Ongelmani koskee lähinnä toisen koiran ottoa. Omistan nykyään 2v novascotiannoutajan, joka on narttu. Koirani on peruskoilutettu, ja se on muutenkin aikuisen koiran oloinen. Nyt olen reilun vuoden asti miettinyt toisen koiran ottoa. Otan saksanpaimenkoiran.
Ainoa ongelma on oman koiran (nartun) suhtautuminen varsinkin uroksiin. Koirani ei ole missään tapauksessa dominoiva, aggressiivinen tai hallitseva muiden koirien kanssa, vaan se ei osaa/halua sanoa toiselle koiralle yhtään vastaan. Jos toinen koira vaikka roikku omani korvasta/turkista/tai esim hyppää selän päälle, niin koirani on häntä koipien välissä, ja tulee minun jalkoihini turvaan.
Olen kasvattanut koiran täysin itse, eikä sillä ole ollut koskaan huonoja kokemuksia muista koirista/ihmisistä. Alle 6kk ikäisenä se oli kaikkien kimpussa innokkaasti, mutta ei ole enää. Tämä ei ole mikään ongelma, eli ei se minua haittaa, jos koirani ei ole kiinnostunut muista koirista.
Ongelma on tulevan pennun sukupuoli. Itse olen omistanut ennen kaksi urosta, ja nyt tän yhden nartun. Nyt olen ihan sillä kannalla, että ottaisin uroksen. Mitä mahtaa käydä, kun talossa asuu nykyinen koirani, ja nuori (paikkaansa laumassa hakeva) sakemanniuros? Tai jos uros rupeaakin yli-seksuaaliseksi/muuten ottaa liian kovat otteet nykyiseen koiraani, ja on jatkuvasti narttuni kimpussa, joka ei sano sitten oikeasti yhtään vastaan? Narttuni on kuitenkin leikattu.
Tai mites sitten tuo laumanjohtajuus? Nyt minä olen johtaja, ja koira minua alempana. Jos sen sakemannin otan, niin sehän haluaa todennäköisesti asemansa korkeammalle kuin narttuni. Mutta enhän minä voi sallia sitä, että se tuleva koirani ns yrittää ottaa nykyiseltä koiraltani johatajuutta, sillä minähän se johtaja olen! Eli periaatteessa kaikki nahistelut koirien välillä pitäisi periaatteessa olla kiellettyjä vai?
Olen ihan solmussa tämän asian kanssa, joten toivon nyt teiltä mielipiteitä! Tietenkin jokainen koira on yksilö ja jokaisella oma persoona. Mitä te tekisitte minun tilanteessani? Kiitän jo etukäteen jos joku vaivautuu auttamaan, ja kysykää jotain, jos ette ymmärtäneet!
Koiraongelma
9
822
Vastaukset
- E.A
Ilman muuta ottaisin uroksen siihen kasvamaan. Näitä johtajuuspelotteluja nyt tulee nykyisin vähän joka paikasta, koira se on spk siinä missä muutkin ja oma lauma on tärkeä ja sen jäsenet.
Kun nyt löydät (mieluusti lähistöltäsi) hyvän kasvattajan joka on valmis jeesaamaan tarvittaessa niin en usko, että mitään ongelmia tulee.
Narttu on kuitenkin aina "ylempänä" sitä urosta ja fiksu uros sen tietää, sitäpaitsi moni narttu on saanut ihan selkeästi itseluottamusta, kun on nuorempi koira laumassa. - *Raipe*
Voit ottaa hyvinkin uroksen, todennäköisesti narttusi vain vahvistuu luonteeltaan kun laumaan tulee uusi jäsen.
Valtataistelua tuskin tulee koskaan nartun ja uroksen välillä.
Mutta nyt sitten TODELLA tarkkana mistä otat sakemannisi! - Battoga
kasvattaja tuntee pentunsa ja niiden dominanssin. Koirien keskinäinen kahina ei välttämättä tarkoita sitä, että johtajuutta viedään myös sinulta. Koira on samanlainen hierarkkinen laumaeläin, kuin ihminenkin. On ihme, jos sakemanni ei nouse arvoasteikolla ylemmäksi, kuin novascotiannoutaja. Jos sakemannin ottaa, on syytä varautua valtataisteluihin jossain vaiheessa. Jos epäröit pärjäätkö, älä ota. Koirien laumajärjestykseen ei kannata puuttua, paitsi jos veri lentää. Väkisin et voi pitää haluamaasi järjestystä ja se vain pahentaa tappeluita. Jos koiratappelutilanteessa itse pelkäät, et ole voittajan silmissä johtaja. Joku voi olla eri mieltä, mutta näin olen oppinut kantapään kautta.
- Jenny!
Kumman koiran asemaa laumassa siis vahvistaisin, eli antaisin eka ruokaa jne?
Mutta eihän uros ja narttu ikinä muutenkaan hoida samoja tehtäviä laumassa. Eli semmonen kuvitelma, että on joku alfa-yksilö, ja muut on sen alla, on siis puppua.. Eikä tervepäinen uroskaan ole koskaan laumassa narttua ylempänäkään. Ja jos ihan nyt tarkkaan ajatellaan, niin eihän mikään pikkupentu voi olla aikuista koiraa ylempänä.
Vaikeaa :D Pitäiskö mun vaan vanhistaa nartun asemaa siis vai mites?- Battoga
vanhimmalle kaikki ensin. Naapurilla on kolme novascotiannoutajaa ja mitä niitä olen nähnyt (kaikki uroksia) ovat niin leppoisia koiria, ettei sun koirilles ehkä edes tule mitään valtataisteluita. Eli kun sakemanni kasvaa ja alkaa uhmaamaan vanhempaa, se luultavasti antaa periksi. Ja voihan sulla käydä säkä, että saat sakun joka ei koskaan uhmaa.
- *Raipe*
Battoga kirjoitti:
vanhimmalle kaikki ensin. Naapurilla on kolme novascotiannoutajaa ja mitä niitä olen nähnyt (kaikki uroksia) ovat niin leppoisia koiria, ettei sun koirilles ehkä edes tule mitään valtataisteluita. Eli kun sakemanni kasvaa ja alkaa uhmaamaan vanhempaa, se luultavasti antaa periksi. Ja voihan sulla käydä säkä, että saat sakun joka ei koskaan uhmaa.
Mun neuvo ois että älä yritä sekaantua arvojärjestyksiin millään tavalla jollei kysymys ole sun omasta paikastasi laumassa.
Koirat ovat mestareita siinä lajissa, meillä vain kalpea haiku siitä mitä se oikeesti on.
- erittäin
harvinaista, että uros pyrkii nartun yläpuolelle.
Oman laumani kesken sitä ei ole koskaan tapahtunut- Battoga
oli uros, joka ei päästänyt narttuakaan "ylitseen". Se oli erittäin arvokas, dominoiva ja suuri persoona. Minua se lakkasi kokeilemasta vasta kymmenen vuotiaana! Oli elämäni koira ja jätti ikuisen ikävän.
- harvinaista
Itsellä on 5-vuotias uros ja 10-vuotias narttu, kyllä uros on aikoja sitten tehnyt nartulle selväksi kaapin paikan. Ilman taisteluita kylläkin, muutama reikä siinä on välillä tullut. Itse en noihin uros-narttu riitoihin puutu, niin kauan kun näyttää siltä ettei siinä henki lähde kummaltakaan eikä suurempia vammoja ole luvassa. Puutun kyllä tilanteisiin,jossa samaa sukupuolta olevat koirat nahistelee. En antaisi esim kahden nartun selvitellä itse välejään, siinä saattaa tulla ruumiita (ja näin on usein käynytkin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15211518
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485413Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p424346Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392708Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071636Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601596Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?921481Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361431