En ole mittaillut sen paremmin luistomatkoja enkä nopeuksia verrattuna parafiinipohjaisiin suksiin. Minulle riittää se vanhojen miesten vauhti millä etenen. Peruspatalaiskana minua puhuttelee se, että kertasiklailulla pääsen hiihtelemään tarvitsematta vahauksia. Muutama pyyhkäisy harjoilla ja taas mennään. Ei enää mitään liukkaita vaharoiskeita lattioilla, eikä tarvitse pelätä suksenpohjien kärväyttämistä.
Ensi talveksi käsittelen koko ruokakunnan sivakat siklaamalla ja pääsen paljon vähemmällä.
Ymmärrän, että kilpailijat ja muut hc-henkilöt käyttävät kuhunkin keliin sopivia täsmäaseita, se ilo heille suotakoon. Tällaiselle etanaetenijälle riittää se vauhti mikä siklatuista lähtee.
Noista jäljelle jääneistä parafiineista ajattelin valaa silmieni iloksi oikein monikirjavan kynttilän ja polttaa sen ulkona, vältellen fluorikaasuja, muistoksi ajalle jolloin parafiiniroippeita siivottiin ympäri pirttiä ja haisteltiin erilaisia myrkkykaasuja.
Siklauskokeiluja suoritettu
1
505
Vastaukset
- aktiivihiihtäjä
Minulla on samansuuntaisia kokemuksia. En ole mittaillut luistomatkoja mutta hiihtotuntuman pohjalta uskallan väittää, että sukset luistavat vähintään yhtä hyvin, kuin aiemmin. Aiemmin tein voitelun perusparkuilla, eikä minulla ollut yleensä luisto-ongelmia mutta "liian tiheä" voiteluntarve alkoi rassaamaan ja kerrostaloasunnossa voitelu ei ole ihan mutkatonta. Nykyään senkin ajan voi käyttää vaikka hiihtämiseen...
En väitä sitä, etteikö vastaavaa tai parempaakin luistoa voisi saada aikaiseksi voitelulla. Itselleni on kuitenkin "kisaluistoa" tärkeämpää homman vaivattomuus.
Olen nyt hiihtänyt siklauskäsittelyn jälkeen neljä ~20 km lenkkiä ja luisto ei ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan. Pohja on myös silmämääräisesti "terveen näköinen". Olen harjannut pohjat puhtaaksi muutaman kerran lenkkien välillä.
Tein siklauskäsittelyn JST:n ja VPK:n ohjeiden mukaisesti:
1) siklaus: ensin lastu ja sitten "siloittelu"
2) luistonauha
3) suksien (ja tiivistysraudan) jäähdytys
4) pohjan tiivistys tiivistysraudalla
5) pohjan harjaus messinkiharjalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m994513Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013880Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363539- 513240
- 432932
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182539Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222422- 232156
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami171809Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351735