Olen harrastehiihtelijä (vapaa tyyli) ja voitelen sukseni harvakseltaan ja aina sinisellä Rexillä, lämpövoiteluna. Minkäänlaista suksen puhdistusta en ole ennen uuden voiteen laittamista harrastanut. Olisi ehkä pitänyt..? Onhan siinä usein monenlaista töhnää juuttunut sukseen kiinni.
Kollega antoi minulle pullon Wurthin saBesto puhdistussprayta ja sanoi että sillä kun pyyhkäisee ennen voitelua niin tulos on paljon parempi. Ja hän siis tietää että hiihdän luistelua.
Kenelläkään kokemuksia Wurthin tai minkään valmistajan puhdistusaineista?
Toisaalta Rexin kotisivulla mainitaan joku suksenpuhdistusaine joka on tarkoitettu vain pitovoiteiden poistoon, eli ehkä onkin tarkoitus että suksi puhdistuu siinä samalla kun sulatetun voiteen raapii/harjaa tasaiseksi..?
Wurthin
3
461
Vastaukset
- aktiivihiihtäjä
Itse en suosittelisi puhdistusaineiden käyttöä. Mm. voiteenpoistoainetta kannattaa käyttää ainoastaan perinteisen suksissa pitovoiteiden poistoon.
Paras ja turvallisin tapa pohjien putsaukseen on pohjan harjaus, esim. ensin messinkiharjalla ja siihen päälle vielä nailonharjalla. Kuumavoitelussa ensimmäinen voitelukerros poistaa pohjasta loput liat.
Itse siirryin muutama viikko sitten "tyytyväisten siklaajien riveihin". Puhdistan siklatut ja puikotetut sukset lenkkien välissä harjaamalla, tällöin pohjista lähtee ladulta sinne tarttuneet epäpuhtaudet.- harjaat
nylon vai messinki vai joku muu?
- aktiivihiihtäjä
harjaat kirjoitti:
nylon vai messinki vai joku muu?
Aiemmin harjasin pohjat puhtaaksi pelkällä nylonharjalla (voitelin silloin sukset kuumavoiteluna).
Siklaus- ja puikotuskäsittelyn jälkeen olen harjannut pohjat ensin messinkiharjalla ja vielä siihen päälle nylonharjalla.
Hyvin ne pohjat lähtivät puhtaaksi pelkällä nylonharjallakin, kunhan vaan pohjat harjaa riittävän usein. Pyrin puhdistamaan pohjat aina lenkkien välillä (hiihdän yleensä ~20 km lenkkejä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 875439
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804722Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113027Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv882955Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232564Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328