Velkaisen liiton ositus

Jepukka00

Aviopari AB eroaa. Heillä on asunto, josta velkaa 200 000 euroa. Molemmilla suunnilleen saman verran omaa velkaa, B:llä auto, josta vielä velkaa myös. Ei oikeastaan omaisuutta muuta kuin irtaimistoa. A ottaa asuntovelan kokonaan nimiinsä ja jää siihen lapsen kanssa asumaan. Miten käy osituksessa? Velkaahan asunnosat kuuluu molemmille 100 000. Pitääkö B:n maksaa tasinkoa A:lle, jolle tuo velka jää harteilleen?

10

2202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvennystä.

1. Asunto velkaa on 200000 yhteisesti.
      2. Molemmilla omaa velkaa x.
      3. Ja sitten vielä B:llä auto josta hänellä velkaa.

Mikä on asunnon arvo?
      Jos noita omia velkoja on molemmilla yhtä paljon ne kumoavat toisensa osituksessa.
      Mikä on auton arvo ja kuinka paljon siitä on velkaa?
      Onko avioehtoa?

• jepukka00

1. Yhteinen asuntovelka 200 000
        2. Molempien velat kumoavat toisensa (luottokortit yms)
        3.Auton arvo varmaan 30 000 ja velkaa puolet
        Ei avioehtoa, ei perintöä tai lahjaa, joka suojattu.

• Jepukka00
        jepukka00 kirjoitti:

Asunnon arvo lienee 270 000

• maallikko tähän
        jepukka00 kirjoitti:

tolkkua. Eli en ole ammattilainen mutta ositus menee että velat ja varallisuus ja sit tasinko.

A:lle
        Asunnon arvo 270 000
        Velka 200 000

B:lle
        Auton arvo 30 000
        Velka 15 000

A:n nettovarallisuus 70 000
        B:n nettovarallisuus 15 000

A maksaa B:lle tasinkoa ((70 15)/2)-15=27,5
        eli 27 500 €

Katsotaampa tuomitseeko nixnax ajatukseni. Kiitoksia nixnax:lle kuitenkin hyvistä neuvoista joita olen täällä taustalla lukenut.

Eläkää ja jos eroatte niin erotkaa silti sovussa ja älkää missään tapauksessa tappako toisianne tämän laskelman johdosta.

• oikea laitalinkki
        maallikko tähän kirjoitti:

tolkkua. Eli en ole ammattilainen mutta ositus menee että velat ja varallisuus ja sit tasinko.

A:lle
        Asunnon arvo 270 000
        Velka 200 000

B:lle
        Auton arvo 30 000
        Velka 15 000

A:n nettovarallisuus 70 000
        B:n nettovarallisuus 15 000

A maksaa B:lle tasinkoa ((70 15)/2)-15=27,5
        eli 27 500 €

Katsotaampa tuomitseeko nixnax ajatukseni. Kiitoksia nixnax:lle kuitenkin hyvistä neuvoista joita olen täällä taustalla lukenut.

Eläkää ja jos eroatte niin erotkaa silti sovussa ja älkää missään tapauksessa tappako toisianne tämän laskelman johdosta.

Tiedän, mutta ainakin näin äkkisältään tuo sinun laskelmasi on sen verran virheellinen, että et huomioinut lainkaan sitä että A otti B:n velkoja itselleen noin 100k€ arvosta. Tuon huomioiden lienisi ainakin äkkisälteen hieman karskilta B:n vaatia hyvitystä A:lta.

Jos joku ottaisi minun lainat harteilleen, niin tuskin enää kehtaisin pyydellä mitään hyvityksiä.

• nix nax
        oikea laitalinkki kirjoitti:

Tiedän, mutta ainakin näin äkkisältään tuo sinun laskelmasi on sen verran virheellinen, että et huomioinut lainkaan sitä että A otti B:n velkoja itselleen noin 100k€ arvosta. Tuon huomioiden lienisi ainakin äkkisälteen hieman karskilta B:n vaatia hyvitystä A:lta.

Jos joku ottaisi minun lainat harteilleen, niin tuskin enää kehtaisin pyydellä mitään hyvityksiä.

osituksesta tietäisitkään, sillä äkkisältään tekemäsi huomio on virheellinen. Kyllä vastauksessa on velat otettu aivan asiallisesti huomioon, ja lopputulos sen mukaisesti on oikea. A kun otti, paitsi B:n velkaa, myös B:n asunto-osuutta (mikä oli velkaosuutta arvokkaampi) itselleen.

>>Jos joku ottaisi minun lainat harteilleen, niin tuskin enää kehtaisin pyydellä mitään hyvityksiä.

• mieli hyvin
        oikea laitalinkki kirjoitti:

ottaa sun velkojasi harteilleni vaikkapa juuri tuon 100k€ arvosta jos samalla hetkellä siirtäisit mulle omaisuuttasi 135k€ arvosta.
        Voisimmepa juuri tuota ennen rekisteröidä parisuhteenkin jolloin tuo siirtely kävisi erotilanteessa ositteluna jolloin et niin pääsisi perille mitä menetät. Ja minäkin välttyisin lahjaverolta.

• avioero

palsta ollut tälle kysymykselle se oikea....??

• santtu

asia selvitetty pankista, että se suostuu siirtämmän molempien nimissä olevan lainan vain yhden henkilön nimiin?
      Saa tulot olla aika kivassa kunnossa että pankki tässä taloustilanteessa siihen heti suostuu.

• Jepukka00

Tietenkin on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe