Vastineeni

provosointiin

sinulle, joka säännöllisin väliajoin ilmestyt palstalle ikävään ja yleistävään sävyyn kirjoittamaan. En ole varma ymmärrätkö lukemasi. Anyway, tämän kerran kirjoitan oman näkemykseni, vaikka se kenties hukkaan meneekin, ymmärrät kai miksi ;)

Lasten huostaanotto ei todellakaan ole tabu, josta ei saisi kirjoittaa. Kyseenalaistaa voi todellakin asioita, mutta miksi haukkua tuntemattomia, tästä en kuitenkaan ole henkilökohtaisesti loukkaantunut. Jos näin yksilötasolle mennään, niin olen aivan varmasti hoitanut lapseni vähintään yhtä hyvin kuin sinäkin haukkuja, jos sinulla lapsia yleensä on.

Se näissä sinun aloittamasi ketjun kaltaisissa yleistävissä haukkumisissa ihmetyttää kerta toisensa jälkeen, että miksi pitää kirjoittaa tänne? Täällä eivät kirjoittele lapsensa hylänneet eivätkä lapsiansa pahoinpitelevät... narkomaaneista puhumattakaan.

Tämän palsta on tarkoitettu vertaistueksi vanhemmille, joiden lapsi on sijoitettu kodin ulkopuolelle. Ihmettelen siis suunnattomasti sitä, miksi tänne haukkumaviestejään kirjoittavat henkilöt, joiden sanoma on tuota yleistävää haukkumista: "miksi ette huolehdi lapsista, miksi teette niitä jos ette halua pitää.." jne. muuta potaskaa. Itselläni ei ole syöpää (ainakaan vielä) ja siksi ei tulisi mieleenikään kirjoitella syöpäsairaiden keskustelupalstallla. Ei näet pysty ajatuksissaan menemään siihen tunnetilaan minkä syöpä aiheuttaa. En siis jaksa käsittää miten kukaan sijoitusta kokematon luulee tietävänsä niin paljon aiheesta että kommentoi täällä ja vielä kyseenalaistaen tämän kokeneiden henkilöiden mielipieet. Eri asia on huostavanhempien tukihenkilöinä toimivat, heidät jätän tuon edellisen ulkopuolelle.

Olen usein ajatellut, että näiden haukkumaviestien pohjalla täytyy olla jonkinasteinen itsetunnon kohottamisen tarve. Kehutaan kuinka hyvin itse asiat hoitaa ja täällä palstalaiset ovat sitten siihen verraten sitä pohjasakkaa, joilta lapset on viety aivan aiheesta... kunhan täällä valehtelevat. Tämähän se sanoma näissä haukkumaviesteissä on.

Olen useasti hymyillyt sisäänpäin näitä haukkumisia lukiessa. Onko haukkuja koskaan ajatellut sitä, että mitä ihmeen hyötyä kenellekään olisi täällä anonyyminä valehdella oman lapsensa kohtalosta, joko huonosta sijaishuoltopaikasta tai vähintäänkin kyseenalaisin perustein tehdystä huostaanotosta. Siis eihän kukaan varmasti koe tarvetta anonyyminä valehdella tällaisesta asiasta. Jos olisi tarve valehdella, kai sen tekisi ihmisille kasvotusten ja siten omaa kilpään kiilloittaen. Mitä iloa kenellekään on siitä että anonyyminä netissä heitetyn valheen vuoksi saisi toisten myötätunnon osakseen? Ei todellakaan mitään. Miettikää haukkujat oikeasti tätä puolta. Vastaavasti sen puolen kyllä ymmärrän että toisen haukkuminen anonyyminä tuo helpotusta omaan pahanolon tunteeseen, sehän on aivan luonnollista ;)

Tosiaan, tätä palstaa jo pidemmän seuranneena, uskallan sanoa, että suurin osa kirjoittajista on todella fiksua väkeä ja ennenkaikkea hyviä vanhempia. Täällä kirjoittavat vanhemmat rakastavat lapsiaan enemmän kuin sosiaalitoimi tai sijaishuolto ikinä kykenevät edes käsittämään. Täällä eivät kirjoita ne, jotka esim. uuden parisuhteen vuoksi antavat lapsensa sijoitukseen. Tiedän itsekin yhden äidin, joka katkaisi välit lapseensa joka vietiin sijoitukseen siksi että isäpuoli käytti häntä seksuaalisesti hyväkseen. Tiedän myös useita isiä, jotka ovat esim. avioerotilanteessa hylänneet lapsensa täysin. He eivät vaan täällä kirjoittele!

Tämän palstan kirjoittajat kertovat toisilleen kauhutarinoita suomalaisen lastensuojelun mädännäisyydestä, laittomista huostaanotoista, sairauksien vuoksi huostaanotetuista, rikoksen uhriksi jouduttuaan huostaanotetuista, koulukiusaamisen uhriksi joutumisen vuoksi huostaanotetuista etc... pahimmassa tapauksessa monta kertaa lapsen omaa kotia paljon huonompiin olosuhteisiin. Täällä kerrotaan inharealistisia kuvauksia jopa ammatillisista perhekodeista, joisa lapsia pidetään kuin häkkieläimiä. Niistä lastensuojelulaitoksista, jotka räikeästi rahastavat myös haukkujan veroeuroja antamalla vastineeksi laspelle läpi elämän kestävät traumat kauhukokemuksistaan. Miltähän näistä haukkujista tuntuisi, jos heidät esim. syövän vuoksi vietäisiinkin sairaalan sijasta vankilaan. Sitähän lastensuojelu esim. hoidollisissa huostaanotoissa lapselle tekee. Sillä erolla vaan ettei vankilaan jouduta ilman oikeudenkäyntiä ja taitaa siellä vankiloissa olla paremmat oltavatkin kuin huostaanotetuilla lapsilla joissain sijaishuoltopaikoissa.

Ei täällä kukaan vanhempi hauku hyvää sijaishuoltoa eikä aiheesta tehtyä huostaanottoa. Olen itse ihan henkilökohtaisesti lukenut täältä kertomuksia, joissa esim. aiemmin alkoholisoitunut vanhempi on raitistuttuaan saanut lapsensa takaisin ja on kehunut lapsensa saamaa huolenpitoa. On tarinoita vaikeassa päihde- ja rikoskierteessä olevan nuoren sijoituksesta, joka on tuottanut hyviä tuloksia. Henkilökohtaisesti en vaan käsitä onko huostaanotto tosiaan se ainut ratkaisu. No, tuo äskeinen ei ole relevanttia tässä yhteydessä. Nämä positiiviset tarinat vaan ovat vähemmistö, sitä sopii jokaisen haukkujan hiljaa mielessään pohtia ja lukea uudelleen kertomuksia lapsista, jotka ovat kokeneet koulukiusatuiksi tai perheistä, joihin on alunperin pyydetty vaikkapa kodinhoitotukea vanhemman sairauden vuoksi. Kannattaa oikeasti lukea ja miettiä sitä mahdollisuutta, että se jonain päivänä saattaa olla esillä omassakin elämässä.

Täällä kirjoittavat vanhemmat ovat sen verran valistunutta ja fiksua porukkaa, että alkavat olla ilmeisesti uhkana näille laittomuuksille tietomäärän koko ajan karttuessa. Niin, ja nykyään huostaanottoja tehdään paljon myös hyvin koulutetuilta ja ihan hyvissä ammateissa olevilta. Nämä henkilöt ovat varmasti melko valveutuneita taistelemaan lapsensa edun puolesta ja levittävät auliisti tätä "ilosanomaa lastensuojelusta" kaikille ja ovat valmiita myös mediaan. Näin tieto leviää myös niiden keskuuteeen, jotka ovat syystä tai toisesta (usein sairauksien vuoksi) heikommassa asemassa. Uskon vahvasti, että suunta on kääntynyt oikeudenmukaisempaan päin osaltaan lisääntyneen julkisuuden myötä. Onneksi meillä suomalaisillakin on mahdollisuus nykyään valittaa jopa EIT:een asti. Sinne voi tehdä valituksen ihan suomenkin kielellä ellei kielitaito muuten riitä.

Tulipahan kerrottua tämän kerran näihin haukkumaviesteihin oma näkemys. Harmi sinällään, että tästä tuli niin pitkä ja paatoksellinen kirjoitus että kaikki eivät jaksa edes lukea, mutta jospa tämä saavuttaisi jonkun haukkujan... toivottavasti myös haukkujan tajunnan tason.

T: Akateemisen loppututkinnon suorittanut ja hyvässä ammatissa työskentelevä vanhempi, jolta lapsi oli huostattuna muutaman kuukauden

28

566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluaisin esittää

vaikka en olekaan se joku, jolle yrität sanomaasi viedä perille.

Mistä sinä voit tietää, millaiset taustat täällä kirjoittavilla biovanhemmilla on. Kyllä tietokoneet ja netti löytyvät monilta lapsiaan huonosti kohtelevilta, juopoilta ja jopa narkkareilta. Joten mielestäni et voi yleistää, etteikö täällä yllä olevan tyyppisiä henkilöitä kirjoita!

Luulisin, että jo mainitsemasi koulutuksenkin vuoksi osaisit suhtautua hyvin kriittisesti tällä ja muillakin palstoilla oleviin kirjoituksiin. Kaikki ei ole aina niin kuin kirjoittaja täällä kertoo. Välillä näkee jo kirjoitustyylistä, että aloittaja on joko kännissä kuin käki tai hänellä ei muuten ole "kaikki kohdallaan".

Ja kyllä täällä aika poikkeuksetta leimataan sosiaaliviranomaiset pässeiksi, hulluiksi, mielipuoliksi ynnä muuta sekä sijarit siinä mukana, vaikka itse tapauksesta tai huostaanoton syistä ei sen kummempaa kerrota.

Saas nähdä, kuka minut sairaaksi häiriköksi haukkuu tämän viestin perusteella..;-)?

T. Akateemisen loppututkinnon suorittanut, hyvässä ammatissa, lapsi ei huostassa

• kysymykseesi

"Mistä sinä voit tietää, millaiset taustat täällä kirjoittavilla biovanhemmilla on. Kyllä tietokoneet ja netti löytyvät monilta lapsiaan huonosti kohtelevilta, juopoilta ja jopa narkkareilta. Joten mielestäni et voi yleistää, etteikö täällä yllä olevan tyyppisiä henkilöitä kirjoita!"

Vastaukseni: Aloituksessani on maininta "suurin osa" täällä kirjoittavista vanhemmista. Olet jo koulutuksesi vuoksi lukenut suuren määrän julkaisuja, joten oletan että ymmärrät mikä ero on käsitteillä "suurin osa" tai "kaikki".

"Luulisin, että jo mainitsemasi koulutuksenkin vuoksi osaisit suhtautua hyvin kriittisesti tällä ja muillakin palstoilla oleviin kirjoituksiin. Kaikki ei ole aina niin kuin kirjoittaja täällä kertoo. Välillä näkee jo kirjoitustyylistä, että aloittaja on joko kännissä kuin käki tai hänellä ei muuten ole "kaikki kohdallaan"."
        Vastaus: Olen tehnyt kanssasi saman havainnon, aina ei kirjoittaja ole "täydessä tikissään", mutta näitä on todella harvoin. Toistan edelleen, että suurin osa kirjoituksista on asiallisia ja todella painavaa asiaa. Nämä muutamat poikkeukset eivät oikeuta ketään leimaamaan kaikkia palstalle kirjoittajia. Suhtaudun asioihin toki kriittisesti, mutta sitä en ymmärrä mitä lisäarvoa kenellekään tuottaisi valehdella tarinaansa anonyyminä netissä. Kuten aloituksessani kerroin, jos henkilöllä on tarve valehdella, niin luulisi sen tapahtuvan sitten kasvotusten ja sellaisille henkilöille, joista olettaisi valehtelemalla jotain hyötyä saavan. En usko että nämä asialliset kirjotukset tällä palstalla olisivat valhetta. Mitä hyötyä niistä olisi vanhemmalle tai lapselle?

"Ja kyllä täällä aika poikkeuksetta leimataan sosiaaliviranomaiset pässeiksi, hulluiksi, mielipuoliksi ynnä muuta sekä sijarit siinä mukana, vaikka itse tapauksesta tai huostaanoton syistä ei sen kummempaa kerrota."
        Vastaus: Mielivallan uhriksi joutuneet ihmiset ovat melkoisen voimattoman raivon vallassa. Ihmettelen väitettäsi, ettei itse huostaanoton syistä ole kirjoituksissa kerrottu. En muista montakaan tarinaa lukeneeni, etteikö sitä olisi kerrottu. Eri asia vaan on, miten nämä skeptikot haluavat asian tulkita. Haukkumakommenttien heittelijät ovat mestareita lukemaan rivien välistä ja lisäämään asiattomuuksia onnettomien ihmisten teksteihin. Todella julmaa! Valitettavasti asia on niin, että näitä epäkohtia ei usko ennenkuin ne on itse kokenut. On tietysti äärimmäisen epäkorrektia haukkua mitään ammattiryhmää, mutta kun niinkin kipeässä asiassa kuin lapsen huostaanotto (ja aiheeton/laiton sellainen) lienee vanhempien kokema äärimmäinen tuska ymmärrettävää. Yksittäinen ihminen on melkoisen voimaton taistelemaan työtä järkyttävää virkamieskoneistoa vastaan. Tässäkin asiassa on kolikolla toinen puoli, ei tuo sijaishuollonkaan terminologia, puhumattakaan käytöksestä, aina kovin korrektia ole. Tästä minulla on aivan omakohtainen kokemus. En usko myöskään, etteikö sosiaalityöntekijät osaisi olla inhottavia ja tökeröitä. Tästäkin on omakohtaista kokemusta. Itselläni oli se onni, että oli voimia ja keinot vaatia lain edellyttämää kohtelua. Faktaa on, että suurella osalla sosiaalityöntekijöistä ei edes muodollista pätevyyttä hoitaa virkaansa ja jo tämä näkökulma huomioonottaen, virheitä tapahtuu varmasti. Niitä virheitä tapahtuu myös niin päin, ettei lapsia huostaanoteta, vaikka olisi suuri tarvis.

Saas nähdä, kuka minut sairaaksi häiriköksi haukkuu tämän viestin perusteella..;-)?
        Vastaus: Minä en lähde sinua haukkumaan, mutta vastauksesi perusteella arvioin, että etpä juuri ymmärtänyt sanomaani.

T. Akateemisen loppututkinnon suorittanut, hyvässä ammatissa, lapsi ei huostassa
        Kommentti: Miksi kirjoitat tällä palstalla, jos lapsesi ei ole/ollut sijoitettuna? Käy palstan kuvauksesta lukaisemassa, kenelle palsta on tarkoitettu.

• takaisin kotiin
        kysymykseesi kirjoitti:

"Mistä sinä voit tietää, millaiset taustat täällä kirjoittavilla biovanhemmilla on. Kyllä tietokoneet ja netti löytyvät monilta lapsiaan huonosti kohtelevilta, juopoilta ja jopa narkkareilta. Joten mielestäni et voi yleistää, etteikö täällä yllä olevan tyyppisiä henkilöitä kirjoita!"

Vastaukseni: Aloituksessani on maininta "suurin osa" täällä kirjoittavista vanhemmista. Olet jo koulutuksesi vuoksi lukenut suuren määrän julkaisuja, joten oletan että ymmärrät mikä ero on käsitteillä "suurin osa" tai "kaikki".

"Luulisin, että jo mainitsemasi koulutuksenkin vuoksi osaisit suhtautua hyvin kriittisesti tällä ja muillakin palstoilla oleviin kirjoituksiin. Kaikki ei ole aina niin kuin kirjoittaja täällä kertoo. Välillä näkee jo kirjoitustyylistä, että aloittaja on joko kännissä kuin käki tai hänellä ei muuten ole "kaikki kohdallaan"."
        Vastaus: Olen tehnyt kanssasi saman havainnon, aina ei kirjoittaja ole "täydessä tikissään", mutta näitä on todella harvoin. Toistan edelleen, että suurin osa kirjoituksista on asiallisia ja todella painavaa asiaa. Nämä muutamat poikkeukset eivät oikeuta ketään leimaamaan kaikkia palstalle kirjoittajia. Suhtaudun asioihin toki kriittisesti, mutta sitä en ymmärrä mitä lisäarvoa kenellekään tuottaisi valehdella tarinaansa anonyyminä netissä. Kuten aloituksessani kerroin, jos henkilöllä on tarve valehdella, niin luulisi sen tapahtuvan sitten kasvotusten ja sellaisille henkilöille, joista olettaisi valehtelemalla jotain hyötyä saavan. En usko että nämä asialliset kirjotukset tällä palstalla olisivat valhetta. Mitä hyötyä niistä olisi vanhemmalle tai lapselle?

"Ja kyllä täällä aika poikkeuksetta leimataan sosiaaliviranomaiset pässeiksi, hulluiksi, mielipuoliksi ynnä muuta sekä sijarit siinä mukana, vaikka itse tapauksesta tai huostaanoton syistä ei sen kummempaa kerrota."
        Vastaus: Mielivallan uhriksi joutuneet ihmiset ovat melkoisen voimattoman raivon vallassa. Ihmettelen väitettäsi, ettei itse huostaanoton syistä ole kirjoituksissa kerrottu. En muista montakaan tarinaa lukeneeni, etteikö sitä olisi kerrottu. Eri asia vaan on, miten nämä skeptikot haluavat asian tulkita. Haukkumakommenttien heittelijät ovat mestareita lukemaan rivien välistä ja lisäämään asiattomuuksia onnettomien ihmisten teksteihin. Todella julmaa! Valitettavasti asia on niin, että näitä epäkohtia ei usko ennenkuin ne on itse kokenut. On tietysti äärimmäisen epäkorrektia haukkua mitään ammattiryhmää, mutta kun niinkin kipeässä asiassa kuin lapsen huostaanotto (ja aiheeton/laiton sellainen) lienee vanhempien kokema äärimmäinen tuska ymmärrettävää. Yksittäinen ihminen on melkoisen voimaton taistelemaan työtä järkyttävää virkamieskoneistoa vastaan. Tässäkin asiassa on kolikolla toinen puoli, ei tuo sijaishuollonkaan terminologia, puhumattakaan käytöksestä, aina kovin korrektia ole. Tästä minulla on aivan omakohtainen kokemus. En usko myöskään, etteikö sosiaalityöntekijät osaisi olla inhottavia ja tökeröitä. Tästäkin on omakohtaista kokemusta. Itselläni oli se onni, että oli voimia ja keinot vaatia lain edellyttämää kohtelua. Faktaa on, että suurella osalla sosiaalityöntekijöistä ei edes muodollista pätevyyttä hoitaa virkaansa ja jo tämä näkökulma huomioonottaen, virheitä tapahtuu varmasti. Niitä virheitä tapahtuu myös niin päin, ettei lapsia huostaanoteta, vaikka olisi suuri tarvis.

Vastaus: Minä en lähde sinua haukkumaan, mutta vastauksesi perusteella arvioin, että etpä juuri ymmärtänyt sanomaani.

Kommentti: Miksi kirjoitat tällä palstalla, jos lapsesi ei ole/ollut sijoitettuna? Käy palstan kuvauksesta lukaisemassa, kenelle palsta on tarkoitettu.

Tältä palstalta olen saanut paljon tietoa muilta samassa asemassa olevilta ja olen näih osannut tehdä valituksia ja vaatimuksia. Lapsi on tulossa kotiinsa.

T: Myöskin akateemisesti koulutettu, hyvän ammatin omaava, mutta nyt pitkällä sairaslomalla

• ensimmäinen vastaaja
        kysymykseesi kirjoitti:

Tässä ote kirjoituksestasi. Missä se "suurin osa" on?

"Täällä eivät kirjoittele lapsensa hylänneet eivätkä lapsiansa pahoinpitelevät... narkomaaneista puhumattakaan."

Tälle palstalle kirjoittavat myös tukiperheinä tai sijaisvanhempina olevat tai muuten ihmiset, joilla on jostain syystä kokemuksia huostaanotoista. Jos se niin häiritsee niin ehkäpä ns. perusteettoman huostaanoton kokeneiden kannattaa perustaa oma, suljettu ryhmä jonnekin. Silloin ei kai ole pelkoa häiriköistä eikä mistään poikkeavista mielipiteistäkään.

Ja kyllä minä sanomasi ymmärsin, itse et vain tainnut muistaa mitä tuli kirjoitettua.

• kappale...
        ensimmäinen vastaaja kirjoitti:

Tässä ote kirjoituksestasi. Missä se "suurin osa" on?

"Täällä eivät kirjoittele lapsensa hylänneet eivätkä lapsiansa pahoinpitelevät... narkomaaneista puhumattakaan."

Tälle palstalle kirjoittavat myös tukiperheinä tai sijaisvanhempina olevat tai muuten ihmiset, joilla on jostain syystä kokemuksia huostaanotoista. Jos se niin häiritsee niin ehkäpä ns. perusteettoman huostaanoton kokeneiden kannattaa perustaa oma, suljettu ryhmä jonnekin. Silloin ei kai ole pelkoa häiriköistä eikä mistään poikkeavista mielipiteistäkään.

Ja kyllä minä sanomasi ymmärsin, itse et vain tainnut muistaa mitä tuli kirjoitettua.

ja ensimmäinen rivi, sieltä se "suurin osa" löytyy. Osaltani lopetan dialogin kanssasi, ei tuota tulosta! Taidat sittenkin olla pelkkä riidanhaastaja tai sitten se kuuluisa sisälukutaito on tutkinnostasi huolimatta hieman ruosteessa. Oikein hyvää tulevaa kevättä sinullekin.

ps. tämä palsta on yhä edelleen tarkoitettu vanhemmille, joiden lapsi on syystä tai toisesta sijoitettu kodin ulkopuolelle... siis tähän ryhmää ei käsittääkseni sijaishuolto kuulu, ellei heiltä sitten ole omat lapset huostassa?!

• on virkoihinsa epäpäteviä.

Ja jos joku sanoo ettei sillä ole väliä niin kyllä on.
        Missään muussa viranomaistyössä ei mennä niin syvälle sisälle ihmisten yksityisyyteen ja koko elämään kokonaisuutena kuin lastensuojeluviranomaisen työssä. Vapauden riistoon verrattavan toimenpiteen teko-oikeuskaan ei ole viranomaisten toimivalta-asioissa ihan niitä kaikkein tavallisimpia.
        Sosiaalialan tietotaito, oikeuspuolen kysymykset, viranomaistieto myös oman spesiaalialan ulkopuolelta jne. Siinä muutama erityisasia jotka jo yksinäänkin vaatisivat lastensuojeluviranomaiselta ehdotonta pätevyyttä omaan ammattiinsa ja viranomaistehtävien hoitoonsa.

Jokainen isä, äiti joka perheineen joutuu jo epäpätevyyden mukanaan tuoman kyseenalaisen viranomaistyöskentelyn kohteeksi,
        joka siis on arkipäivää suurimmalla osalla lastensuojelun asiakasperheistä,
        kenelläkään heistä ei voi olla kovinkaan ylistävää kokemusta lastensuojeluviranomaisen työskentelystä.

Kohdatessaan lastensuojeluviranomaisissa epäoikeudenmukaisuutta, tietämättömyyttä, epäpätevyyttä mielivaltaa ja jopa laittomuuksia
        ei kukaan ainakaan kiitä eikä lausu kauniita sanoja tälläisista viranomaisista.

Kun tähän epäpätevien ja riittämättömällä koulutuksella ja asiantuntijuudella varustettujen lastensuojeluviranomaisten sopankeittöön lisätään vielä näiden "kädettömien" korvapalvelijoiden perheisiin tekemät vierailut,
        enemmän kuin kyseenalaisine kirjauksineen lapsiperheiden arjesta,
        niin mitä muuta lapsiperhe voi julkisuuteen tuoda kuin totuudenmukaista
        mutta viranomaisen itsensä ja viranomaisen toimien kannalta
        erittäin negatiivista asiaa.

• olevasi fiksu?
        kappale... kirjoitti:

ja ensimmäinen rivi, sieltä se "suurin osa" löytyy. Osaltani lopetan dialogin kanssasi, ei tuota tulosta! Taidat sittenkin olla pelkkä riidanhaastaja tai sitten se kuuluisa sisälukutaito on tutkinnostasi huolimatta hieman ruosteessa. Oikein hyvää tulevaa kevättä sinullekin.

ps. tämä palsta on yhä edelleen tarkoitettu vanhemmille, joiden lapsi on syystä tai toisesta sijoitettu kodin ulkopuolelle... siis tähän ryhmää ei käsittääkseni sijaishuolto kuulu, ellei heiltä sitten ole omat lapset huostassa?!

Mutta et silti ymmärrä itse, mitä SINULTA kysytään. Olet sanonut, ettei lasten pahoinpitelijät, narkkarit tms. kirjoita tänne palstalle ja ihan ilman "suurinta osaa". Ei ollut kyse lainkaan siitä, että mielestäsi "suurin osa" kirjoittajista on fiksuja.

Taitaa oma sisälukutaitosi olla pahasti ruostunut, ehkä ainaisten vastineiden vääntämisen mukana :-))!

• elämän iloliemessä

pyörivillä ja lastensuojelussa asiakkaina olevilla henkilöillä ei taida todellakaan olla mitään suurta intohimoa kirjoitella tälläisille nettipalstoille.

Tai sitten nämä "juopot, hullut, narkkarit"
        ovat vain kirjaimia, sepustuksia, näiden ammattiinsa kyvyttömien ja epäpätevien lastensuojeluviranomaisten satumutu -asiakaskirjauksissa
        eikä kirjauksilla siis ole mitään todellisuuspohjaa asiakasperheiden kohdalla.

• jolle kysymyksen
        olevasi fiksu? kirjoitti:

Mutta et silti ymmärrä itse, mitä SINULTA kysytään. Olet sanonut, ettei lasten pahoinpitelijät, narkkarit tms. kirjoita tänne palstalle ja ihan ilman "suurinta osaa". Ei ollut kyse lainkaan siitä, että mielestäsi "suurin osa" kirjoittajista on fiksuja.

Taitaa oma sisälukutaitosi olla pahasti ruostunut, ehkä ainaisten vastineiden vääntämisen mukana :-))!

esitit. Vastaan kuitenkin hänen puolestaan. Siellä se suurin osa seisoo seitsemännessä kappaleessa. Yritä vaan etsiä. Ja tuohon otsikon kysymykseen vastaus on että vaikuttaa olevan fiksumpi kuin kysymyksen esittäjä.

• sinäkään
        jolle kysymyksen kirjoitti:

esitit. Vastaan kuitenkin hänen puolestaan. Siellä se suurin osa seisoo seitsemännessä kappaleessa. Yritä vaan etsiä. Ja tuohon otsikon kysymykseen vastaus on että vaikuttaa olevan fiksumpi kuin kysymyksen esittäjä.

oikein hallita näiden kysymysten ja vastausten sisälukutaitoa. Lueppas se edellinen (rautalangasta: viesti, johon yritit kommentoida) vielä uudestaan, jos menisi sullekin jakeluun.

• Ei AP

"Luulisin, että jo mainitsemasi koulutuksenkin vuoksi osaisit suhtautua hyvin kriittisesti tällä ja muillakin palstoilla oleviin kirjoituksiin. Kaikki ei ole aina niin kuin kirjoittaja täällä kertoo. Välillä näkee jo kirjoitustyylistä, että aloittaja on joko kännissä kuin käki tai hänellä ei muuten ole "kaikki kohdallaan". "

Ihme, että vaivaudun vastaamaan, harvinaista, mutta teen sen tämän kerran.

Jos kuvittelet koulutuksen aikaansaamaksi terveeksi kriittisyydeksi ylimenevää epäluuloisuutta, niin sitä se ei kyllä ole.

Mitä joku hyötyisi siitä, että anonyymina valehtelee netissä asioista, joista lukijat eivät tiedä sitäkään vähää? Jo ajatuksena absurdi.

Toisen kirjoitustyylistä pystyy päättelemään ihmisestä hyvin vähän, et sinä ainakaan näköjään muuta kuin epäluulon sävyttämiä päätelmiäsi.

Et näköjään ymmärrä edes, mitä on todellisuudessa sellainen päihderiippuvuus, joka oikeuttaa huostaanottoon. Sen paljastat sillä, että kuvittelet tosiaan jopa narkomaanien kirjoittelevan täällä "täydessä höyryssä". Miten voit olla niin alkeellisen tietämätön, jos tosiaan kuvittelet, että "täydessä kännissä" kenenkään koordinaatiokykyä riittäisi mihinkään kirjoittamiseen?

Miten sinusta lakia rikkovaan viranomaiseen pitäisi suhtautua, jos ei suuttumalla?
        Kumartamalla ja kiittämällä? Niinkö?

Kyllä minä ainakin olen tavannut palstan vakkareista useita livenä ja tiedän heidän asioistaan varmasti vähän enemmän kuin sinä.

Koko kirjoituksesi on joko kömmähdys tai sitten et itse ole mitään siitä, mitä väität olevasi. Niinhän psykologit sanovat lastenkin välisistä kiusaamisista, että kiusaaja projisoi omat heikot kohtansa ja pahan olonsa kiusattavaan.

• olemmehan tavanneet
        Ei AP kirjoitti:

"Luulisin, että jo mainitsemasi koulutuksenkin vuoksi osaisit suhtautua hyvin kriittisesti tällä ja muillakin palstoilla oleviin kirjoituksiin. Kaikki ei ole aina niin kuin kirjoittaja täällä kertoo. Välillä näkee jo kirjoitustyylistä, että aloittaja on joko kännissä kuin käki tai hänellä ei muuten ole "kaikki kohdallaan". "

Ihme, että vaivaudun vastaamaan, harvinaista, mutta teen sen tämän kerran.

Jos kuvittelet koulutuksen aikaansaamaksi terveeksi kriittisyydeksi ylimenevää epäluuloisuutta, niin sitä se ei kyllä ole.

Mitä joku hyötyisi siitä, että anonyymina valehtelee netissä asioista, joista lukijat eivät tiedä sitäkään vähää? Jo ajatuksena absurdi.

Toisen kirjoitustyylistä pystyy päättelemään ihmisestä hyvin vähän, et sinä ainakaan näköjään muuta kuin epäluulon sävyttämiä päätelmiäsi.

Et näköjään ymmärrä edes, mitä on todellisuudessa sellainen päihderiippuvuus, joka oikeuttaa huostaanottoon. Sen paljastat sillä, että kuvittelet tosiaan jopa narkomaanien kirjoittelevan täällä "täydessä höyryssä". Miten voit olla niin alkeellisen tietämätön, jos tosiaan kuvittelet, että "täydessä kännissä" kenenkään koordinaatiokykyä riittäisi mihinkään kirjoittamiseen?

Miten sinusta lakia rikkovaan viranomaiseen pitäisi suhtautua, jos ei suuttumalla?
        Kumartamalla ja kiittämällä? Niinkö?

Kyllä minä ainakin olen tavannut palstan vakkareista useita livenä ja tiedän heidän asioistaan varmasti vähän enemmän kuin sinä.

Koko kirjoituksesi on joko kömmähdys tai sitten et itse ole mitään siitä, mitä väität olevasi. Niinhän psykologit sanovat lastenkin välisistä kiusaamisista, että kiusaaja projisoi omat heikot kohtansa ja pahan olonsa kiusattavaan.

Joka sanan voin vastata "yhdelle kyselijälle" samoin kuin sinä jo vastasit kirjoituksessasi.

• Horse66
        olevasi fiksu? kirjoitti:

Vaihda ajatuksia kokemuksistasi toisten vanhempien kanssa siitä, kun oma lapsi tai nuori sijoitettu kodin ulkopuolelle.
        Uusia viestejä 22

• usein

täällä kuitenkin esitetään. Kuten tuossa joku jo sanoi, moititaan sosiaalityöntekijät, sijaiskodit yms. - "voimattoman raivon vallassa".

Kyllä niihin pitää voida myös vastata toisilla näkemyksillä. Kaiketi tänne tulevat lukemaan ja kirjoittamaan monet joita asia koskee. Itseäni se koskee esim. siten, että olen onnekseen lapsena sijoitetun aikuisen kanssa parisuhteessa. Hänen äitinsä on yhtä hullu kuin on koko ikänsä ollut, ja vanhemmat sisarukset, joita ei huostaanotettu, oireilevat ja voivat huonosti. Puolisoni on akateeminen, hyvässä työssä jne... ja on mielestään onnekas päätyessään pois hullusta lapsuudenperheestään. - Äitinsä ei ymmärrä sijoituksen tarpeellisuutta vieläkään, ja voisin hyvin hänet kuvitella yhtenä näistä kirjoittajista, jos osaisi käyttää nettiä...

• vähän oikaisua

Huomaatko ollenkaan että olet joukossa se ainut yksioikoinen. Puolisosi on onnekas ja hyvillään tilanteestaan. Kuinka pitkään luulet hänen jaksavan sinua yksioikoisuutesi takia.
        Pitää sietää sinunkin se, että aiheellisia huostaanottoja todellakin tehdään. Kaikki eivät kuitenkaan ole aiheellisia.
        Sinua suututtaa anoppisi kun on mikä on. Siedä nyt vain anoppiasi. Saattaisitko olla jokin vainoharhainen yleistämisyrityksessäsi kirjoittajien olevan anoppisi kopioita. Mielestäni sinun kannattaa mennä käymään psykologilla jutustelemassa ongelmistasi.

• usein
        vähän oikaisua kirjoitti:

Huomaatko ollenkaan että olet joukossa se ainut yksioikoinen. Puolisosi on onnekas ja hyvillään tilanteestaan. Kuinka pitkään luulet hänen jaksavan sinua yksioikoisuutesi takia.
        Pitää sietää sinunkin se, että aiheellisia huostaanottoja todellakin tehdään. Kaikki eivät kuitenkaan ole aiheellisia.
        Sinua suututtaa anoppisi kun on mikä on. Siedä nyt vain anoppiasi. Saattaisitko olla jokin vainoharhainen yleistämisyrityksessäsi kirjoittajien olevan anoppisi kopioita. Mielestäni sinun kannattaa mennä käymään psykologilla jutustelemassa ongelmistasi.

Voi suakin raukkaparkaa.

• palstalla on
        usein kirjoitti:

Voi suakin raukkaparkaa.

matala. Se ei ole ihme. Jos lapsi on sijoitettu kodin ulkopuolelle, on vanhemmalla todella vaikeaa olla. Tätä vaikeaa oloa käytetään hyödyksi: laitetaan tapaamisoikeuden rajoituksia ja huostaa ei pureta.

Vaikea olo aiheuttaa myös sen, että ärtyy helposti.

• Noiden kuvittelujesi

varassa kuitenkin tänne sepustelet.

Katsos, ME jotka tänne OMISTA asioistamme kirjoitamme, meidän ei tarvitse kuvitella, me tiedämme, miten asiat ovat.

Sinä sitä vain kuvittelet ja kirjoittelet...

• todellakaan
        Noiden kuvittelujesi kirjoitti:

varassa kuitenkin tänne sepustelet.

Katsos, ME jotka tänne OMISTA asioistamme kirjoitamme, meidän ei tarvitse kuvitella, me tiedämme, miten asiat ovat.

Sinä sitä vain kuvittelet ja kirjoittelet...

Myös mieheni(siis tämä aikuinen entinen huostaanotettu) on tänne kirjoitellut, ja uskaltanut tuoda toista puolta esiin jonkun huostaanoton asioista, saaden paskaa niskaansa tuutin täydeltä, niin kuin täältä aina saa.

Väität kai että huostaanottoasiat eivät koske häntäkään kun hänhän on "vaan se lapsi".

Sepä se useimpien huostaanottojen takana varmaan onkin, että syystä tai toisesta vanhempi ei pysty näkemään lapsensa tarpeita ja etuja nähdessään vain ja ainoastaan omat tarpeensa ja "oikeutensa".

• siihen maailman aikaan
        todellakaan kirjoitti:

Myös mieheni(siis tämä aikuinen entinen huostaanotettu) on tänne kirjoitellut, ja uskaltanut tuoda toista puolta esiin jonkun huostaanoton asioista, saaden paskaa niskaansa tuutin täydeltä, niin kuin täältä aina saa.

Väität kai että huostaanottoasiat eivät koske häntäkään kun hänhän on "vaan se lapsi".

Sepä se useimpien huostaanottojen takana varmaan onkin, että syystä tai toisesta vanhempi ei pysty näkemään lapsensa tarpeita ja etuja nähdessään vain ja ainoastaan omat tarpeensa ja "oikeutensa".

sossukin oli oikea sossu ja huostaanotot tehtiin todellakin vain äärimmäisessä tapauksessa. Kun mitään muuta ei perheessä enää todellakaan ollut tehtävissä.

Mutta tämä aika kaikkine yli 16 000:ine kodin ulkopuolelle sijoitettune lapsine ja nuorine
        on todellakin aivan toinen ja aivan kertakaikkiaan erilainen.

Lasta, perhettä, vanhemmuutta ei arvosteta eikä kunnioiteta eikä ainakaan viranomaisten taholta.
        Sijoituksen syyksi käy mikä tahansa.
        Ihan mikä tahansa. Satu, mutu ja valhe, luulo, epäilys, aavistus jne. Kaikki käy.

• kuvittele vai?
        todellakaan kirjoitti:

Mitä tämä muuta on kuin kuvittelua:

"Sepä se useimpien huostaanottojen takana varmaan onkin, että syystä tai toisesta vanhempi ei pysty näkemään lapsensa tarpeita ja etuja nähdessään vain ja ainoastaan omat tarpeensa ja "oikeutensa". "

Voi pientä!

Omaa päättelyä, SEN TAKIA, että oman äiti leimaat SINULLE kelvottomaksi vanhemmaksi.
        Äiti ei saanut mitään apuja, perheterapiaa tai yksilöterapiaa omiin ongelmiinsa? SE OLISI voinut auttaa koko sisaruskatrasta enemmän kuin huostaanotto.

Huosta ei ole auttanut sinua yhtään, koska roikut täällä vihaa uhkuen haukkumassa ja irvistelemässä vieraita ihmisiä jatkuvasti.

Tunnetasosi on ala-asteikäisen lapsen luokkaa. Kun sinulle on kerran käynyt jotain, se pätee myös kaikkien muidenkin huostaanottojen kohdalla.

Säälittävää. Ja sitten haukut niitäkin ihmisiä, jotka sinunlaisillesiKIN ihmisille yrittävät ajaa jotain oikeuksia oikeaan apuun täällä.

• meinasin
        kuvittele vai? kirjoitti:

Mitä tämä muuta on kuin kuvittelua:

"Sepä se useimpien huostaanottojen takana varmaan onkin, että syystä tai toisesta vanhempi ei pysty näkemään lapsensa tarpeita ja etuja nähdessään vain ja ainoastaan omat tarpeensa ja "oikeutensa". "

Voi pientä!

Omaa päättelyä, SEN TAKIA, että oman äiti leimaat SINULLE kelvottomaksi vanhemmaksi.
        Äiti ei saanut mitään apuja, perheterapiaa tai yksilöterapiaa omiin ongelmiinsa? SE OLISI voinut auttaa koko sisaruskatrasta enemmän kuin huostaanotto.

Huosta ei ole auttanut sinua yhtään, koska roikut täällä vihaa uhkuen haukkumassa ja irvistelemässä vieraita ihmisiä jatkuvasti.

Tunnetasosi on ala-asteikäisen lapsen luokkaa. Kun sinulle on kerran käynyt jotain, se pätee myös kaikkien muidenkin huostaanottojen kohdalla.

Säälittävää. Ja sitten haukut niitäkin ihmisiä, jotka sinunlaisillesiKIN ihmisille yrittävät ajaa jotain oikeuksia oikeaan apuun täällä.

Vilkaisepa joskus peiliin.

• Horse66

tyytyväinen kun pankki rosvo ryöstäisi räyhääjän pankista rahat... ja vielä onnellisena selittää muille EI MINUN RAHOJA ONNEKSI VARASTETTU! vaan muiden... niinpä niin...

muut ne vaan niin huolimattomia on huolehtimaan rahoistaan....Mut ei räyhääjän mielestä ole...

Tää nyt oli vain esimerkki...

• oikeuden

tapelkaa miten haluatte kaikesta keskenänne!

Viesteissänne jo näkyy missä mennään!

Siitä vaan, lapsenoikeus on seainoa oikeuis, ette te vanhemmat voi vaikuttaa siihen, enää, tappeluissanne!

Tapelkaa vain, mutta vain täällä netissä, älkää kekskenänne hakatko toisianne ja lapsianne, se olisi best of all!

• sekopää
        oikeuden kirjoitti:

tapelkaa miten haluatte kaikesta keskenänne!

Viesteissänne jo näkyy missä mennään!

Siitä vaan, lapsenoikeus on seainoa oikeuis, ette te vanhemmat voi vaikuttaa siihen, enää, tappeluissanne!

Tapelkaa vain, mutta vain täällä netissä, älkää kekskenänne hakatko toisianne ja lapsianne, se olisi best of all!

tai päissään kuin käki oleva sijaishuoltaja tai sosiaalitoimen edustaja se siellä hilluu? Teksti oli sen tasoista, jo kirjoitusvirheidensäkin... puhutamattakaan asiasisällöstä, että selvästi näkyy ettei kaikki ole kohdallaan.

• omat kirjoitusvirheesi
        sekopää kirjoitti:

tai päissään kuin käki oleva sijaishuoltaja tai sosiaalitoimen edustaja se siellä hilluu? Teksti oli sen tasoista, jo kirjoitusvirheidensäkin... puhutamattakaan asiasisällöstä, että selvästi näkyy ettei kaikki ole kohdallaan.

ennen kuin alat arvostella muita. Olet varmaankin epäonnistunut ja katkera biovanhempi, niitähän palstalla riittää!

• palstan ulkopuolella
        omat kirjoitusvirheesi kirjoitti:

ennen kuin alat arvostella muita. Olet varmaankin epäonnistunut ja katkera biovanhempi, niitähän palstalla riittää!

ne epäonnistuneet. Sitä paitsi mehän ollaan jo tarkkailun alaisena. vai sekö se riipiikin. Itse elätte kuin siat vatukossa ja pelkäätte sossua tietty. Minun ei tarvitse pelätä. Elän kuten tähänkin saakka, mutta nyt olen otettu siitä että sossua kiinnostaa tekemiseni. Ihan kiva on että hyvää tavallista elämääni seuraillaan sen vastapainoksi, että kukaan ei ennen huostia seurannut eikä käynyt meillä, vaan perusteet on sossun kertoman mukaan ihmisten puheista kerätty. Mukava on nyt seurata minun ihmisten pärstiä, heitä ilmiselvästi näyttää v*tuttavan nyt. Tämä koko höskä on niin erikoista ollut, mutta kunnanjohtaja aikoinaan sanoi rahaa kunnalla piisaavan, kun kävin hänellekin ihmettelemässä luottamushenkilöiden päätöksentekokykyä. Minun ei auta kuin uskoa kunnanjohtajan sanaan nyt. Kehenkä sitä uskoisi jos ei kunnanjohtajaan.

• katkerin ja jopa
        omat kirjoitusvirheesi kirjoitti:

mieleltäsi häiriintynyt tunnut olevan itse.

Kuka normaali, tasapainoinen ihminen roikkuisi jatkuvasti solvaamassa tuntemattomia ihmisiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6259
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      81
      4839
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      100
      3101
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2932
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2165
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1546
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1111
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      92
      1110
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1036
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      804
    Aihe