Isäni kuolinpesässä ovat osakkaina minä ja isän uusi vaimo. Isän omaisuus oli isompi kuin lesken,joten minä olen maksamassa tasinkoa leskelle.
Voinko pitää isältä jääneen omaisuuden (vapaa-ajan kiinteistö) itselläni ja antaa leskelle tasingon määrän rahana? Maksanko perintöveroa koko isän omaisuudesta vai vähennetäänkö perinnön arvosta se leskelle maksettava tasingon osuus?
Tasingon maksaminen
6
1968
Vastaukset
- rahassa
Tasingon saa maksaa aina rahassa. Perintövero maksetaan vain jäämistöstä, eli siis tasinko vähennetään ensin.
- ainomaija
Kiitos vastauksesta.
Kirjoitetaanko jakokirjaan, että mökki pysyy minulla?
Entäs kun pidän isän omaisuuden itselläni, olenko velvollinen maksamaan muuta veroa kuin perintöveron, kun osa mökkitontista olisi kuulunut leskelle? Tarkoitan sitä, kun ostettaessa tontti tmv, joudutaan maksamaan se 4% veroa valtiolle? - ositus
ainomaija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Kirjoitetaanko jakokirjaan, että mökki pysyy minulla?
Entäs kun pidän isän omaisuuden itselläni, olenko velvollinen maksamaan muuta veroa kuin perintöveron, kun osa mökkitontista olisi kuulunut leskelle? Tarkoitan sitä, kun ostettaessa tontti tmv, joudutaan maksamaan se 4% veroa valtiolle?"Osa mökkitontista olisi kuulunut leskelle", siis omistivatko he mökkitontin yhteisesti vai oliko se vain sinun isäsi nimissä? Jos he nimittäin omistivat kiinteistön yhdessä, leski omistaa edelleen oman osansa, se ei ole tasinkoa. Jos taas kiinteistö oli kokonaan isäsi omistuksessa, leskellä on avio-oikeuden nojalla oikeus omaan osuuteensa. Tämä on se tasinko ja rahassa maksettavissa. Se ei siis ole konkreettinen alue tontista, vain sen arvo.
Näin ollen et ole ostamassa tontin osaa leskeltä, eikä varainsiirtoveroa makseta.
Alkuperäinen omistussuhde jäi vähän epäselväksi. - ainomaija
ositus kirjoitti:
"Osa mökkitontista olisi kuulunut leskelle", siis omistivatko he mökkitontin yhteisesti vai oliko se vain sinun isäsi nimissä? Jos he nimittäin omistivat kiinteistön yhdessä, leski omistaa edelleen oman osansa, se ei ole tasinkoa. Jos taas kiinteistö oli kokonaan isäsi omistuksessa, leskellä on avio-oikeuden nojalla oikeus omaan osuuteensa. Tämä on se tasinko ja rahassa maksettavissa. Se ei siis ole konkreettinen alue tontista, vain sen arvo.
Näin ollen et ole ostamassa tontin osaa leskeltä, eikä varainsiirtoveroa makseta.
Alkuperäinen omistussuhde jäi vähän epäselväksi.Kesämökkitontti oli isän nimissä, ei siis lesken. Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin siis juuri sitä, että puolet sen arvosta kuuluu tasinkona leskelle.
Siis osituksen jälkeen, kun olen maksanut leskelle rahana tasingon, voin hakea lainhuudon itselleni. Kiitos vastauksesta. - asiantuntija avuksi
ainomaija kirjoitti:
Kesämökkitontti oli isän nimissä, ei siis lesken. Kirjoitin epäselvästi, tarkoitin siis juuri sitä, että puolet sen arvosta kuuluu tasinkona leskelle.
Siis osituksen jälkeen, kun olen maksanut leskelle rahana tasingon, voin hakea lainhuudon itselleni. Kiitos vastauksesta.Kyse sentään isoista summista.
Ennenkuin maksat tasinkoa ja ennenkuin teette osituksen (perukirjan, mikäli ei jo tehty), ota ehdottomasti yhteyttä lakimieheen/-naiseen (mm. pankeilla palvelua saatavissa).
Lakiapu voi säästää suuria summia, jollei itsellä ole riittävästi tietoa.
Itse käytin asiantuntijaa sekä perunkirjoituksessa että osituksessa ja olen tyytyväinen. - nix nax
asiantuntija avuksi kirjoitti:
Kyse sentään isoista summista.
Ennenkuin maksat tasinkoa ja ennenkuin teette osituksen (perukirjan, mikäli ei jo tehty), ota ehdottomasti yhteyttä lakimieheen/-naiseen (mm. pankeilla palvelua saatavissa).
Lakiapu voi säästää suuria summia, jollei itsellä ole riittävästi tietoa.
Itse käytin asiantuntijaa sekä perunkirjoituksessa että osituksessa ja olen tyytyväinen.Tiedon puutteeseensa ap. on tässä tapauksessa saanut asiantuntijan neuvot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15511788
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485423Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p434437Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323632Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392728Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071646Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3611601Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?971499Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361441