ketun pillitys

timo k

onko kukaan vielä kokeillu ketun pillitystä? ite tuli pilli hommattua ja ois tarkoitus yrittää kettuja sillä tavalla. jos joku osaa jotain vinkkeäjä kertoa ni kertokaa ihmeessä. nyt ilmeisesti on liian aikaista kettua pillittää? maaliskuun loppu ja huhtikuu kaiketi parasta aikaa?

50

11197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Devil's Rock

      Moi!!!

      Kannattaa lukea uusin Metsästäjä lehti siinä oli justiinsa ketun pillityksestä. Missä kannattaa olla ja minkä laisessa maastossa kannattaa kokeilla pillitystä, Siinä oli myös että jos puoleentuntiin kettu ei tule niin kannattaa vaihtaa paikkaa... :D

    • jokunen vuosi sitten

      yhden näin kovaa kalppivan pakoon, kun päästin pillistä sen "jäniksen kuolinparkaisun" Muuten ei yksikään kettu totellut kutsua, sekin karkuun juosssut köpitteli pellolla muina miehinä ennen pillitystä. Luovin sitten hommasta ja palasin normaaliin haaskapyyntiin.

    • ÖöÖö123456

      Hankittu ja muutaman kerran kokeiltu iltasella paikassa joissa ketut liikkuvat. Vielä ei ole havaintoa , mutta ääni on kyllä kova ja kait muistuttaa jäniksen huutoa. Keväämmällä luulisi toimivan paremmin. Vielä pitää kokeilla aamulla ennen kuin voi antaa minkäänlaista arvostelua pillistä...Toivoa kuitenkin on :)

    • Toimii vain.

      Jos ketulla ei ole mitään vihiä metsästäjästä.
      Voi käydä niinkin, että kettu tulee juuri päinvastaisesta suunnasta, eikä sitä huomaa, vaikka se on kolmen metrinpäässä selän takana. Hyrränä ei voi pyöriä, sillä silloin kyllä kettu huomaa.

    • ja toimii

      Toissapäivänä tuli neljäs pillitys reissu vietettyä illansuussa.
      17.45 menin passiin ja 18.05 tuli kettu. Olin neljän tien risteyksessä ja ajattelin että tuskin tarvin kivääriä. Kettu tuli kuitenkin vanhan metsitetyn pellon päähän 100m päähän. Kuunteli hetken ja alkoi hyppimään myyriä kiinni.
      Oli kuitenkin utelias ja kiersi tuulen alle. Toinen havainto oli kun kettu loikkasi tien yli 80m päästä ja ja myöhemmin se kiersi selkäni taakse ja jolkutteli taas lähtöpisteeseen.
      Pyörivä baari jakkara olisi ollut hyvä ketun kierrettyä 360 astetta minut ympäri.
      Haulikolla olin passissa mutta kivääri olisi tarjonnut pari ampuma paikkaa.
      No kokemus oli miellyttävä koska aluksi epäilin pilliä että 40e meni hukkaan mutta kyllä toimii.
      Uusia reissuja tehdessä ja aamu on vielä kokematta.

    • death cry 2

      eile iltana tuli kävästyä pillittelemässä. ekalla passipaikalla ei ollut ketusta havaintoa mutta toisessa kerkes pillittää alle 5 min ja kettu tuli selän takaa. napin sai ohtaan. 20.45 oli ampuma aika.

      • MAHTAVAA

        Pillitys on hienoa. Tilasin pillin ja lähdin ekaa kertaa piipittelemään. Ja ei menny ko 1 minuutti niin jo jolkotteli kettu repolainen suoraan kohti pajukosta. Olin niin ihmeissäni että ammuin ohi! :) Yllätti kyllä täysin pillin teho... Pilli NordikPredator pre tuned ja paikka Etelä Lappi. Pitäs ottaa videokamera mukaan kun taitaa tapahtumia tulla.


    • Siirtykää vuoteen 2009

      Tota ei teillä olis sellasesta pillistä kokemusta mikä houkuttelis teidän kaltasia juntteja luotisateeseen? Minkälainen ääni olis kaikista kutsuvin? Paistuvan makkaran ääni, kaljapullon korkin avaamisesta lähtevä ääni vai kunnon, muheva kurapieru?

      • asasasasas

        Juu, sul varmaa sieltä kehäkolmosen sisäpuolelta löytyy vaikka anttilan hyllyltä ohjeet siiihe? Mut hei, hyvä homma että uskallat netissä vittuilla asioista mistä sulla ei mitää käsitystä :)


      • kettu..................

        ostin itse elokuussa nordik predatorin. menin kokeilemaan pilliä juuri ennen auringonlaskua. kaksi ensimmäistä väijyä oli turhia, mutta kolmannessa kerkesin pillittää ainostaa noin 3-4min kun aikuinen kettu ilmestyi selkäni taakse 30m päähän. ilmeisesti haistoi minut ja poistui paikalta. en ehtinyt edes nostaa haulikkoa kun tilanne oli jo ohi. seuraavan passin jälkee kerättyäni kamppeeni lähdin kohti autoa. en kuitenkaan kerennyt siirtyä kuin noin 50m kun huomasin hiekkahaudan toisella puolella istuvan ketun. pyöräytin selästä kiväärini ja toivoin osuvani käsivaralta 100m päähän istuvaan kettuun. lähistöllä ei nimittäin ollut paikkaa josta olisin voinut ottaa tukea. laukaus meni tietysti vasemmalta ohi! seuraavalle kerralla olen jo panostanut naamioitumiseen. passin valintaan kannattaa myös käyttää hieman aikaa. ketulle ei kannata jättää "yllätys mahdollisuutta!" sen se osaa nimittäin hyödyntää!


      • M.M.
        kettu.................. kirjoitti:

        ostin itse elokuussa nordik predatorin. menin kokeilemaan pilliä juuri ennen auringonlaskua. kaksi ensimmäistä väijyä oli turhia, mutta kolmannessa kerkesin pillittää ainostaa noin 3-4min kun aikuinen kettu ilmestyi selkäni taakse 30m päähän. ilmeisesti haistoi minut ja poistui paikalta. en ehtinyt edes nostaa haulikkoa kun tilanne oli jo ohi. seuraavan passin jälkee kerättyäni kamppeeni lähdin kohti autoa. en kuitenkaan kerennyt siirtyä kuin noin 50m kun huomasin hiekkahaudan toisella puolella istuvan ketun. pyöräytin selästä kiväärini ja toivoin osuvani käsivaralta 100m päähän istuvaan kettuun. lähistöllä ei nimittäin ollut paikkaa josta olisin voinut ottaa tukea. laukaus meni tietysti vasemmalta ohi! seuraavalle kerralla olen jo panostanut naamioitumiseen. passin valintaan kannattaa myös käyttää hieman aikaa. ketulle ei kannata jättää "yllätys mahdollisuutta!" sen se osaa nimittäin hyödyntää!

        Tää netti on hyvä paikka huudella asiattomuuksia ns. "vieraisiin pöytiin"! Tuskin tää kaveri uskaltaa kadulla vastaan kävellessä edes tervehtiä!..Että jos ei pillitys kiinnosta, niin "so not, kunhan pilli toimii, ja SEHÄN TOIMII!" ..Ostin ensimmäisen pillini houkutuspillit.net:stä puolitoista vuotta sitten, ja ei muuta kun puidun viljapellon laitaan puiden suojaan pilliä kokeilemaan! Kaksi "sarjaa" puhallettuani kuulin rytinää metsästä, pellon toiselta puolelta..käännyin katsomaan ja ajattelin että kauriit sieltä tulla rymistelevät. En kuitenkaan havainnut elämää metsästä, ja käännyin takaisin jatkaakseni pillitystä.., ja kuinkas ollakkaan..: Kettu istui pää kallellaan 4m.n päässä minusta ihmetellen liikkuvaa "sammalkasaa"!..Ei muuta kuin hivuttamaan sormea liipaisimelle..tukki poskelle ja haulit laulamaan.. LOPPUTULOS: 2 kutia alle 15 metriin ohi, ja kolmas hyvällä ennakolla takaa hipoen "hieman ohi"! Harmittelin tilannetta miltei yöunet menettäneenä. Lähdin sitten aamulla koiran kanssa etsimään mahdollista "haavakkokettua". Saavuin paikalle ennen kahdeksaa. Autosta poistuttuani kävelin pellolle johtavaa tietä pitkin, ja kuinka ollakkaan edellisenä iltana ampumani kettu linkutti tien penkalla minua vastaan, toista takajalkaa nostellen. Lopetin ketun kärsimykset siihen paikkaan! Kyseessä oli nuori naaraskettu, joten kokemukseni perusteella pilli toimii ainakin nuorille, juuri emän karkottamille repolaisille! Tämän jälkeen en kettua ole pillillä näköpiiriini saanut, mutta lumikelillä pillityksen jälkeen maastoa tarkastellessani olen useasti löytänyt tuoreet ketun jäljet aivan passipaikkani ympäriltä. Matka passiin on niin lyhyt (vain kymmeniä metrejä), että kettu on takuuvarmasti ollut kiinnostunut pillistä, mutta se on jostain syystä kääntynyt takaisin ja säästynyt haulisateelta. Kannattaa siis valita passipaikka tarkoin, ja välttää sitä ylimääräistä kulkemista, ja hajujen levittämistä lähitienoolla! :)


      • Kilhakka
        M.M. kirjoitti:

        Tää netti on hyvä paikka huudella asiattomuuksia ns. "vieraisiin pöytiin"! Tuskin tää kaveri uskaltaa kadulla vastaan kävellessä edes tervehtiä!..Että jos ei pillitys kiinnosta, niin "so not, kunhan pilli toimii, ja SEHÄN TOIMII!" ..Ostin ensimmäisen pillini houkutuspillit.net:stä puolitoista vuotta sitten, ja ei muuta kun puidun viljapellon laitaan puiden suojaan pilliä kokeilemaan! Kaksi "sarjaa" puhallettuani kuulin rytinää metsästä, pellon toiselta puolelta..käännyin katsomaan ja ajattelin että kauriit sieltä tulla rymistelevät. En kuitenkaan havainnut elämää metsästä, ja käännyin takaisin jatkaakseni pillitystä.., ja kuinkas ollakkaan..: Kettu istui pää kallellaan 4m.n päässä minusta ihmetellen liikkuvaa "sammalkasaa"!..Ei muuta kuin hivuttamaan sormea liipaisimelle..tukki poskelle ja haulit laulamaan.. LOPPUTULOS: 2 kutia alle 15 metriin ohi, ja kolmas hyvällä ennakolla takaa hipoen "hieman ohi"! Harmittelin tilannetta miltei yöunet menettäneenä. Lähdin sitten aamulla koiran kanssa etsimään mahdollista "haavakkokettua". Saavuin paikalle ennen kahdeksaa. Autosta poistuttuani kävelin pellolle johtavaa tietä pitkin, ja kuinka ollakkaan edellisenä iltana ampumani kettu linkutti tien penkalla minua vastaan, toista takajalkaa nostellen. Lopetin ketun kärsimykset siihen paikkaan! Kyseessä oli nuori naaraskettu, joten kokemukseni perusteella pilli toimii ainakin nuorille, juuri emän karkottamille repolaisille! Tämän jälkeen en kettua ole pillillä näköpiiriini saanut, mutta lumikelillä pillityksen jälkeen maastoa tarkastellessani olen useasti löytänyt tuoreet ketun jäljet aivan passipaikkani ympäriltä. Matka passiin on niin lyhyt (vain kymmeniä metrejä), että kettu on takuuvarmasti ollut kiinnostunut pillistä, mutta se on jostain syystä kääntynyt takaisin ja säästynyt haulisateelta. Kannattaa siis valita passipaikka tarkoin, ja välttää sitä ylimääräistä kulkemista, ja hajujen levittämistä lähitienoolla! :)

        Onko kukaan kokeillu kelpaako nordikin pilli kenties ilvekselle.. tai uskoisitteko??


      • OrginalCheyenne
        Kilhakka kirjoitti:

        Onko kukaan kokeillu kelpaako nordikin pilli kenties ilvekselle.. tai uskoisitteko??

        Luulisin ilveksenkin olevan kiinnostunut helpommasta ruuasta. Onhan kuitenkin näinkin pehmeälumisena talvena ilvekselläkin heikommat mahdollisuudet saada terve jänis kiinni kuin se että saisi ketulta napattua valmiiksi tapetun jänön...


      • kilhakka
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Luulisin ilveksenkin olevan kiinnostunut helpommasta ruuasta. Onhan kuitenkin näinkin pehmeälumisena talvena ilvekselläkin heikommat mahdollisuudet saada terve jänis kiinni kuin se että saisi ketulta napattua valmiiksi tapetun jänön...

        Varsinkin kun tällä suunnalla on tosi heikko jänis kanta, niin itsekkin uskoisin asian olevan näin..


    • tirppapilli
      • OrginalCheyenne

        Tuosta kyseisestä pillistä ei ole itselläni kokemusta, mutta muutaman kerran on kettu hiipinyt kohti kun olen pyitä pillittänyt. Tuskin siis tuokaan ihan tehoton on .


      • tirppapilli
        OrginalCheyenne kirjoitti:

        Tuosta kyseisestä pillistä ei ole itselläni kokemusta, mutta muutaman kerran on kettu hiipinyt kohti kun olen pyitä pillittänyt. Tuskin siis tuokaan ihan tehoton on .

        Jaa, että pyypillillä. Tulikos saaliiksi asti?


      • M.M.

        Kokemuksia on..: En ole saanut toimimaan tätä pilliä, vaikka joka reissulla sitä olen "visertänyt"! Ääni on kyllä ihmiskorvaan toimiva..ehkä juuri siksi viitsin sitä kerta toisensa jälkeen kokeilla! :) ..Eiköhän tuo joskus onnista..


      • kilhakka
        M.M. kirjoitti:

        Kokemuksia on..: En ole saanut toimimaan tätä pilliä, vaikka joka reissulla sitä olen "visertänyt"! Ääni on kyllä ihmiskorvaan toimiva..ehkä juuri siksi viitsin sitä kerta toisensa jälkeen kokeilla! :) ..Eiköhän tuo joskus onnista..

        Onko kellään kokemusta toimisiko nordikin kettupilli kentien ilvekselle??


      • OrginalCheyenne
        tirppapilli kirjoitti:

        Jaa, että pyypillillä. Tulikos saaliiksi asti?

        >Jaa, että pyypillillä. Tulikos saaliiksi asti? <

        Pari kertaa olisi olut hyvinkin hollilla, mutta en ole ampunut. Siihen on ollut silloin kaksi syytä: Ensinnäkin pyitä kun ammun kiekkopaukuilla, niin eipä tota kettua noilla 2,4 millisillä viitsi.(pitäisi niin läheltä ampua että ois nahka pilalla).
        Toinenkin syy nahkaan liittyen, eli en niin aikaisin syksyllä kettua ammu koska on vielä "sinikko" eli kesäkarva.
        Kun nykyään ei hyvästäkään nahasta juuri mitään saa, niin ihan hukkaan menisi "puolikas" nahka...


      • piip.. piiiiip..piip
        kilhakka kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta toimisiko nordikin kettupilli kentien ilvekselle??

        Varmaan kaikille selvää, mutta sanon kuitenkin, että monissa pilleissä on kaksi ääntä. Toisesta päästä lähtee justiin se korvia riipova ääni ja toinen on kai jonkinlainen myyrän tms. vaikerointi. Juuri toi myyrän (tai mikä sitten onkaan) ääni pelaa mun mielestä paremmin ketulle ja se "elukkaa tapetaan" ääni vois toimia Ilvekselle.. ei kyllä ipaa näkyny, mutta luulen, että sen haaviin saanti vaati jo muutakin panostusta, kuten suojat jne.


      • pakar
        kilhakka kirjoitti:

        Onko kellään kokemusta toimisiko nordikin kettupilli kentien ilvekselle??

        joo ilves tuli kattoo kun olin kettua pillittämässä meni noin 20-25 metrin päästä . puhaltelin jäniksän rääkymistä mutta kettuu en ole saanut tulemaan :)


      • mehtämies 39
        pakar kirjoitti:

        joo ilves tuli kattoo kun olin kettua pillittämässä meni noin 20-25 metrin päästä . puhaltelin jäniksän rääkymistä mutta kettuu en ole saanut tulemaan :)

        ei tarvinnu eileen pilliä ku ketun sai tulemaan ;) olin kalassa luomalla ja lähdettiin kattomaan kurkea ku kuulu ääni sielät vähä kauempaa nii matkalla huomattiin ketun menevän pellolla 2 rusakkoa kohti joten matalaksi ja vähän pidin sellaista rääkymis ääntä ja kettu katto 2 sekunttia taaksepäin ja lähti tulemaan kohti ;) vaikka omistankin pillin niin ei kuitenkaan sitä tarvinnut..


    • mp333

      Aika hiljaseksi on keskustelu menny.Liekö alkuhuuma jo ohi? On
      tainneet markkinamiehet vetää höplästä opasvideoineen.Muutaman
      ketun ja yhden supin olen saanut,mutta paljon varovaisemmalla äänellä.
      Hiiren vikinä on mielestäni paras houkutusääni.Kiinnostaa kaikenkokoisia
      kettuja ja myös supia.Tuo Nordik Pre taitaa lähinnä karkottaa ketut muille
      maille.

      Tässä alkavan kevätpyyntikauden lähestyessä olen suunnitellut siirtymistä
      elektroniikan käyttöön houkutuspyynnissä.Tuolla juutuupissa nuo ameriikan
      sällit esittelevät mp3-soittimeen perustuvaa tekelettä.Onko kellään kokemusta
      sellaisen käytöstä?

      No tseppiä pillittelypyyntiin!

      • Uudestaan innostunut

        Nyt kun olen enemmänkin tuota pilliä (Nordic Predatoria) testaillut, niin olen kyllä huomannut että on toimiva peli.
        Ja juurikin että tärkeää on olla ketulle huomaamaton ihmishahmoisena. Eli kettu pyrkii tulemaan vastatuuleen ääntäkohti (haistaa vaaran) mikäli olet itse ollut paikoillaan (näkee liikkeen pitkältä, ja ylimääräiset tanssiharjoitukset on muutenkin parempi pitää muualla. Eikä pidä edes kännykällä soittaa kaverille kysyäkseen vain mitä kuuluu).


    • Pillintestaaja

      Se on toi "rääky-ääni" vähän semmoinen, että ei taida uskaltaa arempi tai pieni kettu tulla kun luulee/ tietää että on joku ottanut pupun kiinni... Niinhän noi myyntimiehet on kertoneet että sillä on saanut houkuteltua juuri noita keskimääräistä isompia kettuja.
      Itse kun vasta kerran olen tuota (Nordik Predatorin "rääky-pilliä") kokeillut, niin ei tullut kettu katsomaan (tai en ainakaan nähnyt... Kuitenkin lauma valkohäntäpeuroja uskalsi kulkea siitä reilun kymmenen metrin päästä ohi vajaan minuutin kuluttua rääkäisystä...

    • kumpi on parempi?

      Jäniksen vai hiiren ääni?

      • mp333

        Hiirenvikinällä ja myyrän äänellä kettu tulee ITSE SAALISTAMAAN.Jäniksen
        ja kauriinvasan hätähuudolla kettu tulee RYÖSTÄMÄÄN TOISEN PEDON
        SAALIIN(jos uskaltaa).Tuolla ekalla vaihtoehdolla todennäköisesti ketun
        pääsee näkemään/ampumaan varmemmin.Monella metsästysfoorumilla
        kirjoittelee näitä predator-rääkyjiä,jotka eivät ole nähneet kettua koko jahtikauden
        aikana.


      • töttöröö ja pierasu
        mp333 kirjoitti:

        Hiirenvikinällä ja myyrän äänellä kettu tulee ITSE SAALISTAMAAN.Jäniksen
        ja kauriinvasan hätähuudolla kettu tulee RYÖSTÄMÄÄN TOISEN PEDON
        SAALIIN(jos uskaltaa).Tuolla ekalla vaihtoehdolla todennäköisesti ketun
        pääsee näkemään/ampumaan varmemmin.Monella metsästysfoorumilla
        kirjoittelee näitä predator-rääkyjiä,jotka eivät ole nähneet kettua koko jahtikauden
        aikana.

        Puima-aikana tuo jäniksen kuolinrääkynä tehoaa hyvin nuoriin kettuihin, sillä saa ne tulemaan juuri puidun pellon reunaan helposti. Itse olen käyttänyt kun on ollut näköhavainto kaukana pellolla.


      • -
        mp333 kirjoitti:

        Hiirenvikinällä ja myyrän äänellä kettu tulee ITSE SAALISTAMAAN.Jäniksen
        ja kauriinvasan hätähuudolla kettu tulee RYÖSTÄMÄÄN TOISEN PEDON
        SAALIIN(jos uskaltaa).Tuolla ekalla vaihtoehdolla todennäköisesti ketun
        pääsee näkemään/ampumaan varmemmin.Monella metsästysfoorumilla
        kirjoittelee näitä predator-rääkyjiä,jotka eivät ole nähneet kettua koko jahtikauden
        aikana.

        Varsinkin rääkäisyääniä käytettäessä on tärkeää metsästää myötä- tai sivutuuleen, koska kettu koukkaa myötätuuleen ja lähestyy sitä kautta.


      • Tuulituntuu
        - kirjoitti:

        Varsinkin rääkäisyääniä käytettäessä on tärkeää metsästää myötä- tai sivutuuleen, koska kettu koukkaa myötätuuleen ja lähestyy sitä kautta.

        Eli kettu tulee siis nokka tuulta vasten... Saadakseen selville minkä kokoisen saalistajan saalista on menossa kaappaamaan....


      • mp-333
        Tuulituntuu kirjoitti:

        Eli kettu tulee siis nokka tuulta vasten... Saadakseen selville minkä kokoisen saalistajan saalista on menossa kaappaamaan....

        Joo.Aikuinen "täysjärkinen" kettu toimii noin mutta keskenkasvuiset tyhmem-
        mät ketut saattavat tulla myötätuulenkin suunnasta,ainakin kokemusta siitä
        on.Siksi suunnittelin käyttäväni tuota mp-kolmosta ja patterikaiutinta 50-100
        metrin päässä passista tuulen alapuolella jotta nuo tuulensuunnasta piittaa-
        mattomatkin ketut tulisivat ampumasektoriin eiväkä jäisi taakse.Hyviä "soitto-
        ääniä" löytyy mscustomcalls.com-sivulta.Ja eikun rakentelemaan...


    • nohnoh_

      Ihan sivusta seuranneena...onkos se sallittua lain puitteissa käyttää noita elektronisia vempaimia nykyään nimen omaan houkutus hommiin?? Ei tosin mulle mtn. merkitystä mut jos sattus virkavalta paikalle..!!

    • hunters life

      Vst. Elektronisia ääntä aiheuttavia laitteita ei saa käyttää muuhun kuin rauhoittamattomien lintujen houkutteluun. Tähänkin normaalisti tarvitaan erillinen lupa, mutta uusimassa Metsästys ja kalastus lehdessä kerrottiin ettei kyseistä lupaa väliaikaisesti tarvita.

      Laki käsittelee siis metsästystä, mutta ns luonnon tarkkailuun liittyvästä houkuttelusta en tiedä.

    • nohnoh_

      juupa juu..nyt kun tarkemmin ottaa selvää ni löytyi tällainen. Eli tilanne muuttunut jos suomeksi kääntäis seuraavan tekstin. Vai..?
      14 a § (24.2.2011/170)
      Ääntä synnyttävän koneellisen laitteen käyttäminen
      Sen lisäksi, mitä metsästyslain 33 §:n 2 momentissa säädetään, ääntä synnyttävää koneellista laitetta ei saa käyttää apuna muidenkaan riistalintujen, metsäjäniksen, euroopanmajavan, suden, karhun, hillerin, saukon, näädän, ilveksen, itämeren norpan, kirjohylkeen ja hallin metsästyksessä

    • -
    • kelasa

      Ostin nordic predatorin ja menin asikkalaan puhaltelemaan. Puhalsin 15 sekunnin sarjoja ja odotin 3 minuuttia. noin 13 minuutin kuluttua pellon poikki juoksi 2 supia suoraan kohti. n.8metrin päässä nostin haulikon ja silloin ne jäi paikalleen kuuntelemaan. ei muuta kun 2-piippua tyhjäksi ja molemmilta lähti henki. Nyt hirveä hurmos päällä tohon hommaan. Laukausten jälkeen katsoin tehokkaalla lampulla pellolle, niin toisessa suunnassa oli 200m päässä silmät.. epäilen ketuksi, mutta saatto olla supikin. Oli kyllä niin hyvä startti, että koukussa taidan olla. Innolla odotan lumen tuloa, niin on paremmin aikaa. Nyt olin aamulla klo 6.45 pellolla eli oli käytännössä pimeää. Supit äkkäsin sillon ku ne oli 60 m päässä. Eli aika hämärää oli vielä sillonkin. Lajitunnistus oli pakko tehä, koska kettua en saa ampua kyseisen maanomistajan pelloilta.

      Onko porukka saanu iltahämärissä elukoita pillille? vai aamuhämärissä? Jos aurinko laskee vaikka klo 18 maissa niin monenko aikaan elukat lähtee pillin perään? pimeähän tulee vasta 18.45 maissa..

      • kelasa

        oikeastaan pimeä tuleekin vasta 19.15. siihen asti eilen olisi nähnyt ampua. onko kukaan pillitellyt nyt vai onko jengi liikkeellä vasta lumisena aikana?

        onko kukaan käyttäny sellasta passitelttaa? siitä ei ole ainakaan niin helppo ampua kuin reppujakkaralta, vaikka ampuma aukkoja olisilin useaan suuntaan.

        mitä asetta olette käyttäneet ja miksi. en omista kivääriä, joten en pysty ampumaan kauas. haulikolla mennään siis. viikonloppuna se olikin paras ase kun tuli 2 supia kerralla. kettu ei varmaan tule ihan yhtä suoraviivasesti syliin.. vai?


      • Saaliiton
        kelasa kirjoitti:

        oikeastaan pimeä tuleekin vasta 19.15. siihen asti eilen olisi nähnyt ampua. onko kukaan pillitellyt nyt vai onko jengi liikkeellä vasta lumisena aikana?

        onko kukaan käyttäny sellasta passitelttaa? siitä ei ole ainakaan niin helppo ampua kuin reppujakkaralta, vaikka ampuma aukkoja olisilin useaan suuntaan.

        mitä asetta olette käyttäneet ja miksi. en omista kivääriä, joten en pysty ampumaan kauas. haulikolla mennään siis. viikonloppuna se olikin paras ase kun tuli 2 supia kerralla. kettu ei varmaan tule ihan yhtä suoraviivasesti syliin.. vai?

        Siis puhalletaanko siihen pilliin kovaa vai hiljaa? Ja mitä ääntä, kolo 2 vai 3:a?
        Ei oo nimittäin koskaan kettua tai supia tullut pillillä, tai muullakaan ;c
        Nordikki on kanssa.


      • kelasa
        Saaliiton kirjoitti:

        Siis puhalletaanko siihen pilliin kovaa vai hiljaa? Ja mitä ääntä, kolo 2 vai 3:a?
        Ei oo nimittäin koskaan kettua tai supia tullut pillillä, tai muullakaan ;c
        Nordikki on kanssa.

        ite toimin pillin mukana tulleiden ohjeiden mukaan ja käytin jäniksen hätähuutoa. äsken paikalle saapu (viiru?) pöllö. kyllä vähän säpsähin!


    • ertti

      mikä näistä on paras nordik predatorissa hiiren/myyrän ääni vai jäniksen hätähuuto ketulle?

    • Lipastaja...

      Moro kaikki ketun pillittäjät :)
      olen pillittänyt useita kettuja ja muutaman supikoiran pillillä ja se todellakin toimii, toki pilliinpuhaltamista pitää vähän ensialkuun harjoitella ettei puhalla siihen kuin vappupilliin, itse tykkään aloitella ensialkuun vähän miedommalla saundilla ja ajanmittaan jos ei mitään tapahdu niin voimistan ääntä. pillinä minulla on Nordick Predatorin kettupilli jolla jäniksen hätähuutoa pillitän. Toki välillä tulee passireissuja jolloin ei näy ketusta vilaustakaan, mutta sen ei kannata antaa lannistaa koska mikään ei voita tunnetta kun olet pillittämässä ja yht äkkiä huomaat ketun ilmestyneen pellolle/metsänreunaan ns. tyhjästä, kuin olisi laskuvarjolla siihen hypännyt, yleensä tässävaiheessa itselläni ainakin tuntuu kuin pumppu tulisi ulos rinnasta kun alan hamuilemaan sormea liipasinkaaren sisäpuolelle, ja tunne onnistuneen laukauksen jälkeen on jotain sanoinkuvailematonta ilmeisesti adrenaliinit alkaa jylläämään kehossa, tähän päälle yleensä kaivan taskusta kaatoröökin ja vetelen sen tärisevinkäsin vähän rauhoitellakseni tilannetta, mutta se ei ole terveellistä enkä suosittele sitä kenellekkään :D
      Jotten ei muutakun pillittelemään ja viettämään hienoja hetkiä luonnon helmassa...

    • kelasa

      Kävin toissapäivänä pillittämässä kettuja raumalla. Kävin kahdessa paikassa ja molemmissa olin 20 min. Käytin nordic predatoria ja siinä jäniksen huutoa. Molemmissa paikoissa kuulin ensimmäisten puhallusten jälkeen ketun haukahduksen. Toisessa kettu oli ehkä 250 m päässä ja toisessa 70 m päässä. en nähnyt eläintä, mutta ääni oli lyhyt kvik haukahdus, mikä on käsittääkseni ketun ääni. Jatkoin pillitystä, mutta en saanu näkyviin mitään. Olen nyt pillittänyt n.4 tuntia yhteensä,(6 iltana 20 min /paikka) mutta ensimmäisten kahden supin jälkeen en ole nähnyt mitään. Ketun häntääkään ei ole näkynyt, vaikka pelloilla on ollut kyllä paljon ketun jälkiä. yhden kerran aiemmin kuulin ketun haukahduksen. Yksi suuri pöllö säikäytti kerran. Missähän vika? Naamiointi vai huono pillitys? Oletin, että kettuja näkyisi ainakin välillä.12 kpl 12 min reissuja ei ole mikään hurja määrä, eikä siltä voi hirmusaaliita odottaa, mutta silti tyhjät reissut alkaa jo painaa. Välillä epäilen pillin tuottaman äänen aitoutta. Aito jäniksen huuto on nimittäin jonkinverran erilainen. Ja nordic predatorin videossa youtubessa on ihan erilainen ääni,kuin omassa nordicissa.
      Vinkkejä konkarit!

      • ketunsurma

        Kannataa pillitellä pitempään,ainakin puolestatunnista tuntiin ja mullakin tyhjiä reissuja on monta mutta muutamia onnistumisia on ja se antaa kyllä potkua kummasti eli yritystä vaan lisää pilleinä mulla on predatorin iso ja pienimalli ja juuri ostin viper merkkisen pillin kun silläkin ovat hyviä tuloksia saaneet joten ei muuta rääkymään vaan


    • rokkivaari73

      Moi vaan kaikille.
      Itse Olen pillitellyt Nordic predatorilla kaikennäköisillä tekniikoilla ja ainakaan täällä Savossa ja korven keskellä ei ketut ole kiinnostuneet pillistä. Tai sitten en vaan osaa. Mulla on haaska, jolla olen kytistellut yli 20 yötä ilta 16-0.00 välisen ajan joskus yli puolenkin yön. Haaskalta pari supia ja yhden ketun oon ampunut. Silloinkin kettu tuli 3 tuntia ojan pohjia myöten ja tosi epäluuloisen oloisena. 23:45 tikka takoi reiän ketun rintaan. Muutenpa ei sitten tänä talvena näkymiä ole ollutkaan. Haaskalla kettu käy säännöllisen epäsäännöllisesti, joten passaaminen on vaikeaa. Mulla on heinäladon yläorrella laveri, jonka olen vuorannut uretaanilevyillä - sieltä makuulla voin kytistellä ampumaluukusta näkyykö repoa. Meinaa vaan jo pitkämielisyys loppua, ei tule pillittelemällä maastosta tai kopissa odottelemallakaan. Kettuja on kuitenkin jälkien ja kameran perusteella useampia. Liekö nuo pillitetyt ketut pääsääntöisesti jostain asutusten lähistöltä vai millä ilveellä niitä saa?
      Hajujakaan ei pitäs paljon olla ja ääneti vietän ajat kopissa, josssen nuku ;)
      Muuten saalista loukuilla ihan kivasti tulee (42 pyyntiä) kaikkiaan.
      Lehdissä kirjoitellaan myös miten loukuilla ja kanullaon kettuja saatu - sitäkin ihmettelen, oon vuosia metsästellyt ja ikinä ei kettua ole löytynyt kummistakaan.
      Minkkiä,Näätää,Supia ja Mäyrää, Korppia, Harakkaa ja Närhiä kyllä löytyy loukuista, no rauhotetut lasketaan takas mettään jotta voivat tulla loukkuun uudestaan...että näin.

      • erämiesten_mies

        "rauhotetut lasketaan takas mettään"

        kaikki noista luettelemistasi eläimistä on vapaata riistaa, ammu vaan ja pistä loukkuun uudeksi syötiksi


    • Pillin Kutsuma

      Onhan Kuusamossa tullut karhukin pillityksessä paikalle ja kainuun miehet ovat useita vuosia kutsuneet susia ,alku syksysta nuoret hukat ovat olleet utelijaita monikäyttöisiä ovat pillit.

    • Kelasa

      Eka kettu nurin ja pillinä syco tweety. Siinä on rääkyvämpi ääni, ku nordic predatorissa. Kiitos vaan eralle.net keskustelut, missä moni kehu tuota pilliä. Voi n suositella sitä, koska sillä saa helpommin rääkyvän äänen ku nordikilla. Nordic toimii todistetusti, mutta syco tveetyä on moni kehunu paremmaksi..

    • Kelasa

      Olen pillitänyt ehkä 30× 20 min useamman vuoden aikana. Ghj pilli antaa kivan äänen, mutta se menee tukkoon jatkuvasti. Nordic predatorilla en osaa puhaltaa rääkyvästi, enkä oo saanu sillä hyviä tuloksia. 2 supia ja parit ketun haukahdukset. youtubesta löyty video, missä kuulu jäniksen rääkyä(rabbit distress hakusanalla). Syco tweetyllä on musta helppo saada sellanen ääni.

      Ja jos joku kaipaa ohjeita, ni eralle.net
      Sieltä löytyy todella paljon juttua!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4709
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4290
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2800
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    7. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1635
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe