MOT: Työttömien kierrätystä

Riikka_Koo

MOT: Työttömien kierrätystä

Valtion palkkatuella teetetään töitä ilman normaaleja työehtoja.

TV1 maanantaina 16.2. klo 20

Uusinnat:

TV1 tiistaina 17.2. klo 10.25
TV1 perjantaina 20.2. klo 16

Nyt nähtävässä MOT-ohjelmassa pureudutaan työttömien hyväksikäyttöön. Yli 35 000 suomalaista on tälläkin hetkellä palkkatuetussa työssä. Palkkatuki on valtion maksama tuki työnantajalle työttömän palkkaamiseen. Palkkatuettua työtä pidetään vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien pelastuksena. Todellisuudessa tuki mahdollistaa työttömien käyttämisen ilmaisena työvoimana.

Lue myös blogimerkintä ja kommentoi: http://blogit.yle.fi/mot/aktivointia-vai-orjatyota

Ja laita palautetta: http://ohjelmat.yle.fi/mot/palaute_vinkit

39

3421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laittamassa ...

Kävin laittamassa blogiin seuraavanlaisen kirjoituksen:

Olet ymmärtänyt koko jutun väärin. Olen entinen alan työntekijä, joten tiedän tarkkaan, miten homma toimii. Olen myös seurannut tarkkaan työttömien kirjoittelua, joten olen siitäkin hyvin selvillä. Juttu on siis menossa poskelleen, jos blogikirjoittelun mukainen on.

Ei työttömät puhu palkkatukityönteettäjistä loispummiyrittäjinä vaan sellaisista työnantajista, jotka eivät maksa lainkaan palkkaa. Työttömät ovat siis työnantajalle ilmaistyöntekijöitä.

Palkkatukityössä työantaja maksaa normaalin palkan, mutta saa palkkakustannuksiinsa tukea. Työntekijälle tulee myös normaalit työsuhteen ehdot.

Siis ilmaistyönteossa ja palkkatukityössä on ero kuin yöllä ja päivällä.

Kun työttömät puhuvat orjatyönteettäjistä, kyse on nimenomaan töistä, joista ei saa palkkaa lainkaan eikä muitakaan työsuhteen etuja (lomakertymä, eläkekertymä), vaan vain yhteiskunnan maksaman tuen.

Kyse on siis siitä, että työnantaja saa työttömän työpanoksen ilmaiseksi ja työtön saa työmarkkinatuen (keskimäärin 551 e/kk, mistä vähenetään veroa 20 %, joten käteen jää 440 e/kk) tai sitten, jos työtön on päivärahan saaja, yhteiskunnan maksaman työllistämistuen, joka on työvoimatoimiston harkinnan mukaan 527 – 843 e/kk, mistä sitten vähennetään 20 % veroa. Em. lisäksi orjatyöntekijät saavat 8 e:n verottoman kulukorvauksen työpäiviltä. Tosin joissakin tilanteissa on harkinnanvaraista sekin, että maksetaanko orjatyöntekijälle kulukorvausta vaiko ei.

Usein kulukorvaus ei peitä edes matkakustannuksia, sillä työttömän on pakko ottaa vastaan orjatyökin työssäkäyntialueellaan, mitkä voivat olla hyvinkin laajoja. Jos kulkuyhteyksiä ei ole, niin siitä ei välitetä, vaan tuollainen johtaa vain työttömän rankaisemiseen. Työssäkäyntialueet löytyvät tuolta: http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/02_tyossakayntialueet/index.jsp

Orjatyö ja palkkatukityö eivät siis suinkaan ole samoja asioita. Eikä ihme, jos työttömät ovat katkeria. Miten itse suhtautuisit, jos joutuisit työskentelemään toimittajan kohtuullisen hyvän palkan sijasta pelkän yhteiskunnan tuen turvin, kun vieressä työskentelevä saa normaalin palkan ja työsuhteen edut??? Lisäksi työttömiä kohdellaan usein työpaikoilla kuin pohjasakkaa.

Suurimpia orjatyönteettäjiä ovat kolmannen sektorin toimijat ja yksityiset yritykset.

Ilmaistyöntekijät työskentelevät nimikkeillä työharjoittelu, työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta. Ilmaistyönteko johtaa aniharvoin muuhun kuin uuteen työttömyyteen. Työttömät kun on leimattu yhteiskunnassa niin pahasti, etteivät he kelpaa työnantajille.

Sitten on erikseen vielä piilotettu ilmaistyönteettäminen. Työvoimatoimistojen kurssit pyrkivät yhä enenevässä määrin olemaan sitä, että ne sisältävät pääasiassa työssäoloa jossain yrityksessä, varsinaista koulutusta on vain lumeeksi.

Seuraavan linkin takaa löytyy kirje YK:lle, jossa orjatyötä selvitetään tarkemmin. Kirje laadittiin työttömien keskustelupalstalla yhteistoiminnassa. Kuvaavaa on, että ko. palstalla alkoi tämän jälkeen massiivinen sensurointi ja palstalla ei voi enää keskustella esim. työttömyyttä aiheuttavista yteiskunnallisista syistä tms. Palsta on pääasiassa häirikköjen valtaama ja asialliset keskustelijat suurimmaksi osaksi kaikonneet.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000031958818#22000000031958818

''Olen pohjimmiltani sitä mieltä, että on hyvä, että erilaiset työllistämishankkeet ja sosiaaliset yritykset tekevät voittoa,''

Onko oikein, että voitto tehdään työttömien selkänahalla teettämällä heillä ilmaistyötä??? Minä lähden siitä, että jos työtä teetetään, niin sitten siitä on maksettava myös palkka. Nyt on vain niin, että yhä suureneva joukko työttömiä työskentelee ilman palkkaa.

Oma lukunsa on sitten työttömien rangaistusjärjestelmä ja miten sitä sovelletaan. Olen kirjoitellut siitä paljonkin keskustelupalstoilla, mutta ovat näköjään sensuroituja tekstejä.

Itse työttömiin kohdistettu rangaistusjärjestelmä on usein ankarampi kuin oikeuslaitoksessa määrätty esim. lievästä rattijuopumuksesta tai lievästä pahoinpitelystä. Työttömiä voidaan rangaista myös tilanteissa, joihin he eivät ole itse mitenkään syyllistyneet: esim. posti kadottaa työhönosoituksen, työtön saa koulutukseenosoituksen ja koulutuspaikka sijaitsee paikassa, mihin ainut yhteys työttömän kotoa on taksi ja etäisyyttä 50 km jne. Työttömien rangaistusmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Työttömät saivat v. 2007 yli 80 000 rangaistusta, millä on jo fiskaalistakin merkitystä. Tarkemmat luvut löytyvät työllisyyskertomuksista, mitkä löytyvät googlaamalla.

Työttömiä rangaistaan sitten vielä tuplasti. Ensin viedään elanto työvoimaviranomaisten taholta, sen jälkeen vielä toimeentulotukea pienennetään 20-40 %.

Moni vastaa ilmaistyöntarjoamiseen sillä, että katoaa kaikista tilastoista. Millä sen jälkeen elää? Sitä sopii miettiä. Päättäjien ehkä kanntaisi miettiä ja miettiä myös sitä, mihin nykyinen työttömiä alistava politiikka ennemmin tai myöhemmin johtaa.

• ripsutus

Kirjoitit täyttä asiaa. Ns sivistysvaltiossa nimeltä Suomi käytetään todellakin orjatyövoimaa. Itselläni on vakituinen työpaikka mutta olen ollut myös työttömänä ja tiedän mitä se on.

Mitä voimme tehdä tällaisen yhteiskunnallisen mätäpaiseen puhkaisemiseksi? Piittaako EU tällaisista seikoista? Voimmeko yhdessä nousta tekemään asiasta niin julkista että tyhmimmätkin tajuavat että emme tarvitse orjia vaan työpaikkoja joista saa palkan jolla voi elää ihmisarvoista elämää.

Kuka lähtee mukaan asiaa korjaamaan? Työttömiäkin on nykyisin niin paljon että jo heitäkin luulisi löytyvän asiasta kiinnostuneita. Keksikää keinoja ja toimintatapoja! Yhdistykää!

Minä ainakin olen mukana täysin rinnoin orjuutta vastaan!

• asiaa......................

Kyllä MOT voisi vetää nykyisen ohjelmansa pois tehdä tilalle toisen joka käsittelisi palkattoman työn teettämistä. Palkkatuettu työ vuorostaan on parhain työntukemisen muoto, enkä usko siinä paljoa epäselvyyksiä olevan. Lisäksi täyttä asiaa "Kävin Laittamassa..." kirjoittamana.

• palkkatukitöissä

Työnantajat vedättävät kyllä ihan järjestelmällisesti tukityössä olevia.

Yleisin lienee vuosilomalain rikkomus jossa pakotetaan pitämään vuosiloma työsuhteen aikana, vaikka talvella. Yhdessä paikassa maksettiin niin pientä palkkaa ettei sitä löytynyt edes palkkataulukosta. Ylitöitä ei korvata työehtosopimuksen mukaan. Vuorolisien kanssa on ollut myös ongelmia.

Kun käry on käynyt, niin työnantaja kiistää kokonaan rikkoneensa sääntöjä vaikka asiasta on pitävät todisteet. Seuraavaksi väittää ettei tiennyt ym. uskomattomia selityksiä.

Yleensä ottanut asiat esille vasta ihan työsuhteen lopussa kun on yritetty pakottaa pitämään vuosilomaa esim. marraskuussa. Tuo kannattaa tehdä niin että ottaa ensin yhteyttä liittoon ja/tai työsuojelupiiriin. Työsuojelupiiri tosin on aika haluton puuttumaan asioihin.

Homma on kyllä työnantajan puolelta riskipeliä sillä yhtenä työllistämistuen myöntämisen ehtona on että työlainsäädäntöä ja työehtosopimusta noudatetaan, ellei niin työkkäri voi ja pitää lain mukaan periä tuet takaisin. Taitaa työkkäri olla juonessa mukana. Todetaan vain ettei rikkeitä ole tapahtunut vaikka olisi minkälaiset todisteet olemassa. Näinhän tämä viranomaiskorruptio Suomessa toimii.

Yllä oleva teksti perustuu omiin kokemuksiin 2 eri tukityössä vuosina 2006-2008. Työnatajina yhdistys ja kunta.

• ei mulla ole
        palkkatukitöissä kirjoitti:

Yleisin lienee vuosilomalain rikkomus jossa pakotetaan pitämään vuosiloma työsuhteen aikana, vaikka talvella. Yhdessä paikassa maksettiin niin pientä palkkaa ettei sitä löytynyt edes palkkataulukosta. Ylitöitä ei korvata työehtosopimuksen mukaan. Vuorolisien kanssa on ollut myös ongelmia.

Kun käry on käynyt, niin työnantaja kiistää kokonaan rikkoneensa sääntöjä vaikka asiasta on pitävät todisteet. Seuraavaksi väittää ettei tiennyt ym. uskomattomia selityksiä.

Yleensä ottanut asiat esille vasta ihan työsuhteen lopussa kun on yritetty pakottaa pitämään vuosilomaa esim. marraskuussa. Tuo kannattaa tehdä niin että ottaa ensin yhteyttä liittoon ja/tai työsuojelupiiriin. Työsuojelupiiri tosin on aika haluton puuttumaan asioihin.

Homma on kyllä työnantajan puolelta riskipeliä sillä yhtenä työllistämistuen myöntämisen ehtona on että työlainsäädäntöä ja työehtosopimusta noudatetaan, ellei niin työkkäri voi ja pitää lain mukaan periä tuet takaisin. Taitaa työkkäri olla juonessa mukana. Todetaan vain ettei rikkeitä ole tapahtunut vaikka olisi minkälaiset todisteet olemassa. Näinhän tämä viranomaiskorruptio Suomessa toimii.

Yllä oleva teksti perustuu omiin kokemuksiin 2 eri tukityössä vuosina 2006-2008. Työnatajina yhdistys ja kunta.

mä olen kahteen otteeseen ollut palkkatukihommissa samassa paikassa vielä ja ei sen kummempia ongelmia ollut. Ainut oli se että lisätöitä tuli paljon vapaana,koska niitä ei maksettu. joku tykkäsi että oli vapaata,joku taas oli sitä vastaan. nyt kun on huonot työmarkkinat niin koitan taas päästä kolmannenkin kerran samaan paikkaan. tiedän mitä mieltä ollaan ,että olen hullu jos haluan palkkatukipaikkaan,mutta mulle se oli kiva työpaikka vaikkakin palkka ei ollut hääppöinen yhtenä esimerkkinä.

• itse hakeutuu

ja voi niistä lähteä pois ilman mitään seuraamuksia.Ei mitään ongelmaa ole.

Mutta jos niihin pakoitetaan karenssilla ja toimeentulotuen leikkauksilla -20%-40% ,niin kyseesssä on orjuus aina.Koska kyseessä on asunto ja se mitä syö. Joten älkää jauhako paskaa
        noista palkkatukitöistä.Jos menee vapaaehtoisesti ja saa lähteä vapaaehtoisesti ei mitään ongelmaa oli millainen työ tahansa.Mutta vapaaehtoisuus on se sana toinen sana on orja.

• minne.................
        itse hakeutuu kirjoitti:

Mutta jos niihin pakoitetaan karenssilla ja toimeentulotuen leikkauksilla -20%-40% ,niin kyseesssä on orjuus aina.Koska kyseessä on asunto ja se mitä syö. Joten älkää jauhako paskaa
        noista palkkatukitöistä.Jos menee vapaaehtoisesti ja saa lähteä vapaaehtoisesti ei mitään ongelmaa oli millainen työ tahansa.Mutta vapaaehtoisuus on se sana toinen sana on orja.

"Joten älkää jauhako paskaa
        noista palkkatukitöistä.Jos menee vapaaehtoisesti ja saa lähteä vapaaehtoisesti ei mitään ongelmaa oli millainen työ tahansa."

Sinähän liki väität, että jos käytää kortsua niin siitä huolimatta ei käytä kortsua.

• siinä mielessä
        minne................. kirjoitti:

"Joten älkää jauhako paskaa
        noista palkkatukitöistä.Jos menee vapaaehtoisesti ja saa lähteä vapaaehtoisesti ei mitään ongelmaa oli millainen työ tahansa."

Sinähän liki väität, että jos käytää kortsua niin siitä huolimatta ei käytä kortsua.

eroaa entisestä N-liitosta.Voi olla,että olen tyhmä ,mutta se ei muuta tosiasioita.

• tukitöistä
        ei mulla ole kirjoitti:

mä olen kahteen otteeseen ollut palkkatukihommissa samassa paikassa vielä ja ei sen kummempia ongelmia ollut. Ainut oli se että lisätöitä tuli paljon vapaana,koska niitä ei maksettu. joku tykkäsi että oli vapaata,joku taas oli sitä vastaan. nyt kun on huonot työmarkkinat niin koitan taas päästä kolmannenkin kerran samaan paikkaan. tiedän mitä mieltä ollaan ,että olen hullu jos haluan palkkatukipaikkaan,mutta mulle se oli kiva työpaikka vaikkakin palkka ei ollut hääppöinen yhtenä esimerkkinä.

itte olin 6kk määräaika tuli umpeen mutta olisivat vängällä jatkaneet toiset 6kk,en jaksanut olla puliveivarien käryssä pidempään ja
        siitähän rapsautettiin OR7 heti,5kk työehto eli
        eikun toiseen vastaavaan,nyt valitsin paikan
        missä haisi vähemmän viinalle,siellä 6kk ja sit
        vasta 'rauha maahan...
        jonninjoutavaa puuhastelua,noille juopoille se
        ehkä sopi kun 4h päivästä piti 'koittaa olla
        selvinpäin'...

• semmosta että

köyhät kyykkyyn.

• Höpö****
        itse hakeutuu kirjoitti:

''noista palkkatukitöistä.Jos menee vapaaehtoisesti ja saa lähteä vapaaehtoisesti ei mitään ongelmaa oli millainen työ tahansa.''

Mistä ihmeestä olet tuollaisen käsityksen saanut vai provoiletko vain?

Hakeutui itse tai pakotettiin, seuraukset ovat samat, jos pois lähtee.

Vain kuntouttavan työtoiminnan voi yli 25-v keskeyttää.

• onko työssä olo

vapaaehtoista vai ei.Jos työkkäri ja sossu pakoittaa töihin uhkailemalla asunnon ja riittävän ravinnon saamisella ,jos töistä kieltäytyy .On kyseessä orjuus.

• näitä virkailijoita
        Höpö**** kirjoitti:

''noista palkkatukitöistä.Jos menee vapaaehtoisesti ja saa lähteä vapaaehtoisesti ei mitään ongelmaa oli millainen työ tahansa.''

Mistä ihmeestä olet tuollaisen käsityksen saanut vai provoiletko vain?

Hakeutui itse tai pakotettiin, seuraukset ovat samat, jos pois lähtee.

Vain kuntouttavan työtoiminnan voi yli 25-v keskeyttää.

jotka kokevat tulevan julkisuuden aika ikäväksi.Ja yrittävät nyt hämärtää todellisuutta.

• mutta älä viitsi
        semmosta että kirjoitti:

köyhät kyykkyyn.

antaa sellaista kuvaa ,että kyseessä olisi joku kokoomuksen aikaansaannos.Sitten kuin itse käy ilmoittautumassa työkkäriin huomaat mistä on kyse.

• kupla puhkaistaan
        näitä virkailijoita kirjoitti:

jotka kokevat tulevan julkisuuden aika ikäväksi.Ja yrittävät nyt hämärtää todellisuutta.

maanantain MOT ohjelmassa,veikkaan työvoimahallinnossa ja reppana työllistäjä
        mm.ekotoreilla vatta mouruaa jo.se pelleily
        kupla puhkeaa NYT!

• orjasellaista
        mutta älä viitsi kirjoitti:

antaa sellaista kuvaa ,että kyseessä olisi joku kokoomuksen aikaansaannos.Sitten kuin itse käy ilmoittautumassa työkkäriin huomaat mistä on kyse.

Kysyn missä on inhimillisyys.
        Itsellä oli palkkatukipaikka, puolivuotta joka loppui toukokuussa.
        Olin se pahamaineinen yyhoo ja lapsi 6, toki syksyllä kouluun, mutta hän olisi joutunut olemaan yksin koko kesän noin 8 tuntia.
        Matkoihin mulla meni aikaa, vaikka työtunteja työssä vain 6.

Kerroin siitä palkkatukipomolle että voisin kyllä jatkaa syksyllä uudestaan puoli vuotta.
        Näin vastattiin.:
        -" aijaaha.Minä taidankin soittaa työkkäriin ettei X:lle työ kelvannut vaikka sitä tarjoittiin." "mitähän se työkkäri siihen sanoo?"
        Kummallista, ihan kuin minua olisi uhkailtu.
        Pakkohan se oli suostua, vaikka sisäänpäin irvistin.

Tuommoinen uhkailu vie motivaation täysin.
        Tästä opin tasan tarkkaan sen etten enää tee työtäni koskaan edes loistavasti,hyvin, välttävästi.
        Ilmestyn työhön ja teen vain työtäni juuri ja juuri.
        Olen aina pitänyt itseäni vastuullisena, ahkerana, sosiaalisena, mutta harmittaa kun kun tämän kaiken tahallani romutan.
        Kun on pakko, omalla ahkeruudellaan vaan joutuu mitä kummallisimpiin liistereihin, kun nuo yrittäjät huomaa että tuossahan onkin yksi oikea pölvästi joka tekee työtä.

Tein työni pienen raivon vallassa, tosin, tämä on pieni kaupunki, tiedotin kaikille tästä eteenpäin.
        Kertaakaan en agressiivisen negatiivisesti vaan tosiasiat kertoen, varsinkin kohtalotovereilleni jotka oli työttömiä niin että joutuivat palkkatukikurimukseen.

• uskottava juttu.
        orjasellaista kirjoitti:

Kysyn missä on inhimillisyys.
        Itsellä oli palkkatukipaikka, puolivuotta joka loppui toukokuussa.
        Olin se pahamaineinen yyhoo ja lapsi 6, toki syksyllä kouluun, mutta hän olisi joutunut olemaan yksin koko kesän noin 8 tuntia.
        Matkoihin mulla meni aikaa, vaikka työtunteja työssä vain 6.

Kerroin siitä palkkatukipomolle että voisin kyllä jatkaa syksyllä uudestaan puoli vuotta.
        Näin vastattiin.:
        -" aijaaha.Minä taidankin soittaa työkkäriin ettei X:lle työ kelvannut vaikka sitä tarjoittiin." "mitähän se työkkäri siihen sanoo?"
        Kummallista, ihan kuin minua olisi uhkailtu.
        Pakkohan se oli suostua, vaikka sisäänpäin irvistin.

Tuommoinen uhkailu vie motivaation täysin.
        Tästä opin tasan tarkkaan sen etten enää tee työtäni koskaan edes loistavasti,hyvin, välttävästi.
        Ilmestyn työhön ja teen vain työtäni juuri ja juuri.
        Olen aina pitänyt itseäni vastuullisena, ahkerana, sosiaalisena, mutta harmittaa kun kun tämän kaiken tahallani romutan.
        Kun on pakko, omalla ahkeruudellaan vaan joutuu mitä kummallisimpiin liistereihin, kun nuo yrittäjät huomaa että tuossahan onkin yksi oikea pölvästi joka tekee työtä.

Tein työni pienen raivon vallassa, tosin, tämä on pieni kaupunki, tiedotin kaikille tästä eteenpäin.
        Kertaakaan en agressiivisen negatiivisesti vaan tosiasiat kertoen, varsinkin kohtalotovereilleni jotka oli työttömiä niin että joutuivat palkkatukikurimukseen.

Erottuu selvästi noista virkaaikana hiotuista jutuista ja niihin liitetyistä kommenteista.

Joilla on vain tarkoitus hämärtää tosi asiaa.
        Ihmisiä pakoitetaan töihin.Kieltäytyminen johtaa karenssiin ja -20-40% toimeentulotuesta.

Kannattaa purkaa koko hyvinvointi ideologia jos se johtaa orjuuteen.

• tässä suhteessa
        semmosta että kirjoitti:

köyhät kyykkyyn.

Mikä puolue on parempi tässä suhteessa. Kokoomus ei keksinyt orjatyölakia.

• ja näinhän se
        kupla puhkaistaan kirjoitti:

maanantain MOT ohjelmassa,veikkaan työvoimahallinnossa ja reppana työllistäjä
        mm.ekotoreilla vatta mouruaa jo.se pelleily
        kupla puhkeaa NYT!

tulee menemään.tähän kusiaispesään oli jo aikakin
        söhäistä!

• olet oikeassa

Mä kattosin piruuttani entisiä työsopimuksiani kun olen kahteen otteeseen ollut tukityössä ja sopimuksessa on" lomat pidettävä työsuhteen aikana ja lisätyöt korvataan vapaalla". Nyt vasta mun mies valaisi että ei munkaan lomat ole ihan oikein mennyt silloin. onhan mullakin ollut niitä lomia työsuhteen lopulla mutta oon saanut pitää myös kertyneitä lomia kesällä. Kaikkein eniten on ottanut päähän kun lisätöitä on joutunut pakko pitämään vapaina ja niitä on ollut paljon,eikä rahana ole koskaa´n niitä saanut.

• limitti.......................
        olet oikeassa kirjoitti:

Mä kattosin piruuttani entisiä työsopimuksiani kun olen kahteen otteeseen ollut tukityössä ja sopimuksessa on" lomat pidettävä työsuhteen aikana ja lisätyöt korvataan vapaalla". Nyt vasta mun mies valaisi että ei munkaan lomat ole ihan oikein mennyt silloin. onhan mullakin ollut niitä lomia työsuhteen lopulla mutta oon saanut pitää myös kertyneitä lomia kesällä. Kaikkein eniten on ottanut päähän kun lisätöitä on joutunut pakko pitämään vapaina ja niitä on ollut paljon,eikä rahana ole koskaa´n niitä saanut.

http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&location1=2&id=27417&sl2=6&sl3=2

"
        ...
        Lisäylityötä voi sopimuksesta tehdä 80 tuntia vuodessa.
        ...
        Lisätyötä on työsopimuksella tai työehtosopimuksella sovitun työajan lisäksi tehty työ, joka ei kuitenkaan ylitä lain mukaista säännöllistä työaikaa. Lisätyöstäkin on sovittava. Lisätyöstä maksetaan vähintään samaa palkkaa kuin säännöllisestä työajasta.

Viranhaltija ei saa kieltäytyä ylityöstä tai lisätyöstä, jos sen tekeminen on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä.
        "

Siis, 80 tuntia vuodessa saa teettää lisätyötä.

• ylityö

Lisätyötä on kokotyöajan ja työsopimuksessa olevan työajan erotus. Esim. työaika 6,5 tuntia/päivä, kokotyöaika 7,25 tuntia/päivä.
        Esim. jos tekee 10 tuntisen päivän niin siinä on 6,5 tuntia normaalia työtä, 0,75 tuntia lisätyötä joka korvataan 1:1 ja 2,75 tuntia YLITYÖTÄ joka korvataan niin että 2 ensimmäistä tuntia 50% korotus ja siitä eteen päin 0,75 tuntia 100% korotus. Eli korvattavaa jää 2x1,5 0,75x2=4,5 tuntia. Sopimuksesta riippuen joko rahana tai vapaana. Siis myös vapaat prosenttikorotuksella.
        Tuossa siis periaate, työehtosopimuksissa voi olla eroja alasta riippuen.

• uskoo aina
        limitti....................... kirjoitti:

http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&location1=2&id=27417&sl2=6&sl3=2

"
        ...
        Lisäylityötä voi sopimuksesta tehdä 80 tuntia vuodessa.
        ...
        Lisätyötä on työsopimuksella tai työehtosopimuksella sovitun työajan lisäksi tehty työ, joka ei kuitenkaan ylitä lain mukaista säännöllistä työaikaa. Lisätyöstäkin on sovittava. Lisätyöstä maksetaan vähintään samaa palkkaa kuin säännöllisestä työajasta.

Viranhaltija ei saa kieltäytyä ylityöstä tai lisätyöstä, jos sen tekeminen on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä.
        "

Siis, 80 tuntia vuodessa saa teettää lisätyötä.

työnantajaa.Ja tämä tekee kaikki lait tyhjiksi lauseiksi .Koska aina työnantaja voi sanoa sinut irti ja antaa työkkärin suuntaan ymmärtää ,että olet yhteistyökyvytön ja tilaisuuden tullen pätkäistään karenssi.

Näin todellisuudessa.

• käytännössä asia
        ylityö kirjoitti:

Lisätyötä on kokotyöajan ja työsopimuksessa olevan työajan erotus. Esim. työaika 6,5 tuntia/päivä, kokotyöaika 7,25 tuntia/päivä.
        Esim. jos tekee 10 tuntisen päivän niin siinä on 6,5 tuntia normaalia työtä, 0,75 tuntia lisätyötä joka korvataan 1:1 ja 2,75 tuntia YLITYÖTÄ joka korvataan niin että 2 ensimmäistä tuntia 50% korotus ja siitä eteen päin 0,75 tuntia 100% korotus. Eli korvattavaa jää 2x1,5 0,75x2=4,5 tuntia. Sopimuksesta riippuen joko rahana tai vapaana. Siis myös vapaat prosenttikorotuksella.
        Tuossa siis periaate, työehtosopimuksissa voi olla eroja alasta riippuen.

vähän toisin

• mutta jos antaa
        käytännössä asia kirjoitti:

vähän toisin

Toisinpa hyvinkin on jos antaa olla eikä puutu työnantajan laki- ja sopimusrikkomuksiin. Liitto kyllä auttaa noissa asioissa.
        Kirjoitin tuon "Työnantajat vedättävät"-viestin ja itse olen kyllä saanut oikeutta noissa asioissa. Ylityökorvauksethan voi vaatia vaikka jälkikäteen ja silloin ne on maksettava rahana, ei siinä auta maammelaulukaan, vanhenevat 2 vuodessa työsuhteen päättymisen jälkeen. Mulla on sellanen motto että tehään ensin ylitöitä ja riidellään sitten, jos on tarpeen.
        Tuolla kunnassa meni tuo lomajuttu aika riitelyks. Uhkaisin tehä rikosilmoituksen jos työvuorolistaan ilmestyy "loma"; eipähän ilmestynyt.
        Lopputilinriskihän noissa kyllä on mutta laiton irtisanominen on sitten luku sinänsä. Mutta joka tapauksessa yhetys liittoon tai työsuojelupiiriin ENNEN kun alkaa riitelemään asiasta.
        Noita rikkomuksia sattuu tasan niin kauan kun annamme niiden tapahtua.

• oikeassa ,mutta
        mutta jos antaa kirjoitti:

Toisinpa hyvinkin on jos antaa olla eikä puutu työnantajan laki- ja sopimusrikkomuksiin. Liitto kyllä auttaa noissa asioissa.
        Kirjoitin tuon "Työnantajat vedättävät"-viestin ja itse olen kyllä saanut oikeutta noissa asioissa. Ylityökorvauksethan voi vaatia vaikka jälkikäteen ja silloin ne on maksettava rahana, ei siinä auta maammelaulukaan, vanhenevat 2 vuodessa työsuhteen päättymisen jälkeen. Mulla on sellanen motto että tehään ensin ylitöitä ja riidellään sitten, jos on tarpeen.
        Tuolla kunnassa meni tuo lomajuttu aika riitelyks. Uhkaisin tehä rikosilmoituksen jos työvuorolistaan ilmestyy "loma"; eipähän ilmestynyt.
        Lopputilinriskihän noissa kyllä on mutta laiton irtisanominen on sitten luku sinänsä. Mutta joka tapauksessa yhetys liittoon tai työsuojelupiiriin ENNEN kun alkaa riitelemään asiasta.
        Noita rikkomuksia sattuu tasan niin kauan kun annamme niiden tapahtua.

valitettavasti monen köyhän ja työttömän ongelmien ydin on juuri tässä.Ja koska työnantajalle ei tule muita lisäseuraamuksia esim.vahingonkorvauksia .Tämä on se käytäntö.

• jotka valittaa
        oikeassa ,mutta kirjoitti:

valitettavasti monen köyhän ja työttömän ongelmien ydin on juuri tässä.Ja koska työnantajalle ei tule muita lisäseuraamuksia esim.vahingonkorvauksia .Tämä on se käytäntö.

Homman nimi on se että maksavat kyllä niille jotka valittaa, oikeuteen eivät lähde koska häviö on lähes varma ja joutuisivat sitten jatkossa noudattamaan lakeja ja sopimuksia. Ikävää jukisuuttakin siitä seuraisi ja pakko olis työvoimahallinnonkin siihen puuttua. Pitäsi nytkin puuttua asiaan perimällä palkkatuki takaisin koska valtionavustuslaissa on niin määrätty.

Säästöä syntyy sitä enemmän mitä vähemmän valitetaan, muutama prosentti kai tuo on. Onhan tuo periaatteessa työsyrjintääkin koska huijaavat satoja tai jopa tuhansia palkkaukityöllistettyjä vuosittain. Työsyrjinnästä vois tehä ilmotuksen työsyojelupiiriin, ens kerralla teenkin niin. Työsyrjinnästä ei välttämättä selviä edes sakoilla joskaan ei siitä linnaankaan joudu aikakaan pitkäksi aikaa, 6 kk maksimi.

Noista laki- ja sopimusrikkomuksista kannattaisi aina laittaa sähköpostia Työ- ja elinekinoministeriöön, niin minäkin tein viimeksi. Vastauskin tuli parin kuukauden odottelun jälkeen mutta se on yhtä tyhjänlätinää. Olivat laittaneet Työ- ja elinekinoministeriöstä työkkäriin tiedoksi asian ja vastauksenkin, tiettävästi mitään ei ole kuitenkaan taphtunut. Tämä siksi etteivät voi väittää olevansa tietoisia asiasta.

Laitoin myös sähköpostia kaikkien kunnanvaltuustoryhmien puheenjohtajille, yhtään vastausta en saanut.

• työehtosopimuksia
        jotka valittaa kirjoitti:

Homman nimi on se että maksavat kyllä niille jotka valittaa, oikeuteen eivät lähde koska häviö on lähes varma ja joutuisivat sitten jatkossa noudattamaan lakeja ja sopimuksia. Ikävää jukisuuttakin siitä seuraisi ja pakko olis työvoimahallinnonkin siihen puuttua. Pitäsi nytkin puuttua asiaan perimällä palkkatuki takaisin koska valtionavustuslaissa on niin määrätty.

Säästöä syntyy sitä enemmän mitä vähemmän valitetaan, muutama prosentti kai tuo on. Onhan tuo periaatteessa työsyrjintääkin koska huijaavat satoja tai jopa tuhansia palkkaukityöllistettyjä vuosittain. Työsyrjinnästä vois tehä ilmotuksen työsyojelupiiriin, ens kerralla teenkin niin. Työsyrjinnästä ei välttämättä selviä edes sakoilla joskaan ei siitä linnaankaan joudu aikakaan pitkäksi aikaa, 6 kk maksimi.

Noista laki- ja sopimusrikkomuksista kannattaisi aina laittaa sähköpostia Työ- ja elinekinoministeriöön, niin minäkin tein viimeksi. Vastauskin tuli parin kuukauden odottelun jälkeen mutta se on yhtä tyhjänlätinää. Olivat laittaneet Työ- ja elinekinoministeriöstä työkkäriin tiedoksi asian ja vastauksenkin, tiettävästi mitään ei ole kuitenkaan taphtunut. Tämä siksi etteivät voi väittää olevansa tietoisia asiasta.

Laitoin myös sähköpostia kaikkien kunnanvaltuustoryhmien puheenjohtajille, yhtään vastausta en saanut.

"Homman nimi on se että maksavat kyllä niille jotka valittaa, oikeuteen eivät lähde koska häviö on lähes varma ja joutuisivat sitten jatkossa noudattamaan lakeja ja sopimuksia."

Mutta jos työntantaja ei noudata mitään työehtosopimuksia (yleissitovuutta) niin, mihin lakiin tulisi lisä- ja ylityönsuhteen.

Vai onko niin, että löytyy joku laki jota on noudatettava jossa on määrietty lisä- ja ylityö.

• 4 luku
        työehtosopimuksia kirjoitti:

"Homman nimi on se että maksavat kyllä niille jotka valittaa, oikeuteen eivät lähde koska häviö on lähes varma ja joutuisivat sitten jatkossa noudattamaan lakeja ja sopimuksia."

Mutta jos työntantaja ei noudata mitään työehtosopimuksia (yleissitovuutta) niin, mihin lakiin tulisi lisä- ja ylityönsuhteen.

Vai onko niin, että löytyy joku laki jota on noudatettava jossa on määrietty lisä- ja ylityö.

Ylitöistä on säädetty työaikalain 4 luvussa. Sitä pitää joka tapauksessa noudattaa.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

• 18.§
        4 luku kirjoitti:

Ylitöistä on säädetty työaikalain 4 luvussa. Sitä pitää joka tapauksessa noudattaa.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Sama finlex lakikokoelma,mutta koska on lyhyt ja selkeä.

18§

Jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa VALITSEMALLAAN työllä ,ammatilla ja elinkeinolla .Julkisenvallan on huolehdittava työvoiman suojelusta.

Kysyn nyt miten on ylipäätään mahdollista,että pystyy kieltäytymään mistään työstä.Siis karenssi on perustuslain vastainen työvoimapoliliittinen keino.Myös toimeentulotuen -20ja -40% ovat perustuslain vastaisia keinoja .Tästä lisää saman lain 19§.

Että pykälissä voi lukea mitä tahansa siitä ei ole mitään hyötyä köyhälle ja työttömälle.

• orjana useita vuosia
        ripsutus kirjoitti:

Kirjoitit täyttä asiaa. Ns sivistysvaltiossa nimeltä Suomi käytetään todellakin orjatyövoimaa. Itselläni on vakituinen työpaikka mutta olen ollut myös työttömänä ja tiedän mitä se on.

Mitä voimme tehdä tällaisen yhteiskunnallisen mätäpaiseen puhkaisemiseksi? Piittaako EU tällaisista seikoista? Voimmeko yhdessä nousta tekemään asiasta niin julkista että tyhmimmätkin tajuavat että emme tarvitse orjia vaan työpaikkoja joista saa palkan jolla voi elää ihmisarvoista elämää.

Kuka lähtee mukaan asiaa korjaamaan? Työttömiäkin on nykyisin niin paljon että jo heitäkin luulisi löytyvän asiasta kiinnostuneita. Keksikää keinoja ja toimintatapoja! Yhdistykää!

Nämä palkkatukityöt, työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta pitäisi lopettaa kokonaan olen yli 50 vuotias olisin halukas eläkkeelle.Rahaa saavat työvoimakurssin järjestäjät, erilaisiin projektiin jossa työttöiä käytetään ilmaiseksi hyväkseen Lieksassa on Pitkäaikaistyöttöminen työllisyyshanke työkaari työttömillä on huonot työolosuhteet on homeinen talo työttömiä pidetään hyvin ahtaasti työllistetään noin 30 pitkäaikaistyötöntä. työt ovat kirpputorimyyntiä, matonkuteiden leikkausta, siivousta,kahvinkeittoa jne. sinne on pakko mennä karenssin uhalla paskan hajuu.Lieksankin pankakosken työkaarta kannattaa käydä katsomassa millaisessa olosuhteissa työttömät ovat palkka on pelkkää orjansuuruista noin 760 euroa.koulutus ON Lieksassa ihan persettä. Nyt on tulossa tieprojekti jossa pitkäaikaistyöttömiä orjuutetaan edelleen palkka on hyvä vain projektipäälliköllä noin 2700 ja projektisihteeri saa hyvän palkan nämä rahat menevät pääasiassa hallinnon kuluihin. JaLieksan työttömät ovat ihan orjapaikkoja myyntityötä jossa projektipäällikkö saa jopa rahaautomaattiyhdistykseltä avustuksen.Työttömän on otettava työtä ilman työehtoja pakolla kaikenlaista työtä on tehtävä jopa pitää siivota polvillaan jos ei ole siivousvälineitä

• olen sairastunut
        asiaa...................... kirjoitti:

Kyllä MOT voisi vetää nykyisen ohjelmansa pois tehdä tilalle toisen joka käsittelisi palkattoman työn teettämistä. Palkkatuettu työ vuorostaan on parhain työntukemisen muoto, enkä usko siinä paljoa epäselvyyksiä olevan. Lisäksi täyttä asiaa "Kävin Laittamassa..." kirjoittamana.

Minä olen joutunut maksamaan sairaskuluni itse, olen saannut astman jatkuvat ihottumat ovat aina.työttömällä ei ole ihmisarvoa.työtä teetetään ilman ruokatunteja pitää syödä työharjoittrlun ulkopuolella.Nykyaikana ei työnantjat palkkaa, kun saa työvoimatoimistosta ilmaisen

• siivoushommissa
        orjana useita vuosia kirjoitti:

Nämä palkkatukityöt, työelämävalmennus, kuntouttava työtoiminta pitäisi lopettaa kokonaan olen yli 50 vuotias olisin halukas eläkkeelle.Rahaa saavat työvoimakurssin järjestäjät, erilaisiin projektiin jossa työttöiä käytetään ilmaiseksi hyväkseen Lieksassa on Pitkäaikaistyöttöminen työllisyyshanke työkaari työttömillä on huonot työolosuhteet on homeinen talo työttömiä pidetään hyvin ahtaasti työllistetään noin 30 pitkäaikaistyötöntä. työt ovat kirpputorimyyntiä, matonkuteiden leikkausta, siivousta,kahvinkeittoa jne. sinne on pakko mennä karenssin uhalla paskan hajuu.Lieksankin pankakosken työkaarta kannattaa käydä katsomassa millaisessa olosuhteissa työttömät ovat palkka on pelkkää orjansuuruista noin 760 euroa.koulutus ON Lieksassa ihan persettä. Nyt on tulossa tieprojekti jossa pitkäaikaistyöttömiä orjuutetaan edelleen palkka on hyvä vain projektipäälliköllä noin 2700 ja projektisihteeri saa hyvän palkan nämä rahat menevät pääasiassa hallinnon kuluihin. JaLieksan työttömät ovat ihan orjapaikkoja myyntityötä jossa projektipäällikkö saa jopa rahaautomaattiyhdistykseltä avustuksen.Työttömän on otettava työtä ilman työehtoja pakolla kaikenlaista työtä on tehtävä jopa pitää siivota polvillaan jos ei ole siivousvälineitä

Ja sain pestä vessoja yms. ilman mitään esim. suojakäsineitä palkkatuella.
        Kyllä monesti inhotti paljan käsin jynssätä virtsasia pyttyjä ja lavuaareita yms.
        mutta minkäs teet kun oli pakko!!!
        Jonku pitäisi ottaa nyt meidän suhteen ohjat käsiin ja tehdä asiasta valitus YK: ihmisoikeus tuomioistuimeen näistä karenseista, ja toimeentulotukien alentamisista -20% ja -40%
        Ei voi olla totta että jos en ala peseen vessanpyttyjä paljain käsin niin siittä rangaistaa!!!

• Kirjotin tuohon
        ripsutus kirjoitti:

Itse olin... Jotain pitäis yhdessä alkaa tekemään!!!

• kans...

Palkka tuki työssä ja ole yh. Kuvittelin kun työsuhde oli 2v. että saa olla lapseni kans toisena kesänä kuukauden lomalla, mutta...
        Työn ataja pakottikin pitään lomapäiviä talvella 1pv/kk pois ettei jää kesäksi sitten liian pitkää yhtäjaksosta poissa oloa töistä.
        Kyllä oli sitten kivaa kesällä kun lapsi oli päivät yksin kotona ja minä töissä.
        Työnantaja uhkaili että kun työ ei kuulu minkään työehtojen piiriin siittä on turhaa mihinkään valittaa. Joten sitten nielin kaiken kyykyttämisen ja olin onnellinen ku työsopimus 2v. jälkeen loppu!!!

• raision
        ja näinhän se kirjoitti:

tulee menemään.tähän kusiaispesään oli jo aikakin
        söhäistä!

ekotorilla makseta kelleen tukityöläiselle
        TONNIA kuussa,hyvä jos 600-700 egua...taisivat
        kusettaa-tässäkin!

• ...deee
        asiaa...................... kirjoitti:

"palkkatuettu työ on parhain työntukemisen muoto, enkä usko siinä paljoa epäselvyyksiä olevan."
        Ei tosiaan ole mitään epäselvyyttä, vaan laillista orjuuttamista. Vaimoni pakotettiin 20h viikossa kestävään palkkatukityöhön korkeimmalla korotetulla palkkatuella, jolloin ei saa soviteltua työmarkkinatukea. Käteen jää siis jopa VÄHEMMÄN kuin työttömänä ollessa, koska työstä aiheutuvia lastenhoitokuluja ei tietenkään huomioida mitenkään. Korkeinta korotettuahan "saavat" vain muutenkin heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevat, ettei vaan kävisi niin, että pääsisivät nousemaan jaloilleen.
        Eli ei kun koti myyntiin, koska ahdinkomme on kestänyt muutenkin pitkään. Ja hakemaan kaupungin vuokra-asuntoa alkoholistien, rikollisten ja muiden roskasakkilaisten keskuudesta.
        Ja alunalkaenhan vaimoni jäi työttömäksi vakityöstään, kun työnantaja ulkoisti työn kiinalaiselle halpatyövoimalle. Eli juuri niin kuin kokoomuspolitiikka haluaakin tapahtuvan. Näin tuhoamme kaikinpuolin kunnollisten veronmaksajien elämän ja heidän viattomien lastensa tulevaisuuden, koska oletetaan, että kaikki pitkäaikaistyöttömät ovat lusmuja alkoholia kittaavia tupakoitsija työnvieroksujia.

• työtön ja pettynyt

Työnantajani ryhtyi sosiaaliseksi yritykseksi perustaessaan yrityksen ja palkatessaan minut(vajaakuntoisen)töihin.Palkkatukea oli myönnetty kolmeksi vuodeksi,jäädessäni sairaslomalle työnantaja alkoi soittelemaan ja ehdotteleen että irtisanoutuisin,koska hänen mielestään sairauteni syy johtui työstä,vaikkakin lääkärini oli eri mieltä.Sairaslomani aikana työnantaja oli pitänyt ystäväänsä pimeesti töissä ja sairaslomani aikana myöskin ilmoitti irtisanovansa minut heti kun tulen töihin,koska hän on luvannut palkata ystävänsä ja näin myös tapahtui.Hän palkkasi ystävänsä viikko sen jälkeen kun oli irtisanonut minut työn vähyyden vuoksi.Kun ilmoitin hänelle että irtisanominen on laiton(tätä mieltä oli liitto,työsuojelupiiri ja työvoimatoimisto),hän alkoi selittää että syynä olikin taloudelliset ja tuotannolliset syyt.Vein jutun oikeuteen asti,jonka hävisin,tuomarin päätös perustui pykälään jossa sanotaan että,yrittäjällä on oikeus tehdä yrityksessään sellaisia järjestelyjä jotka edistävät yrityksen taloudellista ja tuotannollista kasvua.Tämä pykälä siis kumoaa ne pykälät mitä sanotaan laittomista irtisanomisista.Työntekijällä ei ole mitään mahkuja saada oikeutta,vaikka tietää työnantajan keksineen jutut irtisanomisen jälkeen,koska kyseisessä työpaikassa ei ollut lisäkseni muita työntekijöitä kuin työnantaja niin kukaan ei voi vahvistaa minun olevan oikeassa.Olen todella pettynyt ja masentunutkin tästä kaikesta...olen miettinyt että pitäisikö ryhtyä yrittäjäksi????1

• Ansionsa mukaan

Älä huoli. Saat oikeutta seuraavassa elämässä, ja nämä loispummiyrittäjät saavat ansionsa mukaan. Siunausta sulle ystävä hyvä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      418
      6067
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      85
      5406
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4414
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3961
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      60
      3818
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      182
      3492
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      119
      3244
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      64
      3220
    9. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      3
      3046
    10. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2289
    Aihe