kun silmän pinta oli taas kunnossa, millä lääkkeillä/hoidolla silmä(t) saatiin kuntoon yms. yms.?
Itselläni ei tietoa aiheuttajasta eikä edes kestosta, koska vaivaa hoidettiin aluksi silmätulehduksena. Noin viikko sitten silmälääkäri totesi haavan sarveiskalvossa sekä kuivat silmät, hoitoa antibioottivoiteella ja kostutustipoilla jatketaan vielä ainakin viikko, jolloin taas silmälääkärille...

7

24709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarveiskalvo

      mutta se sitten vaati viikon oleilun sairaalassa osastopotilaana, päivittäisen silmälääkärin tarkastuksen, että miten hoito etenee. oli silmälappu ympäri vuorokauden silmän päällä, että en saanut avata silmää koko hoitojakson aikana. itselläni on erittäin kuivat silmät, ja jouduin vaihtamaan silmätippoja sen kokemuksen jälkeen. toivottavasti saat silmäsi hoidetuksi. en muista, mitä aineita silmän hoitoon käytettiin, mutta siirryin lääkärin määräyksestä sen jälkeen sellaisiin kostuttaviin aineisiin, missä ei ole säilöntäaineita, eli viscotearsin kertakäyttötuubeihin, ja tears naturaliin.

      • Silmä kuntoon

        jotenkin muuten ja jos niin miten pitkään? Ja missä vaiheessa kohdallasi päädyttiin sairaalahoitoon? Mulla menossa nyt kolmas viikko ja välillä tuntuu paremmalta, mutta kunnossa silmä ei ole. Eihän tuo viikon hoitojakso sairaalassa kivalta kuulosta, mutta silmä pitäisi jo viimein saada kuntoon.
        Oliko haavasi miten paha ja uhkasiko näköä, ajattelin vaan, että onko mulla edes mahdollisuutta päästä sairaalahoitoon, kun näkö ei ole vaarassa ja haavakaan ei iso. Kuivasilmäisyyttä mulla ei ole ennen ollut ja nytkin vain se silmä jossa on haava, on myöskin kuiva.


      • Itsellä tapaturmainen
        Silmä kuntoon kirjoitti:

        jotenkin muuten ja jos niin miten pitkään? Ja missä vaiheessa kohdallasi päädyttiin sairaalahoitoon? Mulla menossa nyt kolmas viikko ja välillä tuntuu paremmalta, mutta kunnossa silmä ei ole. Eihän tuo viikon hoitojakso sairaalassa kivalta kuulosta, mutta silmä pitäisi jo viimein saada kuntoon.
        Oliko haavasi miten paha ja uhkasiko näköä, ajattelin vaan, että onko mulla edes mahdollisuutta päästä sairaalahoitoon, kun näkö ei ole vaarassa ja haavakaan ei iso. Kuivasilmäisyyttä mulla ei ole ennen ollut ja nytkin vain se silmä jossa on haava, on myöskin kuiva.

        http://www.lea-test.fi/su/silmat/silman2.html

        Yllä olevasta saat vähän lisätietoa. Itselläni oli tapaturmainen haava, eikä se ole parantunut kymmenien vuosien jälkeenkään. Ikänäköä alkaa jo tuntuvammin haitata. Tuntuu kuin haava aukeaisi aina uudestaan. Silmäpoliklinikka ja päivystys oli vaihdettu juuri päivää aikaisemmin epäonnekseni keskussairaalasta kaupungin sairaalaan, jossa ei ollut enää silmälääkärin takapäivystystä. Yleislääkäri löysi kyllä haavan ja antoi lääkkeet, mutta ei ollut enää myöhemmin tavoitettavissa,sain pari päivää lomaa ja tippoja. Yritin saada laseja, mutta en saanut. Käskettiin odottaa paranemista.
        Olin nuori ja toinen silmä hoiti toisen tehtäviä pahimman ajan.


      • hoidettu haava
        Silmä kuntoon kirjoitti:

        jotenkin muuten ja jos niin miten pitkään? Ja missä vaiheessa kohdallasi päädyttiin sairaalahoitoon? Mulla menossa nyt kolmas viikko ja välillä tuntuu paremmalta, mutta kunnossa silmä ei ole. Eihän tuo viikon hoitojakso sairaalassa kivalta kuulosta, mutta silmä pitäisi jo viimein saada kuntoon.
        Oliko haavasi miten paha ja uhkasiko näköä, ajattelin vaan, että onko mulla edes mahdollisuutta päästä sairaalahoitoon, kun näkö ei ole vaarassa ja haavakaan ei iso. Kuivasilmäisyyttä mulla ei ole ennen ollut ja nytkin vain se silmä jossa on haava, on myöskin kuiva.

        eli minä tämän viestin kirjoitin johon kaipaat mahdollisesti vastausta. Ei hoidettu muuten, ja kun haava tk:ssa havaittiin niin pahaksi, ettei se kotihoidossa hoidu, niin lähdin sitten samantien keskussairaalaan. Voi olla, että silmäsi vaatii sellaista intensiivihoitoa, täydellistä lepuuttamista,jotta se paranisi. Haava oli paha, silmin havaittava, ja hiersi luomea ja oli tuskallisen tuntuinen. Haavan ei tarvitse olla iso, koska pienikin haavauma sarveiskalvossa saattaa olla portti jollekin pahemmalle bakteerille, joka sitten aiheuttaa vielä pahemman silmävamman.


    • abcdefg1234

      Mulla oli.Se tuli kun kaveri raapas vahingossa silmää.Sain lääkäriltä antibioottivoidetta jota laitoin kolmen päivän ajan kolme kertaa päivässä.Kun kävin lääkärissä silmä oli ihan ok.Eli parantumiseen meni n.3 päivää.

    • ammennus

      Itsellä iso arpi sarveiskalvossa. Ainakin kaksi vuotta noin viikon välein yöllä iskevää hirveää kipua, käytti melkein mitä lääkettä hyvänsä. Lääkärit olivat ihan voimattomia. Lopulta Oftan C-C:n (liika?)käytöllä tuntui rauhoittuneen niin, että geelimäisillä tipoilla selviää.

      Sain siis jotain 7x C-C:tä ja antibioottia ja käytin ainakin kolme C-C:tä putkeen niin pitkään kuin niitä riitti, muutamia kuukausia siis. Sen jälkeen silmä tuntui vankemmalta. Pystyin käymään kertausharjoituksissakin ilman ongelmia, vaikka välillä silmiä kirvelikin kaikki siellä ollut lika.

      Hoitojakson alkuvaiheilla käytössä olleet Vitaposit, oftagelit ym olivat yhtä tyhjän kanssa hoidon kannalta. No, nyt oftagelillä pärjää, mutta ilmeisesti ei ilman C-C:n masennushormonia silmä jaksanut tervehtyä, tiedä sitten miksi. Itsellä vielä hoitoon hakeutuminen kesti, koska iskuja saa aina silmään jne. Muistakaa siis vaatia heti alkuun lääkkeeksi jotain muuta kuin hyllytavaraa, jos on paha skraappa. En ole kyllä uskaltanut selvittää vieläkään, onko tuon C-C:n liikakäytöstä jotain haittaa...

      Jännin juttu on, että isku tuli tarkempaan silmään ja tuossa kärvistellessä heikomman silmän tarkkuus parani itsekseen sellaisiin lukemiin, että olisin helposti päässyt hävittäjälentäjäksikin. Toisaalta olin huomannut, että molempien silmien tarkennus menee samaan 'tahtiin' ja oikean silmän tarkka kohta oli eri vaiheessa kuin vasemmassa. Ehkä tuo kärsimys sai asiat vähän muuttumaan.

    • Anonyymi

      Mulla todettiin vasta haavauma. Oireina oli punotus. Vetistellä. Valonarkuus ja roskantunne. Voidetta menee nyt neljättä päivää. Aamuisin vielä pudottaa kovin päivisin on suht siisti. Punoiruskin menee puolessa tunnissa ohi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe