Järkkärillä alkuun?

Panasonic DMC-FZ7

Ajattelin tässä lähiaikoina päästää hyvin palvelleen Panasonicin DMC-FZ-sarjalaisen eläkkeelle ja siirtyä järkkäriin.

Budjetti olisi "reilu tonni" ja tällä hinnalla ois tarkoitus ostaa runko ja sellaiset putket, että voi kuvata ulkona pilvisenä talvipäivänä pitkälläkin polttovälillä ja sisällä keinovalossa.

1. Saako samalla rahalla paremman käytetyn kuin uuden?

2. Kuinka riskaabelia puuhaaa putken vaihtaminen on kennon kannalta, kun on vähän nakkiset sormet?

3. Tarvitseeko paljon tinkiä kuvanlaadussa, jos jätän RAW:n pois ja kuvaan suoraan kortille jpeg-muodossa?

4. Mihin leiriin kannattaa astua: Canon, Olympus...?

21

1302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka-

Varoitus, nämä ovat tietysti vain omia mielipiteitä.

1) Kyllä.

2) Erittäin pieni riski.

3) Riippuu paljon rungosta. Itse kuvaan (turhaan?) kaiken RAW:na

4) Katsoisin erittäin tarkasti Fujin S5:a, muutoin sama onko Nikon, Canon, Pentax, Sony,...
      Nyt ostaisin Nikonin jos itse olisin tuossa tilanteessa.
      Vakavassa harkinnassa olisi käytetty D200, Fuji S5 tai D90.

Kannattaa kirjautua www.digikamera.net:in keskustelupalstalle ja lueskella kuvaajien mielipiteitä asioista. Säästää pitkän pennin.

• palstoihin

Digikamera.netin palstoihin kannattaa suhtautua varautuen, siellä on joka merkillä fanaattiset faninsa ja tietyille merkeille fanaattiset vastustajat, vailla perusteita.

Parempi on selailla kymmenen erilaista testiä kamerasta ja harkita sen pohjalta.

• Pekka-
        palstoihin kirjoitti:

Digikamera.netin palstoihin kannattaa suhtautua varautuen, siellä on joka merkillä fanaattiset faninsa ja tietyille merkeille fanaattiset vastustajat, vailla perusteita.

Parempi on selailla kymmenen erilaista testiä kamerasta ja harkita sen pohjalta.

Kaikkiin nettipalstoihin tulee suhtautua hyvin kriittisesti. Tähän Suomi24-palstaan vielä krittisemmin kuin digikameran. Siellä on sentään kirjautumispakko ja monet kirjoittajt tuntevat toisensa "siviilissäkin".

Siellä on kuitenkin paljon kokeneita harrastajia ja ammattilaisia jotka jopa näyttävät gallerioitaan.

• etsimällä
        palstoihin kirjoitti:

Digikamera.net:n palstoilta löytyy paljon asiaakin herjanheiton, läpänheiton tai hienommalta nimeltään filosofoinnin ohesta.

• saat

käytettynäkin. Jos siihen päädyt, niin hyviä runkoja voisivat olla Canonin 40D, Nikonin D80 tai D200. Saatat selvitä viidelläkympilläkin rungon suhteen, jos etsit pienistä liikkeistä käytettyjä runkoja (esim. 300D).

Optiikan suhteen sinulla on sen verran kovat vaatimukset, että heti ainakaan et varmasti pysty niitä täyttämään tuohon hintaluokkaan.

(Reilusti alla tonnilla kyllä saisit Olympuksen E-520 -kitin, jonka mukana tulee lasit 14-42 ja 70-300 mm, kinovastaavat 28-600 mm(!). Tuotakin kannattaa harkita, vaikka lasit eivät sisäkuvaukseen ole parhaimpia. Rungossa on vakaaja.)

• tonnilla

Olympuksen pakettiin saa Sigmalta "sisälasin" vielä mukaan.

• toivottavasti on apua

> 1. Saako samalla rahalla paremman käytetyn kuin uuden?

Ehdottomasti kannattaa katsella käytettyjä myös. Halvimmat mallit kannattaa kuitenkin ostaa kaupasta, koska niiden käyttöikä on lyhyempi ja ne saa yleensä uutena lähes samaan hintaan kuin käytetyt.

> 2. Kuinka riskaabelia puuhaaa putken vaihtaminen on kennon kannalta, kun on vähän nakkiset sormet?

Ei ole mitään riskiä. Noi on tehty vaihdettavaksi kaikissa malleissa. Jos pölyn pääsemistä kennolle pelkää, kannattaa valita malli jossa on automaattinen pölyn poisto.

> 3. Tarvitseeko paljon tinkiä kuvanlaadussa, jos jätän RAW:n pois ja kuvaan suoraan kortille jpeg-muodossa?

JPEGiä kuvatessa pitää olla tarkempana valotuksen kanssa, koska dynamiikkaa on käytössä vähemmän. RAWista voi joskus pelastaa väärän valotuksen takia epäonnistuneen kuvan. Toisaalta JPEG mahdollistaa keskittymisen valokuvauksessa mukavampaan osaan, eli varsinaiseen kuvaamiseen, eikä tietokoneella tarvitse viettää niin paljon aikaa. Nykykamerat osaavat tehdä perusprosessoinnin kamerassa ihan hyvin, mutta se tietenkin näkyy vain JPEG-kuvissa. Eräillä merkeillä suoraan kamerasta saa parempaa JPEGiä kuin toisista, esimerkiksi Olympus on tässä tunnetusti erittäin hyvä.

> 4. Mihin leiriin kannattaa astua: Canon, Olympus...?

Tämä riippuu täysin omista tarpeistasi. Tärkeintä on ajatella tulevaa järjestelmää kokonaisuutena, eikä valita yhtä sen osaa eli kameraa erikseen. Jotkut suosittelevat jopa että kannattaa ensin valita omaan käyttöön parhaiten sopiva optiikka ja sitten vasta siihen sopiva runko. Tuosta kannattaa lukea hyviä ohjeita järjestelmän valintaan:
      http://www.dpreview.com/learn/?/Guides/dslr_buying_guide_01.htm

• Kokemusta.

1. Saako samalla rahalla paremman käytetyn kuin uuden?

Mahdollista, mutta itse en ole koskaan onnistunut hankkimaan yhtään VIRHEETÖNTÄ käytettyä. Jotkin viat ilmenee usein kuukausienkin käytön jälkeen.

2. Kuinka riskaabelia puuhaaa putken vaihtaminen on kennon kannalta, kun on vähän nakkiset sormet?

Kennon osalta on vain pölyyntymisvaara. Objektiivin riski on paljon suurempi. Sehän voi vaikka pudota. Kestää yleensä matalan puhoamisen nurmikolle, patsi yksi Sigma meni keskeltä poikki.

3. Tarvitseeko paljon tinkiä kuvanlaadussa, jos jätän RAW:n pois ja kuvaan suoraan kortille jpeg-muodossa?

Riippuu kohteen valaistuksesta. Jos kamerassa on mahdollisuus tallettaa RAW jpg niin silloin kannattaa käyttää sitä.
      Monet aiheet onnistuu kyllä suoraan jpg:näkin, mutta ellei niin tehdään RAW:ista. Sen säätövara on huomattavan suuri jpg:n olemattomaan verrattuna.

4. Mihin leiriin kannattaa astua: Canon, Olympus...?

Tuo on lähinnä mielipidekysymys. Ainoastaan, jos tarvitsee oikein pitkiä teleitä tai joitain erikoislinssejä niin niitä löytyy parhaiten C/N kiinnityksellä myös käytettynä.
      Muuten merkillä ei ole mitään väliä.

• niko(ti)nisti

"Ainoastaan, jos tarvitsee oikein pitkiä teleitä tai joitain erikoislinssejä niin niitä löytyy parhaiten C/N kiinnityksellä myös käytettynä."

Tuohon lisäisin vielä että halpislasin ja huippulasin välistä löytyy paremmin valikoimaa Canonilta.

• Pekka-

"se en ole koskaan onnistunut hankkimaan yhtään VIRHEETÖNTÄ käytettyä."

Oletko onnistunut ostamaan virheetöntä uutta?

Minulla on ilmesesti käynyt hirveä tuuri kun 40 vuoden aikana ostamissani vermeissä on viheillä uusissa ja käytettynä ostetuissa aivan sama suhde.
        Eli uudessa on yhtä suurella todennäköisyydellä virhe kuin käytetyssä. Eikä siinä takuu paljoa lohduta jos vahinko on jo tapahtunut (Nimimerkillä yhden kuvauskeikan Canonin uudella L-sarjan optiikan vialla pilannut, piirto toisesta laidasta sitä itseään).

• mulla vähän parempi

Itse en ole yhtään uutta viallista saanut, enkä myöskään af-kauden käytettyjäkään viallisena. Pari vanhaa M42-putkea tullut pikkuvikaisena, mutta niissäkään vika ei estänyt kuvaamista. Karkea arvio noin 300kpl eri objektiiveja omistanut, ja tällä hetkellä noin 40kpl löytyy kaapista. Sun tuurilla ei kannata ainakaan Lottoa pelata.

• on käynyt
        Pekka- kirjoitti:

Minulla on ilmesesti käynyt hirveä tuuri kun 40 vuoden aikana ostamissani vermeissä on viheillä uusissa ja käytettynä ostetuissa aivan sama suhde.
        Eli uudessa on yhtä suurella todennäköisyydellä virhe kuin käytetyssä. Eikä siinä takuu paljoa lohduta jos vahinko on jo tapahtunut (Nimimerkillä yhden kuvauskeikan Canonin uudella L-sarjan optiikan vialla pilannut, piirto toisesta laidasta sitä itseään).

"Oletko onnistunut ostamaan virheetöntä uutta?"

Minä olen ostellut valokuvausvälineitä vasta vuodesta 1975 tosin ainoastaan uusia ja yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa. Kertaakaan ei ole takuuseen tarvinnut turvautua ja ostosten määrä on ollut melko suuri.
        Ihmettelen kyllä jos Canonin L-objektiivissa on ollut vikaa jo uutena. Enkä oikein usko yhtä suureen todennäköisyyteen vioista uusien ja käytettyjen laitteiden välillä.
        Objektiivin uskaltaisin ostaa käytettynä, mutta en runkoa siinä olevan käytössä kuluvan mekaniikan takia. Tottakai rungonkin ostaisin jos joku tarjoaa puoli-ilmaiseksi ja käyttö ollut vähäistä, taitaa vain tällaiset myyjät olla harvassa.

• dfgdzfdfgh
        on käynyt kirjoitti:

"Oletko onnistunut ostamaan virheetöntä uutta?"

Minä olen ostellut valokuvausvälineitä vasta vuodesta 1975 tosin ainoastaan uusia ja yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa. Kertaakaan ei ole takuuseen tarvinnut turvautua ja ostosten määrä on ollut melko suuri.
        Ihmettelen kyllä jos Canonin L-objektiivissa on ollut vikaa jo uutena. Enkä oikein usko yhtä suureen todennäköisyyteen vioista uusien ja käytettyjen laitteiden välillä.
        Objektiivin uskaltaisin ostaa käytettynä, mutta en runkoa siinä olevan käytössä kuluvan mekaniikan takia. Tottakai rungonkin ostaisin jos joku tarjoaa puoli-ilmaiseksi ja käyttö ollut vähäistä, taitaa vain tällaiset myyjät olla harvassa.

http://www.lensplay.com/lenses/lens_defect_results.php

Eli tälleen!

• Suhde
        Pekka- kirjoitti:

Objektiiveja en ole ostanut kuin kaksi käytettynä ja molemmat oli viallisia jo ostettaessa, mutta tiesin, miten saan ne itse korjattua. Sain halvalla.

Uusista merkkiobjektiiveista en ole löytänyt yhtään viallista, mutta ns. piraateista 90% on vaatinut jonkinlaisen säädön, että niillä on saanut edes jonkinlaisia kuvia.

Kaikki ostamani käytetyt rungot on osoittautuneet viallisiksi. Joitakin ominaisuuksia olen unohtanut testata ennen ostoa. Aika työ käydä kaikki läpi. Digikameroissa pitäisi vielä tarkistaa myös viallisten pikselien määrä.
        Ei ole kiva alkaa maalailemaan ylimääräisiä tähtiä umpeen taivaalla, vaikka taivas on pilvessä.
        Yksi runko oli vain sisältä niin likainen, että se alkoi kanittaa jo muutaman päivän kuluttua. Päältä loistokunnossa ja toimi kokeiltaessa erinomaisesti.

Uusista rungoista on ollut n. 30 % viallisia. Lähinnä väärinvalotus ja/tai tarkennus.

• Olet.
        mulla vähän parempi kirjoitti:

Itse en ole yhtään uutta viallista saanut, enkä myöskään af-kauden käytettyjäkään viallisena. Pari vanhaa M42-putkea tullut pikkuvikaisena, mutta niissäkään vika ei estänyt kuvaamista. Karkea arvio noin 300kpl eri objektiiveja omistanut, ja tällä hetkellä noin 40kpl löytyy kaapista. Sun tuurilla ei kannata ainakaan Lottoa pelata.

En ole lotossa voittanut kuin kerran ja senkin rivin tein toiselle!
        Kaikki uudet merkkiobjetiivit on olleet toimivia, mutta piraatit ei.
        Ongelma onkin rungoissa, jotka on paljon monimutkaisempia kuin objektiivit. Käytettyihin runkoihin tuskin uskaltaa kajota, kun uusisskin on ollut vikoja.

Eräs kauppias yritti aikoinaan myydä minulle F1n:n.
        Kamera oli kuin uusi ja toimi hienosti, ilman paristoa!
        Kehoitin myyjää laittamaan pariston sisään ja hän teki työtä käskettyä. Kokeilin, eikä kamera inahtanutkaan. Ei suljin, ei valotusmittari, ei mikään pelannut, mutta kun pariston otti pois niin kävi kuin kello.
        Kauppaias oli hieman hämillään ja totesi, että kaipa se pitää sitten huoltoon lähettää.
        Nyt en ole varma, yritettiinkö huijausta, vai oliko myyjää itseään huijattu.

• Pekka-
        Olet. kirjoitti:

En ole lotossa voittanut kuin kerran ja senkin rivin tein toiselle!
        Kaikki uudet merkkiobjetiivit on olleet toimivia, mutta piraatit ei.
        Ongelma onkin rungoissa, jotka on paljon monimutkaisempia kuin objektiivit. Käytettyihin runkoihin tuskin uskaltaa kajota, kun uusisskin on ollut vikoja.

Eräs kauppias yritti aikoinaan myydä minulle F1n:n.
        Kamera oli kuin uusi ja toimi hienosti, ilman paristoa!
        Kehoitin myyjää laittamaan pariston sisään ja hän teki työtä käskettyä. Kokeilin, eikä kamera inahtanutkaan. Ei suljin, ei valotusmittari, ei mikään pelannut, mutta kun pariston otti pois niin kävi kuin kello.
        Kauppaias oli hieman hämillään ja totesi, että kaipa se pitää sitten huoltoon lähettää.
        Nyt en ole varma, yritettiinkö huijausta, vai oliko myyjää itseään huijattu.

Olen ostanut aikojen kuluessa käytettynä varmaan 30 runkoa. Ainoa pettymys on ollut Minolta SRT101 jonka peili jäi aina välillä ylös.
        Viimeisimmät käytety ovat olleet Canon EOS 1DMkII ja MkIIN, molemmat toimivat virheettömästi.

Aika harvon nuo vermeet kyllä rikki ovat. Sinulla on varmaan ollut uskomattoman huono tuuri.

• Joitain
        Pekka- kirjoitti:

Olen ostanut aikojen kuluessa käytettynä varmaan 30 runkoa. Ainoa pettymys on ollut Minolta SRT101 jonka peili jäi aina välillä ylös.
        Viimeisimmät käytety ovat olleet Canon EOS 1DMkII ja MkIIN, molemmat toimivat virheettömästi.

Aika harvon nuo vermeet kyllä rikki ovat. Sinulla on varmaan ollut uskomattoman huono tuuri.

Vieläkin huono-onnisempia, mutta se ei koske vain kemaroita.

Eräs tuttu on hankkinut tusinan verran kännyköitä vuosien saatossa ja vain ensimmäinen, rotanhäntä Ericsson, toimi mukisematta. Kaikki muut on lähteneet seuraavana päivänä vaihtoon tai huoltoon. Hän ei osta käytettyjä.

Tyttäreltä meni mäsäksi kaksi uutta Sony-Ericssonnia viime-vuonna. Ensin takuuhuoltoon ja sitten mäkeen, koska viat jatkui.

Eräs naapuri kiikuttaa huoltoon kaikki ostamansa sähkölaitteet. Hän on täysin masentunut, kun mikään, minkä ostaa ei toimi. kaikki uusia.

Jotkut on niin "sokeitakin" etteivät vikoja huomaa, kuten eräs tuttu, oli ostanut käytetyn Nikonin, eikä huomannut, että kansi oli ihan halki prisman vierestä.
        Oli varmaan päässyt putoamaan edellisellä omistajalla. Toimi kuitenkin tyydyttävästi, mutta hähen kuvansa näytti kyllä väärin tarkennetuilta.

Näyttää siltä, että "sähkölelut" senkun huononee.
        Tuokaa minulle mikä laite tahansa niin löydän kyllä siitä vian. Ellen, niin kutsun naapurini apuun.

• kun mikään ei toimi
        Joitain kirjoitti:

Eräs tuttu on hankkinut tusinan verran kännyköitä vuosien saatossa ja vain ensimmäinen, rotanhäntä Ericsson, toimi mukisematta. Kaikki muut on lähteneet seuraavana päivänä vaihtoon tai huoltoon. Hän ei osta käytettyjä.

Tyttäreltä meni mäsäksi kaksi uutta Sony-Ericssonnia viime-vuonna. Ensin takuuhuoltoon ja sitten mäkeen, koska viat jatkui.

Eräs naapuri kiikuttaa huoltoon kaikki ostamansa sähkölaitteet. Hän on täysin masentunut, kun mikään, minkä ostaa ei toimi. kaikki uusia.

Jotkut on niin "sokeitakin" etteivät vikoja huomaa, kuten eräs tuttu, oli ostanut käytetyn Nikonin, eikä huomannut, että kansi oli ihan halki prisman vierestä.
        Oli varmaan päässyt putoamaan edellisellä omistajalla. Toimi kuitenkin tyydyttävästi, mutta hähen kuvansa näytti kyllä väärin tarkennetuilta.

Tuokaa minulle mikä laite tahansa niin löydän kyllä siitä vian. Ellen, niin kutsun naapurini apuun.

Kännyköissä olen huomannut että ne alkaa ennemmin tai myöhemmin reistailla. Syynä taitaa olla se että ne kulkee taskussa kesähelteellä ja talvipakkasella, ja jälkimmäisen takia sisälle tultaessa tiivistyy kosteutta kun ei tule lämmitettyä sitä kuten kameroita, muovipussissa. Lisäksi ne joutuu varsinkin pyöräillessä alttiiksi jatkuvalle tärinälle, ja tippuupa ne silloin tällöin lattiallekin.
        Häiriöt kännyköissä saattaa olla sellaisia ettei niitä äkkiä testaamalla hoksaa vaan vasta pidemmässä käytössä, esim jotkut toiminnot ei toimi oikein jos puhelin latauksessa. Sellaisia on vaikea havaita käytettyä ostaessa, ja siksi ostankin aina uuden että on takuu voimassa ja halvan, ei harmita vaikka putoaa järveen.

• Joitain kirjoitti:

> Tyttäreltä meni mäsäksi kaksi uutta Sony-Ericssonnia viime-vuonna. Ensin takuuhuoltoon ja sitten mäkeen, koska viat jatkui.

...markkinajohtajalla. Poikani Nokia N95:n kytkykauppakännykkä on ollut VIISI kertaa takuukorjauksessa tuon 2:n vuoden kytkykauppa-ajan sisällä kun tuo aiempi N70:n vain KOLME, tosin nyt siinä on taas tuon kameran käyntiinlähtö vähän satunnaista. Tyttärelläni on tuo Bondin kuvassa esitelty Sony-Ericsson, joka onneksi on viime kesästä lähtien toiminut moitteetta.

• Kai!
        kun mikään ei toimi kirjoitti:

Kännyköissä olen huomannut että ne alkaa ennemmin tai myöhemmin reistailla. Syynä taitaa olla se että ne kulkee taskussa kesähelteellä ja talvipakkasella, ja jälkimmäisen takia sisälle tultaessa tiivistyy kosteutta kun ei tule lämmitettyä sitä kuten kameroita, muovipussissa. Lisäksi ne joutuu varsinkin pyöräillessä alttiiksi jatkuvalle tärinälle, ja tippuupa ne silloin tällöin lattiallekin.
        Häiriöt kännyköissä saattaa olla sellaisia ettei niitä äkkiä testaamalla hoksaa vaan vasta pidemmässä käytössä, esim jotkut toiminnot ei toimi oikein jos puhelin latauksessa. Sellaisia on vaikea havaita käytettyä ostaessa, ja siksi ostankin aina uuden että on takuu voimassa ja halvan, ei harmita vaikka putoaa järveen.

Mutta ajatteles, että UUDET kännykät ei toimi edes ostopäivänä!!!!!!!!!!!!!!!!
        Kohisee, kihisee, särisee, katkeilee ja sammuu täydellä akulla ja kentällä.
        Turha siinä on laverrella käytössä tulleista vioista ja käyttöympäristön vaativuudesta, kun ei ehdi edes ensimmäistä soittoa soittaa. Ulosviemisestä puhumattakaan.

Minulla on vanha, liki kymmenvuotias uutena ostettu Nokia ja toimii yhä reistailematta. Sattui olemaan hyvä yksilö. Näppäinet alkaa vain kulua lukemattomiksi.
        Uusilla malleilla ei tunnu tekevän mitään.

• *Panasonic*

Jos haluat säilyttää merkkisi, osta Panasonicin G1. Siinä on hieman edistyneempää kennotekniikkaa kuin muissa ja lisäksi m4/3-systeemi.

Siihen vaikka Olympuksen pannukakku kiinni, sillä toimii automaattitarkennuskin muistaakseni. Muuten objektiivivalikoima on köyhempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      170
      12945
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      154
      5458
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4810
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      149
      3689
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2798
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      121
      1969
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      112
      1715
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      366
      1638
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      108
      1538
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1481
    Aihe