hoitotukea

milloin

Saako kelan hoitukea hakea pitkään sairastellut skitsofreenikko? mitähän ne summat on mitä maksavat? Mikä oikeuttaa hoitotukeen? Onko yhtä monimutkaista hakea kun esim. soskun päivärahaa? Eli pitääkö toimittaa tilitiedot yms?

3

427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkanen*)

Hei,
      kannattaa kyllä hakea eläkeläisen hoitotukea Kelasta.

Edellytykset ovat joko kulujen mukaan tai hoidon tarpeen mukaan. En suosittele lomaketta täyttämään itse suoraan, mutta jos saisit pyydettyä sosiaalityöntekijää tai Kelan kuntoutusesittelijää täyttämään sen sinun kanssasi. Ennen lomakkeen täyttöä pitäisi hommata B-tai C-todistus lääkäriltä, tai vastaava, jossa tilasi kuvaillaan tarkasti.

Muistaakseni eläkeläisen hoitotuki on alimmillaan 54 euroa. Seuraava taso on jotain 130 euron kieppeillä. Ks. Kelan sivut.
      Tilitietoja ei tarvitse toimittaa, mutta se lääkärin lausunto on oltava, ja se muistaakseni max 6 kk vanha.

Kun mietit sitä täyttöä, mieti päiväsi pahimmillaan. Miten paljon tarvitset toisen ihmisen kehottelua ja patistelua, perään soittelua jne. Jos et pysty kurottelemaan yläkaapeista tavaraa, mainitse myös ne. Mieti kaikkea, mitä pystyt tekemään normaalisti MUTTA kirjoita ne lomakkeeseen, MITÄ ET PYSTY tekemään tai mihin tarvitset apua. Sosiaaliset tilanteet pitää myös muistaa, mitkä asiat jäävät hoitamatta tai mitä asioita välttelet. Pystytkö kulkemaan itsenäisesti kaupungilla jne. Positiivisia asioita ei siis kirjoitella lainkaan tähän lomakkeeseen.

Kelan vakuutuslääkäri kuitenkin päättää omalääkärin lausunnosta huolimatta, onko oikeutettu eläkeläisen hoitotukeen. Omat sepustukset ovat siksi tärkeitä, että lääkäri ei yleensä paljon kuvaile ihmisen päivittäistä toimintaa, siksi lomakkeella kysellään tarkemmin asiasta.

• paljon!

Oli paljon asiaa ja kuulostaa että olet perehtynyt asiaan, kiitos. Eläkeläisen hoitotuki oli tosissaan kyseessä. Olen kuntoutustuella mutta joka paikassa lukee että olen "eläkeläinen".

• Kukkanen*
        paljon! kirjoitti:

Oli paljon asiaa ja kuulostaa että olet perehtynyt asiaan, kiitos. Eläkeläisen hoitotuki oli tosissaan kyseessä. Olen kuntoutustuella mutta joka paikassa lukee että olen "eläkeläinen".

Hei,
        tässä linkki, jota olen käyttänyt vähän ajatuksenpohjana:
        http://www.mtkl.fi/@Bin/14985/Elakkeensaajien_hoitotuki.pdf

Mulla on alin eläkeläisen hoitotuki ollut jo muutaman vuoden. Taas tällä hetkellä se on katkolla, koska yleensä myöntävät sen vuodeksi kerrallaan. Uusinta tapahtuu samalla lailla, C-tai B-lausunto ja uusi hakemus. Mutta jos lomakkeen täyttää netissä, se jää sinne omaan kohtaan malliksi.

En muista, puhuttiinko tuossa esim. kaikista töistä, mitä ihmisen elämään voi kuulua;
        esim. nurmikonleikkauksesta, puiden hakkauksekseta, saunalauteille nousemisesta jne, joita ei tule ajatelleeksi, joten kannattaa miettiä asiaa laajalti.

Kelan sähköisessä palvelussa on se hakemuslomake, mutta tosiaankaan sitä ei kannata lähettää, ennen kuin kaikki on mietittynä. Ohjeessa taisi olla, että kannattaa näyttää lääkärille sitä paperia, jos samalla pyytää B-tai C-lausuntoa. Se on oikein hyvä neuvo. Muistaakseni tukiasema.net:issä olisi myös hyviä neuvojia, kannattaa kysellä vertaistuesta myös, mitä siellä on laitettu hakemuspapereihin.

Onnea hakuprosessiin!

Tuli mieleen, että onko sinulla lapsia? Eläkeläisen lapsikorotuksia saa myös Kelasta haettua alle 16 v lapsista.

VR:n seniori-korttia kannattaa myös hakea, jos on pelkällä kuntoutustuella, sillä saa eläkealennusta junalipuista 50%, mutta myös olen käyttänyt sitä uimahallissa, teatterissa jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5352
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      78
      4714
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3017
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      87
      2948
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2514
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1966
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe