Olen osa-aikaisena tuntiopettajana koulussa, jossa pidän noin kymmenen tuntia viikossa opetusta. Palkka ei riitä paljon mihinkään, joten olen ajatellut hakea muitakin töitä. Nyt olisi yksi mielenkiintoinen työpaikka näkösällä, mutta kyseisessä työpaikkailmoituksessa lukee "tuntiopettaja, kokopäivätyö". Uskon, että selviäisin näistä 16 tunnista niiden iltatuntien lisäksi, joita nyt käyn pitämässä. Mietityttää vaan, miten verottaja suhtautuisi siihen, että minulla olisi parin kuukauden ajan (kysymys on sijaisuuksista) yhtä aikaa tuntiopettajan kokopäivätyö ja tuntiopettajan osa-aikatyö? Alkaisiko osa-aikatyöstä (josta saa suhteessa parempaa tuntipalkkaa) mennä silloin korkeammat sivutuloverot?
Onko kenelläkään kokemusta?
Kahden työpaikan yhdistäminen
5
1138
Vastaukset
- freenlance
Mulla oli aikanaan sijaisuuksia tehdessäni freenlance-verokortti, eli sama kortti annetaan kaikkialle. Itse vaan pitää luonnollisesti olla tarkkana, ettei ylitä vuosirajaa, mutta se nyt ei ole mikään ongelma, kun on vain kaksi työtä.
- freelance siis
englannin kielen opettaja osaa tosi hyvin kirjoittaa englantia...:-)
- ollut
Minulla on ollut aika ajoin kaksi opetustointa, päivätyö ja iltatyö. Päivätyössä verotus on hoitunut päätyön verokortilla ja iltatyössä on ollut sivutoimen verokortti. Lopullisessa verotuksessa veroprosentit menevät kyllä kohdalleen. Kello 16.30 jälkeen tapahtuvasta opetuksesta saa 1,5 kertaisen korvauksen. Iltatunnit ovat huomattavasti kannattavampia kuin ylitunnit. Iltatunneilla helposti kaksinkertaistaa tulonsa.
Sivutoimilupaa en anonut. Tein yksinkertaisesti vain sivutoimi-ilmotuksen. Yleensä lupia ei kannata anella. On jokaisen oma asia, mitä hän tekee vapaa-aikanaan. - asiallisesti
Kokeile veroprosenttilaskurilla www.vero.fi/verolaskuri, miten vuoden tulosi ja nykyiset pää- ja sivutuloprosentit sattuvat kohdalleen. Jos ei osu, niin tilaa uusi verokortti http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1
- pöhpahpih