Pitääkö tosiaan ilmoittaa työkkäriin, jos käy ulkomailla? Kuinkahan moni näin edes tekee? Olen itsekkin kävässyt muutaman kerran parin,kolmen päivän reissuilla. En ole ilmoitellut, ei oo kyllä täälläpäin tullu töihinosoituksia eikä pakkokoulutuksiinkaan ole koskaan kehotettu!
Kuinkahan
12
549
Vastaukset
- minska33
Mä olen ilmoittanut parin viikon matkoista,koska on riski nykypäivänä(mulle tulee usein työhönosoituksia)jättää ilmoittamatta. Ruotsin ja Tallinnan risteilystä en nyt sentään ole mitään ilmoitellut. Tietääkseni jos osoitus tulee,niin on siinä joku muutama päivä yleensä aikaa ottaa työnantajaan yhteyttä(korjatkoon joku jos olen väärässä)kotimaassa saa matkustella jos joku vain postia katselee.
- edes....
Ilmoittaisin tietysti viikon, parin matkat!! Kaveri ilmoitti kesämökillä olonkin ja jätti puh.numeronsa työkkäriin, mutta ei kukaan käynyt sen postia kattomassa,
- Sallittua...
edes.... kirjoitti:
Ilmoittaisin tietysti viikon, parin matkat!! Kaveri ilmoitti kesämökillä olonkin ja jätti puh.numeronsa työkkäriin, mutta ei kukaan käynyt sen postia kattomassa,
Kotimaanmatkailu on sallittua työttömällekin. Ei sitä voitaisi edes kieltää. Tai olihan tuollainen kielto historian hämärissä, vaan ilmeisesti jouduttiin poistamaan perustuslain vastaisena.
Kotimaanmatkailussa tärkeää on, että varmistaa sen, että joku tarkistaa postin päivittäin.
- Kauan kuin...
Niin kauan kuin ei käry käy, niin mikäs tuossa.
Vaan periaatteessa aina kun ylittää valtakunnan rajan, siitä pitäisi etukäteen ilmoitella työkkäriin ja antaa yhteystiedot. Työttömyystuen varassa voi matkustaa 6 maksupäivän verran/vuosi.
Tosin jos kohdallasi on kyse parin kolmen päivän keikoista eikä passiin tule merkintää (EU:n alueella), jolloin työkkärissä ei käy selville, että olet ollut useammallakin ulkomaankeikalla, niin ei ilmoittautumattomuudesta muuta seuraa kuin työttömyystuen menetys sen matkakeikan matkapäiviltä, mistä kärähdät, koska on noinkin lyhyistä matkoista kyse.
Juttu on toinen, jos passiin tulee matkoista merkintä. Jos kärähdät, niin työkkäri vaatii passin nähtäväkseen, jolloin seuraukset voivat olla melkoiset.
Pahimmillaan työkkäri hylkää taannehtivasti työttömyystukesi ensimmäisestä matkasta lähtien, jos matkat ovat tapahtuneet pienen ajan kuluessa. Seurauksena on takaisinperintä ja pahimmillaan keikka käräjille tai jos kuulut työttömyyskassaan, niin potkut kassasta.
On myös syytä ottaa huomioon, että Suomesta on tullut ilmiantoyhteiskunta. Naapurit, ystävät saattavat tehdä ilmiannon.
Tuossapa muutaman vuoden takainen esimerkki elävästä elämästä:
A asui itänaapurin rajan tuntumassa. A kävi tankkaamassa halpaa bensaa naapurin puolelta n. kerran viikossa. Keikka tapahtui muutaman tunnin sisään, joten olivat siis alle päivän kestäviä keikkoja. A:lla oli kännykkä matkassa ja parin tunnin sisään hän olisi ollut kotona, jos olisi tullut esim. soitto työpaikasta.
Tullimies käräytti A:n. Työkkäri pyysi passin nähtäväkseen. Passi oli nuhruinen (oli jossain vaiheessa unohtunut housujen taskuun ja päätynyt pesukoneeseen) ja merkinnät olivat sen verran epäselviä, että työkkäri sai tekosyyn epäselviin merkintöihin vedoten evätä työttömyystuen passin myöntämispäivästä lukien. Itse näin passin ja sain kyllä selvän päiväyksistä.
Työttömyyskassa erotti A:n taannehtivasti jäsenyydestään ja A sai melkoisen takaisinperinnän ja putosi työmarkkinatuelle.
A putosi työmarkkinatuelle siksi, koska aikana, miltä työkkäri hylkäsi A:n oikeuden työttömyyspäivärahaan, A ei ollut työtön työnhakija. A menetti siis päivärahaan oikeuttavan työssäoloehdon.
Jutulla oli todella surullinen loppu. En kerro sitä, koska siinä tulisi loukattua A:n intimiteettisuojaa.- tuo totta....
No oho, oliko tuo tosiaankin totta?? En ole itse käynyt parin kolmen päivän reissuilla kun pari kertaa vuodessa. Eteläänhään ei edes pääsis, rahaa kun ei ole... Ja ilmoittaisin toki viikon reissusta työkkäriin!!
- uskoiskohan
"Juttu on toinen, jos passiin tulee matkoista merkintä. Jos kärähdät, niin työkkäri vaatii passin nähtäväkseen, jolloin seuraukset voivat olla melkoiset."
Ei kai sentään passia voida pyytää nähtäväks ?!?! Ja jos niin pakkoko se on sinne kiikuttaa, sanoo vaan että on hävinny. Tuskin hukkuneen passin perustella voi karenssia antaa! - poliisilta katoamisesta
uskoiskohan kirjoitti:
"Juttu on toinen, jos passiin tulee matkoista merkintä. Jos kärähdät, niin työkkäri vaatii passin nähtäväkseen, jolloin seuraukset voivat olla melkoiset."
Ei kai sentään passia voida pyytää nähtäväks ?!?! Ja jos niin pakkoko se on sinne kiikuttaa, sanoo vaan että on hävinny. Tuskin hukkuneen passin perustella voi karenssia antaa!Jos passi kadonnut siitä saa sitten dokumentin poliisilta koska sinnehän ne ilmoitukset tehdään ja pitää tehdä.
- kkjjkjkk
uskoiskohan kirjoitti:
Ei kai sentään passia voida pyytää nähtäväks ?!?! Ja jos niin pakkoko se on sinne kiikuttaa, sanoo vaan että on hävinny. Tuskin hukkuneen passin perustella voi karenssia antaa!Mäkin mietin voiko työkkäri vaatia passia näytettäväksi? voihan aina sanoa passin menneen umpeen ja uutta ei ole hankittu.
- On...
tuo totta.... kirjoitti:
No oho, oliko tuo tosiaankin totta?? En ole itse käynyt parin kolmen päivän reissuilla kun pari kertaa vuodessa. Eteläänhään ei edes pääsis, rahaa kun ei ole... Ja ilmoittaisin toki viikon reissusta työkkäriin!!
Totta on. Olet itse ollut jutun kanssa tekemissä. Itse asiassa kyse oli järkyttämmästä jutusta kuin mitä kirjoituksesta esiin tulee. En vain voi kirjoittaa ihan kaikkea.
- Vaatia...
uskoiskohan kirjoitti:
Ei kai sentään passia voida pyytää nähtäväks ?!?! Ja jos niin pakkoko se on sinne kiikuttaa, sanoo vaan että on hävinny. Tuskin hukkuneen passin perustella voi karenssia antaa!Kyllä voidaan vaatia nähtäväksi. Nyt EU-aikanahan se on vähän vesittynyttä, kun voi matkustella ilman, että passiin tulee leima. Mutta tuo koskee vain EU-aluetta.
...Tuskin hukkuneen passin perustella voi karenssia antaa!...
Työkkärit pystyvät uskomattomiin saavutuksiin. Ei matkustelusta karenssia saa, siinä vain menettää työttömyystuen joko pidemmältä tai lyhyemmältä ajalta tilanteesta riippuen.
- VO.
On... kirjoitti:
Totta on. Olet itse ollut jutun kanssa tekemissä. Itse asiassa kyse oli järkyttämmästä jutusta kuin mitä kirjoituksesta esiin tulee. En vain voi kirjoittaa ihan kaikkea.
HEHEHEHEHEEEEEEEE
VO. kirjoitti:
HEHEHEHEHEEEEEEEE
Ei muuten ole provo, ikävä kyllä.
Työttömyysturvassa tapahtuu paljon uskomattomia asioita, mitä ei uskoisi, ellei joudu asioiden kanssa tekemisiin.
Itse jouduin provoksi väittämäsi jutun kanssa tekemisiin työn puolesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865199
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h764696Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232464Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241860- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141429- 1851318