LÄHIHOITAJAKSI AIKUISENA??

hepaatus

Mulla olisi läjäpäin kysymyksiä aiheesta, joko oppisopimukseen liittyen tai normaalina opiskeluna koulussa. eli:

miten ja missä näytöt suoritetaan?
Millaista on lääkelaskenta?
Liittyykö koulutukseen pakollisena joku yritystoiminta?
Mitkä ovat vaikeimmat asiat? jne. kaikki mahdollinen tieto tervetullutta!!
Kiitos!

18

12143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski76

      heippa


      Opiskelen juuri lähihoitajaksi aikuisryhmässä ja opiskelut on n. puoli välissä.

      Ekan jakson työharjoittelu on aina päiväkoti tai vastaava ("pakollinen"). Neljän viikon jälkeen on joko heti, tai parin viikon kuluttua näyöttöviikko samassa paikassa, joka arvioidaan.

      Sitten on vielä 3 muuta vastaavaa harjoittelu ja näyttöjaksoa erilaisissa paikoissa..sairaala, vanhukset jnee.. Niihin saakin jo itse vaikuttaa.

      Lääkelaskut ovat pakollinen oppiaine, jossa siis sanallisia laskuja, joissa laimennetaan tai lasketaan painon mukaan annoksia tai ihan kuinka monta pilleriä per päivä annetaan potilaalle. ne laskut pitää suorittaa 100 %:sti oikein, että pääsee läpi, eli ei yhtään virhettä saa olla. Ei todellakaan niin pahoja mitä monet etukäteen pelkää. Tentissäkin n. 2-4 laskua.

      Olen ymmärtänyt, että joku pieni yrityksen perustamiseen liittyvä jutska saattas olla, mutta ei mikään iso ainakaan, koska ei lue mitään tietoa opintodsuunnitelmissa. Kai se on joku parin tunnin juttu, koska lähihoitahan voi valmistuessaan perustaa oman yrityksen.

      Kyllähän koulu on melko haastavaakin välillä. Näin itse aikuisena huomaan kuitenkin, että tämä jo eleltty elämä ja maalaisjärki ovat aikas paljon helpottanut minun koulunkäyntiäni. Nuorena opiskellessani pääsin juuri ja juuri tenteistä läpi, nyt nappaan useista kiitettäviä ja hyviä. Minulle kaikkein haastavinta on ollut anatomia ja nuo erilaiset kirjoitustyöt, joita on paljon . Teemme isoja kirjallisia töitä. Nytkin viimeinen valmistui juuri 27 sivuinen "työkirja", jossa yhdistetty kolmen eri aineen asiaa. Ei nuokaan silti mahdottomia ole ollut....

      opiskelemaan vaan, nautin ainakin itse paljon...

      • neeskutti

        Suorititko ennen opiskelemaan lähtöä soveltuvuustestiä? Miten mielestäsi meni?

        Olen kerran nuorempana osallistunut tuohon soveltuvuuskokeeseen, joka meni aivan mönkään, ja hakijoita oli paljon.

        Nyt alkoi hieman pelottamaan tuo lääkelaskentajuttu... jos kerran täytyy mennä 100% oikein. Minulla on huono matikkapää. Puhuitko nyt siis että sen joku koe pitää mennä 100% oikein vai minkä pitää mennä...?

        Osaatko sanoa, että suoritetaanko näytöt aina työpaikoilla harjoitteluiden jälkeen, vai kuinka?
        Kuka on paikalla katsomassa miten toimit?

        Kiitoksia sinulle!! :)


      • näihin...
        neeskutti kirjoitti:

        Suorititko ennen opiskelemaan lähtöä soveltuvuustestiä? Miten mielestäsi meni?

        Olen kerran nuorempana osallistunut tuohon soveltuvuuskokeeseen, joka meni aivan mönkään, ja hakijoita oli paljon.

        Nyt alkoi hieman pelottamaan tuo lääkelaskentajuttu... jos kerran täytyy mennä 100% oikein. Minulla on huono matikkapää. Puhuitko nyt siis että sen joku koe pitää mennä 100% oikein vai minkä pitää mennä...?

        Osaatko sanoa, että suoritetaanko näytöt aina työpaikoilla harjoitteluiden jälkeen, vai kuinka?
        Kuka on paikalla katsomassa miten toimit?

        Kiitoksia sinulle!! :)

        Hankala arvioida itse, että mitenkä testit ovat menneet. Auttaa jos tutustut vähän ammattiin ja sen vaatimuksiin sekä mietit omia motiivejasi miksi hakeudut alalle yms. Yleensä siihen liittyviä kysymyksiä tulee haastattelussa. Jos sulla ei ole alasta mitään tietoa, ja sanot ihan vääriä asioita, niin varmasti ei pääse. Tuskin niihin muihin juttuihin voi harjoitella. Ne menee miten menee.

        Puhuitko nyt siis että sen joku koe pitää mennä 100% oikein vai minkä pitää mennä...?

        Täytyy mennä oikein virheettömästi. Lääkelaskukurssin lisäksi nykyisin myös lääkehoidon kurssiin saattaa sisältyä muutama lasku joka pitää myös mennä oikein. Mulla oli peruskoulussa matikka viitonen, joten tuskaa teetti. Pidin opiskelusta taukoa puoli vuotta ja otin tunteja. Sitten sain ne läpi. Jos olet edes vähän parempi matikassa kuin minä, niin kyllä ne varmaan onnistuu. Tämä on käsittääkseni aika harvinaista, suurin osa valmistuu ihan ajoissa vaikka ei ekalla kerralla laskuja saakaan läpi.Taukoa täytyy pitää jos olet todella tyhmä matikassa, kuten minä etkä osaa edes peruslakutoimituksia.

        Osaatko sanoa, että suoritetaanko näytöt aina työpaikoilla harjoitteluiden jälkeen, vai kuinka?

        Työharjoitteluun sisältyy näyttöviikko. Käsittääkseni näyttöviikon arvioi joku muu, kuin ohjaajasi työpaikalla. Mulla ei näyttöjä ollut, joten en osaa ottaa paljoa kantaa. Näyttöviikolle tehdään suunnitelma, jossa mietitään kuinka vaadittavat asiat näytetään käytännössä siinä työpaikassa.


      • suski76
        neeskutti kirjoitti:

        Suorititko ennen opiskelemaan lähtöä soveltuvuustestiä? Miten mielestäsi meni?

        Olen kerran nuorempana osallistunut tuohon soveltuvuuskokeeseen, joka meni aivan mönkään, ja hakijoita oli paljon.

        Nyt alkoi hieman pelottamaan tuo lääkelaskentajuttu... jos kerran täytyy mennä 100% oikein. Minulla on huono matikkapää. Puhuitko nyt siis että sen joku koe pitää mennä 100% oikein vai minkä pitää mennä...?

        Osaatko sanoa, että suoritetaanko näytöt aina työpaikoilla harjoitteluiden jälkeen, vai kuinka?
        Kuka on paikalla katsomassa miten toimit?

        Kiitoksia sinulle!! :)

        joo... Olinhan minä soveltuvuustesteissä. en osaa sanoa, että miten meni, mutta opiskelemassa ollaan ja monen joukosta valittunakin vielä. testi oli sellanen palikka testin tyyppinen...jatka lukujonoa piirrä seuraava kuvio jne..

        Haastattelussa varmasti suurin tekijä on motivoituminen ja alalle haluaminen.

        Niin, nuo lääkelaskut. Minä olen aikoinani peruskoulusta päässyt 6,7 keskiarvolla ja matikka ollut aina alta seiskan. Nyt ekalla lääkelaskuista läpi, ei ne todellakaan ole niin pahoja ja kukaan ei ole niiden vuoksi jäänyt valmistumatta..heh. meidän koulun enkka jollakin on 16 uusintakertaa, mutta suurin osa pääsee ekalla tai tokalla läpi.
        Juu kokeessa on 2-3 laskua ja niiden vastaus pitää olla täysin oikein, eli laskentatapa saa olla millanen vaan, kunhan vastaus on oikein.

        meillä ei ainakaan lääkehoidossa ole ollut mitään laskuja.

        Näyttöviikko on siis harjoitusjakson jälkeen samassa työpaikassa samalla osastolla. Harjoittelu jaksolla sinulla on oma ohjaaja, mutta näyttöviikolla tämä henkilö vain on eri ihminen.
        Hän tarkkailee sen viikon työskentelyäsi ja sitten siitä on arvio palaute ...sinä, arvioija ja opettaja....


      • neeskutti
        näihin... kirjoitti:

        Hankala arvioida itse, että mitenkä testit ovat menneet. Auttaa jos tutustut vähän ammattiin ja sen vaatimuksiin sekä mietit omia motiivejasi miksi hakeudut alalle yms. Yleensä siihen liittyviä kysymyksiä tulee haastattelussa. Jos sulla ei ole alasta mitään tietoa, ja sanot ihan vääriä asioita, niin varmasti ei pääse. Tuskin niihin muihin juttuihin voi harjoitella. Ne menee miten menee.

        Puhuitko nyt siis että sen joku koe pitää mennä 100% oikein vai minkä pitää mennä...?

        Täytyy mennä oikein virheettömästi. Lääkelaskukurssin lisäksi nykyisin myös lääkehoidon kurssiin saattaa sisältyä muutama lasku joka pitää myös mennä oikein. Mulla oli peruskoulussa matikka viitonen, joten tuskaa teetti. Pidin opiskelusta taukoa puoli vuotta ja otin tunteja. Sitten sain ne läpi. Jos olet edes vähän parempi matikassa kuin minä, niin kyllä ne varmaan onnistuu. Tämä on käsittääkseni aika harvinaista, suurin osa valmistuu ihan ajoissa vaikka ei ekalla kerralla laskuja saakaan läpi.Taukoa täytyy pitää jos olet todella tyhmä matikassa, kuten minä etkä osaa edes peruslakutoimituksia.

        Osaatko sanoa, että suoritetaanko näytöt aina työpaikoilla harjoitteluiden jälkeen, vai kuinka?

        Työharjoitteluun sisältyy näyttöviikko. Käsittääkseni näyttöviikon arvioi joku muu, kuin ohjaajasi työpaikalla. Mulla ei näyttöjä ollut, joten en osaa ottaa paljoa kantaa. Näyttöviikolle tehdään suunnitelma, jossa mietitään kuinka vaadittavat asiat näytetään käytännössä siinä työpaikassa.

        ....Opiskelusta taukoa ja otit mitä, jotain matikankurssituntejako?

        Onko teillä tietoa siitä, että mitenkä menee tai toteutetaan tuo lääkelaskennan koe oppisopimuksessa?

        Kun silloinhan sitä ei periaatteessa ole opiskeltu niin paljoa kuin mitä koulussa opiskeltaisiin... kukaan ei ole opettamassa. Tänään vilkuilin kaverini lääkelaskentakirjaa muutaman vuoden takaa ja oli kyllä niin vaikean tuntuisia, ettei mitään järkeä. Eli totesin ettei niitä voi millään oppia jos ei saa opetusta...

        Ja mitenkäs sitten Ruotsin näyttö toteutuu?
        Nämä kaksi tulisivat olemaan todennäköisesti heikoimmat osaamisalueeni.

        Todella paljon taas kiitoksia vastauksista! :)


      • koulutukseseen

        Itse valmistuin joulukuussa näyttö tuntkinto perusteisesta koulutuksesta ja suurin työ näyttö viikossa oli kun pitää tehdä näyttö suunnitelma jossa pitää näkyä kaikki kriteerit.se pitää ensin hyväksyttää näytön vastaanottajalla ja näytön vastaan ottajalla opella, ennen et saa näyttö aloittaa.se on tavallista työtä näyttöviikolla ja silloinkin saa kysyä jos et jotain tiedä.


      • lisää..
        neeskutti kirjoitti:

        ....Opiskelusta taukoa ja otit mitä, jotain matikankurssituntejako?

        Onko teillä tietoa siitä, että mitenkä menee tai toteutetaan tuo lääkelaskennan koe oppisopimuksessa?

        Kun silloinhan sitä ei periaatteessa ole opiskeltu niin paljoa kuin mitä koulussa opiskeltaisiin... kukaan ei ole opettamassa. Tänään vilkuilin kaverini lääkelaskentakirjaa muutaman vuoden takaa ja oli kyllä niin vaikean tuntuisia, ettei mitään järkeä. Eli totesin ettei niitä voi millään oppia jos ei saa opetusta...

        Ja mitenkäs sitten Ruotsin näyttö toteutuu?
        Nämä kaksi tulisivat olemaan todennäköisesti heikoimmat osaamisalueeni.

        Todella paljon taas kiitoksia vastauksista! :)

        Pidin taukoa ja otin matikantunteja. Opettajan hankin lehti-ilmoituksella.

        Ja mitenkäs sitten Ruotsin näyttö toteutuu?


        Tiedän joitakin aikuispuolella näyttötutkintoa suorittaneita, ja heillä ei ole kuulunut opintoihin yhtään kurssia vierasta kieltä, eikä matematiikkaa, paitsi lääkelaskut. Ei siis lisäksi muuta matikkaa, jota on nuorisopuolella.
        En usko että nuoretkaan suorittaa kieliä näytöissä, vaan näytöt tehdään vain "ammattiopinnoista". Päättötyötä ei myöskään tehdä näyttötutkinnossa. Nuorilla on nykyisin myös fysiikasta kurssi, mutta sitäkään ei ole aikuispuolella. Jos sulla on yksi ammattitutkinto aiemmin suoritettuna, on kyllä ihan varmaa ettei ruotsia tai englantia ole.
        Olen kyllä saanut sen käsityksen ettei näitä aineita olisi kenelläkään.



        tai toteutetaan tuo lääkelaskennan koe oppisopimuksessa?

        Varmasti samalla lailla. Tunteja oppisopimuslaisilla on myös jonkunverran koulussa, vaikkakin päiväopiskelijoita vähemmän. Tehdään koulussa koe kurssin päätteeksi, ja jaetaan työpaikalla lääkkeitä kaapista kuppeihin.
        Kokonaan ilman kontaktiopetusta ei oppisopimustakaan voi suorittaa.



        Voisit laittaa sähköpostia koulun opinto-ohjaajalle tai tutkinnosta lisätietoa antavalle. Yleensä yhteystiedot löytyy koulujen nettisivuilta tutkintoa käsittelevästä kohdasta.
        Ne kyllä vastaa mielellään kysymyksiin.


      • ,,,,,
        lisää.. kirjoitti:

        Pidin taukoa ja otin matikantunteja. Opettajan hankin lehti-ilmoituksella.

        Ja mitenkäs sitten Ruotsin näyttö toteutuu?


        Tiedän joitakin aikuispuolella näyttötutkintoa suorittaneita, ja heillä ei ole kuulunut opintoihin yhtään kurssia vierasta kieltä, eikä matematiikkaa, paitsi lääkelaskut. Ei siis lisäksi muuta matikkaa, jota on nuorisopuolella.
        En usko että nuoretkaan suorittaa kieliä näytöissä, vaan näytöt tehdään vain "ammattiopinnoista". Päättötyötä ei myöskään tehdä näyttötutkinnossa. Nuorilla on nykyisin myös fysiikasta kurssi, mutta sitäkään ei ole aikuispuolella. Jos sulla on yksi ammattitutkinto aiemmin suoritettuna, on kyllä ihan varmaa ettei ruotsia tai englantia ole.
        Olen kyllä saanut sen käsityksen ettei näitä aineita olisi kenelläkään.



        tai toteutetaan tuo lääkelaskennan koe oppisopimuksessa?

        Varmasti samalla lailla. Tunteja oppisopimuslaisilla on myös jonkunverran koulussa, vaikkakin päiväopiskelijoita vähemmän. Tehdään koulussa koe kurssin päätteeksi, ja jaetaan työpaikalla lääkkeitä kaapista kuppeihin.
        Kokonaan ilman kontaktiopetusta ei oppisopimustakaan voi suorittaa.



        Voisit laittaa sähköpostia koulun opinto-ohjaajalle tai tutkinnosta lisätietoa antavalle. Yleensä yhteystiedot löytyy koulujen nettisivuilta tutkintoa käsittelevästä kohdasta.
        Ne kyllä vastaa mielellään kysymyksiin.

        Tosi monimutkaiselta tuntuu nämä koulutukset. Käsittääkseni oppisopimuskoulutusta on nuorilla ja aikuisilla. Molemmat voi myös valita päiväopiskelun. Käsittääkseni näyttötutkintoja on vain aikuisilla. Ja miten nämä kaikki sitten sisältöjensä puolesta eroavat??
        Ehkä tarkimmat tiedot saa koulusta.


      • suski76
        koulutukseseen kirjoitti:

        Itse valmistuin joulukuussa näyttö tuntkinto perusteisesta koulutuksesta ja suurin työ näyttö viikossa oli kun pitää tehdä näyttö suunnitelma jossa pitää näkyä kaikki kriteerit.se pitää ensin hyväksyttää näytön vastaanottajalla ja näytön vastaan ottajalla opella, ennen et saa näyttö aloittaa.se on tavallista työtä näyttöviikolla ja silloinkin saa kysyä jos et jotain tiedä.

        juu, olen kanssa yhden suunnitelman tehnyt ja oli silloin ekalla kerralla kova homma. Seuraavat meneekin sitten jo hieman helpommin Meille oli vielä annettu väärää infoa silloin, että kun oltiin kaks viikko työssäoppimisen ja näyttöviikon välillä koulussa, että saatas tehdä sitä silloin, mutta olikin sitten vaan kolme päivää aikaa ennenkuin sen piti olla jo työpaikalla.


    • opettaja1

      Lääkelaskenta ei ole vaikeaa, kun vain muistaa käyttää omaa päätään ja opetella yksikönmuunnokset kunnolla. Toki jakaminen jakokulmassa ja lukujen kertominen kannattaa opetella. Myös vastauksen suuruusluokkaa kannattaa miettiä.

      • että englanti.

        "Jos sulla on yksi ammattitutkinto aiemmin suoritettuna, on kyllä ihan varmaa ettei ruotsia tai englantia ole.
        Olen kyllä saanut sen käsityksen ettei näitä aineita olisi kenelläkään."

        Englannista en muista, mutta ruotsi on ammattitaitovaatimuksissa yhtenä osana näyttöä. Se tulee viimeisessä, valinnaisessa tutkinnon osassa.


    • liisumi

      Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja (120 ov, 3 vuotta)

      Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa on yhdeksän koulutusohjelmaa, joista opiskelija valitsee opintojen loppuvaiheessa yhden. Koulutusohjelmat ovat:

      * asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma
      * ensihoidon koulutusohjelma
      * kuntoutuksen koulutusohjelma
      * lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma
      * mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma
      * sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma
      * suu- ja hammashoidon koulutusohjelma
      * vammaistyön koulutusohjelma
      * vanhustyön koulutusohjelma

      Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä muutoksen suuntana on viime vuodet ollut siirtyminen laitoshuollosta avopalveluihin. Palvelujen tarjoajien kirjo on lisääntynyt. Valtaosan palveluista tuottaa edelleen julkinen ala, kunnat, kuntayhtymät ja valtio, mutta yhä enemmän palveluja tuottavat myös järjestöt ja yksityiset ammatinharjoittajat. Palvelujen tuottamista säätelevät sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja normit sekä ammattietiikka.

      Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut on pätevä sosiaali- ja terveysalan perustason hoito- ja hoivatyöhön, jossa edellytetään teoreettista tietoa ja monipuolista työvälineiden ja -menetelmien hallintaa. Teoriatietoa sovelletaan laajasti työtehtäviin hyvin erilaisissa työympäristöissä. Työtehtävät ovat monipuolisia, vastuullisia ja vaativat itsenäisiä ratkaisuja.

      Tutkinnon yhteisten ammatillisten opintojen tavoitteena on oppimaan oppimisen ja tiedonhankinnan taito, sosiaali- ja terveysalan ammattien yhteiskunnallisen perustan ja ammattietiikan hallinta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän tunteminen. Lisäksi tavoitteena on hyvät vuorovaikutustaidot sekä asiakkaan tai potilaan kasvun tukeminen ja ohjaaminen. Hoito- ja huolenpidon osaamista on perushoito, lääkehoito, ensiapu, huolenpitotoiminnot sekä niihin liittyvä aseptiikan ja työsuojelun hallinta. Kuntouttavan työotteen käyttäminen kaikessa hoito- ja huolenpitotyössä on keskeisenä tavoitteena. Kuntoutumisen ja toimintakykyisyyden tukeminen ovat myös ammattitaitovaatimuksia. Asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma

      Asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma

      Asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelman suorittanut osaa toimia sosiaali- ja terveysalan sihteerin työssä avohuollossa, laitoksissa ja järjestöissä. Hän osaa kuntouttavan työotteen mukaan suunnitella, hoitaa ja arvioida potilaiden hoitoa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä lähihoitajan vastuualueella.

      Alan työpaikkoja ovat terveyskeskusten vastaanotoissa, erikoissairaanhoidossa vuodeosastoilla ja poliklinikoilla, saneluiden kirjoittamisyksiköissä ja sosiaalihuollon eri toimintayksiköissä sekä yksityisillä lääkäriasemilla.

      Ensihoidon koulutusohjelma

      Ensihoidon koulutusohjelman suorittanut osaa hoitaa perustason ensihoitoa vaativia potilaita eri toimintaympäristöissä. Hän osaa käyttää työssään ihmisen hoitamisen, anatomian ja fysiologian, lääkehoidon ja alan säädösten tietoperustaa, osaa tehdä moniammatillista viranomaisyhteistyötä sekä tiedottaa potilaan hoitoon liittyvistä asioista. Hän osaa ottaa työssään huomioon erilaisten sairauksien ja vammojen vaikutukset ihmisen elintoimintoihin ja käyttäytymiseen, osaa ehkäistä komplikaatioiden syntymistä ja toimia aseptisesti. Hän osaa käyttää työssään hoitovälineitä ja lääkintälaiteita turvallisesti ja osaa laitteiden huollon. Hän osaa toteuttaa potilaan repositio- ja tuentahoitoja sekä osaa ohjata potilasta niissä. Alan työpaikkoja on mm. sairaankuljetuksessa, terveyskeskusten ja sairaaloiden päivystysvastaanotoilla, poliklinikoilla ja perioperatiivisissa hoitoyksiköissä.

      Kuntoutuksen koulutusohjelma

      Kuntoutuksen koulutusohjelman suorittanut tuntee ja osaa toimia kuntoutuksen palvelujärjestelmässä. Hän osaa vahvistaa asiakkaan toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä erilaisissa asumismuodoissa. Hän osaa tukea ja ohjata asiakkaan arkea ja vapaa-aikaa.

      Hän hallitsee kuntoutuksessa käytettävän perusteknologian ja osaa toteuttaa erilaisia kuntoutuksen muotoja yhteistyössä kuntoutuksen muiden ammattihenkilöiden kanssa. Hän osaa ohjata asiakkaan itsenäistä selviytymistä tukevien apuvälineiden käyttöä. Hän osaa toteuttaa tavoitteellista ja terveyttä edistävää liikuntaa, avustaa erityisliikunnassa sekä toteuttaa ja arvioida asiakkaan kuntoutukseen liittyvää lääkehoitoa.

      Alan työpaikkoja ovat asiakkaan kotiympäristö, kotihoidon työpaikat, päiväsairaalat, välimuotoisen asumisen työpaikat, toiminta- ja työkeskukset, työpajat, palvelukeskukset, kolmannen sektorin erilaiset työpaikat, terveyskeskusten vuodeosastot ja kuntoutumisyksiköt, kuntoutumislaitokset, kylpylät ja henkilökohtaisen avustajan tai ryhmäavustajan työpaikat.

      Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma

      Lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelman suorittanut osaa terveiden vastasyntyneiden hoidon sairaaloissa ja kodeissa. Hän osaa lasten perustason sairaanhoidon. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten päivähoitoa päiväkoti- ja perhepäivähoidossa sekä ohjata lasten leikkiä ja toimintaa. Hänellä on osaaminen osallistua varhaiskasvatuksen toteuttamiseen työryhmän jäsenenä sekä toimia koulunkäyntiavustajana.

      Alan työpaikkoja ovat lasten päivähoito eri muodoissaan (lastentarha, lastenkoti, perhepäivähoito), sairaalat, koululaisten iltapäivätoimintaa toteuttavat järjestöt tai vastaavat ja erilaiset koulut (koulunkäynnissä avustaminen), nuorten kasvatusta ja hoitoa toteuttavat tahot julkisella ja yksityisellä sektorilla ja järjestöissä.

      Mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma

      Mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelman suorittanut osaa kohdata eri-ikäisiä mielenterveys- tai päihdeongelmaisia yksilöllisesti sekä kuntouttavaa työotetta käyttäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida heidän hoitoaan. Hän osaa toimia mielenterveys- ja päihdetyön verkostoissa ja toteuttaa hoitoa ja kuntoutusta moniammatillisen työryhmän jäsenenä.

      Alan työpaikkoja on psykiatrisissa sairaaloissa ja avohoidon yksiköissä, vanhustenhoitolaitoksissa, päiväosastoilla, päivätoimintakeskuksissa, kuntouttamiskodeissa, tehostetussa perhetyössä ja tuetussa asumisessa sekä päihdetyön kuntoutuslaitoksessa ja asumispalveluyksikössä.

      Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma

      Sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelman suorittanut osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan sairaanhoitoa ja lääkehoitoa perushoidon eri osa-alueilla kuntouttavaa työotetta käyttäen. Hän osaa huolehtia asiakkaan tai potilaan yksilöllisistä tarpeista eri hoito- ja hoivaympäristöissä.

      Alan työpaikkoja ovat terveyskeskusten vastaanotot ja vuodeosastot, sairaaloiden vuodeosastot, kotihoito, palvelutalot, vanhusten hoitolaitokset.

      Suu- ja hammashoidon koulutusohjelma

      Suu- ja hammashoidon koulutusohjelman suorittanut osaa edistää asiakkaiden suun terveyttä erilaisissa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä. Hän osaa suun ja hampaiden perushoidon sekä hammaslääkärin avustamisen kariologisessa ja paradontologisessa hoidossa. Lisäksi hän osaa avustaa hammaslääkäriä suun ja hampaiden erikoishoidossa.

      Alan työpaikkoja ovat hammashoitolat, hammaslääkäreiden vastaanotot tai hampaiden hoitoon erikoistuneet klinikat. Työpaikkana voi olla myös julkinen tai yksityinen hoitolaitos, jossa tarvitaan suu- tai hammashoidon asiantuntijuutta.

      Vammaistyön koulutusohjelma

      Vammaistyön koulutusohjelman suorittanut osaa kohdata eriikäisiä vammaisia henkilöitä yksilöllisesti sekä kuntouttavaa työotetta käyttäen suunnitella, toteuttaa ja arvioida heidän hoitoaan. Hän osaa toimia vammaistyön verkostoissa ja toteuttaa hoitoa ja kuntoutusta moniammatillisen työryhmän jäsenenä. Hän osaa tukea vammaista henkilöä ammatillisessa koulutuksessa, itsenäisessä, tuetussa tai ohjatussa työssä sekä eri asumismuodoissa. Hän osaa toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa. Hän osaa huolehtia vammaisen henkilön yksilöllisistä tarpeista ja ohjata häntä apuvälineiden käytössä.

      Alan työpaikkoja ovat kuntien, kuntayhtymien, yksityisten palvelujen tuottajien, vammaisjärjestöjen ja säätiöiden toimintayksiköt, kuten asumisyksiköt, palvelutalot, perhekodit, perhehoito, perheet ja päivähoito, opetus, laitoshoito, työ- ja toimintakeskukset ja tuettu työ.

      Vanhustyön koulutusohjelma

      Vanhustyön koulutusohjelman suorittanut osaa kohdata vanhuksia yksilöllisesti ja kuntouttavaa työotetta käyttäen tukea heidän voimavarojaan. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vanhusten hoitoa ja kuntoutusta. Hän osaa toimia vanhustyön verkostoissa ja moniammatillisen työryhmän jäsenenä. Hän osaa toteuttaa ja arvioida vanhusten hoidossa käytettävää lääkehoitoa. Hän osaa huolehtia vanhuksen yksilöllisistä tarpeista ja ohjata häntä tarvittaessa apuvälineiden käytössä. Hän osaa edistää vanhuksen arjen mielekkyyttä eri menetelmin.

      Alan työpaikkoja on kotihoidossa, päiväkeskuksissa, päiväsairaaloissa, terveyskeskusten vuodeosastoilla, vanhainkodeissa, pitkäaikaissairaaloissa, sairaalan dementiayksiköissä, geriatrisilla ja psykogeriatrisilla osastoilla, asumispalveluyksiköissä, palvelutaloissa, pienryhmäkodeissa ja niiden toimintakeskuksissa.

      Jatko-opintomahdollisuudet

      Kolmevuotisen perustutkinnon suorittaminen tuottaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Perustutkinnon näyttötutkintona suorittaneella on yleinen jatko-opintokelpoisuus ammattikorkeakouluun. Yliopistoasetuksen nojalla yliopisto voi halutessaan todeta, että myös näyttötutkintona suoritettu ammatillinen perustutkinto tuottaa opintoja varten riittävät tiedot ja valmiudet ja kelpoisuuden yliopisto- opintoihin. Luontevia jatkokoulutusväyliä ovat sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto sosiaali- tai terveysalan ammatteihin. Yliopistoissa suoritettavia jatko-opintoja voivat olla hoitotieteen, terveystieteen, kansanterveystieteen ja yhteiskuntatieteen korkeakoulututkinnot sekä lääketieteen ja hammaslääketieteen lisensiaattitutkinnot.

    • hoitotyöläinen

      Valmistuin lähihoitajaksi oppisopimuksella 50 vuotiaana hyvin paperein :-) voitte uskoa kuinka jännitin lääkelaskuja ym. Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa uskaltaa pyytää opettajaa "kädestäpitäen" opettamaan niitä laskuja ja kaavioita jos vaikealta tuntuu ja kotonakin niitä harjoitella. Niin minä tein ja kerralla meni läpi. Anatomian koin myös haasteelliseksi siinäkään ei muistaakseni saanut kovin isoja virheitä tulla, vai muistanko väärin. Motivaatiota täytyy kyllä olla opiskeluun ja todellista halua hoitotyöhön.

      • SUUNNITTELEN

        Onko tietoa, miten lähihoitaja pärjää yrittäjänä?Perustamiskulut ? ym.


      • tietoa
        SUUNNITTELEN kirjoitti:

        Onko tietoa, miten lähihoitaja pärjää yrittäjänä?Perustamiskulut ? ym.

        Kellään kokemusta lähihoitajasta yrittäjänä... ?


    • Koikkalainen69

      Testeistä? Mitä kysymyksiä? Ja miten vastataan?

    • Anonyymi

      Oliko opetuksessa esitelmiä?? Pitikö niitä pitää??

    • Anonyymi

      Miten sahu harjoittelupaikassa ruotsin ja englannin näyttö, kun ohjaaja sanoi, että pitäisi asiakkaan kanssa joka osaa ruotsia, mutta enhän minä helvetti sitä ruotsia ulkoa osaa lapulle joo kirjoittaisin mutt se asiakas voi kysyy mitä vain ruotsiks voi helvetti soikoon että stressaa se varmaan jäi sit siihen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe