56 v työttömäksi

työttömyys..

Olen jäämässä työttömäksi ansiosidonnaiselle koska olen syntynyt 1950 luvulla, ja kun tästä lasketaan 500 päivää eteenpäin niin tarviiko sitä enään
minnekään kursseille lähteä, onko mahdollista saada
jatkossakin päivärahoja kun tämän työttömyyden aikana mulla tulee täyteen se 57v ja 1 kuukausi, jota pidetään jossain pykälissä rajana ?

8

948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maailmaa...

Et kuulu minkään erityissysteemin piiriin.

Jotta saisi päivärahaa eläkeikään asti, pitäisi 500 pvän täyttyä vasta 59-vuotiaana. Tosin ei tuokaan olisi pelastanut työkkärin höykytykseltä. Työttömyyseläkeputki on näet suljettu ja siihen pääsevät enää ennen 1950 syntyneet.

Jos et onnistu saamaan työtä, niin putoat siis työmarkkinatuelle kun 500 pvää on täyttynyt.

Tuo 57 vuoden raja koskee vain työttömyyseläkeputkessa olevia, joita siis on vain 1949 ja sitä ennen syntyneet.

• samassa veneessä

Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneet

Vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneelle henkilölle voidaan maksaa päivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun saakka, jona hän täyttää 65 vuotta, mikäli hän on täyttänyt 59 vuotta ennen 500 päivän täyttymistä. Lisäksi vaaditaan, että henkilöllä on eläkkeeseen oikeuttavaa työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.

• Merita

Sinun täytyisi olla 57 ja 1 kuukausi työttömäksi joutuessasi jotta 500 päivää ansiosidonnaisella tulisi täyteen täytettyäsi 59 vuotta jonka perusteella saisit ansiosidonnaista eläkeikään asti. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että nyt työttämänä ollessani täytän 59 vuotta ennenkuin tuo 500 päivää tulee täyteen ja saan ansiosidonnaista eläkeikään asti tai valita 62 vuotiaana haluanko jäädä eläkkeelle.

• ei koita vapaus

eikös sitä ole työmarkkinoiden käytettävissä kun saa ansiosidonnaista yli 1950 syntyneet.
        Eli töitä pitää hakea ja ottaa vastaan,kun sellaista löytyy.

• Merita
        ei koita vapaus kirjoitti:

eikös sitä ole työmarkkinoiden käytettävissä kun saa ansiosidonnaista yli 1950 syntyneet.
        Eli töitä pitää hakea ja ottaa vastaan,kun sellaista löytyy.

Olet kyllä oikeassa, että työmarkkinoiden käytettävissä täytyy olla kaiken aikaa ja ottaa vastaan työtä jos tarjotaan. Mutta ei ole pelkoa, että tämän ikäiselle tarjotaan enään työtä kun nuorempiakin on työttömänä. Itse sain seuraavan ajan työkkäriin vuoden kuluttua. Joten en usko, että näitä töitä tullaan tarjoamaan. Enkä pidä enään väliä koska olen tehnyt töitä yli 40 vuotta yhteen soittoon joten on lepäilyn aika koittanut.

• Nikkon

Olen tällä hetkellä 56 ja risat.Olen ollut saman työnantajan palvelussa 25 vuotta,joten irtisanomisaika on 6 kk ja kesäloma yhteensä 7kk.
        Joten jos irtisanominen tulee riitttääkö 56 vuotta ja 6kk että olisi mahdollisuus lisäpäiviin?

• Nikkon
        Nikkon kirjoitti:

Olen tällä hetkellä 56 ja risat.Olen ollut saman työnantajan palvelussa 25 vuotta,joten irtisanomisaika on 6 kk ja kesäloma yhteensä 7kk.
        Joten jos irtisanominen tulee riitttääkö 56 vuotta ja 6kk että olisi mahdollisuus lisäpäiviin?

Sorry,tuli pieni kirjoitusvirhe

• samassa tilanteessa
        Nikkon kirjoitti:

ensin pitää olla se irtisanomisaika ja sitten pitää loma.Sen jälkeen alkaa 500 päivää juosta,miinus vielä 7päivän karenssi.
        Sitten lasket riittääkö siihen asti kun täytä 59v ja ikk päälle,jos riittää pääset lisäpäiville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      114
      7293
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5233
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3412
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1501
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      48
      1290
    Aihe