Kosto?

kummistunut

Miksiköhän suhteen loppuminen pitää aina kostaa?

44

2717

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heyday77

aina sentään? Riippuu varmaan siitä, miten hyvin ero on hoidettu ja miten jätetyn osapuolen tunteet on otettu huomioon. Tietty aina löytyy niitä kilareita, joiden narsistista egoa jättäminen loukkaa ja he ehkä kostavat muita herkemmin.

• on loukattu,

petetty,käytetty hyväksi ja ne jotka on jätetty on aina katkeria jostakin.Ne luulevat että kostaminen helpottaa.
      Ei mua helpottanut ollenkaan.

• Miksi?

harrastetaan puhelinterroria, yritetään kostaa jonkun toisen henkilön kautta esim että isketään tyttöystävä kostoksi yms.
      naurettavan säälittävää käytöstä.

• kuin erokin on tapahtunut,

Kysesssä on ihminen joka osaa nähdä vain omat tunteensa, omat tarpeensa ja jne. Itse aina ensin, kun tällainen ihminen kokee eron, hän haluaa kostaa koska häntä on kohdeltu maailman kaikella vääryydellä, hän ei suvaitse tällaista ja hän näyttää kannattiko. Mitä muutakaan tuollaiset osaa, heidän koko elämänsä on sitä itteään, itsessään.

• eikövain

petos johtaa eroon ja kosto on petokselle oikeudenmukainen rangaistus.

• ihmiseen, jolle ehkä haluaa...

kostaa. Vaikka suuttuisinkin, antaisin ihmisen kuitenkin vain mennä. Ei ole minun asiani kostaa. Jonkinlainen kosto tulee itsestään.

• mieltä
        ihmiseen, jolle ehkä haluaa... kirjoitti:

kostaa. Vaikka suuttuisinkin, antaisin ihmisen kuitenkin vain mennä. Ei ole minun asiani kostaa. Jonkinlainen kosto tulee itsestään.

kosto ei minusta ole mikään ratkaisu pahaan mieleen tai oloon.
        Toiset ihmiset vain saa nautintoa kostamisesta.Sellaista en koskaan tule ymmärtämään.

• tekee hyvän mielen ja olon.
        ihmiseen, jolle ehkä haluaa... kirjoitti:

Eli semmoinen kosto,että jatkaa mallikaasti omaa elämäänsä.Näyttää eksälle et menee paremmin ilman sitä ja nauttii elämästä täysin rinnoin!
        Parhaan koston oon saanut eksälle,kun se alkaa haikailee mua takasin.
        Mun mielestä tälläinen kosto on ok!

• tääytyy myöntää
        tekee hyvän mielen ja olon. kirjoitti:

Eli semmoinen kosto,että jatkaa mallikaasti omaa elämäänsä.Näyttää eksälle et menee paremmin ilman sitä ja nauttii elämästä täysin rinnoin!

että se tuntuu mukavalta kun esittää juuri noin .että mulla menee mainiosti, ja sitten toinen rupeaa pommittamaan takaisin.Ai että se on mannaa!!

• sitä ihanuutta
        tääytyy myöntää kirjoitti:

että se tuntuu mukavalta kun esittää juuri noin .että mulla menee mainiosti, ja sitten toinen rupeaa pommittamaan takaisin.Ai että se on mannaa!!

kun voi sanoa, "ei kiitos". :)

• tarkoitin!
        tääytyy myöntää kirjoitti:

Antaa sen kiehnätä aikansa ja tehdä kaikennäköisiä taikatemppuja ja sit sanoo kylmästi juu EI!
        Ainakin sen jälkeen ei tarviikkaan esittää et menis paremmin,vaan sit lähtee oikeesti kulkee:D

• moni oikeesti
        tekee hyvän mielen ja olon. kirjoitti:

sanoo ei kiitos. Sitten koitetaan taas yhteiseloa ja kun sekin menee mönkään ollaan että tuplakostoooooooo!

• kykenin sanomaan ei!
        moni oikeesti kirjoitti:

sanoo ei kiitos. Sitten koitetaan taas yhteiseloa ja kun sekin menee mönkään ollaan että tuplakostoooooooo!

Ei sillä että helppoa olisi ollut:(
        Ikävä kyllä ns.laastarisuhde helpotti asiaa.

• toisen tilalle
        kykenin sanomaan ei! kirjoitti:

ottamalla unohtaa edellisen, eikö silloin jotakin ole kuitenkin jäänyt kesken? Vai onko unohtaminen jo onnistunut?

Olin itsekin sortua tähän, kunnes tajusin, että tekisin vain pahan mielen jollekin viattomalle ja kyllästyisin piankin sen ensi huuman mentyä ohi, että joku "haluaa olla kanssani" ikävän eron jälkeen.

Ja mitä luulet, eikö se koston kohde näe, että kyse on ihan laastarista vaan?

• ei
        kykenin sanomaan ei! kirjoitti:

, nyt laastari suhde hyvä, parempi, paras... kaikista paras ystävä :)

• kostorika

kosto on se että tekee pettäjän elämän vaikeaksi esimerkiksi kertomalla hänestä ikäviä totuuksia hänen työnantajalle, kaikille vonkaajille ja tietenkin uudelle tyttikselle.

• menee

jo yli. Siinähän juorujen levittäjä tekee itsensä naurunalaiseksi. Ja loppujen lopuksi juoruilija tulee saamaan sonnan niskaansa tuplaten.

• mutta todisteet
        menee kirjoitti:

jo yli. Siinähän juorujen levittäjä tekee itsensä naurunalaiseksi. Ja loppujen lopuksi juoruilija tulee saamaan sonnan niskaansa tuplaten.

puhuvat toista kieltä. Joskus totuuden julkituominen on suurin kosto.

• Ei varmasti.

Kenenkään elämää ei ole oikeutta vaikeuttaa kohtuuttomasti. Etsi uusi nainen.

• olisi ajateltava
        Ei varmasti. kirjoitti:

Kenenkään elämää ei ole oikeutta vaikeuttaa kohtuuttomasti. Etsi uusi nainen.

ennen kuin päättää pettää ja pimittää vuositolkulla. Sellaisen jälkeen mikään kosto ei ole kohtuuton.

• voi siinä kohtaa miettiä,
        miltä se tuntuisi jos kokisi itse saman.

Ei kosto ole mikään ratkaisu,
        elämä jatkuu kaikesta huolimatta ja
        kannattaisi keskittyä sen suhteen loputtua
        vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiin.

Turha kuluttaa energiaa koston ajattelemiseen tai edes sellaisen suunnitteluun.
        Sen energian voi suunnata elämän positiiviisiin puoliin,
        niitäkin löytyy jos kulkee silmät auki ja kädet pois taskuista ;)

• niin paljon
        reissupupu kirjoitti:

voi siinä kohtaa miettiä,
        miltä se tuntuisi jos kokisi itse saman.

Ei kosto ole mikään ratkaisu,
        elämä jatkuu kaikesta huolimatta ja
        kannattaisi keskittyä sen suhteen loputtua
        vain ja ainoastaan omaan hyvinvointiin.

Turha kuluttaa energiaa koston ajattelemiseen tai edes sellaisen suunnitteluun.
        Sen energian voi suunnata elämän positiiviisiin puoliin,
        niitäkin löytyy jos kulkee silmät auki ja kädet pois taskuista ;)

pahaa suhteessa kenellekään että olisi syytä kostaa. Eikä suunnittelu vaadi muuta kuin napinpainalluksen. Helppoa.

• Oikeutettu kosto on ok
        olisi ajateltava kirjoitti:

ennen kuin päättää pettää ja pimittää vuositolkulla. Sellaisen jälkeen mikään kosto ei ole kohtuuton.

Sekä pettäjän että hänen välineenään ollut henkilön kuuluu saada kunnolla paskaa hattuunsa. Totuuden paljastaminen työkavereille ja työnantajalle on hyvä veto. Ja juu olen ajatellut millaista olisi joutua koston kohteeksi, siksi en petä.

• loppu..

kyllä suhde ansaitsee arvokkaan lopun eikä mitään säälittävää kostoa.

• mutta jos

suhde loppuu toisen valheellisuuteen kosto on ilman muuta paikallaa.

• ei ole.
        mutta jos kirjoitti:

suhde loppuu toisen valheellisuuteen kosto on ilman muuta paikallaa.

miks ihmeessä koston kautta riippuisin kiinni valheellisessa ihmisessä? myös jätetty ja petetty ansaitsee arvokkaan eron. ja siihen ei kosto kuulu.

• tekemään
        ei ole. kirjoitti:

miks ihmeessä koston kautta riippuisin kiinni valheellisessa ihmisessä? myös jätetty ja petetty ansaitsee arvokkaan eron. ja siihen ei kosto kuulu.

niin kuin sinulle sopii? Minä ainakin teen juuri niin kuin minun tilanteeni asiat sanelee. Pettäjät eivät ansaitse kunnioitusta. Kun suhde loppuu kunniatta niin se loppuu kunniatta molemmilta.

• mitään..
        tekemään kirjoitti:

niin kuin sinulle sopii? Minä ainakin teen juuri niin kuin minun tilanteeni asiat sanelee. Pettäjät eivät ansaitse kunnioitusta. Kun suhde loppuu kunniatta niin se loppuu kunniatta molemmilta.

..sanele. itse siinä valitaan mitä tehdään. kostetaan tai ollaan kostamatta.

• kuuluukin
        mitään.. kirjoitti:

..sanele. itse siinä valitaan mitä tehdään. kostetaan tai ollaan kostamatta.

kostaa. Mitä sellaista paapomaan, vai ootko joku wannabe sossutätisäälijä?

• vai..
        kuuluukin kirjoitti:

kostaa. Mitä sellaista paapomaan, vai ootko joku wannabe sossutätisäälijä?

..kostaa? kas siinä ongelma. jos vaihtoehdot on noin vähissä, niin lycka till:)

• se suhde

miksi tahansa, niin kostaminen on raukkamaista ja epä kypsää toimintaa. Jos on petetty tai mitä tahansa, niin helvataa se ketään auttaa, se kostaminen enää!!! Elämä jatkuu ja menneet pitää pystyä siirtämään menneisyyteen. Eikö nykyajan ihmiset osaa suhtautua vastoinkäymisiin realistisesti ja oppia ottaen. Haloo!!!!

• Tsäkkärä

rumaan peliin. Sitä saa puolin ja yoisin mitä tilaa. Teet sitten omassa elämässä pelkkiä järkeen pohjaavia ratkaisuja, mutta hemkilökohtaisesti olen sitä mieltä että iihmiset ilman tunteen paloa ovat tylsiä.

• perusluonteeseen

Kosto kuuluu ihmisen perusluonteeseen. Se on älyn ja tunnekyvyn selvin merkki. Kosto onnistuu jälkikäteenkin, eli jos et ole heti tilanteessa huomannut että sinun kävi huonosti, voi vielä jälkikäteen parannella haavojasi kääntämällä terän ja puukottamalla takaisin.

Kosto voi olla suloista, mutta se on myös inhimillisen heikkouden merkki. Ihminen on itsekäs ja haluaa vain omaa parastaan. Hänelle ei käy toinen sija ja siksi hänen täytyy saavuttaa voittonsa vaikka jälkikäteen ja epäeettisin keinoin.

Tunteen nimi ei ole kosto. Usein pelkkä välinpitämättömyys riittää kostoksi, mutta harva pystyy pidättäytymään tilaisuuden tullen. Kostossa tunne muuttuu teoksi, ja se tunne voi olla niin rakkaus kuin vihakin. You name it!

• myyttä ja pitkään olen miet-

tinyt, onko osakseni tullut välinpitämättömyys kosto jostain, mutta mistä? Syytä kostoon en löydä enkä edes keksi. Pitäisikö mun kostaa välinpitämättömyys, mutta miten?

• herranenaika!
        myyttä ja pitkään olen miet- kirjoitti:

tinyt, onko osakseni tullut välinpitämättömyys kosto jostain, mutta mistä? Syytä kostoon en löydä enkä edes keksi. Pitäisikö mun kostaa välinpitämättömyys, mutta miten?

Jos sinä olet jättänyt ja sua kohtaan ollaan välinpitämättömiä,niin anna toisen murjottaa rauhassa.
        Jos taas sulla on niin että sut on jätetty,niin sekin on luonnollista että se on välinpitämätön sua kohtaan!Eihän se välitä susta enää!
        Mene eteenpäin ja unohda kostot!

• on suloisista
        herranenaika! kirjoitti:

Jos sinä olet jättänyt ja sua kohtaan ollaan välinpitämättömiä,niin anna toisen murjottaa rauhassa.
        Jos taas sulla on niin että sut on jätetty,niin sekin on luonnollista että se on välinpitämätön sua kohtaan!Eihän se välitä susta enää!
        Mene eteenpäin ja unohda kostot!

suloisin.

• yksi surullisimmista ketjuista

koska jotenkin näistä monista vastauksista tulee olo ikäänkuin erosuru tulisi hyvitettyä kostolla.

Mun mielestä kosto on vain sydämen tapa puolustautua defensiivisesti erosurua vastaan, ikäänkuin "mustamaalaamalla" menetetty rakas vieläkin pahemmaksi kuin hän lopulta olikaan... On todella ikävää kuulla jälkikäteen joidenkin mustamaalausta edellisestä rakkaastaan. Ja nyt en tarkoita niitä asioita, joita kukin "myöntää" itselleen vasta eron jälkeen, kun silmät ns. "avautuvat", vaan jätetyn sydämen katkeruudesta kumpuavaa loputonta mustamaalausta. Loukattu sydän ikäänkuin hakee vielä hyvitystä kostoeleillä.

En oikein ymmärrä edes, miksi pitää kostaa, koska suhdehan on usein kahden ihmisen aktiivisen toiminnan tai toimimattomuuden ja tekemättä jättämisten tulos, siis molemmat itse omilla teoillaan luovat sen sellaiseksi. On siis turha syytellä toista - kun omalla käytöksellään on luonut tilanteen, myös eron.

Surullista näissä kostoneleissä usein on, että ne ovat värittyneen mielen vääristymien motivoimia, usein. Ja nyt en tarkoita tilannetta, että ero on seurannut siitä, että toinen on valehdellut tai pettänyt, vaan ihan tilannetta jossa vaan ajaudutaan erilleen tai eroon, koska esim. asioista ei keskustella tai on hirvittävä määrä selvittämättömiä asioita, joista jostain syystä ei voida keskustella.

Defensiivinen erosurua pakeneva mieli ja aika sekä "kultaa" että myös "mustentaa" muistot, ero on helpompi kestää kun vähän ylitulkitsee vielä toisen pahuutta. Kosto on siis vaan sydämen defenssi.

Jos jää jumittumaan kostoon ja uskottelee itselleen toisen pahuuden - ikäänkuin lopulliseksi totuudeksi toisesta - ei koskaan pääse edes käsittelemään menetetystä ja omaa osuuttaan suhteen päättymisessä. jos ei koskaan pohdi, miten itse sai tilanteen ja suhteen ajautumaan eroon ei koskaa opi mitään.

Ja eniten voi oppia itsestään tai ainakin syvimpiä asioita, silloin kun ero sattuu eniten. Se kaikki erosta johtuva kipu ei välttämättä johdu toisen pahuudesta vaan myös meistä itsestämme, riippuvuuksistamme toisen läheisyydestä ja omista heikoista kohdistamme, henkilöhistoriastamme ja ehkä myös emotionaalisista kokemuksista, joita meillä on aiemmin ollut. Se halun määrä kostaa, voi ollakin riippuvaista näistä henkilökohtaisista ominaisuuksistamme ehkä jopa enemmän kuin siitä toisesta osapuolesta. Voisiko asia joskus ollakin näin?

Kosto on vain defenssi, tapa lykätä eron käsittelyä, koska vasta eron ja oman osuuden hyväksymisen jälkeen sen syntymisessä voi surra, käsitellä asian ja "eheytyä" ja aloittaa suhteen puhtaalta pöydältä, sydän emotionaalisesti terveenä, eikä täynnä menneisiin ihmisiin liittyviä tunnelukkoja...

Nämä pohdinnat eivät varmaankaan liity kaikkien "kostaneiden" suhteisiin, ehkäpä vain omiini vaan..

Minusta eroaminen on lähtökohtaisesti kaikille osapuolille aina surullista. Minusta olisi paljon helpompaa tulla jätetyksi, kuin joutua ottamaan se vastuu ja päättää suhde, joka on tuhoisa, toimimaton tai tekee minut pohjattoman onnettomaksi. Siis nyt puhun tilanteesta, että joutuu eroamaan vastoin omia tunteitaan... (sellaista on sattunut itselleni useastikin, ja tässä kohtaa tottakai katson peiliin ja mietin miksen ajatellut asiaa tarkemmin ja harkinnut ennenkuin ryhdyin koko suhteeseen).
      Siinä on siis ihan tarpeeksi ns. "kostoa" että suhde on päättynyt...

Väärin toisia kohteleva kyllä saa rangaistuksensa enemmin tai myöhemmin muodossa tai toisessa...

• palautit uskoni ihmiseen

Olen samaa mieltä. En ymmärrä kostamista, tosin se on tunne toisten joukossa ja sinänsä mielestäni sallittu. Ja jos ja kun sen tunnistaa, sille toivottavasti tekee jotakin eli ei lähde toimimaan sen pohjalta. Olen kerran ollut tilanteessa, jossa tunsin itseni todella kostonhimoiseksi. Suorastaan veren maun suussani, ja ensimmäistä kertaa pystyin ymmärtämään ns. intohimomurhaajien tunnetiloja vaikken itse toimia hyväksykään. Sanoin ääneen kumppanilleni, joka uhkailujeni jälkeen kysyi, että tunnenko itseni kostonhimoiseksi? Tunnustin, että tunnen itseni niin kostonhimoiseksi etten koskaan ole tuntenut ja kummallisesti sen sanottuani tunne heikkeni ja katosi. Mutta se on voimakas tunne. Sitä siinä on: VOIMAntunnetta. En silti usko kostoon, se ei tuo hyvitystä, ei mitään hyvään, koska hyvä synnyttää hyvää, paha pahaa. Niin yksinkertaista.

• wnif
        palautit uskoni ihmiseen kirjoitti:

Olen samaa mieltä. En ymmärrä kostamista, tosin se on tunne toisten joukossa ja sinänsä mielestäni sallittu. Ja jos ja kun sen tunnistaa, sille toivottavasti tekee jotakin eli ei lähde toimimaan sen pohjalta. Olen kerran ollut tilanteessa, jossa tunsin itseni todella kostonhimoiseksi. Suorastaan veren maun suussani, ja ensimmäistä kertaa pystyin ymmärtämään ns. intohimomurhaajien tunnetiloja vaikken itse toimia hyväksykään. Sanoin ääneen kumppanilleni, joka uhkailujeni jälkeen kysyi, että tunnenko itseni kostonhimoiseksi? Tunnustin, että tunnen itseni niin kostonhimoiseksi etten koskaan ole tuntenut ja kummallisesti sen sanottuani tunne heikkeni ja katosi. Mutta se on voimakas tunne. Sitä siinä on: VOIMAntunnetta. En silti usko kostoon, se ei tuo hyvitystä, ei mitään hyvään, koska hyvä synnyttää hyvää, paha pahaa. Niin yksinkertaista.

Näitä juttuja kun lueskelee niin välillä aina menettää toivonsa ihmisten suhteen, mutta onneksi jostain löytyy aina näitä järjen ääniäkin. Mä luulen myös ettei se eron jälkeen toiselle kostaminen tuo oikeasti tyydytystä tai jos tuo niin sitten kyllä lähtisin miettimään että rakastiko todella sitä jolle nyt haluaa hirveää kostoa ja mikä todellinen syy yhdessäoloon.

Itse olen 5 kk sitten eronnut (valitettavasti), mutten voisi ikinä aiheuttaa mitään pahaa hänelle. Olimme yhdessä vajaat 7 vuotta ja sitten yhteisesti päätimme ettemme voi jatkaa yhdessä, koska puhuminen oli välillä vaikeaa molemmille ja loi välillemme inhottavia tilanteita. Silti rakkautta ei puuttunut. Luottamus ja toisen kunnioitus oli myös aina kohdallaan, eikä minun tai hänen tarvinnut ikinä huolehtia että toinen pettäisi.

Olemme edelleen joka päivä yhteydessä. Rakastan häntä kyllä edelleen aivan suunnattomasti ja olen todella surullinen että meidän piti erota.

• pitää aina

päättyä suhteen loppumiseen ja uuden alkamiseen. Pettäjälle kuuluu pettymys uuteen arkeen.

• pettää,

Kenelle se kosto eron tullessa kuuluu, jos kumpikin on pettänyt suhteen aikana? Mun mielestä ei edelleenkään kummallekaan, eikä missään muussakaan tilanteessa. Edellisessä suhteessani, naiseni petti minua, jatkoimme silti jo valmiiksi epävakaata "suhdettamme" vielä pitkään.
        Lopulta sain tarpeekseni ja lähdin toisen matkaan. Exäni ei tiedä miten nopeasti naiseni vaihtui. Tai millon uusi suhteeni alkoi. Eli koston syy ei voi olla muu kuin katkeruus, että jätin hänet. Mitäs pahensi lievästi alkamaamme alamäkeä entisestään?

• joojajuu

Miten suhteen loppumisen voi toiselle ihmiselle kostaa?

• kostaa

En usko, että suhde oli kovin antoisa ja rakastava, jos toiselle on kostettava eron jälkeen. Epäkypsää käytöstä.

• ansaitsevat toisensa

ovat yhtä kypsymättömiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      83
      5114
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      73
      4678
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      85
      2924
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2414
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      60
      2034
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      22
      1805
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      113
      1425
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe