Sain lahjaksi Sony a200-järkkärin, ja nyt olen jokseenkin pulassa objektiivien kanssa. Aikaisemmin olen kuvannut canon s5:lla, ja järkkärien kanssa olen aika lailla pihalla kaikesta.
Sonyn mukana tuli 18-70 mm:n putki, mutta minulla olisi tarvetta erityisesti tarkkoihin lähikuviin ja toisaalta pitäisi saada kohtuullisia kuvia kauempana olevista kohteista. Lähikuvia pitäisi saada otettua ensisijaisesti työn puolesta koruista, ja harrastuksena ötököistä ja kukista yms.
Millaisia putkia minun kannattaisi hankkia? Mitään huippuhienoja systeemejä eivät rahavarat anna myöten, mutta millaisilla pääsisi alkuun? Kaikki apu on tervetullutta!
Apua vasta-alkajalle
4
603
Vastaukset
- apuja...
Tässä onkin vaikea yhtälö. Hyvät objektiivit ovat aina hinnakkaita. Lähikuvaukseen on suositeltavaa olla kiinteäpolttovälinen makro-objektiivi. Itselläni on 50 mm:n makro-objektiivi. Siitä huolimatta suosittelisin pitempää polttoväliä. Näin pysyt hiukan kauempana kohteesta ja etenkin ötököiden kuvaaminen on helpompaa kun ne eivät pelästy niin helposti.
Tamron ja Sigma ovat objektiivivalmistajat joiden valikoimista löydät edullisimmat hinnat, mutta makro-objektiivien kohdalla hinnat eivät silti ole halpoja.
Lisäksi tuotekuvaukseen tarvitset hyvän jalustan. Parinkympin markettijalustat voit unohtaa.
Sisätiloissa korujen kuvaaminen vaatii aina lisävaloa. Halvimmillaan valaisimina voisi olla pari kappaletta loisteputkilla varustettua ns. työvalaisinta. Halogeenivalaisimia ei pidä käyttää niiden kovan lämpenemisen vuoksi.
Hyvä vaihtoehto voisi myös olla ulkoinen salamalaite jonka valoa voi ohjailla vaikkapa styroksista leikatuilla pienillä heijastimilla.
Jalustalla tapahtuvassa kuvauksessa kannattaa käyttää kameran itselaikaisinta (2 tai 10 sekunnin viive). Näin ehdit ottaa sormen pois laukaisinnapilta ennen kameran laukeamista. Tämä sen vuoksi että varsin tukevakin jalusta voi joustaa aavistuksen laukaisinta painaessa.- hmm.
Kiitos vinkeistä! Kohtuullinen jalusta löytyykin jo (parempi on suunnitelmissa hankkia), ja valaistuspuoli on melkolailla järjestyksessä, kun olen tuolla canonilla ottanut korukuvia tähän asti. Tuo itselaukaisusysteemi on myös ollut canonilla käytössä.
Mutta täytyy tuota makro-objektiivia alkaa sitten katsella...:)
- Esimerkkiä.
50-100 millin väliltä oleva makro-objektiivi lähikuviin ja jokin 200-300 millinen tele niin niillä pötkii jo varsin pitkälle pienikennoisella systeemillä.
- alkuun
Makroilussa jos kiinnität objektiivin kameraan "väärin päin".
Kauempina olevat tavoitat edullisimmin telejatkeella.
Valaisuun käyttäisin rengassalamaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971483- 2091438
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59970Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31959Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K50737Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut4673Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉53672En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40656Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.34650