juoksuinen narttu näyttelyissä???

saako mennä???

Odottelemme kultsunartulle juoksuja lähiaikoina,
ja parit näyttelyt osuvat juuri juoksujen aikaan,
saammeko mennä nartun kanssa näyttelyyn, vai pitääkö odottaa kun juoksut ovat ohi?
Luulen ainakin että näyttelyissä olevat urokset voisivat olla sekaisin päästään, ja niiden omistajilla kova työ pidellä poikia ojennuksessa.
Muistelisin että kielto oli olemassa ainakin
10-15 vuotta sitten, taitaa olla kauemminkin.
Kiitos vastauksista.

22

9573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

      näyttelysäännöt sallivat myös juoksuaikaisen nartun osallistumisen.

      Kuitenkin, muistathan muutaman pienen kohteliaisuussäännön, eli pidä narttu sivummalla tai mielellään häkissä mahdollisimman paljon, ettei muut häiriinny. Samoin, älä vie narttua urosten lähelle turhaan. Pissatuksetkin pitäisi hoitaa hieman ovista kauempana, ettei jokainen uros sitten merkkaa nartun pisujen päälle. On kohteliasta myös sanoa naapureille että omalla on juoksut, osaavat näin varautua.

      Tarkkana saat olla itse, on uroksia jotka ovat nopeampia kuin elosalama mutta kyllä siellä pärjää.

    • ******

      Hei.

      Meillä on nartun tiineys jo puolivälissä,
      ja ihmettelin tässä, voiko silloin enään viedä näyttelyyn.
      Onko nartulle liikaa stressiä siinä vaiheessa,
      ja mitä sanoo tuomari kun narttu on jo hieman pullea vatsan seudulta?

      • vähän...

        Riippuu vähän siitä kuinka paljon pullottaa ja haittaako jopa liikkumista...

        Periaatteessahan tuomio voi olla jopa EVA, jos koiraa ei tiineyden takia tulleiden muutosten takia voi kaikilta osin arvostella.

        Sääntöjen mukaanhan osallistua eivät saa imettävät nartut tai nartut joilla on pennut mukanaan.

        Stressaantumiseen osaat tietysti parhaiten vastata sinä itse joka tunnet kuinka herkkä koirasi on.

        Mutta eiköhän tuosta selviä ihan terveellä maalaisjärjellä ja muistamalla, että tulee niitä näyttelyitä tulevaisuudessakin


      • miksi kantava
        vähän... kirjoitti:

        Riippuu vähän siitä kuinka paljon pullottaa ja haittaako jopa liikkumista...

        Periaatteessahan tuomio voi olla jopa EVA, jos koiraa ei tiineyden takia tulleiden muutosten takia voi kaikilta osin arvostella.

        Sääntöjen mukaanhan osallistua eivät saa imettävät nartut tai nartut joilla on pennut mukanaan.

        Stressaantumiseen osaat tietysti parhaiten vastata sinä itse joka tunnet kuinka herkkä koirasi on.

        Mutta eiköhän tuosta selviä ihan terveellä maalaisjärjellä ja muistamalla, että tulee niitä näyttelyitä tulevaisuudessakin

        pitäisi viedä, stressaa varmasti jonkinverran. Ja juoksuiset, muistakaa kaikki pitää juoksuiset sivummalla, toivoo uroksen omistaja :)


      • terristi
        vähän... kirjoitti:

        Riippuu vähän siitä kuinka paljon pullottaa ja haittaako jopa liikkumista...

        Periaatteessahan tuomio voi olla jopa EVA, jos koiraa ei tiineyden takia tulleiden muutosten takia voi kaikilta osin arvostella.

        Sääntöjen mukaanhan osallistua eivät saa imettävät nartut tai nartut joilla on pennut mukanaan.

        Stressaantumiseen osaat tietysti parhaiten vastata sinä itse joka tunnet kuinka herkkä koirasi on.

        Mutta eiköhän tuosta selviä ihan terveellä maalaisjärjellä ja muistamalla, että tulee niitä näyttelyitä tulevaisuudessakin

        kaivella sääntöjä mutta muistaakseni, jos oletettuun syntymään on alle 21 päivää, kantava narttu ei saa osallistua, kuten ei myöskään imettävä ja synnytyksestäkin pitää olla kulunut melkein 2 kuukautta. Tarkemmin kennelliiton sivuilta.

        MUTTA, mielestäni suurinta typeryyttä on viedä tiineenä oleva narttu näyttelyyn, koskaan ikinä! Se on aina stressi ja kun viime aikoina on näyttelyissä levinnyt tautia jos toistakin, miksi ehdointahdoin lähteä altistamaan. Meillä ei tiineen nartun aikana käy muutkaan lauman koirat näyttelyissä, näyttelyitä tulee uusia, koiran terveyttä en riskeeraa oman itsekkyyden takia.


      • Anonyymi

        Itse en veisi. Koira voi stressaantua.


    • -------------------

      on niitä juoksuisiakin nähty, mutta eikös ole kiellettyä jos on selkeä kiima päällä.

      • etkö osaa

        lukea kun oikeat vastaukset on annettu yllä?


    • ...........

      saa viedä mutta itse en veisi. juoksuinen narttu ei mun mielestä ole oikein edukseen kehässä, keskittyy ihan liikaa muihin juttuihin. ja urosten lisäksi saat varoa myös muita narttuja. jotkut nartut eivät voi sietää juoksuista narttua lähellään ja voivat käydä päälle

    • uroksen_omistaja

      en itse menisi juoksuisen nartun kanssa kehää, sillä se mitä luultavammin saisi urosten pään pyörälle ja pilaisi vain niiden kehäkierroksen. Itse olin urokseni kanssa mätsärissä ja paikalla oli myös juoksuinen narttu: koirani esittämisestä ei meinannut tulla mitään kun tämä narttu oli koko kehän laidalla. Urokseni ei keskittynyt, eikä malttanut antaa tuomarin kunnolla tutkia isteään kun piti vain nartun perään katsella.

      • juoksunarttujen kanssa

        SIVUUN odottamaan vuoroanne! Jos on pakko osaalistua juuri siihen tiettyyn näyttelyyn. Toivon lämpimästi, uros-koiran äiti :)


      • vie koskaan
        juoksunarttujen kanssa kirjoitti:

        SIVUUN odottamaan vuoroanne! Jos on pakko osaalistua juuri siihen tiettyyn näyttelyyn. Toivon lämpimästi, uros-koiran äiti :)

        juoksuisia narttuja näyttelyyn. Ensinnäkin narttu itse ei ole parhaimmillaan ja toisekseen en halua pilata urosten näyttelyitä.
        Suomessakin järjestetään niin paljon näyttelyitä, että eiköhän sitä juoksun jälkeen johonkin kerenne.. :)


    • hippuli

      Näyttelymaksut sen verran kovia että me ainakin mennään oli juoksu tai ei... toki en varaa näyttelyitä vartavasten "juoksuille" vaan arvioin juoksujen ajankohtaa, toisinaan menee pahasti metsään.

      • Anonyymi

        No niin tietysti te menette pilaamaan uroskoirien näyttelyitä ettekä ajattele muita pätkääkään.


    • kääpiösnautserigirl

      saat mennä, olen itsekin ollut. Muista vain ettei koira saa ärsyttää uroksia

      • Anonyymi

        No varmsti urokset ärsyyntyy jos juokuinen kääpiösnautserit vielä samalla kisapöydällä tuomarin tutkittavana.


    • Menetettiin serti:(

      Olin kerran pystykorvamme kanssa kehässä, jossa oli alle puolituntia aikaisemmin oli ollut kunnon lauma narttuja, yhdellä juoksut....Kaikki 8 uroskoiraa vetivät koko kehän maa kuonossa ja rytinällä. Seuraavaksi tulivat Karjalankarhukoiraurokset....oli kamalan näköista kun nämä vetivät vielä kovempaa isoja ukkoja perässään, eikä paljo kehuja kertynyt. Olisi voinut nartun omistaja olla kohteliaampi, ja pitää koira erillään, vaan tämä kierritti koiraa muiden seassa aivan pokkana, sinne meni serti meidän pojalta!

      • Anonyymi

        Niinpä, ei nää paljon muita ajattele .... muuta kuin että totta kai voi mennä kun ei ole säännöissä kielletty.


    • Anonyymi

      Ei saa olla!

      • Anonyymi

        Tai siis mennä näyttelyihin.


    • Anonyymi

      Jos nartun vie näyttelyyn niin se pitää päästää vapaaksi myös urosten nähtäväksi ja tutkittavaksi.

    • Anonyymi

      saa mennä, mutta osa ihmisistä etenkin urosten omistajat voi olla vähän ärsyyntyneitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe