Olen osa-aikaisena tuntiopettajana koulussa, jossa pidän noin kymmenen tuntia viikossa opetusta. Palkka ei riitä paljon mihinkään, joten olen ajatellut hakea muitakin töitä. Nyt olisi yksi mielenkiintoinen työpaikka näkösällä, mutta kyseisessä työpaikkailmoituksessa lukee "tuntiopettaja, kokopäivätyö". Uskon, että selviäisin näistä 16 tunnista niiden iltatuntien lisäksi, joita nyt käyn pitämässä. Mietityttää vaan, miten verottaja suhtautuisi siihen, että minulla olisi parin kuukauden ajan (kysymys on sijaisuuksista) yhtä aikaa tuntiopettajan kokopäivätyö ja tuntiopettajan osa-aikatyö? Alkaisiko osa-aikatyöstä (josta saa suhteessa parempaa tuntipalkkaa) mennä silloin korkeammat sivutuloverot?
Onko kenelläkään kokemusta?
Kahden työpaikan yhdistäminen
5
1138
Vastaukset
- freenlance
Mulla oli aikanaan sijaisuuksia tehdessäni freenlance-verokortti, eli sama kortti annetaan kaikkialle. Itse vaan pitää luonnollisesti olla tarkkana, ettei ylitä vuosirajaa, mutta se nyt ei ole mikään ongelma, kun on vain kaksi työtä.
- freelance siis
englannin kielen opettaja osaa tosi hyvin kirjoittaa englantia...:-)
- ollut
Minulla on ollut aika ajoin kaksi opetustointa, päivätyö ja iltatyö. Päivätyössä verotus on hoitunut päätyön verokortilla ja iltatyössä on ollut sivutoimen verokortti. Lopullisessa verotuksessa veroprosentit menevät kyllä kohdalleen. Kello 16.30 jälkeen tapahtuvasta opetuksesta saa 1,5 kertaisen korvauksen. Iltatunnit ovat huomattavasti kannattavampia kuin ylitunnit. Iltatunneilla helposti kaksinkertaistaa tulonsa.
Sivutoimilupaa en anonut. Tein yksinkertaisesti vain sivutoimi-ilmotuksen. Yleensä lupia ei kannata anella. On jokaisen oma asia, mitä hän tekee vapaa-aikanaan. - asiallisesti
Kokeile veroprosenttilaskurilla www.vero.fi/verolaskuri, miten vuoden tulosi ja nykyiset pää- ja sivutuloprosentit sattuvat kohdalleen. Jos ei osu, niin tilaa uusi verokortti http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1
- pöhpahpih
Suomessa on kokonaisverotus, eli ei sivutulosta mene enempää veroa kuin päätoimestakaan. Sivutuloverokortissa on isompi prosentti, koska sivutulo kasvattaa kokonaisansiota ja päätoimen prosentti ei riitä enää. Lasketat itsellesi uuden verokortin uusilla tuloilla, kun ne ovat tiedossa, niin asia on kunnossa... Saatat siis saada saman prosentin sekä sivutuliverokorttiisi, että päätuloverokorttiisi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1643583Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.532040Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281098
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381034- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872