TELE F laskuttaa 64€/TUNTI

Netin käytöstä

Sain jokin aikaa sitten yllättävän suuren puhelinlaskun. Tarkastellessani laskuerittelyä paljastuikin että olin sen mukaan käyttänyt internettiä tiettynä päivänä kahteen otteeseen. Yhteys oli kestänyt tunnin verran.

Minulla on normaalisti käytössä kaksi kannykkää ja kaksi liittymää. Niistä toista pystyy käyttämään internet-sivujen selaamiseen. Olen käyttänyt sitä liittymää (Dna) myös nettikäyttöön ja sen liittymän kanssa minulla on rajaton internet-käyttöoikeus 9€:n kuukausihinnalla. Minulla on läppäri ja käyn sillä internetissä käyttäen kännykkää modeemina silloin kun kiinteää liittymää ei ole käytettävissä tai yhteys pätkii jostain syystä.

Siihen aikaan olin lainannut toisen kännykän kaverille ja käytin Telen liittymää internet-yhteyden mahdollistavassa kännykässä. Soitin sillä edellisenä päivänä edullisia sunnuntai puheluita. Minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa sunnuntain- ja maanantain vastaisen yön internetin käytöstä, eikä siitä milloin olen vaihtanut Dna-liittymän Sim-kortin takaisin kyseiseen kännykkään. Yritin katsoa em. asiaa kännykän lokitiedoista, mutta ne eivät enää ulottuneet kyseiselle ajanjaksolle. Tuo asia on voinut tapahtua vahingossa ja se onnistuu Telen sim-kortilla vaikka yhdistää läppärin nettiin käyttäen Nokian PC suite-ohjelmassa DNA:n asetuksia.

Tein asiasta reklamaation ja pyysin operaattoria tarkistamaan teletunnistetiedot jotta voisin varmistua tilanteesta. Telen kanssa käydyn keskustelun perusteella koen että kyseinen operaattori, joka mainosti aiemmin itseään halpaliittymänä pitää täysin oikeutettuna kiskoa asiakkailta ylisuuria hintoja netin käytöstä. Luottamukseni operaattoriin on mennyt.

Koin tuon tilanteen järkyttävänä rahastuksena. TeliaSoneralle kuuluvan Telen hinnan mukaan 1M tiedon siirtoa maksaa 1.5€.
Eli jo pelkkä yhden sivun lataaminen vaatii monesti jo tuon megan tietoa eli maksaa sen 1,5€.

Pidän hintaa Telen simkortilla mahdollisesti vahingossa tehdystä internet- käytöstä kohtuuttoman kalliina varsinkin kun tiedonsiirtonopeudet ovat kasvaneet. Se mahdollistaa järjettömän suuret käyttömaksut kyseisellä taksalla. Ajatella, jos nettivierailu olisikin kestänyt tunteja ja olisin lataillut esim. useampia videoklippejä olisi yksi internet istunto saattanut maksaa hyvinkin sellaiset 600€. Jos toimintaa olisi jatkunut useita päiviä tai viikkoja lasku olisi pyörinyt jo tuhansissa euroissa.
Tuo on todella järkyttävä hinta aikana, jona internet ei ole kenellekkään mitään yleellisyyttä.

Tuon kokemuksen perusteella en suosittele kellekkään Telen liittymiä. Kohtelu on tuntunut minusta ylimieliseltä eikä Teleä tunnu kiinnostavan se mitä asiakkaat tuollaisista hinnoista ajattelevat.

9

2395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käyttäjä vastaa teoistaan

      Mietipä hetki rauhallisesti äskeitä vuodatustasi:

      Sinulla on ollut tietoa liittymien datahinnoista ja sinulla on varsinainen dataliittymä ihan nettikäyttöä varten. Se on aivan sinun oma asiasi, lainaatko puhelinta toiselle ja surffaatko sen aikaa sellaisella liittymällä, jossa ei ole kiinteää datahinnoittelua.

      "TELE F laskuttaa 64€/TUNTI" Tämä väitteesi on täysin perusteeton. Telefinland laskuttaa 1,5€/Mt, yhteyden kestolla ei ole mitään vaikutusta hintaan. Se määrä voi kertyä muutamassa sekunnissa, kuten itsekin jo tiesit, tai vaihtoehtoisesti useiden vuorokausien aikana, jos selattava sivu on pieni ja se päivitetään harvakseltaan. Määrä- ja aikaveloituksia ei voi vertailla kekskenään, niistä saa silloin täysin väärän kuvan.

      "Telen kanssa käydyn keskustelun perusteella koen että kyseinen operaattori, joka mainosti aiemmin itseään halpaliittymänä pitää täysin oikeutettuna kiskoa asiakkailta ylisuuria hintoja netin käytöstä. Luottamukseni operaattoriin on mennyt."

      Myös Telefinlandilla on kiinteällä kuukausimaksulla olevia datapaketteja. Määräveloitus 1,5€/Mt on edullinen ja aivan vastaava hinnoittelu on voimassa myös DNA:n, SAunalahden ja muiden ns. "halpaliittymien" perus tiedonsiirtohinnoittelussa. Väitteesi perustuu jälleen täysin omaan henkilökohtaiseen negatiiviseen kokemukseesi, eikä se ole yleistettävissä. Minua tosin ihmetyttää, miksi halusit erityisesti tuoda esille vielä sen, että Telefinland kuuluu Telia Soneralle?

      "Pidän hintaa Telen simkortilla mahdollisesti vahingossa tehdystä internet- käytöstä kohtuuttoman kalliina varsinkin kun tiedonsiirtonopeudet ovat kasvaneet. Se mahdollistaa järjettömän suuret käyttömaksut kyseisellä taksalla." Niin, mitäpä siihen muutakaan sanomaan. Samat hinnat ne on kaikille, ja vahingossa soitetut puhelut, viestit ja tiedonsiirtokin veloitetaan.

      Tämän viestin tarkoitus ei ole hyökätä ketään kirjoittajaa vastaan, vaan tuoda esille myös se näkemys, että asiakas ei ole aina oikeassa.

      • vastaa

        Taidat olla töissä kyseisessä firmassa, ainakin kommenttiesi perusteella siltä vaikuttaa. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Aikanaan kun hankin multimediakännykän minulla oli käytössä kaksi Soneran omistamaa liittymää. Halusin käyttää puhelinta myös netin selaamiseen. Silloin vertasin dataliikennehintoja ja DNA:lla oli halvempi tarjous. Siltä sain kiinteällä kuukausihinnalla olevan netin käyttömahdollisuuden. Telellä ei vastaavaa silloin ollut. Siksi vaihdoin toisen liittymän DNA:ksi.

        Tuo hinta vaan oli minun netin käyttökustannus tunnin istunnosta. Onhan se nyt hyvänen aika aivan kohtuuton hinta siitä. Ajatteli asiaa miltä kannalta hyvänsä. Jo pelkkä suomi24 etusivun lataaminen maksaa kyseisellä kortilla sen 1,5€. Hinta tuntuu mun mielestä törkeältä rahastukselta! (Katteet on kyllä yrityksen näkökulmasta kohillaan.)

        Kyllä nyt varmaan vähemmästäkin ymmärrät miksi en pidä tuosta tilanteesta ja samalla myös menetän luottamuksen operaattoria kohtaan, kun se suhtautuu tuossa tilanteessa asiaan kovin nuivalla asiakasta mitätöivällä tavalla. Sama paistaa läpi sinunkin kommenteista. Asiakas maksaa aina laadusta ja lisä-arvosta, jota käyttämänsä tuote sille antaa. Mitä lisä-arvoa minä tuosta saan?


      • Olen kanssa-asiakas
        vastaa kirjoitti:

        Taidat olla töissä kyseisessä firmassa, ainakin kommenttiesi perusteella siltä vaikuttaa. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Aikanaan kun hankin multimediakännykän minulla oli käytössä kaksi Soneran omistamaa liittymää. Halusin käyttää puhelinta myös netin selaamiseen. Silloin vertasin dataliikennehintoja ja DNA:lla oli halvempi tarjous. Siltä sain kiinteällä kuukausihinnalla olevan netin käyttömahdollisuuden. Telellä ei vastaavaa silloin ollut. Siksi vaihdoin toisen liittymän DNA:ksi.

        Tuo hinta vaan oli minun netin käyttökustannus tunnin istunnosta. Onhan se nyt hyvänen aika aivan kohtuuton hinta siitä. Ajatteli asiaa miltä kannalta hyvänsä. Jo pelkkä suomi24 etusivun lataaminen maksaa kyseisellä kortilla sen 1,5€. Hinta tuntuu mun mielestä törkeältä rahastukselta! (Katteet on kyllä yrityksen näkökulmasta kohillaan.)

        Kyllä nyt varmaan vähemmästäkin ymmärrät miksi en pidä tuosta tilanteesta ja samalla myös menetän luottamuksen operaattoria kohtaan, kun se suhtautuu tuossa tilanteessa asiaan kovin nuivalla asiakasta mitätöivällä tavalla. Sama paistaa läpi sinunkin kommenteista. Asiakas maksaa aina laadusta ja lisä-arvosta, jota käyttämänsä tuote sille antaa. Mitä lisä-arvoa minä tuosta saan?

        Hei!

        En ole TF:llä tai Soneralla töissä. Olen opiskelija ja olen ollut muutaman vuoden osa-aikasena myyjänä kodintekniikkaliikkeessä, jossa olen myynyt kännyköitä, mutta myös muutamia Soneran, Elisan ja ja Saunalahden liittymiä. Minulla siis on jonkun verran kokemusta ihmisten puhelimenkäytöstä ja liittymien hinnoitteluista.

        Minula itselläni on ollut n. 9 kk ajan TF Pulina ja siinä 384 Netti-palvelu, 9,80€/kk. Selaan älypuhelimellani (Nokia N80) päivittäin nettiä, katson sähköposteja, yliopiston kalenteria ja silloin tällöin Suomi24:sta ja muita foorumeja. Katson välillä myös Youtuben mobiilivideoita. Toisinaan, mutta harvemmin, kytken puhelimen koneeseen usb:llä, ja testaan yhteysnopeutta sekä surffaan siis PC-suitella yhdistettynä 3g-verkossa.

        Koko näiden 9 kk ajan datasiirtoni määrä on pysynyt alle 20Mt/kk, ehkä yhden kerran se on ollut 22Mt. Jos minulla olisi ollut perushinnoittelu 1,5€/Mt, tuolla käytössä se tekisi noin kolmenkymmenen euron laskun kuukautta kohden, muodostuen siis kuukauden ajan sekalaisesta käytöstä.

        Tietokonekäytössä ladattavien sivujen koko on suurempi kuin puhelimen selaimella ladattavien, tiedän sen. Mutta sinun laskukertymäsi aikaansaaminen edellyttä tietoista surffaamista ladattavaa sisältöä sisältävillä sivuilla, eikä se kerry vahingossa avautuvasta selaimen aloitussivusta. Ja siihen tietoiseen surffaamiseen sinulla oli se oikea liittymä.

        Tiedän, että ylimääräiset veloitukset harmitavat. Joudun itse maksamaan piakkoin lähes 500 euroa opintotuen palautusta, kun en muistanut tarkistaa korjatun veroilmoituksen lopullista tulojeni märää. Noin 200 euroa saantia muutuu siis noin 2,5 ketaiseksi menetykseksi. Vituttaa, mutta niin se menee.


      • mainos olikaan?

        Joku että halvat hinnat? Eikö silloin kans pitäs olla halvat? Tai vähintäänkin muitten operaattoreiden kans samaa luokkaa? Terv, Mietin minä (en oo alkuperäinen kirjoittaja)


      • ne suunnilleen ole?
        mainos olikaan? kirjoitti:

        Joku että halvat hinnat? Eikö silloin kans pitäs olla halvat? Tai vähintäänkin muitten operaattoreiden kans samaa luokkaa? Terv, Mietin minä (en oo alkuperäinen kirjoittaja)

        Jos ei mitään tiedonsiirtopakettia liittymässä ole, niin tuo (kuten joku aiemmin jo mainitsi) hinta per mega on aivan sama kuin muillakin "halpaoperaattoreilla"


      • Aloittaja
        ne suunnilleen ole? kirjoitti:

        Jos ei mitään tiedonsiirtopakettia liittymässä ole, niin tuo (kuten joku aiemmin jo mainitsi) hinta per mega on aivan sama kuin muillakin "halpaoperaattoreilla"

        noista hinnoista. Ei ole tuote valmis, jos joutuu vahingossa tuollaisiin tilanteisiin.


      • käyttäjäkään
        Aloittaja kirjoitti:

        noista hinnoista. Ei ole tuote valmis, jos joutuu vahingossa tuollaisiin tilanteisiin.

        ihan "valmis" olla kun tietoisesti on ottanut kaksi halpisliittymää. Molemmat vielä tarkoituksella valittu sopivaan käyttöön, sitten sekoilee itse korteillaan ja syyttää muita, vitun vajakki..=)


      • selville ennen
        käyttäjäkään kirjoitti:

        ihan "valmis" olla kun tietoisesti on ottanut kaksi halpisliittymää. Molemmat vielä tarkoituksella valittu sopivaan käyttöön, sitten sekoilee itse korteillaan ja syyttää muita, vitun vajakki..=)

        Mikset ottanut ennen käyttöä selville mitä netin käyttö maksaa? Kun kerran toisessa liittymässä on jo tiedonsiirtopalvelu käytössä varmaan olit tietoinen ettei toisessa ole.

        Ei hyvä ihme voi olla operaattorin vika jos käytät kallista nettiä, kyllä joku vastuu on oltava kuluttajallakin.
        Operaattori aivan varmasti katkaisee jossain vaiheessa yhteyden kun näkee että kuluja alkaa olla kohtuuttomasti.


    • virpimarja

      Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tuo on pelkkää rahastusta. Nykyaikana pitäisi todella netissä käymisen olla helpompaa! Itselläni on samanlaisia kokemuksia Soneralta (jonka tytäryhtiö TeleFinland on). Minua veloitettiin myös ladattavien tietomäärien mukaan tunnin internetkäytöstä, lasku 250 euroa! Minulla oli aivan selvä sopimus Soneran kanssa, että minulle ilmoitetaan jos tietty Mt-määrä tulee täyteen, mutta eipähän viikonlopun aikana tullutkaan, vaan vasta seuraavana maanantaina. Tein asiasta reklamaation puoli vuotta sitten, mitään ei ole kuulunut.
      Toinen asia joka huolestuttaa on, että TeleFinland markkinoi liittymiä Soneran nimissä. Itse yritin vaihtaa liittymäni DNA-han, mutta Telefinland esti sen soittamalla heti seuraavana päivänä, teki muka paremman tarjouksen, pelkkää huijausta. Nyt olen taas Soneralla, mutta toivottavasti pääsen siitä pian eroon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe