Jokunen tuhat vuotta sitten susi pyrki ihmisen reviireille ja sen annettiin tulla. Kasvoi oma lajinsa koira. Mikä on ilmeisesti ollut vain iloksi ihmisille.
Nyt ihmiset ovat ajaneet sudet ahtaalle ja susia tupsahtelee jälleen ihmisten reviireille, kun ihmisiä vain on jokapaikassa. Miksi ihminen ei nyt vain sopeudu tilanteeseen? Tiedä miten mahtava eläinlaji sieltä nyt voisi olla jalostumassa, jos annettaisiin mahdollisuus, eikä luotia kalloon samantien...
Miksi ihminen pelkää sutta?
37
868
Vastaukset
- itse..
Et nähtävästi itse asu alueella missä on paljon susia...
Jos näin on niin silloin sun mielipiteillä ei ole mitään merkitystä!- tunnen
ihmisiä jotka asuvat alueella missä on paljon susia ja karhuja, mutta eikö olekin erikoista että vain harvat niitä sielläkään näkee. Itse olen nähnyt suden, komea näky se oli, mutta en odota näkeväni tämän elämän aikana enäät toista kertaa. Nämä näillä tunnetuilla susialueilla tuntemani ihmiset ovat myös metsästäjiä ja heillä on kaikilla koiratkin, eipä ole sudet niitä syöneet, yhdellä heistä on koira häkissä ulkona ja Kainuussa asuu. Että turhaa hysteriaa tuo susipelko on suurimmalta osin.
- enemmän hysteriaa
tunnen kirjoitti:
ihmisiä jotka asuvat alueella missä on paljon susia ja karhuja, mutta eikö olekin erikoista että vain harvat niitä sielläkään näkee. Itse olen nähnyt suden, komea näky se oli, mutta en odota näkeväni tämän elämän aikana enäät toista kertaa. Nämä näillä tunnetuilla susialueilla tuntemani ihmiset ovat myös metsästäjiä ja heillä on kaikilla koiratkin, eipä ole sudet niitä syöneet, yhdellä heistä on koira häkissä ulkona ja Kainuussa asuu. Että turhaa hysteriaa tuo susipelko on suurimmalta osin.
kuin todellisuutta..susikantamme on melko pieni täällä ja rinnakkaiseloon on totuttava tai sitten tehtävä suuria kansallispuistoja mitä kannatan. Kenyaankin tehdään matkoja katsomaan luonnonvaraisia leijonia..eikä sielläkään voi aina välttää yhteenottoja ihmisten kanssa.
aiommeko olla ainoa laji vai halutaanko varjella luonnon monimuotoisuutta? - välillä
enemmän hysteriaa kirjoitti:
kuin todellisuutta..susikantamme on melko pieni täällä ja rinnakkaiseloon on totuttava tai sitten tehtävä suuria kansallispuistoja mitä kannatan. Kenyaankin tehdään matkoja katsomaan luonnonvaraisia leijonia..eikä sielläkään voi aina välttää yhteenottoja ihmisten kanssa.
aiommeko olla ainoa laji vai halutaanko varjella luonnon monimuotoisuutta?tuntuu, että meitä susia pelkäämättömiä on harvassa. Mutta kyllähän nuo pahimmat pelkääjät ja ensimmäisenä jo ison koiran jäljet nähtyään ovat niitä tappamassa, asuvat kaupungeissa ja eivät edes lähimetsään uskalla mennä. Vaikka todellisuudessa kaupunkin on vaarallisempi paikka kuin metsä. Kaikki saadaan lukea yhtenään ihmisten teosta, joka viikko ihmisiä pääsee hengestään kaupungeissa, susi on viimeksi tappanut ihmisen 1800-luvulla, että ei kovi tiuhaan.
- hullun lehmän
välillä kirjoitti:
tuntuu, että meitä susia pelkäämättömiä on harvassa. Mutta kyllähän nuo pahimmat pelkääjät ja ensimmäisenä jo ison koiran jäljet nähtyään ovat niitä tappamassa, asuvat kaupungeissa ja eivät edes lähimetsään uskalla mennä. Vaikka todellisuudessa kaupunkin on vaarallisempi paikka kuin metsä. Kaikki saadaan lukea yhtenään ihmisten teosta, joka viikko ihmisiä pääsee hengestään kaupungeissa, susi on viimeksi tappanut ihmisen 1800-luvulla, että ei kovi tiuhaan.
taudin aikaan kiertelin skotlannissa niin siellä oli muistokyltti, jossa luki että tässä ammuttiin viimeinen susi. Surullista minusta eikä siellä brittein saarella enään susia ole.
Meillä ei paljon eläimiä täällä ole joten suojellaan niitä vähäisiä ja muistakaamme että yhden eläimen olemme jo menettäneet mustan näädän ja siitä on enään kuva nokian vaakunassa. - ...
Asun, eli mielipiteellä oli merkitystä?
- ...
välillä kirjoitti:
tuntuu, että meitä susia pelkäämättömiä on harvassa. Mutta kyllähän nuo pahimmat pelkääjät ja ensimmäisenä jo ison koiran jäljet nähtyään ovat niitä tappamassa, asuvat kaupungeissa ja eivät edes lähimetsään uskalla mennä. Vaikka todellisuudessa kaupunkin on vaarallisempi paikka kuin metsä. Kaikki saadaan lukea yhtenään ihmisten teosta, joka viikko ihmisiä pääsee hengestään kaupungeissa, susi on viimeksi tappanut ihmisen 1800-luvulla, että ei kovi tiuhaan.
...että ihminen suojelee omaisuuttaan. Ilman itsekkyyttä ihminen ei olisi ihminen.
Aloituksen tarkoitus ei ollut vähätellä niiden pelko, jotka oikeasti ovat hysteerisiä.
Mutta kuolema se kuuluu luonnollisena osana elämään. Yhteiskunta korvaa taloudelliset petovahingot, mutta se ei riitä ihmisille, joille tietenkin on myös muu kuin taloudellinen suhde lemmikkeihinsä. Mutta lemmikitkin kuolevat joskus ja on harmi jos ne kuolevat pedon kynsiin. Siksi juuri ihmisen pitäisi nyt sopeutua. Ainut keino sopeutua ei ole tottua uudelleen siihen, että kuolema on osa elämää, vaan voi sopeutua myös uudenlaisilla keinoilla, joita nykyteknologia mahdollistaa. Susiaitoja on. Metsästyskoirille on pantoja. Susilaumojen liikkeistä tiedetään, niistä kannattaa olla kiinnsotunut ja välttää liikkumista lemmikin kanssa kyseisillä alueilla. Talojen pihoihin voi laittaa ulkovaloja riittävästi, jotkut ovat onnsituneesti viritelleet jopa radioita pihoille pitämään petoja poissa... Keinoja sopeutua elämään susien aiheuttaman selvän vaaran kanssa on. Sama sivistys meillä on jo esimerkiksi psyykkisten ihmisten kanssa, vaikka ovat vaaraksi ympäröivälle yhteiskunnalle, niiden kanssa on erityistoimin/sopeutumisen kautta opittu elämään.
- sei-sei
Leikin taas besserwisseriä, mutta nykytiedon valossa on toisin:
Tuhansia vuosia sitten osa suden ja koiran yhteisistä esi-isistä pyrki ihmisen reviirille ja niitten annettiin tulla. Ne, jotka eivät ihmisestä piitanneet, jäivät metsiin ja niistä kehittyi susilaumoja. Kesymmistä ja ahneemmista kehittyi koira.
Nyt nämä karumman ja pelokkaamman luonteen omaavat susijälkeläiset joutuvat olosuhteiden pakosta ihmisen lähelle. Aika on toinen kuin silloin, kun leirinuotiolta jäi luunkappaleita yli. Nyt ajetaan autoilla kovaa ja lapset kulkevat yksinään koulumatkoja. Susi ei kuulu tähän maailmaan, vaan sille olisi hyvä näyttää, että palatkoon metsiin.
Spekulaatio uuden alalajin kehittymisestä... Onko meidän sitten kestettävä lampaita, vasikoita ja koiria raatelevat sudet seuraava pari tuhatta vuotta, että ehkä saadaan joku kivakin susiyksilö sieltä kehittymään? Järjetöntä mielikuvistusleikkiä.
P.s. Täällä lähimain on sudet vieneet karjaa ja koiria, mutta en silti pelkää mennä metsään.- ...
...suden ja XX:n esi-isät pyrkivät ihmisten asuinalueille ja ne jotka eivät ihmisistä piitanneet tapettiin sukupuuttoon ja ne jotka oppivat elämään ihmisten kanssa ovat XX-lajin esi-isät.
- susityttöjä
Itse asiassa täällä on susia ja karhuja, sekä ilveksiä. Susilauma ulvoi eilen illalla viereisessä metsässä.
Myös karhu emon pentuineen on virkavalta käynyt hätistelemässä pois pihastamme.
Emme pelkää susia, emmekä karhuja. Karhu väistää ihmistä, mikäli sen pennut ei ole vaarassa. Mutta, karhun ja pentujen väliin joutuiminen voi olla hengenvaarallista, koska emo suojelee pentujaan.
Sudelta suojelemme ainostaan pieniä lapsia ja lemmikkejä. Kissaa ja koiraa ei voi ulos laskea vahtimatta, koska se todennäköisesti on koiran viimeinen ulkoilureissu. Naapuri jopa joutui kepillä huitomaan suden kauemmaksi, kun se yritti saada perheen koiran ruuaksi. Kai se oli todella nälkäinen, erakko vanhus tai sairas... tai muuten nälän heikentämä.
Samanlaisilta yksilöiltä suojellaan perheen pienempiä, koska ne voisivat sudelle olla helppoa ruokaa, jos huonon kunnon takia se ei ole riistaa saanut metsästä.
Ilvestä en ole nähnyt, mutta tassunjäljet kulkevat tuossa 30m päässä pellon reunassa. Sitä ei osaa edes pelätä =)- näin on
MIKSI ei helsingin viereen perusteta kansallispuistoa susille, sillä ei susista ole vaaraa ja säästyisi paljon matkakuluja kun voisi pyöräillen käydä niitä ihailemassa. "Luonnonsuoj..." asuu suurin osa Helsingissä ja katsokaa mikä susi ja karhutilanne siellä on! Hyvin ovat petojen asiat siellä.
- oh tuota
>>Emme pelkää susia, emmekä karhuja.>> Miksi sitten virkavallan oli tultava hätistelemään karhua pihastanne pois? Miksi ettekä itse sitä tehneet?
- susityttöjä
oh tuota kirjoitti:
>>Emme pelkää susia, emmekä karhuja.>> Miksi sitten virkavallan oli tultava hätistelemään karhua pihastanne pois? Miksi ettekä itse sitä tehneet?
Käytä apina tervettä maalaisjärkeä. Jo ilman pelkoa tietää, että hengestähän siinä voi päästä kun karhunpentujen kanssa "leikkii" ja emo on lähellä.
Vaikka ei pelkää, niin ei sitä "itsemurhaa" halua tehdä omalla hölmöilyllä.Terveen jären käyttö näiden eläinten kanssa on sallittua.
Jos itse joutuu ampumaan emon hyökätessä, niin siitä joutuu tekemään kaiken maailman selvityksiä, miksi on ampunut jne. Mutta jos sen joutuu virkavalta tekemään, niin asia on itselle mutkattomampi. Tuskinpa itsekään olisit niitä ajanut itse pois pihamaalta. - kansallispuistoja
näin on kirjoitti:
MIKSI ei helsingin viereen perusteta kansallispuistoa susille, sillä ei susista ole vaaraa ja säästyisi paljon matkakuluja kun voisi pyöräillen käydä niitä ihailemassa. "Luonnonsuoj..." asuu suurin osa Helsingissä ja katsokaa mikä susi ja karhutilanne siellä on! Hyvin ovat petojen asiat siellä.
lisää mutta paras lienee kuitenkin aidata tuo :)
- niin selväks
susityttöjä kirjoitti:
Käytä apina tervettä maalaisjärkeä. Jo ilman pelkoa tietää, että hengestähän siinä voi päästä kun karhunpentujen kanssa "leikkii" ja emo on lähellä.
Vaikka ei pelkää, niin ei sitä "itsemurhaa" halua tehdä omalla hölmöilyllä.Terveen jären käyttö näiden eläinten kanssa on sallittua.
Jos itse joutuu ampumaan emon hyökätessä, niin siitä joutuu tekemään kaiken maailman selvityksiä, miksi on ampunut jne. Mutta jos sen joutuu virkavalta tekemään, niin asia on itselle mutkattomampi. Tuskinpa itsekään olisit niitä ajanut itse pois pihamaalta.Minä ajaisin kylla karhut itse pois pihoistani, jos sinne ilmestyvät. Semmoisia en kotinurkilleni huoli. Mutta selväksi tuli, että itse ainakin pelkäät karhuja, vaikka taidat toisin luulla. Heti kun tuli karhu pihassa vastaan, niin samalla pupu pöksyyn - heh heh! -.
- niin selväks
niin selväks kirjoitti:
Minä ajaisin kylla karhut itse pois pihoistani, jos sinne ilmestyvät. Semmoisia en kotinurkilleni huoli. Mutta selväksi tuli, että itse ainakin pelkäät karhuja, vaikka taidat toisin luulla. Heti kun tuli karhu pihassa vastaan, niin samalla pupu pöksyyn - heh heh! -.
>>Jos itse joutuu ampumaan emon hyökätessä, niin siitä joutuu tekemään kaiken maailman selvityksiä, miksi on ampunut jne.>> Miksi muka tarvittaisiin ampujia?
>>Mutta jos sen joutuu virkavalta tekemään, niin asia on itselle mutkattomampi.>> Minusta on mutkattominta, kun juoksee uhkaavasti äännellen ovesta ulos karhua kohti, eikä rupea sotkemaan asiaan mitään virkavaltaa. Eiköhän karhu siitä säikähdä yhtä lailla kuin muutkin pedot?
Kyllä sulla taitaa aika lailla mielikuvitus leijua ympärilläs. - sinusta saa
niin selväks kirjoitti:
>>Jos itse joutuu ampumaan emon hyökätessä, niin siitä joutuu tekemään kaiken maailman selvityksiä, miksi on ampunut jne.>> Miksi muka tarvittaisiin ampujia?
>>Mutta jos sen joutuu virkavalta tekemään, niin asia on itselle mutkattomampi.>> Minusta on mutkattominta, kun juoksee uhkaavasti äännellen ovesta ulos karhua kohti, eikä rupea sotkemaan asiaan mitään virkavaltaa. Eiköhän karhu siitä säikähdä yhtä lailla kuin muutkin pedot?
Kyllä sulla taitaa aika lailla mielikuvitus leijua ympärilläs.Aivan, saat näin vihaisen emon kimppuusi, joka sokeasti suojelee vaaroja pelkäämättä pienokaisiaan.
Kylläpä suomessakin on karhun ravinnoksi päädytty, eikä siitä kovin kauan ole. - niin selväks
sinusta saa kirjoitti:
Aivan, saat näin vihaisen emon kimppuusi, joka sokeasti suojelee vaaroja pelkäämättä pienokaisiaan.
Kylläpä suomessakin on karhun ravinnoksi päädytty, eikä siitä kovin kauan ole.Kyllä Suomessa sudenkin ravinnoksi ollaan päädytty, mutta ei lähiaikoina, koska susikannat on pidetty niin alhaisina. Mut vartoos vaan, kun yhtäkkii joku susi sairastuu vesikauhuun, niin se pistelee sut nopsaa riekaleiks.
Taitaa entistä enemmän tulla karhukammoa ulos susta noiden teksties perusteella.
Jos pelkäät karhuja, niin miksi et susia? Venäjälläkin susi tappoi juuri lapsen PIIIIIIIIIIITkästä aikaa, eli sitä ei osattu varrota. Alaskassakin ja Kanadassa sudet tappavat nykyisinkin usein ihmisiä, mutta niistä ei julkisesti viitsitä mainistaa ulkomaille, koska siellä susionnettomuuksia pisetään yhtä normaaleina kuin Suomessa liikenneonnettomuuksia.
Jos Suomen sudet rauhoitetaan taas täysin, ne muuttuvat taas pian niiksi 1800-luvun tappajahukiksi.
Karhukantakin täytyisi pitää nykyistä huomattavasti alhaisempana, niin karhut eivät käyttäytyisi niin aggressiivisesti/pelottomasti.
Yleensä karhut muuten varovat tuomasta pentujaan ihmisten nurkille, koska opettavat pentujaan varomaan ihmisiä.
Enkä muuten muista 2000-luvulla kuin kerran karhun surmanneen ihmisen Suomessa.
Ja kysymys vie sulle: jos otat syliis sudenpennun luonnossa, niin miten sen emo siihen reagoi? Puolustaako pentuaan hengellään niin kuin karhut ja koirat, vai vartoaako vain stressaantuneena? - susityttöjä
niin selväks kirjoitti:
Kyllä Suomessa sudenkin ravinnoksi ollaan päädytty, mutta ei lähiaikoina, koska susikannat on pidetty niin alhaisina. Mut vartoos vaan, kun yhtäkkii joku susi sairastuu vesikauhuun, niin se pistelee sut nopsaa riekaleiks.
Taitaa entistä enemmän tulla karhukammoa ulos susta noiden teksties perusteella.
Jos pelkäät karhuja, niin miksi et susia? Venäjälläkin susi tappoi juuri lapsen PIIIIIIIIIIITkästä aikaa, eli sitä ei osattu varrota. Alaskassakin ja Kanadassa sudet tappavat nykyisinkin usein ihmisiä, mutta niistä ei julkisesti viitsitä mainistaa ulkomaille, koska siellä susionnettomuuksia pisetään yhtä normaaleina kuin Suomessa liikenneonnettomuuksia.
Jos Suomen sudet rauhoitetaan taas täysin, ne muuttuvat taas pian niiksi 1800-luvun tappajahukiksi.
Karhukantakin täytyisi pitää nykyistä huomattavasti alhaisempana, niin karhut eivät käyttäytyisi niin aggressiivisesti/pelottomasti.
Yleensä karhut muuten varovat tuomasta pentujaan ihmisten nurkille, koska opettavat pentujaan varomaan ihmisiä.
Enkä muuten muista 2000-luvulla kuin kerran karhun surmanneen ihmisen Suomessa.
Ja kysymys vie sulle: jos otat syliis sudenpennun luonnossa, niin miten sen emo siihen reagoi? Puolustaako pentuaan hengellään niin kuin karhut ja koirat, vai vartoaako vain stressaantuneena?"Kyllä Suomessa sudenkin ravinnoksi ollaan päädytty, mutta ei lähiaikoina, koska susikannat on pidetty niin alhaisina. Mut vartoos vaan, kun yhtäkkii joku susi sairastuu vesikauhuun, niin se pistelee sut nopsaa riekaleiks."
Kyllä vaan, suomessa susi on viimeksi syönyt ihmisen ehkä 1800-luvulla. Siitäkään ei tutkijat ole varmoja, oliko kyseessä susi, koirasusi vai villiintynyt koira.
Juu, alan vartoomaan sitä vesikauhuista sutta joka pistelee mut riekaleiksi. Pahin pelkoni onkin, että sitä odotellessa kuolen vanhuuteen, syöpään tai johonkin muuhun =D
Onneksi suurin osa susista elää täällä itäisessä suomessa.
"Taitaa entistä enemmän tulla karhukammoa ulos susta noiden teksties perusteella."
Olen ollut samassa metässä karhun kanssa marjassa useamman kerran. Katsoppas kun tuo suurin karhu kantakin keskittyy tänne Itä-Suomeen.
Normaalisti karhu väistää ihmistä luonnossa, kuten terve susikin.
MUTTA, suomessa karhu on hyökännyt ihmisen kimppuun useammin kuin susi. 1998 karhu tappoi miehen (rajavartian) kun karhu puolusti aggressiivisesti pentujaan. Tasan tällä miehellä oli karhuista enenmmän kokemusta kuin sinulla. Sinä silti nätisti ajasit karhun ja pennut pois "hus hus". 2006 karhu hyökkäsi naisen päälle Hankasalmella. Myös hirvimetsällä olijat ovat tappaneet päälle hyökkääviä karhuja, muutaman metrin päähän ihmisestä.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=685816
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1449246
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1444946
Mutta, ei tuo herätä pelkoa, kunnioitusta kylläkin. Ja siihen kuuluu järkevä käyttäytyminen karhun ollessa lähellä, vielä järkevämpi käyttäytyminen karhun ollessa pihamaalla pentujen kanssa.
Taitaa sinulla olla aikamoinen karhu ja susi kammo, kun kovasti täällä kirjoittelet aiheesta ja olisit lopettamassa niin karhuja kuin susia pitämällä kannat alhaisena.
Yleisesti karhut voi välttää pentujen tuomista pihaan, mutta voin kertoa, ettei se niin kovin harvinaista ole täällä. Ja kun karhu hyökkää, sen nopeus hyökätessä on 60km/h, siinä ei pakoon juokseminen auta.
ja viimeiseen kysymykseen vastaus. En ottaisi susipentua syliin =) Mikä pakko se on joka pesään mennä pää edellä. Antaa niiden lintujen, oravien, susien ja karhujen olla pentujen aikaan ihan rauhassa. Totuus on, että se hyökkäävä susi on pienempi riski aikuiselle ihmiselle, kuin hyökkäävä karhu. - niin selväks
susityttöjä kirjoitti:
"Kyllä Suomessa sudenkin ravinnoksi ollaan päädytty, mutta ei lähiaikoina, koska susikannat on pidetty niin alhaisina. Mut vartoos vaan, kun yhtäkkii joku susi sairastuu vesikauhuun, niin se pistelee sut nopsaa riekaleiks."
Kyllä vaan, suomessa susi on viimeksi syönyt ihmisen ehkä 1800-luvulla. Siitäkään ei tutkijat ole varmoja, oliko kyseessä susi, koirasusi vai villiintynyt koira.
Juu, alan vartoomaan sitä vesikauhuista sutta joka pistelee mut riekaleiksi. Pahin pelkoni onkin, että sitä odotellessa kuolen vanhuuteen, syöpään tai johonkin muuhun =D
Onneksi suurin osa susista elää täällä itäisessä suomessa.
"Taitaa entistä enemmän tulla karhukammoa ulos susta noiden teksties perusteella."
Olen ollut samassa metässä karhun kanssa marjassa useamman kerran. Katsoppas kun tuo suurin karhu kantakin keskittyy tänne Itä-Suomeen.
Normaalisti karhu väistää ihmistä luonnossa, kuten terve susikin.
MUTTA, suomessa karhu on hyökännyt ihmisen kimppuun useammin kuin susi. 1998 karhu tappoi miehen (rajavartian) kun karhu puolusti aggressiivisesti pentujaan. Tasan tällä miehellä oli karhuista enenmmän kokemusta kuin sinulla. Sinä silti nätisti ajasit karhun ja pennut pois "hus hus". 2006 karhu hyökkäsi naisen päälle Hankasalmella. Myös hirvimetsällä olijat ovat tappaneet päälle hyökkääviä karhuja, muutaman metrin päähän ihmisestä.
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=685816
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1449246
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1444946
Mutta, ei tuo herätä pelkoa, kunnioitusta kylläkin. Ja siihen kuuluu järkevä käyttäytyminen karhun ollessa lähellä, vielä järkevämpi käyttäytyminen karhun ollessa pihamaalla pentujen kanssa.
Taitaa sinulla olla aikamoinen karhu ja susi kammo, kun kovasti täällä kirjoittelet aiheesta ja olisit lopettamassa niin karhuja kuin susia pitämällä kannat alhaisena.
Yleisesti karhut voi välttää pentujen tuomista pihaan, mutta voin kertoa, ettei se niin kovin harvinaista ole täällä. Ja kun karhu hyökkää, sen nopeus hyökätessä on 60km/h, siinä ei pakoon juokseminen auta.
ja viimeiseen kysymykseen vastaus. En ottaisi susipentua syliin =) Mikä pakko se on joka pesään mennä pää edellä. Antaa niiden lintujen, oravien, susien ja karhujen olla pentujen aikaan ihan rauhassa. Totuus on, että se hyökkäävä susi on pienempi riski aikuiselle ihmiselle, kuin hyökkäävä karhu.Kuules susi on pikkuisen nopeampi ja ketterämpi kuin karhu. Jo yksi susi voi tappaa aikuisen, terveen poronkin. Ehkä sekä karhu että susi ovat vaarallisia, jos päättävät kimppuun hyökätä.
Juu, munkin pitää varautua just siihen, et karhu se mun kuolemanloukku joka tapauksessa jossain vaiheessa on, kun pennut niin rupee mun ympärillä pompiskeleen. Kiitti varotuksesta.
Mutta et vieläkään vastannut kysymykseeni. Sanohan nyt, että mitä susi tekisi ihmiselle, joka on mennyt kopeloimaan sen pentuja? Sanoit jo, mitä karhu semmoisessa tilanteessa tekisi, mutta mitä susi?
Ja vielä, että: >>En ottaisi susipentua syliin >>, häh? No jopas sitä silti vängätään siitä, mitä karhuemo tekisi, kun sen pentuja mentäisiin kopeloimaan. Kyllä sinä tuot sitten koko ajan vain lisää karhukammoa itsestäsi esiin, kun jatkuvasti varoittelet juuri karhujen pentujen läheisyyteen joutumisesta. Ja ehkä karhun hyökkääminen ihmisen kimppuun on siksi hieman yleisempää kuin suden, koska karhuja on Suomessa moninkertainen määrä susiin verrattuna.
Ja sinä uskot niihin juttuihin, joissa karhu muka on jouduttu ampumaan, koska on yrittänyt käydä päälle. Ei sitten ole tullut mieleen, että se päällekäyminen olisi pelkkä tekosyy? Mistäs me sen tiedämme?
On siinä kans yks karhukammonen. - ...
...kun elää oikeasti alueella jossa oikeasti on vaarana petovahingot.
Onkohan se joku kaupunkilaisporukka, joka kertoo, että jos eläisit oikeasti susialueella alkaisit sinäkin pelkäämään..? Kun ihmiset jotka oikeasti elävät susialueilla oppivat vain luoviksi ja eivät todella pelkää... Kuinka moni kaupunkilainen, joka lukee lehdistä, että susi on vienyt jonkun koiran tai muita traagisia otsikoita, lähtisi kepillä huitomaan sutta kohden? - ...
niin selväks kirjoitti:
Kyllä sulla taitaa aika lailla mielikuvitus leijua ympärilläs.Villi arvaus, että sinäkään et halua pelästyttää karhua. Aina eläin ei reakoi pelkoon juoksemalla karkuun, vaan jos sillä on esimerkiksi poikasia jossain lähellä tai se tuntee olonsa nurkkaan ajetuksi, niin se hyökkää. Siinä ei sinun huutosi auta, eikä heiluvat kädetkään.
Kun se hyökkää, silloin pelästyt sinä ja sinä melko varmasti lähdet karkuun ja toivot olevasi noepampi juoksija, ellei sinullakin ole jotain puolustettavaa, kuten lapsesi pihalla tai olet selkäseinää vasten, jolloin sinäkin joudut epätoivoiseen yritykseen, eli hyökkäykseen. Niin, karhu lähtee ihmistä vastaan samoin kuvitellen tilanteen olevan epätoivoinen yritys, mutta se on viimeinen keino pyrkiä pelastautua, mutta kuinka ollakaan karhu huomaa yhdestä lyönnistä, että tämähän kellistyy helpommin kuin minä... - ...
niin selväks kirjoitti:
Kuules susi on pikkuisen nopeampi ja ketterämpi kuin karhu. Jo yksi susi voi tappaa aikuisen, terveen poronkin. Ehkä sekä karhu että susi ovat vaarallisia, jos päättävät kimppuun hyökätä.
Juu, munkin pitää varautua just siihen, et karhu se mun kuolemanloukku joka tapauksessa jossain vaiheessa on, kun pennut niin rupee mun ympärillä pompiskeleen. Kiitti varotuksesta.
Mutta et vieläkään vastannut kysymykseeni. Sanohan nyt, että mitä susi tekisi ihmiselle, joka on mennyt kopeloimaan sen pentuja? Sanoit jo, mitä karhu semmoisessa tilanteessa tekisi, mutta mitä susi?
Ja vielä, että: >>En ottaisi susipentua syliin >>, häh? No jopas sitä silti vängätään siitä, mitä karhuemo tekisi, kun sen pentuja mentäisiin kopeloimaan. Kyllä sinä tuot sitten koko ajan vain lisää karhukammoa itsestäsi esiin, kun jatkuvasti varoittelet juuri karhujen pentujen läheisyyteen joutumisesta. Ja ehkä karhun hyökkääminen ihmisen kimppuun on siksi hieman yleisempää kuin suden, koska karhuja on Suomessa moninkertainen määrä susiin verrattuna.
Ja sinä uskot niihin juttuihin, joissa karhu muka on jouduttu ampumaan, koska on yrittänyt käydä päälle. Ei sitten ole tullut mieleen, että se päällekäyminen olisi pelkkä tekosyy? Mistäs me sen tiedämme?
On siinä kans yks karhukammonen.Ongelmasi ymmärtämisen suhteen onkin ehkä siinä,e ttä et tiedä susien olevan laumaeläimiä ja karhujen erakkoja?
Kenekään ei tarvitse mennä kopeloimaan karhun pentua, riittää kun satut astumaan emon mielestä liian lähelle ja se "liian lähellä" voi olla kymmenien metrien päässä poikasesta. Susi sietää vähän paremmin vieraiden lähestymistä poikasia kohden, vaikkei sekään siedä jos vieras on selvä vaara, esimerkiksi ihminen lajiltaan. Mutta karhu, se ei edes arvioi, onko tuo vaaraksi vai ei, vaan se pitää luonnostaan tunkeilijat kaukana poikasistaan, niin oman lajin edustajat kuin muutkin lajit. - susityttöjä
niin selväks kirjoitti:
Kuules susi on pikkuisen nopeampi ja ketterämpi kuin karhu. Jo yksi susi voi tappaa aikuisen, terveen poronkin. Ehkä sekä karhu että susi ovat vaarallisia, jos päättävät kimppuun hyökätä.
On siinä kans yks karhukammonen.Terve ihminenkin pystyy poron tappamaan käsin, joten miksi ei karhu tai susi. Joten mitä tuossa niin erikoista on =))
Mutta idiootti, jos sinun päälle hyökkää karhu, tuskin pelastautumis prosentti on sitä luokkaa, kuin suden hyökätsessä.
Aikuinen ihminen voi hyvinkin puolustautua suden hyökätessä ja jäädä jopa henkiin.
Tähän on jopa viisaampien tutkimustietoa "Linnellin mukaan vertailu muiden petojen vastaaviin lukuihin osoittaa, että susi kuuluu vaarattomimpiin eläimiin kokoluokassaan"
Ja johan tuon sanoo järkikin, susi painaa 30-50kg ja karhu 90kg jopa 300kg. Kyllä jotain 50kg eläintä vastaan on helpompaa puolustautua, kuin 300kg painavaa eläintä vastaan.
Kyllä se karhu suurella todennäköisyydellä on se kuolemanloukku, jos pennut alkaa ympärillä pomppimaan. Vai ajattelitko, että se karhu emo tulee mukaan "piiri pieni pyörii" leikkiin =)
En vastannut kysymykseen, koska ei ole kokemusta eikä mielenkiintoa testata suden käytöstä. Seuraavaksi idiootti kysyt miksi, vasta kysymys kuuluu, miksi kokeilisin?
Luuletko sinä, että minulla on kristallipallo ja olen ennustaja?
Mistä nuo IDIOOTTI kysymykset pulppuaa =))
JOS minulla olisi karhukammo, en asuisi rajan pinnassa lähellä karhuja. ENKÄ varsinkaan harrastaisi luonnossa liikkumista koiran kesäisin, mutta vasrinkin siihen aikaan kun sieltä saa sieniä ja marjoja.
olen kohdannut karhun muutaman kerran, silti palaan aina uudelleen metsään. Jos pelkäisin, muuttaisin sinin naapuriin, kauaksi karhuista ja susista =) - niin selväks
susityttöjä kirjoitti:
Terve ihminenkin pystyy poron tappamaan käsin, joten miksi ei karhu tai susi. Joten mitä tuossa niin erikoista on =))
Mutta idiootti, jos sinun päälle hyökkää karhu, tuskin pelastautumis prosentti on sitä luokkaa, kuin suden hyökätsessä.
Aikuinen ihminen voi hyvinkin puolustautua suden hyökätessä ja jäädä jopa henkiin.
Tähän on jopa viisaampien tutkimustietoa "Linnellin mukaan vertailu muiden petojen vastaaviin lukuihin osoittaa, että susi kuuluu vaarattomimpiin eläimiin kokoluokassaan"
Ja johan tuon sanoo järkikin, susi painaa 30-50kg ja karhu 90kg jopa 300kg. Kyllä jotain 50kg eläintä vastaan on helpompaa puolustautua, kuin 300kg painavaa eläintä vastaan.
Kyllä se karhu suurella todennäköisyydellä on se kuolemanloukku, jos pennut alkaa ympärillä pomppimaan. Vai ajattelitko, että se karhu emo tulee mukaan "piiri pieni pyörii" leikkiin =)
En vastannut kysymykseen, koska ei ole kokemusta eikä mielenkiintoa testata suden käytöstä. Seuraavaksi idiootti kysyt miksi, vasta kysymys kuuluu, miksi kokeilisin?
Luuletko sinä, että minulla on kristallipallo ja olen ennustaja?
Mistä nuo IDIOOTTI kysymykset pulppuaa =))
JOS minulla olisi karhukammo, en asuisi rajan pinnassa lähellä karhuja. ENKÄ varsinkaan harrastaisi luonnossa liikkumista koiran kesäisin, mutta vasrinkin siihen aikaan kun sieltä saa sieniä ja marjoja.
olen kohdannut karhun muutaman kerran, silti palaan aina uudelleen metsään. Jos pelkäisin, muuttaisin sinin naapuriin, kauaksi karhuista ja susista =)Luonto on kuules muokannut suden nopeammaksi, lihaksikkaammaksi, taisteluvaistoisemmaksi ja iskunkestävämmäksi kuin ihminen jonkun saksanpaimenkoiran. Kun susi hyökkää, se iskee ketterällä ja nopealla loikalla hampaansa sinun kitaasi kiinni. Samalla tavalla kuin poliisikoirat iskevät ihmisten käsivarsiin, sudet iskevät sinun kaulaan. Yksi semmoinen isku saa sinut hengiltä. Sutta on paljon vaikeampi ehtiä iskeä kuonoon sen hyökätessä kuin karhua.
- ...
niin selväks kirjoitti:
Luonto on kuules muokannut suden nopeammaksi, lihaksikkaammaksi, taisteluvaistoisemmaksi ja iskunkestävämmäksi kuin ihminen jonkun saksanpaimenkoiran. Kun susi hyökkää, se iskee ketterällä ja nopealla loikalla hampaansa sinun kitaasi kiinni. Samalla tavalla kuin poliisikoirat iskevät ihmisten käsivarsiin, sudet iskevät sinun kaulaan. Yksi semmoinen isku saa sinut hengiltä. Sutta on paljon vaikeampi ehtiä iskeä kuonoon sen hyökätessä kuin karhua.
Meidän isi kyllä löisi teidän isiä kovemmin...
Mutta ajatuksena heräsi tuosta, koirapalstalla kun ollaan, nuo laumanvartija koirat. Niitä jalostetaan karhusuojaksi, ja sudet hoituvat siinä ohella, ne hoituisivat myös pienemmillä koirilla. Kaukasian paimenet ja muut, nehän on jalostettu suojaamaan lampaita karhuilta. Susi suojaksihan käytetään kevyempi rakenteisia koiria, koiria jotka eivät tarvitse yhtä lujaa luonnetta.
Tavan ajokoirahan käy taistoon suden kanssa, mutta karhua ei mene lähellekään... Olisiko eläimellä jokin luonnollisempi itsesuojelu vaisto kuin sinulla? - susityttöjä
niin selväks kirjoitti:
Luonto on kuules muokannut suden nopeammaksi, lihaksikkaammaksi, taisteluvaistoisemmaksi ja iskunkestävämmäksi kuin ihminen jonkun saksanpaimenkoiran. Kun susi hyökkää, se iskee ketterällä ja nopealla loikalla hampaansa sinun kitaasi kiinni. Samalla tavalla kuin poliisikoirat iskevät ihmisten käsivarsiin, sudet iskevät sinun kaulaan. Yksi semmoinen isku saa sinut hengiltä. Sutta on paljon vaikeampi ehtiä iskeä kuonoon sen hyökätessä kuin karhua.
Olen hyvin perehtynyt niin suden, saksanpaimenkoiran kuin rottweilerin puruvoimaan.
Mutta, tässä sulle faktaa
http://www.cs.helsinki.fi/u/eplaitin/susijaihminen.html - niin selväks
susityttöjä kirjoitti:
Olen hyvin perehtynyt niin suden, saksanpaimenkoiran kuin rottweilerin puruvoimaan.
Mutta, tässä sulle faktaa
http://www.cs.helsinki.fi/u/eplaitin/susijaihminen.html
- ihmiset
Kyllä on hyvä huolehtia kaikkien suurissa kaupungeissa asuvien siitä että kyllä susien kanssa voi elää ja ei se mitään että aamulla saa portaan pielessä nähdä kuinka on taas susi käyny oman koiran jälkiä haistelemassa. Lapset meillä viedään ja haetaan koulusta. Mutta kyllähän te haluatte puuttua kaikkeen mikä ei teitä koska, mutta sitten kun joskus yksi karhu eksyy teidän alueelle niin heti se ollaan ampumassa vaikka justhan te kaikki hoette että ei niistä vaaraa ole.
Kaiken huippu on se, että meitä jotka asutaan näiden suur petojen lähettyvillä arvosetellaan, mutta TURKULAISET ei kestä edes kaneja heidän kaupungissa ja meidän pitää vaan kestää susia.
En tiedä mistä päin aloittaja on eikä tämä kritiikki kohdistu häneen vaan yleisesti ottaen kaikkiin eläinaktivisteihin, jotka eivät ymmärrä mistä puhuvat eivätkä ole ikinä edes suden tai karhun jälkiä nähneet saatikka itse niitä eläimiä.
Koittakaa nyt hoitaa sitten tuo Turun ongelma josta niin iltalehessä oli juttua sillai ettei niitä kilttejä ja nättejä kaneja tapeta, kun eihän niistä ole vaaraa kenellekkään!!!
Tuo juttu oli muutenkin niin pöyristyttävä, kyllä meillä täällä on kaneja ja myyriä ja kaikkea mahdollista, mutta pakko niiden kanssa on elää niinkuin on susien ja karhujenkin. Taimet on vaan aina suojattava ja kyllähän myyrät on kukat aika hyvin hävittäny tosta pihalta ja kasvimaakin on niiden takia mitä on, mutta eipä se ketään siellä suurkaupungeissa kiinnosta vaikka asiasta kuinka valittais.- Hukka-Musti
Jatkuvat valeet sanomalehdissä pelottomista aggressiivisista sususta on levittänyt entistä laajempaa susipelkoa. Venäjällä susi tappoi todistettavasti yhden lapsen, mutta suomalaiset sudet eivät kärsi nälkää läheskään yhtä suuresti kuin venäläiset sudet.
Esim. mitä todisteita metsurilla oli tämmöiseen tapaukseen: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810108406124_uu.shtml: yksi esimerkillinen lähde susipelon leviämiseen.
Tosin saahan eri luontokappaleita pelätä, ja niin kannattaakin, mutta niitä on samalla myös kunnioitettava. Minäkin pelkään susia, mutten yleensä mainitse siitä muille, enkä tästä pelosta huolimatta ole susien rauhoittamista, päinvastoin. - Hukka-Musti
Hukka-Musti kirjoitti:
Jatkuvat valeet sanomalehdissä pelottomista aggressiivisista sususta on levittänyt entistä laajempaa susipelkoa. Venäjällä susi tappoi todistettavasti yhden lapsen, mutta suomalaiset sudet eivät kärsi nälkää läheskään yhtä suuresti kuin venäläiset sudet.
Esim. mitä todisteita metsurilla oli tämmöiseen tapaukseen: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810108406124_uu.shtml: yksi esimerkillinen lähde susipelon leviämiseen.
Tosin saahan eri luontokappaleita pelätä, ja niin kannattaakin, mutta niitä on samalla myös kunnioitettava. Minäkin pelkään susia, mutten yleensä mainitse siitä muille, enkä tästä pelosta huolimatta ole susien rauhoittamista, päinvastoin.Jospa sivu nyt löytyisi...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810108406124_uu.shtml - ...
Koetko olevasi eläinrakas? Sinulla on ilmeisesti koiria, sillä koirapalstalla olet ja kerrotkin koirien jälkien haistelusta...
Vai koetko aivan rehellisesti olevasi vain itserakas, joka kykenee rakastamaan vain omaa omaisuuttaan? Ja näin tietenkin myös koiria, sillä nehän ovat omaisuuttasi?
Syyllinen, myönnän, minä olen molempia, mutta tässä asiassa enemmän eläinrakas. Koska pidän myös omista koiristani, siksi suojelen niitä. Jos olisi lapsia pitäisin kai niistäkin ja siksi suojelisin myös niitä, eli kyllä, kuljetus kouluun järjestyisi meilläkin, vaikka en pidä yhtään oletettavana, että juuri meidän perhe tekisi historiaa, olemalla vuosituhansiin ensimmäinen suden uhriksi joutuneen lapsen perhe.
- oi_miksi
miksi maalaiset eivät siis vain sopeudu tilanteeseen? olisi ehkäpä parempi kysymys.
en minäkään niitä susia pelkää, mutta tietynlaista järkeä tulisi asiassa käyttää.
jos susihukkanen hakee murkinansa talojen pihoilta, niin on ihan turha kuvitella, että se lopettaa tapansa. tottakai se syö sitä, mikä maistuu ja on todella helposti saatavilla. muutaman aitauksesta poimitun lampaan tai ajokoiran syötyään sutta tuskin kiinnostaa lähteä jahtaamaan hirviä.
sudet on ihan okei, kunhan ne hakevat ruokansa skutsista ja pysyvät poissa ihmisten näkyviltä. mutta ihan susienkin kannalta on parempi, että niillä säilyy tietyn asteinen ihmispelko. kun hukat pysyy metsissä, niin eivät ihmisetkään niitä niin paljoa vihaa.
ja ihmiset eivät ole mitenkään ajaneet susia ahtaalle. suomessa riittää erämaita ja siellä riittää hukille tilaa ja ruokaa. ei niillä ole mitään tilanpuutetta tai ruokapulaa, jonka takia ne pihapiireihin ilmaantuvat. syyt löytyvät vain susien korvien välissä.
mutta palataanpa alkuperäiseen kysymykseen; miksi maalaiset eivät vain sopeudu tilanteeseen? miksi meidän pitäisi, kun ette te kaupunkilaisetkaan sopeudu?
jos mikä tahansa metsän elukka tallustaa kehä ykkösen sisäpuolelle niin heti te sen tapatte. karhut, hirvet, kaikki muut paitsi kaniinit kokevat tuon karun kohtalon. ketään ne eivät siellä hesassa häiritse mutta silti te ne tapatte. MIKSi?
miksi maalaisten pitäisi pitää pihoillaan susitarhoja ja ruokkia niitä tuoreilla kotieläimillä vain sen takia, että kaupunkilaiset voisivat olla ylpeitä suomen susikannasta?- Hukka-Musti
Siksi sudet tulevat pihoihin saalistelemaan kotieläimiä, koska hirvet ja muu riista metsästetään liian vähiin, joten sudet kärsivät nälkää erämaissa. Varsinkin syksyisin ja talvisin koirat ja lampaat voivat olla susille elintärkeitä saaliseläimiä, koska syksyn aikana metsästys vähentää riistakannat hyvin vähiin.
Ihmisten kimppuun suomalaiset sudet eivät nälän pakottamana käy, jonka todistaa useat nälkään kuolleet sudet, joita on talvisin Suomen maastoista löydetty. Eli sudet ovat valinneet mielummin tuskallisen nälkäkuoleman kuin helpon ihmisaterian. - oi_miksi
Hukka-Musti kirjoitti:
Siksi sudet tulevat pihoihin saalistelemaan kotieläimiä, koska hirvet ja muu riista metsästetään liian vähiin, joten sudet kärsivät nälkää erämaissa. Varsinkin syksyisin ja talvisin koirat ja lampaat voivat olla susille elintärkeitä saaliseläimiä, koska syksyn aikana metsästys vähentää riistakannat hyvin vähiin.
Ihmisten kimppuun suomalaiset sudet eivät nälän pakottamana käy, jonka todistaa useat nälkään kuolleet sudet, joita on talvisin Suomen maastoista löydetty. Eli sudet ovat valinneet mielummin tuskallisen nälkäkuoleman kuin helpon ihmisaterian.hukka-mustilla on huumori herkässä X D
- Hukka-Musti
oi_miksi kirjoitti:
hukka-mustilla on huumori herkässä X D
No ainahan on joku, joka korjaa ne kirjoittamani virheet, kuten semmoisen teorian, että >>ihminen ei kuulu suden ruokalistaan>>. Tuommoiset virheet kun joku muu korjaa, niin hyvä vaan. Kai sitä sitten olen väärässä, kun en pidä ihmistä suden herkkupalana. On se hyvä, että joku huomaa.
- ...
Viestin ideahan oli se,e ttä voidaanko edes unelmoida millainen laji seiltä nyt saattasi kehittyä, jos annettaisiin kehittyä, eikä heti vain tapettaisi.
Eli jos sopeuduttaisiin elämään niiden "epänormaalisti" käyttäyvien susien aknssa, jotka nyt tulevat ihmisten asuinalueille. Joskus näistä häiriökäyttyjistä muodostui erillinen laji: koira.
Mitäpä se hyödyttäisi? Noh, osaako kukaan koira palstalla pyörivä kertoa mitä hyötyä koirista on ollut ihmisille?
Tarhoja susille ei pidä perustaa, sillä se on luonnotonta. Susista pitäisi jättää vain ne jotka jäävät asuinaleuiden läheisyyteen, asuinalueiden läheisyyteen, ei vangita ja pakottaa jäämään. Näinhän koirakin on kesyyntynyt, vapaaehtoisesti. Siis tarhoja tai muutakaan aktiivi toimenpiteitä eläimen/lajin kehittämiseen ei pidä tehdä, mutta sopeutumiseen elää susien kanssa rinnakkain samoissa maastoissa pitää tehdä aktiivisesti työtä (varsinkin jos aikoo pitää lemmikki-/tuotantoeläimiä itsellään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670