Asun Helsingin kantakaupungissa vajaa 80 neliöisessä asunnossa. Asunnon arvo on noussut vuodesta 2002 noin 30-35%. Käytännössä se tarkoittaa aika paljon rahaa.
Jos sen asunnon hinta nyt on korkeimmista huipuista laskenut 4%, ollaan vielä mukavasti plussalla. Vaikka laskua tapahtuisi seuraavan vuoden aikana vielä 10%, ollaan vielä mukavasti plussalla.
Toinen asia on, kuka uskoo että kantakaupungissa hyväkuntoisen, hyväpohjaisen perheasunnon hinta laskee tuollaista vauhtia? En minä ainakaan. Hinta laskee aina ensin ja eniten rajatapauksissa; kauempana keskustasta, huono taloyhtiö, asunto huonossa kunnossa jne jne.
Vaikka siis myisin asunnon siinä vaiheessa kun sen hinta olisi (huipuista) laskenut sen 14-15%, olisin silti vielä mukavasti plussalla verrattuna hankintahintaan.
Jos taas olisin maksanut vuokraa vuodesta 2002 ja odottanut sopivaa hetkeä asunnon ostoon (se hetki kun myyn asuntoni 15% halvemmalla huipuista??), olisin maksanut vuokraa aika paljon.
Jos olisin maksanut vuokraa keskiarvona tälle 7 vuodelle 500 euroa kuussa (erittäin halpa esimerkki, ihan vaan esimerkkinä, oikeat vuokrat varsinkin vastaavasta asunnosta liikkuivat jo tuolloin n. 1000 e pinnassa), olisin maksanut nyt tähän mennessä vuokraa 42 000 eunukkia.
Eli kumpi oli kannattavampaa, ostaa asunto 2002 ja saada siitä (spekulaatiota) vuoden sisällä "vain" 15-20% noussut hinta, vai odottaa tähän päivään asti huimia pudotuksia jona aikana olisin heittänyt vähintään 42 000 euroa vuokrana kankkulan kaivoon?
Joku tietysti taas on saanut varman tiedon raviradan Eskolta siitä, että Helsingin kantakaupungissa asuntojen hinta laskee tulevan parin vuoden aikana 40-80%, mistä syystä on kannattanut odottaa ja maksaa vuokraa -sen saa korkojen kanssa takaisin =) =)
Niin ja toinen asia mitä monessa muussakin ketjussa on jo todettu, olen samalla asunut juuri sellaisessa asunnossa minkä olen halunnut ja mitä olen tarvinut, ei ole tarvinut olla kavereiden/äidin helmoissa odottelemassa romahdusta.
näin se menee
7
304
Vastaukset
- niin kaikki on
vain spekulatiivistä paskaa millä ei ole mitään merkitystä.
- helppo vastaus
"""Eli kumpi oli kannattavampaa, ostaa asunto 2002 ja saada siitä (spekulaatiota) vuoden sisällä "vain" 15-20% noussut hinta, vai odottaa tähän päivään asti huimia pudotuksia jona aikana olisin heittänyt vähintään 42 000 euroa vuokrana kankkulan kaivoon?"""
On ollut kannattavampaa ostaa vuonna 2002 vaikka hinnat laskisivat kuplan huipulta 30%. Tuon nousukauden tuoman kuplan sulaminen ei haittaa pätkääkään hyvissä ajoin ostaneita. Heillä on varaa myydä asuntonsa markkinahintaan, mutta 2006-2008 ostaneilla ei ole. Viime vuosina ostaneet on siis pelattu pois asuntomarkkinoilta ja heidän on asuttava nykyisissä asunnoissaan useiden vuosien ajan.- ole pakko
siellä itse asua. Kämpän voi laittaa vuokralle sikahinnalla. Markkinoista päätellen ainakin halukkaita varmaan olisi.
- itsellensä
ole pakko kirjoitti:
siellä itse asua. Kämpän voi laittaa vuokralle sikahinnalla. Markkinoista päätellen ainakin halukkaita varmaan olisi.
toinen kämppä mainitsemillasi sikahinnoilla vai?
- omaisuus on
realisoimatta, ei voi sanoa yhtään mitään.
Suomem valtin mehavelkojen takana on maata, metsää kouluja ja sairaaloita. Realisointitilanteessa moniko maksaisi sairaalarakennuksesta edes rakennuskustannuksia vastaavaa hintaa. - olet maksanut
korkoja 7 vuodessa????????????
- Nyt vuokralla
Ostettiin 2002 ja myytiin 2007 tupla voitolla.
Nyt taas kohta ostetaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 925961
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804772Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv953017Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262800Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262065Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191496Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351057Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125960- 48764